panorámakép

2014.04.15.masodpercjelolessel

A pálferi wikiből

0000# Akkor köszöntlek benneteket! Elnézést, hogy megvárattalak titeket. Igen, ehhez nincs mit hozzáfűznöm. Tényleg.
0009# Sajnálom.
0010# Na most. Behódolás séma. Idáig megvan. Ugye? Olyan értetlenül néztek rám. Jó. Tehát behódolás sémánál tartunk.
0020# Vagyis: ez egy olyan világ, aminek azt a részét emeltük ki, természetesen önkényesen, hogy valaki a saját belső
0030# hangjai, akár lelkiismerete, akár meggyőződése, akár erkölcsi elvei, akár saját iránytűjével szemben és az
0039# ellenére is behódol valaki más akaratának, szükségletének, vágyának, kérésének, parancsának, tiltásának,
0048# mégpedig azért, mert megjelenik számára, megjelenik benne a félelem. A félelem attól, hogy ha ezt nem teszem
0058# meg, annak negatív következményei lesznek: megbüntetnek, elhagynak, nem szeretnek, nem értékelnek, rossz
0067# következményei lesznek. Ezért a saját belső meggyőződéssel szemben történik egy életvitel. Húúú. Ez elég
0076# sanyarú! Nagyon sanyarú! És ha a sémának ezt a részét, ezt az egyik központi magvát kiemeljük, akkor jutottunk
0086# el oda, hogy ezt összefüggésbe hoztam a spiritualitással. Mert ha van valami, ami bennünket segít, hogy a
0095# középpontunkban tudjunk lenni, hogy akkor is, amikor nagyon sokan, akár a többség, akár mindenki, akár mi magunk
0105# egyedül maradva kellene, hogy valamilyen belső meggyőződés alapján éljünk - hát a spiritualitás, ha valamiben
0115# segít, ebben biztos, hogy nagyon segít.
0118# Annyiszor és annyiszor eszembe jut az, amit már persze minden évben elmondtam nektek, hogy Jálics Ferenc
0128# jezsuita, amikor eldöntötte, hogy jezsuita akar lenni, de éppen a második világháború zajlott. A második
0137# világháború pedig nem segítette, egyengette az ő útját különösebben, hanem éppen be kellett vonulnia katonának.
0147# Emlékeztek talán erre a jelenetre, ami annyira jól mutatja, hogy valaki, aki azt mondja, hogy szeretnék jezsuita
0157# lenni. Eldöntöttem, hogy az leszek. Ha vége lesz a háborúnak, már megyek is! Ez a hivatásom, ez az életem, így
0166# kell élnem, ha sikerül túlélni. Tábori mise, áldozásnak a pillanata, a pap kint áll, a kezében a cibórium
0176# (csöngetés helyett) és senki nem áll föl. És olyan hatalmas a csoportnyomás, hogy ott ül ez a 18 éves
0185# fiatalember, aki elhatározta, hogy jezsuita lesz, és ő sem megy ki. S akkor elhatározza - ahogyan föleszmél,
0194# hogy tulajdonképpen ez hogy történhetett meg? Hiszen én magam elhatároztam, hogy... a legfontosabb az életemben
0204# az Isten. Hogy lehetséges az, hogy történt az életemben egy helyzet, és a helyzet nyomás alapján bénultan ott
0214# ültem... Tudtam, hogy ki akarok menni, és mégsem indultam el! Ezt nevezhetjük akár egy nagyon sajátos értelemben
0224# vett behódolásnak. Behódolás a csoportnyomásnak, ott annak a helyzetnek, a saját belső meggyőződés ellenére. S
0233# akkor eldönti, ha még egyszer így lesz, kimegy akár egyedül is. Akkor leírja, nyilván tőle lehet ezt tudni, hogy
0243# mit jelentett számára az, amikor megint csak tábori mise, már ott a pap oltáriszentséggel a kezében, és ugyanúgy
0253# nem áll föl senki. De benne történt azóta valami. És azt mondja, mivel közlegény volt, hátulról elindult, s a
0263# kopogós második világháborús egyencsizmában tik-tik-tik, végigkopog, s egy szál magában megáldozik.
0272# Tik-tik-tik-tik-tik, visszamegy.
0274# Tehát arról beszélünk, hogy éppenséggel a spiritualitás, a spirituális meggyőződés, a spiritualitásunknak a
0284# forrásai mekkora jelentőségűek tudnak lenni akkor, amikor arra van szükség, hogy tudjunk mindenféle másfajta erő
0294# és hatás dacára a saját meggyőződés szerint élni. Így jutottunk el oda, hogy hej haj, mennyivel többről van itt
0304# szó, mint egyszerűen csak normákról, szabályokról, törvényekről, szokásokról és hagyományról! De még annál is
0313# többről van szó, mint amit így szoktunk nevezni, hogy lelkiismeret. Hogy még a lelkiismeret hangjánál is mélyebb
0323# hangról van itt szó. Valami nagyon mély és alapvető meggyőződésről. Ezt valahogy spiritualitás dimenziójának,
0333# vagy ha valakinek ez elfogadható, a Szentlélek hangjának hívhatjuk, ami mélyebbről van, mint pusztán csak az,
0343# hogy legyél jó, vagy tedd így, vagy tedd úgy.
0347# És ennek alapján kezdtünk el arról beszélni, hogy tehát egyszerre érvényes a norma, a törvény, a szokás, a
0356# hagyomány, a rend. Érvényben marad a lelkiismeret hangja, tedd ezt, vagy ne tedd azt, de közben pedig, ami
0365# igazán-igazán segítségünkre van, ha a szívünk legmélyebb hangjára képesek vagyunk hangolódni, azt meghallani,
0375# ami sosem mondja azt, hogy érvénytelen a norma, a szabály és a törvény, hogy nem számít a lelkiismeret - ilyet
0385# sose mond. Hanem azt megalapozza. Az a legmélyebb forrása annak, ami aztán a lelkiismeretben meghangzik, és ami
0395# aztán a normában, törvényben, hagyományban, szokásban kifejezésre jut. De ez a forrás. És ha sikerül a forráshoz
0405# eljutnunk, akkor az azt fogja jelenteni, hogy talán a legtisztább lehetőségünk van arra, hogy a lelkiismeretünk
0414# jól tudjon működni. És aztán a szokásainkat, hagyományainkat, törvényeinket és normáinkat ehhez a forráshoz
0424# tudjuk igazítani,s az alapján alakítsuk. S emiatt tudunk a szó legnemesebb értelmében kritikusak lenni
0433# magunkkal, a csoportjainkkal. Mindazokkal a csoportokkal, amelyekhez tartozunk. Amikor azoknál olyan normák,
0443# szabályok, hagyományok, törvények és egyebek ütik föl a fejüket, amelyek egészen nyilvánvalóan a mi legbelsőbb
0452# hangunkkal, ami nem a mi hangunk, ez a hang nem én-szerű, nem egyeztethető össze.
0460# 
0460# Ez segítheti mondjuk a katonát abban, hogy amikor parancsot kap, azt mondja, hogy engem nem érdekel, hogy ezt a
0470# parancsot ki adta ki. Mert ez az a parancs, amit sosem fogok teljesíteni. Hogy mondjuk egy állam hoz valamilyen
0480# törvényt, a legmélyebb meggyőződéssel ellentétes, és azt mondod, engem nem érdekel, hogy itt most ez a törvény,
0490# hogy valakit éppen föl kéne jelentenem, vagy valakit be kéne súgom, hogy jó állampolgár legyek. Most tíz évig
0500# vagy 25-ig? Hogy ismerek egy mélyebb hangot, és ennek a mélyebb hangnak a vonzásában élek, és fütyülök rá, hogy
0511# valaki ilyen törvényt vagy normát hozott. De ez sosem jelenti azt, hogy megkérdőjeleznénk, hogy szükség van
0521# törvényekre és normákra. Hogy a hagyomány és a szokás egy értékes dolog. Csak lesz egy szabadságunk. Ezt nagyon
0531# nagy dolognak tartom! Hát, ha valami emberré tesz bennünket, az biztos, hogy ez! Érthető, mit próbálok itt
0541# gagyogni? Olyan sokan, ugye puff, így leülnek, akkor legmélyebb hang, akkor ereszd el a hajam van! Legmélyebb
0551# hang! Mindent fölrúg maga körül! Hát hogy én nem erről beszélek, az tuti. Jó.
0558# Na most. Nem fogok ismételni, csak elmondom, mi volt eddig. Vettünk egy sorvezetőt, hogy mi lenne, hogyha
0568# középről indulnánk el, ez a lelkiismeret, alapvetően a lelkiismeret. S a lelkiismeretben hangzik alapvetően így
0578# el, hogy ne tedd ezt, vagy csináld úgy. Sorvezetőnk a tízparancsolat, de eszünkben sincs moralizálni, hanem az
0588# izgat bennünket, hogy az erkölcsi intelligenciánknak mi a forrása. Mert van értelmi intelligencia és érzelmi
0598# intelligencia, spirituális intelligencia és társas intelligencia, és egészen biztos, hogy létezik morális
0608# intelligencia. És vannak, akik morálisan intelligensek, és mások pedig nagyon nagy fejlesztésre szorulnak. S azt
0618# lehet mondani, hogy ezen a területen egyszerűen nem kulturáltak, nem intelligensek. Lehet az értelmi
0628# intelligenciája csodás, társas intelligenciában ilyen-olyan, s a morális intelligenciája a béka feneke alatt
0638# van. Ne is nevezzük békának. Legyen varangy. Varangy alatt egy emelettel. Hát ez az akkor mi? Tehát
0647# tulajdonképpen a morális intelligencia forrásáról beszélünk. Mi alapozza azt meg bennünk? Hej,szerintem ez szép
0657# téma! Akkor van a sorvezetőnk, és megszoktuk azt, persze az elején, hogy "Uradat, Istenedet imádd, és csak neki
0667# szolgálj" és a többi és a többi, ez éppen pozitív, de aztán rögtön jön az ötödiktől, hogy 'ne ölj', 'ne lopj',
0678# 'ne hazudj' - ugye a kijelentések zöme mégiscsak mintha negatív lenne. Minden pozitívba fordítottam, egyszerűen
0688# azért, mert, mert, mert... van olyan élethelyzet, valahogy az emberi személynek néha olyan pillanatai,
0697# adottságai tárulnak föl, amikor a pozitív megragadás nem lehetséges. Hiába vannak pozitív dolgok bennünk, nem
0708# érjük őket el. Az a tapasztalatom, és talán nem véletlen, hogy a tízparancsolatban az hangzik el, hogy ne, ne,
0718# ne, ne, ne. Nem azért, mert ne lehetne annak a pozitív részét megtalálni, hanem azért, mert néha - s akkor
0728# rögtön mondok egy saját élményt.
0731# 
0731# Mikor bent voltam a nagy megtérésben, tényleg volt ilyen, valahogy úgy elhagytam a régi dolgaimat, meg mindent,
0741# úgy éreztem, az nekem nem elég, de az újat meg még nem találtam meg. Próbáltam keresztény lenni, de éppen a
0752# legnagyobb talajvesztésben voltam. Úgyhogy a történet, hogy Pál apostol megvakul, és azt se tudja, merre van
0762# észak meg dél, ez ismerős nekem. Csak ő hamar kijött belőle. És emlékszem, hogy mentem le a mozgólépcsőn a
0772# metróba. Lementem, ott a peron, és az volt bennem, hogy én életemben azt hiszem, ennyire nem voltam még
0782# bizonytalan abban, hogy ebben a pillanatban nem tudom, nem tudok semmire se igent mondani. Nem tudom azt
0792# mondani, hogy ez biztos jó. Mit tudom én, hogy hogy van! Nem tudom, hogy van. Nem tudom! Teljesen össze vagyok
0803# zavarodva! De nem rossz értelemben, jó értelemben. Úgy már nem, így meg még nem, s a kettő között, a senki
0813# földjén állok. Jó lehetőség, de semmi biztosat nem látok. Sem-mit. Mert a régi világomban tudtam, hogy mi
0824# értékes. De tudom, most, hogy itt állok a semmi földjén, hogy úgy már nem lesz, nem úgy értékes. Nem, én ott
0834# valamit én alapvetően nem láttam, ezért beszéltem értékekről, de tudom, hogy az valahogy máshogy van. És még nem
0845# tudom, hogy hogy értékes. Kétségkívül az emberek értékesek, de hogy hogy, azt most ebben a pillanatban nem
0855# tudom. Nem tudom, hogy! Na jó, nem ragozom. Elbizonytalanodtok még a sok tükör-neuron miatt.
0864# Szóval az történt, hogy ott sétálgattam, ja, nem itt, mert ott volt a biztonsági sáv, sétálgattam, s egyszer
0875# csak lejött egy férfi meg egy nő, s a férfi nagyon csúnyán beszélt a nővel. Feltételezem, férj-feleség voltak.
0885# De ez csak egy hipotézis volt. S olyan érzékeny lélekkel hallgatom, ahogyan beszél ez a férfi azzal a nővel, s
0896# elkezdett nagyon fájni nekem, hogy képes így beszélni. És egyszer csak itt állva a senki földjén, sétálgatni is
0907# lehet a senki földjén, nehogy rám szóljanak, arra jutottam, hogy "Feri, ne árts!" Ne árts! Ne árts! Olyan
0917# érdekes volt, semmi biztosat nem éreztem magam alatt, tudtam, hogy ez még csak egy negatív megközelítése
0927# valaminek, és mégis nagyon megörültem neki. Na ez legalább biztos! Semmi más nem biztos most nekem, de ez tuti
0938# biztos! Emlékszem arra az örömre, beszálltam a metróba, mentem... Megvan, valami már van! Ez volt, ha szabad így
0948# mondanom, az új életem első alapköve, hogy: ne árts! Hogy mit kell csinálnom, gőzöm sincs, hogy hogy, fogalmam
0959# sincs, hogy mi hogy van, nem tudom, de ne árts. Ezért nem csodálom, hogy éppenséggel néha egy-egy mondat így
0970# hangzik, hogy ne. Mert van olyan élethelyzet, hogy semmire nem tudunk igent mondani. Hát most a lájtosabb
0980# változat. Volt már olyan? Mondjuk, kedd este azt kérdezi tőled a kedvesed: "Menjünk Pál Ferire?" - "Azt ne! Azt
0990# ne, azt semmiképp!" - "Maradjunk itthon?" - "Mit tudom én!" - "Mozi?" - "Ne!" - "Vacsi?" - "Most mihez van
1001# kedved?" - "Mit tudom én! Nem tudom, mihez van kedvem, de hogy Pál Ferire nem, az biztos!"
1010# 
1010# Tehát nagyon életszagú dolog az, hogy meg tudom mondani nagyon világosan, hogy mit nem. És még nem tudom
1020# megmondani, hogy mit igen. Ezért nem rossz, ha a fejünkben van egy-két dolog, hogy mit nem. Ez az egyik terület,
1032# hogy amikor most pozitívba fordítottam minden kijelentést, ezen picit sem becsmérlem azt, hogy él bennünk néha
1044# ilyesmi, hogy ne, vagy nem. Ez nagyon értékes!
1049# A másik: szenvedélybetegek segítésének a továbbképzésén vettem részt. Rögtön jól fejre ejtettek ott. Még ha nem
1061# lett volna az már így is. Azt kérdi, 35 éve foglalkozik, terapeuta, szenvedélybetegekkel. Na, azért ott már van
1072# valami. Segítők ülnek ott. "Lenne magukhoz egy kérdésem. Mondják meg, tulajdonképpen egy szenvedélybeteg,
1083# alkoholfüggő, mi az igazi problémája?" Most hagyok egy kis időt nektek. Mi egy alkoholbeteg igazi problémája?
1095# (megszólal valakinek a mobilja) Nem tud uralkodni magán... Eszetekbe jutott már valami? Mert azért várok!
1106# Tényleg! Hogy valami eszetekbe jusson. Nem is kell mondani. (Valaki mond egy ötletet) - A józanság az ő igazi
1118# baja, azzal nem tud mit kezdeni. Hát... ha valaki nagyon-nagyon sokat ivott már, alig van világos pillanata.
1129# Tényleg így van! Alig. Annyira roncsolódik benne minden, hogy tényleg néha.. de az hamar elmúlik. Mindenesetre
1141# mindenféle segítők elkezdtük mondani. Magány, egyedüllét, a szorongás a nagy baja, önbecsülés hiánya, azt nem én
1152# mondtam, mondtunk mindent, mindent, mindent. Na, a terapeuta csak úgy büszkén nézett maga elé: próbálkozzanak,
1164# próbálkozzanak... S végül azt mondja, de akkor már írtunk egy egész könyvet abból, mi a szenvedélybeteg igazi
1176# problémája. Azt mondja: a szenvedélybeteg igazi és valódi problémája a függőség. Hát azért ez mellbevágó! De
1187# most várjatok, hogy ezt miért mondom el, mi köze ahhoz, amiről beszélünk.
1195# A szenvedélybetegek nagy százaléka depresszióval is küzd. Sőt, alkoholbetegek, masszív alkoholbetegek
1205# halálozásában az öngyilkosság sem elhanyagolható tényező. Akkor nekiállunk egy masszív alkoholbetegnél, hogy
1217# hogyan lehetne jól. Csinálja ezt meg azt, ne legyen depressziós, így meg úgy...Tudjátok, hogy például
1228# alkoholbeteg személyek, hogyha elkezdjük őket depresszióval gyógyítgatni, majdnem sose gyógyulnak meg.
1238# Egyszerűen nem gyógyulnak meg. Egy masszív alkoholbetegnek nagyon valószínű, hamarost lesznek családi problémái.
1250# Nekiállunk őt segíteni, hogy meg tudja oldani a családi problémáit, felfedezze a felesége értékét és a családi
1262# élet szépségét, ez majdhogynem semmilyen eredménnyel nem fog járni. És miért nem? Mert iszik. Mert könnyen
1273# gondolhatnánk azt, hogy szegénynek sok problémája van, ezért iszik. Egy pont után azonban a helyzet nem így áll.
1285# Hanem azért van sok problémája, mert iszik. Ezért nekiállhatunk a jéghegy csúcsát kapargatni, hogy te akkor
1296# kommunikálj pozitívan, ez például nagyon fontos. Meg az összes többi. Éppen azzal nem foglalkoztunk, ami miatt
1308# rosszul van, ez pedig maga a függősége. És mit tehet egy alkoholbeteg ember, egy szenvedélybeteg ember? Azt,
1319# hogy nem iszik. Mi mást tehetne? Azt mondja, az alkohol kétségkívül erősebb nálam. Ez már kiderült. Volt 10
1331# évem, hogy kiderüljön. Hát mindig kiderült előbb-utóbb. Ezért ha van valami, ami nekem segít, az az, hogy nem
1342# iszom. És nem segít rajtam, ha iszom, de próbálom szeretni a feleségem, iszom, de nem tudom én, próbálom a
1353# munkámat elvégezni. Ez rajtam nem fog segíteni. Ez egy másik területe annak, amikor az életünknek a kulcsa nem
1365# az, hogy valamit pozitívba teszünk, hanem azt mondjuk, hogy ezt abbahagyom, és többet nem csinálom, akkor jól
1376# leszek hosszú távon. Nem fogják könnyen adni, tök nehéz lesz, 25-ször belepusztulok, de abba az irányba van
1388# élet. Itt meg nincsen.
1390# Ezzel azt akarom mondani, hogy az emberi természetnek vannak olyan helyzetei, állomásai, ahol tehetsz te akármit
1402# pozitívba, nem segít rajtad. Buddhista testvéreink azt mondják, hagyjuk el a rossz szokásainkat, és megmaradnak
1414# a jók. Buddhista testvéreinket nem úgy látjuk, mint akik sötétben tapogatóznának. Ezért tehát van
1424# létjogosultsága annak, hogy néha abba kapaszkodjunk meg, hogy ne árts, vagy abba, hogy az alkoholt le kell
1435# tennem és nem szabad többet innom. Nem azért, mert ez a norma meg szabály, nem tudom mi, hanem mert ha tovább
1447# iszom, meg fogok halni. De előtte történik még valami, hogy az összes emberi méltóságomból ki fogok vetkőzni.
1458# Valószínű ebben a sorrendben fog történni. S ez annyira rettenetes, hogy ezt most abbahagyom. 35 év terápia. Nem
1470# őt terapizálták 30 évig, mert azt nem hoznám ide, meg nem egy személyt terapizált 35 évig... Azt mondta: ahogy
1482# alkoholbetegek között vagyok 35 éve, nem véletlen - ha egy alkoholbetegnek szétesik a családja? Mit számít az
1493# neki? Elveszti az állását? Na és aztán? Ha egy alkoholbeteg valami miatt azt mondja, nem iszik többet, ez a két
1505# dolog: az emberi méltóság és a halál. Ez azt jelenti, hogy éppenséggel olyan sebzettségeink is lehetnek, amiben
1517# a fordulatot nem az adja meg, hogy mit igen, hanem hogy mit nem. Hogy pontosan holnap hogy fogok élni, halvány
1528# gőzöm sincs. De így nem akarok élni. Tehát ahogy azt a 15 évet lehúztam, na így nem! S a bizalmam abban van,
1540# hogy az egy jó döntés, hogy így nem, s hogy ezután lesz valami. Hogy mi? Halvány gőzöm sincs! Mikor beszéltünk
1551# az idő kitágításáról, összehúzásáról, ami segít az életben, emlékeztek? Hogy néha elég egy percet kibírni, vagy
1563# egy napot, néha meg... Mikor az öngyilkossági kísérlet után megy a doktornőhöz egy év múlva hatalmas
1574# rózsacsokorral a kliens: "Doktornő, doktornő, nagyon köszönöm! Amit búcsúzáskor mondott nekem, az a mondat tart
1585# életben!" A doktornő őszinte volt: "hát Lacikám, én nem emlékszem, mit mondtam." - "De hát doktornő, ezért
1597# hoztam ezt a hatalmas rózsacsokrot, hogy megköszönjem! Doktornő, maga azt mondta: Lacikám, majd csak lesz
1608# valahogy! Hát én ezt szívből köszönöm! Amikor besötétedik az ég, a doktornőre gondolok, hogy azt mondta, lesz
1619# valahogy." Mit tudom én, hogy lesz! De ahogy eddig volt, na azt nem!
1627# 
1627# Na most nézzük. Én nem tudom, most a nadrágommal úgy vagyok, hogy... Na most. Volt első kettő. Nem mondom végig,
1643# mert a harmadiknál folytatom. Az első kettőhöz csak, meg ez egy jó átvezetés is, hogy "Uradat, Istenedet imádd
1660# és csak neki szolgálj!", "Az Úr nevét hiába ne vedd"
1667# Azért... két szamuráj. Előrántják a kardot és megvívnak egymással. Az egyik győz, a másik veszít. A nemes
1683# küzdelem szabályai szerint a vesztes szamuráj kell, hogy fogja a kardját...(mutatja, hogy öngyilkos lesz)
1698# Szégyen. Kiírta magát abból a világból, ahol ő éli magát. A győztes szamuráj visszaadja a vesztesnek a kardját.
1715# Azt mondja: "Várj! Még van egy esélyed. Terpeszbe állok. Ha te lehajolsz és átmész a lábam alatt, nem kell
1731# megölnöd magad." S a vesztes szamuráj áll, egyszer csak négykézlábra ereszkedik, s átmegy a győztes lába alatt.
1747# Utána föláll, bambán néz, hogy most mi van. A győztes odamegy hozzá, azt mondja: "Gratulálok, te vagy a győztes,
1764# mert én ezt nem tudtam volna megtenni."
1770# Ezzel azt akartam mondani, első pont, hogy ilyen történetet nem magyarázunk meg. Hanem hagyjuk, hogy hadd
1785# dolgozzon. Ezért most nem is magyarázom meg, legfeljebb a végén, ha eszembe jut. Meg rábízom a jó
1800# érzéketekre.
1802# 
1802# És akkor jöjjön a harmadik pont: "Az Úr napját szenteld meg." Jöjjenek akkor ezek a mondatok. S emlékeztek
1813# beharangoztam nektek múltkor, hogy nagyon unalmas előadások lesznek. Mondatokat fogok felolvasgatni. Azt mondja:
1825# Becsüld meg, igazodj és tartsd meg az élet ritmusát. Becsüld meg, igazodj és tartsd meg az élet ritmusát. Mert
1836# az életnek van valami ritmusa. De nagy dolog, ha erre valaki rátalál! Há.
1844# S akkor így folytatgatom. Következő: Keresd a kapcsolatot a legmélyebb természeteddel, önmagaddal! Adj hálát
1855# azért, hogy vagy, és mindazért, amit kaptál! Ünnepeld az életet, és adj célt és értelmet neki! Tedd meg, amit az
1867# élet vár tőled! És akkor egy következő mondat: éld bele magad a világba! Hű, ez jó dolog, beleélni magunkat az
1879# életbe. Beleélni magunkat a világba. Kevés jobb dolgot tudok elképzelni! Na aztán: Hangolódj az életre és
1890# mindarra, ami az életet növeli benned és körülötted! Itt mind a két résznek van jelentősége - hogy ami az életet
1902# növeli benned és körülötted. Nagyon be tudjuk magunkat csapni, ha mindig csak az foglalkoztat, hogy mi növeli
1913# bennem az életet. Nagyon alacsony színvonalú válaszokat is tudunk erre adni. S akkor hirtelen valami vágy vagy
1925# ösztönkésztetés, vagy indulat, vagy hevület, vagy bármi - hú, ez növeli bennem kétségkívül! Hát az egy hormon,
1936# drágám! Mi az, ami valóban növeli benned az életet?
1942# Hogy ez mennyire nem könnyű - egy csoportban csoportvezetőként azt kértem, hogy ő gondoljatok vissza az elmúlt 1
1954# hónapotokra, és légy szíves arról számoljatok be, hogy mi növelte benned az életet az elmúlt hónapban. Tudjátok,
1966# hogy néhány perc gondolkodás után mi hangzott el? "Hát, én annak örültem, hogy..." "Jaj, az volt nagyon jó,
1977# hogy..." "Jaj, hát olyan jólesett, hogy..." "Hát ami igazán idevaló, az az, hogy..." Hiába kértem, hogy azt
1988# mondja, hogy mi növelte benne az életet. Tulajdonképpen nem tudták megmondani, hanem gyorsan átfordították
1999# valami rutinszerűre. Jaj, hát akkor mitől voltam boldog, akkor mi esett jól, akkor mi okozott élvezetet...De ki
2011# kérdezte ezt? Mi okozott élvezetet... Hát nehogy nekem erről beszéljél! Ez alatt a rövid idő alatt? Mit érdekel
2023# az! Téged. Nem engem! Hát az nem érdekes neked, hogy mi okozott élvezetet. Az életet mi növelte benned? És
2034# nagyon izgalmas akár ennek az ellentéte is. Mi az, ami elkezdte belőled fogyasztani az életet, és fogyasztotta,
2046# és fogyasztotta? Eltűntette az életet belőled. Csak most mondanék egy példát. Most azt mondod, hogy mi az, ami
2057# csökkentette benned az életet. Ha te ezt gyorsan átfordítod - mi az, ami fárasztott? Ugye, mert ez a te régi
2069# csapásod... Jaj, hát ez nem igaz, a gyerekeim! Ez az anyaság, ha én ezt tudtam volna előre, miért nem mondta
2080# senki? A mesékben... éltek boldogan, míg meg nem haltak. A meghalás, az van itt a legközelebb, de az összes
2091# többi...
2092# Most ő átfordítja erre, hogy mi az, ami lefárasztott - hát gyerekeim, ez rendben is van. Most egyszerűen... De
2104# én nem azt kérdeztem, hogy mitől fáradtál el, hanem, hogy mi az, ami az életet elszívta belőled. Most erre te
2115# azt mondod, az életet a gyermekeim elszívták belőlem? Na ne már! Na ezt ne már! Az, hogy nem tudtál nekik nemet
2127# mondani, vagy nem találtál magadnak pihenőidőt, vagy hogy kimerült vagy és nem tudsz magadért cselekedni - ezt
2139# mind lehet mondani, de hogy a gyerekeid rabolják tőled az életed - hát ezt ne már!
2148# 
2148# Érzékelhető a különbség? Mi növelte benned az életet, és mi az, ami fogyasztotta? Jaj, egyszer majd a szülők
2160# nagy csapatban érkeznek dorongokkal és kapok...
2165# Na jó. Most jönnek az emberi dolgaink. Miért beszéltem nagyon erről, hogy az élet ritmusát megtalálni, mi az,
2178# ami növeli az emberben az életet? Nagyon szívesen hívom a vasárnapot az élet napjának, sőt a létezés napjának.
2191# Erről beszéltünk múltkor? Ja nem, mert két pontról beszéltünk. Hogy 6 napig foglalkozunk azzal, hogy hogyan
2203# tartsuk fenn az életünket, a hetedik nap pedig átéljük, hogy valaki fenntartja azt. Nagyon szép a létezés napja!
2216# A létezés napja nem arról szól, hogy van egy 50 perces mise, amire beugrok! Hanem, hogy aznap átélem, hogy én a
2229# saját életemet a kezemben tartom, és engem meg valaki a kezében tart. Mert ha elvész bennem ennek a tudása, hogy
2242# valaki engem a kezében tart, és csak az marad meg, hogy én tartom az életem a kezemben, hát, az fárasztó lesz!
2254# Előbb-utóbb az ember keze.... Van ilyen élethelyzet, hogy úgy érzed, nem tudod az életedet a kezedben tartani?
2267# Én már voltam így!
2269# Na. Most jön a másik hét dolog. Átvezetőként egy történet. Miért nem elég csak arról, hogy az Úr így meg az Úr
2282# úgy?
2282# Az Istenszerető meg az Istenismerő elmennek kirándulni. Visznek magukkal kólát, néha isznak is belőle, és egy
2295# ilyen óvatlan szünetben hirtelen arra eszmél az egyikük, hogy jobbra tőlük egy tigris tanyázik. Az Istenismerő a
2308# következőt mondja: "Nézd csak, egy tigris! Persze veszélyes állat, de mit számít az nekünk, akik ismerjük
2320# Istent. Hiszen Isten gondviselő Isten, ezért bátran mehetünk abba az irányba is. Isten majd gondunkat viseli."
2332# Erre az Istenszerető azt mondja: "Persze, mehetnénk abba az irányba, de hát mi, akik szeretjük Istent, miért
2345# okoznánk neki felesleges munkát, amikor mehetnénk a másik irányba is!" A történetet úgy is el lehet mondani,
2357# hogy bal oldalt van a tigris. Láttam, ahogy egyesek szeme megrebbent. Azt gyanítottam, hogy nem a tigris, hanem
2370# a jobb oldal szóra.
2372# Na most nézzük az emberi világunkat. Ugye, a következő így szól, hogy apucit, anyucit tiszteld. Mondj köszönetet
2385# mindazoknak, akik hozzájárultak az életedhez! Mondj köszönetet mindazoknak, akik hozzájárultak az életedhez.
2398# Ugye az is feltűnő, hogy felszólító módban van minden. No, az se véletlen. Mikor igazán, igazán élni akarunk,
2410# valamit, hogy mi az élet célja, élet értelme, miért vagyunk itt, hogy érdemes élni, akkor belül nem énszerű
2423# felszólító mondatokat szoktunk hallani. Lehet, hogy öt év után. Ezeknek nagyon nagy jelentősége van. Ezeknek a
2435# nem énszerű felszólító mondatoknak nem ilyen jellege van, hogy 'nem segítenél neki?' Látod, hogy milyen nehéz
2448# neki, van kedved csinálni valamit? Vagy nem tudom, ráérsz most egy 20 évre? Van egy kis szabadod? Volna kedved
2461# egy kicsit, valakinek valami jót? Ilyen mondatok nincsenek, ezeken szoktunk gondolkozni. Csináljam vagy ne,
2473# ráérek-e... Jó, látom, rászorul, de hát mások is... Miért pont neki? Végül is miért pont én? Miért pont most? -
2486# Ezt csináljuk mi. De az a nem énszerű belső hang azt mondja, hogy fejezzétek be. Mit tudom én, hogy a te hangod
2498# mit mond?
2500# 
2500# De nagy dolog kincsként őrizni egy-két olyan mondatot, ami belül elhangzott már. Én ezt már megkaptam! Ott
2511# egészen világosan hallottam, hogy... És ezek felszólító mondatok! Ha a görög nyelvű szentírást olvassuk, akkor
2524# egészen meglepő, hogy - ha valamit nagyon akarok mondani, akkor életveszélyt is merek vállalni értetek - hogy a
2536# görög nyelvben nagyon sok minden, ami a magyar fordításban így hangzik, mondok egy példát: sok-sok éve beteg
2548# asszony meggyógyul. S akkor azt mondja Jézus a szentíró alapján, hogy asszony, hited meggyógyított, maradj
2560# egészséges! Ez, ahogy halljuk, hited meggyógyított - hát maradj egészséges, alma, karalábé, kis répa, világos!
2572# De a görög szövegben nem így van. Ezek az olyan bájosan szabadságot adó kijelentések, hogy vigyázz légy szíves
2585# az egészségedre, fuss egy kicsit naponta - nem így szól! Ezek minimum felszólító, de általában parancsoló módban
2597# vannak. Parancsoló módban hangzik az el, hogy maradj egészséges. Nem úgy, hogy hát tegyél valamit az
2608# egészségedért, valamit tegyél érte, ha éppen úgy nem terhes nagyon... Tehát a lélek legmélyéről hangzó nem
2620# énszerű hangok fölszólító, sőt parancsoló jellegűek. De nincs bennük semmi megalázó. Amikor hallunk egy ilyet,
2633# azt mondjuk, végre! Végre! Valahogy fölgyújtják a lámpát. Az nem az, hogy légy szíves...Udvariaskodásnak ezekben
2645# a mondatokban semmi nyoma nincs! Ez nagyon szép! Nem az udvariasság hiánya, hanem hogy nincs ilyen körítés.
2657# "Ráérnél?" Most képzeljük el, valaki... Igen, eszembe jutott egy cigány férfi. A tóban fuldokolt egy másik
2669# valaki. Senki nem ment be, csak ez a cigány férfi. S akkor kimentette azt a másikat a tóból. Attól kezdve nem
2681# lehetett rá úgy nézni, mint addig. Kérdezitek, de hát hogy? Hogy máshogy? Nem az, hogy hogy? Hogy máshogy? Mit
2694# kellett volna mást? Milyen alternatívája volt annak, hogy azonnal menj be és mentsd ki? Mit, hogy most ráérek-e,
2706# vagy van-e rajtam fürdőnadrág, vagy mit, hogy jól áll a gatyám?
2713# Jól van, értitek, csak szülök éppen. Tényleg, hát ez nem úgy van, hogy rögtön, néha nyomom, néha fújtatok, ez
2725# van. Oké, mondom tovább. Fogadd el, és adj áldást mások életére! Fogadd el és adj áldást mások életére! Hát, ezt
2738# csak azért, mert nem voltatok itt másfél évvel ezelőtt - gyerekeket kérdeztem: mi lesz akkor, ha én most a misén
2750# balázsáldást közvetítek nektek? Mi lesz akkor? A gyerek gondolkozás nélkül jelentkezett: akkor áldottak leszünk!
2763# Ez volt a jó válasz. Mert erről akartam velük beszélni. Akkor mondjátok meg, milyen egy áldott ember. Hát ha te
2775# áldott leszel 20 perc múlva, mi lesz utána az élettel? - Az áldott ember tudja, hogy képes szeretni. Ezt mondja
2788# egy gyerek. Az áldott ember tudja, hogy képes szeretni. De a kedvencem egy pöttöm kislány. A pöttöm kislány
2800# jelentkezett, akkor se lehetett még látni. Az volt a szerencséje, hogy magas vagyok, és onnan fentről kiszúrtam
2812# az ujja hegyét. Azt mondja: az áldott embernek megvan a magához való esze.
2821# 
2821# Szóval milyen más az, mikor azt tudatosítod magaddal, hogy ha már életedben voltál egyszer egy misén, akkor ott
2832# biztos, hogy kaptál áldást. Ez azt jelenti, hogy te áldott ember vagy. És azt jól őrizd meg. Milyen izgalmas
2843# ezen elgondolkodni! Ja, hát ha áldott ember vagyok... Tudjátok, milyen élmény volt? 16 éves voltam, már is
2854# múltam, 17, még jó, hogy vissza tudok emlékezni rá. Édesanyám és ikertestvérem társaságában elmentem
2865# Görögországba. Nagyszerű. Éppen valami ortodox ünnep volt. Énnekem halvány gőzöm sem volt a kereszténységről, de
2877# annál egy kicsit még rosszabbul is álltam, és valahogy ott nagyon izgalmas volt, a pap ment, füstölt nagyon,
2888# pfú, de érdekes! Anyukámat is tesómat ez nem érdekelte annyira, de engem meg igen. Úgyhogy ők visszamentek a
2899# szállodai szobába, én meg ott lábatlankodtam, ez engem érdekelt. Jöttem-mentem, eltelt fél óra, csak valami ott
2911# tartott. Nem értettem semmit belőle. Jöttem-mentem, na egyszer csak vége lett a liturgiának, elindult egy
2922# körmenet, és a pap ment és áldást osztott. És megint csak nem tudom, miért - hát nekem ebből kell egy! Hát itt
2933# egy órája jövök-megyek, most... megyek, próbáltam valahogy, addig-addig szerencsétlenkedtem, hát mit tudtam én,
2945# hogyan működik az! Ugye, hogy nem kell... Addig-addig jöttem-mentem, mígnem, hogy mondjam, állhatatos
2955# szemkontaktus utáni vágyam viszonzásra nem talált. Nagy feketében a pap így rám nézett, egészen biztos, mert
2967# emlékszem, rám nézett, és énvelem valami történt. Komolyan! Gőzöm sem volt arról, ez mi, ez minek, ez hova, de
2978# ezt én nagyon akartam, ezt én megkaptam, és tudtam, hogy ez valami. Látjátok, nem kell rögtön okosnak lenni. Ez
2990# valami! És én mentem, szállodai szoba, képzeljétek, megáldott a pap! Na jó. Tehát otthonról nem kaptam
3001# segítséget az élet értelmezésének az elmélyítésében, úgyhogy maradt minisztériumnak. De hogy így, 17, ez 30
3012# évvel ezelőtt volt. Te jó ég, most van az évfordulója az áldásomnak! Most jut eszembe! Ez ma is egészen
3022# világosan bennem van, még az utcákat is látom, ahogy kijön a pap...
3030# 
3030# Háá. Ezt akartam mondani. Tehát fogadd el és adj áldást mások életére! Ne száradjon beléd! Tényleg, van, aki...
3042# Ó, de jólesett, aztán annyi... Ezért nem volt érdemes! Ki mondta, hogy zárd magadba? Élj áldott emberként áldott
3055# életet! Legyél áldás mások számára! Hát egy kicsit így ragozom, látszik, nem sok eredetiség van benne. Fogadd el
3067# az élettől kapott részed, örökséget! Szolgáld te is a következő nemzedék életét! Erről már azért lehetne
3079# csacsogni. Tudd, hogy nem az számít, amit az életben veled tettek, hanem amit te teszel az életeddel és
3091# másokkal! Ezt még egyszer elmondom. Ez szerintem jó! Tudd, hogy nem az számít, amit az életben veled tettek,
3103# hanem amit te teszel az életeddel és másokkal. Az számít. Milyen döbbenetesen sérült emberek élnek fantasztikus
3115# életet! És milyen egészséges emberek herdálják el magukat. Megrázó! A sérültség nem akadály, csak azért lássunk
3128# egy kicsit rá.
3130# Következő. Ez ennyi. megyünk tovább, hát mindjárt Húsvét van, nem érünk erre rá! "Ne ölj!" Mondj igent az
3141# élőkre! Ismerd föl az élettel kapcsolatos felelősségedet! Haj, de sokat ragoztam ezt nektek, hogy a
3153# felelősségünk megelőzi a szabadságunkat. Mi szívesen gondoljuk úgy, hogy szabadok vagyunk, és szabadon vállalunk
3165# ebben vagy abban, erre vagy arra valamiféle felelősséget. Ez azonban, hát, eléggé szűkös. Ugyanis, aki megfogan,
3178# megszületik és él, valójában egy felelős életre születik. Nem tudunk nem felelős életre születni. És a magyar
3190# nyelv gyönyörű! Mi van abban a szóban benne, hogy felelősség? Az, hogy felelek. A felelősség azt jelenti, hogy
3203# egyszer csak felismerem, hogy nekem itt van valami dolgom. Nem döntök róla szabadon, hogy van-e dolgom vagy
3215# nincs, ettől felel-ősség. Hanem felismerem, hogy a nemjóját, apa vagyok! Ez idáig tök jó, de van egy gyerekem
3227# is! A kettőt így nézem, ebben a furcsa összefüggésben, akkor ez azt jelenti, hogy semmilyen szabadságot nem
3239# kaptam arra nézve, hogy apaként felelős vagyok-e a fiamért - megfelelő keretek között - vagy nem. Ebben nem
3251# osztottak nekem lapot, hogy húzzál, nézzük, piros vagy? Nekem makk! Hát jó, és akkor mi van? A felelősségünk
3263# megelőzi a szabadságot. Hanem arra van lehetőségünk, hogy szabadon felismerjük, és a lehető legnagyobb
3275# szabadsággal élünk ezzel a felelősséggel. Nem tudunk nem felelősek lenni az életünkért. Nincs ilyen emberi élet!
3287# Nem létezik olyan emberi élet! Ezt én nagyon felemelőnek tartom. Nagyon. Szóval: a felelősség megelőzi a
3299# szabadságot.
3301# Következő. Na igen. Ismerd föl, hogy az életednek feltétel nélkül van értelme! Ezt már kipipáltuk, tudjuk. Amit
3313# teszel, maradandó! Élő adásban vagy! Semmit sem lehet kivágni belőle! Tehát: amit teszel, maradandó, élő adásban
3326# vagy, semmit sem lehet kivágni belőle. Aztán továbbment bennem ez a gondolat,a 'ne ölj'-nél akartam mondani, de
3338# az itt van. Akkor itt akarom mondani. Akkor le is írtam. Ez az. Becsüld meg az életet, mert véges, és mert
3350# maradandó! Erre jutottam ma délután madárfütty közepette. Hallgattam a madarakat, és ez a kettő hirtelen
3362# összeállt nekem. Hogy az életem véges és maradandó. És ezért legalább két okom van rá, hogy megbecsüljem.
3374# Egyrészt, mert véges, ugye ezt nem kell értelmezni, másrészt, mert maradandó. Mert élő adásban vagyok, nem lehet
3386# kivágni belőle semmit, nem lehet újra játszani, újra venni, amit megtettem, azt megtettem. Ami szól, az szól, s
3399# kérem szépen, ez most az örökkévalóságig hat. Mert ez már így van! A nagy életben ez a csengés benne van.
3411# Kivehetetlen belőle. Tényleg így van! Jó.
3416# 
3416# Aztán. Az élet nem csak a tiéd! Mások is olyan fontosak, mint te! Aztán: Éld meg a többiekkel való
3427# egybetartozásod! Ez egy vesszőparipám. Mi nem összetartozunk, hanem egybe. Sokkal kifejezőbb. Nem össze, egybe.
3439# Oké? Tudd, hogy senki sem idegen! Már a többi ember közül. Senki sem idegen. Hát ha ő is ember meg én is, akkor
3452# hogy lennénk idegenek egymásnak? Nézek egy kis kukacot. Azt gondolom, hát, azért veled nehezebb volna szerepet
3465# cserélni! A mozgás meglenne, volna azért így is mit, de hát hogy a te kukacfejedben milyen kukacgondolatok
3477# vannak, ezt nem... Egy másik emberrel ne tudnál szerepet cserélni? És ezért milyen szép, azt mondta egy
3489# pszichológus, az emberiség legősibb nyelve az érzések. A gondolatok előtt már az emberségünk részei. Ez azt
3501# jelenti, hogy ezen a nyelven mindenki tud beszélni. Kivéve, persze, ha nagyon-nagyon-nagyon-nagyon megsérültünk.
3514# Tehát, ha te örülsz, akkor van egy közös nyelvünk. Na, azt tudom, milyen. Szomorú vagy, van egy közös nyelvünk.
3527# Félsz - na akkor pláne! Ha te félsz, én azt tudom, hogy milyen.
3534# Hűű! Említettem nektek? De megrázó volt! Palesztin és zsidó szülők, akiknek... Mondtam múltkor? Itt elmondtam?
3546# Igen, elmondtam. Nem? Nem. Itt elmondtam? Nehéz veletek! Jó, akkor csak a végét mondom. Hát annyira megrázó
3559# volt, akkor gyorsan. Volt egy, de itt is teljesen mindegy, hogy mondod, volt egy zsidó asszony, azt mondja, az
3571# én gyerekemet egy palesztin mesterlövész ölte meg. Ez csak újabb adalék, hogy gyűlöljek mindenkit onnan. De
3584# gyűlöljek, vérét kívánjam mindenkinek. Egy valami hoz gyógyírt, a bosszú! S akkor a barátja: te figyelj, gyere
3596# már el, van egy csoport. Kizárólag olyan szülőkből áll, akiknek a gyerekét a másikak közül valaki ölte meg. És
3609# ez évekig megy. - Én nem megyek! Közéjük?! S egyszer csak, a fájdalom nem szűnik, a rettenet marad, hajlandó
3621# elmenni. Rettenetes ellenségesen ott ül. Akkor rákerül a sor, mindenki elmondja a történetét, s ő is elmondja a
3634# történetét. Ahogy elmondja, fölszakadnak benne a sebek, s ott ülnek szembe vele az ellenségei. Oda is förmed,
3646# hogy na, akkor erre mondjatok valamit! S ott van egy asszony: "Tudod, nekem is megölte valaki a fiamat. S akkor
3659# én most ezen az alapon kérdeznék tőled valamit. Milyen színűek voltak a könnyeid? Kék-fehér? Vagy milyen?" -
3672# "Hát azok anyai könnyek voltak." - "Az enyémek is." S akkor ez az asszony egyszer csak valamit, valamit
3683# nagyon-nagyon mélyen átél és ott marad a csoportban. Ennél gyönyörűbb kérdést keveset hallottam! Milyen színűek
3696# voltak a könnyeid? Ott már nincs ez! Mondhatod így, úgy, amúgy... Meghalt a fia. És ott van egy asszony, és neki
3709# is. Erre azt mondod, hogy ellenség? Hogy semmi közöm hozzá? Hmmm. Ezt elmondtam múltkor? Nem. Jól van, nem
3721# lettem okosabb. Ebből is látszik, hogy nem azon múlik. Az élet simán továbbmegy, hogy buta vagyok.
3732# Azt mondja. Igen. Ápold magadban és magad körül az életet! Jó.
3740# 
3740# Na most. Ne paráználkodj! Gyerekeket szoktam kérni, mikor még tanítottam őket, hogy írják le a tízparancsolatot.
3756# Na ez a legjobb! Ennek a szónak semmi értelme nincs, tehát akkor megjelennek a különböző variánsok. A
3770# leggyakoribb, hogy 'Ne garázdálkodj!' Messze ez a leggyakoribb, az biztos, hogy tízből egy-kettő 'Ne
3785# garázdálkodj'. Aztán, hogy mondjam, ennek a történetnek a kifejtését hogy passzintotta össze a 'ne
3799# garázdálkodj'-gyal, az egy külön misztérium. De a kedvencem mégiscsak így szól: 'Ne barázdálkodj!' De ez azért
3815# nem lep meg, mert egyszer kis cetli betűzve a káplánajtón: "Kedves bab bácsi!" Hát, ha van kedves bab bácsi,
3831# akkor biztosan van 'ne barázdálkodj', akkor ezek valahogy egy világ részei. Itt én már jól tájékozódom. Na most.
3847# Azt mondja, jaj, hát ezek a legjópofábbak. - "Üdvözlégy Mária, malaccal teljes.." Hát hogy máshogy?! "Szent
3863# László királynak vitéz lovagságát, hát ha csak azt látnád" - eredeti szöveg; "Szent László királynak vitéz lova
3879# sánta.." Na de a kedvencem, Réka, te ezen akkorát nevettél 3 éve.... Ez a kedvencem, ez húsvétkor
3893# kihagyhatatlan. Latin szöveg rejtelmei: "Christus vincit, Christus regnat, Christus imperat". Nem fordítok, mert
3909# általános műveltség. Hátul áll egy asszony csodás hanggal. Buzgón. Most ezt én nem fogom, tehát marad az
3924# egyszerű, pőre szöveg. Hogy mindenesetre a dallamvilággal ne vegyük el a szöveg markáns üzenetét. A szöveg így
3940# kezdődik, csak mondom még egyszer latinul: Christus vincit, Christus regnat, Christus imperat. Zeng az alt:
3956# "Krisztus nincs itt, Krisztus nem lát, Krisztus nincs tehát!" Most értjük meg a második vatikáni zsinat
3971# jelentőségét, a népnyelvű misének a szerepét minden alt és szoprán esetén.
3982# Hát ha valaki ennél jobbat tud, jelezze! Nálam ez viszi a pálmát. Liturgiában jártas testvéreim... Na most. Én
3998# ezt befejezem. Tényleg, ennél, itt szeretném folytatni, mégpedig azért, mert valami fontos hirdetés lesz. Ugye
4014# lesz fontos hirdetés? És hogy akkor ennek meg tudjuk adni a súlyát.

Lejegyezte: H. E.