panorámakép

2014.01.28-masodpercjelolessel

A pálferi wikiből

0000# Köszöntlek benneteket! Isten hozott mindannyiótokat!
0004# A mai alkalommal nem elképzelhetetlen, hogy befejezzük ezt a témát: elégtelen önkontroll, elégtelen önfegyelem.
0015# De már most, most, most, most, most, most már arról beszélünk, hogy hogyan tudjuk a pozitív megközelítést
0025# tudatosítani magunkkal. Így jutottunk el oda, hogy azt az alapvető összefüggést, hogy az elégtelen önkontroll,
0035# elégtelen önfegyelem világában azt látjuk, hogy a késztetések, impulzusok és a többi (ösztön, érzés, érzelem,
0045# vágy) és a cselekvés között nem jelenik meg elég hatékonyan a gondolkodás. És ezért kezdtünk el arról beszélni,
0056# hogy na, akkor a késztetéseink és a cselekvés közé hogyan helyezhetnénk be (egészségedre, jó étvágyat - tényleg!
0066# Ez jó! Van mindenetek.) hogyan tudnánk behelyezni azt a fajta gondolkozást, ami valóban segít nekünk. És ezzel
0077# összefüggésben rohangásztam ide (nagyon köszi), hogy megmutassam nektek azt, hogy amikor a sémánk szerint
0086# gondolkozunk, érzünk, emlékezünk és éljük át a fizikai testi állapotainkat, hogy akkor az kevésbé nevezhető
0096# gondolkodásnak. Inkább a séma kialakulásakor meglévő állapotunk szavakkal való leírásáról van szó. Ugye? És
0107# akkor jön a násznagy. Hűhh! Ezt csinálja. És akkor elkezdi mondani négysorosokban az életünk szomorú történet.
0117# És bennünk egy ilyen végtelenített szövegként hallható az, ahogyan elmondjuk, hogy hogy is van, és akkor
0127# egyfelől szidjuk magunkat, szidjuk a szüleinket, szidjuk az életet, és ezt mondjuk és mondjuk és mondjuk; és
0137# amikor ezek a gondolatok keringenek bennünk (mert mondjuk egy komoly célirányos, tudatos alkotó gondolkozásról
0147# nem is nagyon van szó, hanem csak mondatok jönnek és keringenek és tudúúúm), hogy ezt szívesen nevezzük
0157# gondolkodásnak. Miközben ez tulajdonképpen (azt lehetne mondani, hogy ez) szinte nem is gondolkozás. Hanem egy
0167# (mikor a séma kialakult, akkori) helyzetnek megfelelő állapotunk szavakkal való leírása. Érthető ez? Hmm! És
0177# hogy milyen rettenetesen fájdalmas tud lenni, mikor valaki 40-50-60 éven keresztül a saját élettörténetét
0187# ugyanúgy mondja el. Tehát ha valaki csak egy kicsit is leül... Most leülök, elgondolkodom - valószínű,
0197# előbb-utóbb valami új gondolat meg fog jelenni. Nem? Mert különben annyira unatkozom, hogy elalszom. Ez azt
0207# jelenti, hogy ha valaki 40-50 éve ugyanúgy mondja el a saját történetét, valójában ez mintha azt bizonyítaná,
0217# hogy tulajdonképpen nem is gondolkodik rajta. Csak beszél róla, csak mondja és mondja és mondja és mondja. Mi
0227# lehet ennek a szerepe, az értelme? Hogy csak úgy mondjuk és mondjuk, a végtelenségig mondjuk?
0236# Mert amikor mondjuk, a mondással tulajdonképpen el is távolítjuk magunktól azt az érzelmi állapotot vagy
0246# élményt, ami zavar bennünket, vagy ami megterhel. Tehát van értelme a panaszkodásnak, meg annak, hogy
0255# végeláthatatlanul ragozzuk a sanyarú sorsunkat. Ennek van értelme. Mert ahogy mondjuk és szavakba öntjük,
0265# tulajdonképpen, szinte mintha valaki másról beszélnénk. Ahogy megnevezzük, hogy "ez történt vele", tüdüdüdű.
0275# Legalább valamennyi távolságot tudunk venni, és ezért nem annyira kínzó. Csak pont annyira rossz, hogy nem jó
0285# élni. Tehát nem döglünk bele rögtön, csak lassan. Tehát nem mondhatnánk, hogy nincs értelme ennek a
0295# történetmondásnak magunkra vonatkozóan. Sikerül nem rögtön belepusztulni. Na de...
0303# 
0303# Így jutottunk el oda, hogy hí-hí! Hát ha nem is nagyon gondolkodás az, amit a legtöbben gondolkodásnak hívnak,
0313# hanem... (most nem mondom ám el harmadszor ezt az akármit), akkor hogyan lehet gondolkodni? S akkor Edward de
0322# Bononak hozzuk ezt a nagyon praktikus, jól látható, felfogható modelljét hat kalapról. Ez nem azt jelenti hogy
0332# hat különböző nézőpontból láthatunk valamit (mert az is izgalmas, ahogy nézőpontot váltunk - az a kreatív
0342# gondolkodásnak az egyik jellegzetessége; nézőpontot váltani és teljesen máshonnan nézni). Na most. Hanem:
0352# Hatféle módon, hatféleképpen gondolkodhatunk. Az más! Tehát nem mást gondolunk valamiről, hanem másképpen
0361# gondolkodunk valamiről. És minimum hatféleképpen tudunk gondolkodni. És ha valaki minimum ezt a hatféleképpen
0371# való gondolkozását ipari méretekben jól csinálja, hát huhúúú! A tegnapi tragédia ma már egész más színben van. S
0381# hát egy csomó mindent tudok vele tenni a gondolkozással. Jó. Rövid ismétlés. (Egy ufó.)
0389# volt a fehér kalap. Emlékeztek? A fehér kalap (amikor azt vesszük fel és a fehér kalapnak megfelelően
0398# gondolkodunk): tények - információk - adatok - realitások. Ahogy Jézus például azt mondja: az Emberfiát el
0408# fogják ítélni, meg fogják ölni, harmadnapra feltámad. Tik-tik-tik. A tények nagyon-nagyon-nagyon nagy
0417# segítségünkre tudnak lenni. Hogy az most úgy volt vagy nem. Milyen nagy dolog az, ha valaki, aki gyerekkorát
0427# számtalanszor elmondta már, fölteszi ezt a egyszerű kérdést, hogy "és tulajdonképpen így volt, vagy nem?". Vagy:
0437# "volt-e még másképpen is?" mi volt még ott? Hogy én így éltem meg anyukámat, de tulajdonképpen anyukámmal hogy
0447# volt? Információk, tények, adatok.
0450# Olyan hálás vagyok; volt egy történelemtanárom. A Rákóczi Gimnáziumba nem jártam, és ennek kapcsán volt egy
0460# töritanár. Azért fakultálni kellett. Nem számított, azért rendnek kellett lennie. És emlékszem, a töritanár
0470# mondta, hogy maguk itt vannak, 17 évesek. Örüljenek neki, hogy még élnek a szüleik, nagyszüleik. Hogy azonnal
0480# csináljanak családfát, családinterjút, mindent. S hát akkor énnekem semmi közöm nem volt még lélektanhoz - mit
0490# tudtam én arról. De a történelemtanárom (egy idős bácsi) azt mondta, hogy le kell ülni beszélgetni a
0499# nagyszülőkkel, és meg kell kérdezni, hogy mi hogy volt! Hát hogy az nekem kinyitott egy világot. Pl. az apám,
0509# akivel sose beszélgettem, soha; apám egy ilyen "igazi férfi" volt. Tényleg. Értitek, idézőjel, minden. "Marlboro
0519# man". Kalap, 0 beszéd, főleg egy gyerekkel? Mit tud csinálni Marlboro man egy gyerekkel? Hát elküldi: hozzál má'
0529# egy kis Marlborót. Hát ennyi, de semmi, semmi. Nem tudtunk kapcsolatba kerülni. Mondott két mondatot, akkor ez
0539# kitartott egy-két évig. Mint a székely ember, akiről a múltkor példálóztam, ugye. Mondd már, hogy "szeretlek".
0549# Hát mondtam az esküvőkor. Most mit ragozzam ezt. Hát azóta is - majd szólok, ha változás van. Tehát apukám egy
0559# ilyenforma volt. De sokat, de sokat adott és jelentett az, ahogyan egyszer csak oda tudtam állni apukámhoz, és
0569# azt tudtam mondani: Te Apa, énnekem, kérlek szépen, van egy gimnáziumi feladatom. Nem járok be, de attól még ez
0579# egy feladat; ezt adták. Képzeld el, le kell ülnöm, és meg kell kérdeznem titeket az élettörténetetekről. És
0589# máig, máig bennem van ez: a konyhaasztalnál ültünk, és hogy az apukám egyszer csak elkezdte mondani és mondani,
0599# és mondta és mondta, és olyan dolgokat mondott, hogy... számtalan fontos dolgot! Pusztán azért, mert
0608# megkérdeztem tőle, hogy tulajdonképpen hogy volt?! Thűűj. S akkor anyukám, nagymamám. Hej-haj!
0617# Tehát 1.) Fehér kalap; tények - információk - adatok.
0622# 2.) Piros kalap: érzések és érzelmek.
0625# Érzések, érzelmek, érzések, érzelmek. Mert az érzésekből az érzelmekből mindig általában ahhoz kapcsolódó
0634# gondolkozásmód fakad. Ugye? Ha boldog vagyok, azt mondom: de szép az élet! Szomorú vagyok; nem tudom, van ennek
0645# értelme? Dühös vagyok: mindenki khhhúúú! Félek: ú, de veszélyes a világ...
0651# Tulajdonképpen itt nem objektív realitásokat mondok, hanem az érzéseimet fejezem ki gondolatokkal. Ugye, amikor
0661# valakit egy séma a markában tart, akkor abban az a nehéz, hogy ő nem a jelenbeli érzései alapján mondja, hogy mi
0672# van, hanem egy gyerekkori érzelemvilág alapján beszél mindenről. És annak a lenyomatát lépten-nyomon éli,
0681# figyeli, belelátja, létrehozza, kiprovokálja és a többi. S majd azt mondja: na, mondom, hogy így van! Hát
0691# annyira tudom, hogy milyen az élet. Ugye, hogy csak oda kaptam jegyet, ide. Hát tudtam, hogy velem ez így lesz.
0701# Ugye, hogy minden normális ember tud rendesen ülni, ugye, ott, ahol semmi; olyan védettségben van. Mi meg?
0710# Semmi, hát tessék. Tudtam. Hogy kezdődött a reggel? Ugye? Most arról ne is beszéljünk, hogy elaludtam reggel. 2
0721# órára kelek föl. Nem 2:00 órára, hanem két órára. Az egyik persze: az elem kimerült. Hát mikor merüljön ki,
0730# ugye? Pont a reggel. Na..."
0733# Rendicsek? Tehát itt valaki látszólag jól elgondolja az életet - valójában egy jól begyakorolt érzelmi állapotát
0743# írja le ezerféleképpen és látja bele az életbe. Ezért az a fajta gondolkozás, ami segít nekünk abban, hogy más
0753# érzéseink legyenek ugyanarra a helyzetre vonatkozóan, vagy ugyanazzal az emberrel kapcsolatban, az nagyon nagy
0763# segítség! Például a megbocsájtás folyamatának ez a kulcsa. Most ebben az összefüggésben. Ugyanis ott az
0772# történik, hogy rögzítem magamban a bosszúvágyam és a haragom. És bármikor, amikor rád gondolok: ... hát elmész
0782# te, aljadék, rohadék! Hát ez most minimálisan. Mondhatnánk, mondhatnánk másképp, de az nem volna reális. Tehát,
0792# ha azt mondanám, hogy "ejnye, na". Most azért a történelmi viszonyom nem... Ennél azért történtek durvább
0802# dolgok, mint hogy hát "ejnye, na".
0805# Van Tatjana Goricseva (fontos, hogy tájékozottak legyünk): Istenről beszélni veszélyes című kis munkája.
0815# Mustárszínű kis kötet (hogy a lényeg is mindig átjöjjön). És ő azt mondja, hogy a hetvenes-nyolcvanas években
0824# tért meg kereszténynek. (Oroszországban vagyunk, a Szovjetunióban vagyunk - ott lett keresztény.) És leírja azt,
0835# hogy hát azért az nem volt egy fáklyás menet, akkor ott megtérni és akkor az alapján lenni. És azt mondja, hogy
0845# ő egyébként pedig ilyen bűnöző életmódot folytatott, és kábítószerfüggő volt. Ugye? Szovjetunió, nyolcvanas
0854# évek. Azt tudjátok, ez döbbenetes, hogy a volt szovjet tagköztársaságokban számtalan gyerek születik
0864# alkoholfüggőséggel. Úgy születik! És a születés után elvonókúrában kell részesíteni, mert elvonási tünetei
0873# vannak az újszülötteknek! Hát ez... jaj! Na, ez nem húsz éve kezdődött. Most: nyolcvanas évek. Ő ebből a teljes
0883# zűrzavarból, káoszból, ilyen bűnöző életből egyszer csak megtér. Akkor leírja élete első gyónását.
0892# Elkezdi: egy nagyon kedves, idős atyához mentem, akiről az hírlett, hogy durva dolgokat is viszonylag (hogy is
0902# mondjam) elfogadóan tud hallgatni. És akkor elkezdtem mondani, hogy éveken keresztül kábítószer-függőség,
0912# szüleimből loptam, kihasználtam a barátaimat, becsaptam mindenkit - szóval úgy mondta, mondta. És akkor
0921# beszámoltam arról, hogy milyen bűncselekményekben vettem részt, és amikor egy gyilkosságban való
0930# közreműködésemet tártam föl a gyóntató atyának, akkor a következőt mondta: Lányom, türtőztesd magad!
0939# Erre ragadtatta magát a sokat tapasztalt atya! Na most.
0944# A megbocsájtás folyamatának tehát a kulcsa, hogy egyszer csak a tettest egy más érzéssel vagyok képes meglátni
0954# felidézni, rápillantani. Más érzéssel! És abban a pillanatban, ahogy segítek valakit a megbocsátás folyamatában
0964# (nem abban, hogy szedje össze magát, meg "döntsön", meg az "akaratereje", meg a belátás, meg a hit, meg
0974# rendesség, meg a köröszténység meg minden. Hanem hogy képes-e valahonnan máshonnan látni azt az embert, akivel
0984# szemben jogos panasza van. S amikor egy más érzés jelenik meg, az megfordíthatja... Nem: az belendítheti a
0993# megbocsátás folyamatát.
0995# Annyira emlékszem: egyszer valaki jött, és az volt a témája, hogy nem képes megbocsátani a főnökének. Azt
1005# hiszem, emlegettem is nektek. Az nem lehet; olyan szemétség volt! Azért vagyok olyan rrrroppantul rosszl, mert
1015# nem akarok elmenni a munkahelyről (ugye, ma egy milyen világ van; örülök, hogy van munkám). Tulajdonképpen a
1025# munka jó, csak a főnököm egy ... (most nem mondom; a Mária Rádió kedves hallgatói miatt ezt nem tehetjük meg),
1035# és akkor egyszer csak... tulajdonképpen nem nagyon tudtunk egymással zöld ágra vergődni. Én próbáltam így,
1044# próbáltam úgy. És ő pedig mondta a sérelemkori lelkiállapotának megfelelő világot. Igaz, hogy azóta eltelt egy
1054# hónap, 1 év, 2 év - ő arról beszélt. Ugye, tulajdonképpen ott volt. A gondolkozása... Egyszer csak azt mondja:
1064# iszonyú furcsa dolog történt! Tulajdonképpen dühös is vagyok, hogy kezdek ennek a sz.... Megbocsátani. Most
1074# szinte akaratlanul is kezdek neki megbocsájtani. Már úgy megszoktam, hogy utálom! Fölcsillant a szemem, hogy na,
1084# mi a titok? Mi hozta a fordulatot?
1087# Az történt, hogy láttam a főnökömhöz (még munkaidő volt, és ilyen nem szokott történni; de valami miatt a
1097# felesége a gyerekeivel együtt bement a munkahelyére). És ez a piszok ember olyan kedvesen beszélt a feleségével,
1107# és annyira jó fej volt a gyerekeihez, hogy hát ez tűrhetetlen. Ez elviselhetetlen! Tehát egyszerűen, ahogy
1117# láttam őt - nem tudatosan - új érzések jelentek meg bennem. Olyan érzések, amelyeket nem akartam. Olyan jó volt
1127# utáni! Hát egyszerűen nem. Én is anya vagyok, és láttam ezt a férfit; hogy hogy tud úgy apa meg hogy férj
1136# lenni... most már nem tudom őt úgy látni, mint eddig. De miért nem? Mert egy új érzés jelent meg, és az új
1146# érzéshez új gondolatok tudnak kapcsolódni. Itt megint... mert ugye több kalap van... most leegyszerűsítve
1156# mondunk mindent: hogy milyen problémás azonban az (erre tettünk a múltkor említést), amikor valaki mindig csak
1166# az aktuális érzésének megfelelően tud egy másik emberről gondolkozni, és ezt rögtön el is mondja. Nagyon
1175# szomorú, hogy nem tud megmaradni valamilyen meggyőződés-szerű gondolkozásban. Hogy te a feleségem vagy, a férjem
1185# vagy, én téged szeretlek. Most utálom, amit csináltál - de téged szeretlek! S ez a gondolkozás elérhető számomra
1195# akkor is, amikor érzelmileg, érzelmekből kiindulva másképpen gondolkoznék rólad. Tehát ezért kell sok kalap.
1205# Nem akarok mindenről... gyerünk, mert még az lesz végén, hogy nem fejezzük be. A következő:
1214# 3.) A fekete kalap: a megfontoltság kalapja.
1218# Megfontoltan, áttekintően, részletekbe menően - némi pesszimizmussal gondolkozni. Számba venni a tévedéseket, a
1228# hibákat. Ellentmondásokat, logikai buktatókat! Na, ez... na, na. És itt hoztam nektek Jézust. Hogy amikor éppen
1238# lelkesednek a piros kalapban embörök, és azt mondja: igen? Rókának odúja van, a madárnak fészke van, a kutyának
1248# ólja van (nem pont így mondta), az Emberfiának nincs hova lehajtani a fejét. Hogy nem erőltette a piros kalapot.
1258# Azt látta, hogy itt ez a kedves valaki nem hordja eléggé a fekete kalapot. Fog jönni nagy lelkesültséggel; majd
1268# gyöpöt rúg.
1269# Ez volt kedvenc Zoli bácsim szakkifejezése (sekrestyés volt a zugligeti egyházközségben), és olthatatlan,
1279# elpusztíthatatlan fradi-szurkoló, ezért általában a kifejezései a fotballpályáról érkeztek. Képzeljétek el, a
1289# serdülő csapat edzésén is részt szokott venni (mint szurkoló). Természetesen már százszorosan, örökös páholytag
1299# volt, mindenkit mindenről... na és mi történt? Bérmálkoztam. Ez egyszer történt velem. (Tényleg). Miután ebben
1309# nem volt rutinom, természetesen nehéz helyzetbe kerültem. A többiek közfelkiáltással (miután volt rólam
1318# valamennyi benyomásuk) úgy gondolták, hogy nekem kell a bíboros urat köszöntenem. Ez nagyon parádésra sikerült.
1328# Ugye, azt mondták nekem az okosak, hogy jól van, Feri; hiába tudod így nyomni a szöveget, de ez egy komoly
1338# dolog. Ez nem úgy van. Legyen rövid, hogy ne felejtsd el, de ezt akkor mondatról mondatra. S akkor jött, és
1348# megtanultam 4 mondatot. Ezt kell, tírirírirí, penge lesz, én mondom; virág be; el; minden, bérmálás, sütty.
1357# Penge lesz, virág, négy mondat. Megálltam, megkaptam a mikrofont. Bíboros úr, nagyon örülünk, hogy eljött. S
1367# akkor itt megállt a lemez. És ha nem lett volna még három mondatom, amiket begyakoroltam, de nem jutott eszembe,
1377# még tudtam is volna valami épeszűt mondani, de már rajta voltam a sínen. S akkor: igazán, mi mindannyian nagyon
1387# örülünk, Bíboros úr, hogy eljött. Ezt elmondtam háromszor. Most hol a második mondat? Hát komolyan mondom,
1397# amikor bejöttem a templomba, nálam volt; hát nem igaz. Adja már vissza valaki, ha elejtettem útközben. S akkor
1407# valahogy földerengett; akkor elmondtam. Tiszta vörös lett a fejem, emlékszem. Leültem. Hát, ez lehet, hogy
1417# kizáró akadály. Hogy ennyire egy...
1420# Sekrestye. Bementünk. Zoli bácsi: már fogta a hasát. Na, Feri, azt hittem, gyöpöt rúgsz.
1428# Ilyen az, amikor valaki Fradi-szurkoló.
1432# 
1432# Ez volt a feket kalap. Következő. Jól van. Jaj, annyi áthallásom van. Következő:
1439# 4.) Sárga kalap. Erről még volt szó, de Jézusról nem. Emlékeztek? Azt mondtam, hogy majd még...
1447# Sárga kalap: értékek, jelentőség, fontosság. Hogy mi a fontos! Most csak azoknak, akik mondjuk most van akik
1456# életükben először. Hát ilyen biztos nincs, de képzeljük el ilyen jó bő fantáziával. Hogy ezeket a
1465# megkülönböztetéseket a ti kedvetekért mondom. Hogy de nagy dolog gondolatban tudni megkülönböztetni, hogy ez
1474# fontos vagy nem fontos, ez fontos vagy sürgős, ez fontos vagy lényeges. Ezzel a három dologgal elég jól el
1484# tudunk evickélni. Tehát: fontos vagy nem fontos, fontos vagy sürgős, fontos vagy lényeges! Hááá. Például a
1493# hiánymotivált emberek nem tudják megmondani, hogy mi a lényeges. Nekik minden sürgős. Ha valaki hiánymotivált,
1502# akkor mi az, ami nincs? Mi az ami nincs? Hol a hiányom, hol? Akkor őneki inni kell! Porzik a vese. Akkor ott
1512# mindig bekebelezi azt, hogy itt és most is sürgős és sürgős és sürgős, és nem jelenik meg az életében az, hogy
1522# valami lényeges. Hogy a függőséget kielégíteni az mindig, mindig, mindig sürgős. És elveszett a lényeges.
1531# Annyira bennem van ez - elnézést, hogy ismétlem is magam. Ahogyan az a férfi ismerősöm (én esketem őket, nagyon
1540# rendes emberek - de attól még nem csinálnak mindent jól). S akkor egyszer azt mondja (ú, nagyon odavolt), azt
1550# mondja: elszúrta, elszúrtam. Vége a házasságnak. Hát elköltöztem a feleségemtől, két bőrönddel. Tele voltam
1559# panasszal, csalódottsággal, sérelemmel, és mindig a feleségem fejéhez vágtam, hogy most miért így van, meg miért
1569# nem úgy van?! A hiányairól beszélt. Hogy mi hiányzik, és mi nincs... S akkor egyszer (dúlt-fúlt még magában, már
1579# hónapok óta), és akkor egyszer hallja, hogy a feleség azt mondja egy baráti társaságban: hát, én azt hiszem,
1588# eddig vártam a Lajosra. Most egy felnőtt ember - itt kicsik a gyerekek még, hát nem fogok akármeddig várni.
1598# Énnekem is egy életem van. Hát, ha ő úgy döntött, hogy nem, akkor nem. Nem rángathatom ide, nem mondhatom, hogy
1608# "szeress!". Ha úgy döntött, hogy nem, akkor nem.
1612# Amikor meghallotta, hogy ezt mondta a felesége, akkor megrendült. Egy más érzés jelent meg nála (kössük össze a
1621# piros kalapot). S ahogy megjelent a másik érzés, azt mondta: Te jó ég! Hogy lehetek ilyen hülye, hogy azzal
1631# foglalkoztam éveken keresztül, hogy mi hiányzik? Ahelyett, hogy azt mondtam volna, hogy mi a fontos? A
1640# feleségem, a gyerekek. Kész. Pont. Nincs-nincs-nincs-nincs, hogy meg még ez, hogy még legyen bicikli, meg
1649# mountainbike, meg télen síelés, meg Franciaországban síelés, meg új bakancsban síelés (Franciaországban), új
1658# bakancsban síelés (Franciaországban, sok fekete pályán), új bakancsban síelés (Franciaországban, sok fekete
1668# pályán, jó társasággal), új bakancsban síelés (Franciaországban, sok fekete pályán, jó társasággal úgy, hogy
1677# mindig esik a hó; kivéve napközben, mert napközben síelünk).
1683# 
1683# S azt mondta: egy mondatban meg tudom mondani, hogy mi fontos. A feleségem, a gyerekeim.
1691# Nem tudni megmondani; nem eljutni oda a gondolkozásban oda újból és újból, hogy "igen, ez most sürgős, ez
1702# nyomasztó, ez hiányzik, ez kínzó, ez fáj, ez veszteség, minden - és ez itt a fontos!". Ez. HááÁ!
1711# És ennek a párjáról beszéltünk a múltkor: tudni megmondani, hogy ez nem fontos. Most a feleségem éppen balhézik.
1722# Szeretem a feleségem, tisztelem, megbecsülöm - de tudom, hogy ez nem fontos. Nem kell most mellre szívnom, nem
1733# kell nem-tudom-mekkora jelentőséget tulajdonítani neki. Most ereszti ki a gőzt. Ennyi. Hát hadd mondja! Micsoda
1744# szabadság tudni dolgokról, hogy nem fontos.
1749# Lelkiatyám egyszer azt mondja: Tudod, Feri, ez úgy van, hogy egy keresztény embernek (mikor fiatal voltam, jaj,
1760# de fontosak voltak ezek!); egy keresztény embernek tudnia kell az igazságért meghalni. (Ez komoly beszéd! Na, én
1771# már készülök is, meg minden; mégiscsak...) És akkor rám mosolyog: na, de nem minden igazságért! Hát azért
1781# válasszad ki majd, hogy miért! Rendben van, hogy az életedet odaadod, de azért egy kicsit ésszel! Rögtön
1792# nekiállni... hát azért valami jóért, valami igazán olyanért. Vagy tudni azt a pillanatot...
1801# Ugye, Zimbardót emlegettem nektek, aki hős csoportokat vezet az Egyesült Államokban. Azt tanítja fiataloknak,
1812# hogy hogy lehet hősnek lenni. Ez jópofa dolog! S akkor azt mondja, hogy: a hős ott is cselekvőképes marad, ahol
1823# a többiek nem. Ott is tud másokkal törődni, ahol a legtöbb ember csak magával foglalkozik. Ilyen egyszerű! S a
1834# hős az az átlagember, aki fölismeri a helyzetet és azt mondja: most! A legtöbben nem ismerik föl. A legtöbben:
1844# hű, most ez van! Jaj, most az van! Jaj, most így... Ő pedig: ez a helyzet! És pontosan tudja, nagyon világosan,
1856# hogy ez, ez, ez, most, itt! Most lehet valamit tenni! Hú, de nagy dolog ez. Oké, gyerünk tovább.
1865# Sárga kalap: érték, jelentőség, fontosság. Ugye a társkapcsolati vonatkozásokat mondtam. Jézussal
1875# összefüggésben. Jézus az utolsó vacsorán megmossa a tanítványai lábát, és utána azt mondja: Értitek, mit tettem
1886# veletek? Na, ez ez. Most ez elsikkadhatna, el is felejtkezhetnétek róla, de most megállok és megkérdezem:
1896# értitek, mit csináltam? Hogy én, az Úr, megmostam a ti lábatokat? Akkor én most el fogok innen menni, de ti ezt
1907# csináljátok! Ez a lényeg.
1910# Ugye: búcsúbeszéd. És az egy gyönyörű, hogy a búcsúbeszédben van szimbolikus cselekvés! Tehát nem csak beszéd
1921# van, hanem megcsinál valamit, amire sokkal könnyebb visszaemlékezni, mint hogy "azt mondta; tudjátok, azt
1931# mondta, hogy akkor...". De azt, hogy megmosta a tanítványai lábát, és megállt, és azt mondja... kiemelni a
1942# lényeget.
1943# 
1943# Ez az én testem! Ugye, az egy egyszerű vacsora volt. Hát nem egyszerű volt, mert széder este. Egy húsvéti lakoma
1956# volt. Ott sokszor esznek, isznak, megint esznek... megvan a forgatókönyve. Ő egyszer csak fogja, és azt mondja:
1969# na, ez a kehely - az én vérem kelyhe! Ugye, így kiemelni! Jahhjj.
1977# Ez a lényeg. Sokszor egy mondatba összesűrítve a lényeget. Hogyha ezt tudjuk magunkban őrizni - jaj, de sokat
1991# jelent ez! Na, jó. Nem akarok itt.
1995# 5.) (Megérett a tök.) Zöld kalap!
1999# A zöld kalap a teremtő, kreatív gondolkozás kalapja. Teremtő, kreatív gondolkozás!
2009# Na, itt van létjogosultsága annak, hogy mindig láttam valamit valahogyan, és egyszer csak valahogy teljesen
2022# másképpen látom. Mikor van a kosárban öt alma, és ki kell osztani az öt almát úgy öt embernek, hogy a kosárban
2035# is maradjon egy. Á, a megoldást tudjuk, úgyhogy nem kellett gondolkodni. Aki nem tudja, őneki most más, mint
2048# akik tudják. Látjátok, ezt szabadon engedem, hogy mi legyen veletek, csak információkra szorítkozom. Ez a fehér
2061# kalap most így.
2063# A kreatív gondolkozás, hogy megfordítani valamit, valami teljesen más nézőpont. Amikor Jézus haldoklik, akkor
2076# azt mondja jobb latornak: még ma velem leszel a paradicsomban! Mi? Mi van? Teljesen máshonnan nézi ezt az
2089# embert, mint mindenki más. Tulajdonképpen Jézusnak a példabeszédei... tudjátok, hogy a Jézus-beszédek hány
2102# százaléka példabeszéd? Hmm? Hetven? Óvatosan 70. Nem is tudom, melyik nyelv az? Jahhj. Nem tudom
2114# 
2114# Hatvan? Senki többet, harmadszor! Hatvan százalék példabeszéd! Tyhű, de gyönyörű ez! És tudjátok, a példabeszéd
2124# nem egyenlő a tantörténetettel. Mert a tantörténet olyan unalmas, mint a fene. Tehát mikor úgy egy apa meg egy
2134# anya úgy jól meg akarja magyarázni a gyereknek, hogy miért kell kezet mosni. Ugye, akkor azt mondja... kreatív
2144# apa vagyok, és van egy kreatív anya... S akkor: "Tudod, volt egyszer egy marika; nem mosta meg a kezét. Hűűűha!!
2154# (Ugye, ez benne az érzelmi fölkorbácsolása az állapotnak.) Hőőőőha! Úgy ám, és egyszer csak nagyon beteg lett.
2165# Hűű, de lázas volt! Az anyukája meg aztán jól leszidta!" És ha azt gondoljuk, hogy a gyerek még nem érti, s
2174# akkor meg is magyarázzuk. Az ám a szép! "Ezt most azért mondtam el, mert így lesz veled is! Mer' ott sok baci
2184# van a kezeden, a körmöd alatt is van sok baci, meg mindenütt... S a gyerek ebből a kreatív történetmesélésből
2195# szinte újjászületve, ugye, mossa a kezét azon túl. - Tehát a tantörténet maga a pusztulat. A tantörténet műfaja
2205# alapvetően azzal a sajátossággal bír, hogy az első-második mondat után tudod, hogy megy végig az egész. És
2215# tényleg, a legbrutálisabb a tantörténetben, hogy amikor, amikor tényleg, szóval nem tudsz olyan hülye lenne,
2224# hogy ne értenéd, hogy mit akar mondani, akkor még el is mondják. Ez a tantörténet.
2232# Jézusnak nincsenek tantörténetei, hanem példabeszédei vannak. És a példabeszéd olyan, hogy ha meghallod a
2242# történetet, már szinte tudod, mi a vége (mert ugye tantörténetekhez vagyunk szocializálva; úgy megedződtünk,
2252# hogy igen, igen, igen... Na, és jóÓól megbünteti, úgy van; ez kell neki.) S akkor egyszer csak valami látszólag
2262# teljesen oda nem illő vég. S akkor brrrRRRR! S kénytelen vagyok kreatívan gondolkodni. Hú, de ezt nem értem. Hát
2272# ez akkor igazságtalan! (Hát igazságtalan.) Még ma velem leszel a paradicsomban? Ííígy? Ezt hogy, most... Ne,
2282# ne... Szóval az ötödik: kreatívan gondolkodni!
2286# Itt tehát (megint csak ismétlem mindenféle kreativitás nélkül): a nézőpontváltás.
2294# Emlékeztek? Volt egy utolsó mondatunk, hogy emlékezzünk a jövőre! Hogy ha valaki ebben a sémában szenved
2304# (elégtelen önkontroll, önfegyelem); nem tud folyamatokat végbevinni. Hiába vannak esetleg még a fejében hosszú
2314# távú céljai, nem tudja a lépéseket megtenni, mert a pillanat elsodorja őt. Késztetés - cselekvés. S akkor sírás
2324# utána.
2325# 
2325# Ezért: emlékezés a jövőre! Ezért pl. a segítő helyzetekben (ez lehet akár pszichodráma, lehet akár segítő
2335# beszélgetés) ezt lehet használni! Hogy mit jelent emlékezni a jövőre. Például valaki be van szorulva.
2345# Khhrrrkrkrk! Azt mondja: rendben van, itt van ez a valaki, aki be van szorulva. Nem is... Be van szorulva.
2355# Szegény, nem bír kijönni - magától. Most képzeljük el, hogy te nem 47 éves vagy, hanem 80. Gyere, ülj ide. 80
2366# éves vagy. Nahát, nyolcvan évesen, most már igazán megbölcsültél. Egy csomóóóó élettapasztalatod van. Fú, de
2376# érted az életed. Mennyi minden történt veled is. Kreatívan tudtál ugye gondolkozni. Hú, de sokat tudsz. Na
2387# jönnek is hozzád az emberek, kérik a tanácsodat! Hát nem véletlen, mert ekkora életbölcsességgel... Azt kérném
2398# tőled, hogy ebből a székből (a hatalmas életbölcsességből, tapasztalatodból) mondj valamit ennek a 47 éves
2408# fiatalembernek. Hát fogalma sincs, hogy mit csináljon.
2413# Ja? És az a szép, hogy tudsz magadnak mondani valamit. És azon múlik, hogy előveszed ezt a kalapot! Ez... kalap
2424# vagy szék. Eltávolodsz onnan, és hát... tudok én így is! Te!
2430# Visszaülsz - hallgasd meg. "Hát nem is hülyeség." Ki kell nyitni a kupakot, hogy úgy, külön? S akkor hozzájutok
2441# a kólához? Hűűű... Nem jutott eszembe, csak dühöngtem, hogy be van zárva.
2448# Ez az egyik: emlékezés a jövőre. Nézz vissza a jövőből.
2454# A másik: olyat is lehet, hogy azt mondod, hogy ez nagyon nehéz helyzet... Most képzeljük el, hogy ebben a
2464# rettenetesen nehéz helyzetben a fiad van. A fiad. Hát ő még ilyen fiatalember, huszonegy-kétéves, nem tudja. Hát
2475# még nincs élettapasztalata. Te pedig itt vagy 47 évesen, hát az mégiscsak több. Segíts már a fiadnak!
2485# S akkor egyszer csak megint lesznek új gondolataim, érzéseim - tudok segíteni a fiamnak. Azt tudjátok, hogy
2495# általában okosabbak vagyunk mások életére vonatkozóan, mint a sajátunkra vonatkozóan. Ezt szoktátok is mondani:
2506# miért van az, hogy itt téblábolok, míg aztán a tutit mindenki másnak meg tudom mondani? Akkor egy egyszerű
2517# gyakorlattal meg tudod azt tenni, hogy megmondod a tutit magadnak. Jajj, hát az...
2525# És olyat is lehet, hogy legyél 70 éves. Nem kell különösebben bölcsnek lenni és a többi, egyszerűen csak nézd rá
2536# erre a 47 éves emberre. Úgy nézz rá, és mondd el, hogy hogy látod őt? Mit látsz rajta? Hát, hogy keresi az
2546# útját, meg egész rendes, tisztességes. Na, nem tökéletes, de tulajdonképpen jó irányban van. Hóó, tényleg, így
2557# vagyok? Hát ez nem rossz.
2559# Tehát: gyakorlatokká alakíthatjuk azt, hogy ez mit jelent, hogy emlékezzünk a jövőre.
2568# (Most megint az ingemmel küzdök. Az is lehet, hogy pénzspórolás miatt nem gyártanak elég hosszú inget. Ugye, a
2579# csípőnadrág is egy kicsit rövidebb, mint ami nekem jó lenne, és ehhez társulnak rövid ingek. Csoda, hogy bajban
2589# vagyok?!)
2590# Tehát: zöld kalap. Kicsit olyan széteső vagyok ma. Amikor családsegítést tanultam, akkor a családterapeuta a
2601# következőt mondta: ha nagyon biztos vagy a dolgodban, és tudod, hogy itt van egy egy nő; egy nyomorult áldozat,
2612# akit tönkretesz egy lehetetlen, szemét alak. És ha már egész meggyőződésed az, hogy ez így van, akkor légy
2622# szíves, ülj át egy másik székbe, és találj ki egy történetet, amiben a férfi a herceg a fehér lovon, és a nő
2633# pedig egy kibírhatatlan perszóna. És addig ne folytasd a segítést, ameddig ezt meg nem tudod csinálni. Dolgozz
2644# ki egy ilyen történetet. Ugyanis, ha egy nézőpontba teljesen besülünk, és azt gondoljuk, hogy az egészen
2654# nyilvánvaló, hogy miről van szó: van egy jó meg van egy rossz. És akkor az bántja a kicsit, a kicsi meg szenved.
2665# Rettenetes! - akkor nem tudunk már segíteni. Ezért óriási jelentősége lehet annak, hogy amikor valamit már
2675# nagyon begyakoroltam; amikor már kigondoltuk, hogy hogy van, akkor egy ilyen szabad, kreatív székben kitalálunk
2686# valamit, ami pont az ellenkezőjéről szól. Ez nagyon hasznos dolog. Nagyon! És aztán ezt megcsinálhatjuk
2696# magunkkal is. Például most már egész biztos (nem merek senkire se nézni; mindig így járok...), egészen biztos,
2707# hogy nekem van igazam és a feleségem téved. Teljesen biztos! Hát ez már annyiszor bebizonyosodott, hogy nem
2718# látja... de annyiszor! Most, hogyha ebbe jól begyakoroltad magad, akkor légyszi ülj be a kreatív székbe, vedd
2728# föl (a zöld kalapot), és gondold el, hogy pont fordítva van! Hogy te olyan mereven gondolkozol, hogy eszedbe se
2739# tud jutni az, hogy fordítva van. Most gondold el teljesen fordítva! Hogy te egy kibírhatatlan, merev
2749# gondolkodású pasi vagy, és a feleséged már nem tud veled mit kezdeni. És már elmondta ezerféleképpen, de nem,
2760# nem, nem jut be, sehogy se jut be ide! Hí, de jó ez!! Fölszabadító.
2766# Tehát: a kreatív gondolkodás.
2769# Olyan is van, hogy valakinek kényszergondolatai vannak. Az már durvább. Tehát az már nem egyszerűen csak a
2780# násznagy, hanem ott krrrkkK.
2782# Volt egy kliens. Az a kényszergondolata tartotta őt fogva, hogy szexelni, trágárnak lenni és gátlástalannak!
2793# Szex, trágárság, gátlástalanság!! És ezek a gondolatok jöttek, és tüdüdüdü, és majd' megőrült tőle. Most ennek
2804# az összefüggésébe nem mennék bele, csak a szempontunk miatt. Csak annyit, amennyi kell. Ment a segítőhöz:
2814# egyszerűen ez tűrhetetlen! Hát én rendes ember vagyok. Próbálok egy normális életet élni, és ez állandóan... a
2825# leglehetetlenebb helyzetekben! Ugye, hogyha valakinek komoly kényszergondolatai vannak (tehát teljesen berögzült
2836# valamibe), akkor éppen a leginkább oda nem illő helyeken fog ezekre gondolni, és leginkább akkor fog ezekre
2846# gondolni, amikor leginkább nem akar ezekre gondolni - hát ettől kényszergondolat. S azt mondja: egyszerűen nem
2857# bírok így élni! Mindig ez, hogy szexelni, meg trágárnak lenni, meg gátlástalannak lenni. Megőrülök ettől. Help!!
2868# Hogy lehetne ebben a helyzetben kreatívan gondolkodni? Mert az nem kreatív gondolkozás, hogy... Margit! (Hát
2879# tudom, hogy ez egy kicsit furcsa, de majd megszokod; ez egy ilyen kreatív nézőpont.) Fejezd be!
2888# Ez kevésbé kreatív. Vagy: Lajos, nem szabad. Ezt nem szabad!!
2894# Vagy például átülök egy ilyen nagyon, nagyon, igazán megértő terapeuta mentalitású székbe, s azt mondom: na, ez
2905# má' bűn! Hallani se akarok erről. Ezt egyszerűen felejtsd el!
2911# Mit találnátok ki?
2913# Most én megmentettem a kólát (mert be volt zárva); most szabadon engedem. Zöld kalap! Mit csinált a segítő?
2923# Valós történet. Mindig csak ilyeneket. Nulla tantörténet; semmi!
2930# 
2930# Jó felé vagytok! Igen, mert ha csönd van, az azt jelenti, hogy esélyt adtatok magatoknak. Ugye ismeritek?
2942# Spontaneitás gyors, kreativitás lassú. Valami új összefüggésnek kell összeállni. Az nem úgy van! Hát ez a nagy
2956# dolog! Leállni a régi vágányról - az nem megy rögtön! Hmm.
2963# Hogy dolgozzunk ki durvábbnál durvább helyzeteket, s utána kifogy.
2971# Te, ez szakmai száj! De jó irány.
2976# Vagy bagatellizáljuk? Hogy nem is olyan nagy dolog? De akkor erre: hát maga nem ért meg! Még hogy nem olyan nagy
2989# baj? De nekem az! Há' ettől szenvedek! Hááát... rossz helyre jöttem!
2998# Hogyan lehetne kreatívan gondolkodni? Mert amikor kényszergondolatok vannak, ott nulla szabadság van - ez a
3011# probléma. Hogy ott nincsen semmi kreativitás. Na?
3017# Hogy egyáltalán ne gondolkozzon? Megkérjük őt? Hagyja az egészet a csudába, mit erőlködik ezen! Ezt a hátralévő
3031# pár évet még valahogy...
3034# Ez egyáltalán nem könnyű! Hogy? No igen. Mondjuk olyan félelmeknél, hogy rettenetesen fél, hogy bukjon meg, vagy
3048# hogyha megbukik, akkor mi lesz. Bukjon meg, s akkor megéli, hogy nem dől össze a világ. Vagy hogy ezt
3060# gondolatban játssza le. Igen, igen, igen, csak mondjuk ebben a helyzetben: szexelni, trágárnak lenni,
3073# gátlástalannak lenni, nem tudom mi - most azt tanácsolni, hogy na, gyerünk... Bizonyos dolgokból meggyógyul, és
3086# másokat meg magára vesz. Erre a megoldásra mondhatjuk azt, hogy van árnyéka. De tudod, semmi bántás, meg
3099# minden... Ugye, Jung mondta ennek a gyönyörű példáját. Ha fáj a fejem, nem annyira célszerű levágni. Mert
3112# megoldja a problémát, de egy nagyobbat teremt közben.
3119# Igen, igen ez is egy jó. De tudtok! Hogy szándékosan... Igen. Ez a paradox megoldás, hogy akkor még többet!
3132# Semmi másra ne gondoljon, csak erre! Ugye, ha semmi másra nem gondolhat, mint erre, akkor előbb-utóbb csak fog
3146# másra is, és akkor: fű, ez nem jó.
3150# (Ez szerintetek normál méret? De komolyan! Most rájöttem, mi a baj. Most, hogy fölvettem ezt a kalapot.
3163# Rájöttem! Keskeny a nyakam. Most rájöttem! Réka! Ez szerinted... (Most majdnem köptem egyet.) ez lehetséges?!
3176# Megveszem: nyakra jó, na de hát értitek... ilyen nyak, meg ilyen kis hülye fej - hát persze, hogy rövid!
3189# Abnormis méret. Hát ez lesz. Komolyan! Kicsi nyak, kicsi ember. De én meg így vagyok. Nem tehetek róla. Micsoda
3203# sűrűségben van azért itt... Jó.)
3207# Áhá! Hogy... hogy akár egy szerepjátékban, hogy valaki más tegye meg ezt mind, és akkor ő vegyen részt egy másik
3220# nézőpontból, vagy esetleg... Hmm! Jó, a kliensünk nem gyógyul meg általunk, ez most már biztos - jövő hétre is
3234# vissza fog érni. De nem mondjuk meg neki, hogy ez azért van, mert nem értünk hozzá. Hanem, mert: tudod, nehéz a
3248# baj, nehéz a baj... Jönni kell még!
3252# Ez a... Na jó, segíthetek. (Valamit csinálok magammal, ne haragudjatok. Keskeny a nyaka. Vékony! Tényleg, hát
3266# ... S akkor ilyen rövid. [Hosszított fazont kellene venned - van olyan! ] Olyan megalázó, hogy egy ilyen
3279# információval az egész életemet...) A csípőnadrágra való rácsodálkozásom is ilyen volt... S most pedig:
3291# hosszított fazon kell! Ne szenvedj! Menj be a boltba, s hosszított fazon - ennyi. Éveknek a szenvedését tetted
3305# most értelmetlenné!! Mert én azt gondoltam, hogy így kell ezzel élni, s hogy tulajdonképpen egész jól elbánok
3318# vele. És most kiderült, hogy hülye vagyok. Mennyi az idő? Jöjjön vissza jövő héten. Úgy elfáradtam. Nehéz ez a
3332# probléma. Ne? Mondjam? Jól van, csak mert kéritek, azért. Édesek vagytok.
3341# A segítő azt mondja: akkor azt szeretném magától kérni, hogy írjon egy mesét (kreativitás!). Írjon egy mesét. A
3355# mesében a főhős ezt a három dolgot úgy csinálja, hogy ez értékes legyen. Úgy kanyarítsa a történetet, hogy a
3368# főhős csinálja ezt a három dolgot, és azt tudja maga mondani (így), hogy... S hazament a kliens, és írt egy
3381# történetet egy elrabolt nőről, akit prostitúcióra kényszerítettek. Ezért ahhoz, hogy életben maradjon, szexelnie
3395# kellett. Ez tehát értékes dolog, mert élni akart. Azt mondta: na, most ez az életem ára - nem szabadon... élni
3409# akarok, és majd kiszabadulok és... Azért, hogy ott életben maradjon, néha trágárnak kellett lennie. És közben,
3422# hogy életben maradjon (most nem cifrázom nagyon) néha gátlástalannak is. Egy ilyen közegben, ha ott
3435# nem-tudom-mi...
3437# 
3437# Akkor visszajött ezzel a mesével - azt mondta, itt van. El is nevezte ezt a nőt. S akkor leírta, hogy
3447# tulajdonképpen ezt a három dolgot csinálja, és hogyan menti meg az életét. S akkor a terapeuta azt mondta: írja
3458# tovább. S akkor írta - egyik hétről a másikra. Kidolgozott valakit, akiben ezek a (számára egyébként a
3469# gondolkozásában elviselhetetlen, lehetetlen, negatív, szörnyű) dolgok voltak; de úgy, hogy mindig pozitív
3479# összefüggésbe helyezte. És végül történt egy gyönyörű fordulat, hogy a hatodik-hetedik alkalommal beleírta magát
3491# a mesébe, és a mesében elment ehhez a nőhöz, hogy vagányságot tanuljon tőle, és életrevalóságot. S amikor ez
3502# megtörtént, megszűntek a kényszergondolatai.
3507# Ez kreativitás! Tehát kreativitás a segítő részéről, és a mese maga is gyönyörű kreativitás. Mesét írni! Mesét
3518# írni - ugye pozitív összefüggésben van. És aztán az a kreativitás, ahogy egyszer csak beírja magát a mesébe,
3529# tyhíííj! Hát ez elölről-hátulról csöpög a kreativitástól. Ez a kreatív gondolkozás!
3537# Ez volt a zöld kalap. Igen. S a
3541# 6.) kék kalap: összefüggéseket, folyamatokat, rendszereket látó gondolkodásmód. Öszefüggések, folyamatok,
3551# rendszerek. Hőőő, hát erről mennyit beszéltünk. Jézus a föltámadása után azt mondja az emmauszi tanítványoknak,
3563# hogy ti miről beszélgettek itt? Hát, talán te... (egészségetekre! Milyen diszkrétek vagytok!) Hát, talán te vagy
3574# az egyetlen idegen, aki nem tudod, mi történt itt ezekben a napokban? - mondja két emmauszi tanítvány. Hát mi?
3586# Hát a Názáreti Jézus esete, aki nagy volt tettben és szóban az emberek előtt, de a nép írástudói és vénei
3596# megölték. Ennek már több napja.
3600# 
3600# Asszonyok jöttek; azt mondják: nincs a sírban. Csak összezavarnak minket. Eddig legalább tudtuk, mi történt -
3609# most meg már a holttest is eltűnt. Ptty. (Ugye, ez a násznagy-szöveg.) Hogy hát, ez történt, így van; megyünk,
3619# búsulunk, rossz az élet. S akkor Jézus mit mond? "A prófétáktól kezdve elmondta nekik mindazt, ami róla az
3628# írásokban van." Vagyis: folyamatba és összefüggésbe állította a történetét. Elmondta, hogy milyen próféciák
3637# vannak; ezt kellett elszenvednie a messiásnak. Nemde meg van írva, nemde ő maga is ezt elmondta többször, hogy
3647# ez így fog történni. Ennek az lesz az értelme, hogy... folyamat, összefüggésrendszer.
3655# Óriási jelentősége van, hogy tudunk-e folyamatokban és rendszerben gondolkozni, vagy nem. Elmondhatatlanul nagy
3664# jelentősége van! De erről olyan sokat beszéltünk, hogy erről már most nem... Tényleg, hát írtam vagy öt példát,
3674# de már mindegyik a könyökünkön jön ki. Talán egy valami: a megbocsátás már szóba jött. Ugye, a harag a
3683# megbocsátás föltétele. Harag nélkül lélektani értelemben nincsen teljes megbocsátás! Ugye, de a harag éppen úgy
3693# tűnik egy ponton, hogy szembe megy a megbocsájtás folyamatával vagy irányával. De ha látok folyamatokat, akkor
3703# tudom, hogy ezt a fázist érdemes megélni. Mert ha kihagyom (merthogy ellentétes a megbocsátással), pont a
3712# megbocsátás nem megy végig. Ezért tehát a haragot érdemes megengedni. De közben mindezt "irányba állítottan"
3721# engedem meg, ezért az nem temet maga alá. Mert mindig tudom, hogy a hang megengedésének az az értelme (ez a
3731# másik), az a "lényege", hogy ezáltal tudok egy folyamatot végigvinni, aminek megvan a célja.
3739# Egy társkapcsolati konfliktusnál, ha el köteleződtem, akkor megengedhetem magamnak, hogy kifejezzek sok mindent,
3749# mert biztos talaj van a lábam alatt. Ha nem köteleződtem el, éppenséggel sok mindent nem engedhetek meg
3758# magamnak. Mert különben a kapcsolat tönkremegy. A nehézség az, hogy sokan úgy csinálják, hogy vagy nem
3767# köteleződnek el, és közben akkor mindent megengednek maguknak, ahogyan próbálják a kapcsolatukat vagy az
3776# életüket rendbe tenni. Persze elköteleződés hiányában azok a megoldási dolgok, amiket kitalálnak, még jobban
3785# tönkreteszik a kapcsolatot. Miközben ugyanezek a dolgok, ha ő elkötelezett és egy irányban van, segítik a
3794# kapcsolatot!
3795# Mondok erre egy nagyon egyszerű példát. Képzeljük el, hogy abba a fázisba ér a társkapcsolat, amit úgy nevezünk,
3805# hogy "védekező elhidegülés". A védekező elhidegülés azt jelenti, hogy már gyakoroljuk a neurotikus allergiától
3815# való szenvedést. A neurotikus allergiának az emblematikus képe, hogy már akkor rosszul vagyok, amikor a kulcsod
3825# csörög a zárban. Ez a neurotikus allergia, képben elmondva. Egyszerűen megőrülök. Bejössz, már a szagodtól
3834# rosszul vagyok. Ha elmész, szellőztetek, mert nem tudok ezzel... A szag egy érdekes dolog. Tulajdonképpen amikor
3844# elmegyünk, akkor semmi nem marad utánunk, csak a szagunk. Szag... Húha! Szaggal lehet nyomulni!
3852# Szóval most képzeljünk el valakit: megőrül a párjától. Ez egy természetes állapot. Tényleg így van, hát
3861# természetes! Természetes! Minél szerelmesebb voltál, annál inkább meg tudsz őrülni egy-egy tulajdonságától. Hogy
3871# megvédd magad, kezdesz érzelmileg távolodni; nem is tudatosan. Ezért nevezik védekező elhidegülésnek. De közben
3881# nincs se kreativitásod, nincs... eszköztelen vagy, béna vagy, nyomorult vagy. Erre azt találod ki, hogy mi
3890# lenne, hogyha még nagyobb távolságot vennék, mert rá kellene néznem erre az egészre. Valami újnak kell lennie,
3900# mert ebbe már most csak beleőrülni tudok. Mit tudom én, két hónapra hazaköltözöl anyukádhoz, a gyerekeknek ígért
3910# lakásból elzavarod őt és beköltözöl, mindegy -valamit csinálsz. S ez alatt a két hónap alatt tényleg tudsz
3919# nézőpontot váltani. Más érzéseid lesznek, más megközelítéseid lesznek. Fölszabadulsz, másképp fogsz akkor élni,
3929# bizonyos rutinokból kilépsz. Mindez akkor hatékony lehet, ha úgy mentél el, hogy elkötelezett vagy. És azt
3938# mondtad: azért megyek el, mert ez segíteni fog, hogy ne beleőrüljek valamibe, hanem, hogy nézőpontot váltsak: új
3948# érzések jöjjenek, új gondolatok, kreatív megoldások - valami teljesen új. És ezzel a többlettel visszamegyek, és
3958# valamit már tudok majd másképpen csinálni!
3962# 
3962# Ezzel azt akarom mondani, hogy nagyon sok esetben, amikor látszólag valami olyasmit teszünk, ami ellene van a
3973# kapcsolatnak (például eltávolodom valakitől, akivel együtt akarok élni; azt gondolhatnánk, hogy ez valami
3985# nevetséges hülyeség), de nem így van, ha elkötelezett vagyok! A két helyzet, ami nem szokott - hát, hogy is
3997# mondjam - arra az eredményre vezetni, amit sokan szeretnének... Az egyik, hogy a nem mernek eltávolodni, és ott
4009# szép lassan tönkremegy minden. Mert hát hiszen ő a férjem/feleségem, ezt nem engedhetem meg magamnak. A másik
4021# pedig: úgy távolodik el, hogy nem elkötelezett. Hát akkor két hét, hét hónap - rájövök, hogy így sokkal
4032# kényelmesebb. Hiszen nem azon dolgozik a távollétben, hogy hogy tudja másképpen csinálni majd, ha közel lesz.
4044# Hanem egyszerűen fölszabadulva élvezi az életet és azt mondja: minek mennék haza?!?
4053# Mire hoztam ezt példának? Összefüggések, folyamatok, rendszerek. Tehát olvashatunk okos könyveket és akkor...
4065# "távolodj el, az a reális... hogyha most úgy érzed magad, akkor csináld úgy, és akkor..." Ez teljesen így van,
4077# csak elköteleződés nélkül, ugye: kézigránátot kibiztosítottad, és föl fog robbanni. A másik, amikor pedig...
4089# ugye, ezt szoktam úgy hívni, hogy "a sírig tartó hűség". Sírig! Ettől a kifejezéstől az összes szőrszálam
4100# föláll. SÍRIG! Hogy ebben ki milyen szépséget lát, azt nem tudom. De állítólag ez egy erény. Ezt én hallom. Úgy
4112# szokták mondanki, hogy "sírig tartó", hogy is? "sírig tartó, fáradhatatlan hűség"! Hát hadd ne kelljen már
4124# sírnig tartóan szeretni valakit! Hát... Jajj. Szeretem, amíg csak van. Meg még utána. De "sírig tartó hűség?!" -
4136# rosszul vagyok ettől. Hát most át tudom fordítani magamnak is. "sííírig tartó papság". Sírigggg! Ennél szebb
4148# nincs is, hogy papként így khhhhnny. Na. Érthető?
4153# Ha látunk összefüggéseket, folyamatokat, sokkal nagyobb szabadságunk van. És akkor olyasmit is megtehetünk, ami
4165# valóban javunkra van. De csak akkor, ha az összefüggéseket megbecsüljük. A folyamatokat látjuk, van
4176# elköteleződés, irányok vannak és a többi. Jajjhh. Hát, lassan-lassan, kérem szépen. Oké?
4186# Mindent elmondtam, kivéve, amit még el akartam - de azt már most hagyom. Most nézem, hogy... Nem kezdtük előbb?
4198# Akkor nincs már most vége? Tényleg, köszönöm a figyelmeteket, és elmondom, hogy mi lesz legközelebb. (És akkor
4210# több lesz a levegő.)
4212# Arról szeretnék beszélni (most a gondolkodás összefüggésében), hogy nahát akkor, mi segít bennünket abban, hogy
4224# a gondolkozás révén megtaláljuk az életünk értelmét? Szerintem ez izgalmas téma. A gondolkozás révén megtalálni
4236# az élet értelmét. Háhh! Nincsenek nagy témáink, vagy ilyesmi... és még az a szerencse, hogy el is tudom mondani.

Lejegyezte: Szabó Zoltán Illés