panorámakép

2014.01.21-masodpercjelolessel

A pálferi wikiből

0000# Köszöntelek benneteket, Isten hozott titeket!
0004# Elégtelen önkontroll, önfegyelem. Erről beszélünk, és még az sem elképzelhetetlen, hogy mai alkalommal
0013# befejezzük, de hát nyitottak vagyunk bármire, ami jó. Mindenesetre, mindenesetre elkezdtük azt nézni; Máté
0022# Gábor: Szétszórt elmék című könyve alapján, ami nagyon is rímel, nagyon is rengeteg párhuzamot fedezhetünk fel
0032# John Payne: Egyszerű gyerekkor című művével. És most aztán főleg olyasmiről szeretnék beszélni, amiben rengeteg
0042# párhuzam van.
0044# 
0044# Merthogy arról kezdtünk el beszélni, hogy akkor mit tehetünk. Mit tehetünk felnőttként, mit tehetünk elsősorban
0052# - most felnőttként - magunkért, adott esetben magunkként, felnőttként és szülőként. Hogy hogyan tehetjük azt
0060# meg, - mert hiszen ha gyerekeinknek jót szeretnénk - akkor nem mindegy, hogy mi hogy vagyunk. És ahogy láttuk az
0069# összefüggésben a témánkat, akkor újból és újból az derült ki, hogy semmi értelme, hogy ha azt az ismeretanyagot,
0078# amit fellelhetünk előadásokban, könyvekben, bárhol, abba az irányba visszük, hogy magunkat szidjuk. Mert akkor
0086# az történik, hogy még jobban fogunk szorongani, még kevésbé leszünk jól, és ez pedig majd hatást gyakorol a
0094# gyerekeinkre. Tehát éppenséggel az volna a cél, hogy felnőttként, szülőként tudjunk jobban lenni, és akkor a
0103# gyerekeink is jobban tudnak lenni nálunk, meg mellettünk, meg körülöttünk és a többi. És hogy így jutottunk el
0111# oda, hogy azt mondhatjuk a figyelemhiány zavarral élő gyerekről; azt mondhatjuk elégtelen önkontroll, önfegyelem
0120# világában élő felnőttről, hogy éppen az a gyöngesége, hogy az impulzusok, késztetések, érzések, indulatok,
0128# vágyak... gondolkodás nélkül cselekvésbe fordulnak. Ugye ez a nehézség? Ettől szenved ő maga is, meg mi. Hogy
0137# ezt tapasztaljuk. És ezért felnőttként micsoda nagy jelentősége van annak, hogy éppenséggel megtesszük azt,
0145# ahogyan jön egy késztetésünk, például önmagunk megvetésére. És önmagunk megvetéséből fakadó késztetése hova
0153# fordul? Hogy elkezdjük magunkat ostorozni. Elkezdjük magunkat bántani. Hogyan is? Gondolkozás nélkül. Mindenféle
0162# önreflexió nélkül, begyakorlott módon. Egyszer jön a késztetés és máris szidom magam, és a többi, és a többi...
0170# És hogy erről volt szó a múlt alkalommal.
0174# 
0174# Megtehetnénk-e most azt, hogy jönnek a mindenféle késztetéseink, és beiktatjuk a gondolkodás folyamatát, és
0181# fölismeréseink lesznek a saját javunkra. És hogy elkezdünk megértően gondolkodni magunkról, hogy elkezdünk
0189# együtt érzők lenni, vagy legalábbis azt, kitartóan folytatjuk, hogy fölismerjük, hogy mit csinálunk magunkkal.
0197# Mert hogy adott esetben mit csináltak velünk vagy mit nem csináltak velünk, most ezt nem ragozzuk. És hogy ebből
0205# valami másfajta cselekvés, másfajta magatartásforma tud kinőni. Emlékeztek erről volt szó. Na de!
0213# 
0213# Két pont még maradt. Ez pedig, hogy ha meg tanultam gondolkodni magamról, elkezdhetem megadni magamnak a saját
0226# növekedésem föltételeit. Hogy az egy bizonyos összefüggésben tud megtörténni. Emlékeztek, növekedés, nevelés,
0239# növelés. Semmi autoriter modell, meg ön... - Hogy volt az a szó? Egyre messzebb vagy tőlem! - A neveléshez nem
0253# föltétlen kellene a kegyetlenséget társítanunk.
0259# 
0259# Valamelyik este éjfél körül elkezdtem egy finn filmet nézni. Hát rettenetes volt. Ezzel nem azt akarom mondani,
0268# hogy ezután az összes finn filmtől ezután óvakodjunk! Nehogy valaki téves következtetésre jusson. Hanem azt
0277# látom, hogy ott van egy gyerek, és hogy annak a gyereknek mennyi mindent kell átszenvednie, megélnie. Jaj,
0286# egyszerűen rossz volt nézni, nem is tudom mi lett a vége. Nem bírtam elviselni, végül kikapcsoltam, és
0295# fantáziáltam oda egy jó véget. Engem ne sokkoljon egy finn film, éjszaka egy órakor! Hogy fogok aludni! Na, na!
0305# 
0305# Tehát, hogy mit tehetnénk a saját növekedésünk föltételeiért. Emlékeztek, hogy a növekedéshez, növelődéshez,
0313# önnevelés, önművelés, akkor olyan kulcs szavaink társulnak, minthogy a magunk elfogadása, érzelmileg biztonságos
0321# légkör teremtése magamnak. Önmagam elfogadásának világa. Na és akkor itt mondhatunk sok-sok lépést, de nem
0329# akarom hosszan mondani, mert aztán jön az a téma, amit beharangoztam, amiről már úgyis elfelejtkeztek, hogy mi.
0337# Ezért az újdonság erejével fog hatni. Az pedig még mindig pezsdítő.
0343# 
0343# Első, a tér. Emlékeztek, rögtön John Payne-re köthetitek át a gondolatokat, a tér. Tényleg úgy van, minél inkább
0355# impulzus és cselekvés, ebből való kiszolgáltatottság. Nekiállsz, - csúnya szót mondok - felnőttként rendet
0366# raksz. De persze felnőttként nem muszáj úgy beszélni magunkkal, mint ahogy velünk beszéltek. Tehát kezdheted
0378# például, egy jóízű vásárlással. Na tessék.... Mire is lenne szükség? Ugye? ... Elmész és kalandozol, és hát erre
0390# föltétlenül:"Jaj micsoda jó anyagok vannak." És a többi... Most nem mondok el mindent, hogyan tudod magadat
0401# motiválni.
0403# 
0403# És amikor elkezdjük azt a teret, ami körül vesz bennünket, valahogy rendezni, ott maga a folyamat is nagyon
0412# értékes. Ahogyan csinálom a rendet, ahogyan magam körül ezt a világot kitalálom, magam körül ezt a világot
0422# kitalálom. Tulajdonképpen nem kell sok mindenre gondolni. Egyszerű folyamat. Valahogy magam is elkezdek
0431# rendeződni. Minél inkább valaki figyelemhiány - zzz - annál inkább nagy jelentősége lehet abban a folyamatnak,
0441# ahogyan rendet rak. Mikor nekiállok valamit írni, akkor mindig rendet rakok előtte. Én mindig így csinálom.
0451# Amikor minden a helyén van körülöttem. Nah, most már neki lehet állni. Első tehát a tér, szoba, autó.
0461# 
0461# Következő, alvás. Azok, akik így élnek - rövid szuszogás - gyakran éjszakai baglyok. Ennek több oka is van,
0472# egyrészt nem vagyok álmos! De nem látsz el a holnapi napig. Tehát, még ez-az, meg amaz, és aztán szidod magad
0484# reggel, hogy: "Megint csak három órát aludtam, hogy lehetek ilyen hülye!" Igen ez a szokásos kör, de ... Erről
0495# annyira eszembe jut az, de tudom et is emlegettem már nektek, mikor Rákoskeresztúron második misémet
0506# megtartottam, és bejött a bácsi a sekrestyébe, azt mondta: "Én kikérem magamnak, hogy maga engem kiprédikáljon!"
0518# Második nap voltam ott, senkit nem ismertem. Ezért nagyon kedvesen próbáltam, hogy: "De hát kedves bácsi, én
0530# magát nem ismerem. Fogalmam sincs róla, hogy maga kicsoda." "Akkor mér rólam beszélt?" Na jó, ez jutott eszembe.
0542# Nem prédikálok ki senkit, ne vegyetek semmit sem magatokra, csak ismerjétek föl magatokat.
0552# 
0552# Szóval a figyelemhiány, -zavar, és az elégtelen önkontroll, önfegyelem. Miért is, miért is éjszakázik valaki?
0563# Miért olyan kedves idő az éjszaka? "Mert nyugi van." - valaki a közönségből. Így van, mert nyugi van. Éjszaka
0574# végre már mindenki lefeküdt, éppen csak a szomszédot lehet hallani. Őt viszont ilyenkor jobban. Mindenkinek
0585# biztos van sok szomszéd története. Na, én is tudnék, ha mondanám őket. Nem lenne jó. Szóval éjszaka van, és
0595# valahogy a külső körülmények jobbá válnak. Könnyebb figyelni, valahogy le lehet nyugodni, nem szór szét az, ami
0607# körülöttem van, minden elcsendesedik, és hogy; na, most tudok figyelni. Na, most egész jól vagyok. Na, ismerős
0618# ez? Aha, milyen sokaknak.
0621# 
0621# Tehát a második lépés, vagy pont, vagy helyzet, vagy lehetőség, aludni; rendesen kialudni magunkat. A
0630# gyerekekkel hogy van, milyen érdekes ez, hogy amikor valaki óvatlan és nem elég szülő-szülő, akkor a piciny
0640# gyerekének azt a túl aktivitását mindenét látja, akkor azt gondolja tele van energiával. Közben pedig a gyerek a
0651# fáradtságra, hogy reagál? Ezzel. Tehát ha szülőként azt várom, hogy fárad el, már régen pihennie, meg aludnia
0661# kéne. Csak nem úgy fejezi ki, ahogyan általában egy felnőtt; szép lassan elfáradok. De aki elégtelen önkontroll,
0672# önfegyelem, figyelemhiány zavar. Tulajdonképpen nagyon fáradt vagy már, és mégis még akarsz valamit csinálni.
0683# Még azt nem bírod abbahagyni, na még, na még. Két, három, négy és több gyerekes anyukáknak is ezt ajánlom.
0693# Tehát, mindenféle egzisztenciál-analízis helyett, néhány nap alvás, és ha azután is pont olyan rossz az életünk,
0703# mint volt, na, akkor lehet gondolkodni más dolgokon. Tehát alvás.
0710# 
0710# Harmadik: táplálkozás. Aki elég stabil, ha a vércukorszint leesik, attól még megőrzöm többé-kevésbé a
0718# munkaképességem. Ha a vércukorszintem megnövekszik, akkor még képes vagyok kordába tartani önmagam; de nem így,
0728# akik ezzel a nehézséggel élnek. Mer ott sokkal nagyobb szélsőségek fognak megjelenni például ezzel az egyetlen
0737# egy ténnyel kapcsolatban, hogy milyen a vércukorszint. Tehát az egyik szélsőség is erősebb lesz - grrr, semmire
0747# sem vagyok képes - és a másik is. Hogy nem bírok leállni. Tehát még gyorsan följelentek még valakit. Még jó,
0756# hogy éjszaka van, és még van időm, és nem zavar senki! Ezért egy jó levelet fogok írni.
0764# 
0764# Következő: Mozgás. A sémákkal kapcsolatban, - mindig mondjuk- a sémákhoz, gondolatok, érzések, emlékek, és
0775# fizikai állapotok kapcsolódnak. A cselekvés a sémákra adott választ jelenti. De ezt mi már mind-mind tudjuk. Ha
0787# ez így van, a figyelem hiány zavar, - és így van - elégtelen önkontroll, önfegyelem, ehhez egy fizikai állapot
0798# is társul, nyilván a szorongás is - igen a szorongás - . És akkor milyenné válik a test? Ez az. Milyen merjed 0
0810# bátran mondani. Na ne, jó volt! Jó volt, az első is jó volt!
0817# 
0817# Na ne, hát olyan szép a parketta, ugye! Nagyon szépen megcsinálták. Ugye? Nézitek, hogy milyen szépen fénylik?
0830# Nem fénylett így. Valaki terápiás folyamatban. Szóval.
0837# 
0837# Úgy van. Feszes izomtónus. Feszes nyak, vál, lapockák alatt csomók, végig; nyak, végig; derék, végig.
0849# Folytassam? Tehát mozgás, nyújtás, lazítás. A legkomolyabban mondom. Olyan érdekes, hogy egyszer pszichiáter
0861# mondta, mit lehet a depresszióra, hogy úgy, úgy... elsőre mit csináljunk a depresszióval? Azt mondja: "Például
0875# húzzuk ki magunkat." Ezt mondta! Először nézd meg! Először például húzd ki magad. Vegyél mélyebb levegőt, vagy
0888# nézzél messzebb. Ez aztán a szaktudomány! De úgy elsőre nem is olyan rossz. Ha feszült vagy, szorongsz, akkor
0901# lazíts. De most például az izommal kapcsolatban, nyújtsál. Anatómiai lazaság. Azt tudjátok ítt írják, ha nem
0914# bírod megérinteni a cipődet,- nem így- a földet; úgy hogy - nyitva van a lábad - akkor az azt jelenti, hogy az
0927# alapvető anatómiai lazaságra sem vagy képes. Az baj. A tested,... A nőknek általában könnyebb, ti adjatok hozzá
0940# még öt-hat centit. Tényleg, na. Ha sportolunk, az már... Én már szenvedek, a nők meg; hogy tudott lenni a lába
0953# nem értem. Szóval. Legalább annyira lazának lenni, hogy az anatómiai lazaság meglegyen. Lazítani, nyújtani,
0966# strecching. Ezt olyan komolyan mondom, ahogy csak tudom. Na, internet, lazítás. Jól van.
0977# 
0977# Következő, szabadidős dolgok. De olyan jól eső dolgok, idetartozhat az is; a kreatív tevékenységek, amiben
0990# örömödet tudod lelni. Egyszerűen csak jól esik csinálni. Másik oldal, amikor egyszerűen csak jólesik semmit sem
1003# csinálni. Meditálni, szemlélődni, nem csinálni semmit. De közben nagyon is aktívnak lenni egy olyan értelemben,
1017# hogy szemlélődsz. Szemlélődés. És egyszerűen csak nézni, csak nézni. Úgy szeretem a magyar nyelvet, hogy van a
1030# gyönyör,- na, abban aktívan benne vagyok - és van a gyönyörködés. Gyönyörűnek látom ezt. Lehet egyszerűen csak
1044# gyönyörködni. Hmmm... Ez még most tíz perc lesz, úgyhogy. Szóval szemlélődni, meditálni... Természet.
1057# 
1057# Aggódok! Kaptam valakitől madártápot. Hat golyót. Fellógathatom, nagyon köszönöm ez úton is. Egy kedves
1075# ismerősöm meglátta az asztalon, azt mondja: "Nálam megrohadt." Akkor is köszönöm. Jó ezt akartam elmondani.
1094# 
1094# Játszani. Akkor egy átvezető gondolat. Ezért tehát elégtelen önkontroll, önfegyelem, élő emberek egyik alapvető
1106# dolga, hogy emlékezzenek a jövőre. Emlékezni a jövőre. Mert hogyha csak a pillanatból él valaki, nincs jövő,
1118# múlt sincs, de jövő sincs, ezért emlékezzünk a jövőre.
1125# 
1125# És most jön az amit beharangoztam, hogy hogyan gondolkodhatunk a késztetés, És a cselekvés között. Edward de
1133# Bonónak a gondolatait szeretném idehozni, aki a gondolkozás tudomány egyik nagy, atya mestere. Azt mondja;
1142# legalább nagyon praktikusan nyúlt a kérdéshez, és azt mondja: "Legalább hatféleképpen tudunk gondolkodni." És
1151# emlékeztek, amikor az történik magunkkal, hogy "Hogy lehetek én ilyen hülye, már megint nem aludtam ki magam!
1160# Hogy megint nem feküdtem le, most megint mit kellett még ezt-meg azt megcsinálnom! Most ennyire hülye vagyok?
1169# Most megint persze!" Akkor, amikor szavakat mondunk, azt gondoljuk, hogy gondolkodunk is. De ezt én nem nevezem
1178# gondolkodásnak. Hanem tudjátok idejöttem múlt alkalommal. - Tessék? A micsoda? - A násznagy! Igen a násznagy,
1187# igen a krónikás, aki elmondja, hogy "Jaj hülye vagyok!" - a négysorosokat. Nincs abban gondolkodás egy szál se.
1197# Például! Nem mondom, hogy tegye föl a kezét, aki szokott rózsafüzért imádkozni... Megértettétek a feladatot!?
1206# Senki nem rakta fel a kezét, kivéve egy valakit, csak én -de valaki, valaki felrakta a kezét- Te, jól van
1214# látlak, persze puszi nektek! Örülök! - de most ez nem számít, mert most nem erről beszélünk. Hanem az elégtelen
1224# önkontroll, önfegyelem sémáról beszélünk, tehát nem tudom most ez miért. Na, aki bátran föltette a kezét, - mi
1233# van már most velem? Tudtam, tudtam már ránézés nélkül is tudtam, hogy valami baj van. Hogy nem akartam senkit
1242# sem bántani, Pusszantalak titeket! Hogy el tudtok -e jutni a rózsafüzér imádság elmondása közben oda, hogy arról
1251# gondolkoztok, hogy mit kell vásárolnotok. Tulajdonképpen milyen dolgotok van még, hogy most hány percnél
1260# tartotok, tulajdonképpen kicsit fáztok, kicsit hideg van, ki kellene menni, tulajdonképpen jól esne enni pár
1269# falatot. Elmondom, véget ér aztán kimegyek a konyhába, egészen biztos, hogy kimegyek a konyhába, és akkor...
1277# Ismerős? Hát kinek nem? Aki mondott már rózsafüzér imádságot, olyan áhitattal, átitatottan... Hihetetlen
1286# érdekes, hogy miközben mondok egy szöveget, és annyira ott is vagyok, hogy tudom, hogy hol tartok. - Nem de,
1295# hogy tudod hogy hol tartasz? Főleg, ha kezedben van a rózsafüzér. - A kezedben van a rózsafüzér, az azért is
1304# jobb is lehet, mert még szabadabban tudsz közben valamire gondolni. Mondasz egy szöveget, "és közben
1312# tulajdonképpen a férjemmel hogy lesz ez.... És most imádkozom, hogy a férjemmel jobb legyen, de nem tudom
1321# hogy... Ez hogy lesz jobb tulajdonképpen... Egyszerűen nem változik meg... Persze a múltkor hallgattam egy
1330# előadást, és nagyon érdekes volt konkrétan;... tulajdonképpen lehet azt kellene neki azt mondanom, ezért
1338# imádkozom itt tulajdonképpen hogy jóra forduljanak a dolgok; mert tulajdonképpen fontos, hogy természetfeletti
1347# segítséget is kapjunk, akkor amikor ilyen természetes helyzetekben vagyunk. Tulajdonképpen erre nem is érdemes
1357# az időt - taps - Nah tehát akkor...-
1360# 
1360# Ez a rész a Mária Rádió archívumából és műsorából törlendő. Kedves munkatársam, aki megvágod az anyagot, remélem
1373# elég kreatívan tudod felmérni a helyzetet, és tudod, hogy honnantól - hováig maradjon a mi titkunk. -
1385# 
1385# Ezzel csak azt akartam mondani, hogy amikor szidalmazzuk magunkat, és mondjuk, és mondjuk, mint a násznagy, meg
1395# a narrátor,... hogy ez mennyire problémásan nevezhető gondolkodásnak. Problémásan. Amit közben csinálok, az
1406# inkább. Tehát. Tehát! Arról kéne beszélni, hogy akkor mi az a hatféle mód, ahogyan lehet gondolkodni, és akkor
1417# járunk elég bölcsen, hogyha mind a hatféle gondolkozási módot tudjuk csinálni. Edward De Bono azt mondja: "Ez
1427# olyan, mint hogyha hat kalapunk lenne, hat különböző színű kalap, és amikor felveszek egy színű kalapot, akkor
1438# annak megfelelően gondolkodom. Illetve amikor valahogyan gondolkozom, akkor társítom egy bizonyos színű
1448# kalaphoz." Mondom ezeket: Első: Mondjatok egy színt. -ne, ne, összezavarodik bennem a rendszer. Tehát. -
1459# 
1459# Fehér kalap. Információk, tények, realitások. Mondanék két területről példákat. Az egyik a társkapcsolat, a
1467# másik pedig Jézus élete. - hogy mégis csak - Most a társkapcsolat, mi az hogy információ, tények, realitások.
1476# Például, milyen nagyon fontos információ, amit érdemes tudni, hogy egy társasági kapcsolatban a krízis
1485# természetes, normális állapot. Ez egy realitás, ténykérdés. Nagyon fontos információ. Aki ennek az információnak
1494# nincsen a birtokában, mikor válságban van, akkor olyan gondolatai fognak támadni, hogy "Nah, nah, azért van ez,
1503# mert nem te vagy az igazi! Ha te lennél az igazi, semmi bajunk nem lenne! Az igazival sose történhetett volna ez
1513# meg! Tehát ez bizonyítja azt, hogy nem te vagy az igazi. De legalább is, ha te vagy az igazi; de mert most
1521# valami baj van, akkor ennek mi lehet az oka?" Hogy valamit nem csinálsz igaziként; - Ugye - "Mert te vagy az
1530# igazi, ezt még megelőlegezem neked, de szedd össze magad!" Ez mit jelent?
1537# 
1537# Egy nagyon fontos információ valakinek nincs a birtokában. És ha az az információ a birtokomba lenne, egészen
1547# más következtetésekre jutnék. Akkor azt tudnám mondani, ez a krízis, természetes normális emberi állapot.
1557# Kikerülhetetlenül jelennek meg az életünkben a krízisek. Úgy is tudunk mélypontra kerülni, hogy senki semmit nem
1568# csinált rosszul. Sőt ráadásul a krízisen, nemhogy nem csináltunk rosszul valamit, éppenséggel a fejlődési
1578# folyamathoz természetesen hozzátartozik, hogy a krízis, tehát éppenséggel valami jó úton halad. Mert végre,
1588# ahogy ment előre, éppen tíz éve, vagy tizenöt éve nem voltam krízisben! De az nagy baj!... Most de tényleg így
1599# van, és egy fontos információ! Tehát ha húsz-harminc évszámra nem vagy krízisben, te hogy élsz? Miért téged az
1610# élet nem rendít meg, meg semmi, meg mit csinálsz? Zombi vagy?
1615# -Krrzz! Ha lesz egy amerikai zombi film, majd jelentkezem statisztának. Nem esélytelen miért? -
1625# Szóval, egy fontos információ, a egy krízis normális,természetes... és ráadásul, és ráadásul, a normatív krízist
1635# meg tudom különbözteti a szituatív krízist a normatív krízistől, ... Értitek? Nem! - Kétezer hat második tanév,
1646# vagy nem tudom. - A normatív krízis az, amit normális módon az élet és személyiség fejlődéssel összefüggésben
1657# kikerülhetetlenül, nemcsak hogy megjelenik, hanem az a normális hogy meg kell jelennie. Ha például a serdülő
1667# kort valaki úgy éli meg, hogy - fütyürészve - egy normatív krízisen nem esik át. Akkor mi történt vele?
1677# Beleragad, megmarad benne.
1680# 
1680# Ötven éves vagyok, mondjuk. Nem én, mondjuk bárki. Hát tényleg én nem, de hiába néztek, nem, nem. Kb. lehet
1689# negyvenöt, ötvenöt, nem megy át az élet közepi válságon. Na, az elég problémás. Nah, akkor ha az negyven, ötven,
1698# hatvan, hetven, nyolcvan éves korában is olyan célok után szalad, amik harmicéves korban tudnak igazán, emberi
1707# életet növelő, fejlesztő, növelő, fejlesztőmódon jelen lenni. Tehát éppen a krízisen át kell menni, és na most a
1717# krízisnek például egy lényeges formája, - nem is - egy lényeges tartalma, hogy meg fogok halni. Hogy visszanézek
1726# az életem útjára, és azt mondom:"A nem jóját!"- De tényleg. - Nem is azt látom, hogy mi megtörtént, hanem azt
1736# hogy már negyvenhét évet éltem. - Ez most igaz.
1740# 
1740# Tények információk.
1741# Negyvenhét év! Előre nézek, hozzá teszek negyven hetet, már necces ugye? Tények, információk. Tényszerű dolog,
1753# nagy valószínűséggel életem nagyobb részét leéltem. Hát ez csak hat rám, nem? Harminc évesen ki gondol erre? Tíz
1764# évesen meg valahogy nem megy az élet semerre, csak stagnál. Nem úgy van? Hogy tízévesen; "Na, hogy mikor, hogy
1776# mikor, mikor lesz már vége ennek a rohadt matekórának vége? Sose lesz vége!" Negyvenhét évesen, meg, "Már te jó
1787# ég már megint este van! Ó, ez nem lehet igaz, hogy történt ez meg velem?" Ugye hogy így, így? És akkor
1798# megrendülök, hogy hát ezzel nem lehet viccelni, még van egy-két jó évtizedem, utána meg már csak, ö, ö...
1809# Elszagolgatjuk a rózsát még. Jó tudom, hogy nem így van, még azért fogok keresztrejtvényt is fejteni, na!
1820# 
1820# Szóval, tehát. Fontos információk, tények, adatok, az ezzel való szembesülés, az ezzel kapcsolatos gondolkozás.
1830# Ha alapvető információknak nem vagyunk a birtokában, a gondolkozásunk, tévessé válik. Például a krízist úgy
1839# értelmezzük helytelenül, hogy valaki törvényszerűen és biztosan valamit el-ron-tott.. Majd úgy tetézzük a
1849# gondolkozási hibát, hogy tehát akkor meg kell keresni a felelőst, és a megoldás abban van, hogy meg kell
1858# büntetni. Akkor végre megint minden a régi kerékvágásban fog haladni tovább, előre, rendesen. Hát ez már úgy
1868# ahogy van tévedés. Tények, információk adatok. Jó! Mondjak még, vagy szerintem ennyi elég.
1877# 
1877# Jézus élete
1878# Annyira bírom, hogy bizonyos helyzetekben Jézus,... semmi gondolatfolyam, meg filozófia. "Láttalak a fügefa
1892# alatt." "Mester te vagy az? Te vagy a megváltó. Te vagy a Messiás." Ennyiből. Ha láttál már, ennél érdekesebb
1905# dolgokat is fogsz látni. Itt aztán nincs ragozva semmi. A legszebb történet ebből a szempontból, Pál apostol
1919# megtérésének a története. Mert ott, egy olyan gondolati - hogy is mondjam - forradalommal találkozik, ami
1933# szavakkal nehezen kifejezhető.
1937# 
1937# Megy, megy, megy, egyszer csak történik valami. "Ki vagy te?"- kérdezi Pál. Válasz: "Én az a Jézus vagyok, akit
1949# te üldözöl." Ennyi. Durva nem? Semmi érvelés, meggyőzés, szidás, nem tudom. Ennyi. Ki vagy? Én az a názáreti
1962# Jézus vagyok, akit te üldözöl. Csók. Három nap vakság, néhány év. Amikor hirtelen valami végtelen egyszerű
1974# realitással találkozunk. Tulajdonképpen Jézus éveken keresztül; mi volt a legfontosabb közlése bizonyos
1986# szempontból? Aszongya, az ember fiának sokat kell szenvedni, megölik; elítélik, megölik, harmadnapra feltámad.
1999# Tik, tik, tik, tik. Egyszerűen csak így történt, ez volt.
2006# 
2006# Így. Hát információk, tények, realitások. Ahogy emlegetni szoktam azt amerikai pszichiátert" Az összes
2015# betegemberben egy dolgot találtam közös vonásnak, a sebzett viszonyt a realitáshoz. Elégtelen viszony a
2024# realitáshoz." Ezért úgy, mindig sok ötletem van, az egyik ilyen ötletem, hogy annyira szeretném kigyűjteni
2034# Jézusnak azokat a mondásait, amelyek olyan brutálisan kemények. Amikkel a legtöbben a legtöbbet szoktak
2043# molyolni, meg vívódni, meg vacakolni, meg szenvedni, meg nem érteni. Na, én ezeket szeretném kigyűjteni, és
2053# utána abból a szempontból megnézni őket, hogy az hogyan fejez ki az életből valami végtelenül egyszerű
2062# realitást. Semmi többet, hogy nincs benne semmi fenyegetés, semmi félelemkeltés, semmi, semmi, semmi, egyszerűen
2072# csak; "Te nézd, egyszerűen, ha ezt így csinálod, ez fog történni." "Nem hoztál olajat, elalszik a lámpa. Csók:
2082# anyu." Akkor lehet ezen évekig töprengeni, ez így van. Amikor e legtöbben a szentírásban valami olyat olvasnak,
2092# "Hogy hú, ez nagyon durva!" - az általában az semmi más, mint nagyon egyszerű realitás. Legföljebb valamilyen
2102# történetbe bele van ágyazva, valamilyen összefüggés, valami... valójában; tulajdonképpen izgalmas volna elővenni
2112# valami olyat, ami mindig is fájt nektek. Vagy mindig értetlenek voltatok, vagy nahát ez a mindig minket szerető
2122# Isten képében, meg a hozzánk érkező Jézusnak az alakjába nem fér bele, és feltenni azt a kérdést, hogy: Hogyan
2132# fejezi ki az életnek a végtelen egyszerű realitását?
2137# 
2137# Na, ezt kedvem volna megcsinálni. Na, ezt már sose fogom megcsinálni. Egy két előadás és akkor aztán. Jó! Mert
2148# ezt tényleg ma szeretném befejezni. Nem tudom az mér jó, de?
2155# Ez volt tehát a fehér kalap. Egyébként mindegy, hogy milyen színűt mondunk. De ha kötjük, akkor esetleg meg
2166# lehet jegyezni.
2168# 
2168# Második. Piros kalap. Asszociálhatunk rá, érzések, érzelmek. Az érzésekhez, érzelmekhez, kapcsolódó gondolkozás.
2177# Az a fajtagondolkozás, ami miközben átélek valamit, megjelenik bennem. Teljesen más, mint a tényszerű,
2186# realitásokat kifejező informatív szempontoknak az átgondolása. Teljesen más. Például ha nagyon sérült vagyok,
2196# valamilyen séma fogja vagyok, akkor nagyon is jellemző lesz a gondolkodásomra az, hogy azoknak az érzéseknek
2206# lesz megfelelő a gondolkodásom, a következtetéseim, amilyen negatív érzésekkel egyébként küszködök. Hiszen a
2215# sémákhoz, gondolatok, érzések, emlékek és fizikai állapotok kapcsolódnak. Ezért, minél sebzettebb vagyok, a
2225# gondolkozásomra annál inkább rátelepszik maga a sebzettség. És miközben én azt gondolom, hogy hát szabadon
2234# gondolkodom, jutok következtetésekhez, éppenséggel logikus is; tulajdonképpen az egész, úgy ahogy van, egy zárt
2244# körön belül szenvedő gondolkodás. Hogy más gondolatokra jutok, ha jól vagyok, és másokra ha rosszul. Ugyanazzal
2253# a kérdéssel kapcsolatban. Ismerős ez nem? Valakit szeretsz, és jól mennek a dolgok, "Ő a világ legcsodásabb
2263# nője!" Csak ha éppenséggel összevesztek, "Hát azért lenne egy-két kritikai megjegyzésem. Legcsodásabb? Hát
2272# azért, álljunk csak meg!" Miközben ő nem változott meg, az érzéseim változtak meg.
2280# 
2280# A második a gondolkodáshoz kapcsolódó érzések ás érzelmek. Emlékeztek erről beszéltünk már sokat arról, hogy
2288# optimistának érdemes -e lennünk, vagy pesszimistának. Most a hat kalappal kapcsolatban kitágítjuk a gondolkozási
2297# világunkat, de emlékeztek hova jutottunk. Hogy amikor egy döntés nyomán tervezzük a cselekvést, átgondoljuk,
2305# hogy hogy is lehetne azt kivitelezni, - milyen nehézségek lehetnek - érdemes egy kicsit pesszimistának lenni,
2314# mert ehhez a - most úgy mond akár- lelkiállapothoz, alkathoz, gondolkodási formához, hangulathoz, - több
2322# realitás kapcsolódik. Olyat is elkezdek számításba venni, amit ha jól vagyok, eszembe se jut. Nem így van? Hát,
2331# ha jól vagyok, - optimista -ott is bízol ahol nem kéne, ott is örülsz ahol nem kéne. A kivitelezés folyamatában
2339# pedig érdemes a pesszimista gondolkozásról átváltani egy optimista gondolkozásra. Ugyanis amikor optimistán
2348# gondolkozom a cselekvés szakaszában, az is többlet realitást hoz. Csak ez a többlet máshonnan való többlet. Mert
2357# amikor optimistán gondolkodom, azt mondom: "Miért ne volna lehetséges?" Hát én látom, van ott út, ha
2364# pesszimistán gondolkodom; na arra, arra ne dzsindzsa, azt nem, azt nem. Optimista: Dzsindzsa? Hát persze hogy
2373# dzsindzsa, de ott van egy út mért ne tudnék kijutni. Igaz hogy nem látom a végét, de hányszor kijutottam már a
2382# dzsindzsából! Tehát az optimista gondolkodás a megvalósítás szakaszában, erőforrásokat, lehetőségeket is
2390# mozgósít, amik éppenséggel lehetetlennek tűnnek, vagy éppenséggel el is vannak zárva akkor, amikor pesszimistán
2399# gondolkodom.
2400# 
2400# Tehát egyáltalán nem mindegy, hogy tudok -e akkor is úgy gondolkodni, amikor jól vagyok. Hogy azok a gondolatok,
2409# amik a meggyőződésemet, következtetésemet, amikor jól vagyok, meg tudom -e őrizni, vagy ezek mindig elvesznek,
2419# amikor rosszul leszek? Ezért beszéltem sokszor, és sokat arról, hogy léteznek úgy nevezett meggyőződéseink. És
2429# fontos, hogy legyenek meggyőződéseink. Azért használom ezt, nem elveket mondok, nem ideálokat, nem eszményeket,
2439# nem ideálokat, nem ilyeneket, mert lehet, ez a fejemben van. Azért mondom, hogy meggyőződés, mert a szó
2448# gyönyörű, benne van, hogy valamiről meggyőződtem. Tehát valamivel kapcsolatban tapasztalatom, élményem van,
2457# saját élményem van róla, ami kapcsán meg is győződtem. Tehát meggyőzött engem arról, - például - hogy érdemes
2467# emberekkel kapcsolatban lenni. Hogy érdemes jót tenni akkor is, ha nem viszonozzák. De ez nem egy ideál, nem egy
2477# eszmény, nem egy gondolat, nem egy erkölcsi törvény a fejemben; hanem ezt kötni tudom élményekhez. Amikor át
2487# éltem, hogy ez de jó, és mikor kötöm ezt egy élményhez, és ebből fakad egy meggyőződés, és az a meggyőződés egy
2496# mondatban összekristályosodik; és azt mondom; "Hogy igen érdemes akkor is segíteni valakinek, ha nem adja
2506# vissza." - ez a meggyőződés. Ezt a mondatot akkor is elő tudom venni, akkor is erőforrásként tudom használni
2515# akkor is, amikor éppen teljesen másképpen érzem magam. Hogy szenvedek, csalódásban vagyok, aki becsapott, ilyen
2525# vagyok, olyan vagyok, de ezt a meggyőződést előveszem. Igaznak tudom tartani akkor is, amikor éppenséggel az
2535# érzelemvilágomból, teljesen más következtetésekre jutnék. Ezt nevezem meggyőződésnek. Ha valakinek nincsenek
2544# meggyőződései akkor, esik szét ezer darabra. Ha mindig éppen az alapján gondolkozol, ahogy érzel. Hú ha, na, az
2554# gáz!
2555# 
2555# Igen mindenféle élményeim jutottak eszembe. Természetesen nem magamról. Jól vagy, szeretsz valakit. Rosszul
2566# vagy, nem szeretsz valakit. Jól vagy, azt mondod nagyon értékes ember, érdemes. Rosszul vagy, dehogy érdemes mi,
2578# hát egy ilyen alak? Nem megrendítő ez? Hogy van valakivel egy kapcsolatod, valami rosszat tesz veled szemben, és
2590# elkezdesz róla gyökeresen másképpen gondolkozni. Most ha a két szempontot összerakjuk, milyen fontos, hogy az
2602# egy realitás, hogy adott esetben aki azt megcsinálta veled. Tehát nem realitásvesztésbe kell menni, hogy nem,
2613# nem ez hát meg sem történt, meg olyan aranyos. Olyan amilyen, ezt a piszkosságot ő megcsinálta, de hozzá férhető
2625# számomra az a gondolkozás, ahol azt tudtam mondani jó de hát... Például hozzáférek ahhoz a gondolatomhoz, hogy ő
2637# a feleségem. Mert van aki ehhez az gondolathoz, egy bizonyos érzelmi fűtöttségben, hidegségben nem fér hozzá.
2649# Annak számára semmilyen jelentősége nincs. Ott vagyok, de azért meggyőző. Jól van. Mi ebből a fontos? Hát amit
2661# mondtam, az. Jézussal kapcsolatban,... Jaj hát még semmi, hát még házasság, semmi párkapcsolat, de azért mondtam
2673# nem? Mondtam. Jó.
2675# 
2675# Mikor a szentírásból az jön, hogy Jézus felujjong a lélekben. Hii! De szép ez. Felujjongani. Áldalak téged
2686# Atyám, mennynek és földnek ura, hogy föltártad ezt a kicsinyeknek! Hát így tetszett ez neked! Hogy nem a
2698# bölcseké és okosaké az Isten országa, hanem a kicsinyeké! Tyű, ez de jó! Élményből való gondolat, felujjongás és
2711# egy fölismerés. És utána ehhez lehet ragaszkodni. Eldönthetem, hogy így érdemes gondolkodni, ezt a
2722# következtetést kincsnek tartom, vagy ez á, ez nem. Ez semmi, elsodort egy indulat. Á dehogy. Dehogy. Nem így
2734# van, csak egy kicsit... Társkapcsolat, ezért, ezért, ezért. Néha esküvői szertartáson mondom azt, hogy úgy van,
2746# a szerelemben kicsit rózsaszínben látunk. És akkor mindenki, "Igen úgy van, úgy van." Egy esküvő kapcsán sokféle
2759# érzés van. Miért csak pozitív, igen, igen. Aranyosak, de hát...de mit tudják ők! Én is voltam már így, de már
2771# nem így vagyok. Na, jól van. De közben szívesen hozzá teszem azt, a gondolatot, hogy igen mondhatjuk, hogy
2783# egyfelől olyasmit is belelátok a másikba ami. Háát. Amit a nő mond, hogy Supeman. Mert ha valaki szerelmes,
2795# valami ilyesmit mond. Nem? Neki a Békaember, vagy mi az; ami, Batman, nem Békaember. De másfelől azt lehet
2807# mondani, hogy amikor szerelmesen nézek valakire, akkor olyasmit látok, amit a többiek nem. Tehát nem csak
2819# realitást vesztek, - az idealizálás miatt - hanem olyan kincseket látok meg, amit más nem lát. És mért látok meg
2831# benne olyan kincseket-amiket más nem? Az érzések, az érzelmek miatt látom azt meg benne. És ezért hogy például,
2844# amikor Jézus nem "Péter vesd ki a hálód halfogásra! Evezz a mélyre! Állj! Hálókat ki! Nem kell nagyon! Mind a
2856# két bárkába! Húzzátok föl! Számoljátok össze! Menjünk ki?" És akkor Péter: "Menj el tőlem uram, hát én bűnös
2868# ember vagyok!" "Emberhalásszá teszlek! Ne félj Péter, embereket fogsz halászni!" Hogy ezzel mit akarok mondani?
2881# Hogyha nézzük Jézusnak a működését, akkor azt látjuk, hogy ő nagyon is bele lát olyasmit másokba, amiket mások
2893# egyáltalán nem látnak ott, és miért lát ott olyasmit amit lát? Mert szereti őt. "Zakeus, ma a te házadban kell
2905# megszállnom! Jöjj le hamar!" Eszembe jutott gyerekkorom. Volt a Microbi, - megvan a Microbi? - meg a... Hát meg
2918# a Csillagok háborúja. "Artzwei die zwei" ahogy az angol mondja az eredeti szövegen. Jó! Szóval. Jól van, jól
2930# van, jól van, vagy ha nem, úgy is jól van.
2935# 
2935# Jöjjön a következő kalap, a fekete kalap. Megfontoltság, körültekintés, nehézségek; a tévedésekre való rálátás.
2945# Tehát ott megfontolunk, körültekintőek vagyunk, leginkább azt köthetjük, kapcsolhatjuk hozzá, hogy amikor
2955# pesszimistán körbenézünk, "Na, na!" Vagy amikor rámutatunk valami hibára. "Na, ez itt, ez itt nem jó!" A
2964# következtetés nem helyes. " Na, na ez így nem lesz jó!" Megfontoltság, körültekintő gondolkozás, a hibáknak az
2975# észrevétele. Erre is szükség van. De látjuk, hogy ha valaki csak ebben a működésben van. - Hej haj! - Biztos
2985# ismertek olyanokat, akik; van egy csodálatos helyzet, és megkeresi a bajt. És mondja is, "Mert hát látnivaló,
2995# hogy mindenki más realitás vesztésben ténfereg!" - úgyhogy gyorsan el is mondja, hogy- "Na na, ötös, ötös de, de
3006# egy kicsit meggyőzőbben kellett volna előadni. Helyes volt a következtetés, egy kicsit lendületesebben!" Jó, de
3016# most azt mondja. Körültekintés. Sokszorosan mondom. Információ egyébként, ami körültekintő gondolkozásra
3026# ösztönözhet, hogy ha valaki házasság kötés előtt azt gondolja, hogy egész biztos, hogy lehetetlen hogy valaha is
3036# elváljanak, akkor ő nem gondolkodik elég körültekintően. Ez nem azt jelenti, amit bárki most ide gondolna, hogy
3047# "Na, most mondta, most mondta." Az jutott eszembe múltkor, - tényleg itt jutott eszembe - hogy így van, de nem
3057# úgy. Így van, de nem úgy. Ez azt jelenti, hogy így van, kutatás szerint rizikófaktor, hogyha te azt gondolod,
3067# hogy teljesen lehetetlen hogy te valaha is elválj. Rizikófaktor, ha te azt gondolod, hogy veled ez nem történhet
3078# meg. Mert nem vagy elég körültekintő. Nem vagy elég reális. És ha tudod a fekete kalapot hordani, azt mondod,
3088# hogy ez bárkivel megtörténhet. Mit - tudom - én. De ebből aztán nem az következik, hogy "Ja ha ez a házasság,
3098# akkor nem is fogok megházasodni!" Nem ez következik belőle, hanem az, hogy "Aha, tehát fokozottan érdemes
3108# figyelni."
3109# Na most, hadd kössek itt össze két szempontot. Információ, realitások, és aztán körültekintő gondolkozás. Tudom,
3119# hogy ezt emlegettem nektek, de ez.
3123# 
3123# A házasság, a család egy élő rendszer. Ez egy információ, egy realitás. Minden élő rendszer az által áll föl,
3132# hogy a rendszerbe energiát fektetünk, vagy közlünk. Hogy a rendszer energiához jut. Az idő rendszer nem tud
3141# fölállni, ha nem jut a rendszer működéséhez megfelelő mennyiségű energiához. A föld, mint egy élő rendszer, a
3150# Nap sugárzása, és a Föld mag hője miatt képes fenntartani a maga egyensúlyát. Mert minden élő rendszer
3159# egyensúlyra törekszik, ha megkapta a működéséhez szükséges energiát. Ha nem sütne a nap, és a földnek nem volna
3168# mag hője, megnézhetnénk magunkat. Az ember egy élő rendszer, a MOM Kulturális Központ egy élő rendszer a test
3177# egy élő rendszer, egy házasság egy élő rendszer, a család egy élő rendszer. Nem fektetünk bele megfelelő
3186# energiát, mi fog történni?
3188# Információkat mondok.
3190# Tényszerű dolgokat, realitásokat, amelyeket elkezdhetünk, körültekintő módon átgondolni. Például azt mondom
3199# megint csak. Rendszer szemlélet. Akkor ebből az következik, hogyha nem adunk megfelelő energiát a rendszer
3208# működéséhez, a rendszer megpróbálja - élő rendszerről beszélek - az élő rendszer megpróbálja a saját egyensúlyát
3217# fönntartani, annak az energiának a működtetésével, amennyit mi közöltünk vele. Mi fog történni? A rendszer
3226# igyekszik egyensúlyban maradni, de ez az egyensúly, mert nem fektettünk bele elég energiát, vagy borulékony
3235# lesz, vagy kóros egyensúly lesz.
3238# A családgondozásban, terápiában beszélünk erről, hogy létrejött a családban egy kóros egyensúly. Vagy a
3247# nehézségekkel való megküzdésre nem megfelelő egyensúly. Például, amikor megszületik a két-három gyerek, az anya
3256# kötődik nagyon a gyerekeihez, eltávolodik a férjétől, és itt nem történik semmi, aminek történnie kellene a
3265# kettejük kapcsolatában, ami stabilizálja a családot, a férfi még jobban eltávolodik. Majd pedig, hogy jön létre
3274# az egyensúly? Lesz szeretője. Ez egy egyensúly. Egy egyensúly. A nő a saját egyensúlyát az életében nagyon sok
3284# mindent megtalál a gyerekei között, a férfi megtalálja a szeretőjével, és tulajdonképpen a család működik.
3293# Működik. A legtöbb család például így működik. És mondhatjuk, hogy nem, de attól még így működik. Mondhatjuk,
3302# hogy nem jó, most nem ebből a szempontból nézzük. Hanem hogy minden élő rendszer, ha annyi energiát tettünk csak
3311# bele - a társkapcsolat, elégedettség, minőség, összetartozás, érzelmi összetartozás, minden - nem fektettük bele
3321# az elég energiát, a rendszer befektetett energiából próbál gazdálkodni. És akkor létre jön egy ilyen egyensúly.
3330# Lehetnek egészen durvaegyensúlyok. Például elvált szülők, - dürürüm., dürürüm - A nőnek megromlik a kapcsolata a
3340# férjével, ezért nincs vele kedve lefeküdni, a férfi már most családon belül keres valakit. Lásd Woody Allen. És
3349# akkor elveszi a nevelt lányát. Így kellett a legkisebb energiát befektetni abba,... Hm, hm, hm. Attól ő még egy
3358# jó filmrendező.
3360# 
3360# Nem fektetünk bele elég energiát, a rendszer egyensúlyra törekszik, de csak olyan egyensúlyt képes létrehozni,
3368# amennyi energiát belefektettek. Minél összetettebb egy élő rendszer, annál több energiát kell közölni vele, hogy
3376# a rendszer optimálisan tudjon működni. Márpedig egy társkapcsolat, vagy egy család, egy bonyolult, élő, árnyalt
3384# rendszer. Ezért, ölég sok energiát kell belefektetni. S arról is beszéltünk, hogy miért van az, hogy miközben
3393# egy társkapcsolat hihetetlen finom szövésű, bonyolult árnyalt élő rendszer; alig fektetünk bele energiát. Azért
3401# mert a gyermekkori élményvilágból gondolkozunk.
3405# 
3405# Lásd második kalap - a piros. És az van bennünk, hogy de hát ez megy magától! Hát megy magától! Nem? Hát a kari
3415# nem így volt? Jött a csöngő szó bementünk, föl volt díszítve a fa, és alatta az ajándékok. Minden ott volt,
3425# minden meg volt. Magától ment. A gyereknek az az élményvilága, hogy magától megy. Erről múltkor is beszéltem
3436# már. Mi történik, akkor, hogy ha még kevesebb energiát fektetünk bele a kapcsolatba? Minden élő rendszer,
3446# törekszik az egyensúlyát fönntartani. Vagy valami egyensúlyban lenni, de ha már olyan kevés az energia amit
3456# belefektettünk, hogy ez nem lehetséges, akkor szétesik. Nem tud mást tenni, mint hogy szétesik. Ha nem eszünk,
3467# szétesünk.
3468# 
3468# Most akkor fönt volt rajtunk két kalap. Fehér kalap, - na, igen csak mi a fehér kalap - realitások. Ebből
3476# fölvettük a fekete kalapot. " Na, nézzük akkor csak!" Hogy is van? Hát hoppácska. Akkor nem érdemes naivnak
3486# lenni, hogy majd magától megy. Na nem, nem. Akkor itt... Akkor itt fölvettem a piros kalapot, - akkor, hűha -
3495# akkor nagyon, nagyon, nagy szükségem van, arra az erőforrásra, amikor szeretetre méltónak láttalak téged,
3504# magamat, meg a kapcsolatot. Hát akkor erre a nézőpontra, a belőle fakadó meggyőződésekre, nagy szükségem lesz.
3513# Mert ha mindig úgy gondolkozom, ahogy érzem magam veled, akkor biztos, hogy nagyon sokszor nem fogok energiát
3523# fektetni a kapcsolatba. Ez az utolsó,... tudod mikor. Nézzük a negyedik kalapot.
3530# 
3530# Á már megint, megint bebuktuk, de csúnyán, csúnyán. Még Jézusról nem is beszéltünk. Igen, igen. Talán még egy
3541# ilyet. Túl sok a különbség. Túl sok különbség nagyon megnehezíti a társkapcsolatot hosszútávon, beleértve az
3552# elégedettséget is. Nagyon megnehezíti. Ez egy realitás. Fehér kalap realitás. Érdemes végig gondolni, ha ekkora
3563# különbségek vannak kulturálisan, végzettségben, érdeklődésben, értékrendben - akármiben - túl sok nagy különbség
3574# van, akkor irdatlanul sok energiát kell befektetni, - aránytalanul sokat - a rendszer működéséhez. Hiszen alig
3585# van közös nyelvünk. Vannak közös élményeink, de nagyon sok talaj nincs alattunk. Ezért hogy fönntartsunk
3596# valamit, állandóan rengeteg energiát kell befektetni abba, hogy a - mmm - ez ma azért is nehézség, mert hogy
3607# szabad a világ, ezért találok Honoluluban egy nagyszerű srácot. Tényleg, tényleg. És Mexikóban egy egzotikus
3618# hölgyet. Hmm. Nagyon szép elsőre. Utána érdemes a fekete kalappal kicsit körbe nézegetni. Minden nagyon szép,
3629# csak....(1:00:28)
3631# Fekete kalap. Jézus néha felveszi a fekete kalapot, -szó sincs róla, hogy ne venné föl -ne lenne egy ilyen. Azt
3642# mondja: "Mester bárhova mégy, én követlek!" Igen? Vegyed csak fel a fekete kalapot. Mondanék valamit, de a piros
3653# kalapban elragadtatnám magam. Látom a piros kalapot, akkora hogy a szemedet is takarja; nyugodtan most vedd le,
3665# és jön a fekete, kis cilinder. "Rókának odúja, madárnak fészke, emberfiának nincs hova a fejét lehajtani..."
3676# "Aki az eke szarvára tette kezét, nem alkalmas Isten országára, ha közben hátrafele néz..." Jézus kifejezetten
3687# használja a fekete kalapot is. Sőt, akkor veszi föl nem egyszer a fekete kalapot, amikor azt, a legkevésbé
3697# várnánk. Tehát, mikor egy nem tudom milyen XXI. századi pszihologikából az adódna, hogy most kell rátenni egy
3709# lapáttal; most, most még egy kicsit lehet még őket hülyíteni. Akkor ezt Jézus sosem teszi meg. Lenyűgöző ahogyan
3720# Jézus nem manipulál. Tehát pont akkor, amikor az emberi logika szerint még. "Na gyerekek, gyerekek!" Hogy
3731# például nem hív tanítványának senkit, akit meggyógyított. Apostolnak tizenkettő közül. Kit gyógyított meg a
3741# tizenkettő közül? Senkit. Azért, mert túl sok lenne rajtuk a piros kalap. A hála, - nana - hát így nem lehet.
3752# Nyugi. Fekete kalappal! Ez tehát a fekete. Nézzük a következőt! (1:02:42)
3760# Jézus perét írtam még ide, mikor azt mondja: "Te most te mért ütsz engem? Ha rosszat szóltam és nincs igazam,
3771# bizonyítsd be. Ha meg nem tettem ilyet, akkor ne üss meg!"
3777# Negyedik, a sárga kalap. Értékek, jelentőség, fontosság fölismerése. Értékek, jelentőség, fontosság. Mikor úgy
3788# gondolkodunk - és itt most egy nagyon izgalmas rész következik - hogy rendben van, voltál ilyen is olyan is,
3799# történt ez is meg az is, mi ennek a jelentősége? Ez fontos -e vagy nem?
3806# Annyira bennem van, hogy egyszer végig kísértem egy beszélgetést, ahogy perelt a feleség a férjével. És mondta,
3817# és nyomta, és nekem piros kalap rajtam, és kezdett rossz érzésem összegyűlni sok, és a férfi halálosan
3828# nyugodtan, "Igen, na jó... igen, igen,... öö..." Teljesen normálisan csinálta. Szóval nem csak így hümmögött,
3839# hanem... Felesége elment, de nem dúlva-fúlva, hanem hogy meg volt, amit meg akart csinálni, és a férj rám nézett
3850# és azt mondja: "Érzékenység, női érzékenység. A feleségem egy érzékeny nő és tud, néha ezt ő így csinálja.
3861# Ennyi."
3862# Értitek? Nem tulajdonított neki nagyobb jelentőséget ennek, mint amennyi neki járt. A feleségem úgy kerül néha
3873# egyensúlyba, hogy: Hrrkrr. Ennek túl nagy jelentősége nincs. És ami a legérdekesebb, ha hosszútávon a folyamatot
3884# nézzük, a feleség nagyon hálás volt a férjének, amiért ilyenkor mindig stabil maradt. Mert ilyenkor a feleség
3895# megengedhette magának, hogy instabil legyen, de közben a férje érzelmileg őt tartotta; ezért ez a folyamat a nő
3907# szempontjából a lehető leggyorsabban és hatékonyabban végig tudott menni; a férfi egészségét nem kezdte ki, mert
3918# nem tulajdonított neki nagy jelentőséget, de annyit tulajdonított, hogy nem szólt közbe, nem állította le a
3929# feleségét, mert tudta, hogy van jelentősége, pontosan annyi, amennyi. Aha! Ez csodálatos dolog, tehát tudni úgy
3940# gondolkozni, hogy meg tudom mondani, hogy ennek van jelentősége, vagy nincs. És hogy mennyi és aztán ebből
3951# következtetéseket vonok le, ami meghatározza a magatartásom. Fantasztikus nagy dolog.
3960# Sőt! Elégtelen önkontroll, önfegyelem sémában ez a jelentőséget tudó gondolkozási szintje teljesen hiányzik.
3971# Hiszen mindig a pillanatnyi késztetéseknek van a legnagyobb súlya. Az maga az igazság. De közben pedig pici
3981# dolgoknak lehet nagyon nagy jelentősége. (1:07:08)
3986# Család segítésben rendre megfigyelhető az, hogy elmennek a kincsek mellett. Emlékeztetek? Erről sokat
3997# beszéltünk, hogy majdnem mindig úgy történik, hogy a férj és a feleség; nem egyszer persze nem összefüggésben
4008# egymással, nem kooperálva, együttműködve egymással, de próbál energiát fektetni a kapcsolatba. Ezért teszünk
4019# gesztusokat. Ezek látszólag jelentéktelen apróságok, a jelentőségük azonban nagyon, nagyon, nagy. Ezt úgy
4029# szokták mondani, hogy ha valami picike kis változás tud történni egy kapcsolatban, ahhoz képest, ahogyan már
4040# esetleg régóta rosszul mennek a dolgok, akkor ott kell lennie egy tervnek. Kell venni egy tortát, rá gyertyát és
4052# ünnepelni. Mert valami hihetetlenül fontos dolog történt. És itt számtalan apróságot lehetne felsorolni, de
4063# végtelen mennyiségű, kicsi apróságot. Hogy a feleség tudja, hogy a férjét mindig bosszantja, hogyha amikor
4073# megérkezik, rögtön neki támad. - megrémül - Sokszor nem is támadó céllal, csak úgy csinálja. A feleség nem bírja
4085# türtőztetni magát, és a férfi ezt elviseli. (1:08:54)
4090# Ebben az esetben úgy is mondhatnám Böszörményi Nagy Iván nyomán, hogy a férfinak jogosultságai támadtak. Hogy ő
4101# ott valami nagyon fontosat befektetett. Látszólag nem történt semmi! -"Jó jó hagyta hogy mondjam." - Egy olyan
4113# valakinél, akit ez nagyon zavar. Mert nem tud hazaérkezni, nem tud megnyugodni. Az hogy ő hagyja, hogy vele ezt
4124# csinálja a felesége, az nagyon nagy dolog. Ezért ez a férfi jogosult arra, hogy a felesége ezt elismerje. És azt
4135# mondja, amikor kifújta magát, hogy: "Nagyon hálás vagyok neked, hogy megengedted, hogy valami olyasmit
4146# csináljak, amiről már beszéltünk, és tudom hogy utálod. És hogy ezt megengedted.... Szeretlek! Mert kevés ember
4157# tenné ezt meg." A társkapcsolat tele van ilyen apróságokkal. Amiknek a jelentősége hatalmas. Ahogy talán azt már
4168# elmeséltem. De itt az idő! (1:10:11)
4172# Akkor csak egy gyors történetet ide: hogy egy pár jött hozzám azzal, hogy nyírjuk egymást. - Egyszer meséltem
4183# nektek róla. - Szétszedjük egymást. És kérdeztem tőlük, hogy létezik-e a 24 órában valami olyasmi, amire azt
4194# tudnák mondani, hogy valami spirituális töltete van. Ugye a jelentőség miatt. Aminek spirituális tartalma van,
4205# az valami jelentős dolog. Ezért kérdeztem. Valami jelentős. És akkor gondolkodtak, és az mondták: "Hogy igen,
4216# hajnalban, mikor félálomban vagyunk, akkor néha egyikünk, néha másikunk, kezdeményez egy ölelést. Nem szexuális
4228# együttlétet, csak egy ölelést. Kis kifli, nagy kifli. És néha én vagyok a kicsi, néha én vagyok a nagy, és ott
4239# hajnalban átöleljük egymást; ezeket a pillanatokat még nem rontottuk el. Hogy ezekben a pillanatokban nem is
4250# utasítjuk el egymást soha. Szexuális kezdeményezést gyakran kölcsönösen visszautasítjuk, ezt soha.
4260# Tulajdonképpen mikor hajnalban, félálomban átölellek - mondta a férfi - akkor élem meg kizárólag az elmúlt
4271# hónapokban, hogy szeretlek és igazán fontos vagy nekem. Mert napközben egymást nyírjuk." Akkor az a pillanat
4282# félálomban, ahogy összegömbölyödnek egymással, óriási jelentőséggel bír. De valami kimagaslóan hatalmas a
4292# jelentősége. És amit ott átélnek, annak hatalmas üzenete van. Egy társkapcsolatban látni, hogy mekkora
4303# jelentősége van a kicsi dolgoknak, egész másképpen fogok gondolkozni.
4310# Akkor eddig volt négy kalap, és akkor lesz még kettő, és még Jézusról is beszélünk. Azt most kihagytam az idő
4321# miatt. Köszönöm a figyelmet!

Lejegyezte: Adler János