panorámakép

2013.12.03-masodpercjelolessel

A pálferi wikiből

0000# Köszöntlek benneteket! Elnézést, hogy egy pár perccel megcsúsztam. Nem találtam a pizsamámat. Tényleg, hát ilyen
0009# késői órában! Elő kellett készítenem. Legkomolyabban! Különben nem tudtam elindulni otthonról. De sikerült
0018# megtalálnom a mai napra való pizsimet, úgyhogy most már sikerült, itt vagyok.
0025# Arról a sémáról beszélünk, elégtelen önkontroll, elégtelen önfegyelem. És emlékeztek, hogy ennek kapcsán
0034# kezdtünk el John Payne nyomán arról beszélni, hogy egyrészt a gyerekek túlságosan is bevonódnak, és túlságosan
0043# is sokat kapnak a mi felnőtt világunkból, és ami bennünket boldogtalanná, feszültté, szorongóvá, idegessé,
0052# agresszívvá, fölhecceltté, és a többi tesz, az a gyerekeket mondjuk megsebzi, megbetegíti. Túl sok tárgy, túl
0062# sok választási lehetőség, túl sok információ, túl nagy gyorsasággal mindez. És ezért beszéltünk nagyon sokat
0071# arról, hogy nagy segítség lehet a gyerekeink számára, és a gyerekeinken keresztül nekünk, a környezet, az
0080# időrend, a tárgyak, és, és és... szűrése, egyszerűsítése. És hogy ebből a szempontból az az ösztönös
0088# magatartásmódunk, hogy kezdjük valaki máson, éppenséggel most valami jót is hozhat a konyhára, mert ahogyan a
0098# gyerekeink életét elkezdjük egyszerűsíteni, ez ki fog hatni ránk is. Szép lassan valahogy a mi életünk is tud
0107# egyszerűsödni ezzel együtt.
0110# 
0110# Tehát volt egy nagyon nagy rész arról, hogy a környezetről beszéltünk. És aztán a másik nagyon nagy rész, ami
0118# most már alkalomról alkalomra megy, s ennek megvolt sok-sok háttere, Böszörményi Nagy Ivánnál a szülősítés
0125# kapcsán, ez pedig az, hogy megértsük, hogy mi van a szülővel, mi van a pedagógussal, mi van a segítővel. Hogy
0133# lássuk, lássuk azt az egész rendszert, amiben végül a gyerek megsebződik, és nem tud megfelelően fejlődni. Hogy
0142# ezt az egész rendszert szerettük volna látni. És nem egyszerűen csak eltolni valahova a problémát máshova. Ugye,
0150# ha azt mondjuk, a szülővel van a baj! Na! Ugye, akkor érezhetjük magunkat gyerekbarát, nagyszerű szakembernek,
0158# csak éppen az történt, hogy a szülő már eleve túl sokat szorong, és nem tud a gyerekére hangolódni, most
0166# elővettük a virgácsot, ugye, nemsokára kapom is, és akkor megdádázzuk a szülőket, amitől a szülő még jobban
0174# szorong, és még alkalmatlanabb lesz, amitől a gyerek még rosszabb lesz. A rosszabbat vegyük most idézőjelbe
0182# mindenképpen.
0183# 
0183# Tehát akármennyire csak toljuk, toljuk tovább, éppenséggel nem jutunk sehova se. Ezért, ezért, ezért, ezért,
0192# próbáltuk valahogy ezt összefüggésbe helyezni, mindazt, amiről beszélünk, és éppen egy fordított irányt venni.
0201# Hogy mi lenne, ha fordítva néznénk, és azt mondanánk, hogy éppenséggel az egyszerűsítésre, a kevesebb stresszre,
0211# az életmódváltásra nekünk felnőtteknek van nagyon nagy szükségünk. S ezért itt nagyon hálás vagy valakinek, egy
0220# műszaki zseninek, aki azt mondta, hogy a biztosíték, ami az autómban van, az kismegszakító. (A közönségből
0230# szólnak Ferinek, hogy az nem úgy van) Az nem! Akkor mi az a kismegszakító? Ami otthon van, az a kismegszakító!
0239# Tehát akkor nekem sok kismegszakítóm van otthon. És akkor mi az, ami az autóban van? Az a biztosíték. Jaj, jaj,
0249# így könnyű!
0250# 
0250# Szóval, ezt a mondatot fogalmaztam aztán meg, hogy a gyerek tulajdonképpen a társadalom kismegszakítója. Azért,
0260# hogy egy nagy bajt elhárítson, beleszakad. Hogy a család működésmódjának rendszerszemléletű látásának a
0270# következménye az volt, hogy fölismertük, hogy a gyerek nem egyszer tünethordozó. Hogy nem vele van a baj, hanem
0281# sokkal inkább mondjuk a házastársi kapcsolatnak, a családi kapcsolatrendszernek, a környezetnek, az adott
0291# kultúrának a zavara, merthogy ő a gyönge láncszem, benne megtestesül, és mint tünethordozót láthatjuk azt a
0301# zavart, ami nála van.
0304# 
0304# Azt mondta Erik Erikson: "A gyerekünket ne keverjük össze a tüneteivel." S a gyerek tüneteit ne keverjük össze a
0314# gyerekkel! Fordítva is mondhatom. Tehát, amit a gyerekek zavarával kapcsolatban látunk és megértünk, az
0323# tulajdonképpen messze túlmutat a gyerekeken. Tulajdonképpen egy egész társadalom zavara jelenik meg, és testesül
0333# meg a gyerekekben. Ezért is milyen abszurd arra gondolni, hogy a gyereket kell ütni-vágni, hogy a helyzet
0342# valahogy normalizálódjon. Miközben éppen minden mással kellene foglalkozni, és a gyerek magától normális lenne.
0352# Ezt lehetne mondani. Elfogadható, elviselhető mértékű lenne mindaz a kajlaság, mindaz a zűr, amit ő produkálni
0362# tud.
0363# 
0363# Erről beszéltünk. És így jutottunk el oda, hogy becsüljük meg a zavarokat, a tüneteket is, mert az a
0370# szemléletmód, amivel például azt mondom, hogy téged elfogadlak, de a tünetedet nem. Rendben van, szeretlek
0378# téged, de a zavarodat nem szeretem, beleértve akár saját magamat is. Szeretem magam, de ezt nem! Hogy milyen
0387# nagy lépés az - fölismerni, hogy az elhárításaink, a zavaraink, és a tüneteink mind valamilyen céllal alakultak
0395# ki. Mind valamilyen céllal. Hogy a lélek semmit sem tesz cél nélkül. És mert így van, azt kell mondanunk, ha azt
0404# tapasztaljuk, hogy vannak tüneteink, zavaraink, mindenféle olyan elhárításunk, ami éppenséggel nehezíti az
0412# életet ebben a pillanatban, itt és most, akkor is tudhatjuk, hogy az valamikor céllal alakult ki. Mert egy olyan
0421# helyzetben kellett lennünk, amikor a természetnek már, szabad így mondanom, az életben maradásunk érdekében
0429# megérte, hogy mi kifejlesszünk egy tünetet, egy elhárítást, és valamilyen zavar alakuljon ki. Hogy ez még mindig
0438# jobb volt, mint valami más, amit ezzel el tudtunk kerülni.
0443# 
0443# Emlékeztek, tehát erről beszélünk. De nem ismétlünk, hanem, kérem szépen, tologatjuk a mecsiket! Úúúú! 911-es
0457# Porsche! Ez szép! Na most! Természetesen... Ez mi? Kisautó? Ez nekem nem elég! Ez egy azonosítatlan jármű. És
0472# itt....(halk, áhítatos hangon) egy kamion! Megvan ez esti szórakozásom, az tuti!
0483# Hoppá! Nagyon köszönöm! Úúú, vannak játszótársaim! Na, most. Ennyit akkor, hogy miről is beszélünk.. És
0498# visszatértem a jól begyakorolt módszerünkhöz, írtam most 29 pontot. Milyen egy spontán reakció volt, puszi neked
0513# ezért. Azt mondja, "Jaj!" Nem ezért jöttem ide!
0520# 
0520# Szóval, bele fogok kezdeni a 29 pont elmondásába. Hogy akkor tulajdonképpen a családi kapcsolatrendszer
0529# összefüggésében mit mondhatunk el mindarról, ami a témánk, hogy mi is van akkor azzal, hogy elégtelen
0539# önkontroll, önfegyelem? Hogy akkor itt tulajdonképpen miről van szó?
0545# Na most. Kitaláltam egy jó kis címet, olyan büszke vagyok magamra. Hogyha nagyon unatkozom, kénytelen vagyok
0555# dolgozni. A következő címet adtam a mai alkalomnak: Nem a gyerekkel van a baj, hanem a baj van a gyerekkel. Így
0566# tudnám összefoglalni az előbb elmondott összefoglalást, hogy nem a gyerekkel van a baj, hanem a baj van a
0576# gyerekkel. Most szívesen hazamennék, mert ennél jobbat nem tudok. Még most egy kicsit tologatom a matchboxot, és
0586# hazamegyünk.
0588# 
0588# Na most. A családi kapcsolatrendszer összefüggésében szeretnék elmondani egy tipikus magyar családi történetet.
0599# De olyan tipikus lesz, hogy már ásítozom, annyira unalmasan tipikus, ami történik, az nem ásításra érdemes, az
0609# nagyon-nagyon elgondolkodtató, és csomó érzelmet vált ki belőlem, de annyira tipikus, hogy kell is egy matchbox,
0621# hogy valahogyan elviseljem.
0623# Képzeljük el, hogy van egy férfi, van egy nő - na tessék! - van egy férfi meg egy nő, mind a kettő maga is azért
0634# többé-kevésbé gyakorló neurotikus, amolyan felnőtt szorongó, mindenféle hiányokkal, sebekkel, minderről nem
0645# sokat tud, mert hát átlag magyar ember, tehát csak szorong, de nem tudja, mi van vele. Aztán valahogyan egymásra
0656# találnak. (Feri, miközben a történetet meséli, a matchboxokkal el is játssza, innen a szokatlan hasonlatok sora
0667# - a szerk.) Már van, aki itt elvérzik, ugye? S valahogy a semmibe hull, úgy érzi, hogy csak a magány van, meg a
0678# bontó... S akkor elkezdi felbontani magát önsajnálattal meg alkohollal, vagy munkával... Szóval, egymásra
0688# találnak, azt is mondhatnánk, hogy fölgyulladnak a reflektorok. Fény gyúl bennük, fölizzik valami köztük, meg
0699# hát a motorblokkban. És aztán elkezdődik a sűrítés, robbanás, szerelem detonációja, és akkor valami kipufogás,
0710# ezt most hagyjuk, nem szeretnék sokfelé asszociálni, mert elvesztem a fonalat, mármint az utat.
0720# 
0720# Szóval, egymásra találnak, s tulajdonképpen mi történik a szerelem eufóriájában, benzingőzében? Most ez lesz az
0730# az alkalom - van egy csúcsom. Tudjátok, ezeket az alkalmakat leadják vágott formában a Mária Rádióban. Nem
0741# tudom, asszem, 45 perc vagy 50-ről kezdték, nem tudom, most mennyi De annyit tudok, hogy a csúcs 11 perc. Nem
0751# árulom el, hogy miről beszéltem, de valaki jött, hogy "Te Feri, képzeld el, hogy picit pár perccel később ültem
0762# le a rádióhoz, mert meg szoktam hallgatni, hallgatom Kedves hallgatóink, az Iránytű c. műsort hallották, és volt
0773# 11 perces műsoridő." Abból ő ötöt hallott, és akkor megkérdezte tőlem, hogy ez hogy van. Természetesen a
0783# legmesszebbmenő jóváhagyásommal. Tényleg így van! Mert nem cél, hogy bárkit is megbotránkoztassunk. Csak
0793# titeket. De most arra gondolok, ez lesz az az 5 perces valami kis... Azt gondolják, ez volt az előzetes, de nem,
0804# ebben benne volt minden...
0807# Szóval, tehát a szerelem... Na jól van. Gyerünk már! Látszik, hogy már elővettem a pizsamát, hogy én már csak
0817# egy kis mese, és akkor megyek aludni. Szóval, a tipikus magyar családi történet, hogy egymásba szeretnek, sok
0828# hiány, sok ez, sok az, tudjátok, a szerelem tudattalan motívumai. Gőzük sincs, hogy miért pont egymást, de hát
0838# nagyjából azért, mert sérülés a sérülésre talál. Hát tényleg így van! Hát így van! Azt hiszed, azért mert szép
0849# vagy? Dehogyis! Pont úgy vagy sérült, hogy passzolsz hozzám. Hát egy másfajta sérüléstől megbolondulnék 3 nap
0860# múlva! De a te sérülésed pont passzol hozzám. Ezért aztán mi nagy szerelem, és persze akkor egymásra hangolódunk
0871# tudattalanul, ugye énhatárok föloldódnak, hát szóval azért ez egy nagy rock'n'roll feeling. A szerelem
0881# megteremti azt a lehetőséget, hogy sokat legyünk együtt, egymásra hangolódunk, sokat figyelünk egymásra,
0891# törődünk egymással, gondoskodunk egymásról, jaj, belegondolni is jó! Jaj, szóval egymás mellé kerülünk, ilyen
0901# szépen, így, így. Igen ám, de mondjuk, ha egyáltalán eljutunk a házasságkötésig, ugye, mert akkor már azért nem
0912# kapunk meg mindent úgy, ahogy szeretnénk, de van bennünk egy naivitás, hogy a házasságkötéssel biztosíthatjuk
0923# azt, hogy a másik most már végérvényesen meg kell, hogy adja azt, amire szükségem van, s erre esküt is tesz. S
0933# amikor ez megtörténik, akkor egy ideig még valahogy megy a szekér, valahogy, akadozik a benzin... És mi
0943# történik? Megszületik az első baba. Hát persze a család szeme-fénye (nagy nevetés, mert a kamion lényegült át
0954# 'babává' Feri kezében), azt lehetne mondani, hogy minden körülötte kering. Na most. Itt még a köldökzsinór is
0965# rajta van. (Feri bogoz valamit) De aranyos. Van egy fölírása is: "Én is hiszek benned!" Tényleg ez van ráírva.
0975# Tehát: megszületik a család szeme-fénye. Még nem... (valami megroppan Feri kezében a kamionon) Nagyon
0985# sérülékeny! Egyedül tehetetlen. A felnőttek nem boldogulnak vele, s akkor szép lassan azt gondolják, hogy a
0995# gyerekkel van a baj, pedig csak ő nem tudja összetenni, amit kéne... Szóval, na, gyerünk! (Feri odamegy az egyik
1006# nézőhöz, és megkéri: "Péter, csináld meg!") Szóval, az történik, hogy a gyerek természetszerűen nagy figyelmet
1017# igényel. (Péter már adja is vissza a kamiont megszerelve. Feri erre reagálva mondja: "Ha nem lenne önbecsülésem,
1028# most megszégyenülve érezném magam, megalázva és kirekesztve a normálisak társaságából.")
1037# 
1037# Szóval, a gyerek természetesen nagy figyelmet igényel, és ha az anya egyáltalán vállalkozik arra, hogy megpróbál
1047# jó anya lenni, biztosak lehetünk abban, hogyha annyira sérült csak, hogy egyáltalán megkíséreljen jó anya lenni,
1058# akkor nagyon jó anya akar lenni. Nagyon. Ami persze azt jelenti, hogy rengeteg idejével, figyelmével gyermekénél
1069# lesz, apa meg megy dolgozni. Még nézi, nézi, mi történik otthon, de egyre távolodik, és mit fog megélni az
1079# apuci? Az apuci azt fogja megélni, hogy tulajdonképpen, amíg a szerelem szép időszaka volt, addig volt igazán
1089# jól, bár tulajdonképpen nagy hullámzások voltak, de tulajdonképpen a társa tényleg megadta neki azt, amire
1100# szüksége van. De most, hogy megszületett a gyerek, ő nem kap elég törődést, figyelmet, szeretetet, gondoskodást.
1110# Szép lassan a felesége mintha nem is venné emberszámba. Vagyis kocsiszámba, autószámba. Mintha nem venné úgy,
1121# mert jön haza, "Gyere! Miért késtél? Fürdetés van." Szex nincs, csak fürdetés. A férfi kezd egyre jobban kimenni
1132# a családból, és úgy érzi, őt nem szeretik, ez neki nagyon kevés, és hogy a szorongását enyhítse, mondjuk első
1142# lépésben többet dolgozik. Tipikus. De ettől a szorongása nem enyhül, mert haza kell mennie. Ahol továbbra sem
1152# kapja meg azt a mennyiségű törődést és szeretetet, amiről azt gondolja, hogy neki arra szüksége van. Következő
1163# lépés pedig: egy garázs. Ott már áll egy autó, esetleg kettő, három.
1170# 
1170# Mit él meg a feleség? Azt éli meg, hogy őneki eleve rettenetes teher, hogy most jó anyának kell lenni, mit
1179# jónak, tökéletesnek. Ez eleve rengeteg szorongást kelt benne, ezért alig várja, hogy a férje hazajöjjön, hogy
1189# egy kicsit enyhítse az ő rettenetes szorongását, amiből éppen az anyai helyzete miatt ki se tud jönni, hiszen ő
1198# van ott a gyerekkel, hova hagyja, kire hagyja? Ezért még jobban szorong. Nagyon elégedetlen lesz a férjével,
1208# perel a férjével, a férje ettől még jobban szorong, és még inkább valahol a szorongás enyhülését keresi. A nő
1217# még jobban szorong, hogy most már nemcsak a gyerek, elmegy a barátnőjéhez, azt mondja: "Figyelj már! Hát ez nem
1227# igaz! Mintha már most két gyerekem lenne! Nyűgös, meg panaszkodik, jön az elvárásaival, lehetetlen alak!" Hmm?
1237# Az anya még jobban szorong, feleségként is szorong. Szorongva nem jó a szex! A negatív érzések szexgyilkosok!
1247# Tik-tik-tik-tik-tik-tik... Mi lesz ennek a következménye? A gyerek egyedül marad, nincs, aki ráhangolódjon, s
1256# elkezdi mutatni a tüneteket. Tipikus magyar történet! Ekkor az apa észreveszi, hogy baj van otthon! Picit
1266# megpróbál több időt tölteni, de már megrendült a kettejük közti kapcsolat, túl nagy a szorongás ahhoz, hogy
1275# egymás közelében föl tudjanak oldódni, elkezdik egymást bántani. A gyerek meg középen. Esetleg egy ideig
1284# összefognak a gyerek érdekében, mert a gyerekkel baj van. Még egy pár évig így összefognak a gyerekekért, de
1294# közben az apa még jobban szorong, mert eddig csak a felesége volt nagyon fárasztó számára, most már a gyerek is.
1304# Még messzebb megy. Az anya még kevesebb érzelmi melléállást él meg, és bár egy ideig még a gyerek kielégítette a
1314# közelség igényét, a társigényét, a melegség, a bőrigényét, de miután annyi zavar van vele, meg most már 3, meg 5
1323# éves, meg 6, tulajdonképpen a gyerekén keresztül sem jut ahhoz hozzá, amihez hozzájutott még az első néhány
1333# évben, még jobban szorong, és még inkább egyedül van. Most amikor ez van a szülőkkel, akkor mi lesz a gyerekkel?
1343# A gyerek még jobban fog szorongani, mert nincs hova menni. Kinél oldódik fel az ő szorongása? Nem tud kinél
1352# föloldódni, mert a szülők szoronganak már nagyon. S kialakul egy rettenetes rendszer. Ez a mai magyar családok
1362# klasszikus működésmódja. Most ezt esetleg tetézzük, nem tudom, munkahelyi nehézségekkel, meg házépítéssel. S
1372# akkor megvagyunk. S erre mondhatjuk azt, hogy ha most a helyzetet, ami fölállt, tényleg, rakjuk ezt ide, apa
1381# itt, anya ott, gyerek szorong, hogy erre a helyzetre reálisan nehezen mondhatjuk azt, hogy a gyerekkel van a
1391# baj. Nem a gyerekkel van a baj. Hanem a baj van a gyerekkel. Ott jelenik meg. Így köszön be ennek az egésznek,
1400# ennek a családi történetnek, s annak a kulturális beágyazottságnak az összes zavara, nehézsége, hogy baj van a
1410# gyereknél, a gyerekkel. A baj van a gyerekkel. Nem a gyerekkel van a baj.
1417# 
1417# Ugye, milyen rettenetesen, fájdalmasan unalmas volt? Na szóval. Mementó. Úgyhogy most ebben az összefüggésben
1428# szeretnék beszélni, hogy na akkor mit csináljunk, mit lehetne tenni?
1435# Akkor a szülő alapkérdése, hogy rövid távú eredmény, vagy hosszú távú fejlődés. Hogy képes-e olyan világot
1445# biztosítani a gyereke számára, amiben nem a rövid távú eredményekért küzd, hogy szerezzen már egy ötöst, fejezze
1457# már be a leckéjét, tudjon már mindent bepakolni, emlékezzen, hogy mit mondott a tanító néni, üljön már egyszer
1468# végre rendesen, egy rohadt vacsora menjen már le balhé nélkül... Na, ezek a rövid távú eredmények. És mindez
1479# fölülírja a hosszú távú fejlődésnek a közegét vagy lehetőségét. Felülírja.
1487# 
1487# Emlékszem, hogy rengeteget szorongtam gyerekkoromban. Ez már egészen... 2-3-4 éves koromból sok ilyen élményem
1497# van! 2-3-4 éves koromból. És arra is emlékszem, amikor bekerültem az iskolába, ezt meséltem nektek, hogy a
1507# szorongásomat némi aktivitással próbáltam enyhíteni, ezért a szüleim úgy döntöttek, hogy sportosztályba kell
1518# íratni a gyereket, levezeti az energiáját, és addig sincs otthon. Igen ám, de arra nem számítottak, hogy nemcsak
1528# mozgok, hanem szorongok is. És hogy a mozgás hátterében a szorongás áll, nem pedig az önfeledt gyerekkor. Ezért
1539# aztán az történt, azt mondta paidagogosz bácsi, hogy azt kell csinálni, hogy fölvegyenek a sportosztályba, hogy
1550# van egy gerenda, le van rakva a földre. 20 cm magas, ezen a gerendán kell végigmenni. Látjátok a csíkot?
1559# Megmutatom, a tesóm mit csinált. "Hogy hívnak?" - "Pál Gergő vagyok." (mutatja, ahogy szépen, magabiztosan
1570# végigsétál a gerendán) Ez volt a tesóm. Én: "Hát téged hogy hívnak, kisfiú?" (Feri valamit érthetetlenül motyog)
1580# Jó, hát név nélkül is végig lehet menni. (Feri eljátssza, ahogy bizonytalanul a gerendára lépett, és egy-két
1591# lépést tett.) És ez volt a pillanat, a második lépés után, amikor kinéztem anyámra. Mert anyám elkísért a
1601# felvételire, mégiscsak. S ahogy kinéztem az anyámra, leestem. Riadtan körbenéztem, honnan folytassam? Megyek
1611# vissza az elejére, megkönyörültek rajtam: "Kezdje újból!" Na, ezt megcsináltam még kétszer. Tehát háromszor
1621# leestem a gerendáról, ami a földre volt téve, mire a kedves paidagogosz bácsi - a testvérem az bejutott,
1631# sportosztályba javaslom, nálam: énektagozat. Legkomolyabban így volt. Szerencsére a szüleim jobban szorongtak
1642# annál, minthogy azt gondolták volna, hogyha én ének tagozatra járok, az jó lesz nekik. Ezért aztán merő zsigeri
1652# érzésektől motiválva elvittek az atlétika pályára és beírattak oda. Tulajdonképpen nem is olyan rossz, mert
1663# akkor az iskolaidő után sincs otthon... És tényleg így is lett. És emlékszem, hogy 6 éves... ugye elkezdtünk
1673# tanulni írni, meg olvasni. Világosan emlékszem, hogy a tesóm már olvasott. Nekem már az is nehezemre esett, hogy
1684# szavakat össze tudjak olvasni. Nehezemre esett. Másodikban is nehezemre esett. S akkor a szüleim... Megvolt már
1694# ez a téma, leültek velem tanulni. Na, ha addig nem szorongtam volna, akkor kaptam még ötöt rá. És emlékszem,
1705# hogy "Most MIT nem értesz?!" Értitek? Hát én semmit nem értettem! Nem a gyerek dolga érteni, hogy mi van vele,
1715# hanem a szülőé! A gyereknek nem kell értenie magát, mert gyerek. A szülő feladata, hogy értse a gyereket. Mert a
1726# gyerek nem érti magát, hanem kifejezi magát. A szülő jó esetben érti, rossz esetben dühíti. A szülő dolga, hogy
1737# értse a gyereket. "Most mit nem értesz?" Hát kezicsókolom, semmit nem értek. Tehát ide vagyok vetve, ahogy
1747# Sartre mondta, és ki se látok ebből az idevettetettségből. S emlékszem, hogy "Most akkor olvasd össze!" És akkor
1757# jött a tesóm, aki már tudott olvasni, hogy ő is segít. Na, tudjátok! És a szorongásnak, ahogy mindenki
1767# megpróbálta belém sulykolni, hogy kell az 'a' betűt hozzáolvasni a 't' betűhöz... Tulajdonképpen világosan
1777# emlékszem erre az élményre, hogy mindig eljutottam egy nagyon fontos pontig, amikor már csak egyetlen egy
1787# dologra tudtam figyelni. Szerintetek mire?
1792# 
1792# Pontosan így van. Egyetlenegy dologra figyeltem már csak, hogy mikor lesz ennek vége. Hát semmi másra nem tudtam
1803# már figyelni, minthogy valahogy kibírjam azt az időt, ameddig a szüleimnek elege lesz. Világosan emlékszem, hogy
1814# erre maradt kizárólag energiám. Hogy valahogy, valahogy, az energiám utolsó, hogy valahogy... És tulajdonképpen
1826# már abban voltam érdekelt, hogy még sokkal hülyébb legyek, mint amilyen vagyok, hogy a szüleim föladják. Mert ha
1837# ők úgy vették észre, hogy talán még van esélyük, tovább gyötörtek. Ezért még hülyébbnek kellett lennem. Hogy azt
1849# mondják, hogy "Most már akkor menj aludni." És tulajdonképpen ez maga volt a ....hmmm, igen, a megváltás, profán
1860# értelemben. Pontosan így volt. És tulajdonképpen akkor lettem jól, amikor végül a szüleim leszálltak rólam.
1871# Tehát nem a gyerekkel van a baj, hanem a baj van a gyerekkel. Hát az a rendszer, amiben széltében-hosszában
1882# vagyunk... Hűűű, ebben a gyerek ténylegesen nem tud mást csinálni, mint megszakadni. Megszakad... Csak mi
1893# felnőttek még mindig nem értjük. Hogy egy nagy bajt próbál ezzel a megszakadással valamiképpen kivédeni. Na
1904# tehát. Ez az első.
1906# 
1906# Második pont, hogy mikor... Ugye, mit mond a szülő? Vagy hogyan? Ugye érzékelitek, nem a szülőket szeretnék
1915# bántani, hanem most a gondolkodásmódról, a helyzetről szeretnék beszélni. Nagyon-nagyon szülő, pedagógus,
1925# segítő-párti vagyok. Mert látnivalóan... De hát erről úgyis sok szó esik. Mindent el kellene követni, hogy mi
1934# felnőttek ne szorongjunk annyit. Mégpedig a gyerekek érdekében. Ha másért nem, a gyerekek érdekében kéne, hogy
1944# jobban legyünk. Ne, tehát ez az összefüggés, amiben beszélek. Hogy tulajdonképpen szülőként azt mondom, hogy
1954# azért szorongok egyre jobban, mert a gyerek jövőjét nem látom biztosítva, aggódok így a gyerek jövője miatt.
1964# Hogy hogy lesz ennek diplomája?! Ugye? Aggódok a jövője miatt. És mi ebben a paradoxon? Hogy a szülő, aki úgy
1974# definiálja magát, mint aki hosszú távon gondolkodik, és a gyerek jövője miatt aggódik, valójában pont nem ezt
1984# teszi. Hanem a pillanatnyi eredményekért éppenséggel a hosszú távú fejlődésnek a terét teljesen elfelejti. De
1993# így záródik be a kör. Hogy én azt gondolom, hogy a gyerek nem tudja, hogy mi van, én vagyok képes látni a jövőt,
2004# miközben a gyerek azon dolgozik, hogy jövője legyen. A gyerek dolgozik a jövőjéért. Hagyják békén, hogy valahogy
2014# élni tudjon! S a szülő van beragadva a jelenbe. Mégpedig a saját szorongása miatt. Hmm.
2022# 
2022# Tehát, ez egy nagy illúzió, ahogy látom. Ahogyan azt mondjuk, hogy minekünk van egy jövőtávlatunk és
2030# perspektívánk. Valójában ott és akkor, amikor a gyerekkel vagyunk, sokszor éppen nincsen. Ugyanis, ha nekünk
2040# lenne egy jövőtávlat elérhető módon, emlékeztek, a múlt erőforrásom, a jövő erőforrásom, nem a jelenből élek,
2049# hanem a jelenben élek, akkor a gyerek szorongásával tudnék valamit kezdeni. Mert én akkor egy időtávlatban
2058# lennék ott jelen. De amikor ellehetetlenülök, az éppen azt jelenti, hogy ez az időtávlat nekem megszűnt,
2067# miközben a gyereket azzal próbálom, azt próbálom megértetni vele, hogy nem fognak fölvenni így! A jövőre
2076# hivatkozok a gyereknél, miközben én elvesztettem a távlatokat. Érthető, amit mondok? Azt várom el a gyerektől,
2086# hogy ő lásson messzebb, és ez alapján a magatartásán változtasson, miközben én egyáltalán nem látom azt a jövőt,
2096# ami alapján én a magatartásomon változtathatnék. Itt és most először a magam, és aztán a gyerekem érdekében. De
2106# közben, ami tudatosul bennem, az nem ez, hanem az, hogy én látom a jövőt, a gyerek meg ide van... Hmmm.
2115# 
2115# Jó. Mi az, amit lehetne tenni? Tulajdonképpen, furcsán hangzik, örülhetnénk a gyerek létezésének. A gyereknek
2124# is, meg hogy van. Végül is talán a legelemibb üzenet, amitől a gyerek megnyugodhatna, főleg hosszú távon, hogy
2135# azt tapasztalja, hogy örülünk neki. Örülünk neki, s örülünk annak, hogy van. Tulajdonképpen ennél sokkal többet
2145# nem is adhatunk egy gyereknek, mint hogy mi magunk olyan felnőttek tudunk lenni, akik képesek vagyunk arra, hogy
2155# örüljünk a gyereknek, meg annak, hogy van. Szerintem ez egy óriási nagy emberi teljesítmény! Ez nem egy kis
2165# dolog, már csinálom is... Hűűű! Hatalmas emberi teljesítmény olyan felnőtté válni, aki tud örülni a gyereknek,
2175# és annak, hogy ő van. Nem akkor, amikor Szenteste meghúzta a csöngőt, és a gyerek áhítatos szemmel robban be a
2185# karácsonyfa alá, hogy megvan-e a kamion, mert akkor nem nehéz szeretni. Hanem amikor nem tud olvasni, meg nem
2195# bír elaludni, meg ötödször kijön. De ezt ti jobban tudjátok, mint én. Én ezt kevésbé tudom. Ti jobban tudjátok.
2205# Úgyhogy már csak ezért is elismerésem nektek. Ténylegesen elismerésem minden szülőnek, aki arra vállalkozott,
2215# hogy szülő legyen. Látjátok! Gyakran jut eszembe papként a Hét mesterlövész. Ott van a hét csávó, Charles
2225# Bronson, Chuck Norris... Na jó! Figyeltelek titeket! Hát Chuck Norris hogy lett volna már a Hét mesterlövészben?
2235# Persze, hogy nem volt ott! Szóval, a hét mesterlövész, ugye, és Charles Bronson mellé szegődik egy kissrác. És
2245# olyan levakarhatatlanul ott van. Először persze Charles Bronsont nagyon idegesíti, utána aggódik érte, s végül
2255# valami nagyon szép dolog alakul ki köztük. És akkor azt mondja a kissrác: "Olyan akarok lenni, mint te! Egy hős!
2265# Nem olyan, mint az apám, egy gyáva paraszt!" Emlékeztek erre biztos. S akkor Charles Bronson ennek a srácnak ad
2276# egy hatalmas pofont. S azt mondja: "Ide figyelj! Ők a bátrak, s mi vagyunk a gyávák." Mert ők vállaltak téged,
2286# meg a testvéreidet. És vállalták, hogy itt, ebben a faluban, lehetetlen, embertelen körülmények között titeket
2296# fölneveljenek. Mi pedig azok vagyunk, akik meghódítjuk a csaposnőt, aztán a lenyugvó nap fényében ellovaglunk.
2306# Na, ehhez nem kell nagy bátorság! - Ezt most már én mondtam, ezt a második részt. Megnézitek a Hét
2315# mesterlövészt, és nincs benne semmi lenyugvó fény, s főleg a csaposnőről nem esik szó, akkor én most megmondtam,
2325# hogy nincs benne csaposnő.
2328# 
2328# Szóval, amit mondok, ezt mindig a tisztelet, tisztelet...
2333# Azt mondja, hogy mikor azt mondjuk, hogy "HALLOD, AMIT MONDOK?!?!" - Nem tudom, szoktam kiabálni, ez zavaró? Aki
2344# szorong, annak zavaró. Szülők milyen gyakran kiabálják ezt: " Hallod, amit mondok? Hát hányszor mondjam? Hallod,
2355# amit mondok?!" Tulajdonképpen ez nem a jó kérdés. Hogy szól a jó kérdés? Azt várjuk a gyerektől, hogy egy
2365# stresszhelyzetben tudjon arra figyelni, amit mondunk. Hmmm. A helyes kérdés így hangzik: Hallod, ahogy mondom?
2376# Mert a gyerek azt hallja, ahogy mondom, nem azt, amit mondok. És hogyha elég érzelmi biztonságot adó módon tudom
2387# mondani, akkor meghallja, amit mondok. De ha üvöltök, akkor nem azt hallja, amit mondok, hanem ahogy mondom. S
2398# akkor arra kénytelen reagálni, ahogy mondom. Hiszen az fenyegető rá nézve. Az tehetetlenné teszi, eszköztelenné,
2409# ezért ő válaszol - de nem arra, amit kérdezek, hogy "Hallod, amit mondok?", hanem arra, ahogyan mondom. S akkor
2420# begubózik, vagy megüti a kistesóját, vagy elrohan, vagy kedves ismerősömnek a kislánya minden vasárnap bepakolta
2430# a kis tornazsákját, hogy ő elköltözik. Amikor valami zűr volt a családban, ezt ő megcsinálta mindig. Általában
2441# vasárnap délután. Neki akkor lett elég. Ilyen egy jól működő kismegszakító. Te, énnálam most... bepakolt, s
2452# akkor a szülők tudták, hogy velük valami baj van. S okos szülő azt mondja, valószínű itt a feszültség szintje
2462# olyan nagy lett, hogy a gyereknek már sok. Tehát nem a gyerekkel van a baj, hanem a baj odaszegődött a
2472# gyerekhez. S ez most ki is derül. Szóval, hiába kiabálunk, hogy hallod, amit mondok, mert minél kisebb egy
2483# gyerek, annál inkább azt hallja, ahogy mondjuk. Annál inkább azt hallja. És ha, most így mondom, emészthető,
2493# elfogadható, a gyerek számára befogadható az, ahogyan mondjuk, akkor hallja meg, amit mondunk. S akkor arra tud
2504# reagálni. Különben arra reagál, ahogy mondjuk. Jól van.
2510# 
2510# Jaj, tudjátok. nem is tudom. Mennyi az idő? Hí, kilenc óra elmúlt! Megyek aludni! (nekiáll gombolkozni, s az ing
2521# alól a közönség nagy derültségére előbukkan egy Snoopy-s pizsama. Feriről lekerül az ing, marad a pizsamafelső)
2531# 9 óra van, így folytatom. Fontos a gyerek szükségleteire reagálni. Nem úgy van, hogy bevonjuk őt a felnőtt
2542# világba, és értsd meg, ez az előadás fél 10-ig tart!
2547# Szóval. Na most. Például gyakran... (Feri elneveti magát) Nem, látod, megvannak ezek a rituálék. Most itt lóg
2558# kifelé, most mit csináljak vele?
2561# Szóval - némi kis kényszercselekvés - anyukám azt mondta, hogy tűrjem be a pizsamám, mert megfázik a derekam.
2572# Na. Betűröm. - Te kint voltál? De jó, nem vettem észre! Ügyes!
2578# Szóval, azt akarom itt mondani, most akkor ugye a gyerek arra figyel, ahogy a szülő mondja. Elsősorban arra
2588# figyel. Akkor jön egy értelmes kérdés: Most akkor nem lehetek dühös rá? Most akkor nem haragudhatok? Mindent
2599# csomagoljak be? Na, itt megint nem a lényegről beszélünk. Mert a lényeg az az, hogyha a gyerek és köztem létezik
2610# egy biztonságos kötődés, és a gyerek ebben a biztonságos világban, biztonságos kötődésben tudja azt, hogy örülök
2621# neki, meg örülök annak, hogy van, és éppenséggel kifejezem a haragom úgy, hogy azzal őt azzal nem minősítem, nem
2632# sújtom, nem fenyegetem, nem félemlítem meg. Csak kifejezem olyan módon, hogy az számára elfogadható,
2642# elviselhető, hordozható, akkor azt egy gyerek minden további nélkül el tudja rakni, ahova kell. Tehát a probléma
2653# nem ez. Ezért az a kérdés, hogy most akkor ne haragudjak? Nem ez a kérdés. Hanem az, hogy van-e egy olyan világ,
2664# ahol a szülő a gyereket nem fenyegető módon a haragját kifejezheti. Hogy van-e egy ilyen kapcsolat, amiben ez
2674# kifejezhető? Ugyanis, ha ez a kapcsolat, nincs meg, ha ez a világ nincs meg, akkor mi történik? Emlékeztek, az
2685# önbecsülés hiányában, mikor azt mondja a vendég, hogy ez a leves sós, akkor mi történik? Az történik, hogy én
2696# azt úgy hallom, mire elérkezik hozzám a mondat, az lesz belőle, hogy béna vagy. Hülye vagy, szerencsétlen vagy,
2707# nem vagy jó háziasszony, még egy levest se tudsz megcsinálni. Ugye, hogy így érkezik meg belül, itt már így van.
2718# S erre fogok reagálni, ahogy az megérkezett. Mert nincsen önbecsülés. Itt alakul ez ki. Ez azt jelenti, hogyha
2729# nincsen meg a biztonságos kötődés, nincs meg ez a közeg, akkor a szülő a lehető legzseniálisabb pontossággal,
2739# kizárólag én-üzenetek formájában, semmiféle pusztító indulattal, megfelelő motivációval, mindenféle pozitívummal
2750# mondja azt, hogy "Nahát, azért most haragszom arra, hogy kidobtad a tévét a negyedikről." Most ha ez az
2760# aranyszabályok szerint is hangzik el, a gyerek akkor sem azt fogja hallani, hogy édesanyám milyen kulturált
2771# szülő. Milyen tankönyvszerű én-üzenetben fejezte ki abbéli aggodalmát, hogy a televízió esetleg egy más
2781# humanoidra eshet, aki nem kevésbé értékes, mint jómagam. Hanem akkor az történi, hogy a szülő mondhatja a
2791# legszebben, legprecízebben, úgy, hogy erre azt mondja a... - most nagy embereket akartam mondani, de nem -
2802# mondjuk Erikson is azt mondaná, hogy ezt így kell; a gyerek mit fog hallani? Hogy rossz vagy! Hogy baj van
2812# veled! Tehát nem a mondaton múlik, hanem azon az összefüggésen,kapcsolaton, közegen, amiben a mondat elhangzik.
2823# Persze egy jó mondat ad némi esélyt, hogy meghalljam, hogy nem velem van a baj, egy rossz mondat meg ad némi
2834# esélyt, hogy azt magamra vegyem. De nem a mondatról van itt igazán szó. Ezért megpróbálhatunk trükközni, és
2844# akkor az ennyi. Ennyi. Mert tudjátok, egy kommunikációs alapszabály: a kommunikáció tartalmát a befogadó fél
2855# határozza meg. Tök mindegy, hogy mit mond a közlő fél, mert a kommunikáció tartalmát a befogadó fél határozza
2866# meg. Tök mindegy, hogy mit mondott a szülő, mert a kommunikáció tartalmát a gyerek határozza meg. Amivé benne a
2876# közlés deformálódik. És mi alapján alakul át a közlés a gyerekben? Az alapján a világ alapján, amibe belefogant.
2887# Ezért kevésbé stílus, meg énközlés, meg micsoda kérdése ez. Miközben az is fontos. De az a jéghegy csúcsa. Ezért
2898# szoktam megértően, de kritikus lenni, amikor nekiállunk, és kizárólag valami kommunikációs stílust tanulunk meg.
2909# Mert az a tapasztalatom, hogy akkor nagyon fennkölt módon tudjuk a másikat megvetni. Tehát eddig alpárian
2920# vetettük meg, most fennkölten vetjük meg. Eddig durván rekesztettük ki, most pedig olyan elegánsan rekesztjük
2931# ki. Tehát nem a kommunikáción múlik! Azt lehet kommunikálni, ami van. Hiába mondom, hogy.... Inkább beépítettem
2941# egy zavart.
2943# 
2943# Látjátok, mindig kerülgetni kell a gyereket. Egyszerűen nem igaz, hogy... Állandóan láb alatt van! (Feri a
2951# matchbox 'gyerekről beszél) Így dolgozzon a felnőtt még este kilenc után, nem fekszik le, nem megy el sehova,
2960# csak itt, itt...
2962# 
2962# Jó. Hát, ez azt is jelenti, hogy tulajdonképpen a felnőtt világban a felnőttek gyakran élik azt úgy meg a saját
2973# sebzettségük és zavaraik okán, hogy a gyerek veszélyezteti a kettejük kapcsolatát. Hogy azzal, amit a gyerek
2983# tesz, fenyegető a kettejük kapcsolatára nézve. Azt veszélyezteti, azt kikezdi, erodálja magyar szóval. Valójában
2994# egy gyerek nincs abban a helyzetben, hogy kikezdhesse ezt a kapcsolatot, ugyanis rászorul a felnőttre. Ezért a
3005# gyerek magatartása nem a kapcsolatot kezdi ki, hanem üzeneteket hordoz a kapcsolatról, meg a helyzetéről. Ezért,
3016# most egy egész konkrét példa, hogyha a szülő azt várja, hogy a gyerek minduntalan majd menjen oda hozzá, és az ő
3028# sértett szülőségét engesztelje ki, akkor pont fordítva vár el valamit, mint ahogy azt kellene. Hát minél kisebb
3039# a gyerek, annál inkább a felnőtt a felelős a kapcsolatért. A gyerek pedig egyszerűen csak benne van a
3049# kapcsolatban. Amikor egy csecsemő annyit ordít, hogy a szülőnek idáig lesz már, akkor ezzel nem akarja
3059# fenyegetni a szülőt meg a kapcsolatot, hanem valamit kifejez. Hát nem tud mást tenni, mint bent lenni a
3069# kapcsolatban. Az egész világ számára nem is más, mint hogy bent van ebben a kapcsolatban. És vágyik rá, hogy
3080# valaki hallja meg, és értse, ami ő. Ezért nagyon, egészen, fúú, de fájdalmas tud lenni, mikor egy szülő, vagy
3091# egy felnőtt sértetten azt várja el a gyerektől, hogy a gyerek menjen oda hozzá, és mutassa azt a szándékát, hogy
3102# ő akarja ezt a kapcsolatot a felnőttel. Na, ez a realitásvesztés. Ugyanis egy gyerek nem tudja nem akarni ezt a
3113# kapcsolatot; ebben a kapcsolatban van, enélkül a kapcsolat nélkül meg nincs. Na jó. Oké.
3122# 
3122# Aztán, ugye felnőttként, és én ezekbe mind-mind beleértem magam. (Feri simogatja Snoopyt a pizsamáján: "Annyira
3134# jó ez! Nem tudom, a 3 legrendesebb hallgató megsimogathatja. Ez annyira jó! Kinek van kedve kipróbálni? Egy
3147# ilyen Snoopy! Na! Gyere, így, hogy ne értsék félre ezek a felnőttek!" Egy lány megsimogatja Snoopyt a pizsamán,
3160# és nevetve megjegyzi: "Tényleg nagyon jó!")
3165# 
3165# Szóval ehhez az előzőhöz akarnám kapcsolni, amit sose felejtek el. Onnan indultam el, hogy mindig magamat is
3174# beleértem abba, hogy egy jelenségre rácsodálkozok, hogy jé, hogy ebben én is benne vagyok! Szülőként
3182# tulajdonképpen mit várunk a gyerektől? Emlékszem, mikor anyaotthonba jártam, akkor nagyon sokszorosan
3191# veszélyeztetett anyákkal beszélgettem, akik sokszor menekültek fizikai, gazdasági, verbális, és akármilyen,
3200# szexuális bántalmazás elől, a férjüktől, vagy élettársuktól... Ugye, sokszor nem is lehetett kiadni azt,
3209# egyáltalán nem lehetett arról beszélni, hogy egyáltalán ki lakik ott az otthonban. Hogy nehogy a bántalmazó fél
3218# ugye azt megtudja. S akkor beszélgettem ezekkel az anyákkal, és nagy szorongást keltett bennem az, hogy nem
3227# egyszer ott volt egy gyerek, két gyerek - próbáltam délelőtt menni, legalább az iskolás gyerekek nincsenek ott,
3236# de hát ott volt náluk a pici. S képzeljünk el egy beszélgetést, mondjuk, 45-50 percig beszélgetek egy
3245# édesanyával, ott van a kicsi, s persze bevonódik a beszélgetésbe, de hát az egy fél éves gyerek, egy éves
3254# gyerek, 2 éves gyerek, pont normálisan viselkedik, és hogy szinte mindig és mindig, amikor ezeket a normális
3263# magatartásjegyeket mutatta a gyerek, akkor ezek az édesanyák mit mondtak? "Ne legyél rossz! Pisti ne legyél
3272# rossz! Hagyd anyát, hadd beszélgessen!" Tulajdonképpen azt lehetett látni, hogy még türtőztetik is magukat
3281# azért, merthogy én ott vagyok.
3284# 
3284# Tulajdonképpen összefoglalva mit vár nagyon sok szülő a gyerekétől? Azt, hogy a szükségleteit késleltesse. Ugye,
3293# és akkor pedagógiai irodalomban is elolvassuk, hogy nagyon fontos, hogy a gyerek megtanulja a szükségleteit
3302# késleltetni. De hogyha megfordítjuk a kérdést, akkor azt látjuk, hogy azokban a helyzetekben, amelyekben nagyon
3312# sok szülő azt kéri a gyerekétől, hogy a szükségletét késleltesse, valójában ő maga a saját szükségletét nem
3321# késlelteti.
3322# Tehát egyszerre két dolgot szeretnék mondani. Az egyik: mindig érdemes arra gondolni, hogy amikor azt várom,
3332# hogy a gyerek a szükségletét késleltesse, akkor vajon én késleltetem-e az enyém, ott és akkor. A másik pedig,
3341# hogy úgy egyébként a szükségleteimet hosszú távon, hiszen én felnőtt vagyok, tudom-e késleltetni, vagy pedig
3350# nem. S erre mondok egy példát, majd biztos jól föl fogtok háborodni miatta. Nem egy helyre hívtak, vagy nem egy
3360# helyen kérdezték meg teljesen függetlenül attól, hogy ez volt-e a téma vagy nem, hogy családokban, főleg a nők,
3370# az édesanyák, hogyan egyeztessék össze a karriert, a valamiféle hivatásukat az anyasággal. Állandóan visszatérő
3379# kérdés. Én nem tudom, hogy ezt hogy kell csinálni, de a következőt azt látom. Hogy nem egyszer itt van két,
3388# mondjuk így, reális, normális, emberi igény és szükséglet... Ne vacakoljunk vele jobban. Szeretnék valahogy
3398# kiteljesedni ebben az irányban is, meg abban az irányban is. Igen ám, de ahogy látjuk a magyar világot, már
3407# eleve attól megrendül az egyensúly minden egyes tagban külön-külön is, meg a családi működésrendszerben is,
3416# pusztán azáltal, hogy megszületik a gyerek. Már azáltal megtörténik a zavar. Pusztán azzal, hogy a gyerek van.
3426# Most ehhez tegyük még ezeket a külső dolgokat. Most képzeljük el, hogy az anya közben azt mondja, "Igen, hát
3435# megszültem a gyerekem, most már kettő is van, de hát a karrier, hát itt van a karrier is!" Akkor két dolgot
3444# látok. Az egyik, hogy a karrier legitim mód ebből a világból kimenni. Tulajdonképpen pont úgy, mint a férfinek.
3454# Tehát most akkor a nők megkapták a jogot arra, hogy ugyanúgy elrontsák, mint a férfiak. Nem tudom, hogy
3463# amikor... Most a nőtársaimhoz szólok. Hogy amikor beszéltem a férfiről, mit éreztetek? Micsoda egy piszok alak!
3472# Hát mind ezt csinálja! Ugye, hogy ez volt? Hát ez az! Hát miért nem tudnak a nő mellé állni, amikor ő viseli a
3482# nap terhét és hevét! Húhú! Ez mi? Adhatok neki egy szép nevet, hogy nekem is jogom van a karrierhez!
3491# 
3491# Egyébként azt gondolom, hogy persze, hogy jogod van. Egészen biztos. S ráadásul azt is nagyon meg tudom
3498# becsülni, ahogyan teszel valamit a saját egyensúlyodért. Emlékeztek, erről beszéltünk, hogy szép lassan mi
3506# történik? A kapcsolatrendszer nagyon zavartan működik, és ha a kapcsolatrendszer zavartan működik, akkor az
3515# emberek külön-külön próbálják magukat stabilizálni. Hiszen a kapcsolatban tulajdonképpen még nagyobb zavarokat
3523# élnek meg. Ez az, amikor megpróbálunk megbeszélni egy problémát, de csak üvöltözni kezdünk. Ugye, akkor hiába,
3531# akkor a kapcsolat egy újabb terhet jelent. Ezért mindenki szép lassan betér a saját világába, és arra törekszik,
3540# hogy a saját, egyéni egyensúlyát fönntartsa. Szinte mindegy, hogy milyen áron. Mert hiszen a helyzet olyan
3548# rossz, hogy nem engedhetem meg magamnak, hogy teljesen szétessek. Ezért akkor a férfi választhat egy szeretőt
3556# magának, meg nem tudom, mit csinálhat. A gyerek produkálja a tüneteket... Ugye, mit szoktak mondani a felnőttek?
3565# Már megint föl akarja hívni magára a figyelmet. Hát éppenséggel joggal! Mert ugyanis őrá nem figyelnek. Ha egy
3573# gyerek föl akarja hívni magára a figyelmet, azt egész biztos, hogy joggal teszi! Hát ha valaki joggal akarja
3581# fölhívni magára a figyelmet, az pont a gyerek. De itt már mindenki csak úgy magában próbálja fölhívni magára a
3590# figyelmet, és saját magát stabilizálni. Ettől a rendszer működése még problémásabbá válik.
3597# 
3597# Tehát nagy értéknek tartom, ahogyan megtanuljuk magunkat stabilizálni. Ki ezzel, ki azzal. De ha összefüggésben
3606# látjuk, akkor azt látjuk, hogy tudjuk magunkat úgy stabilizálni, hogy attól a rendszer szét fog esni.
3615# Tulajdonképpen ilyen egyszerű. És most oda akartam eljutni, hogy tulajdonképpen azt is mondhatnánk, s nem
3624# mondom, hogy csak ezt mondhatjuk, vagy csak így láthatjuk, hogy amikor ma például nagyon sok nő egyszerre akar
3634# gyerekeket és karriert, akkor bizonyos szükségleteit nem késlelteti. Mert azt is mondhatná az anya: "Most
3643# legalább 3 évet otthon maradok, és késleltetem azt a szükségletemet, hogy én szeretnék karriert vagy
3651# előrejutást." Ez is egy szükséglet, érthető, normális, emberi, jogos, egészséges, természetes és minden, de most
3661# ezt késleltetem egy pár évig.
3664# 
3664# S tulajdonképpen ezt a férfi is megtanulhatná. Ez a vicc. Hogy a férfiak, most beleértve engem is, a nőket
3673# megpróbáljuk rávenni arra, hogy késleltessék a szükségletüket. Ezzel ugyanazt csináljuk, mint amikor a gyerekkel
3683# való viszonyunkban a gyerektől várunk valami, amit mi nem csinálunk. Ez azt jelenti, hogy az összes férfinek,
3692# aki azt mondja a nőnek, hogy legalább néhány évig késleltesd ezt a szükségletedet, meg kellene tanulnia a
3701# karrierrel kapcsolatos szükségleteit késleltetni. És azt mondani, hogy de hát én rendszerben látom ezt a
3710# családot! Ez azt jelenti, hogy a feleségem akkor tud stabilizálódni a kapcsolaton belül, és nemcsak saját magát,
3720# hogyha én többet vagyok otthon. Akár valamiféle karrier rovására. Akkor a feleségem kevésbé fog szorongani,
3730# emiatt a gyereknek kevesebb tünete lesz. Háhá. Tehát az összes férfi, aki nagyon jól tudja, hogy mit kéne
3739# csinálnia a nőnek, csinálja meg! Ez tudjátok, mihez hasonlít? Ahhoz, ahogy mi az egyházban működünk. Mi az
3748# egyházban pontosan ugyanígy működünk. Most hallom, ahogy beszélek, persze, most sarkos, meg szélsőség, nem
3757# tudom, mi. Valamit akarok ezzel mondani. Mert a jó szándékot mindig föltételezem.
3765# 
3765# Hogy... ott van az a példabeszéd, a jó pásztor, otthagyja a 99 igazat, és elmegy az egy elveszettért. Aggódik
3777# érte, fontos neki, elmegy keresni, kutatni, kockáztat érte. Mikor megtalálja, megörül neki, összehívja a
3789# barátait, gyertek, örüljetek velem! Emlékeztek, 3 mondatos történet. Valamiképpen Istenről szól. Mi, az a
3800# benyomásom, persze sarkosan, ezt pont fordítva csináljuk. Mi az egyetlen egy, még templomba járóval maszatolunk,
3813# agyon nemtudommitcsináljuk, s a 99-cel mi van, hát az... Én dolgom? Biztos nem az enyém, de hát... ott azzal az
3826# eggyel öntyömpöntyömözünk, maszatolunk... És közben kiállunk a 99 elé, és azt mondjuk: "Hát egyszerűen föl
3838# vagyok háborodva, hogy te meg ti milyenek vagytok! A egyház képviseletében föl vagyok háborodva! Először is
3850# fölháborító, hogy ez a gyönyörűség, amit mi csinálunk, ez nektek semmit se jelent. Ugye? Gyönyörű érték! Mi
3862# értékeket hordozunk, ti meg..." Nem mondtam semmit. Vagyis, mit várunk a 99-től? Hogy induljanak el. Mi a 99-től
3874# azt várjuk, hogy őnekik legyen valami fontos, ami nekünk fontos. De ez nekik nagyon legyen fontos. Induljanak
3887# el, hagyjanak ott mindent, keressenek, találjanak ránk, örüljenek nekünk! Érezzék magukat nagyon megtisztelve,
3899# hogy beléphettek a templomba. Hívják össze a barátaikat, és mondják el mindenkinek, hogy mekkora áldás érte
3911# őket! Aha! Az történik, hogy pontosan azt várjuk el mi a 99-től, ami a mi dolgunk. És akkor mi panaszkodunk,
3924# kritizálunk, elégedetlenek vagyunk, hogy... Érthető, amit mondok? Megvan nektek anélkül, hogy még most 5 percet
3936# beszélnék róla? Jól van. Úgy látom, bólogattok, nem tudom, hogy ez ilyen... Hát még azért az értelmezés
3948# hátravan, de ugye én is fönntartom a jó szándékot, és valószínű, hogy nem egy kezdődő Parkinsonos tünet volt bal
3960# oldalon...
3962# 
3962# Szóval, amiért én ezt elmondtam... Azért mondtam el, mert ez nekem nagyon tud fájni! Hogy hogy lehet az, hogy
3970# ennyire nem vesszük észre azt, amit csinálunk! De ahogyan mondjuk esetleg ti többen, én nagyon benn vagyok az
3978# egyházban. Lehet hogy ti nem annyira, vagy nem tudom... Talán jobban ráláttok az egyházra, mint én. Én nagyon
3986# benne vagyok, nem mindig látok rá. Hogy amilyen nagyon világos kritikával illettek bennünket, szerintem jogosan,
3994# hogy tulajdonképpen ez ugyanaz a jelenség, mint a szülő-gyerek kapcsolatban. Ahogyan mi, papok és nem tudom, kik
4003# elvárjuk, hogy ti csináljátok meg a mi dolgunkat, hogy ti gyertek, hogy ti keressetek, hogy ti értsetek meg
4011# minket, hogy ti tanuljátok meg az egyház nyelvét, hogy ti tanuljátok meg a teológia szakkifejezéseit. Hogy ti
4019# örüljetek, mert nálunk van az örömhír, akkor neked kell örülni! Ugye szóba sem jön, hogy énnekem nagy dolog egy
4027# találkozás, örülök neked, ez lenne az én dolgom. De nem! Te örülj neki! Te találkozzál! Itt a kezem, csókold
4035# meg!
4036# 
4036# Még jó, hogy ez élőbe is kimegy! Tulajdonképpen azért van öröm az életben, ami oldja a szorongásomat,
4049# aggodalmamat, így 'kari' előtt... Amit kapok a Mikulástól, várjatok! Jövő héten elmondom, mit kaptam. De
4064# tulajdonképpen én 9-kor lefeküdtem aludni, ezt már álmomban motyogom... Tényleg, hát fölvettem a pizsit,
4078# kilencig vagyok... Ez csak így... Most ébredtem föl.
4086# 
4086# Ti is? (Feri nagyot nevet) Na, ez övön aluli volt! Ez olyan, mint a figyelemhiány zavarban szenvedő gyerek, még
4097# az is megéri, hogy bántsák. Legalább figyelnek rá. Akkor legalább törődnek vele.
4105# Na szóval. Amit elmondtam az egyházi összefüggésben, azért mondtam el, mert az a képzetem, hogy amit olyan
4116# világosan láttok kívülről, hogy mi mit nem csinálunk alapvetően jól, pont ugyanazt nem csináljuk, vagy pont
4127# ugyanúgy nem csináljuk jól szülőként a gyerekeinkkel. Ezt a párhuzamot akartam nektek idehozni. Hogy ott
4137# valószínű jobban láttok, mert nem vagytok annyira érintve. Itt meg, ha valaki szülő, akkor nagyon érintettek
4148# vagyunk. Hmmm.
4150# 
4150# Hoppácska! Hogy elszaladt az idő! Hát a mese, a mese, ez teszi! (nevet) Valaki azt mondja, mutassam meg az alsót
4162# is! (a pizsamaalsóról beszél - a szerk.) Nem ezt mondtad, ezt én mondtam! Hát bennem a fantázia járja a maga
4174# világát!
4175# Jól van. Tényleg nagyon szeretlek benneteket. Most már nem maradt más hátra - egy kismegszakító. Közeleg a
4186# Mikulás. De nagy dolog, ha a gyerekeinkről alkotott képhez esetleg ez is hozzájárul, s akkor... (megszólal egy
4198# mobil a teremben, erre Feri: "Halló? Nem, még nem fejeztem be." Valaki a közönségből bekiabálja: "Püspök úr!"
4210# Feri először nem érti, mit mondott, rákérdez: "Micsoda?" Majd egy másodperccel később megérti a poént: "Ja,
4222# püspök úr?")

Lejegyezte: H. E.