2013.12.17-masodpercjelolessel
A pálferi wikiből
0000# Köszöntlek benneteket! Isten hozott mindannyiótokat! 0004# Ez az idei utolsó alkalom. Nem lesz több! Ráadásul, most ahogy nézegettem a naptárt, tulajdonképpen ez azt 0013# jelenti, hogy soha ilyen szünet... hát nem tudom, hogy nem volt-e, de mindenesetre nem tud lenni ennél nagyobb 0023# szünet. Mert hogy pont úgy jönnek ki a keddek, hogy hetedikén fogunk legközelebb találkozni. 0031# Az... nem is tudom mennyi idő. Nem tudom... Az 3 hét. 3 hét? Elég sok! Mindenesetre egy elnézést-kéréssel 0040# tartozom: otthon hagytam a szobrot. Mikor az autóban voltam, eszembe jutott, hogy megígértem, hogy onnan az 0050# oszloptól lehet folytatni. Nézzétek ezt el nekem - egy picit már máshol járok. A fejemben olyan sok minden van, 0059# hogy ez nem volt elöl. 0061# Na. Elnézést is. Mindenesetre szeretném folytatni. Azzal a hozzáállással, ahogy az utóbbi alkalmakon voltunk: 0071# hogy egy picit tologassuk a régi matchboxot; hogy ne siessünk, ne rohanjuk - inkább lassuljunk le, nézzünk jól 0081# körbe. Szemléljünk valamit, éljünk meg végre valamit. Találkozunk valamivel, valakivel! Csodálkozunk rá. Ne csak 0090# "anyagokat halmozzunk", újabb és újabb anyagokat, miközben mi van velünk? Na! Úgyhogy egy kicsit megállok... 0100# azért. Ezt nagyon köszönöm! 0102# Emlékeztek... (egy rövid hangolódás). A gyerekekről beszéltünk úgy, az elégtelen önkontroll, önfegyelem, belső 0112# sebességek okán, hogy a gyerek tulajdonképpen a társadalom kismegszakítója. Hogy a tünetei azok jól mutatják a 0121# társadalom egészében lezajló...dó(ré mi fá szó lá ti) szóval egy egész társadalmat jól meg mutató, 0130# rendszerszintű problémát és nehézséget. És miután a gyerek a leggyengébb láncszem, ezért nála szakad el valami. 0140# És ahogyan nem érdemes szidnunk a biztosítékot meg a kismegszakítót (hogy miért szakadtál meg és miért olvadtál 0150# ki?!?), hanem ő ezt azért teszi, hogy valami nagyobb bajnak elejét tudja venni... ugyanígy egy gyerekkel 0159# üvöltözni azért, mert éppenséggel a saját személyét adja oda azért, hogy rajta keresztül valamit megértsünk - 0168# hát, milyen nagy dolog, ha legalább ezt megbecsüljük, hogy rajta keresztül valami sokkal többet érthetünk meg, 0178# mint pusztán csak őt magát. Valami sokkal többet! Ezért van az, hogy egy kicsit lelassultunk, megálltunk; nem 0187# veszek ma új témát (csak egy csomó új dolgot akarok mondani). Legalábbis valahogy összefüggéseket nézni és 0197# látni. Sok mondanivalóm van, csak nem tudom, hogy képes leszek-e rá. Mindenesetre ez volt egy nagyon fontos 0206# témánk. 0207# És talán még egyet hoznék hangsúlyosan ide: ez pedig az, hogy arra csodálkoztunk rá, hogy nem egyszer, amikor 0216# azt mondjuk, hogy a gyereknek ilyennek és olyannak kell lennie (vagyis a gyerekek neveljük), akkor a "nevelés" 0226# címszó alatt olyasmit engedünk meg magunknak, sőt olyasmit tartunk helyesnek és jónak, amit, ha a gyerekünk 0235# csinálna, azt mondanánk rá, hogy neveletlen! Ha én ordítok a gyerekkel, akkor "nevelem". Ha ő ordít: neveletlen. 0245# Ha én ráütök: "nevelem". Ha ő üt rá a tesójára: neveletlen. Rendben van? Milyen döbbenetes azért mégiscsak, hogy 0255# sajátosan azért egy alá-fölé rendelő hierarchikus világ van egy szülő meg egy gyerek között, és éppenséggel mi 0265# határozhatjuk meg azt, hogy mit hogy nevezünk. A gyerek pedig egyszerűen csak próbálja megmutatni azt, hogy ő 0274# mit él közben meg. Tehát mi mondhatjuk azt, hogy mi "nevelünk" és ő "neveletlen", miközben nagyon gyakran 0283# felnőttként azt várjuk a gyerekektől, hogy úgy szabályozzák magukat (az érzelmi életüket, világukat, 0292# impulzusait, késztetéseiket), ahogyan mi magunk a sajátjainkat nem tudjuk szabályozni. Ezért azt is mondhatnánk, 0302# hogy tulajdonképpen nem a gyerek okozza az életünkben a zavart, hanem a saját érzelmi életünk kézben tartási 0311# nehézsége. Ha tudnánk az érzelmi szabályozást, az impulzuskontrollt készség szinten gyakorolni, akkor nem 0321# kellene annyit rászólni a gyerekeinkre. Nem kellene a gyerekeinkben megpróbálni kézbe venni és uralni valamit, 0330# amit a saját életünkben nem tudunk. De miután itt egy sajátos realitásvesztésben vagyunk (és mivel mi vagyunk 0340# hatalmi helyzetben), ezért nyugodtan mondhatjuk azt, hogy mi "nevelünk" és a gyerek neveletlen; és hogy így 0349# fontos az a mondat, amit újból meg újból (gyere csak... látod, itt... örülök, hogy megjöttél. Tényleg így van! 0359# Hát cimbi!)... Akkor, emlékeztek, ezt a mondatot fogalmaztuk meg: nem a gyerekkel van a baj, hanem a baj van a 0368# gyerekkel. S hogy ez mennyire más üzenet! Nem a gyerekkel van a baj, hanem a baj van a gyerekkel. 0377# Ennyit akartam. Most az utolsó matchbox, amit még elővennék (azóta is tologatom azt a másik két pirosat - 0386# köszönöm!). Az előszobába letettem a sportautót és ahogy elmegyek, ott szoktam tologatni a... tényleg! Egy 0396# kicsit tolok rajta, és akkor úgy érzelmi biztonsággal megyek el. Tényleg így van! Miért, ti nem szoktátok így 0405# stabilizálni magatokat? Ti olyan normálisak vagytok? Ne már... 0411# 0411# Nekem egy csomó jó ötletem van, hogy hogy stabilizáljam magam. 0416# Emlékeztek erre a mondatra? Hogy amikor a szülő rákiabál a gyerekre, hogy "HALLOD, AMIT MONDOK?!?!?", akkor az 0425# történik, hogy a gyerek nem azt hallja, amit mondok, hanem azt, ahogy mondom. És kénytelen is azt hallani, ahogy 0434# mondom, mert hiszen az erőteljesebb üzenet nyilván abban van (főleg egy gyerek számára, aki kiszolgáltatott 0442# helyzetben van), a fontosabb üzenetet az, hogy én haragszom rá. Az, hogy ő fenyegetve érezheti magát. Az, hogy 0451# adott esetben még meg is verhetem őt felnőttként! Hát nem ez a fontosabb az üzenet? Annál, mint hogy hogy 0460# gömbölyítse az a betűnek a kunkori farkát? Hát melyik a fontosabb? Hogy azt érzékeljem, hogy veszélyben 0468# vagyok-e, hogy te nagyon haragszol-e, hogy képes vagy-e önmagadat kontrollálni, vagy bizonyos szükségleteidet 0477# késleltetni felnőttként, vagy pedig ezt nem fogod csinálni, és akkor én nagyon kiszolgáltatott leszek? Ezért 0486# tulajdonképpen egy gyerektől, aki eleve szorong, azt számon kérni, hogy ő nem arra figyel, amit mondok, hanem 0495# arra figyel, ahogy mondom - megint, megint egy felnőtt irrealitás. Tulajdonképpen ő nagyon is logikusan és 0504# érthetően működik. Ott abban a helyzetben is érthetően, logikusan működik; de főleg, hogyha megvan a maga 0512# sebzettsége... Éppenséggel, hogy ha már most évek alatt (sok év alatt) nem voltam képes érzelmileg ráhangolódni, 0521# akkor pedig nemcsak funkcionálisan nehéz neki odafigyelni és koncentrálni, hanem sokszor a strukturális 0530# fejlettség sem alakult ki úgy, hogy ő képes legyen úgy odafigyelni és koncentrálni, mint ahogyan én felnőttként 0539# azt elvárom tőle. És hogyha nagy, erős érzelmi nyomás alá helyezem (stresszhelyzet), akkor pedig, ha éppenséggel 0548# strukturálisan is alkalmas lenne rá, funkcionálisan lehet, hogy elveszti a képességét (azért, mert fenyegetve 0557# érzi majd magát). Az utolsó nagyon fontos, fontos, fontos: hogy mindezt abba az összefüggésbe helyeztük, hogy 0566# éppen ezért nagyon kellene törődnünk a szülőkkel és a szülőknek magukkal. Merthogy az sehova sem vezet, hogyha 0575# csinálunk egy láncot, és mindenki valakivel kiabál. 0579# Ugye, a szakember kiabál a pedagógussal, hogy miért nem ő, a pedagógus kiabál a szülővel, a szülő kiabál a 0588# gyerekkel, a gyerek elnyomja a csótányt. A csótány is élni akar. Szóval, éppen, éppen a másik irányba megyünk: 0597# hogy elfogadjuk realitásnak, hogy a gyerek kiszolgáltatott, a szüleinek az érzelmi világában nő föl 0605# (akarva-akaratlan - nemcsak a fizikai világában; az érzelmi világában nő föl!). Ezért tehát, ha egy szülő 0613# kevésbé szorong, ez jó hatással lesz a gyerekére! Ezért éppen, hogy arra van szükség, hogy... Ugye, ezt most nem 0622# folytatom. De úgy akarok továbbmenni, hogy... Na, akkor, emlékeztek, volt ez a mondat, hogy a kommunikáció 0631# tartalmát... 0632# Na, egy csomó komoly dolgot akarok mondani - ez rossz hír? Hullafáradtan itt ültök, és készültök karira; és 0641# akkor itt jön, és... De most, ha elosztjátok 3 hétre! Tehát úgy vegyétek. Három hét. Nem tudom, van ilyen 0649# lapszám is, ilyen "dupla szám". Most az lesz. Az összes történetet kivettem belőle, és kaptok az "anyagból" egy 0658# dupla számot. 0660# 0660# Szóval, ugye, hogy a kommunikáció tartalmát a befogadó fél határozza meg. A kommunikáció tartalmát. Emlékeztek, 0669# hogy ez egy kommunikációs alapigazság. Tehát hiába mondom azt neked, hogy "sós a leves"; ha te sebzett vagy, úgy 0678# hallod, hogy azt mondtam: hülye vagy. 0681# Te ezt fogod hallani. Szerencsétlen vagy, béna vagy; képtelen vagy egy normális levest megfőzni. Tehát rossz 0689# háziasszony vagy. Tehát tök mindegy, hogy én mit mondok, mert az érzelmi összefüggés, amibe ágyazódik majd a 0698# mondatom, deformálja az üzenetet. Így lesz! S ezért te majd mire fogsz reagálni? (Felnőttként is így vagyunk. 0707# Felnőttként sem arra reagálok nagyon gyakran, amit mondasz; hanem arra, ahogyan mondod.) De még inkább ahogyan 0716# énbennem a te üzeneted megérkezik! Mert az is lehet, hogy én a legkedvesebben mondok valamit, de hogyha az 0725# eltalálja a te sérültséged... Hmm. Mindegy. Még az is mindegy, ahogyan mondtam. Még az is mindegy lesz. Mert te 0734# akkor nem az üzenetre fogsz tudni reagálni (főleg nem a tartalmára), hanem tulajdonképpen a saját sebzettségedre 0743# reagálsz, és abból mondasz majd valamit. Ugye, ez így, így, így? Emlékeztek? 0749# Beszéltünk arról, hogy a kommunikációnak van három szintje. Ezt most csak nagyon gyorsan idedobom, hogy 0758# meglegyen (az összefüggés miatt): van informatív szint ("sós a leves" ez az informatív szint). Az érzelmi szint: 0767# azt mondom, hogy húú, ez nem esik jól; vagy éppen dühös vagyok, mert... úgy akartam egy jó levest enni, és az 0776# első érzelmi reakcióm... és dühös leszek erre. És van a kapcsolati üzenet, a kapcsolati szint. 0783# Egészségedre! Ugye, hogy egy trüsszentést is sokféle kapcsolati üzenetként lehet értelmezni. "Már nem számít, 0792# amit mondok; fontosabb a nyál meg a takony...". De úgy is, hogy "micsoda szabadság légkörét dolgoztuk itt ki, 0801# hogy mindenki krákoghat, köhöghet, prüszkölhet, köpködhet - ez aztán, ez aztán a szabad világ! S ezt mi 0809# csináltuk! Ugye, milyen ügyesek vagyunk?" Örülünk ennek együtt. 0815# 0815# Tehát: informatív szint, érzelmi szint, kapcsolati szint. Még mi felnőttek is egy társkapcsolatban... ugye, 0824# ugye, hogy így van? Hogy állandóan, mennyire és mennyire fontos nekünk az érzelmi és kapcsolati szint? Ugye, már 0835# mióta vagyunk együtt, ezt már nem kell ragozni. Hogy a kapcsolati és az érzelmi szint... Hogy ma a társkapcsolat 0845# egyik alapja az elköteleződés és a másik: az érzelmi összetartozás! Az érzelmi összetartozás a kommunikáció 0855# érzelmi üzenetei és kapcsolati üzenetei által realizálódik. Hogy azt mondom: nekem is fáj! Vagy: igen, én is 0864# szeretlek. Vagy: nem csodálkozom rajta! Érzelmi kapcsolati üzenetek! Tírirírirí... Ezt csak azért akarom 0874# mondani, hogy mi felnőttként is ebből élünk. Az érzelmi összetartozásból: érzelmi, kapcsolati üzenetek. Ezek 0884# persze deformálódhatnak is bennünk nyilván, de hogy egy gyerek meg még sokkal inkább ebből él! még sokkal és 0894# sokkal inkább! 0895# Tehát: ha egy gyerek az érzelmi, kapcsolati világában jól tud lenni, akkor oda tud figyelni önmaga sérelme 0905# nélkül a tartalmi-informatív részre. Akkor meghallja, hogy hogyan gömbölyítse az a betűnek a kunkori farkát. 0915# 0915# (Volt ott anyag bőven, úgy hallom. Ez az anyagmegmaradás törvényének egy sajátos változata? Az máshol van.) 0924# Ezért a gyerekek, tulajdonképpen a gyerekek mutatják meg nagyon érzékenyen nekünk, hogy milyen elemi és 0933# természetes módon reagálnak a kapcsolati és az érzelmi üzenetekre és szintre. Sokkal inkább ezekre reagálnak a 0943# maguk elemi természetességével. És ezért mondtuk azt, hogy egy biztonságos kötődésben (ez lehet felnőtt-felnőtt 0953# kapcsolat, lehet szülő-gyerek kapcsolat, lehet főnök-beosztott kapcsolat) a harag minden nehézség nélkül elfér, 0964# hiszen a kapcsolat megtartja a haragot. A haragot valahova el tudjuk tenni. A haragra tudunk megfelelően 0973# reagálni. Tehát így mondtuk: ha érzelmi biztonságban vagyunk, és biztonságosan tudunk kötődni, ott a harag nem 0983# ver szét semmit, hanem egyszerűen csak harag, amit te kifejeztél, én meg kezdek vele valamit. És el tudom 0992# fogadni, hogy haragszol. Igen ám, de hogyha nincs biztonságos kötődés, ott (így fejeztük be a mondatot: ) ott 1002# meg a gyerek nem fér el. Nem hogy a harag nem fér ott el; a gyerek nem fér el! Mert a szülő a bizonytalansága, a 1012# szorongása miatt el sem jutott a gyerekéig. Tehát akkor nem az a kérdés elsősorban, hogy milyen nevelési elvek 1022# és technikát és stílusok és slslsllll, hanem, hogy mi van az anyával meg az apával, meg mi van a kettejük 1032# kapcsolatával? Hogy ez sokkal nagyobb téma és kérdés akkor. A gyerekek ezt hihetetlen érzékenyen mutatják meg 1042# nekünk. Hogy ahol kapcsolati bizonytalanság van, ott akárhogy motiválgathatod őt, akárhogy öntyömpöntyömözhetsz 1052# vele - ha bizonytalan a kapcsolat, ő a kapcsolati részre reagál hétszámra. Ugye? Most majd erről úgyis akarok 1062# beszélni... úgy szeretném, hogy összeálljon ez. Mondjuk: egy válás nyomán a gyerek agresszív lesz az iskolában. 1072# Magába húzódó lesz az iskolában. Figyelemzavar jeleit mutatja itt-ott és amott. Agresszív lesz a testvérével. 1082# Ezer dolog. Mire reagál így? A kapcsolati nehézségre reagál így, amiben ő benne él! Az tartja őt meg. És akkor 1091# hét számra, hónapszámra erre reagál. És ha én felnőttként vagy szülőként nem látom, hogy ő a kapcsolatra reagál 1101# nagyon érzékeny és nagyon reálisan, akkor csak azokat a helyzeteket látom, ami ott lejátszódik. "Most miért 1111# sírsz?!?!! Most ezen mit kell bőgni?!? - Most mér verted meg a kistestvéred?! Mit csinált?!?" Ugye, akkor csak 1121# helyzeteket látok. Emlékek erre az ívre? Cukor! Adok neked cukrot! Kaptál? Micsoda? Strep-s-i-l-s? Ezt nem 1131# ismerem. Az jó? Az jó. Neked. Látom, te nem köhögsz. Nagyon jó. De... nehéz dolog köhögni. Nem nehéz? Mise 1140# közben szoktam. Ezt az együttérzésem miatt. Hogy: beszélek, s egyszer csak úgy el tud fogni a köhögés (évente 1150# háromszor-négyszer), hogy alig, alig bírom befejezni. Nem is szoktam. Annyira nem bírom befejezni, hogy nem is 1160# szoktam. Na jó. Hol tartok? Igen! Ez volt az egyik év végi kérdés, emlékeztek? Hogy miért reagálok arra, ha 1170# történik itt valami? S akkor csináltam egy alkalmat, hogy nem reagáltam semmire. Nagyon "életszerű" volt. 1179# Emlékeztek erre? Nézhetünk egy ilyen ívet is, hogy: emberek - helyzetek - rendszerek. Ha meg akarjuk érteni, 1189# hogy mi történik valakivel (vagy valakiben), akkor nem elég azt látni, hogy "emberek", hogy ővele mi van itt, 1199# hogy a személyisége milyen. Hanem érteni kellene azt a helyzetet, amiben van. És értenünk azt a rendszert, 1209# amiben az a helyzet megvalósul. Ezért tehát, amikor például egy érzelmi bizonytalanságban van valaki, akkor az 1218# ott egy rendszer szintű zavar! Ezért sem őbelőle, sem a helyzetből elégségesen nem érthetjük meg, hogy mi 1228# történik. Nagyon gyakran próbáljuk egyszerűsíteni a megértésünket. Miért is? Azért, hogy meg tudunk valamit 1238# érteni. Az egy kapaszkodó nekünk, ha azt mondjuk hogy ez így van, vagy úgy van. Valójában legalább ezt a három 1248# dimenziót mindig kéne nézni: emberek, helyzetek, rendszerek. Ezért a gyerek (miközben én azt mondom, hogy kap 1257# egy bélyeget, hogy "ilyen" vagy "olyan", mert én őt mindentől elszakítva nézem), majd pedig (a helyzetekkel 1267# kapcsolatban) nem értem, hogy - miután kapott egy óra szabadidőt, és most azt kérem tőle, hogy csinálja már meg 1277# - hogy most mi baja van?!? Tehát a rendszerből tudnám megérteni, hogy mi baja van. És lehet, hogy ő rendszerre 1287# reagál heteken, hónapokon, akár éveken keresztül. És amikor én megváltoztatom a rendszert, akkor a gyerek még 1297# mindig reagál rá - hiszen az beivódott. Vekerdy Tamástól kérdezték egyszer, hogy mi a tapasztalata arról, hogy 1307# ha egy szülő megpróbálja megváltoztatni a magatartása arra vonatkozóan, hogy többé igyekszik nem megverni a 1317# gyerekét; hogy akkor mi szokott történni? (Olyan érdekes nekem: Vekerdy Tamás azt mondja, hogy mindig sokkal 1326# jobban és szabadabban éreztem magam a gyerekekkel. Mindig úgy éreztem, hogy az a közegem; hogy a felnőttek 1336# mindig egy picit idegenek maradtam számomra.) S akkor ő azt mondja: az szokott történni, hogy ha a szülő ezt 1346# elhatározza, akkor a gyerekek még rosszabbak lesznek. Vajon miért van így? Mert egy olyan rendszerszintű 1355# változást hoztunk létre, ami őt bizonytalanná teszi. Ezért a gyerek elkezdi provokálni a szüleit; még (a szülő 1365# szóhasználatával élve) "még rosszabb lesz", szinte kiprovokálja a verést. Mi felnőttek fölkelünk reggel a 1375# pofonunkért, és mikor megkapjuk, azt mondjuk: na, tudtam; mondtam, hogy így van. Megmondtam, hogy ilyen az élet 1385# meg a világ. Na? Nincs benne semmi. Ilyen, na. A gyerek nem egy pofonért kel föl, hanem a verésért. Ha ő 1394# megszokta a verést, akkor ő föl fog kelni a verésért, és addig provokálja a szülőt, míg a szülő vissza nem 1404# csúszik a már jól ismert rendszerszintű működésébe. Mire a szülő a helyzetet úgy értelmezi, hogy "hát mi más is 1414# történt volna; csak meg kell verni!". "Hát látnivaló, hogy amikor kedves vagyok vele és megértő, akkor is ezt 1424# csinálja! Tehát ez miről szól? Hogy rossz!!". Értitek? Ő azt mondja, hogy "az emberrel ez van", miközben ő a 1433# rendszerben létrehozott egy változást, amire a gyerek hogy reagál? Teljesen normálisan reagál a gyerek: 1443# bizonytalan lesz tőle. Hát eddig mindig az volt: kapott egy egyest - megverték. Egyes - megverték. Egyes - 1452# megverték. Érti, hogy ezekben a helyzetekben mi hogyan szokott lenni. Ez pedig (ahogy ezek a helyzetek 1461# ismétlődnek) a rendszer működését megtanítják vele. Hogy hogy van nálunk a biztonság. Hát így. Egész biztos, 1471# hogy ez így fog történni. És amikor a rendszerben változás történik (a helyzetre a szülő másképpen reagál), a 1481# gyerek bizonytalan lesz, és akármilyen furcsa (de látjuk ennek az erejét) mire fog reagálni? A rendszerszintű 1491# változásra. Mégpedig azzal, hogy bizonytalan, és a bizonytalanságát úgy fejezi majd ki, hogy krrhhhgkkk! És 1501# sajátosan, ha megverik egy hónap múlva, 3 hónap múlva; "érdekes módon" azt látjuk, hogy "megnyugszik". A 1510# megnyugvása miről árulkodik? Arról, hogy "na tessék; érdemes volt megverni", vagy hogy "így lehet jól megoldani 1520# ezt a helyzetet"? "Máshogy nem is lehet, mint így"? - éppen nem. Hanem, hogy kiprovokálta azt a megszokottat, 1530# ami benne biztonságérzetet kelt arra nézve, hogy milyen az élet. Ezért Vekerdy Tamás azt mondja, hogy sokszor 1540# egy szülőnek több, mint fél éven keresztül ki kell tartania; akkor is, ha gyereke több, mint fél éven keresztül 1550# egyre lehetetlenebb magatartásformákat mutat. Ez nem arról árulkodik, hogy ő "ennyire rossz", hanem, hogy 1559# ennyire bizonytalan. Hogy nem képes még elfogadni és befogadni azt, hogy itt egy változás történt. Mert nem tud 1569# hozzá még valahogyan állni! A régihez tud hozzáállni, és ehhez az újhoz pedig nem tud még! Ez nagyon elmélet 1579# nektek? Vagy ez így megvan, hogy hű, hű! Tehát: emberek - helyzetek - rendszerek. 1587# 1587# A gyerek alapvető rendszere tehát az a szülői légkör, az az érzelmi világ, amiben ő fölnő. Rendben. 1596# Emlékeztek, hogy még felnőtteknél is úgy van, hogy pl. ebben az előadásban 10% a kommunikációnkban a verbális 1607# üzenet szerepe. (Vagy 7-8%? Ti biztos jobban tudjátok.) Több, mint 90% a nonverbális és metakommunikációs 1618# üzenet. Több, mint 90! Tehát mikor itt csupa felnőtt ül - és még itt is, az informatív szint 7-8 százalék! Egy 1629# gyereknél? Hogyne volna természetes, hogy ő a helyzetekre és a rendszerre reagál majd. Ezért, ha az érzelmi és 1640# kapcsolati üzenetek olyanok számára, hogy ő biztonságban érzi magát, akkor van a legnagyobb esélyünk arra, hogy 1651# az informatív részre tudjon figyelni. 1654# Ennek ellen szokott mondani az a tapasztalatunk, hogy gyerekek, akiket nagyon autoriter módon nevelnek, nagyon 1665# is odafigyelnek az informatív szintre. De ennek rettenetes ára van. Például, hogy már nem érez. Tehát amikor pl. 1676# (megint csak ez egy klasszikus helyzet): van egy apa és egy anya - elválnak. S akkor egyszer apánál van, másszor 1688# anyánál van. Anyánál állandóan balhé van - tombol, sír, "akaratoskodik". Ugye? Miközben, hogy mennyi "akarata" 1698# van, az nagy kérdés - erről múltkor beszéltünk. Az apánál rendes. Megint azt gondolhatnánk elsőre (és 1709# éppenséggel még így is lehet), hogy az apa a jobb szülő. Nemde? Hát "ügyesebben" csinálja, és mert "ügyesebben" 1720# csinálja ("jobban ért hozzá"), ezért a gyerekek erre jól tud reagálni. De láthatjuk fordítva is. Ez pedig úgy 1730# van, hogy: 1731# az apjától jobban fél. 1734# Ezért a helyzetre és a kapcsolatra reagál, nagyon is világos módon. Azt mondja: ezt itt nem engedhetem meg 1744# magamnak. Ezért ott nagyon, nagyon sok reakciót benyel, és akkor két nap múlva, egy hét múlva visszamegy az 1755# anyjához, s ott ttyhhhhhhhrrr! Miért? Nem ott nagyobb érzelmi biztonságban van, és ott megengedheti magának. 1766# Akkor éppen fordítva, mint ahogy gondolnánk! Ugye? Gyerek, aki az iskolában rendes, és otthon pedig elszabadul 1776# körülötte a pokol. Hmm? Akkor nagyon valószínű, hogy otthon megengedheti magának. Most hogy ez mit jelent, ez 1787# egy másik nagy kérdés. Hmm. Megyek tovább. Igen. 1792# Ezért, amikor gyerekektől azt várjuk, hogy így meg úgy meg amúgy. Csak fölidézem nektek Kassai Lajos lovasíjászt 1803# - emlékeztek, hogy még a lónál se úgy van! A lónál se úgy van! A lónál is úgy van, hogy először bizalom, szőre, 1814# bőre, izma, zsigere. Hogy ha egy lóval egyáltalán valamit emberi kapcsolatokba akarok kerülni (egy lóval), akkor 1825# először bizalom, szőre, bőre, izma, zsigere. Egy gyereknél ezt nem lehet megspórolni. Mi felnőttek szívesen 1836# megspórolnánk azt, amit egy lónak megadunk, hogy bizalom, hogy szőre, bőre, izma, zsigere. Hogy el se jutunk 1847# hozzá. Ezért mit csinálunk mi felnőttek nagyon gyakran? Mi azt mondjuk, hogy "nevelés", a gyereknél azt mondjuk, 1858# hogy "neveletlenség", majd pedig (nem is látjuk őt, hanem a magatartását látjuk, és) valamilyen "viselkedést" 1869# várunk el tőle. Valójában: nem jutunk el a gyerekiq, hanem a magatartását látjuk - azt, ahogyan reagál - és egy 1880# viselkedést várunk (vagy elvárunk) tőle. És itt kitaláltam ezt a pici szójátékot, hogy nem megvárjuk a gyereket, 1891# hanem elvárjuk, hogy mit csináljon. 1895# 1895# A gyereknek arra lenne szüksége, hogy megvárjuk őt; hogy érzelmileg hozzánk tudjon érkezni. Hogy egyáltalán: 1906# bizalom, szőre, bőre, izma, zsigere - ha ezt meg tudnánk várni, akkor adhatnánk neki egy információt, amivel 1917# képes lesz valamit kezdeni. Ha nem járjuk be azt az utat, amit egy lónál is bejárunk, akkor hiába "várunk el" 1929# tőle valamit (anélkül, hogy megvártuk volna őt). Tehát megvárás helyett elvárásokat támasztunk. Mindezt azért, 1940# mert a viselkedését nézzük és nem őt. Nem rá hangolódunk, hanem elemezzük a magatartását. 1950# 1950# Megyek tovább. Megint ütköztetném ezt a felnőtt világgal. Az egyik legnagyobb nehézségem, ahogy például az 1960# alkalom után odajöttök hozzám; azt mondjátok, hogy lehet-e velem beszélgetni. S akkor minden alkalom után 1971# körülbelül 6-szor elmondom, hogy nem. Hogy két és fél éve nem lehet hozzám jönni, aminek nagyon egyszerű oka 1981# van. Ez pedig az, hogy nem bírom. Hogy nem győzöm! Tehát, hogy általában afölött szoktam vállalni. Hmm. Azért 1992# nézek így ki. Na de, ez a mondat, amit ebben a helyzetben elmondok, ez ugyanaz a mondat, hogy "sós a leves". 2003# Jössz, te így szólsz: "Feri, egy jó leveles? Nálad ennék egy jó levest!". Ugye? Zakeus! Ma este nálad szállnék 2014# meg. S erre: "Te, ne haragudj; nálam sós a leves." Pontosan látom azt, hogy miközben elmondom az informatív 2025# részt, hogy: hát az van, hogy nem nem győzöm. Egyszerűen nem győzöm, na... 195 cm esendőség vagyok. Ezt az 2035# érzelmi szinten megpróbálom együttérzéssel vagy normálisan, vagy... nem gondolom, hogy valami keménységgel meg 2046# kéne védeni magam, hiszen te egy kiszolgáltatott helyzetben vagy, mert segítséget kérsz. Tehát, ha valakinek 2057# védenie kell magát, az te vagy. És gondoljátok, hogy ez az üzenet átmegy? Á... Nem megy át, és akárhogy 2067# csinálom: az üzenet tartalmát a befogadó fél határozza meg. És éppenséggel annak összefüggésében, hogy ki hogy 2078# van, tulajdonképpen a kapcsolati (főleg a kapcsolati) és érzelmi szintre, de még inkább a saját sérültségére tud 2089# valaki ilyenkor válaszolni. Ezért például nagyon sokan nem tudják ezt nem elutasításként hallani. Vagy 2099# kirekesztésként vagy megvetésként vagy fenyegetésként vagy elárulásként, vagy (miközben énbennem az nincsen), de 2111# ott az már egy egész más, más világgá alakul. És nincs a kezemben! Ezt azért akarom mondani, hogy mi felnőttek 2122# egy egyszerű helyzetben, mikor látszólag egy felnőtt beszél egy felnőttel - hát miért? Nem érek rá. Te erre azt 2133# mondod: ó, sajnálom. Ez pont olyan, mint: "sós a leves" - "jaj, de kár". Ugye? Ha ez így lenne! De hát a 2143# levesnél sincs így! Hát Virginia Satir azt mondta: 10% alatt van azoknak az aránya, akik képesek hitelesen 2154# kommunikálni számukra érzelmileg nehéz helyzetben. 10% alatt! A magatartástudományi intézet legújabb kutatása 2164# (lehet, hogy hallottátok). Megcsinálják időről időre: a magyar lelkiállapot vizsgálata. S emlékszem, hogy több 2175# helyen beszéltem erről, hogy a két évvel ezelőtti kutatásban az volt, hogy a mai magyar felnőtt lakosság 50 2186# százaléka nem tud biztonságosan kötődni. Voltam olyan merész, hogy ez általában ehhez hozzátettem azt, hogy 2197# szerintem ez hihetetlenül optimista kutatási eredmény. Ami egy kicsit furcsán hangzik, hogy "optimista kutatási 2208# eredmény", de ezt mindig hozzátettem: ha az összes összefüggést nézzük, meg mindenféle összehasonlító dolgokat, 2219# nekem még sose jött ki 50. És mi derült ki körülbelül 4 nappal ezelőtt? Abból, amit most publikáltak, 4 nappal 2230# ezelőtt: hogy 30%. Harminc! 2233# 2233# Tehát, ha valaki kapcsolatilag eleve bizonytalan, akkor egy informatív üzenetre a kapcsolati bizonytalanságából 2244# fog válaszolni, és a kapcsolatra fog reagálni (ami számára bizonytalanságot kert). Ezt miért mondom? Ha a 2254# felnőttek 30 százaléka tud biztonságosan kötődni, akkor egy gyerek? Mit várunk tulajdonképpen? Mit kéne 2264# csinálnia? Hát jó esetben most alakul ki benne az, hogy biztonságosan tudjon kötődni. Tehát az a természetes, 2275# hogy ő a kapcsolatra és az érzelmi üzenetekre válaszol! 2281# Megint egy pici játék a szavakkal, hogy azt mondom a gyereknek, hogy: figyelj oda! És a gyerek hova figyel? Rám. 2292# Minél inkább kiabálok vele, hogy "figyelj már oda!!", ő annál inkább figyel rám. És megint csak azt mondhatjuk, 2303# hogy ő jár el reálisan. Mert sokkal fontosabb az, hogy én mit csinálok, mint hogy mi van a papíron! Oké? Na 2313# most, tulajdonképpen amit eddig így... (Az ingem? Nem. Nem. Nekem... Ilyenkor szokott egész lenni pontosan. De 2324# erről beszéltem nektek. figyeljétek meg, amikor rájövök, hogy lecsúszik a gatyám, akkor van egész. Erről 2335# beszélek. Csípőnadrág. Ez nekem becsípődött teljesen. Nem tudom, hogy most idehozzam-e. idehozzam? Olyan 2345# bizonytalan vagyok most.) 2348# Ugye, hogy emlékeztek arra is, hogy beszéltünk háromféle realitásról. 2354# Szubjektív realitás, objektív realitás, egyetemes realitás. Ne a szavakon akadjatok most fönn, legyetek 2365# szívesek; ezek valamit megpróbálnak elmondani. Nem vagyok filozófus. Mi az, hogy "szubjektív realitás"? Az, amit 2376# én szubjektív módon átélek, például: hogy délután lefeküdt valamelyikőtök aludni, és jól kialudtad magad, és azt 2387# mondod: Hát olyan friss vagyok, mintha reggel lenne! Ez egy szubjektív realitás. Az objektív realitás az, hogy 2398# este van. Az egyetemes realitás azonban nem az, hogy este van (mert a Föld túloldalán, ott reggel van). Azt 2409# mondhatjuk, hogy van, ahol este van, és van, ahol reggel van. Ugye, az esték és reggelek szoktak váltakozni. Ez 2420# az egyetemes realitás. Hogy az emberi élethez az hozzátartozik, hogy a Nap változásával együtt valamit így 2430# érzékelünk, hogy este/reggel. Na most. Minél inkább sebzett vagyok, annál inkább a szubjektivitás realitásból és 2441# erre a (szubjektív realitással a meghatározott) világra reagálok. Nem az objektív realitásra reagálok, hanem a 2452# szubjektívre, és abból reagálok. De az is realitás! Csak szubjektív realitás. Tehát mondhatnánk azt, hogy 2463# "elvesztette a realitásérzékét". Ugye, emlékeztek a segítőre? Aki azt mondta, hogy minden kliensemnek van egy 2474# közös pontja: sebzett viszony a realitáshoz. Az objektív (vagy az egyetemes) realitáshoz; de azt is mondhatnánk, 2485# hogy nagyon is hűséges a maga szubjektív realitásához! Ha egy felnőtt egy ártatlan helyzetben megdermed, s nem 2496# tud reagálni, akkor azt mondjuk, hogy hát-ta-ta-ta ez a helyzetből nem jön ki! Hát ez irreális, hogy te így 2506# lefagytál! Hát irreális, hogy nem tudod elmondani a gondolatodat! Hát irreális, hogy adok egy mikrofont itt a 2517# színpadon, és nem tudsz beszélni! Hát miért ne tudnál?! Ha valaki itt kiáll és elkezd félni - az egy szubjektív 2528# realitás. De a szubjektív realitást miért hívom realitásnak? Mert ő mit él át? Azt, hogy őt most nagyon sokan 2539# nézik, s ez elindít benne egy változást: elkezd félni. Ez teljesen szubjektív dolog. De az realitás, amitől ő 2550# elkezd félni. Ez pedig az, hogy elvesztem a józan eszem. Vagy elvesztem a cselekvőképességem. Vagy majd elkezdek 2561# hülyeségeket beszélni. Vagy azt se tudom, hogy mit mondok. Ez realitás! Nem a helyzetből adódik, hanem belőle. 2572# Ezért ezt, amit így nevezünk, hogy szubjektív realitás, ezt érdemes realitásnak tartani. 2581# Akkor mi a dolgunk? Ezt egy képpel szeretném megmutatni. Képzeljünk el valakit, aki... Kit képzeljünk el? Hát 2592# annyi példa lehet! Egy nőt, aki fél a férfiaktól. Plö. Vagy képzeljünk el egy férfit. Ó, te jó ég.. Meg sem 2602# merem mutatni. Legyen ő. Egy férfi. Kicsit olyan lapos, de ... sok okosság. Itt van egy nő. Színes, érzékeny. S 2613# azt mondja 30 évesen vagy 16 évesen vagy 42 évesen, hogy nem tudom, egyszerűen félek a férfiaktól. Nem tudom, 2624# nekem az egy ismeretlen világ, ezek a férfiak. És olyan bizonytalan leszek; már azt sem tudom, mit csináljak. 2635# Szeretnék megházasodni, csak annyira izé ez. 2640# 2640# Pasi? S akkor az egész környezet mit csinál ezzel a nővel? "Hát te, menj oda hozzá! Hát most mit kell ezen 2650# izélni? Hát mit kell tőle félni?! Nézd meg, hát ilyen lapos; te sokkal színesebb vagy, érdekesebb - ő meg csak 2660# egy ilyen izé. Ilyen "kocka". Mit? Hát mint általában a pasik. Gyere, belenézünk. Mit látunk? Hát itt tollak 2671# vannak; okoskodik mindig. Az egyik oldal tök üres. Hát ettől félsz? 2677# Vagyis mit mondunk? Azt mondjuk, hogy hát a napnál is világosabb, hogy semmi mást nem kell csinálni, mint hogy 2688# egy-kettő-három lépés az egész! Na! 2691# Amikor egy gyereket úszni tanítunk. Föláll a (még nem a rajtkőre, mert az magasan van, hanem a) medence szélére. 2702# Tanultatok úszni gyerekként? "Rakd össze a kezed! Így!" 2707# Csináltátok gyerekként? Hát én 5 éves koromban: úszó óvodába jártam! Minden fázist értek! Minden itt van, 2717# zsigerileg tudom. A lényeg, hogy mínusz 10 fok legyen, és tél. Ez a rendszerszintű hiba. Tehát amikor egy 19 2727# kilós gyereket a -10 fokba kizavarunk, s azt mondjuk neki, hogy "úszni jó!". De nem jut el a vízig, hoppácska! 2738# Nem mehet be a létrán, mert már óvodás. Egy óvodás nem megy be a létrán: beugrik! Hogy fogja ő a 2747# "vízijártasságit" megszerezni?! 2750# S akkor áll... Nekem megvan zsigerileg ez az élmény. -10 fok. Már a gatyám jeges a hidegtől, meg persze fúj a 2760# szél is... Értitek? Mert előtte le kellett zuhanyozni. Tehát a gyerekkínzásnak nagyon sajátos módja. Nem így 2771# kellett?! S mindezt így kell csinálni! Lezuhanyzol, mínusz 10, hideg gatya, át..., "kezedet rakd össze", minél 2781# közelebb... És akkor az edző: "semmi mást nem kell csinálni - dőlj bele!". Nem kell! Állj ki a szélére. Tehát 2792# így. Semmi bajod nem lehet! Így. S akkor: piff, dőlj bele. Jó, csak -6 volt. Na, tessék. 2800# És a gyerek: ckckckckckkk, dddddddhdhdhdddh, hhhHhHhHhHHH. 2806# Az edzőm azt csinálta egyébként; azt mondta: menj föl, a tízméteresre. Sportuszoda. "Uuugooorjj!". Tényleg! Nem 2816# voltam 6 éves, leugrottam a tízesről. Igen. S akkor... hhhHhHhHhHHH. 2823# Mit látunk kívülről? Azt mondjuk: hogy most ezen? Hát csak előre kéne dőlnie, így, ting! Hát semmi baja nem tud 2834# lenni! Hát búvárok vannak lenn! Igaz, hogy tavaly télen fagytak oda, de hát látni lehet, hogy ott vannak... és 2844# nem. Mi történik? A szubjektív realitás erősebb az objektívnél. Mert a szubjektív realitás, hogy ő fél! Hogy fél 2855# valamitől. Az, amitől fél, az nem reális (hogy most beesni a vízbe), ez nem reális. De a félelemnek a mélye, 2865# hogy történhet velem valami olyan baj, amit nem tudok kontrollálni, hogy elveszhetek! Aki ki fog engem meg? A 2876# rettegés attól, hogy úgy elveszek, hogy nem lesz ott senki! Ez reális félelem; egy egzisztenciális szorongás! 2886# Neki éppen ott -10-ben jön elő. Tidididididi, és hiába fázik már... akkor az nagyon is reális az ő 2896# egzisztenciális szorongása. Csak nem a helyzetből érthető meg. 2901# Na most, mi akkor azt mondjuk, hogy hát három lépés, Brünhildám drága! Egy, (gyere, fogom a kezedet), kettő (de 2912# az én kezemet ne fogd meg! Ott egy férfi van, te...). Mikor válik lehetségessé, hogy egy didergő kisgyerek 2922# beugorjon a medencébe? Hogyha ez az út meg ez a távolság ez belül elkészült. Neki belül nincs meg az út! Hát 2933# valakinek belül megvan az út, akkor kívül meg tudja csinálni. Üvöltözhetek vele, hogy "nem vagy reális, amikor 2943# félsz attól, hogy ide gyere!". Akkor azt tudhatom, hogy azért nem megy oda, mert belül az út nincs kidolgozva. 2954# Tehát ha belül ki tudjuk dolgozni az utat, akkor kívül meg fogja tudni csinálni. A szubjektív realitás egyszer 2964# csak találkozik az objektívvel! S akkor az objektív realitás alapján tudok ugrani. S azt tudom mondani, hogy jó, 2975# tényleg semmi bajom nem lesz; sőt, még meleg is lesz. A víz 21 fokos kint meg mínusz 10 van. Harminc fokkal 2985# melegebb! Plusz 1. 2987# Azt akarom ezzel mondani, hogy hatalmas ereje tud lenni a szubjektív realitásnak. Hatalmas ereje! És egy gyerek 2998# minél gyerekebb, annál inkább normális, hogy egy szubjektív realitásban él. Ugye, ahogy az időbeliség is: hogy 7 3008# évesnél azt tudom neki mondani, hogy december 24-e. Hát mi az, hogy december 24? Ezek szavak! Hát nem? 3018# Innen indultam el (de az ingemből jött ez az egész; megint lóg ki). Nagyon érdekes dolog történt, ahogy átvettem 3029# a díjat, elhatalmasodott rajtam a szubjektív realitás. Tulajdonképpen ezt úgy is nevezhetnénk, hogy módosult 3039# tudatállapotba kerültem. Valami, valami... érzelmileg ez úgy hatott rám (és nem tudtam, hogy miért), ahogy ott 3050# álltam, és kellett mondani néhány mondatot, akkor az volt a nyelvemen, hogy azt mondjam, hogy teljesen másképp 3060# állok most itt, mint bármikor máskor, amikor ki kell állni és beszélni. De aztán rájöttem, hogy ezt teljesen 3071# felesleges mondani - ezt miért kéne mondani? Úgyhogy elmondtam, ami bennem volt, de egy nagyon sajátos módosult 3081# tudatállapotban voltam, és még napokon keresztül úgy maradtam. Napokon keresztül! És nem értettem, hogy ez mi? 3092# Egy nagyon erős szubjektív realitásba csöppentem - s most eltelt kb. másfél hét, és most kezdek valahogy 3102# magamhoz térni. Ez alatt az idő alatt fogytam majdnem négy kilót. Ez történt! Nem voltam ilyen sovány 10 éve. 3112# Ráálltam a mérlegre - nem bírtam enni. Nem bírtam enni! Naponta egyszer ettem egy egész keveset. S 78 kilóra 3123# fogytam. Több, mint egy hétig tulajdonképpen egyáltalán nem értettem, hogy mi van velem. Most sem állítom, hogy 3133# értem, de valami olyasmire jutottam (és ezt a témánk miatt hoztam ide), hogy egy szubjektív realitásban éltem, 3144# mégpedig azért mert introvertált vagyok. Én befelé forduló vagyok alaptermészetileg.:-) (Milyen lenne, ha kifelé 3155# forduló lennék? Ammán durva lenne.) Csakhogy mind a kettő egy sajátos sérültségből fakad. A befelé fordulásom 3165# abból, hogy nem reagált rám a környezet megfelelő módon, ezért megmaradtam magamnak. Az, hogy ki tudok ide állni 3176# és van bennem motiváltság, hogy megmutassam magam: ez is egy sérültségből fakad (hogy vegyetek észre, hogy 3186# mégiscsak vagyok), és az, hogy úgy elő is tudom adni, ez is egy sérültségből fakad. Ez pedig az, hogy valahogy 3196# "nagyon-nagyon-nagyon kell csinálni, hogy észrevegyenek!". Ha csak úgy mondom, akkor úgy reménytelen. Tehát 3207# valami nagy teljesítmény kell, hogy észrevegyenek. Mind a három egy sérültségből fakad. (Ezt csak azért, hogy 3217# milyen jó hír: tehát, hogy látjátok: egyáltalán nem kell egészségesnek lenni). Ezért tudatosan mondtam ott a 3227# legvégén azt, hogy "egészséges lelkülettel élni", mert beteg lélek is tud egészséges lelkülettel élni. Ezt 3238# gondolom! Egy beteg lélek képes egészséges lelkülettel élni. Szépnek tartom! Nem kell meggyógyulni minden 3248# bajból. Azért se, mert nem is tudunk. Az egy jó hír, hogy nem is kell. Hát akkor van remény! 3257# 3257# Tehát: ezt miért is akartam elmondani? Hogy én éltem a magam szubjektív realitásában. Én nem fészbukozok, meg 3265# nem tudom mit... tudom, hogy ezt szoktátok csinálni, de én nem. Nem. Nem foglalkoztat. Egyszer hoztam egy 3274# döntést, sok-sok évvel ezelőtt (amit persze nem tartok be)... Hát azért hoztam! És néha eszembe jut. Ez így 3283# szól, hogy: megpróbálok az életemben csak olyasmit használni, vagy valami olyannal... amire szükségem van. Hát 3291# hogy igyekszem olyan dolgokat nem használni, amire nincs szükségem. Most pl. a Facebooknál nem látom, hogy 3300# szükségem lenne rá. Nem. Még semmi nem győzött meg róla. Ezt miért is mondom? Mert hogy egyáltalán nem 3308# számítottam arra, hogy közönségdíjas leszek. Én egy kicsit se. Miközben egy csomóan azt mondták, hogy "hát Feri, 3317# hát ennyire hülye vagy? Hogyhogy nem számítottál erre?!". Ne én nem látom magam kívülről. Alapvetően belülről 3326# látom magam. Mert introvertált vagyok. Nem aszerint élek, ahogy ti engem láttok, hanem ahogy én belül megélem 3335# magam. Ugye, ez a szubjektív realitás. Belül megélem valahogy. Ha extrovertált lennék (ha nagyon számítana, hogy 3344# hogy láttok, mert abból építkeznék - ne én nem abból építkezem, ahogy ti láttok engem, hanem ahogy én látom 3353# magam). Ez egyszerűen csak egy sérülés. Ezzel azt akarom mondani, hogy volt ott egy szubjektív realitás, és 3362# hirtelen azzal, hogy ott azt mondták, hogy "közönségdíj", találkoztam egy objektív realitással. És a kettő 3370# összeütközött egymással. Tulajdonképpen ettől lettem rosszul. Tehát egy nagyon ambivalens dolog történt. Hogy 3379# nagyon örültem, és nem tudtam, hogy mit kell csinálnom. Nem az örömömmel, hanem azzal, hogy most mit kell azzal 3388# csinálnom hogy ti így néztek rám. Vagy hogy azt mondtátok, hogy szavazunk Ferire. Hogy ezzel nekem most mit kell 3397# csinálni?! Mert hogy miért kéne rám szavazni? Értitek? Mert miért? Nem is értem. Ez az, amit nem szoktak érteni, 3406# hogy miért nem értem. Na most. Ez a szubjektív és objektív realitás - dzsííí! - összeütközött bennem, és ettől 3415# nem tudtam enni. Nem tudtam, hogy most ezután hogy éljek? Most mi van? Mit kell ezzel kezdenem? És aztán tegnap 3424# megértettem, hogy tulajdonképpen az volt nekem ebben nehéz (ez a 4. Sérülésem), hogy a családban megtanultam 3433# túlzott felelősséget vállalni. Tehát nagyon korán nem hogy felnőtt, hanem szülő szerepbe kerültem. Nagyon korán, 3442# gyerekként. És ahogyan ti rám szavaztatok, egyszer csak ez annyira megnyomott engem, hogy a felelősség része 3451# érkezett meg hozzám. Hogy ebből mi a felelősség, hogy mit kell nekem ezzel csinálnom? Van-e nekem dolgom? Nem 3460# tudom, hogy ez most érthető-e. Hogy most akkor jobbnak kell lennem? Vagy most legyek rendesebb, vagy mossam a 3468# hajam kétnaponta? Vagy legyenek hosszabb ingeim, vegyek-e egy nem-csípő-gatyát, vagy mit kell most ezzel 3477# csinálni? És a belső feszültséget az okozta, hogy rengeteget küzdök azért, hogy ne vállaljak nagyobb 3485# felelősséget magamra, mint ami az enyém. Ez az 5. Sérülésem: hogy amikor küldetéstudatért kellett sorban állni, 3494# akkor én kétszer is beálltam. Tehát eleve van egy hajlamom (már egy pozitív indíttatásból is), hogy "ide nekem 3503# kétszer annyit, mert...". Tulajdonképpen 10 napja már azon küzdök, hogy annyit vegyek ebből magamra, amennyi rám 3512# tartozik, és hogy az összes többit, ami a tiétek, azt nálatok hagyjam. És azért akartam ezt elmondani, mert 3521# amikor készülök egy témára, azt mindig át szoktam gyúrni magamon. Nekem ez nagyon fontos! Hogy nem elméleteket 3530# akarok mondani. S amikor erről gondolkodtam, hogy szubjektív realitás, objektív realitás, egyetemes realitás, 3538# hát nem tudtam nem erre gondolni, hogy tulajdonképpen a magam helyzetét láthatom ebből a szempontból. 3547# És akkor ezzel el tudtam mondani, hogy amikor ezt a szorongó nőt arra akarjuk rávenni, hogy "hát menjen már 3555# oda", a kisgyereket, hogy "ugorjon má' be a vízbe", a mentálhigiénés szakembert, hogy "legyen önfeledten 3564# boldog", akkor olyasmit kérünk tőle, ami belül nincsen kidolgozva neki. Ott nincs út! Hát mi kívülről azt 3572# mondjuk, hogy hát hogyhogy nincs út?! Hát ott van az út! Hát ott a gyerek, ott a medence, mit kell ezen annyit 3581# agyalni?! De belül nincs kidolgozva. Rendicsek ez? És ha belül énbennem ez a szubjektív világ találkozni tud a 3590# külsővel, akkor tudok majd ezzel mit kezdeni. De amíg ezt az utat én belül nem dolgozom ki: addig a kettő külön 3599# van! 3600# 3600# Egy alkoholbetegnek a dilemmáját is láthatjuk így. "Én nem vagyok alkoholista; akkor állok le, amikor akarok!". 3610# Kívülről meg azt mondják: Igen? Hát akkor állj le! 3615# Ha ő ki tudná dolgozni az utat a két része között: a között, aki azt mondja, hogy "le kell állnom"; és a sérült 3626# között, aki azt mondja, hogy "semmi baj nincs velem". Azért nem áll le, mert néha abban a részében van, hogy 3637# "pontosan tudom, hogy mi a helyes", csakhogy ez a valaki nem ér el addig, aki azt mondja, hogy "nincsen semmi 3648# bajom". Ameddig ez a két rész nem tud egymással találkozni, hanem mindig vagy az egyikben van, vagy a másikban, 3659# addig nem fogja lerakni az alkoholt. Mert ő néha az egyikben van és néha másikban. Amikor az egyikben van, 3669# fütyül a másikra! Sőt, nem is tudatosul benne, hogy a másik van. Mert mikor iszik, akkor nem érdekli őt, hogy mi 3680# van. Vagy ha érdekli, akkor még többet iszik. Hogy azt a részét el tudja távolítani magától. És amikor pedig 3691# hozhatna egy szabad döntést, hogy "mostantól nem iszom, mert látnivaló, hogy mi történik akkor, amikor iszom" - 3702# ezt akkor tudná megtenni, hogyha amikor az egészséges részében van, látná a nem egészségeset; de ezt éppen 3712# tagadja. 3713# Ezzel azt akarom mondani, hogy amikor mi látványosan nem értjük, hogy egy gyerek valamit miért nem csinál meg, 3724# ami annyi lenne, hogy a papírokat végre-valahára rakja be a fiókjába. Ennyi. Tulajdonképpen nagy kérdés, hogy 3735# neki ez belül megvan-e, vagy pedig itt ezer sárkánnyal viaskodik közben. Ez az ő szubjektív realitása - de annak 3746# van realitása! 3747# Nézem az időt: a felét sem mondtam el. Jó. Hű! Még a nehezét ideteszem nektek. 3755# Ezért vannak nagyon nagy témák. Pl. valaki azt mondja: "megcsaltam a feleségem". Ferenc atya! (Nem szoktak így 3766# hívni, de ha valami nehéz ügy van, akkor igen.) Most megmondjam-e a feleségemnek, vagy ne? Ez egy téma. 3776# A helyzet hasonló ahhoz, amikor a szülő nem a gyerekét látja, hanem a magatartását. Nem az a kérdés, hogy most 3787# ezt elmondja-e, vagy ne; mert ugye rögtön lesz két nagy tábor. Az egyik azt mondja: kérem szépen, vagy őszintén, 3798# vagy sehogy! Hát miért? Egy hazugságból akarod élni tovább az életed? Egy hazugságból? Hát meg kell mondani! Az 3809# objektív realitáshoz kell közelebb vinni a kettőtök kapcsolatát. Ez így történt - akkor ezzel kell valamit 3819# kezdeni. A másik: Láttam én már karón varnyút! Hogy az egyik nagy bűnbánattal megmondta, oszt a házasság meg 3830# szétesett. Mert akinek megmondták, nem bírta elviselni. Pppff! Na, akkor érdemes? 3838# Ha a témáig jutok el, valójában azt kell kell mondanom, hogy nem tudok válaszolni a kérdésre. Mert ilyet 3848# mondhatok, hogy néha így van, néha meg úgy. Az is igaz, hogy hazugságra nem lehet egy kapcsolatot építeni. Hát 3859# egy hazugságra? Hogy építesz? Hát az rettenetes. Hogy lesz abból élet, intimitás, hűség, bizalom és 3869# megbízhatóság? De az is igaz: vannak olyanok, akik ha találkoznak egy olyan realitással, amit nem bírnak 3879# elviselni, akkor padlót fognak. Ez is realitás! 3884# Tehát - ahogy a múltkor is beszéltünk erről - a kérdés az, hogy teveled mi van? A gyerekeknél is ez a kérdés. 3895# Most tulajdonképpen mi van veled? Van, aki kész arra, hogy az ő szubjektív realitását kiegészítse egy objektív 3906# valamivel. De ha pl. valaki nagyon nárcisztikus, és meghallja, hogy megcsalták - tyhí! Lehet, hogy szinte 3916# élhetetlenné teszi a kapcsolatot. Ez azt jelenti, hogy ő ezzel a realitással nem tud megbirkózni. A sérülése 3927# miatt. Valójában mi mindannyian így vagyunk; hogy van olyan realitás, amivel meg tudunk birkózni (most objektív 3938# vagy egyetemes realitásról beszélek), és van, amivel éppen nem tudunk. 3944# És az is realitás, hogy néha nem tudunk. Most mondom a még nagyobb nehezét: "Most akkor lehet-e válni vagy nem? 3955# Na?" 3956# "Most akkor vigyük-e bölcsődébe a gyereket vagy nem?" 3961# Hát ezekre lehet épeszű választ adni? Szerintem nem lehet. Azt lehet mondani (valami ilyesmit), hogy egy 3971# gyereknek az a jó, hogy ha nem adjuk bölcsődébe. Mert a gyereknek az a jó, hogy ha a szüleivel lehet. Csakhogy, 3982# ha szülő az idegösszeomlás szélén van, akkor egyszer csak a kisebbik rossz a bölcsőde lesz! S a nagyobbik rossz 3993# az idegösszeomlás. Nem így van? Akkor mondhatom azt, hogy ezt így kell csinálni - rendben van, csak akkor a 4004# realitásnak egy részével nem találkoztam. Hát néha csak a kisebbik rosszat tudjuk választani, nem a jó meg a 4015# rossz között választunk. Tehát ha egy szülőpár vagy egy édesanya eljut oda, hogy... most a kérdés tehát az 4025# (szerintem ez az érdekesebb kérdés), hogy amikor ez megtörténik, akkor a szülő, a nő, az édesanyja mer-e ezzel a 4036# realitással találkozni vagy nem? Ha elég erős, akkor azt mondja: én most a szubjektív realitásban úgy érzem, 4047# hogy menten szétesek; darabjaimra, atomjaira hullok és egyszerűen kész vagyok teljesen! És ez realitás 4057# (szubjektív, de realitás). Az objektív az az, hogy a gyereknek nem lesz jó, hogy ha betesszük bölcsődébe. De 4067# ehhez a realitáshoz az is hozzátartozik, hogy még lehet, hogy ez a legjobb megoldás. De a realitáshoz az is 4078# hozzátartozik, hogy ennek meglesznek a következményei. És a következményeket az édesanyának érdemes lenne 4088# vállalnia. Miközben ő lehet, hogy a helyzetben a legjobb döntést hozza. De akkor is meglesznek a következményei! 4099# És akkor marad a realitásban, ha ezeket a negatív következményeket nem bagatellizálja. Hanem azt mondja, hogy: 4110# igen, ennek a(z egyébként a helyzetnek megfelelő) legjobb döntésből ez is következik, és ennek a felelősségét 4121# próbálom vállalni. Merthogy a gyerekkel duplán kiszúrok, ha azt mondom, hogy nem ismerem el, hogy neked joggal 4132# hiányokat, fájdalmakat okozott. De a kérdés az az, hogy ő képes-e az ilyen fokú objektív realitásra vagy nem? 4143# Mert ha nagyon szorong és nagyon rosszul van, akkor éppenséggel az objektív realitásnak egy nagy részét 4153# elfoglalja hárítani magától, mert nem tudja elviselni! Érthető ez? Nem viselhető el! Egyszerűen nem hordozható 4164# el. 4164# Ezeknél a kérdéseknél ezeket nagyon fokozottan érzékenyen látom. Tehát: megcsalás, válás, abortusz... meg még 4175# három, ami nem jut eszembe. Óvoda, bölcsőde - ezek. Vagyis az a tapasztalatom, hogy ahogyan nehéz befogadni azt, 4186# hogy "ne haragudj, nem érek rá" - de nem azért nem érek, rá mert úri passzióimat űzöm, hanem, mert hogy muszáj, 4197# hogy magamra is érjek egy kicsit, különben darabjaimra fogok szétesni. De hogyha valaki nagyon a szubjektív 4207# realitásában van és a sebzettségében, akkor befogadhatatlan ez az üzenet. A sebzettségből fog válaszolni: a 4218# szubjektív realitását fejezi ki. Ezért történik az nagyon sokszor előadásokon, hogy... tudom, hát nyilvánvalóan 4229# sokan elváltatok, beadtátok a gyereket kétévesen a bölcsődébe, tin-tin-tin. Én ezekkel kapcsolatban egyáltalán 4240# nem akarok kritikus lenni. Miért is lennék? Csak annyit mondani, hogy tudhatjuk, hogy ha ez történik egy 4250# gyerekkel, annak ez a következménye. De azt is tudom, hogy minél érintettebb valaki érzelmileg (s akkor 4260# fenyegetve érzed magad, megtámadva, kikezdve, lebecsülve, kirekesztve, megvetve és a többi), akkor az üzenet nem 4271# fog átmenni. És ennek is van realitása. Ez azt jelenti, hogy (tudatosan - nem tudatosan) úgy ítélted meg a 4282# helyzetet, hogy ennek a befogadására nem vagy elég erős. Ezért ezt az objektív realitást nem engeded magadhoz 4293# közel. Miért is? Hogy életben tudj maradni! Hát ezt miért kellene szidni? Egyszerűen csak ez történik. 4303# Tehát amikor képesek vagyunk a szubjektív realitásunk mellé ezt az objektív és egyetemes realitást hozzátenni, 4314# akkor nagyon nagy dolgot csinálunk! Hatalmas emberi teljesítmény ez! Nagyon! Nagyon le a kalappal mindenki előtt 4325# aki... 4325# Emlékszem, egyszer odajött valaki hozzám (egy záró történet - hú, ez már tripla szám), hogy azt mondja, hogy 4336# olvastam az egyik könyvedben, hogy azt írtad, hogy az egyetemes realitás, hogy ha valaki nagyon sokáig keresi az 4347# igazit, előbb-utóbb olyan idős lesz, hogy nem tud gyereket szülni. S hogy én akkor hónapokig dühös voltam rád. 4358# Menj te a fenébe! Mit tudod te, nyomorult pap, hogy milyen egy nőnek ez?! Hogy én mit szenvedtem ezen. Mit...?! 4369# S az ő nagyon nagy teljesítménye az volt, amikor rájött, hogy én nem bántottam őt. Csak annyit mondtam, hogy ha 4380# valaki 50 éves korában akar szülni, neki sokkal nehezebb lesz. Én csak ennyit mondtam. (Hmm? Jelzés értékűnek veszem!) 4391# Nagyon köszönöm a figyelmeteket!
Lejegyezte: Szabó Zoltán Illés