panorámakép

2013.10.29-masodpercjelolessel

A pálferi wikiből

0000# Köszöntlek benneteket! Isten hozott mindannyiótokat!
0004# Folytassuk is a témát! Emlékeztek, tulajdonképpen nagyon megragadható gondolatoknál időzünk; elégtelen önkontroll,
0013# elégtelen önfegyelem. Akiket ez a séma jellemez, ez a belső világ, a belső világnak ez a fajta
0021# sebzettsége, bizonyos szempontból azt is mondhatnám, hogy fejletlensége, ők azok, akik, még ha szeretnének is
0030# hosszú távú célokért, életcélokért tenni, akkor is túlságosan is erősnek bizonyulnak azok a belső impulzusok,
0040# késztetések, érzelmek, indulatok, vágyak, ösztönök ahhoz képest, amit ő el is gondolt, el is képzelt, hogy ő azt
0049# majd hogy szeretné, és az őt elárasztja.
0052# Ezt a folyamatot úgy is leírhatjuk, hogyha a személyiségfejlődésnek a sodrába helyezzük a jelenséget, hogy
0061# éppenséggel 6-7 éves kor előtt jellemző ránk, hogy a késztetést cselekvés követi. Éppenséggel egy pici
0070# csecsemőnek egyáltalán nem kell a késztetéseit kontrollálni vagy fegyelmezni, hanem éppenséggel késztetés -
0079# cselekvés, késztetés - cselekvés. S ez nagyon jó is a környezetének, mert lehet tudni, hogy mi van vele!
0088# 
0088# Igen ám, de ahogy 6-7 évesek leszünk, és egyébként is ott egy nagy fejlődési ugrás történik - ebbe a folyamatba,
0096# hogy késztetés és cselekvés, beiktatódik a gondolkodás. Na mármost, akik ebben a sémában élnek, vagy nyűglődnek,
0105# vagy tengődnek, ők azt fedezik föl saját magukon, hogy erős stresszhelyzetben, vagy amikor valami nagy érzelmi
0114# nyomás éri őket, vagy bármilyen olyan helyzetben, ami egyébként túl nagy hatást gyakorol, tulajdonképpen
0122# visszacsúsznak a személyiségfejlődésnek egy elég korai állapotára. És tényleg nem állnak jót magukért. És
0130# tényleg úgy cselekednek, hogy maguk se tudják, hogy mit csinálnak. És tényleg később döbbennek rá, hogy mit
0139# csinálnak. És fogadkozhatnak, hogy hát persze, "mondta nekem X. Y. okos ember, hogy számoljak tízig..." Igen ám,
0147# de ahhoz például egy erős benyomás esetén neki elő kéne vennie a memóriájából, hogy ilyenkor számolni kéne
0156# tízig... Ez egy komoly emberi teljesítmény, mert ott már egy folyamat van!
0162# 
0162# Ér engem egy benyomás, és van annyi önkontrollom, hogy eszembe jut, hogy most kell tízig számolni. Ha már az
0169# eszembe tud jutni, hogy most kell tízig számolni, már egész jó a helyzet! A helyzet akkor rossz, hogyha annyira
0177# elvesztem ezt a belső stabilitásomat, a működésemnek azt a gazdagabb, fejlettebb módját, hogy nem jut pont akkor
0185# eszembe, hogy most kéne tízig számolni, amikor tízig kéne számolni... Ej-haj!
0191# 
0191# Na, erről beszélünk. És ehhez tettük hozzá, nagyon fontos volt ez, hogy nem arról van tehát szó, hogy itt
0198# valamiféle úgynevezett életstratégia alapján az illető "carpe diem" él. Nem erről van szó! Hanem, hogy nem is
0206# nagyon tud másképpen élni, csak így. Vagy pedig kisebb-nagyobb mértékben jellemző az rá, hogy talán jobban
0214# szeretné fegyelmezni, kontrollálni, kézben tartani magát, mint ahogy tulajdonképpen saját magának ez sikerül.
0222# 
0222# Na. Erről van szó. Ez a téma.
0224# Így jutottunk el oda, hogy egyrészt megnéztük, hogy ennek a sémának az egyik nagyon-nagyon fontos jellemzője,
0231# hogy nem tudunk határokat tartani. Még ha akarnánk, se tudnánk határokat tartani, vagy legalábbis nagyon
0239# problémásan. És ennek a háttere nem pusztán az, hogy látjuk mi, hogy ott a határ! Hát itt van! Ide nem lépek
0247# már! - Ez jó lenne, ha így lenne nekünk belül... De sajnos úgy van, hogy aki nem tud határt tartani, és ezzel
0255# küszködik, nála nem is itt van első lépésben a határ, hanem ott! Tehát ő megy! És ha a férje, felesége, gyereke
0263# környezete mondja, hogy "Te, figyelj! Miért nem álltál meg?" - "Hol? Hol kellett volna megállnom?!" És mindennek
0271# a hátterében az ő érzései a téves határához igazítják őt, és arra teszik őt motiválttá, képessé is, hogy az
0279# alapján cselekedjen érzelmi indíttatásból, ahol ő tévesen a határt észleli belül.
0285# 
0285# Ezek megvannak már, ugye, nem kell ezt hosszabban ragozni? Próbálok építeni az előzőekre... Hát, ha csak nem
0292# vagyunk nagyon sérültek! Mert akkor az már elveszett! Akkor mindent újra kell kezdeni!
0299# 
0299# Szóval. Így jutottunk el oda, hogy próbáltuk egy tágabb összefüggésben megnézni, hogy mit is jelent az, hogy
0306# képes vagyok határokat tartó emberré válni. Hogy ez mit is jelent a család rendszer összefüggésében, emlékeztek
0314# erre. Hogy nem arról van szó, hogy.... a férfi, azt mondja: "Határtartás? Azt tudom, milyen. Kétszer szólok,
0322# harmadikra ütök! Az a határtartás. Akkor megtanulja egy életre, hogy hogy van!" Nem az a határtartás, hogy
0329# elkezdek ordítani, meg bántalmazom a gyerekem. Nem az a határtartás! S erről beszéltünk egy egész alkalmat, ha a
0337# két alkalomból összetesszük, hogy ez egy milyen finom szövetű, árnyalt dolog!
0343# 
0343# Így jutottunk el oda, hogy visszatértünk John Payne-nek a gondolatához, aki azt mondja, hogy a ma gyerekének a
0351# legnagyobb nehézsége az, hogy éppenséggel a maga gyerek-voltának a minden bogarasságához túl sok stressz járul
0359# hozzá. És hogy nem is volna olyan nagy baj, hogy az egyik gyerek kicsit ilyen, a másik kicsit olyan, az egyik
0367# már eleve érzékenyebb, a másik olyan jó lassú... Az egyik izgő-mozgó, a másik olyan... (hanghatások a nagyon más
0375# gyerek illusztrálására) Hogy az önmagában nem lenne baj, mert a világ színes, lesz ilyen felnőtt is, meg olyan.
0384# 
0384# Igen ám, de ha az egyéni sajátosságokhoz, amelyek hajlamosak a szélsőség felé menni, hozzáadunk jó sok stresszt,
0392# akkor létrejön a zavar. Figyelemzavar, magatartászavar, szociális zavar, tididim-tididim... hiperaktivitás, és a
0401# többi, kényszercselekvések és ezer dolog. És hogy azt nagyon látjuk, hogy mennyire tapasztalható, hogy hány és
0409# hány gyerek küszködik ma már ilyesmivel.
0413# 
0413# Tehát. S akkor arról kezdtünk el beszélni, hogy ha mindez így van, akkor valamit nagyon tehetnénk. Ez pedig az,
0424# hogy kevesebb legyen a gyerekek világában a stressz. S hogy mitől van ott sok stressz? Emlékeztek, túl sok
0435# tárgy, túl sok választási lehetőség, túl sok információ, és ha ez nem volna elég, túl gyorsan. S emlékeztek, így
0446# is beszéltünk erről, mert szerintem ez elég jól leírja a helyzetet. Hogy amitől egy felnőtt boldogtalan lesz,
0457# mondjuk feszült, ideges, lobbanékony, türelmetlen, boldogtalan, attól egy gyerek megbetegszik.
0467# 
0467# Kész csoda, hogy mikor behelyezzük a gyerekeinket abba a tempóba, amiben a mi felnőtt világunk mozog, amiben mi
0475# magunk sem vagyunk jól... Hogy azokat a képlékeny, se kifejlett idegrendszer, se kifejlett agy, semmi nincs
0483# kifejlődve - s belehelyezzük ebbe a ritmusba... Kész csoda, hogy csak ennyi a zavar! Éppen azt mondhatnánk, és
0492# arra csodálkozhatnánk, hogy milyen hihetetlenül rugalmas az emberi természet, hogy csak ennyire sérülünk meg,
0500# amennyire megsérülünk.
0502# 
0502# És emlékeztek, a felnőttekre vonatkozó kutatásból hozok, csak egy-két perc, s akkor térjünk ide vissza
0508# összefüggéseket látni... Hogy azt gondoljuk, ha nagy szabadságunk van, akkor szabadon hozzuk meg a döntéseinket,
0516# és emiatt boldogok vagyunk. És kiderült, legalább hat pontban össze tudjuk foglalni, hogy pont fordítva van! Még
0523# nálunk is fordítva van. Mert minél nagyobb a szabadság, annál nehezebb dönteni. Annál nehezebb azt mondani, hogy
0531# ez legyen, az legyen, amaz legyen, annál nehezebb maga a döntési folyamat, annál nagyobb stresszhelyzetet
0538# jelent, hogy egyáltalán döntsek. De a szabadsággal mi jár együtt? Megemelkedik az igényszintem. Hát, ha szabadon
0545# én dönthetem el, akkor aztán legyen a legjobb! Vagy legalábbis eggyel alatta. Megemelkedik az igényszint, nő a
0553# nyomás, hogy akkor annak mindenképpen jónak kell lenni. Ha még meg is hozom a döntéseket, mi történik? Általában
0560# a legtöbb ember nyitva tartja magát, és az azt jelenti, hogy nézi-nézi a telefonját, (Egészségedre!) ..."Ez volt
0568# a legjobb telefon a piacon, elmondanám... Ez a legokosabb buta telefon, ami csak kapható!" És ha te
0574# kiválasztottad a legokosabbat, a legkisebbet, a leglaposabbat, a leggyorsabbat, és mindent, mi lesz két hét
0582# múlva? Ááá, 20 %-kal olcsóbb.
0584# 
0584# Vagyis, ahogy az igényszintünk megemelkedett a szabadsággal együtt, befektettük a rengeteg vívódást, nyűglődést,
0592# állandóan... Ezerfelé bolyongtunk, hogy a legjobb legyen... Valójában esélytelenek is vagyunk, mert lesz kisebb,
0600# laposabb, gyorsabb, tididim-tididim... Ráadásul minden, ami nem lett a miénk, veszteség-érzetet kelt bennünk,
0608# méghozzá alaposat.
0610# 
0610# Kérdezzünk meg nőket, ahogy búcsút kell inteniük 3 milliárd férfinek. Manapság nem is nagyon szokott sikerülni.
0619# Merthogy a férfiaknak nem sikerül, ezen nem csodálkozunk. Mondjuk, a történelmi tapasztalatra utalnék itt. De
0628# kiderült, hogy ez a helyzet a nőknek is túl nehéz.
0633# 
0633# Vagyis: rengeteg veszteségélményünk adódik pusztán azáltal, hogy mi nem lett a miénk, és ráadásul, ami a miénk
0643# lett, úgy tűnik föl számunkra, hogy túl drága. "Ezért az emberért? Ezért vagyok boldogtalan? Ezért? Aki ezt
0653# csinálja velem? Hát ért ő nekem annyit?"
0657# 
0657# Tehát, ami a miénk lett, egy nagyon sajátos értékvesztésben lesz. Mi alapján? Hogy úgy vesszük, hogy túl sokat
0665# fizettünk érte. S azt mondjuk, hogy ahhoz képest nem is ér annyit. "Hát őérte mondtam le az összes nőről!!" (-
0673# Nem így van? Most próbálom átélni. Onnan kell kezdeni, hogy van egy feleségem, nem, ezt most már megpróbálom
0681# átélni. És akkor utána átélem ezt a rettenetes veszteséget.)
0686# 
0686# Tehát, ha azt mondom, 3 milliárd nőt vesztettem el őmiatta, akkor relatíve azt mondhatnám, akkor nagyon
0695# értékesnek kéne lenned, nemcsak ilyennek. Azt' még öregszel is! Nem, nem, nem, nem, nem... Valami itt nem
0705# stimmel! És ráadásul pozitív fordulat kizárt, emlékeztek... Hát milyen pozitív fordulat? Öregszik, ráncosodik,
0715# hülyül... Hát, de nem ez történik?! Akkor egyre többet lesz beteg, akkor neked kell helyette csinálni... Olyan
0725# személyiségvonások erősödnek föl az idővel, amelyek nem is voltak ott látszólag... 45 fölött egész érdekes
0735# élményvilága lehet azoknak, akik azt megérik, nem viszi el őket előbb a stresszre adott rettenetes saját
0745# válaszaik, s rájönnek, hogy: "Nahát, én sosem voltam ennyire pukkancs, mint most!"
0753# 
0753# Nagyon furcsa dolgok történnek velünk! Egész rendes emberként tudunk 40 évet leélni, s utána hirtelen nem is
0761# értjük, hogy ez mi! Tehát nem úgy van, olyan naivul, biztos van köztetek még egy naiv 20 éves, nem tudom, nem
0769# mondom, hogy emelje föl a kezét, de... Hogy mondjuk 20 évesen... (Feri azon nevet, hogy valaki tényleg fölemelte
0778# a kezét) azt képzeli, én azt képzeltem egész biztos, én biztos, hogy naiv voltam. Hát nagyon! Életkoromnak
0786# megfelelő naivitással rendelkeztem. Biztos, hogy úgy gondoltam, úgy nagyjából számot vetettem magammal, hogy
0795# vannak ilyen erényeim, vannak olyan gyöngeségeim, na, most ráhúzok, akkor az erények száma nő, mélységük
0803# höööö... És hát ezzel egyenes arányban meg a gyöngeségekkel szép lassan... tik-tik-tik. Azt álmomban sem
0811# gondoltam, hogy olyan gyöngeségeim lesznek, amelyek nincsenek, nem voltak 20 évesen. Hogy 50 évesen olyan
0819# marhaságaim lesznek, amik álmomban sem jöttek elő 20 évesen!
0824# 
0824# Na most, képzeljük el, hogy te mindezt látod a férjeden, vagy a feleségeden. Azt mondod tehát, ahhoz a
0835# veszteséghez képest, amit átélek, hogy temiattad mondtam le 3 milliárd 250 millió másikról... Tulajdonképpen nem
0847# vagy túl értékes! Értitek ezt a belső logikáját a szabad választásoknak az érzelmeinkre gyakorolt hatásáról?
0860# 
0860# Tehát. Pozitív fordulat lehetősége kizárt, mert legföljebb az történik, hogyha te tökéletes vagy, akkor este
0868# picit nyugodt szusszanással fekszem az ágyamba, és azt mondom: "Hát erre számítottam! Hát hülye lettem volna
0876# máshoz hozzámenni! Hát hozzámentem, így van. Még szép, hogy szeret! Hát mit csinálna?!"
0883# 
0883# Ellenben a negatív fordulat lehetősége biztosított. Az egész biztos, hogy megtörténik, minél magasabb volt az
0892# igényszintem. És mindennek a tetejébe mi történik? A felelősséget nem tudjuk áthárítani. És ehhez a rendszerhez
0901# kapcsolódik hozzá már a gyerekek világában is, látjuk, hogy a felnőtteket is ez boldogtalanná teszi, a
0910# gyerekekben zavart idéz elő az, hogyha minden nagyon gyorsan történik, akkor éppen az a program, amin vagyok,
0919# annak nagyon jónak kell lennie. "Nemcsak arról van szó, hogy most idejöttem, hanem 1 óra 15 perc! Na, na, na!
0929# Mikor jön már az élmény?! Mikor történik valami?! Mikor mondja már, amiért érdemes volt jönni?! Még nem mondta!
0938# Még csak az ismétlésnél vacakol! Ne is haragudjatok, nekem erre nincs időm! Nincs! 20 perce ezt csinálja, hogy
0947# dö-dö-dö... Az a baj, hogy tényleg, most 47 évesen egész lelassult. Már ücsörög! Ne is haragudjatok, nekem erre
0957# nincs időm! Hogy elmondja, akkor ismételjünk... Ne ismételjünk! Hu-hú! 63 év az átlagéletkorom, mondja a férfi.
0966# Nekem ne ismételgessél!"
0969# 
0969# Ez mit jelent? Hogyha mindazt, amiről eddig beszéltünk, időnyomás alá helyezzük, a helyzet még sokkal
0977# válságosabb lesz.
0979# Este a férj és a feleség arra kap lehetőséget, hogy valami kapcsolatot vegyenek föl egymással. Ezt mondhatjuk,
0988# ugye? Tehát, hogy valami... Egyáltalán, hogy kapcsolódjanak, tehát, hogy realizáljanak valamit, ami a fejükben
0997# van. Hogy mi férj és feleség vagyunk. Hogy ebből valamit megéljenek. De mindezt benyomjuk egy feszült
1006# élettempóba... "Van nekem még időm rád hangolódni? Hát ne vacakolj már! Mondjad a lényeget!"
1014# 
1014# Szóval, a mi felnőtt világunkban is mindez, ha még hozzátesszük, hogy 2-3 fokkal gyorsabban megy, mint ami
1025# nekünk megfelelő lenne... Ott vagyunk, ahogyan érezzük magunkat!
1032# Tehát, ami a felnőttet boldogtalanítja, zavarodottá teszi, feszültté, idegessé, és a többi.... (Nem tudom,
1043# énnekem vissza kell térnem a gumis mackónadrághoz! Mint Baltazar professzor, zseniális ötlet körvonalai
1054# rajzolódtak ki agyamban... Gumis macinadrág! Semmi zizegő medve, hanem csak...)
1063# 
1063# Jó. És így jutottunk el oda, hogy akkor beszélünk erről, hogy mi lehet a gyerekek számára egy jó lehetőség, amit
1076# mi felnőttek megtehetünk értük. Zárójel, ez a jó hírem.
1083# 
1083# Az derült ki, hogy amikor zavar van a gyerekeknél, az majdnem mindig utal arra, hogy zavar van a felnőtteknél.
1092# Ezért a felnőtt, amikor azt mondja: "Tényleg, hát miért? Nem kell annyi tárgy! Kezdjük csak el kipakolni!"
1101# Valójában milyen cselekvésnek lát neki? Amit a saját életében is meg kéne tennie! Tulajdonképpen elindít egy
1110# folyamatot, amiben megváltoztatja a gyerek környezetét és világát, és ebben a változásban, miután tevékenyen
1119# részt vesz, a saját világát is kezdi megváltoztatni. Ez jó! És itt megélheted azt az örömteli dolgot, hogy nem
1129# rajtad kezded! Mit szólsz? "Na, Petikém, hány játékod van?!" És nem a saját bolond kütyüjeid számát kell
1137# felezni. Jól néznénk ki!
1140# 
1140# Szóval, így jutottunk el oda, hogy azt mondtuk: szükség volna 4 területnek a gyógyítására:
1148# Időrend - ez volt az első, ugye, erről beszéltünk. De az időrend alatt pont nem azt értjük, hogy egyre... hanem
1158# azt, hogy legyen idő csak úgy lenni! Mi történik akkor, amikor egy szülő nem osztja be tik-tik-tik-tik, a gyerek
1168# összes i-de-jé-t? Valójában abban segíti őt, hogy egy olyan helyzetbe kerüljön, amely helyzetben magával kell
1179# valamit kezdenie. Most ugye nem csecsemőkről beszélünk, hanem most már elemi- vagy általános iskolás
1188# gyerekvilágról. Elsősorban. S akkor az történik, hogy elkezdheti magában kidolgozni azt, hogy mit kezdjek akkor,
1198# hogyha ez számomra nyomasztó, vagy unatkozom, vagy frusztrált vagyok... Elkezdek magammal tudni bánni. De hogyha
1209# a szülő a gyerek minden idejét beosztja, és azt veszi észre... Milyen sok kedves szülőt látok! Hát a legtöbb
1219# szülő tele van jó szándékkal! Nehogy félreértsétek ezt! Hát tele jó szándékkal! "Azt vettem észre a gyerekeimen,
1229# amikor nem osztom be minden idejüket, úgy elkezdenek elkalandozni! Úgy lanyhul a figyelmük."
1238# 
1238# Hát éppen arra van szükség, hogy a gyerek megtapasztalja azt, hogy így szétszóródik a figyelme. És hogy ezzel a
1247# helyzettel kezdjen tudni bánni. Hogy tudom egyáltalán a figyelmemet valamire irányítani? Hogy fedezek fel
1256# valamit a környezetemben? Hogy kezdek el elmélyülni és játszani vele?
1263# 
1263# Tehát, ha van több szabadság, és nincs minden idő- és teljesítménynyomás alatt, az teremt lehetőséget arra, hogy
1273# elmélyedjünk. Különben éppen nem elmélyülünk, hanem éppen megtanítjuk azt a gyerekkel, hogy óráról órára mindig
1283# valami mást kell csinálnia. Most hegedül. Most rajzol. Két óra múlva sportol. 3 óra múlva ül, és házi feladatot
1293# csinál. Fél óra evés... Kapsz egy mesét...
1297# 
1297# Ez olyan, mintha azt gondolnánk, hogy a gyerekeknek állandóan ingerekre van szüksége. A gyerekeket nem ingerelni
1306# kell mindig valamivel! És ugye ebből jön az, amit John Payne így nevez, hogy a 'bohóc-szülő'. Az egyik, hogy a
1315# gyerekemet állandóan ingerelnem kell valamivel, stimulálni kell a gyereket, mert különben életképtelen. A másik
1324# meg, hogy szórakoztatni kell! Egy gyereket nem állandó ingerekkel kell bombázni, és nem szórakoztatni kell,
1333# hanem törődésre meg élményekre van szüksége! De ahhoz, hogy élményei legyenek, mire van szüksége? Arra, hogy
1342# valamiben elmélyedjen! Hogy valaminek odaadja magát! Hogy valamire legyen elég ideje. Hogy valamibe
1350# belefelejtkezzen. Hogy a szó jó értelmében valami őt elvarázsolja, és ne rögtön azon kelljen gondolkodni, hogy
1359# kapok-e dicséretet érte, vagy ötöst, vagy hurkapálcikát, vagy nyalókát, vagy mittudomén, törökmézet, lufit, vagy
1369# vattacukrot. Ezek gyerekkorom nagy álmai! Vattacukor! Ó! Tényleg, hát...
1375# 
1375# Na jó. Gyerünk! Akarom mondani! Olyan sok mondanivalóm van!
1381# Oké! Jó?
1382# Igen. Talán idehozom még ezt az egy dolgot, hogy a legtöbb szülőnek, éppen azért, mert ez az ő világára
1393# jellemző, van egy ki nem mondott törekvése a gyerekével kapcsolatban. Az egyikről már beszéltünk. Az a szülő,
1404# aki azt mondja, hogy "Én nem kívánok tőled semmit, csak legyél boldog!" - Emlékeztek rá? Vagy nem beszéltem
1416# róla? De, ugye? Nem? De! De, de, de!
1420# 
1420# Hogy rácsodálkozott egy felnőtt nő a beszélgetés során: "Ó, nekem csodás gyerekkorom volt. A szüleim feltétel
1427# nélkül szerettek, és ez is jó volt, meg az is" Mindig emlegette: "Tényleg, az én édesanyám nem is mondott mást
1434# mindig, csak azt, hogy: a lényeg, hogy legyél boldog!" Egyszer csak rádöbbent, hogy ez milyen nyomasztó teher!
1441# Hogy nagyon nem könnyű mindig boldognak lenni! "Te csak legyél boldog!" -"És ha most nem vagyok az? Anya!!!
1448# Azért szeretsz?!" Nem vagyok boldog, de nekem boldognak kell lenni! Valamit elszúrok, ha nem vagyok boldog!
1454# Anyám, csak ezt az egy dolgot, az életét odaadta, és azt mondta, csak egy dolgot kérek tőled, legyél boldog! És
1462# én ezt nem tudom neki megadni!
1464# 
1464# Ebből a szempontból a legártatlanabbnak tűnő dolog is, amit úgy mondunk a gyerekeinknek, hogy "Te csak csináld
1473# ezt!" - kétes gyümölcsöket tud szülni.
1477# De a másik, ami ki... Ugye ma egy ilyen világban élünk, ez a felnőtt világ! Ő nyűglődik azzal, hogy nem boldog!
1486# S akkor ránéz a gyerekére, és azt mondja: "Te csak legyél boldog!" Na, jó?
1493# A másik, ami talán még kimondatlanabbul ott van rengeteg jó szándékú felnőttben, akinek van gyereke: (suttogva)
1503# "Legyél rendkívüli!" Tulajdonképpen csak azt akarom, hogy te legyél egyéniség, magunk között szólva. Egy
1512# összetéveszthetetlen egyéniség!
1515# 
1515# Nyomasztó teher, ha boldognak kell lennem, vagy ha egyéniségnek! Az egy nyomasztó teher! Annyira bennem van az a
1528# történet, most el is mondom. Igen, nem bírok türtőztetni, úgyhogy kijön belőlem. Talán itt nem is mondtam még.
1541# Vagy elmondtam?
1543# 
1543# Beteg lett egy kissrác. De rákos beteg volt. 11-12 éves, daganatot állapítottak meg nála, rosszindulatú
1552# fajtából. Nem mondtam még el ezt nektek? Talán nem! De ez is valós történet. Igen, a gyerekekkel beszélgettem
1563# egyszer erről. És akkor kemoterápia, sugárkezelés, mindenen végigment a gyerek, plusz műtét, s úgy tűnt, hogy ez
1574# így rendben is van, legalábbis annyira, hogy már volt olyan jó állapotban, hogy visszamehetett az osztályba. S
1584# hát ott voltak az ő barátai. Tehát ő nagyon izgult, meg várta, meg vágyott rá, vissza-, visszamenni. Igen ám, de
1595# kopasz lett. S hát egy kisfiú, nála csak egy kislánynak lehet ez biztos nehezebb, hát hogy menjen, most
1605# kopaszon, nyilván 12 évesen nem vett föl parókát... Hát, kopaszon. Ha Michael Jordannak jó, akkor neki is, de...
1616# Villogott a feje. S akkor nagy szorongva a kilincset lenyomta, ajtót kinyitotta, s bent ült az összes
1626# osztálytársa úgy, hogy le volt vágva a hajuk. Mindenki kopaszra vágatta a haját!
1634# 
1634# Most a mi világunk szerint, ugye, a kultúránk irányadó áramlatai szerint az a 27 gyerek, aki tök egyformán
1646# levágatta a haját, tulajdonképpen rossz irányban van, nem? Tehát, legalább egynek azt kellett volna mondani,
1658# hogy: "Nem, én egyéniség vagyok! Rendkívüli, összetéveszthetetlen személy! Nem vágom le! Utálom a
1670# csordaszellemet!"
1672# 
1672# Nemegyszer, amikor éppenséggel nem azzal foglalkozunk vagy törődünk, hogy megmásíthatatlanul,
1680# visszavonhatatlanul egyediek legyünk, hanem egyszerűen csak... Na. Valami mélységesen emberi kijön belőlünk. Nem
1690# akkor leszünk a legrendkívülibbek? Lehet, hogy más is tudja azt csinálni, de akkor is azt éljük meg, hogy "Na,
1700# most, most vagyok valaki! Most csináltam az életben valamit! 5 éve ide járok az iskolába, de az, hogy most
1710# kopaszra vágattam a fejem, többet ér az 5 év minden cuccánál!" Szerintem egyébként nagyjából ez így stimmel is.
1720# Miközben éppen tök egyformák, és azt mondják, hogy ne, ne...
1726# 
1726# Ezzel azt akartam csak mondani, hogy az, ami megint csak szinte nem is tudatosan ott van, hogy "Az én gyerekem
1733# legyen egyéniség!" Hogy ez ugyanolyan nyomasztó teher tud lenni, mint hogy legyen boldog. És semmi mást nem
1740# kérek tőle, és mindenemet odaadom, hogy ő az lehessen.
1744# 
1744# Jó. Tehát az időrend alatt éppen azt értjük, hogy a gyerekkor ne feladat legyen számára, hanem hadd legyen
1754# gyerek. Mert ugye a legnagyobb közös nevező aközött, hogy valaki mondjuk egy középosztálybeli jólétben nő föl és
1765# zavarai vannak, vagy pedig, hogy egy nagyon erős háborús stresszhelyzetet élt át, és zavarai vannak, a közös
1776# szál mi? Hogy túlságosan is be kellett vonódnia a felnőttek világába. Tehát hadd legyen gyerek!
1786# 
1786# Például... Na. Jó! Következő pont. Ez volt az idő, időrend. Hogy ne kelljen mindent vezényszóra. Második: a
1796# ritmus. Az milyen jó dolog! Hogy az életnek lehet ritmusa. Mikor segítőkhöz érkeznek valamilyen zavart mutató
1807# családtagok, szülők és felnőttek, és a segítő megkérdezi, hogy: "Leírná egy átlagos napjukat?" Szinte nincs is
1818# olyan, hogy átlagos nap, mert minden nap egy merő improvizáció. Át a reggeli rohanásból az esti kapkodásba. És
1829# minden csak úgy valahogy... éppen valahogy meglesz, valamikor meglesz, valakikkel meglesz, valahol meglesz.
1840# 
1840# Ebből a szempontból egy gyerek számára kielégítően, jó értelemben megfelelő stresszkörnyezet - az elég stressz,
1849# nem a túl sok, amennyi kell az élethez, hogy valami legyen benne - annak éppenséggel része az, hogy a napnak is
1859# van valami ritmusa. De az nem egy túlhajszolt, túlfeszített, elvárások, ezer dolog! Hogy egy hétnek van ritmusa,
1868# hogy van egy szombat, meg egy vasárnap.. Áááá...
1873# 
1873# Például, ha rajtam múlna, reggel 9 előtt nem kezdődhetne gyerekmise. Nem, nem! Tényleg hadd lehessen aludni! Még
1883# többet is! Meg hadd lehessen fölébredni, és még mielőtt bármit kell csinálni, csak szöszmötölni. Csak úgy
1893# mmmmm... Nem? Hát ne kelljen vasárnap hétkor kelni, hogy nyolcra misére odaérjek! Hát nem is lehet! Hát sok
1904# gyereknél nem lehet egy óra alatt. Hát fél hétkor kel föl vasárnap, mert misére kell mennie? Ijesztő!
1914# 
1914# Fél 10? Hát fél 10, miért, most hova sietünk? Olyan érdekes ez! Egy édesapa mondja, hogy őneki például nagyon
1925# fontos az, hogy reggel nyugodt ritmusban reggelizhessen meg. És.. (Egészségedre!) rájött arra, hogy inkább
1936# fölkel fél órával előbb, csak hogy a reggelije nyugodt ritmusú legyen, mint hogy fél órával többet alszik, és
1947# belekezd egy bolondok házába ébredés után. S azt mondja: Képzeld, Feri, az az érdekes dolog történt, hogy a
1959# gyerekeim szeretik a nyugodt reggelizést. Hogy az történt hosszú távon, hogy a gyerekek, ha fölébredtek,
1970# szívesen kijöttek velem, és átvették a nyugodt reggelizésnek a ritmusát. Hogy jólesett nekik ebben a nyugodt
1981# ritmusban kezdeni a napot. S arra figyeltem föl, hogy nálunk alig jelent problémát az, hogy: "Kelj már föl! Kelj
1993# már föl!" Mert ahogy fölébrednek, valami jó dologgal kezdődik a napjuk, valami megnyugtatóval, valami
2003# ritmikussal.
2005# 
2005# S itt a ritmushoz tudjátok, hogy milyen mélyen - idegrendszer, agy, immunrendszer, minden, hormonháztartás...
2016# Hogy kezdődik az emberi élet? Azzal, hogy az anyaméhben - tidi-tidi-tidi-tidi (a szívdobogást utánozza). Ez.
2027# Kilenc hónapon keresztül. Tidi. Ez egy ritmus! 9 hónapig egy magzat folyamatos ritmusban él. Egy folyamatos
2038# ritmusban. És hogy amikor kikerül az anyaméhből, nagy kérdés, hogy rátalál-e egy másik ritmusra, vagy már ott
2049# rögtön (- Egészségedre! Te! Ez már egy zavar!) Vagy pedig rögtön bele kell fognia a felnőtt világ esztelen nem
2061# tudom micsodájába. Hogy van-e ott egy jó ritmus?
2066# 
2066# Például mitől van ritmus egy gyerek számára? Ösztönösen is nézik. Az édesanyák, amikor fölveszik a gyerekeiket,
2076# több, mint 90 %-ban, anélkül, hogy bármelyik anyát erre megtanítanák, a bal oldalra veszik a babát.
2086# Tidi-tidi-tidi. Nemcsak attól nyugszik meg, hogy bőr, érintés, közelség, anya szaga... Mit gondoltok, hány hét
2097# után tudja egészen nyilvánvalóan megkülönböztetni egy csecsemő az anyja szagát más nők szagától? Hány hét kell
2108# hozzá? Mert a hangokat tudjuk, hogy a hangok... Hangokat, zenéket is meg tud különböztetni egy csecsemő, ha
2119# sokat hallotta az anyaméhben.
2122# 
2122# Elárulom. 6 nap elég hozzá! 6 nap. Az anyám szaga más, mint a többieké.
2130# Tehát, hogy ott vannak ezek az ingerek, anyám szaga, s ráadásul az anyám szaga stimulálja az agyam. Elkezdek
2143# tőle fejlődni, az anyám szagától. Ugye klassz dolog? Elég, ha szaglik! S máris... én meg növekszem.
2155# 
2155# De hogy a ritmus. Tehát azon kívül, hogy illata, bőre, tapintása, melege, ölelése, mindez együtt - azon túl
2166# pedig a ritmus. És hogy ezért a mi kultúránkban is mennyire természetes az, ahogyan a gyereket ringatjuk.
2177# Dajkálni - ringatni. Hogy milyen szép az akkor, altatót énekelni. Dajkálni, ringatni, hogy felnőtt korunkban
2188# is... Most ahogy elkezdtem ezt csinálni... Alig van, nem tudom, el tudok-e képzelni felnőttet, akit ez nyomaszt
2200# vagy idegesít! Hogy beülsz a hintába felnőttként, ugye? Ki is van írva a játszóterekre, 12 év alatt tilos a
2211# játékokkal játszani. Beülsz, és...
2215# 
2215# Jaj, ismeritek jól ezt a történetet, kis ministráns srác hátradobta magát. Ezt minden évben elmesélem. Vasárnap
2228# hosszan beszélt a pap, és az a gyereknek az időérzékelésében már a 'végtelen' kategóriába esett. Tehát érthető
2240# volt, hogy egy archaikus önnyugtató működésbe kezdett. És ahogy így... Puff, hátradobta magát. Most ezt nem
2253# próbálom meg. És hátra a talpa. Be volt erősítve a szentély mikrofonilag, és ő a márványlapon a fémszéket
2265# durrantotta hátra: "Bummm!" S a pap nagyon dühösen ránézett. Kettejük közt a különbség az volt, hogy az
2277# egyikőjük így, a másikójuk úgy vesztette el az időérzékét. És a gyerek, ahogy éppen még ebben a pillanatában...
2290# most nem tudok jól ülni.... a következőt mutatja: (Feri tehetetlenül széttárja a karjait) - Hogy van az?
2303# Hintaszék... Mi az, ami a kertekben van? Hintaágy! Hintaágy... hintaszék... Hej-haj!
2313# 
2313# Hogy látjuk sokszor, de már ezt is emlegettem nektek, hogy önstabilizáló dolog hintázni. Valakit látok
2321# egyébként, hogy misén is hintázik. Nem tudni, hogy túl nagy stressz neki a mise, "Ó, hát ez elviselhetetlen,
2330# ahogy ezt csinálják itt!" - Van ilyen! - Vagy pedig egyszerűen csak annak a ritmusával, kiszámíthatóságával
2339# megengedi magának, hogy ő is csak úgy legyen, és akkor ösztönösen, nem tudatosan bekapcsol számára a hintázás.
2348# Nagyon érdekes papként látni a hintázó felnőtteket. Ugye, akik nem látják magukat, mert engem látnak. Pedig ti
2358# sokkal érdekesebbek vagytok! Én mindig a jó oldalon állok.
2363# 
2363# Szóval, tehát a ritmus. Hogy a ritmus micsoda hihetetlen elemi, ősi, és ráadásul mennyire látjuk, hogy
2372# hozzájárul az egészségünkhöz, a növekedésünkhöz. És aztán, ugye, a ringatás. Hogy ezért, látom, olyan okos anyák
2383# vannak, hogy azt csinálja, gyerek (Feri gyerekhangon felsír) - nem kapja ki rögtön őt az ágyból, hanem elkezdi
2394# az ágyat mozgatni, ha az olyan. Ringatja. Azt olvastam, hogy az ősi magyar kultúrában az anyák - bölcső (Feri a
2404# ringatás hangját utánozza), kötél a lábához. S amikor a gyerek (felsír), az anya csak (mutatja a lábbal
2414# ringatást). Ezt úgy félálomban is lehet. Sőt, azt tudjuk, hogy vonatvezetők is mindig kellett nyomni egy pedált,
2425# nehogy elaludjanak vonatvezetés közben. És kiderült, hogy alva is lehet ezt csinálni. Ezt tudjátok? Ez nagyon
2436# szomorú, de az első vonatszerencsétlenség, mikor bekövetkezett, akkor kiderült már, mikor már bent volt ez a
2446# rendszer, hogy időnként mg kellett nyomni egy pedált. Azt gondolták, hogy akkor ez azt jelenti, hogy ébren van.
2457# És nem. Merthogy ezt alva is lehet csinálni. Mint hogyha valaki volt katona, akkor tudjátok, hogy állva is lehet
2467# aludni. Sőt, ez egész megrázó! Fogolytáborban élők nyilatkoztak erről, hogy volt, hogy verték, s miközben
2478# verték, elaludt, mert annyira álmos volt.
2482# 
2482# Tehát a ritmus, a ringatás. És ezért... Na. (Feri szemlátomást kínlódik, mondja, ne mondja...) Azt mondják az
2492# okosak, de hát erről is volt már szó... Csak nem voltatok itt, tehát ezt most értetek mondom. Én voltam itt
2502# egyedül, és akkor azért...
2505# Hogy tulajdonképpen a gyerek nagyon fejletlenül érkezik a világra. Nincs még egy olyan lény, amelyik ennyire
2515# magatehetetlenül, fejletlenül jön a világra, mint az embergyerek. Hogy még arra sem vagyunk képesek, ami a
2525# legalapvetőbb agytörzsi ösztönkésztetésből is megy egy állatnak, hogy belekapaszkodik. Hogy hiába van
2535# fogóreflex, nem tudok belekapaszkodni az anyámba! Hát mi, azzal a kis... Volt egy anya, nagyon félt attól, hogy
2545# tud-e jó anya lenni. Megszülte a babáját, s eljött az első pillanat, hogy le kellett vágni a körmét. Hívta a
2556# nagymamát. "Nem, nem, olyan pici, nem merem vágni!" Egy ijedelem: "Olyan pici, hozzá sem merek nyúlni!"
2566# 
2566# Miért születünk ilyen döbbenetes fejletlenséggel? Azt kellene mondanunk, hogyha az egészséges fejlődés minden
2577# szempontját vesszük, még egy olyan 9 hónap dukálna nekünk odabent. Csak az a baj, hogy a nők nem elég nagyok!
2588# Mondjuk ehhez mi se, tehát az a 10 cm nem sokat oszt vagy szoroz... És főleg mihez képest? Ez tulajdonképpen egy
2600# evolúciós kompromisszum. Mégpedig, hogy az ember attól ember, hogy magához képest egész nagy a feje. És a
2611# fejében van az agya. Ezért 9 hónap után már nehezen jön ki. Nem maradhat még tovább bent, mert nem tudna
2622# kijönni. Így is nagyon nagy a feje!
2626# 
2626# Ez azt jelenti, hogyha egy optimális közeget kéne teremteni, most képzeljünk el egy kilenc hónapos gyereket,
2635# hogy azt megszülni! - Na tudod, kivel szórakozzál! - Tulajdonképpen az, hogy ennyire fejletlenül születünk, egy
2645# evolúciós kompromisszum. De ugye a Trabant útfekvése senkit se ragadtasson el felelőtlen vezetésre, mert a
2654# Trabant útfekvése kitűnő... Tudjátok, ez benne volt a Trabant használati utasításában. Ezt mi, öregek tudjuk!
2664# Hogy megvetted a Trabit... Hát megvetted. Hát megvetted, és akkor 4 év múlva kifizetted... Nem tudom,
2672# kifizetted, 4 év múlva elmentél érte... S ez volt benn: "A Trabant útfekvése kitűnő." Olyan gumijai, tudjátok,
2682# olyan virslik...
2684# 
2684# Azért, mert egy gyerek világra jön, ne gondoljuk azt, hogy életképes. Merthogy nem az. Tulajdonképpen, így
2693# mondják, akik érzékletesen mondják, hogy nagyjából hogy kellene nézni az első, a születés utáni első kilenc
2703# hónapra. Hogy az úgy van, hogy az első 9 hónap van bent, a második kilenc hónap kint, de az körülbelül
2712# ugyanolyan. Nagyjából ugyanolyan védelmet, védettséget, ritmust, biztonságot, mindent igényel egy pici. Hogy van
2722# első 9 hónap, az bent van, s a második kilenc hónap meg kint. És hogy csak azért nem tűnik föl, hogy ezt
2731# igényelné egy pici, merthogy gyorsabban megszületik. De az meg azért van, mert nem vagyunk eléggé nagyok.
2741# Hej-haj!
2742# 
2742# Tehát a ritmus. Ritmus. Altató. Altató! Énekek, hááá... Jó!
2747# A ritmus tulajdonképpen ki is emel mindig valami fontosat. Mert mikor az van hogy 'tidi' - az a fontos. Ugye,
2757# amikor valaki nem tudja önkontroll, önfegyelem, önszabályozás, nincs fontos vagy nem fontos. Csak a pillanatnyi
2767# késztetés van. Valaki belenő abba a világba, ahol van egy természetes ritmus, ahol kivárunk dolgokat, és nem
2776# elvárunk dolgokat. Emlékeztek erre, kivárás elvárás helyett. Akkor az kiemeli a fontos dolgokat. Ugye a zenében,
2787# nem tudom, ki mondta, de nagyon okosan mondta, "A zenében a csönd is a zene része". Hogyha kivennénk a zenéből a
2797# csöndet, mert minek az, mert hát az számít, amikor fújják meg húzzák - akkor az hogy hatna ránk? Hogy milyen
2806# zseniális...
2808# 
2808# Amikor fiatalember voltam, jártam a Zeneakadémiára. Mindig föl, kakasülő, mert oda beengedtek. Ugye, nem kellett
2816# jegy. Fölmentél, beengedtek. Zseniális! Hej! Hát a zeneirodalom micsoda gyönyörűségeit hallgattam onnan föntről
2825# végig! S akkor lehetett onnan föntről... szünet előtt elnéztem, hol van üres hely, s akkor a második részt már
2833# nézhettem nagy úriasan! Közelebb voltál a zenéhez! S akkor emlékszem, hogy elvarázsolt az például, volt a
2842# kedvenc szimfóniám, Berlioznak a Fantasztikus szimfóniája. Nahát, a romantika árad belőle! Tényleg, hát énnekem
2850# az nagyon... És akkor elkezdtem azzal játszani, hogy minél több karmester vezényletével meghallgatni a
2858# Fantasztikus szimfóniát. És akkor... ott van egy pici szünet, akkor ott erősebb, akkor ott lehalkul, akkor
2867# ráhúzott, gyorsabb lesz, lassabb, ott hirtelen csak egy valami szól. Jaj! És akkor játszani ezzel! Már csak
2875# zeneélvezőként vagy hallgatóként.
2878# 
2878# Ez ugyanúgy a gyerek életében. Ugye, az időrendet mondtuk. Hogy a szünet az időrend része. Amikor nem csinál
2888# semmit, az is az időbeosztás része. És nem az az időbeosztás, hogy nincsen benne csönd, vagy szünet.
2897# Jó. Jaj, hát miket mondok? A ritmus azzal is segít, stresszmentesít, hogy kiszámíthatóvá teszi az életet. Hogy
2907# van egy kiszámíthatóság. Tudom, hogy este biztos lesz mese. Előtte lesz vacsora. És hogy a ritmushoz tartoznak a
2917# rituálék. Nem egyszerűen csak nekiállunk enni, hanem azt mondja az apa vagy az anya, mikor már lehet valakinek
2928# mondani, hogy: "Megvárjuk a többieket". Akkor elkezdünk valamit késleltetni. De közben biztosak lehetünk abban,
2938# hogy amikor az utolsó ember is leült: "Gyere már, Józsi, mindenki rád vár!!" - Ugye, tehát van egy kultúrája
2948# annak, ahogy megvárjuk a többieket... S amikor mindenki leült, akkor még mindig nem kezdünk el enni, hanem akkor
2958# mondunk egy imát. Hogy ez... Persze, szűkölhet érte egy gyerek, mikor nagyobb. A kicsi gyerekek szokták kérni.
2968# Ezt tudjátok? A kicsi gyerekek, nemcsak azért, mert állandóan figyelik a környezetüket, hogy mit hogy kell
2978# csinálni. Azért is. De nagyon megnyugtatóak a rituálék. Hogy valamit valahogyan csinálunk.
2987# 
2987# Egy édesanya mondta azt, hogy élmények a gyereknek... Hétvégente, havonta mondjuk egyszer vagy kétszer átjött
2995# egy... nagy családi, nagy rokoni ramazúri volt. Átjöttek hozzájuk. És a lány, az érzékeny, ő volt az érzékenyebb
3004# gyerek, tulajdonképpen a szíves program, kavalkád közepén mindig kiakadt. S elkezdett kibírhatatlan lenni. Az
3012# anya rájött, hogy egyszerűen a gyerekének túl sok. Neki nem sok, mert ő úgy éli meg, hogy egy színes programot
3021# csináltam a gyerekeknek. Itt vannak az unokatestvérek, az unokanővérek, meg még Lajoska is a szomszédból. Ez
3029# nagyon jó, csak a gyereknek sok volt. "Aztán, amikor láttam a gyerekemen, hogy elkezd kötözködni, verekedni,
3038# ordibálni, indokolatlanul sírni, akkor kézen fogtam, mert tudtam, hogy mindig így lesz, vasárnap délelőtt
3046# elmentünk csak kettesben, kutyával. Mentünk egy órát, s ezalatt a gyerekem lenyugodott. S utána vissza lehetett
3054# engedni a többiek közé. De akkor az az ő egy órája volt, annak megvolt a ritmusa, szép lassan mentünk, volt egy
3063# kör, azt mindig megcsináltuk... Igazodtam a gyerek tempójához, nagyjából egy óra múlva visszaértünk, és..."
3071# Tehát kiszámíthatóság! Tudom, hogy mire várhatok! Oké.
3076# 
3076# Aztán. Ez milyen érdekes! Nemcsak az imádság jelenthet egy ritmust. Rituálé, de közben egy ritmust is ad - esti
3086# ima - még akkor is, hogyha egyébként beleszól, ő nem imádkozik, "Most mondjad!" - "Nem mondom!" - tehát egy
3095# csomó forgatókönyv van... Azzal együtt is jó. Azzal együtt, hogy van közben egy 'húzd meg - ereszd meg'. Attól
3105# függ, hogy éppen ki hogy van. És milyen nagy dolog, ha éppen ott valami éneklés is van, mert az éneklésnek is
3115# van ritmusa. És aztán ugye a mesét mondjuk - annak is van egy ritmusa. Hát az egyik legmegtisztelőbb élményem
3125# volt az, azt mondja az egyik kedves ismerősöm: "Képzeld el, egyszer csak hallom, hogy az emeleten te beszélsz.
3135# Fölmegyek a gyerekhez, egy előadásodat hallgatja. Le van oltva a lámpa, és..." - "Mit csinálsz?" Azt mondja:
3145# "Olyan megnyugtató hangja van! Erre olyan jól el tudok aludni!" A felnőttek azt mondják: "Mit affektál itt a
3154# színpadon!" - A gyereknek meg az olyan jó, megnyugtató...
3160# 
3160# Már olyat is hallottam, hogyha hosszú útra mennek gyerekekkel, beraknak. S akkor (a horkolást imitálja).
3170# Ja. Már 25-ször elővettem, mindig akarok valamit mondani, csak... elsodornak az impulzusaim. Hogy például annak
3180# is van egy kiszámíthatósága, ritmusa, sőt rituáléja, ahogy egymással beszélünk. Hogy mikor az anyukám azt
3191# mondja, hogy "Feri, te ezt ne vedd el, hanem kérd meg, hogy elvehetem?" Hogy akkor kialakul egy rituálé. Hogy
3201# ott van, és: "Kér belőle még valaki?" Egyetlenegy sütemény van. Akkor nem azé, aki a leggyorsabb, hanem ahhoz
3212# kapcsolódik egy rituálé. Mégpedig az, hogy: "Kéri-e még valaki?" És akkor megfelezzük, vagy elharmadoljuk. Vagy
3222# valakinek lehetősége van a másik jólétéhez hozzájárulni: "Edd meg te!" Ugye az komoly nyereséggel jár azt
3233# mondani, hogy: "Edd meg te!" Vagy azt mondani, hogy tulajdonképpen én nem kérem. Mert tele van mazsolával,
3243# utálom.
3244# 
3244# Szóval, hogy az udvariasságnak, a beszédben való udvariasságnak az ezer apró dolga tulajdonképpen egy
3253# kiszámítható rituálét és ritmust hozott az életbe. "Szabad?" Vagy kapom - "Köszönöm szépen!" Hogy például kapok
3264# valamit, s azt mondom, "Köszönöm." Fölállok az asztaltól, s azt mondom: "Nagyon finom volt!" Nem tudom, nekünk
3275# azt kellett mondani, hogy nagyon finom volt. Persze, aztán hülyéskedtünk, elkezdtük ilyen kánonban mondani:
3286# (Feri óvodás hangon kántálva) "Kööööszönjük szééépen a vaacsorát, naagyon fiiinom voolt!" Anyukám meg
3296# boldogtalan lett tőle. Hmmm... Szegény.
3300# 
3300# Na. Szóval, amikor megtanuljuk ezeket a nagyon egyszerű mondatfűzéseket, ahogyan megköszönjük, ahogy kérjük,
3310# ahogy udvariasak vagyunk, az ad egy rítust, egy rituálét, egy ritmust. És a szó jó értelmében a beszédet, a
3320# kommunikációt kiszámíthatóvá teszi. Hogy milyen nagy dolog az, és hogyan szokták sajnálni, akiknek kimarad ez az
3330# életéből, mondjuk elköszönünk egymástól, és akkor adok két puszit. "Szia, papa!" - cupp-cupp. Annyira bennem van
3341# apám azzal a lehetetlen Pitralonnal pacskolta be az arcát borotválkozás után, de mégis, nekem az apámnak az
3351# egyik illata ez a lehetetlen Pitralon nevű... Ilyen, már a neve is, értitek... Pitralon! Ti mire asszociáltok
3361# arról, hogy Pitralon? Hát ez minden, csak nem egy jó illat! Pitralon...
3368# 
3368# Szóval. Mikor katona voltam, alkoholt, ugye, nem lehetett bevinni. Ámde ugye borotválkozni kell! S ha valakinek
3378# érzékeny a bőre, arcszeszt kell használnia. Ezért láttam ám én az őrmester... Ott voltam, alapkiképzés volt,
3389# őrmester megállt a szekrénynél, ugye szekrényben ott voltak a tisztasági cuccai, és nyomta a Pitralont befelé!
3400# Azért ahhoz már nagyon... Ez a stressz! Pitralont ivott! Még jó, hogy nem szagolt rám! Én meg: "Apa! Apa!"
3411# 
3411# Na, gyerünk már! Komolyan! Jó. Hogy ráadásul, hogyha a ritmus valamiféle rituáléhoz kapcsolódik, akkor az valami
3421# nálunk többre, valami nálunk magasabbra is következtetést ad. Hogy azt mondjuk: "Ezt most így csináljuk,
3431# mert..." Ehhez lehet valamit mondani, de hogy mondjuk a karácsonyi ajándékozás úgy megy, hogy... És pusztán
3441# azáltal, hogy a család összes tagja igazodik valami rituáléhoz, ezzel kifejezzük azt, hogy valami nagyobb rend
3452# létezik a világban, és mi ehhez alkalmazkodunk. Egy gyerek számára az anya a világ. Utána anya-apa a világ,
3462# anya-apa-tesó a világ, anya-apa-család - ez a világ. Tehát, ha vannak rituálék a családban, és ezek nem
3472# föltétlen vallásos rituálék. Ugye, ezt tudjátok? Vannak nem vallásos rituálék. Vannak nem vallásos rítusok. És
3482# ha valaki nem vallásos, akkor legyenek nem vallásos rituáléi, és nem vallásos rítusai. Hurrá, hurrá! Nagyon jó,
3493# hogyha ezek vannak!
3495# 
3495# És akkor egy gyerek belenő abba az élménybe, hogy itt mindenki igazodik valamihez. Tehát, akkor van valami
3504# nálunk több, valami, amibe bele lehet simulni, ami jótékony, és... Pusztán azáltal, hogy valamit valahogyan,
3514# ritmikusan, kiszámíthatóan csinálunk. Hej-haj!
3519# 
3519# Jó. S ráadásul, ráadásul a ritmus folyamatot teremt. Ha tudjuk, hogy valaminek van egy ritmusa, akkor egyszer
3528# csak belekerülünk abba, hogy eleje - közepe - vége. Eleje, közepe, vége, nemcsak most és itt. Hanem eleje,
3537# közepe, vége. Hogy tudom, hogy ez most a közepe, most vége. Most itt tartok, most ott tartok, most amott tartok.
3546# Ahol a belső impulzusoknak a kontrollja nem tudott megfelelően kifejlődni, ott nincs eleje, közepe, vége. Hanem,
3556# és így fogalmaztam ezt meg, talán ez érthető, hogy aki így van, ő nem a jelenben él, még ha esetleg ezt ő maga
3565# így szereti a maga számára megmagyarázni, hogyha nem látja azt, hogy ez mekkora zavar. Ő nem a jelenben van, és
3575# mindig kifejezi magát csodás improvizatív képességével, hanem a jelenből él. Mindig csak a jelenből tud élni.
3584# Nem a jelenben, hanem a jelenből csinál mindig valamit, mindig csak a jelenből. Sohasem a jövőből, a
3592# reménységéből. Abból, hogy 3 hónap múlva lesz Mikulás. Nem, egy kicsit több. Lesz Mikulás! Megfogjam a kezed?
3602# 
3602# Szóval, hogy azt mondom, ha a jelent nézzük, biztos másképpen reagálnék a jelenből, de tudok nemcsak a jelenből
3612# egy választ adni az életre. Hát egész más, hogy valaki a jelenben van, vagy a jelenből van csak. Hogy magamat
3623# folytonosságként észlelem-e, vagy nem. Ha zavar van, tulajdonképpen nem észlelem magamat folytonosságként. Hanem
3633# töredezetten észlelem magam. Mindig a jelenből, ami éppen... Ez egy zavar! És erre azt mondhatnánk, hogy
3643# tulajdonképpen az illető... tán kevésbé kéne azt mondani, hogy beteg. Inkább azt kellene mondani, hogy valami
3654# nincs meg nála, valami nem fejlődött ki, valami nem jött létre. Ami, ha létrejött volna, nem lenne ez a
3664# töredezettsége. Jaj! Hej-haj!
3667# 
3667# Jó! Gyorsan! Környezet. Mert erről már beszéltünk. Túl sok holmi. A felnőtt világot megtanítottuk arra, vagy
3676# megtanultuk, vagy nem tudom, mi történt, hogy legyük elégedetlenek azzal, amink van. Nem elégedettek,
3684# elégedetlenek! Ugye, hogy újabb és újabb! És hogy, a folyamat végén pedig gondoljuk azt, hogy a vásárlás egy jó
3693# dolog. Tulajdonképpen ez a két dolog nagyon sajátosan szinte összeütköztethető egymással, hogy a kapcsolataink
3702# fontosak-e, vagy a vásárlás. Hogy a mi világunk nem azt mondja, hogy a kapcsolatok fontosak, hanem azt, hogy a
3712# vásárlás! Hogy a vásárlás meg tud neked adni valami olyasmit, ami fontos, és amire szükséged van, és amitől jól
3721# leszel. A kapcsolatok pedig állandóan elvesznek tőled valamit! Kompromisszumokat kell kötni, figyelni egy másik
3730# emberre, alkalmazkodni, rettenetes! De a vásárlásban szabadon mész a bankkártyával... Na, melyik medve legyen?
3740# 
3740# Na jó. Tehát, környezet.
3742# És utolsó pedig, mert erről már beszéltünk. Tárgyak, felezni, kevesebb, és a többi. Nem ragozom!
3752# De amit még akartam mondani: a felnőtt világ kiszűrése. Erről is rengeteg szó esett. Egy valamit mondanék még,
3763# ez pedig az a felnőtt, aki azáltal akar jót tenni a gyerekének, hogy felnőttnek tartja. Ezért beavatja őt, most
3775# nem abba, amiről beszéltünk, hogy: "Szurkolj, Pistikém, értem! Anya a főnökével tárgyal ma délelőtt!" Pistike
3786# óvodás, most megy az óvodába. Neki azzal kéne foglalkoznia, hogy sárga lapát, vagy piros lapát. Hogy nagy
3797# legyen-e a vár, vagy ne, hogy csináljon-e árkot köré, vagy ne, és honnan lesz oda víz? Ez! Ez a téma! Nem az,
3808# hogy anyának csinosnak és okosnak kell lenni, mert a főnökével tárgyal, és ezen múlik, hogy kap-e plusz
3819# prémiumot, na, akkor Karácsonyra meglesz a cucc. Mert ha van cucc, akkor jó minden. Ha nincs cucc, akkor meg
3830# majd ülünk ott szomorúan a fa körül.
3834# 
3834# Most. Na, erről már volt szó. De a másik. Az, amikor a felnőtt megbeszéli a dolgokat a gyerekkel. Sőt, a nevelés
3846# nem tudom mijére hivatkozva 5-6 éves gyerekkel még a következőt: "Láttam rajtad, hogy frusztrált voltál, mikor a
3858# kistestvérednek odaadtad a Barbit. Akarsz róla beszélni?"- "Jól látom, hogy frusztrált voltál inkább, mint
3869# csalódott?" Hogy tükrözi a gyerekét. "Olyan ideges vagy ma, Péter!"
3877# Azt mondják az okosak, 8-9-10 éves korig egy gyereknek érzésekre meg az érzelmeire hangolódó szülőre van
3888# szüksége, nem arra, hogy az érzéseit elemezzék! Meg hogy őt elkezdjék faggatni, hogy mit érez! "Mit érzel,
3900# Pisti? Mert látni látlak, csak nem tudom eldönteni. Várjál! Van egy lapom, a fő érzések föl vannak írva név
3911# szerint. Négy csoportba van osztva: öröm, szomorúság, félelem és harag, és az alcsoportok. Várjál, mondom, és
3923# szólj, amelyik stimmel!" "Mert én nagyon megértem, hogy te most lehetsz frusztrált, csalódott, ideges, feszült,
3935# haragos, hiszen válunk. De te nekem nagyon fontos vagy, és most szeretnék beszélgetni veled arról, hogy hogy
3947# érzed magad! Mert én tudom azt, hogy 6 évesen nem könnyű, ha válik egy apa az anyától. De én most itt vagyok
3959# veled, és most beszélgessünk arról, hogy mit élsz meg." "Tehát mondom tovább. Elégedetlenség..." 'nyomorultul
3971# érzem magam', az egy érzelem? Utálod anyát?! Micsoda?!"
3977# 
3977# Na jó. Szóval, a felnőtt világba úgy is túlságosan be lehet avatni egy gyereket, hogy olyan értelemben túl nagy
3987# terhet rovok rá, amire ő nem képes, nem kell neki tudnia az...
3992# Mentálhigiénés szakirányú szakképzés. 30-40-50 éves felnőttek. Azt gondoljátok, hogy az érzéseknek tudják a
4002# szavait? A szakemberek nem tudják a szavait! Hát azzal kezdődik egy másoddiplomás képzés, - tényleg ezzel
4011# kezdődik! - hogy 40 éves emberek kezébe adunk egy listát, hogy hogy vannak az érzések. Milyen szavakat lehet
4021# rájuk használni. És azért csináljuk így, mert kiderült, hogy szükség van rá. Mert ha én felnőtt vagyok, s egy
4031# felnőttel beszélgetek, ott rendjén van! Hogy az nagy segítség egy felnőttnek, ha végre kimondhatja, kifejezheti,
4041# kimutathatja azt, hogy ővele mi van. Hogyha az érzésénél lehet. És hogy az egy stabilitást ad, ha nemcsak
4051# dühöng, hanem azt mondja, és megtanulja, hogy: "Dühös vagyok! Dühös vagyok!" - Hogy látjátok, ez egy kontroll
4061# is! Mert nem üti a segítőjét... Ugye, mert így is csinálhatná, dühös, és akkor üt-vág. - "Így vagyok, látod?!"
4071# Tehát így is a tudtára adhatja a segítőjének, hogy mit érez, de az máris az önszabályozás, önkontroll,
4080# önfegyelem, önstabilizálás, hogy azt mondja, hogy: "Dühös vagyok!" Ha tudja ezt a szót, hogy dühös vagyok. Ez
4090# egy felnőttnél nagyon jó, hogy vannak szavak. Meg lehet nevezni. Sokszor, amikor egy felnőtt megnevez valamit,
4100# ami benne van, az egy óriási fölszabadultság. "Hát ez van! Pont ez van!"
4107# 
4107# De egy 9 éves gyereknek, 5 éves gyereknek nem arra van szüksége, hogy a szülő, mint egy jó segítő, tűélességgel
4116# megnevezze, hogy mit érez, hanem, hogy ráhangolódjon! Hogy magába vegye azt az érzést, vagy érzelmet és
4126# indulatot, azt tartsa, s kapcsolatban maradjon a gyerekével. S hogy ez megtörténik, a gyerek le tudjon higgadni.
4136# Valamit tanuljon magával kezdeni azáltal, hogy a szülő tud vele mit kezdeni. Ugye mindig ez a trükk! Ugye,
4145# nagyon egyszerűen így szoktuk ezt mondani: az a gyerek tudja magát megnyugtatni felnőtt korában, akit
4154# gyerekkorában valaki megnyugtatott. Az tud megbocsájtani, akinek megbocsájtottak, az képes magát kontrollálni...
4164# Nem az, akit kontrolláltak gyerekkorában, hanem akinek az anyukája tudta magát kontrollálni. Az képes magát
4174# fegyelmezni, akinek olyan apukája volt, aki maga képes volt magát fegyelmezni. Például, a saját gyerekével való
4184# kapcsolatában. Hát ez benne a szép! Hogy éppen a gyerekem így csinálja, úgy csinálja, még be sem épült a
4193# gondolkozása folyamatba, de én magamat tudom kontrollálni és fegyelmezni. S a gyerek ezt át tudja venni. Be tud
4203# épülni.
4204# 
4204# Na, jól van! Tyúúú! Idő! (Feri nagy levegőt vesz) - Ez is egy ritmus! Tényleg, ahogy jöttem, ez jutott eszembe,
4216# hogy annak is van egy ritmusa, hogy 13 év, minden kedd. Hogy ez olyan jólesik nekem, hogy amióta csináljuk, még
4229# egyetlen kedd se maradt el betegség miatt! Betegség miatt soha. Néhányszor voltam külföldön, vagy ünnep volt,
4241# de.. Hogy ez jó, hogy így van! Nekem is nagyon jó! Kedd, akkor...
4248# Jól van! Köszönöm, köszönöm, köszönöm!

Lejegyezte: H. E.