panorámakép

2013.05.28-masodpercjelolessel

A pálferi wikiből

0000# Köszöntlek benneteket! Isten hozott mindannyiótokat!
0004# Belekezdek. Látom, hogy jópáran érkeznek még, de nem szeretnék belemenni abba a lehetetlen körbe, hogy
0013# megpróbálom megvárni, míg mindenki megérkezik, mert akkor egyre később fogunk megérkezni. Végül lesz egy
0022# ötperces intermezzo az alkalmakból.
0024# Mindenesetre most ez az utolsó alkalom. Nagyon sok kérdés érkezett, ötvennél is több. Egészen biztos, hogy nem
0034# fogunk tudni a végére jutni. Megpróbálok az elejétől menni, és valamit válaszolni, reagálni. Hogy ha azt
0043# tapasztaltátok, hogy tegnap este valamikortól már nem tudtatok kérdezni, akkor az nem a véletlen műve volt,
0052# hanem amikor már több, mint 50 kérdés volt, akkor szóltam Andrásnak, hogy most már "vegye le", mert úgysem
0061# bírjuk. Mindenesetre talán lehetne azt tenni, mint a múltkor, egy évvel ezelőtt:akkor annyira fontosnak éreztem,
0070# hogy be tudjuk fejezni a témát, hogy akkor nem is volt kérdezz-felelek a végén, hanem a következő évnek a
0079# legelejére átvittük. Úgyhogy lehet, hogy azokra a kérdésekre, amelyekre nem jut most idő, szánhatnánk időt majd
0089# a kezdő alkalommal.
0091# 
0091# Na most, rögtön be is csapnék, de előtte: lehet, hogy vagytok néhányan olyanok, akik ezt nem hallottátok még
0099# tőlem. Mindenesetre... Lehet, hogy nektek nem annyira fontos, de nekem igen. Úgyhogy ezt muszáj mondanom. Ez
0108# pedig az, hogy igazán nem szeretem ezt a műfajt. Már hogy, amikor jön egy kérdés, és akkor "na, válaszoljunk
0117# rá". Több ok miatt sem. Az egyik, hogy van egy meggyőződésem, hogy mindenki a maga kérdéseire tudja a legjobb
0126# válaszokat adni. Tehát emiatt van bennem egy elfogódottság, vagy visszafogottság, hogy ugyan már! Miután nem
0134# ismerlek téged, honnan tudhatnék én jó választ adni a te kérdésedre? Hát te sokkal jobban ismered a saját
0143# életed! Ez az egyik.
0144# A másik: a kérdések általában olyanok, hogy - ha már valaki kérdez - a leggyakrabban nem valami elméleti
0153# alapvetésből tesz föl egy elméleti kérdést, hanem azért kérdezel, mert valami foglalkoztat. Tehát nyilvánvalóan
0162# van egy személyes háttere. Na most, pont azt a személyes hátteret, ami miatt kérdezel, nem ismerem. Tehát ezt
0171# úgy próbálom most megfogalmazni, hogy... hogy a te személyes részedre én nem tudok válaszolni! Az előbb
0179# elmondottak miatt is, meg amiatt is, mert pont azt nem ismerem. Miközben te amiatt kérdezel! Na azért vagyunk
0188# nehéz helyzetben. Ezért próbálom akkor azt mondani, hogy még ha te személyesen kérdezel is, és én tudom, hogy ez
0197# így van, megpróbálok mégiscsak a témához kapcsolódni. hogy kérlek, nézd el nekem, hogy ha én arra a személyes
0206# részre nem fogok tudni neked mit mondani. Lehet, hogy egyrészt azért, mert nem is lehet; a másik ok pedig az,
0214# hogy lehet, hogy ez a te részed - te tudod a jó választ ott, azon a szinten. A harmadik pedig: mert hogy eléggé
0223# lehetetlen is. De annyit ígérhetek, hogy mindent gondolatnál (amit nem szoktam válasznak hívni, hanem hogy "mi
0232# jutott eszembe a kérdésedről" - hogy így vedd, légy szíves. Közben pedig igyekszem nem elfelejteni, hogy a
0241# kérdés egy személyes háttérből fakad. Tehát, hogy a témára szeretnék válaszolni, de nem elfelejtve, hogy mögötte
0250# te vagy - még hogyha nem is ismerlek.
0253# Talán valahogy így. És akkor olyan emberi lesz, amit csinálunk - különben nem. Nem. Nem esik jól különben. Így
0262# meg...
0262# Azt mondja az első:
0264# 16 éves nevelt fiam van, két hetesen került hozzánk. Szerinte, amikor nem kedve szerint döntök, ez azért van,
0273# mert nem az igazi fiam. Ezt mindig így fogja érezni? (Itt további kifejtés is van, de talán ezt most nem
0281# szükséges mondani.)
0283# De jó, hogy két hetesen már hozzátok került! De nagy dolog ez! Ez az egyik válaszom; az első, ami eszembe jutott
0292# róla. Hogy jaj, de jó, hogy nem fél évesen, 1-2 évesen, hanem már két hetesen ott volt! Jaj, ez jó. A másik:
0301# hogy érdemes számításba venni, hogy ő serdülő. És hogy, ha épp nem ezzel, hát mással bombázna téged. Tehát az ő
0309# reakcióihoz nagyon-nagyon-nagyon érdemes hozzátenni, hogy ő serdülő. Nagyon! Nagyon. És hogy egy serdülő
0318# hivatalból igazságtalan. Ezt is érdemes nagyon tudni! Meg azt is, amit az a kedves segítő mondott, mikor ment
0327# hozzá az édesanya. Hogy ez elviselhetetlen, hogy a serdülő gyerekeim egymás után jöttek. Tehát neki sikerült
0335# úgy, hogy négy serdülő gyereke volt. Tényleg, azért az egy komoly menet. Tehát: hogy a serdülő gyerekeim
0344# hivatalból ellenségnek tartanak?! S akkor a segítőnek ez volt a válasza: kedves édesanya! Ugye tudja, hogy
0352# amikor a gyermeke odabent volt a pocakjában, akkor belülről rugdosta. Most kívülről - de ez az időszak elmúlik.
0361# Aztán pedig, aztán pedig, hogy milyen, milyen nagy jelentősége van... akik személyiségfejlődéssel foglalkoznak,
0370# pszichoanalitikusok, terapeuták is újból és újból leírják, hogy a serdülőkornak nagyon nagy esélye, lehetősége
0379# van: mégpedig azért mert fölborul a meglévő egyensúly. Azok a nagyon gyakran megtanult (ugye emlékeztek, így
0388# szólt ez a kifejezés) az a fajta biológiai lábnyom, amit a személyiségfejlődésünk elejétől kezdve hordunk
0397# magunkon, az éppen serdülőkorban a nagy hormonális változásokkal együtt alakítható és formálható a
0404# leghatékonyabban! Hogyha a személyiségfejlődés természetes útját nézzük. Ezért nevelőszülőként egy serdülő korú
0413# gyereknek megadni azt, amire szüksége van - óriási nagy dolog! Mert nem csak arra a korra érvényes jót kap
0422# tőled, hanem az megint egyfajta biológiai lábnyomként továbbvihető számára a későbbi időkre!
0430# 
0430# Ezért lehet olyan óriási jelentősége (egészségedre - ugye ezt is kérdezte valaki? Hogy miért kell ezt csinálom?
0440# Hogy valaki trüsszent, és akkor mér, miér? Most erre az a válaszom, hogy nem akarok senkit sem bántani vagy
0449# cikizni. Hanem pl. nem akarok úgy tenni, mintha nem hallottam volna. Ezt? Hát...
0457# 
0457# Meg ebben azért valami benne van a kapcsolatunkból, a kapcsolódásból. Hogy nem egy monológot szeretnék mondani
0467# mégiscsak. Na jó. Egyébként meg nem t'om miért. Csak úgy. Szóval...
0473# Például milyen óriási jelentősége tudnak lenni, hogy ha van egy serdülő fiatal, férfi, nő, fiú, lány;
0482# éppenséggel nehezen kötődik (kötődési nehézség, zavar, egy csomó minden; már ott vannak a jó kis sémák), és
0492# akkor egy jó kortárs csoportba tud kerülni. Hogy annak mekkora jelentősége van! És serdülő korában (14-15-16-17)
0502# újra éli azt, hogy mit jelent: fölvenni egy kapcsolatot, egymáshoz tartozni, és ez már nem a család színterén
0512# zajlik, hanem egy másik világban. Óriási jelentősége van. És nem egyszer figyelhettem meg azt, hogy olyanok akik
0523# egyébként nehéz családi örökséggel érkeztek, hogy ha serdülőkorban egy jó kortárs csoportba kerültek - micsoda
0533# minőségi változás tudott történni! Sokkal hatékonyabban tudtak aztán mit kezdeni a gyerekkori történeteikkel. Ez
0543# is a válaszom akar lenni.
0545# Aztán a másik, amit kifejezetten olyan valakiknek érdemes mondani, akik nevelőszülőként is élik ezt az emberi
0555# életet. Egyrészt, hogy minden tisztelet-becsület a tiétek! Másrészt érdemes tudni, hogy amit ti tudtok adni,
0565# annak is van határa. Van határa! Van, amit ti meg tudtok adni, és van, amit nem tudtok megadni. És hogy minél
0575# nyíltabbá tudja tenni a kapcsolatban is meg magatok felé is: hogy igen, tényleg nem vagyok a szülőanyád. Nem,
0585# nem vagyok, és nem is leszek soha. És hogy ez nekem is tud fájni. Hogy milyen jó lett volna - már lett volna egy
0595# éves ismeretségünk előtte. De hogy ez nem így van. És hogyha mindenki annyit felelősséget vesz magára, amennyit
0606# joggal el tud hordozni, akkor elhordozhatóbb az is, hogyha igazságtalanságok érnek minket. Vagy, hogyha olyan
0616# igazi emberi módon aggódunk valakiért. És vágyakozunk arra, hogy az ő élete ki tudjon bontakozni.
0625# Az is biztos hogy egy pont után (akármilyen családi háttérből jövünk, és ez akármilyen sebzett a legelején)
0634# előbb-utóbb elérkezik a saját döntéseink és felelősségünk ideje. Ez egész biztos. Serdülőkorban épp a kettő
0644# között vagyunk. Talán, talán ezt tudom. És talán még annyit, hogy milyen érdekes... Elgondolkodtatott ez a
0654# kiragadott mondat, hogy: na, mert nem is én vagyok a te fiad! Mert te nem is vagy úgy az én anyám! Hogy, hát
0664# serdülőkorban nemde egy nagy identitás-keresésben vagyunk, éppen az önazonosságunkat keressük. Tehát amikor egy
0674# fiatal ezt így vágja oda az apukájának-anyukájának, azért emögött éppen az identitás keresése mutatkozik meg,
0684# ami nagyon is egybevág az életkorával. Hogy ez fájó vagy bántó, nehezen hordozható vagy igazságtalan - ezt most
0694# mondhatjuk, hogy ez egy másik kérdés. De hogy ő most éppen ezzel foglalkozik és ezt így fejezi ki - örülhetünk
0705# neki! Hogy ezzel ő most törődik és foglalkozik. Ez volt az első. Második: (11.39)
0712# Mit tegyek? Elviselhetetlenül hangos a felettem lakó.
0717# Most akkor (ugye, itt megint)... Ezt is az elején lehetett volna mondani, de akkor nem volt bennem. Hogy olyan
0727# érdekes ez, hogy ugye, amikor személyesen érintettek vagyunk egy témában, eszünkbe se jut nevetni. Ugye? Legyen
0737# valakinek ilyen szomszédja. Na, mit mond rá?! Hát, de így van. Hátha mond valamit; elviselhetetlen ebben élni.
0747# De ha valakitől távol van a téma - ránéz, és azt mondja: micsoda, mecsoda kérdés?! Hát hogy jut valakinek ilyen
0757# az eszébe?!? Szóval azt mondanám most, hogy: hordozzuk ezt a kettősséget. Hordozzuk. Tehát: viseljük azért, hogy
0768# ha nevetünk, akkor tudjuk, hogy az bántó is lehet annak, aki kérdez. A kérdező tudja, hogy akik nevetnek, nem
0778# akarják őt megbántani. Hanem azon múlik, hogy milyen közel vagy hozzá. Ha közel vagy, eszembe sincs nevetni és
0788# bánt(hat) téged a nevetés. Ha távol vagy - mi sem természetesebb. Na, ez egy milyen jó alkalom! Ilyeneket
0798# kérdeznek...
0799# Ezt a kettősséget realitásnak tartom, és biztos, hogy az esne jól, ha azok akik kérdeznek, nem élnék azt meg,
0809# hogy bárki kineveti őket. De hogy közben meg az is egy realitás, hogy távol vagyok valamitől, és humorossá
0818# válik. Ez is egy realitás. Na mennyi, mennyi...! De macerás ez! De nehéz veletek! Ugye, ez az emberi valóság.
0828# Na, most erre a kérdésre nem is tudtam túl értelmesen válaszolni. Ez a harmadik realitás. Hogy: na, most ezzel
0839# mit csináljak? Eszembe jutott, hogy egy társasházban van olyan, hogy "napirend". Nem napirend, az máshol van (a
0849# szemináriumban). "Házirend".
0851# (Látszik, nagyon beakadt a papnevelő intézet. Napirend...)
0857# Úgy emlékszem, hogy van olyan, hogy este 10 után nem lehet hangoskodni. Ugye, van ilyen? Ugye? Hát akkor... (Hát
0867# ez egy komoly dolog.) Szólni kell. Na.
0870# Nem, ez tényleg. Őrjítő tud ám ez lenni.
0874# Most a másik oldal: volt egy ismerősöm. Jóban voltunk. Azt mondja:
0880# Te Feri! Nincs is annál szebb. Van egy kis házunk Kukutyin-alsóban. S az milyen jó, tudod, hogy egész héten megy
0891# a robot, és akkor fölülök a vonatra (vagy akármi), és kimegyek Kukutyin-alsóba, és a pampán ott... Olyan gyűrött
0901# volt valamelyik hétfőn. Te, mi van veled? Jaj, ne is mondd. Hát a szomszéd is így gondolja! Hogy
0910# milyen-milyen-iszonyatosan-jó Kukutyin-alsóban, hogy van egy kis őő... Még a régi időben volt, rendszerváltás
0920# előtt. Azt mondja: Az úgy néz ki, hogy én ott vagyok, úgy mennék ki a nagy semmibe, a természet lágy ölére, a
0930# madárfüttyös csöndbe. De a szomszédom ezt nem így éli meg. Ő is robotol egész héten, és akkor kimegy, kinyitja
0940# az összes ablakot, az ablakba kirakja a Szokol rádiót, fölnyomja maxra, amit bír, és az megy reggeltől estig.
0950# Azt mondja: vettem egy telket egy kis házzal Kukutyin-alsóban, a madárfüttyös csöndért. És bármikor, amikor
0960# kimegyek: Kossuth Rádió reggeltől estig. Ez rosszabb, mint otthon! És mi lett a megoldás? Eladta. Eladta! Nem a
0970# Szokol rádiót, nem. Nem tilthatom meg neki, hogy hallgassa a rádiót. Szóval nem, egyáltalán nem olyan könnyű,
0980# hijj, a szomszédokkal. Egyáltalán nem könnyű. Közhelyeket nem akarok mondani, nem nézek senkit hülyének. Na
0990# most.
0990# Itt ez egy hosszú kérdés. Nem akarom, nem akarom itt az egész kérdést elolvasni, hogy... olyanok, akik egyházi
1000# bírósághoz fordulnak azért, hogy a házasságuk érvénytelenségét kimondják. A kérdés arra vonatkozott, hogy mit
1010# lehet azzal kezdeni, hogyha az ügymenet néha nem elég emberséges vagy empatikus? Vagy túlságosan is
1019# ügymenet-szerű, nem pedig mintha egy ember találkozna az emberrel?
1025# Sajnálom hogy így van. Sajnálom, ha így van.
1030# 
1030# Éppenséggel mentálhigiénés képzésen olyan nagyszerű, hogy néha beesik egy-egy jogász. Hogy mekkora jelentősége
1039# lenne annak, ha lenne minél több mentálhigiénés szemléletű jogász. Nagyon kellene! Hiszen ők olyan
1048# élethelyzetekben... Vagy: mentálhigiénés szemléletű bíró! Így, így, így! Attól még ő vágja a rendet - de nem
1058# mindegy, hogy hogy! Hát attól még hoz egy ítéletet - az rendben van. De éppenséggel valóban ez volna a szép,
1068# hogy mentálhigiénés szemléletű bíró, jogászok, mentálhigiénés szemléletű papok. Nem volna rossz!
1076# Tehát, hogy ...igen. Ezt tudom mondani: A magam részéről, amit tudok, megteszek. Igen. A másik, amit ehhez hozzá
1086# tudnék tenni, hogy érdemes abból a szempontból magunkat védeni, hogy akárhogy is, az mégiscsak egy bíróság, és
1096# hogy ott jogszolgáltatás zajlik. Tehát se az igazságot ne ott keressük, és főleg ne az én lelkiismeretem,
1106# élettörténetem összes belső titkának, rezdülésének, árnyalt összefüggésének valami választ ott akarjak találni!
1116# Ezt nagyon ijesztőnek tartom. Nagyon, nagyon. Egész biztos vagyok benne, hogy így csak megsérülni lehet. Tehát
1126# érdemes azt várni ott, amit az adni tud. Ha mentálhigiénésen, ha nem mentálhigiénésen. Miközben azt is érdemes
1136# elismerni, hogy az emberi lélek azért nem olyan könnyen darabolható föl, mint a párizsi. És éppenséggel, igen,
1146# az emberi léleknek van egy része, ami nagyon kifelé néz, és azt mondjuk, hogy igen, nekem nem mindegy, hogy mi
1156# lesz azon a papíron. Nem mindegy! És nemcsak a jogérzékenységem területe szempontjából nem mindegy, hanem
1165# emberileg nem mindegy! Tehát ezzel azt is mondom: nem is olyan könnyű elválasztani ezeket a dimenziókat. Hogy
1175# könnyű azt mondani, hogy "ott jogszolgáltatás zajlik". De mégis, azért érdemes talán azt mondani, hogy azért nem
1185# egy teljesen nyitott lélekkel megyek oda. Hát nyitott lélekkel elmegyek a terapeutához. Vagy: nyitott lélekkel
1195# ott vagyok a férjemmel vagy a feleségemmel vagy a gyerekemmel vagy a barátommal. De a jogásznál, úgy?! Nem
1204# tudom, hogy azt úgy kell-e. Ezt nem tudom. És akkor legfeljebb, ami ott történik, arra aztán megnyitom magam;
1214# megélem, hogy ez hova visz engem, vagy mit tesz velem. De óvnék mindenkit attól, hogy ott túl nyitott szívvel...
1224# mert valószínűleg nem is arra szerződtek a másik oldalon. Nagyon könnyű akkor megsérülni. Nem, nem várnék ott a
1234# legmélyebb emberi kérdéseimre választ. De ez nem szempont azzal szemben, hogy "mentálhigiénés jogászok és
1244# papok".
1245# 
1245# A következő kérdés:
1246# Azt szeretném megkérdezni, hogy idén jössz-e táborba?
1252# Igen. Igen, megyek! Olyan jó volt a tavalyi, én olyan jól voltam! Jaj, hajnalig táncoltunk! Belegondolni is jó.
1264# Nagyon jó volt! Ott leszek. Na most, a következő:
1269# A feleségem már 40 éves, én 45. Továbbra is mindent, ami velünk történik, elmond, megbeszél a szüleivel. Azokat
1280# is, amelyek velem történnek és neki elmondom, de nem szeretném, ha mások is tudnák. A saját szüleimet sem avatom
1292# be a napi munkahelyi dolgaimba. Ha kérem, hogy ne mondja el, akkor átfogalmazza, de elmondja. És így szerinte
1303# nem mondta el azt, amit én mondtam. Egyébként pedig, mivel neki mindent elmondanak a szülei magukról, ezért
1314# nekik is joguk van tudni mindazt, amit ő tud. Hogyan változhat meg ez a helyzet?
1323# Ez a helyzet nehezen. Ezt a legkomolyabban. Ez - nehezen. Akik okosan beszélnek arról, hogy hogy írhatjuk le egy
1334# társkapcsolat kialakulásának a folyamatát, azt mondják hogy éppenséggel az első néhány életéve a kapcsolatnak
1346# elsősorban azzal telik, hogy (a későbbiek szempontjából, ha annak a jelentőségét nézzük, hogy kialakul egy közös
1357# külső-belső világ, és mind a kettő nagyon fontos! Közös külső-belső világ) ide szoktuk kötni az elköteleződést,
1369# amiről annyit beszélek már; nem untatlak vele titeket. Talán a múltkor is ezt idehoztam, nem? Vagy nem tudom
1380# mikor. Úgy érzem, állandóan erről beszélek. Személyre vonatkozó elköteleződés az azt jelenti, hogy úgy tekintek
1392# egyre inkább rád, mint a legfontosabb nőre az életemben. Úgy tekintek rád egyre inkább, mint a legfontosabb
1403# férfire az életemben. Ez egy folyamat, tehát nem úgy van, hogy szerelembe estem és máris: anyu már csak a
1414# második; apa már csak a futottak között van. Folyamat. Folyamat, folyamat! Van, aki a jegyességre elér oda, hogy
1425# a te vagy a legfontosabb. És ennek megvannak a külső-belső jellegzetességei. Már anyámnak nem mondom, el neked
1437# elmondom. Anyámnak eszembe sem jut elmondani! Neked meg alig várom, hogy elmondhassam! De van, ahol a
1447# házasságkötés után történik meg egy nagyobb fordulat. Nehéz ezt így: tik-tik; csinálni. Nehéz elvárássá tenni,
1459# hogy ott, amikor az oltár előtt állunk, már ennek így kell lenni. Valakinek ez egy hosszabb utat igényel.
1470# 
1470# Amikor egy jegyescsoportban vagyunk, akkor mindig érdekes elkezdeni arról beszélgetni, hogy a szülők hogyan
1480# szólnak bele az esküvő és a lakodalom szervezésébe. Látlelet! Nagyon, nagyon! Azon túl, hogy a szülőknek reális
1490# veszteségeik vannak, van egy olyan "utolsó dobás" élményük. Igen, tehát úgy: nem szívesen dolgoznak ők a
1500# veszteségükkel, és akkor utoljára, még, még, még, még úgy érzik, hogy ők vannak a fedélzeten. Tehát ott megy egy
1511# jó kis dinamika - pontosan annak a dinamikája, hogy valami át fog rendeződni és meg fog változni. És tudjátok: a
1521# családban a legtöbb konfliktus a határok mentén alakul ki. Hát hol máshol? És ugye, itt a régi család határai
1532# fölbomlanak, egy új család struktúrája kezd kialakulni - hát persze, hogy egy csomó konfliktus van! S a
1541# lakodalom... 10 párból biztos, hogy a többségben fölmerül az (ezt én hallom, de most mondom nektek, mint szülők
1552# (tényleg, ez milyen jó lehetőség; üzenek!)). Azt hallottam a gyerekeitektől, hogy: "Szeretnék 43 embert
1562# meghívni. De mikor anyám hallja, hogy a másod-unokanővér-húg-ángyomot nem vettük föl a listára: hát azt nem
1572# lehet! Hát Julikám, azt nem lehet. Az én ángyomat?!? Az ángyom nélkül nem lehet, ingyom-bingyom! Micsoda? A
1582# nászom nélkül? Hát az én nászom nélkül nem lesz nász!" (Pali szokott ilyeneket mondani. ) Szóval, például: hogy
1592# hol van a határ? Ki mondja meg, hogy hol a határ? Szimbolikus történetek is ezek; jól mutatják az átrendeződés
1603# folyamatát. Amit gyakran emlegetek nektek: hogy lesz az első karácsony? "Há megyünk haza!". Akkor nehéz, ha ez
1613# kerül elő: "Hát megyünk haza, ez arra van! - De várjál, te címet tévesztettél!"
1621# Olyan sokszor látom azt is, hogy itt lehet egy rugalmasság.
1626# "Az első karácsony közös karácsony, nekünk otthon lesz a Bimbó út 25-be'!" - mondja az asszony. S a férfi meg:
1637# "De hát az anyám; nem, az anyám!".
1640# És akkor jött hozzám az asszony. Feri, jól tettem? Én megmondtam neki, hogy hol lakik! Bimbó 25! Szenteste is!
1650# Akkor elkezdtünk akkor erről beszélgetni, hogy hát hogy látja a férjét? Hogy hogy érzékeli? Hogy muszáj ezt neki
1661# nagyon mondani, vagy van lakcímkártyája, hogy... elő tudja venni? Vagy van azért realitásérzéke? Persze, van,
1671# meg tudja, meg... hát akkor, például te lehet, hogy lehetsz rugalmas. Tehát, ha jó irányba mennek a dolgok, kezd
1682# kialakulni ez az új család az új határokkal, új struktúrákkal, új centrummal...
1690# Néhány év múlva jöttek egy teljesen más ügyből kifolyólag, és egyszer csak mondják: képzeld, hogy oldódott az
1700# meg! Azt mondtam: na, rugalmas leszek. Hogy lesz ez az első karácsony?!? S akkor a férjével kötöttek egy
1710# kompromisszumot. Azt mondta a férj: kérlek, hogy amíg még nincs gyerekünk... És akkor a felesége azt mondta: na
1720# jó. Akkor legyen az. S majd ha megszületik a gyerek... Ugye, a feleség akkor érkezett meg ebbe az új
1730# struktúrába, hogy "te vagy a legfontosabb", amikor a házasság megtörtént. A férje meg akkor, amikor a gyerek, az
1740# első gyerek megszületett. "Azóta már eszembe se jut ez a kérdés, mert a férjem... teljesen világos. Akkor arra
1751# volt szükségem. Megszületett, tudta, és föl se merült a szüleihez menni." Szóval: rugalmasság, ez is egy
1761# folyamat. De itt nem erről van szó.
1764# Emlékeztek: elkötelezettség.
1767# 1.: a személyé. A személyre vonatkozik.
1770# 2.: a morális elköteleződés. Hoppácska! Tehát a titkaidat nem mondom ki. Nem, nem, nem mondom ki! Tehát ez a
1781# hűségnek a része!
1782# 3.: a strukturális elköteleződés. Ez az elköteleződés három dimenziója.
1789# Itt azt lehet látni, hogy valamilyen oknál fogva ez az elköteleződés nem tudott teljesen végbemenni. Az első
1799# életévei egy kapcsolatnak akkor telnek nagyon eredményesen (a későbbiekre vonatkozóan), ha ez a közös külső és
1810# belső világ meg tud születni. De itt úgy tűnik, hogy a közös külső világ megszületett: ők együtt élnek. De a
1820# közös belső világ kevésbé tudott. Ott még a származási családdal van meg az erősebb közös belső világ.
1830# 
1830# És ha ez már 40-45 év, akkor erre azt lehet mondani: akkor ez nehéz. Az egyik rész megszületett, a másik nem
1844# (elégségesen). Erre azt tudom mondani, hogy ez akkor nagyon nehéz! Nem állítom, hogy minden nehézségre,
1857# problémára van megoldás.
1861# 
1861# A feleségemmel a beszélgetéseink rendre játszmákká alakulnak. Ha akkor én abbahagyom a beszélgetést, akkor a
1871# párom a hallgatásomból is játszmát épít. (Tehát valahogy nem tudunk kijönni a játszmából.)
1879# Az első gondolatom, hogy ha valami nagyon játszmás lesz, akkor annyira be tud dugulni a kommunikációs, hogy
1889# általában egy külső segítségre van szükség, aki rálát a játszmára. Akkor, hogyha mind a ketten el tudják
1899# fogadni, hogy egy külső segítségre szükségük lenne. Ha nem fogadják el a külső segítséget (márpedig egy jól
1909# beizmosodott játszmánál általában ez szükséges, szükséges), akkor legalább valamilyen méltányossági alapú
1919# megegyezésre juthatnak. Hogyha mind a ketten el tudják fogadni, hogy az játszma. Ugye, azt lehet mondani, hogy
1929# amikor valami ilyesmi van, akkor állapodjunk meg, hogy akkor abbahagyjuk. Vagy állapodjunk meg, hogy akkor
1939# kíméletesek leszünk egymással. Vagy: állapodjunk meg valamiben, ami most mind a kettőnk számára elfogadható.
1950# 
1950# Vagy állapodjunk meg abban, hogy kizárólag a jelen problémával foglalkozunk, és nem kezdünk el tik-tik-tik.
1960# Tehát akkor lehet valami méltányos egyensúlyt, igazságosságot keresni. Nehéz. Jó. Olyan kérdéseket tesztek
1970# föl... emlékeztek (mondta: John Gottman), előbb-utóbb minden társkapcsolatban előbb-utóbb megoldhatatlan
1981# problémák merülnek föl. Ez a reális! Azok maradnak együtt, akik megtanulnak megoldhatatlan problémákkal együtt
1991# élni. De az biztos (a kérdésben is ez benne volt), hogy nagy segítség tud lenni - már csak te neked, aki ezt a
2002# kérdést föltetted, és ez téged nagyon zavar -, hogy te nem viszed tovább a játszmát. Akkor legalább azt tudod
2013# mondani: legalább én kiszálltam. Én most nem vagyok benne. Ez már nagyon nagy dolog! Mert akkor te egy nagyobb
2024# szabadsághoz jutsz. A rendszer is megváltozhat e nyomán, de az biztos, hogy te egy nagyobb szabadsághoz fogsz
2034# eljutni. Tehát a helyzet már jobb lesz, mint volt (amikor te is teljesen benne voltál). A játszmanyereség olyan
2045# vonzó lehet, mint nem is tudom... Nagyon vonzó lehet a játszmanyereség. Egészen a megszállottjaivá tudunk lenni
2056# egyébként. Egészen-egészen, egészen! A klasszikus történetemet szeretném fölidézni nektek, amikor az történt (ez
2067# a klasszikus történet), hogy jött a pár, és elkezdtek... Akár mondhatjuk úgy is, hogy ez egy játszma:
2077# ütötték-vágták egymást a szavaikkal. És én meg hagytam. Hát: hozták a témát! És amikor ez már olyan 45 percig
2088# ment, akkor megkérdeztem, hogy mikor volt az a pont, amikor tudatosult bennetek az, hogy ennek semmi értelme?
2099# Akkor mind a ketten nagyon meglepődtek. A feleség szólalt meg először; azt mondta: körülbelül az ötödik percben
2109# már pontosan tudtam, hogy ennek semmi értelme. Egész pontosan tudtam, hogy pont azt fogjuk most csinálni, amit
2120# szoktunk csinálni! A következő kérdés: akkor miért csináltad még 40 percen keresztül? Azt mondta: amikor láttam,
2131# hogy te nem szólsz bele, akkor az jutott eszembe, hogy na akkor legalább nyomatom. Ez a játszmanyereség. Tehát
2142# sehova sem vezet, semmire sem jó - de legalább nyomatom!
2148# 
2148# S hogy ennek milyen ereje van, látjátok: hogy 40 perc is bőven el tud vele menni. És hogy én se zavartam őket
2158# ebben.
2158# Feri, mit gondolsz Erőss Zsolt eltűnésével kapcsolatban?
2164# Három kérdés is érkezett. Az első az az, hogy: érzek. Tehát elsősorban nem gondolok ezzel kapcsolatban, hanem
2174# érzéseim vannak. És hogy ez sokkal fontosabb számomra, mit hogy gondolok róla valamit. Sokkal. Már csak azért
2184# is, mert jópár nagyon kedves, közeli ismerősöm van, akik 8000 méter fölé jutottak. Nem idegen és ismeretlen
2195# számomra ez a világ. És ha másképpen nem, az ő gyászukon keresztül talán közelebb van hozzám ez a veszteség,
2205# mint sokaknak, akik csak hír(halló)ként érintődtök (vagy érintődnek) meg. Először is, először is érzek ezzel
2215# kapcsolatban, és a veszteség, a fájdalom... ezt érzem ezzel kapcsolatban. És azt gondolom, hogy sokkal inkább
2225# fontos ez számomra, mint hogy mit gondolok. Sokkal! Ez az egyik. A másik: és ezért azt gondolom, hogy nincs itt
2236# az ideje annak, hogy teoretikus módon beszéljek vagy nyilatkoznak. Nincs itt az ideje, mert ez egy hete volt.
2246# Nem kívánok teoretikus, morális dilemmáról beszélni akkor, amikor egy hete halt meg valaki. Ez nem azt jelenti,
2257# hogy ne volna benne egy morális dilemma. De van! És hogy ez most elkezd bennünket gondolkodtatni, ez teljesen
2267# rendben van. De ezt én mégse szeretném itt nyílttá tenni. Nem szeretném. Mert egyszerűen semmim nem kívánja.
2278# Nem. Mert úgy érzem... hogy ellépünk, így föl, és akkor így ránézünk - nem akarok erre most még ránézni. Majd
2288# annak is eljön az ideje, és megvan a létjogosultsága, hogy ránézzünk. Tehát nem ennek a realitását szeretném
2298# megkérdőjelezni, hogy itt van egy valódi dilemma, ami méltán foglalkoztat minket (engem is egyébként). És lett
2309# egy olyan gondolatom... ugyanis ez olyan fontossá vált sokaknak. Tulajdonképpen II. János Pál pápa halálánál
2319# éreztem utoljára ilyet, hogy valahogy valakinek a halála elkezdett rengeteg embert foglalkoztatni. És milyen
2329# érdekes, hogy ott is volt egy morális dilemma! Hogy betegen, csökkent teljesítőképességgel szabad-e pápának
2339# maradni? Ott is volt ilyen dilemma, és akkor ott ezt feszegettük. De hogy ott is sokkal jobban esett először
2349# gyászolni.
2350# És hogy most például pénteken összejöttünk a fiatalokkal. Minden pénteken összejövünk. És ott is föltették ezt
2361# kérdésként, hogy nem beszélgethetnénk erről? És akkor az ottani beszélgetés során lett egy benyomásom. Ez pedig
2371# valami ilyesmi, hogy ezzel, hogy elkezdünk teoretikusan beszélni (miközben megvan a létjogosultsága), nem biztos
2382# hogy az ideje megvan most. A létjogosultsága megvan. Hogy ezzel távolítjuk azt, hogy megrendüljünk. Vagyis, mit
2393# csinálunk? A veszteség részével nem szeretnék szembenézni, hanem rögtön... És ez sokkal jobban foglalkoztat,
2403# mint hogy ebben a morális dilemmában állást foglaljak. Hogy hivatás, család... Ú, ezt NEM akarom. És ebben az
2413# egészben, ami leginkább foglalkoztat személyesen, hogy mit kezdek a veszteséggel? Akármikor jön. Mit kezdek
2423# azzal a veszteséggel, ami az életben ér, és kikerülhetetlenül egyszer csak megtörténik. És mit kezdjek azzal a
2434# veszteséggel, ami az én döntésemem múlik? Tehát azt mondom, hogy most befejezek egy korszakot. Mostantól kezdve
2444# ezt már nem csinálom. Mostantól kezdve nem az édesanyámmal lakom meg apukámmal - mostantól kezdve Brünhildával
2455# élek. Ugye, ez egy vállalat veszteség? Döntök, és ennek van egy veszteség része. Ez foglalkoztat nagyon
2465# tulajdonképpen, hogy hogy vagyok én a veszteséggel? Merem-e érezni, tud-e fájni? Rögtön okoskodom-e? Ezt tudom
2475# erre. Ezt. Érzek!
2477# Na most. Igen, ez volt. (Miért köhögtök? Ez, ez.)
2481# Előadásaidat hallgatva és összegezve így év végére az a mondat állt össze bennem magunkról, hogy sérült
2491# személyiségünk az oka tetteinknek. Személyes felelősségünk döntéseink meghozatalánál (tetteinknél) meg nekem
2501# valahogy kimaradt előadásaid üzenetéből. Mintha nem is tehetnék elkövetett bűneinkről; mintha nem is lennének.
2512# Vannak?
2512# Na, ehhez felállok. Egyrészt azt gondolom, hogy éppenséggel újból és újból hangsúlyoztuk azt, hogy morális
2523# intelligencia. Hangsúlyoztuk, hogy döntés, hogy szabadság, hogy felelősség, hogy elköteleződés, hogy...
2532# Szerintem hangsúlyoztuk. A másik válaszom: most ezt gyakorlatba ültetve, hogy ez a kérdés, hogy "most akkor
2542# megértem magam és látom az élettörténetemet" a gyónásra való fölkészüléskor szokott nagyon eleven nehézséggé
2553# válni, s most ebben a közegben szeretnék válaszolni. Ez pedig az, hogy éppenséggel érdemes lehet úgy fölkészülni
2563# a bűnbánattartásra, hogy először beülök a pszicho-székbe. A pszicho-székben történik az, ami itt az
2573# alkalmainknak a gerincét adja jelenleg, hogy megértjük, hogy mi miért történik velünk és bennünk. Hogy minek mi
2583# a következménye, előzménye, folyamata és a többi. Vagyis, ebben a székben megértem magam, sőt együttérző vagyok
2594# magammal. Ebben a székben megértetem és föltárhatom, hogy mi ért engem, hogy milyen igazságtalanságokat követtek
2604# el velem szemben. Nagyon fontos ez a szék, nagyon! És utána van egy másik szék! Mikor ezt megtettem és tudtam
2615# együtt érző lenni és megértő magammal, elfogadni magam és föltárni a velem szemben elkövetett
2624# igazságtalanságokat, akkor fogom magam, és átülök egy másik székbe - ez az erkölcsi szék. S azt mondom, hogy
2634# miközben - ezt akkor jelzem, hogy így van; hogy az ott van - tehát miközben az ott van és létjogosultsága van,
2644# aközben most azt egy picit hagyom (de tudom, hogy van), és megnézem magamat abból a szempontból, hogy én mikor
2655# miben nem jártam el helyesen. Igen. Ilyen nagyon egyszerűen. Miközben az mind igaz, azért hazudni én hazudtam,
2665# én nem csináltam meg, én szóltam be, én... Az meg én voltam!
2671# Mi történik a folyamat során? Néha itt belül szól a hang: Há persze, hogy azt csináltad! Mer a másik meg mit
2681# csinált?!?
2682# Jó, akkor ülj át. Ha ez olyan fontos, akkor át kell ülni. A legkomolyabban! Ülj át! Akkor dühöngd ki magad.
2692# Igen, ezért csináltam! Persze, hát jól elvesztettem a türelmemet, düdüdümm. Ha vége van, akkor... (át a
2702# másikba).
2703# A két székes megoldást nem tudom, látjátok-e. Snoopy, a kutyaól tetején. A két székes megoldást azért tartom
2713# hatékonynak, mert különben a legtöbb emberben ez a két dimenzióból származó hang ütközik. Tktktktkkk! És emiatt
2724# nem jut sehova. Tehát amikor így tenne egy lépést, hogy végre megértse magát, akkor szól a morális hang: Házze
2734# ne mentsd föl magad!
2736# Akkor átjön: tényleg, tényleg, hát nem menthetem föl magam, azt tényleg én csináltam. Jön a másik hang:
2746# Hát azért... és a többiek? - és emiatt az illető nagyon sokszor elakad. Ugye? Befeszülünk, és nem jutunk
2756# semerre. Olyan, mint amikor valakit kétfelől húznak. Szeretne előre menni, de kétfelé húzzák őt, és majd
2766# szétszakadunk! Ezért, ezért nagyon hasznos lehet a szó szoros értelmében a gyakorlatban (és látjátok, ez nemcsak
2776# a gyónásra való felkészülésben lehet jó út, hanem úgy egyébként is ), hogy van ez a pszicho-székünk; de akkor is
2787# tudjuk, hogy van morális szék. Hát arról nem felejtkezünk el! Csak most itt ülünk. És hagyjuk, hogy itt egy
2797# folyamat végigmenjen, hogy végül azt mondja, hogy igen, igen értem ezt! Vagy hogy zokogjak afölött, hogy mit
2807# csináltak velem? Vagy hogy végre dühös legyek! Anélkül, hogy rögtön magamra szólnék, hogy nem szabad dühösnek
2818# lenni! Meg nem szabad sírni! Nézd csak! Csönd!!!
2822# Tehát, hogy végig tudjak valamit élni. Utána üljek át, és ott is végig tudjak valamit élni.
2831# Gyerünk. Munkás dolog ez. És akkor jutunk valahova, hogyha mind a kettőt végig tudjuk élni úgy, úgy, hogy közben
2841# tudunk a másikról. Tehát, hogy kölcsönösen elismerjük, elfogadjuk a másik dimenzió realitását. Tehát nem azáltal
2852# élem itt ezt megm, hogy azt tagadom. Tehát ez a két dimenzió egymással is tud beszélgetni. De már nem kioltják
2863# egymást, meg nem feleselnek, meg nem széthúznak... Hanem kölcsönösen elismerik egymást. Így tűnik úgy, hogy
2873# képesek vagyunk előre jutni. Ez nagyon gyakorlatias dolog. Na, jól van. Snoopy, ne haragudj, leraktalak a
2883# földre. Azt mondja.
2885# 
2885# Nagyon megnyugtató vagy. Engem ez nyugtalanít. Ha rosszul raktam össze az üzeneteid, akkor az én készülékemben
2895# van a hiba. Ez is lehet.
2898# Hát azért ennél a kérdésnél megakadtam. Merthogy nincs benne kérdés. Az jutott eszembe, valaki azt mondta: Feri,
2908# amióta ismerlek, sokkal bonyolultabb az életem! Amíg nem ismertelek, olyan egyszerű volt minden. Hát, van, aki
2919# meg így érzékel.
2921# Na most. Van, aki az önkielégítésről kérdezett. Ezt nem akarom hosszabban mondani. Igen, ez is egy kérdés volt.
2931# Azt hiszem, minden évben válaszolok erre a kérdésekre. Tényleg így van, ez minden évben... biztos, hogy ezt nem
2942# ússzuk meg.
2943# Az egyik, hogy akik nagyon-nagyon foglalkoznak ezzel a kérdéssel, általában van egy fokozott érzékenységük a
2954# témára vonatkozóan. Tehát énnekem is lenne egy kérdésem, hogy érdemes-e ezzel a fokozott érzékenységgel fordulni
2965# ehhez a témához? Ugye, ennek nem a realitását tagadjuk, hogy hogy hat ránk, mint hat ránk, honnan jön, mire jó,
2975# mire nem jó - hanem maga ez a fokozott érzékenység teszi nem egyszer kezelhetetlenné ezt a témát! A fokozott
2986# érzékenység. Ugye, ennek a vége az az, amikor jön valaki (papként - ez is inkább úgy hangzott, mintha a papot
2996# kérdeznék), hogy: Jaj, Feri, ez egészen ijesztő. Bejövök a templomba, és képzeld el, hogy egyszer csak ilyen
3007# piszkos gondolataim lesznek a templomban! Hogy pont, mikor a templomban vagyok! Hogy pont, mikor te, nem tudom,
3018# mondod, hogy Mi Atyánk, na, nekem akkor olyanok jutnak eszembe, hogy... De az a rettenetes, hogy egyébként meg
3028# nem jut eszembe! Csak mikor te ott mondod, hogy Mi Atyánk. És akkor kkkkKKK!
3036# Ugye, itt van egy fölfokozott észlelése valaminek, egy aggodalom, egy túlfokozott neurotikus bűntudat. Jaj, jaj,
3047# jaj, ezt ne!
3048# És mi szokott a folyamatban az elviselhetetlen lenni? Hogy: Jaj, ne, ne, nem gondolhatok arra a csúnyára! Most,
3059# amíg így járunk el, addig mindig a csúnya körül keringünk, de egyre jobban! Ezért van az, hogy egyre rosszabbul
3069# lesz. Mert azt mondja: nem gondolhatok a kicsi zöld elefántra! Nem, nem, a kis zöld elefánt nem juthat eszembe a
3080# misén! A kis zöld elefánt nem! Nem lehet. Már megin' itt van?!
3086# Ez ettől lesz elviselhetetlen. Tehát most hadd válaszoljam ezt, és most hadd ne menjek bele... A tavalyi
3096# kérdéssorban is benne volt. Tehát, hogy érdemes - egyszerüen ahhoz, hogy kezelhető legyen a téma, hogy
3106# egyáltalán eljussunk ahhoz az állapothoz, ahol ezzel valamit lehet kezdeni - nem akkora feneket keríteni neki.
3117# Mert különben kezelhetetlen. Ez csak a neurotikus bűntudat, az aggodalom, a szorongás és... Ugye, ezt úgy lehet
3128# mondani: ha jön a gondolat, majd elmegy. Egyetlen gondolat sem időzik az örökkévalóságig nálunk. Gondoljatok
3138# csak vissza az eddigi élettörténetekre! Egyetlen érzés sem marad végig. Mert előbb-utóbb már mást érzek. Tehát,
3149# éppenséggel az a segítség, hogy ha nem összpontosítunk annyira rá. Ez nem megoldást jelent, hanem bennünket
3159# alkalmasabbá tesz a megoldás (vagy valami egyensúly) megtalálására. Nem tudom, mi van ma veletek; nem köhögtök,
3170# nem prüszköltök, semmi. Olyan nyugodtak vagytok ma. Hát így is lehet, nekem mindegy. Jó. Na, itt jött egy
3180# becsapós kérdés. De rájöttem, hogy becsapós! Így szól:
3186# 
3186# Leszel a férjem?
3187# Csalafinta! Na most:
3189# Hol lehet a Sématerápia című könyvet kapni?
3194# Az Animula könyvesboltban. Tényleg így mondják: A-NI-MU-LA. Egybeírják. Bimbó út 184/b.
3204# Tényleg, nézzétek meg a neten. Animula. Ott lehet kapni, jó vastag! Nagyon. Aki szeret vastagot, jól lehet...
3216# Komolyan! Ha úgy őszbe fordul az idő, és hullanak a levelek... vagy most is, ahogy virágzanak a virágok, lehet
3228# benne préselni. Nagyon cuki. Azt mondja:
3233# A házasság ápolása igényli a kettesben töltött minőségi időt, a családban azonban lehetnek szeparációs
3244# szorongásokra nagyon érzékeny, sokáig szopó, gyerekvigyázóval síró, egyedül aludni nem akaró kisgyerekek. Akár
3256# hosszú évekig nem tudnak elszabadulni a szülők. Minek kell prioritást adni ilyenkor, hogy a házasság is ép
3268# maradjon, és a gyerek kötődése se szenvedjen kárt.
3273# Hát, ez is olyan megoldhatatlan fajta. Ugye? Ez az első válaszom. Hogy egy megoldhatatlan problémát nem kell
3285# megoldani. Tehát: nem tudunk tökéletes válaszokat adni.
3292# De aztán eszembe jutott, hogy tanultam egy körben öngyilkosságra készülőknek a segítését. És akkor modelleztük a
3304# helyzeteket, beszélgettünk - egy 4 napos tréning volt. És azt mondja segítő (aki éppen a segítő szerepben volt,
3316# és gyakorolta, hogy mit lehet tenni, hogy lehet segíteni valakinek, akinek öngyilkossági szándékai vannak), hogy
3329# állandóan azt mondja nekem a kliens, hogy ő egyszerűen nem tud így élni. Ő nem tud Magyarországon élni! És
3341# hogy... hát... ő meg segítőként azt gondolja, hogy hát nem nagyon lesz hova mennie. Ilyen-olyan okokból. Ő azt
3353# mondja segítőként, hogy én nem fogom neki mondani, hogy, hogy... Akkor föltette a kérdést a tanárunknak. Ha
3365# valaki meg akarja ölni magát, és azt mondja, hogy "az az én bajom, hogy...", de közben nem bír elmenni. És akkor
3377# mit lehet csinálni? Én azt nem mondom neki. Én hazudni nem fogok neki. A tanár ránézett, és azt mondta: Most
3389# vagy az van, hogy van egy élő kliens egy illúzióval, vagy van egy halott kliens illúziók nélkül. El lehet
3401# dönteni, hogy melyik a jobb.
3404# Ezt azért szántam ide, hogy nyilván most lehet azt, hogy igen, a gyerekem így sérült, úgy sérült... de ha
3415# tönkremegy a kapcsolatunk? Hát a család alapja a társkapcsolatnak a stabilitása. Ha az tönkremegy, akkor
3427# teoretikussá válik az összes kérdés, hogy mi segít a gyereknek meg mi nem. De a realitáshoz az is hozzátartozik,
3439# hogy miközben pedig lehet hogy azt mondjuk (és ez szubjektív), hogy nekünk mire van szükségünk ahhoz, hogy a
3451# stabilitásunkat megőrizzük, az kevés a gyereknek. Ez egy megoldhatatlan probléma. Ilyenek vannak. És erre megint
3464# azt lehet csak mondani, hogy az élet árát mindenki megfizeti. nem kell nekünk megfizettetni az élet árát
3475# senkivel. Az a dolgunk, hogy neked ne kerüljön sokba. De az életnek mégiscsak az a logikája, hogy mindenki
3487# megfizeti az árát. És van, hogy egy pont után mi már valaki más helyett nem fizethetünk. Azt ő fizeti meg, az az
3500# ő életének az ára.
3502# 
3502# Arról pedig sokat beszéltünk, hogy éppenséggel az is egy szülői üzenet, hogy miközben én nem vagyok jól, aközben
3513# a szüleim nem azt fejezi ki számomra, hogy aggódnak és rosszul vannak és bizonytalanok és jaj - hanem, hogy így
3525# is elérhető az élet. Hogy az is a kapcsolat része, hogy elismerik, hogy valamiből keveset adtak; elismerik, hogy
3537# valamivel kapcsolatban tehetetlenek voltak vagy ügyetlenek - de közben mintát adnak arra, hogy a
3547# tehetetlenséggel, ügyetlenséggel és mindennel együtt lehet élni. Úgy, hogy még jó is! Az is szülői minta.
3558# Tehát egy tágabb összefüggésbe is helyezhetünk egy megoldhatatlan problémák.
3565# Ú, egész elvesztettem az időérzékem. Igen, mert nem reagáltok semmit, csak a csönd van. Egészen. Bénító ez a
3577# csönd.
3577# Honnan tudhatom meg, hogy a párom a megfelelő? Tökéletesen mindenben egyetértő két személy nincs. De hol a
3588# határ?
3589# A kérdésből az jön nekem, hogy nagyon magadhoz akarod igazítani azt a valakit. Hogy nagyon... passzoljon.
3600# Emlékszel az indiai pasira? Ne felejtsük el az indiai pasit. Ül a repülőn, és megkérdezik tőle: Hova mész?
3611# (Valódi történetet).
3613# Hát, megyek megházasodni. Ne beszélj! És mi van a feleségednek valóval? Na, na? Nem ismerem - szüleim
3624# választották.
3625# Mi?!? De hogy fogod tudni így szeretni? Válasz: Hát lesz rá 60 évem. Hát azalatt csak valamit begyakorlok!
3636# Ez az egyik válaszom. Enélkül a mentalitás nélkül nehéz lesz. Ráadásul... De azért lesz nehéz, mert képzeld el
3648# most, ebben a pillanatban, hogy te vagy az egyik kis legó. Dudorodik a kis pöttyöd. Hátul meg van egy lyuk. S
3659# nézed színben, méretben - és úgy pont rácuppansz valakire. Van két kicsi legó, és így... Kívülről ez egy biztos
3671# kötés.Ez szép lenne, ha legók lennénk. De szerves anyagból vagyunk, s egyszer csak máshol lesz a lyuk! Meg
3682# máshol a púp. Na, akkor te hiába? Érted, egyszer csak puff, lepattan rólad a másik. S te meg: "Hát gyere vissza!
3693# Nem így voltunk ott a' oltár előtt! Te itt voltál, itt volt a lyuk, ott meg a púp. Azonnal gyere vissza!" Hát de
3705# mit csináljon szegény, hát él!! Tehát ezt a részét nem lehet megspórolni.
3713# A másik viszont szintén egy nagyon komoly realitás: ami hordozhatóvá tesz egy kapcsolat hosszú távon úgy, hogy
3724# ne is dilizzünk bele, az az elég sok hasonlóság. Az elég sok hasonlóság azért, mert akármennyire is rugalmasnak
3736# meg nyitottnak meg akármilyennek éljük meg magunkat, az ismeretlennel kapcsolatban kidolgozatlanok vagyunk;
3747# fölvértezetlenek. Vagyis, főleg az az élet nagy témáiban, nagy kérdéseiben, fontos területeken valamennyi
3758# hasonlóság az élhetőséghez szükséges. Ha alapvető dolgokban vannak nagy különbségek... Tehát: iskolai
3769# végzettségben nagy különbség, kulturáltságban nagy különbség, vallásOSSÁGban nagy különbség... Ha van alapvető
3780# területeken morális alapállásban nagy különbség... Ha 3-4 döntő területen nagy különbség van, hát...
3791# Nem az a kérdés, ahogy a fiatalok föl szokták tenni, hogy "én egy katolikus ifjú lány vagyok, én egy ateistával
3802# megházasodhatok-e?". Hát persze, hogy megházasodhatsz! Csak nem lesz olyan könnyű. Nem. Az egy külön
3813# megdolgozásra váró téma lesz köztetek. Ha túl sok ilyen különbség van lényegi dolgokban, az hihetetlen nagy
3824# erőfeszítést igényel. Tehát nem az a kérdés, hogy lehet-e vagy nem lehet, meg szabad-e, meg isten mit szól hozzá
3835# - hát hajrá, hajrá! Csak nem szoktuk bírni. Hát ez praktikus kérdés: nem szoktuk bírni! Ha túl nagy a különbség,
3847# akkor az elviselhetetlen. Tehát az az élhető, ha alapvető dolgokban nincs nagy különbség, de egy-két téren van.
3859# Van valamennyi különbség - az kell a dinamikához, mert különben meg úgy unjuk egymást két év múlva, mintha
3870# tükörbe néznénk.
3872# 
3872# Nincs semmi tűz. Ugye, a nőnek érdekes, hogy az egy férfi. A férfinak, hogy egy nő. Hú, azért csak más egy
3882# kicsit! Az kell a dinamikához. Ha pont olyan... De úgy is lehet, hogy pont olyan. Főleg azok szokták a "pont
3893# olyant" szeretni, akit nagyon nagy biztonságra vágynak. És akkor... Erről ezt tudom. Hol tartunk? Igen.
3904# Eddig spirituális oldalról közelítettem meg az életem eseményeit, és próbáltam a problémáimat ilyen eszközökkel:
3915# ima, fölajánlás valamiért - kezelni. Most, mivel elmélyedtem az önismereti témakörében, állandóan analizálom
3926# magam. Mikor fog egy egyensúlyi állapot bekövetkezni, és mit tehetek azért, hogy ez létrejöjjön?
3936# Nagyon jó kérdés! Ez így szokott menni! Átmegyünk a másik oldalra, és akkor analizáljuk és húúú. És akkor utána
3947# elegünk lesz belőle. Ha valaki viszonylag egészséges, akkor azt mondja egy idő után: na, ebből elegem van. Há'
3958# mostmán egy kicsit élni akarok. Hagyjuk má'.
3963# "Szeretlek!" Ezt most miért mondtad? Na-na-na-na-na-na-na-na. Várjunk. Látom már! Állj! Látom, már csücsöríted
3974# az ajkadat. "Mi, mi?. Ez honnan jön?"
3978# Tehát van egy egészséges pont, amin túl... Örülök, hogy valaki erre azt mondja, hogy hagyjuk. Most már éljünk!
3989# Így van. Tehát éljünk. Hagyjuk már - főleg a másik analizálását! De ha valaki meg benne él ebben pszichós
3999# természetes közegben - ma egy ilyen pszichós kultúra van, tehát mindenki ebből hoz valamit - mondjuk mindenféle
4011# hitéleti vagy istenkapcsolati vagy spirituális valami nélkül, és úgy hirtelen megtér, akkor ő meg a másikban
4022# szokott lenni. Akkor meg minden, minden... Akkor meg ez megy. Olyan kedveset mondott nekem egy felnőtt férfi.
4033# Elsőáldozó lett. Jött a harmadik gyónása. És egy ilyen nagyon pici visszajelzést adtam neki.És annyira
4043# egészséges volt! Azt mondta: Jól van, jól van, Feri, tudod, én egy ilyen friss megtérő vagyok! Én meg most ezt
4054# így tudom csinálni! - Ez normális.
4058# Ahogyan a végletekig tudunk menni ebben az önanalízisben (és felesleges és értelmetlen - de belül az egészséges
4069# természetünk abba szokta velünk hagyatni), ugyanígy történhet a másik megközelítéssel is. Hogy jól van, jól van,
4080# most már nyugodj meg. Hát nyugodj már le! Fölültél a repülőre, vasárnap 0 óra egy perckor, leszálltál vasárnap
4092# 23:59-kor - időeltolódás - nem tudtál vasárnapi misére menni. De hát nem voltam! NEM voltam!
4101# A nagy segítség az az, amikor - ha viszonylag egészségesek vagyunk - hogy megérezzük, hogy már elég. Hogy
4112# egyszerűen kezdjük kinőni azt, hogy ez olyan nagyon egyeduralkodó és sarkos legyen a másik szempont figyelembe
4123# vétele nélkül. Örülök ennek a kérdésnek. Következő lépés, hogy elkezdjük integrálni ezt a kettőt. Még most külön
4134# van (vagy ez van, vagy az van), és úgy tekintünk a két megközelítésre, mint kiegészítő igazságokra. Az igazságot
4146# kiegészítő igazságokra.
4148# Még talán egy utolsó lesz.
4151# 
4151# Nem. Lejárt az idő.
4171# 
4171# Csináljuk akkor azt, hogy a következő alkalommal, ami ugye szeptember harmadik keddje, s akkor emberi számítás
4183# szerint itt tudunk találkozni. De hogy akkor folytatnám a kérdésekkel. Próbálok mindegyikre valamit mondani a
4195# magam módján. De hogy azért most akkor leszek hirdetések, meg, meg, meg hogy igaz, hogy így ez az utolsó, de hát
4208# jövő kedden is...
4210# 
4210# (Taps)
4218# 
4218# Egyetlen dolgot még, ezt talán most kéne inkább: hogy az együttműködéssel kapcsolatban milyen könyvet lehet vagy
4229# érdemes olvasni: Michael Tomasello: Mi haszna az együttműködésnek?. Ebben van az a nagyon sok majmos meg
4239# csecsemős kísérlet. A neurobiológiai belső motivációs rendszer: Joachim Bauer: Az együttműködő ember. Ez a
4249# neurobiológia motivációs rendszeres könyv. Akkor nagyon szép nyarat! De még látjuk egymást.

Lejegyezte: Szabó Zoltán Illés