panorámakép

2013.05.21-masodpercjelolessel

A pálferi wikiből

0000# Isten hozott benneteket! Köszöntlek mindannyiótokat!
0004# Még két alkalmunk van a szokásos mederben. Mindenesetre ebből a kettőből a mai alkalommal szeretném befejezni
0012# ezt a sémát, a grandiozitás, följogosítottság, rendkívüliség, kiváltságosság és a többi belső hiedelemvilágával
0021# leírható sémát. Tehát pontot tennénk a végére. És akkor a következő alkalommal pedig a kérdéseitekre szívesen
0029# reagálok. Tudjátok, sose mondom, hogy "válaszolok", mert mit tudom én, hogy az válassz-e vagy nem. Hogy az
0038# válasz volt-e vagy nem, azt te tudod eldönteni. Az egész biztos, hogy reakció lesz a részemről, de hogy az
0046# válasz-e vagy sem, az a tiéd. Egyrészt kis cetlin ide lehet hozni, másrészt meg az interneten keresztül is lehet
0055# kérdezni, és nem föltétlenül szükséges, hogy a kérdés a témánkra vonatkozzon. Ennyit bevezetőképp. Na most.
0063# Megvan ez a sémánk, és a sémánkkal kapcsolatban... (bár nem is akarom túlságosan sokat mondani azt a szót, mert
0072# nem ez az érdekes, hogy "séma"); ez egy belső hiedelemvilág. Érzések, gondolatok, emlékek, fizikai állapotok -
0080# hogy innen elindulva jutottunk el oda, hogy megnézzük, hogy mi is az emberben az élet iránya?
0088# 
0088# Hogy a neurobiológiai belső késztetések milyen irányba viszik az életet a maguk természetes útján? És így
0097# találtunk rá négy nagyon fontos kijelentésre, ami a kutatásoknak tulajdonképpen egyszerűen megfogalmazott
0106# esszenciáját jelentették.
0108# Az első: ahol emberszámba vesznek, ahol személynek tartanak, egyedinek tekintenek; ahol emberként bánnak velünk
0117# és ahol az emberi méltóságunkat tiszteletben tartják. És így kapcsolódnak hozzánk. Ez az egyik.
0125# A második: ahol észrevesznek minket, ahol felfigyeljenek ránk, ahol figyelnek ránk. Ez volt a második.
0134# A harmadik: ahol törődnek velünk. Esetleg még akár így is mondhatnánk (bizonyos kapcsolatokban egészen
0143# egyértelmű): ahol gondoskodnak rólunk.
0146# És a negyedik, amilyen irányba megy bennünk az élet a maga természetes módján (a szó szoros értelmében a maga
0156# természetes módján), ez pedig: ahol elismernek minket. Értékelnek, elismernek minket. És milyen szép ez a szó!
0165# Tulajdonképpen nem olyan régen csodálkoztam rá, hogy az értékelésnek van egy negatív töltete a
0173# közgondolkodásban. Úgy, hogy leértékelek valakit. Vagy, hogy na, most jön az értékelés! És akkor vvvvááááhh!
0182# Most jön az értékelés. Bejön a tanár egy csomó lappal, rá vannak írva a neveink. most jön az értékelés! Naáá. S
0192# közben meg az egy milyen szép dolog: hogy az értékelés azt jelenti, hogy te értéknek tartasz engem. Értékszámba
0201# veszel, kincs-számba veszel, s ezért értékelsz engem. Tehát ez volt a negyedik.
0208# És hogyha olyan kapcsolatokban vagyunk, amelyekben megvalósul az a négy alapvető motívum, akkor van kedvünk ott
0218# lenni. Abba az irányba megyünk, ott szeretnék lenni. Ott éljük azt meg, nagyon egyszerűen: hogy szeretnek
0227# minket. Így. Ebben a négyben.
0229# De arról is beszéltünk, hogy ez a belső neurobiológiai motivációs rendszer össze tud omlani. Alkalomszerűen,
0239# helyzetszerűen, valamilyen esemény révén. Egy szerettünknek a halála például. Vagy, hogyha a neten piszkoskodnak
0248# velünk. Ha kiközösítenek, akkor ez össze tud omlani. Vagy elveszítünk egy fontos kapcsolatot...
0256# De össze tud omlani a személyiségfejlődésünk során is!
0261# A magzati kortól, csecsemőkor, 2-3-4 és a többi. Tehát az is lehetséges, hogy vannak köztünk olyanok, akikben ez
0271# a belső világ egészségesen jól működik. És vagyunk itt olyanok, akikben meg nem működik olyan egészségesen, jól.
0280# Akkor az életre vonatkozóan többféle megfontolással érdemes rendelkezünk; nem csak azokkal, amelyek az
0289# egészséges emberre vonatkoznak. Hanem azokkal is, amelyek a sérült emberre vonatkoznak. Erről majd még szeretnék
0299# beszélni.
0300# 
0300# Tehát így jutottunk el oda, hogy kimondtuk azt, hogy ezért az életnek nem az alapvető mozgatórugója az
0309# agresszió. Még akkor sem, hogyha az agressziót avval kötjük össze és társítjuk, hogy életben maradni, hogy
0319# túlélni, hogy hozzájutni a táplálékhoz, a létfönntartás alapvető feltételeihez - hogy még akkor sem. Hogy még
0330# akkor sem, csakhogy - és még erről is szeretnék még bővebben beszélni - (Egészségedre! Allregiaszezon. Még itt
0340# is. Te meg köhögsz is. Persze ez a hosszan elhúzódó téli...) Emlékeztek, hogy ő mi a kreativitás három
0350# ellensége?
0351# Az, hogy ha valaki úgy érzékeli, hogy állandóan élet-halál harcot kell vívnia;
0358# ha valaki úgy érzi, hogy állandóan önmagát (beleértve a pszichológiai önmagát) kell állandóan megvédelmeznie; és
0369# a kreativitás harmadik ellensége,
0372# ha valaki úgy érzékeli a világot, hogy ott semmi mást nem tehet, mint a saját érdekei és szükségletei alapján
0383# cselekedhet.
0384# A sérült emberre ezek éppenséggel jellemzők. Tehát minél inkább megsérült bennem ez a belső motivációs rendszer,
0394# annál inkább válok ilyen emberré. És akkor elindul bennem, hogy a hétköznapi helyzeteket is fenyegetőnek tudom
0405# átélni, támadónak... emlékeztek, Virginia Satir milyen sokat beszélt erről. Hogy a kommunikációm elkezd
0415# torzulni. Nem tudom megkülönböztetni a levest magamtól. A levesre mondasz egy kritikát - én pedig úgy hallom,
0425# hogy kikezdtél a legbensőbb önbecsülésemben. Áhh!
0430# Így aztán minél sérültebbek vagyunk, annál nehezebb helyzetbe jutunk. Na most.
0437# De most visszatérek az agresszióhoz. Néztük az öt pontot. Hogy sokkal inkább azt mondhatjuk tehát: az élet
0447# mozgatórugója az, hogy együttműködjünk; hogy társas kapcsolatokban, viszonyokban vegyünk részt. Kis szinten is,
0458# meg nagyon szinten is. Például, hogy vannak közös normáink, és a közös normákat megtartjuk. Igen ám, de el kell
0468# ismernünk az agresszió létjogosultságát is, mégpedig olyan formában, hogy az agresszió akkor jelenik meg, hogy
0479# ha ezt a társas kooperációt, együttműködést valami veszély fenyegeti. Valami az útjába áll, valami akadályozza.
0489# (De a helyzet azért olyan árnyalt, mert éppenséggel [emlékeztek, az ötödik pont] agresszívabbak azok, akiknek
0500# sok gyógyulatlan sérelmük van. Vagyis, mondjuk egy magzati korban, kétéves korban eltemetett sérelem, vagy egy
0510# gyerekkorban hosszú ideig fönnálló sérelem, hiányok, érzelmi szükségletek vagy fizikai szükségletek be nem
0520# töltése okán én ötven évvel később vadidegenekkel bánok piszok módon.)
0527# Tehát éppen mondhatjuk (és ez nagyon logikus is), hogy az együttműködés hiányában hajlamosabbak leszünk az
0537# agresszióra. és ez az agresszió tulajdonképpen vissza akarna utalni oda, hogy mi történt ott velünk? Tehát ha én
0548# megérteném (meg mi mind megértenénk) azt, ami történik és zajlik, akkor a jövőbe mutatóan tudnánk cselekedni.
0558# Igen ám, de egyrészt nem értjük meg, másrészt 50 évvel később... háá! Vagyis, az az agresszió, amiről azt
0568# láttuk, hogy éppenséggel az együttműködés akadályozásával összefüggésben jelenik meg, nem egyszer, amikor
0578# megjelenik, már nem segíti az életet. Valamit kifejez az együttműködés elmaradásából 50 évvel azelőttről. Nagyon
0589# pontosan kifejezi! S nem is tudunk más okot találni rá, mint hogy van valaki, aki ebben a pillanatban nem
0599# indokolt, hogy bunkó módon viselkedjen és mégis úgy viselkedik. Tehát összefüggésben van az együttműködés
0609# elmaradásával és a megfelelő gondoskodás hiányával, de itt és most nem segíti már az életet! Ezt nagyon fontos
0619# látnunk. És láttuk azt is, hogy létezik olyan agresszió (például az első pontnál), amikor félrelökök embereket
0630# azért, hogy egy fuldoklóhoz gyorsabban el tudjak érni. Akkor itt egészen nyilvánvaló a magatartásom és az
0640# együttműködés közti összefüggés. Na. És így jutottunk el oda - ezt nagyon izgalmasnak találtam... valaki azt
0650# mondta, aki hallgatta a múltkor: Feri, alig mondtál példákat, csak úgy nyomtad, nyomtad. Nem tudom, majd
0660# próbálok történeteket mondani (nem tudom, hogy kell).
0665# Nézegettük a csecsemőket meg a kisbabákat 24 hónapos korig. És nagyon izgalmas megfontolásokra jutottunk! Ez egy
0676# nagy-nagy-nagy-nagy kutatás, sok kutatás. És ebből az derült ki, hogy a bici babuci együttműködik. Nyújtja a
0686# felnőttek a dolgot, ha úgy észleli, hogy az nem éri el. Ha a felnőttől elvisznek valamit, akkor mutogat. Ha a
0697# felnőttnek valamire szüksége van és a gyerek környezetében (és ő ezt észlelte), akkor a gyerek még arról a
0707# tevékenységről is hajlandó lemondani, ami egyébként ott és akkor örömet okoz neki. Tehát ő ott valamit jóízűen
0717# csinál és látja, hogy a felnőtt nem éri el, akkor lemond arról az élvezetről, hogy odaadja a felnőttnek. És azt
0728# is láttuk, hogy a gyerekek arcán kétéves korban mennyire nyilvánvalóan megjelennek az együttérzésnek a jelei. És
0738# ha lehetőségük van egy sérelmet szenvedett felnőttnek segíteni később, akkor segítenek is neki! És emlékeztek, a
0749# legfontosabb pedig az volt, hogy ez annyira a természetünkbe van írva, hogy amikor a rendszerbe behelyezték
0759# (mintegy akadályként) a jutalmat, akkor az inkább megzavarta ezt a belső rendszert, nem pedig segítette! Hát ez
0770# fergeteges!
0771# Na most. Folytatás: valamiről nem beszéltünk még, ez pedig az osztozkodás.
0778# Mondtuk azt, hogy három alapvető formája van az együttműködésnek, a másik segítésének.
0786# Az egyik a konkrét segítés - erről hoztuk a példákat.
0791# Információadás - a gyerek mutogat.
0795# És a harmadik pedig: az osztozkodás: az derült ki, hogy a majmok, hát, nem nagyon osztozkodnak. Bár a helyzet
0805# egy picit árnyaltabb. Az derült ki, hogy a majmok is ismerik a kölcsönösséget. De az osztozkodásban egyáltalán
0815# nem jók. Például: Ha az egyik majom kurkássza a másikat, a másik visszakurkászik. Ezt kétségkívül
0825# kölcsönösségnek hívhatjuk. Tehát van annak a mérleglése, hogy te csináltál nekem valamit, én csinálok neked
0835# valamit.
0836# Aztán: ha az egyik majom bajba került és bántották, és valaki ment és segített neki, a majom ezt megjegyzi, és
0846# egy hasonló helyzetben ezt visszaadja. Segít a majomtársának; annak, aki neki segített. Nade: még az anyamajmok
0857# is kapnak finom cuccokat.
0859# Ott van a kicsinye: nem ad neki. Nézték. Itt pontos adataim vannak, kérlek szépen; azt mondja: csimpánzokkal.
0869# A csimpánz mama csimpánz gyereke 84-szer kért. A kicsi a csimpánz a nagy csimpánztól. Az anyucijától. Mit
0879# gondoltok, a 84 esetben hányszor nem adott az anya csimpánz? 84-ből hányszor nem? Ú, te nagyon szereted a
0889# csimpánzokat. Itt most tág tere nyílt az előítéletességnek. 50-szer elutasította a saját kölykét. 84-ből 50-szer
0900# . Mindössze 14 alkalommal adott a csimpánz mama a saját csimpánzának (kölkének) aktív módon a saját
0910# táplálékából. 14-szer. De mind a 14 alkalommal a tápláléknak a gyöngébbik részét. Őőőő.
0918# Tehát kimondhatjuk, hogy a csimpánzoknak nem erőssége az osztozkodás. Főleg nem valami méltányosság, még a saját
0929# kicsinyeikkel szemben sem, vagy az egyenlőség vagy ilyesmi - erről ne is beszéljünk. Valamennyi kölcsönösséghez
0939# van érzékük. De az osztozkodásban nagyon gyengék. Ezzel szemben az ember babucik... háh!! azt mondhatjuk, hogy
0950# pont az ellenkezője!
0952# 
0952# Az ember babák tárgyakat ajánlgatnak a felnőtteknek. Hát ez mindenkinek ismerős. Ahogy nyújtja egy gyerek a
0962# tárgyat. De az is, hogy a gyerekek (kicsi babákról beszélünk: 1-2 éves kor) előszeretettel nyújtanak ételt a
0972# felnőtteknek. És egyáltalán nem kezdenek el zokogni minden esetben, ha felnőtt meg is eszi. Tehát nem pusztán
0982# csak a játék ez, hogy majd te visszaadod nekem. A gyerekekben máris van egy érzék arra, hogy osztozzanak. Három
0993# év alatti gyerekekkel csináltak nagyon érdekes kísérleteket az osztozkodás szempontjából. Például úgy oldották
1003# meg, hogy két gyerek közül mindegyiknek lehetősége van arra, hogy ő maga megszerezze a másik részét is. Már
1013# két-három éves gyerekek sok esetben nem veszik el a másikét. Két-három éves gyerekek! De hogyha el is veszik, és
1024# a másik szól, majdnem minden esetben azt visszaadják. Az osztozkodásnak, valamiképpen az egyenlőségnek vagy a
1034# méltányosságnak van bennünk egy nagyon világos érzéke.
1039# Felnőtteknél nagyon híresek azok a játékok... azt mondja: kapok száz forintot. Kevés? Kapok 100 forintot és azt
1050# mondja kísérletvezető: maga ebből aztán forintból a társának (aki szintén a kísérlet résztvevője) annyit ad,
1060# amennyit akar. De a társa fogja tudni, hogy magánál 100 forint van és akkor viheti el maga azt, amit magának
1070# megtartott, ha a társa elfogadja azt, amit magad neki adott.
1076# Az embör úgy működik, hogy az emberek nagy többsége körülbelül a felét odaadja, egy kisebb százalék mondjuk
1086# egyharmadot ad, de általában fele-felében. Ez már mutatja, hogy vagy egy érzékünk arra, hogy ha a felénél
1096# kevesebbet adok, akkor azt fogja mondani, hogy nem kell. Körülbelül 30 forint alatt szinte nincs ember, aki azt
1106# elfogadja. Tehát 30 forint alatt azt mondjuk, hogy egyszerűen nem kell. És az volt a nagyon érdekes, hogy miért
1117# nem kell? Mert ha olyanok lennénk, mint a csimpánzok, akkor a csimpánz a maximális nyereségre törekszik. Tehát ő
1127# viszi az egészet, fütyül mindenre. És hogyha neki száz banánból adnak egyet, azt viszi. Mit érdekli őt az összes
1138# többi?! Itt már nagy különbség van köztünk. Mi, hogyha 1 00banánból kapunk 25-öt, akkor azt mondjuk: 25 banán?!
1149# Ott rohadjon meg, ahol van! 25 banán?!? Azt már nem! Hát egy olyan világban nem lehet élni, ahol te kapsz százat
1159# és 25-öt adsz nekem... Nem, ez ellentmond az életnek a logikájával. Nem fogadjuk el a 25 banánt. és akkor
1169# kérdezték: miért nem fogadod el a 25 banánt?
1173# Azért nem, mert nem igazságos. Mert nem egyenlő, nem méltányos. Hihetetlen erővel működik ez bennünk. Nem kell!
1184# Pedig, pedig, ugye az volt az alapvető logikánk, hogy ha minden a túlélés és az agresszió az élet mozgatórugója
1194# is az, hogy túl kell élni és biztosítani a fennmaradáshoz szükséges dolgokat, akkor az lenne az elemi érdekünk,
1205# hogy elfogadjuk 25 banánt. Hát ez lenne a minimálisan értelmes és logikus. És nem fogadjuk el.
1214# A majmok másképp járnak el - erre már tettem utalást. A gyerekek két-három éves kortól kezdik ezt az
1223# egyenlőség-méltányosság-kölcsönösség világot fölfedezni. Addig ugyanis az történik, hogy ténylegesen egy
1233# neurobiológiai késztetésből adódóan, természetszerűen ajándékozzunk és adunk és segítünk és vagyunk
1242# nagyvonalúak, mert ez önmagában jutalmazó az ember számára. Ugye, ezért a gyerek lemond arról, amit éppen
1252# szívesen csinál, hogy segítsen valakinek. És nem a jutalomért teszi, nem a dicséretért.
1261# 3 éves korban történik egy fordulat. 3 éves kortól kezdve ugyanis kezdjük egyre inkább érzékelni azt, hogy a
1271# többiek mit csinálnak velünk. És kezdjük egyre jobban megérteni azt, hogy milyen következménye van annak, hogyha
1281# százból százat elrakok. Azt mondják egyébként, akik ezzel (most a pedagógiai részével) foglalkoznak, hogy ha egy
1292# gyereknek jó alapjai vannak, akkor különösebben nem a jutalmazás az, ami őt tovább segíti ebbe az irányba,
1302# amerre a biológiai késztetései is mennek. Hanem, ha leülünk egy gyerekkel és megbeszéljük azt, hogy milyen
1312# következménye van annak, ha ő önző. Mert a belső késztetés már őt jó irányba viszi, nem kell plusz jutalmazni.
1322# Hanem a belső késztetést érdemes még jobban föltárni és kidolgozni; érthetővé, értelmessé tenni.
1332# 
1332# S akkor 3 éves kortól történik az, hogy egy gyerek, ha őneki adtak, szívesebben ad annak, akitől már kapott,
1342# mint az idegennek. Kölcsönösség!
1344# Egy gyerek annak is szívesebben ad, akitől látta, hogy egy harmadik személynek ad. Tehát még csak nem is
1354# szükséges, hogy "én kaptam". De ha látom, hogy ő egy olyan valaki, aki adott már a másiknak, akkor én is
1364# szívesebben adok neki. És már egy 3 éves gyerek szívesebben ad olyasvalakinek, akit úgy érzékel, hogy a saját
1374# fajtájabeli. mint ahogy, emlékszem, mondtam nektek ezt a történetet... azt mondta egy édesanya: Na, Robikám!
1384# Tudod mit? (Volt Robi talán 4-5 éves.) Mi hétvégére elmegyünk apáddal mit-tudom-én hova. Arra gondoltunk, hogy a
1394# keresztanyukádnál aludhatnál, akit annyira szeretsz! Az 5 éves gyerek válasza: nem alszom nála, mert nem olyan a
1405# szaga, mint a mienk.
1406# Ezt mondta az öt éves gyerkőc. Ez valaminek a nagyon pontos kifejezése.
1413# Tehát 3 éves kortól kezdve már nem mindenkinek adunk. És emlékeztek? Hogy amikor egy kétéves-másfél éves gyerek
1423# segített a felnőttnek, a segítést nem befolyásolta az, hogy a felnőtt ezt megköszöni-e (Az meg főleg nem, hogy
1434# kap-e jutalmat.). De még az sem, hogy a felnőtt arcán valamiféle hálát, köszönetet, örömöt fedezne föl. Ennyire
1444# belső irányítottságú ez a fajta másikra hangolódott cselekvés. Na de legyünk 4 évesek! 3 éves kortól kezdve
1454# egyre árnyaltabban ismerjük meg azt, hogy tulajdonképpen hogy is vagyunk egymással. Agyerek, amikor ad valakinek
1464# (bár az nem neki adott, hanem egy másiknak), vagy amikor ad, osztozkodik a másikkal, tulajdonképpen mindig benne
1474# van az is, hogy megelőlegezett bizalmat adunk. Én most megteszem neked, és valószínű ezt vissza fogom kapni.
1485# Emlékeztek? Hogy a bizalom egy egészséges emberben bizalmat szül. És ennek leírható az élettani része is. Egy
1495# sérült ember azonban, ha mások adnak neki, törődnek vele, gondoskodnak róla és adnak (ezt már most másodszor
1505# mondtam), akkor őbenne ez lehet, hogy nem bizalmat szül, hanem vérszemet kap.
1512# Azért, mert ez a belső motivációs rendszer őbenne nem működik hatékonyan. A majmok fütyülnek az egyenlőségre.
1522# Nem érdekli őket a méltányosság! Osztozkodásról nincs szó. Ezért a kutatók egy érdekes mondatot használtak itt.
1532# Azt mondták: tulajdonképpen a majom úgy él, mintha folyamatos életveszélyben lenne. Az ember pedig úgy él, mint
1542# aki nincs folyamatos életveszélyben. Mi, emberek, akkor hajlunk egyre inkább arra, hogy ha van nálam két kóla, s
1553# kiderül hogy nem fog több eső esni a földön. Ugye, akkor éppenséggel minél sérültebb valaki, annál inkább hajlik
1563# majd arra, hogy ezt megpróbálja el-HTK-zni. Ha ez ismerős valakinek. Emlékszem, katona voltam. Kimentem eltávra
1573# és mire visszaértem, fölfeszítették a szekrényemet és minden cuccomat elvitték. Nem, nem volt rossz. Beértem, és
1584# egy óra múlva szolgálatra kellett jelentkeznem. És nem volt katonaruhám. Grrr! Volt, amit kértem; volt, amit
1594# nem. Szóval...
1595# A majmok tehát úgy viselkednek, mint akik folyamatos életveszélyben vannak, akik nem engedhetik meg maguknak,
1605# hogy osztozzanak, hogy egyenlőség, igazságosság, testvériség - fütyülnek rá. De hogy ha mi megsérültünk,
1615# tulajdonképpen minél sérültebbek vagyunk, ennek elsősorban a lélektani részét írtuk le éveken keresztül; most a
1625# neurobiológiai részét is leírhatjuk. Például, hogy kevesebb oxitocin termelődik. Emlékeztek? Hiába gondoskodnak.
1636# Hiába jók velünk. Hiába segítenek nekünk. Hiába törődnek velünk - nem termelődik annyi oxitocin, mint a
1645# másikban, akinek emiatt kedve van ott lenni a másikkal, belső késztetést érez az együttműködésre, a
1654# visszaadásra, a kölcsönösségre. Őbenne ez nem történik meg! Ezzel szemben az agresszióban részt vevő hormonok
1664# egy pillanat alatt meg tudnak emelkedni. A stresszhormonok egy pillanat alatt meg tudnak emelkedni! Vagyis:
1674# minél inkább megsérültünk kicsi korban, annál inkább történik az, hogy úgy észleljük az életet (és ennek megvan
1685# a biológiai háttere), mintha életveszélyben lennénk. És emlékeztek? Most a másikat mondom, nem a kreativitás 3
1695# ősellenségét, hanem a gondolkodási hibák 90 százalékában a három motívum... emlékeztek? Na!
1703# Énközpontúság, szűklátókörűség és rövidtávú gondolkodásmód.
1709# Tehát amikor valaki nekiállt gondolkodni egy helyzeten, azt fölmérte és hozott következtetéseket, döntéseket. Ha
1719# ez a három jellemezte, az majdnem mindig a gondolkodás elégtelenségével járt együtt. Ő hiába jutott el valahova
1729# - valójában a szűklátókörűség, az énközpontúság és a rövid távú gondolkodás nem tette lehetővé azt, hogy a
1739# helyzetet jól mérlegelje.
1741# Ez azt jelenti, hogy ha megsérültem, akkor (most már azt is látjuk, hogy) a gondolkodásmódunk alapvetően torzul.
1752# Nem csak a belső motivációs késztetéseink, nemcsak a hormonháztartásunk, nemcsak az érzelemvilágunk. Ugye
1762# emlékeztek, erről is beszéltünk. Ha valaki megsérül és lát valakit, aki rászorulna a segítségre, képes
1771# megvetéssel lenni iránta. Nem működik ez a belső rendszer! Akkor ő hiába "gondolkodik azon", mi is lenne a jó
1781# megoldás. Bezáratott a valamikori élettapasztalataiba, és ezért tulajdonképpen folyamatosan úgy észleli a
1791# környezetét, az egész világot, mintha túlélő harcot folytatna, magát kéne megvédeni; csak a saját
1800# szükségleteivel törődhetne, mert ezekre mindenképpen szükség van. Mert senki nem fog segíteni, senki nem törődik
1810# velem, nem vesznek észre, fütyülnek rám és a többi! Ezért a gondolkodásmód sem tud a megfelelő irányokba
1820# eljutni, és megfelelő következtetésekig eljutni. Hej! Azért ez elég súlyos, nem? Hmmm. mit tegyünk, ha sérültek
1830# vagyunk? Itt beszéltünk arról, emlékeztek? Hogy figyeljenek föl rám, vegyenek észre, vegyenek emberszámba! Ezzel
1841# a késztetéssel összhangban van, tudjátok: 2006-ban 94%, Egyesült Államok, fiatalok. Siker! Hírnév! Ismertség!
1851# Lájkok! És a többi. És éppenséggel most már értjük a logikáját, hogy miért. De amikor valaki: így az ismertség,
1861# úgy a siker, amúgy a másik fölött aratott győzelem és a többi - most már két dolgot egészen biztosan tudunk. Az
1871# egyik:
1872# Ha el is éri, nem lesz tőle jól. Mert ahhoz az egész rendszernek kéne jól működnie, hogy őneki az még valamit
1882# hozzátegyen az élethez. De neki nincs ott a háttere, neki csak az a nyomorult sikere van. Értitek? Semmi mása
1892# nincs, mint hogy most kapott ezer lájkot. Ennyije van. Hát attól miért lenne jól? Neki az van.
1901# Ez azt jelenti, hogy tulajdonképpen logikus, hogy miért megy nagyon sok ember ebbe az irányba. Logikus! De
1911# tudjátok, hogy hogy történik ez?
1914# 
1914# Úgy mint amikor azt mondtuk (erről sokat beszéltünk): az önmegvalósítás három szintje.
1922# Önkifejezés, önátadás, önfelülmúlás. Az első szinten, az önkifejezés szintjén vannak az élvezetek. Az
1932# élvezetekről azt mondhatjuk, hogy nem növelik az emberi életet (hanem fönntartják). Az élvezet minőségileg nem
1942# tesz semmit sem hozzá az emberi élethez. csak jólesik. Az nem baj, hogy jólesik! Jó az - élvezzük az életet. de
1953# minőségileg nem teszi tartalmasabbá, értelmesebbé - nem teszi. Fönntartja. Na de!
1961# Valahogy, ha 94 százalék a siker, a hírnév, a győzelem a másik fölött, a nemtommicsoda - ez pontosan arra lesz
1971# neki elég, mint a hétköznapi polgárnak az élvezet. Nem növeli az életet, fönntartja. Ő akkor a siker - na, hhhu.
1982# Jó, még maradhatok egy kicsit.
1985# (Egészségedre. Az előbb is te voltál. Ugye? Nem. Miért? Mert sajnálni akartalak. "Engem te ne sajnálj!". Ez is
1996# milyen érdekes... hogy utáljuk, ha sajnálnak minket! Minket ne sajnáljon senki! Ez az emberi méltóság. Ez az
2006# emberi méltóság! Ne sajnáljál engem. Segítsél vagy legyen egy jó szavad - de sajnálni ne sajnálj.
2016# 
2016# Amikor a mozgássérült barátaimhoz jártam... hogy utálták a sajnálatot. Azt mondták: Te Feri, a sajnálatnak szaga
2027# van! (Ezt.) Messziről ordít a sajnálat. Jaj! Emlékszem, egyszer azt mesélték, hogy még az átkosban elment
2038# hozzájuk egy egész brigád. A mozgássérült barátaim vastüdősök voltak. (Ezt bontottam ki - rá van írva a nevem.
2049# Kétségkívül. Ebből nem kaptok - az én nevem van rajta!) Vastüdősök, nem tudnak sehova se menni egyedül,
2059# rászorulnak a legalapvetőbb dolgokra. Na, jött a brigád.
2065# Egy napig kommunista szombat volt. Jaj, ez ismerős még neked! A kommunista szombat.
2073# Emlékszem, mikor a Fővárosi Faipari és Kiállításkivitelező Vállalatnál dolgoztam... Komolyan! Az első
2084# munkahelyem, ne viccelj. kommunista szombat. Az egy nagyszerű dolog. Bementünk és a vállalat veszteségét
2094# növeltük. Eleve veszteséges volt, de ha még szombaton is ezt csináltuk, ennek a következménye az lett, hogy még
2105# veszteségesebb lett. De az ideológia fölülírta az egyszerű számokat. Ezért bementünk. Na, ez a brigád meg
2116# kommunista szombat gyanánt elment mozgássérült embereket látogatni. Tehát kommunista szombat - ott
2126# tettek-vettek. Végül (azt mondták, ez volt számukra az igazán emblematikus történet) hozták a brigádnaplót. Mert
2137# olyan is volt. És megkérték a mozgássérülteket, hogy írják alá, hogy ők itt voltak kommunista szombaton és
2148# teljesítették a normát.
2151# 
2151# Na, ugye ez az, amire azt mondjuk, hogy "takarodsz innen?!". A brigádnaplóddal együtt. Ugye, hogy ezt miért
2160# csináljuk? Ha semmi más nem volna bennünk, csak a túlélés. Olyan emberek, akik levegőt nem tudnak venni mások
2169# segítsége nélkül, és mégis azt mondják, hogy menj innen! Na, erről beszélünk! De onnan indultam, hogy ha valaki
2178# nagyon megsérül, nincs rálátása a belső sérülésére, ezért akkor: egyfelől jönnek az élvezetek, másfelől pedig
2188# siker-hírnév-lájk és az összes többi: ismertség, meg ezek. Ettől ő azonban nem lesz boldog, hanem az életét
2197# fönntartja. És ezért két dolgot szeretnék ehhez mondani. Az egyik: éppenséggel ha ő tudja, hogy ez semmi másra
2206# nem elég, mint éhezőnek enni egy szelet kenyeret, éppenséggel életben tudok tőle maradni. Az élvezettől nem azt
2215# várom, hogy az életem értelme az legyen. Hogy most még finomabb paprikás krumplit főzök. Hát ettől nem lesz
2224# értelmes az élet! Kinek lesz az? Nem. Emberi módon az életemet fönntartom és nem moslékot eszem, hanem legalább
2234# finom. És azt mondom: na! Emberszámba vettem magam, mert legalább valami finomat készítettem. De ettől az élet
2243# nem növekszik, hanem fönnmarad. ez most azért ... Ezt most így mondom, kicsit hülyén hangzik: az amerikai
2252# fiatalok 94 százaléka tulajdonképpen mintha abban a belső hiedelemvilágban élne (eszerint a kutatás szerint),
2261# mint hogyha tombolna az életveszély, és semmi másra nem tudnánk időt-energiát fordítani, mint a túlélésre. Tehát
2271# kizárólag az élvezetek, és akkor siker-hírnév-türürürümm. Azért ez nem olyan idegen világ tőlünk! Tehát
2280# egyfelől: nem leszünk tőle jól, életünk nem lesz értelmes, nem leszünk boldogok. De ettől ne essünk kétségbe,
2289# hanem érdemes a másik oldalt nézni: éppenséggel ha valakinek ez ténylegesen segít, hogy fenntartsa az életét,
2298# akkor rendben van. Ha ő is tudja, hogy ezt azért csinálja, hogy fenntartsa az életét. Akkor rendben van. Tehát,
2308# ha valaki így tud élni (vagy életben maradni), rendben van. Hát nagy dolog, hogy kitalálta, hogy tud életben
2317# maradni!
2318# 
2318# De hogyha egy egész kultúra ezt megerősíti, hogy hajj, ennél több nincs is, csak ez - hát ez nagyon ijesztő.
2328# Hej-haj!
2329# Megadnánk az elején azt, amire szükség van, akkor utána...
2335# Az osztozkodásról a legszebb történet: Afrikába ment ki egy embör, és nagy aszály volt. Emlékszem, ezt
2346# két-háromévente mondogatom nektek. És nem volt víz. Kiapadtak a kutak. Tehát lehetett tudni, hogy valamennyi víz
2357# van ott. Az egyik törzs azt mondta: föl kell adni, nincs értelme. Ott volt ez az ember Európából. Ne, hát akkor
2368# ássunk mélyebbre! S akkor elkezdtek ásni és ásni és ásni, és egymás után dőltek ki az ásók (és adták föl). Már
2379# jóval mélyebbre ástak, mint az eredeti kút. Úgy látszott, hogy ennek semmi értelme nincs, akkor inkább dögöljünk
2391# meg.
2391# Elment az 50 százalék, a 60, 70 - már csak néhányan ástak. Egyszer csak följött a víz!
2400# S akkor kérdezték később ettől az embertől, aki rávette ott a törzs tagjait, hogy ássanak. Hogy mi volt az egész
2411# folyamatban a legnehezebb? Az egész folyamatban kétségkívül a legnehezebb az volt, hogy amikor volt víz,
2422# rávegyem azokat, akik ott maradtak, hogy adjanak azoknak, akik elmentek. Az egészben az osztozkodás volt a
2433# legnehezebb. (40.36)
2435# És még egy történetre gondoltam, hogy ezt elmondom. Az árnyaltsághoz. Hogy Frankl (4 év koncentrációs tábor, nem
2446# ragozom - tudjátok), hogy van egy fontos mondása. Ha jól emlékszem, a "Mégis mondj igent az életre", annak az
2457# elején van, ha jól emlékszem. Azt mondja, hogy "az igazak nem jöttek vissza". Arra akar utalni ezzel, hogy akik
2468# nagyon komolyan vették a másik szükségét, ők előbb meghaltak emiatt. Mert akkor nem magával törődött, hanem a
2479# másikat. Ez az élet lehetőségeit bizonyos helyzetekben nyilvánvalóan minimalizálta. "Akik túléltük... Hmmm."
2490# Akkor elmond egy történetet. Azt mondta, hogy hogy próbáltam megőrizni az emberségem.
2499# (Egészségedre! A szélén tüsszögtök, ez érdekes. Átülök ide egy kicsit, hátha ez...)
2507# Próbáltam megőrizni az emberségem. Amikor kinyíltak a koncentrációs tábornak a falai, akkor még nagy
2517# csoportokban vittek el bennünket. Sokan nem is a koncentrációs táborban haltak meg, hanem ahogyan ott az úton
2529# mentek. Már azt nem bírták. S akkor azt mondja, hogy volt egy pont, ahol annyira gyöngének érezte magát, hogy
2540# semmi másra nem volt képes, mint hogy ment oda, ahol a legsűrűbben voltak az emberek, és sodortatta magát. Azt
2551# mondta: "Azáltal éltem túl - pedig már vége volt tulajdonképpen a gyötrelmeimnek - hogy ott sodortattam magam a
2562# többiekkel, és ők valahogy, valahogy vittek és emiatt életben tartottak engem. Ezen a napon nagyon hideg volt
2573# éjszaka." Egy nagy udvara vezényelték őket. De hideg volt és nem volt rendes ruhájuk. Sorba kellett állniuk,
2584# hogy le tudjanak zuhanyozni. És a zuhanyzás után tudtak egy barakkban szállást venni. És ahogy egyre hidegebb
2595# lett és ott állt a sor, akkor - azt írja Frankl: "Volt egy pillanat, amikor arra gondoltam, hogy ha ki kell
2606# várnom a sorom, bele fogok halni. Hogy... hogy annyi mindent kibírtam! 4 évet kibírtam! 4 évet! Lehetetlen, hogy
2617# négy évet azért éltem túl, hogy most itt haljak meg, mikor már vége? Azért, mert...". Abban a pillanatban
2628# elkezdtem tolakodni. És tolakodtam és előre mentem és tudtam, milyen esztelenül hangzik, amit mondok, és
2639# tulajdonképpen a magam számára sem volt érv, amit mondtam, de mégis..."
2646# Ugye, milyen érdekes az emberség? Hogy "mégis", legalább mondtam valamit. S akkor azt mondta: "Orvos vagyok.
2657# Orvos vagyok.". Ugye a zuhanyzóba ment... tehát látnivaló: a lelkiismerete miatt mondta. De ezt ő maga írja! Ezt
2668# mondtam, és azért, hogy egyáltalán valahogy képes legyek. És akkor mentem, ott valahogy mindenki félholtan,
2679# kábultan, ott engedték is, meg kinek van ott ereje még ott nem tudom mit. Ment, és le tudott zuhanyozni - nem
2690# onnan, ahová a sorból került volna. És lefeküdt és azt mondta, hogy "négy év alatt kialakult a az érzékem, hogy
2701# mi az, amit még kibírok, és mi az, amit nem. És hogy "eljött egy pillanat, amikor tolakodnom kellett". Ez
2712# nagyon, számomra nagyon megrázó. Hogy "sodortatom magam és aztán tolakszom". De azért 4 év után. Hogy ebben
2723# minden, mi minden benne van! Azt akartam itt az osztozkodás, egyenlőség, méltányosság, igazságosság,
2733# kölcsönösség témájában mondani, hogy mennyivel finomabb szövésű mindez, mint ahogyan néhány alkalommal ezelőtt
2744# ezt a főmondatot kimondtuk. Hogy szó sincs arról, hogy az élet mozgatórugója az lenne, hogy mindig könyökölni
2755# kell. Mennyivel sokkal finomabb szövésű az ember meg az élet! Na most. Gyerünk! Hol tartok?
2765# 
2765# 3 éves kortól - emlékeztek - kialakul az, hogy elkezdünk mérlegelni. Egyenlőség, egyensúly, igazságosság. És
2775# ezzel együtt elkezdenek fontosnak lenni a csoportszabályok, a normák! Mert ezek a normák abból adódnak és
2785# születnek meg, ahogyan egymással a kapcsolatainkat rendezzük! vagyis, hogy megállapodásokra tudunk jutni! És
2795# nemcsak konkrétan állapodtunk meg dolgokban. Például olyan szép, hogy: egy gyerek meg egy felnőtt megállapodik,
2806# hogy a gyerek azt mondja: nézd Apa! Repülő! Fölszállt! Zzzzzz! Látod, Apa, milyen jól száll?
2814# S az apa ekkor azt mondja: Hú, de jól néz ki! Ssss! Hányan vannak rajta? Hova megy?
2822# Ez egy megállapodás. Egy kölcsönös játék. Egy kölcsönös megállapodás: ezt elneveztük repülőnek. S
2832# együttműködünk. És kitaláltuk azt, hogy milyen... És éppenséggel nem csak személyes együttműködésben,
2841# kölcsönösségben, igazságosságban tudunk lenni, hanem ennek kialakul a világa, és akkor létrejönnek a normák. És
2852# tulajdonképpen ezzel összefüggésben jelenhet meg nagyon sok agresszió. Ami a normaszegőket éri. Ha azt
2862# észleljük, hogy valaki normát szeg, akkor nagyon dühösek tudunk lenni! Őneki miért lehet? Állok föl az
2871# autóval... annyira tudom! Milyen érdekes ez. Ugye, pont itt jövök. Ott jövök be, ahol ti ott gyülekeztek. És
2882# hogy az egy külön érdekesség, hogy amíg nem látjátok, hogy az én vagyok... Ezt a bunkót! Ez micsinál itt?!
2892# Tűnnyön innen!!! Itt állunk az...
2895# És akkor kiszállok, mert be kell csöngetni, hogy engedjék le a sorompót. S akkor: Á, Feri, szia!!!
2904# Ugye? Egyszer csak a személyesség miatt már a normakövetést valami fölülírja. Most nem gondoljuk azt, hogy Feri
2915# normaszegő, hanem: hogy így megy be, mert különben mindig Kukutyinban kéne pakolnia. Hej!
2923# Ha nincsenek személyes kapcsolataink, akkor teljesen természetesen elkezdjük a normákat nem csak követni, de
2934# hogy milyen mélyen...
2936# 4-5 éves gyerek még azelőtt, hogy a lélektan elkezdi mondani, hogy kialakult énideál, lelkiismeret és a többi...
2946# 4-5 évesen már roppant normakövetők tudunk lenni. Nagyon! Hát képzeljétek el:
2954# Elsőáldozó volt egy édesanya. 5 éves a kisfia. Mikor a kisfiú megtudta, hogy most akkor melyik vasárnap lesz az,
2964# amikor elsőáldozó lesz Anya (!), s hogy Feri atya azt mondta, hogy fehér, szép blúzban legyen akkor, vagy valami
2975# elegáns dologban, akkor a kisfiú a következőt mondta. (Őt éves.)
2981# Anya, akkor nekem is kell egy új nyakkendő! És öt éves. Óvoda, középső csoport! Azt mondja az anyuka: hát ne
2991# viccelj, ott van az, a múltkor vettük. "Az nem jó erre az alkalomra". Anya, sötétet vegyél! (Öt éves gyerek.)
3002# Micsoda érzéke, érzékenysége van erre! Ez egy alkalom, s az alkalomra... S még a színét is érzékeli 5 éves!
3012# S nemde, például, ha autóval megyünk, egész jámbor férfiak és nők is kivetkőznek magukból az autó zártságában.
3023# Mit tudunk tombolni egy autónak a belső világában! Ugye, így van? Tehát az autót fölvesszük magunkra, mint a
3033# testünk meghosszabbítását. Ezért van az, hogy minden további nélkül túrjuk az orrunkat az autóban. Hát hiába,
3043# hogy egy csomó ember látja, de az autóban más! Ugye? Az "én" meghosszabbítása az autó, tehát ez még a belső
3053# terem, itt én túrom az orrom, meg böfögök, szemetelek - minden. És ha valaki normaszegő módon közlekedik,
3063# megvadulunk! (Vadudulok, akarom mondani). és tulajdonképpen milyen érdekes, hogy emögött nem az derül ki, amit
3074# sokan szívesen mondanak: na, az ember végül is csak egy agresszív állat. Na. Csak kordában tartja magát, de
3084# amikor autóba ül, kijön az igazi énje! Hinnnye! Nem az igazi énje jön ki, hanem tulajdonképpen itt van egy
3094# közbizalom. És a közbizalomnak a logikája, hogy bizalmat szavazunk egymásnak. kölcsönösség van, méltányosság,
3105# igazságosság, egyenlőség. És ezt az ismeretlen kapcsolatokban a normák megtartásával őrizzük meg. Ilyen
3114# egyszerű.
3115# Amikor valaki normaszegő, akkor sokkal több történik, mintsem hogy "kijött az énjünk". Nem az énjünk jött ki!
3126# Hanem egy megbízható, biztonságos élhető emberi világba vetett bizalmunk: Krrrkk! Hogy ez hogy is van? Hogy is
3136# van ez? Most akkor ezt bárki megcsinálja? Ki csinálhatja ezt meg? Bármikor megcsinálhatja? akkor ez hogy van?
3147# És az együttműködés akadályoztatása a normaszegés kapcsán agressziót vált ki belőlünk. Ez nem menti az
3156# agressziót, csak érthetővé teszi!
3160# 
3160# Tehát nem az "énjünk jön ki", hanem szeretnénk jelet adni neki, hogy ide figyelj, itt van egy norma és te ezt
3170# megszegted. És nem önmagában a normáért érdekes, hanem az együttműködés, az emberség... és hirtelen ott vagyunk
3181# a belső motivációs rendszernél. Ugye, ha bárki bármit megtehet, kevesebb kedvem lesz élni. Nem így van? Hát így,
3192# ha egy ilyen világ van, akkor hogy éljek? Há, há! na most. Gyerünk tovább! Ugyanoda raktam. Mit csinálok?
3202# Hadd hozzam ide az intimitást, ami ennek az ellenkezője. Amikor valaki igazán, igazán bensőséges viszonyban van
3212# velünk (és mi vele). Hogy tudjátok, ott nem önmagában a kölcsönösség az érdekes. A kutatások nagyon szépek!
3223# Minél távolabbi viszonyban vagyunk, annál inkább mérlegeljük, hogy adtál, adtam - hol van az egyensúly? Ezt
3233# nagyon is mérlegeljük! Egy társ kapcsolatban is megvan az igazságosság dimenziója: mérlegeljük. de minél
3243# meghittebb a viszonyunk (most ideülök a 13-as székkel szembe); minél meghittebb a viszonyom valakivel, annál
3254# kevésbé az egyenlőség érdekel, vagy hogy én adtam és ő nem adott; én segítettem neki és ő nem segített; én
3264# figyeltem rá, és ő nem figyelt rám. Nem ez érdekel, hanem mi? Az, hogy ha ez a kölcsönösség megrendül, akkor
3274# bennem elindul egy folyamat, hogy talán ő már nem szeret annyira, mint eddig. Talán bizony ez azt jelenti, hogy
3285# nem vagyok neki elég fontos már? Hogy már nem számíthatunk kölcsönösen egymásra?
3293# Vagyis valójában nem az érdekel (minél szorosabb egy emberi kapcsolat), hogy kapok-e tőled ceruzát, vagy
3303# névnapra virágot vagy akármit - nem ez érdekel! Hanem, hogy az vagy-e nekem, aminek tartalak? A barátom vagy
3313# még, vagy már nem? hogy még, még... nem csak formálisan, hanem tényleg még a feleségemet láthatom benned, a
3324# fele-ségem? Te vagy az én társam és barátom? Vagy már nem? Ez kezd el bennünket foglalkoztatni. És ezért egy
3334# meghitt kapcsolatban tulajdonképpen óriási különbségeket is viszonylag közép-, hosszú távon is minden további
3345# nélkül el tudunk hordozni. Elhordozzuk! A kívülről nézett rettenetes igazságtalanságokat, egyenlőtlenségek. Én
3355# betolom a 90 százalékot, ő 10-et. Ez megy tíz évig (mert beteg), és én ezt minden további nélkül csinálom. Tehát
3366# nem az számít, hogy adok/kapok, hanem, hogy te a feleségem vagy, a férjem vagy! A gyerekem vagy! Áhá!
3376# Tehát akkor megint visszajutottunk az őseredeti kiindulópontunkhoz, a kapcsolatra, ebbe a világba! Na most.
3386# 6 pont.
3387# Mi az, ami alapvetően segíti, fenntartja a kapcsolati világunkat és az együttműködésre való készségünket?
3397# Az első:
3398# 1. Közös cselekvés.
3400# 
3400# Közösen csinálni, tenni valamit. Tudjátok, ez olyan érdekes - hányszor és hányszor megfigyeltem! Templomot épít
3411# egy közösség. Az a generáció, aki építette a templomot, sokszor egy életen keresztül összetart. Ők lesznek a
3423# közösség alapjai 20-30 évig. És ha megkérdezzük tőlük, hogy miért tartanak még itt ki, miért segítenek, miért
3434# fektetik bele a rengeteg energiát a következő nemzedékbe? Azt mondják, hogy: Hát mi együtt építettük a
3445# templomot! A közös cselekvésnek óriási jelentősége van! Olyan összetartó erő jön belőle! Hát ott együttműködünk!
3457# Ha valakivel összeveszünk, utána kibékülünk. Aztán: emlékszel, hogy balhéztunk? ... Há, igen, de most igyunk egy
3468# sört!
3469# De nagy dolog ez a közös cselekvés! És ez az, amit például házaspárok leértékelnek. Ugyan már! Most attól, hogy
3481# együtt elmegyünk és együtt csináljuk?! Közös cselekvés! A kutatások azt mutatják, hogy ha valami közös
3491# kaland..., valami közöst, valamint új dolgot elkezdenek csinálni együtt, akkor annak összetartó ereje van.
3503# Illetve, mobilizálja bennünk ezt az együttműködésre, kölcsönösségre ... erre való világot. Tehát a közös
3513# cselekvés.
3515# Most eszembe jutott egy vicc. Ugye, a közös meg az együttműködés...
3522# Fekszik a férfi meg a nő (ilyen alaphelyzet). Idősek már, na. A férfi 70. Az asszony is. S akkor a férfi már nem
3533# alszik jól, az asszony meg durmol. S úgy fölriad. Hajnal van, de még sötét. És képzeljétek el, ott áll egy
3545# angyal a lábától.
3546# Az angyal azt mondja neki: Hát bátyám! Kérhetsz valamit, teljesítem!
3553# Hát igen! Ilyen egyszer adódik az életben! Azt mondja: hát a feleségem legyen 20 évvel fiatalabb nálam!
3564# Az angyal egy kicsit rebbent a szárnyával, és azt mondja: minden rendben! Reggel, mikor felébredsz, így lesz.
3576# Reggel. Trrrrrrr! Fölébred. Láss csodát: 90 éves lett.
3582# 
3582# Tehát a közös cselekvés. A következő:
3597# 
3597# 2. Látni és látszani.
3598# Direkt így fogalmaztam meg, mint egy ilyen KRESZ-bölcsességet.
3604# Mind a kettő igaz! Emlékszem, mikor Terézvárosban közösséget szerveztünk, hogy akkor kitaláltuk, hogy legyenek
3614# "befogadó emberek". S akkor még olyan tartható létszámban voltunk. Kezdtük tizenheten, s akkor úgy-úgy-úgy.
3623# Mindig volt két-három ember, akinek az volt a dolga, hogy ha jött egy új valaki, akkor, mikor vége volt a
3633# hittanórának, és elkezdtünk iszogatni-eszegetni, akkor odament az új emberekhez, és mondta nekik, hogy "örülök,
3643# hogy itt vagy; még nem láttalak". Ők voltak ezek a "bevezető emberek". Vagyis: ők voltak azok, akik észrevették
3653# azokat, akik oda érkeztek. És nagyon érdekes tapasztalataink voltak erről, hogy milyen ereje volt annak, hogy
3663# valaki egy másikat észrevett. Na hát, látom, itt vagy. Te eddig nem voltál, és most itt vagy!
3671# Ők voltak az észrevevő emberek. És közben pedig volt egy nagyon érdekes másik tapasztalatom. De akkor még nem
3681# értettem, hogy ez mi. Hogy akik nagyon sérültek voltak, nekik ez se számított. Hogy ők később be tudtak számolni
3691# erről úgy, hogy "jó, hát jött hozzám valaki, és akkor úgy... hát, de hát ez úgy... hát ennél több kell. Hát ez
3701# nagyon kevés így. Nem. Hát többre vártam! Hát most, hogy odajött hozzám, hogy most veszlek észre. Hát ettől nem
3711# leszek jól!.
3712# Ha valaki elég jól van belül, és hozzá úgy odamennek és észreveszik, s azt mondják: gyere, gyere máskor is
3721# szívesen látunk, gyere, nézd, így van... Akkor: hát ide jövök! Még egy évig jön ebből az élményből! Hát egy
3731# ilyen helyre?!
3732# De aki rosszul van: hát ez olyan, mintha két morzsát kaptam volna! Hát hetek óta nem eszem!
3740# A belső rendszere ezekre a figyelmességre... zzzz... nem indul be.
3746# Ezért is lehetséges az, hogy ha valaki nagyon sérült, ő például elindul és közösségről közösségre jár, egy olyan
3756# kimondott vagy ki nem mondott vággyal, hogy vegyék észre és jöjjenek oda! Tulajdonképpen, ha leíratnánk vele,
3766# hogy mire is vágyik, vagy mire vár, akkor egy teljesen irreális kép jelenne meg. Hogy ő mit gondol arról, hogy
3776# egy közösségnek mit kéne neki adni. Egész gyorsan valami gyerekkori helyzetben találnánk magunkat. Hogy úgy
3786# vágyna arra, hogy a szükségleteit egy közösség kielégítse.
3791# És ezért ez a sérültség, ugye, megerősödik. Mert a hiedelemvilágával éppen összefüggésben van az, ahogy
3800# fönntartja a hiedelemvilágát. Itt se szeretnek, ilyen az életem, sehova se lehet menni. Na, eljöttem egy keddre
3810# is, és mi volt itt?! Semmi nem volt. Itt hadonászott oszt hazamentünk. Ennyi volt. Most ezért?! Meg itta a kólát
3820# - olyan pofátlan, hogy ez hihetetlen. Meg azt mondta, hogy övé a kóla, nem is ad belőle. Hát ezért nem fogok
3830# idejönni. Azért, hogy itt is megalázzanak?
3834# Ezzel szemben mit látunk? Hogy vannak, akik meg hosszú távon tudnak elköteleződni. Egészen hosszú távon!
3843# Történt velem valami, jót kaptam valakitől - azt mondja: te, számíthatsz rám! milyen nagy dolog ez!
3852# Ettem éppen egy szendvicset. Hétfőn. Ez egyáltalán nem érdekes. Szegény, most azt kell hallgatnod, hogy vettem
3862# hétfőn egy szendvicset. Kiabálás: Feri! Egy sporttársam, akivel 9-10 éves korom atlétizáltam együtt, fedezett
3872# föl. S akkor ez milyen egy nagy élmény! Úgy 35 éve láttuk egymást utoljára. (Na most csak úgy mondok valamit.
3882# Jó, negyven. Tessék, kényszerítettétek az igazságot.)
3886# Ha odajött volna azzal, hogy "Feri, nagy baj van!", gondolkodás nélkül mentem volna neki segíteni. Mert 40 évvel
3896# ezelőtt együtt futottunk száz métert. Hát nem így van?
3901# Milyen nagy dolog! Ha a világ egy távoli szögletében vagy, és egyszer csak találkozol egy magyarral. Hát hogyne?
3911# Hát cimbi! Cimbi! Ha meg itt találkoznál vele a váci utcában: Mit akar ez? Takarodj! Ugye? Honoluluban meg
3921# cimbi, cimbi!
3922# Miért akartam ezt idehozni? Mert ugye... (van még idő? Van). Hogy: ma mekkora nehézség az együttműk... nem, az
3932# elköteleződés hiánya. Férfiak és nők nem köteleződnek el. És hol van má' az életre szóló valami?! Ugye, ezt
3942# szoktuk... rettenetes kifejezéssel: a sírig tartó hűség. Hát tudjátok, ez az összetétel - hát ettől rosszul
3951# vagyok. Sírig tartó hűség... sőt, ilyen hangsúllyal: siíirig tartó hűség. Jaááájj. Az jutott eszembe néhány
3961# héttel ezelőtt, hogy: na várjunk csak. Képzeljünk el olyan embereket, akiknek egyetlen tudatos, megfogalmazott,
3971# egész életre szóló életcélja sincs. De semmi. Hát ők "túlélnek". Milyen életcél?!? Meddig? nincsenek hosszú távú
3981# életcéljai. Megkérdezhetjük: van-e olyan célod az életben, ami mellett elköteleződtél, hogy ameddig élsz, azt te
3991# akarod csinálni. Ahhoz hűséges akarsz lenni? Pl. hogy valaki azt mondhatja, hogy nekem életcélom, hogy egy
4000# életen keresztül tisztességes maradjak. Nem? Ez egy életre szóló életcél. Vagy, ha azt látom, hogy valaki nagy
4010# veszélyben van, akkor segítsek neki. Ez egy életre szóló életcél. Na de ha valaki úgy éli meg az életet
4020# (sérültsége okán), hogy mindig csak "túlélni", őneki lehet, hogy semmilyen életre szóló életcélja nincs. Akkor
4029# pont a házasságot tudja magára venni?! Akkor az a világ majd úgy kiemelkedik az összes többiből, és azt mondja:
4039# "azt viszont egy életen keresztül!"? Vagyis, amikor sokan azt mondják, hogy: "Hogy lehetne már egy életre
4049# elköteleződni? Hát micsoda őrültség? Mit tudom én, hogy mi lesz veled meg velem meg a másikkal... ez az egész
4059# egy nagy lutri!" -ez a sebzett ember beszéde. Mert persze, hogy lutri; persze, hogy nem tudjuk, hogy mi lesz
4068# vele meg velem - ezt mind, ez mind igaz. De akiben a belső motivációs rendszer jól működik, az azt tudja
4078# mondani, hogy te nekem jelentesz valamit, és ameddig élek, jelenteni fogsz valamit. S ezért itt el tudom magam
4088# kötelezni. mert nem úgy élem meg az életet, hogy "élet-halál harc". Tehát most látjuk, hogy van igazsága
4097# azoknak, akik azt mondták, hogy az veleje egy élet-halál harc. S akkor nárcisztikus ember a legügyesebb. Azért,
4107# mert nem is tud együttérezni. Tehát nincs is rosszul, mikor nem törődik a másikkal. Ez milyen jó! Tehát mi
4117# nyomorultak vagyunk, mert mi rosszul érezzük magunkat. De aki megsérült, hát nem is érez semmit. Átgázol - nem
4126# is fáj neki! Há-há! Ő a legszerencsésebb, nem? úgy lehet gátlástalan, hogy nem lesz tőle rosszul. Na de látjuk,
4136# hogy nem így van!
4138# Vagyis: amikor sokan azt mondták, hogy ez az élet mozgatórugója, hogy túlélni és a többi: a sérült embereknél!
4148# De őnáluk is ott van ez a mélyebb réteg. és hogyha növekedni szeretne valaki, aki sérült, akkor el lehet indulni
4158# a mélyebb réteg felé. ez milyen nagy dolog! (Be)látni ezt az egészet, nem életfilozófiát csinálni a sérülésből.
4168# nem kultúrát alkotni a nyomorúságból. Hanem azt mondani: igen, ez így van. Akkor most valószínű, hogy nekem
4177# kevésbé fog jól esni másoknak segíteni. Ez valószínű így lesz még 20 évig. Nagyon irigy vagyok azokra, akiknek
4187# még ez olyan nagyon jól is esik. De én most ezt úgy fogom csinálni, hogy nekem ez kevésbé fog jól esni. Na ez
4197# egy emberi döntés. Különben csak hú, há.
4201# Úgy érzékelem, hogy fontos dolgokat beszélünk most. Azért van az, hogy alig sztorizok, csak így... Az utolsó
4210# alkalom. Ponty. Hát úgy utolsó: témailag. Jó. Akkor: köszönöm a figyelmeteket!

Lejegyezte: Szabó Zoltán Illés