2013.04.16-masodpercjelolessel
A pálferi wikiből
0000# Köszöntlek benneteket! Isten hozott mindannyiótokat! 0004# Látom, hogy van még mozgás, de majd megtaláljátok a helyeteket, és akkor közben én meg mondom, mondom, hogy az 0014# időt jól ki tudjuk használni. Elképzelhető, hogy ma be tudjuk fejezni grandiozitás, följogosítottság, 0023# kivételesség, rendkívüliség, előjogok sémamódunkat. Majd meglátjuk. 0029# Mindenesetre egy gyors ismétlés. Arról van szó, hogy megkülönböztettük azt, amikor valaki alapesetben, 0038# alaphelyzetben a maga egyszerűségében hozza ezt a téveszmés belső világot. Akkor ő tulajdonképpen, amikor magát 0048# különbnek és rendkívülinek tartja; úgy gondolja, hogy neki előjogai vannak és bizonyos dolgokat megtehet; hogy a 0058# különbség szabályai nem érvényesek rá és a többi, és a többi. Akkor azt lehetne mondani, hogy ő éppen 0067# tulajdonképpen rendületlenül továbbviszi és folytatja azt az élettapasztalatot, amit gyerekkorból hoz. Ezért a 0077# gyógyulása is bizonyos szempontból egyszerű a nárcisztikus sérültség (vagy főleg, ha már személyiségzavart 0086# mondunk), ahhoz képest. Mert ebben az esetben tulajdonképpen két kulcsa van a gyógyulásának. Az egyik: hogy 0096# megtanuljon kölcsönösségben lenni. Megtanuljon másokat tisztelni, másokat megbecsülni. Másoknak is azt adni, 0105# amit magának is gondol, hogy az természetes, hogy az az övé. Tehát a kölcsönösség megtanulása az egyik kulcs, 0115# annak a kifejezése, tiszteletben tartása, értékelése és a többi. A másik pedig: a határok tartása. 0124# Mind a kettő nem kis munka! Mikor azt mondom, hogy viszonylag egyszerű, ezzel nem azt mondom, hogy gyors. Vagy 0133# hogy könnyen megy. Csak "egyszerű". Ez két egyszerű dolog. Határtartás, kölcsönösség. Néhány év alatt már vannak 0143# eredmények! De kis eredmények is tudnak nagyon lelkesítőek lenni a környezet számára. Azt mondják: na, na, na! 0153# Akkor... 0154# Erről beszéltünk (és beszélünk) kevesebbet, mert ami a nagy témánk (és amit valami sajátos kultúrjellemzőként is 0164# felfedezhetünk), ez a nárcisztikus sérülés! 0168# És akkor itt fontos lenne megkülönböztetünk azt, hogy valakinek van nárcisztikus sérülése attól, hogy ő egy 0177# nárcisztikus személyiségzavarral élő valaki. Nyilván húzhatunk egy egyenest, és nézhetjük azt, hogy valaki hol 0187# van: nárcisztikus sérülés, még nagyobb sérülés, hatalmas sérülés, és itt a végpont: ott pedig egy súlyos 0196# személyiségzavar áll már. 0199# 0199# Ezért (merthogy a nárcisztikus személy olyan valaki, aki azt, ahogyan ő lekezel másokat, manipulál másokat, 0207# uralkodik és hatalmaskodik mások fölött, előjogai vannak és a többi; grandiozitás, feljogosítottság) ahogyan ő 0216# ezt teszi, ez valaminek a túlkompenzálása. Mégpedig a csökkent értékűségnek és az érzelmektől való 0224# megfosztottságnak a kompenzálása. 0226# Ezért (na, emlékeztek!), hogy amikor beszéltünk a csökkent értékűség, szégyen sémáról (kicsi vagyok, 0234# szerethetetlen vagyok, egyedül vagyok, olyan nyomorult vagyok; nem tudom, hogy egyáltalán lehet-e engem 0242# szeretni, képes vagyok-e én szeretni, fontos vagyok-e valakinek, van-e annak értelme egyáltalán, hogy itt 0251# vagyok; hogy olyan könnyen magányosnak érzem magam és értéktelennek), hogy ezt ugye könnyebb vállalnunk? Ugye? 0260# Ez olyan... ha kimondok öt ilyet, máris jön valaki, hogy szeressen. 0265# Igen ám, de mi áll ennek a sémának az árnyékában? Hogy akinek van csökkent értékűség, szégyenkezés belső 0273# hiedelemvilága, őbenne nárcisztikus sérülés is van! (Puszi a homlokotokra.) 0279# Ezt nem olyan könnyű beismerni, elfogadni! Ezt nem rakjuk ki az ablakba! Ugye, mert azt, hogy kicsi vagyok, 0288# védtelen vagyok, ez, ahh, szeressetek - ez rendben van. De hogy fölismerjük, hogy nárcisztikus sérüléssel élünk 0297# (és ez a nárcisztikus sérülés ez éppenséggel egyébként ennek a csökkent értékűség, szégyen sémának a logikája 0305# szerint is) a túlkompenzáláskor pontosan mit jelez? Kritikus vagyok, ellenséges vagyok, másokat lenézek, másokat 0314# lekezelek, állandóan összehasonlítok és mindig győzni akarok fölötted - hát már akkor is erről beszéltünk! Tehát 0323# ami a mélyben a csökkent értékűséggel, szégyennel való viaskodásunk, az a felszínen (nagyon sajátosan) a 0331# nárcisztikus sérülésnek a tüneteit mutatja. 0335# Rendicsek ez? Ezt nem, nem, nem olyan könnyű közel engedni magunkhoz. Mert - főleg, ahogy beszélünk a 0343# nárcisztikus sérülésről - nem tűnik szimpatikusnak. Ugye? 0347# De amikor azt mondtuk, hogy "szégyenkezik, meg olyan kis nyomorult", rögtön empatizálunk vele. 0355# Ezért, amikor meséltem nektek történeteket arról, hogy milyen a csökkent értékűség, szégyen séma - s hogy nem 0364# ismeretlen számomra; na, most akkor itt a másik oldal! Egészen nyilvánvaló pl., hogy nekem is van nárcisztikus 0372# sérülésem. Hát ez nyilvánvaló! Van bennem egy elhanyagolt gyerek, aki kezd azért egyre jobb állapotba kerülni. 0381# Mert van, aki szeresse: a bennem élő felnőtt (meg szülő) elkezdte szeretni a bennem élő elhanyagolt gyereket, 0390# így kezd egyre jobban lenni. De attól még a nárcisztikus sérülése megvan! És ez a nagy kérdés, hogy hogyan 0398# vesszük kézbe a nárcisztikus sérülésünket! Hát a legtöbbünknek nincsen nárcisztikus személyiségzavara. Na de 0407# csökkent értékűség, szégyen sémája sokaknak van! Hogyne volna? Érzelmektől való megfosztottság séma?! Érzelmi 0416# szükségleteinkre nem megfelelő válaszadás gyerekkorban?! Hát hogyne volna ez ismerős? Akkor van nárcisztikus 0424# sérülés is. Cupp, cupp, cupp! 0427# 0427# Tehát érdemes most azt, amit bő egy évvel ezelőtt olyan közel mertünk engedni magunkhoz, most egy kicsit a 0437# fonákjáról is elgondolkodni: na tényleg, tényleg... Akkor tőlem se annyira idegen! 0444# Hát abban is biztos egy sérülésnek valamiképpen a kézbe vétele, kézben tartása van, hogy én ide kiállok és itt 0455# nyomom. Nemde? Hát ha valakinek nincs nárcisztikus sérülése, mit ugrálna egy színpadon? Mi motiválná őt, hogy 0465# "ide nézzetek, mit csinálok én?!". Hát nincs rá szüksége! Szereti őt egy-két ember, és jól van! Nem ugrál itt 0476# tizenvalahány éve keddenként mániákusan... 0480# 0480# Szóval, ezzel csak azt akarom mondani, hogy belülről ismerem, hogy milyen a nárcisztikus sérülés. Hha?! Hát csak 0492# rám kell nézni. Na de azt is ismerem belülről, hogy kézbe lehet venni, hogy lehet vele valamit kezdeni. Nagyon 0503# is lehet a gyógyulás irányába menni! Hogyne lehetne? Nagyon is! 0510# És hogy éppenséggel ez megint azt a jó hírt hozza, hogy egyáltalán nem akkora katasztrófa, hogy megsérültünk. 0522# Úgyis megsérül mindenki! Ha valaki nem sérül meg, még rosszabb neki! Te jó ég... micsoda teher van rajta, nem? 0534# Szóval ez a jó hír, hogy ott, ahol megsérülünk, éppen ott alkalmassá lehetünk valami értéknek, növekedésnek az 0546# elindítására. Csak nem mindegy, hogy az kézbe van-e véve, kontrolláljuk-e és a többi. (Na, a bevezető megvolt.) 0557# Beszéltünk arról, hogy miért vonzó a nárcisztikus személy (ez is olyan mit sütsz, kis szűcs - majd gyakorlom 0569# otthon). 0570# Hogy mitől vonzó, nem ismétlem el. De ott csatlakoznék, hogy milyenek a kapcsolatai. Emlékeztek? Öt pontban 0581# összefoglaltuk. Nem kell tudni, de lehet, hogy valaki emlékszik rá, hogy egy nárcisztikus személy, minél inkább 0593# nárcisztikus, annál inkább mire használja a kapcsolatait? 0600# 0600# Hogy rajongjanak érte? Igen, vagyis hogy az ideális, idealizált, grandiózus önmagának a fönntartására használja. 0611# S akkor ezt öt módon teszi meg a kapcsolatai révén (gyors ismétlés). Arra használja és azért tartja fönn a 0622# kapcsolatait, hogy az idealizált énképét azáltal megerősítse, hogy: 0629# 1. Mások csodálják, elismerjék, rajongjanak érte stb. 0634# 2. Arra használja őket, hogy lenézhessen, leértékeljen másokat (majd a folyamatról szeretnék beszélni). Az is 0646# elég jó neki - akkor is megvan a különbség. Ha te csodálsz engem, akkor rendkívüli vagyok; ha lenézlek, akkor is 0657# hozzád képest rendkívüli vagyok. Ugyanott vagyunk - csak neked nem olyan jó. De egy nárcisztikus személy fütyül 0669# rá, hogy neked mi jó. Neki jó. 0672# 3. Olyat keres, akiben megvetheti a saját gyöngeségeit, amiket nem szívesen ismer be magánál, de nálad látja. 0683# (Elnézést, ha mutogatok; ez csak ilyen túlmozgás ma este.) 0689# 4. Akiknek az általa idealizált nagyságában részt vehet. Ugye? "Tegnap vacsoráztam... az Elnök Úrral". (Azt ugye 0701# nem tudjuk, hogy milyen elnök, de Elnök Úr.) Sőt, az elnök úr vacsorázott tulajdonképpen VELE. Tehát fontos 0712# számára idealizálni embereket. Egyébként a nárcisztikus személy szívesen két részre osztja a világot: alantas 0723# pórnép (porbafingók - ugye, ez egy semmi kifejezés egy komolyabb zavarú nárcisztikustól), és aztán van az elit. 0735# Az ELIT. ÉN meg az ELIT. 0737# 5. Akiket céljai érdekében eszközként használhat. 0742# Ez az öt kapcsolódási mód, amikor tombol valakiben az önmagáról alkotott, idealizált, grandiózus, hatalmas 0753# följogosított kép és ennek a fönntartására irányuló törekvés. 0760# 0760# S akkor beszéltünk arról, hogy kik lesznek nagyon könnyen áldozattá? Olyanok, akik éppenséggel lehet, hogy a 0768# csökkent értékűség, szégyen séma miatt meg is szokták, hogy őket kihasználják, eszköznek tekintsék, ne 0776# törődjenek velük, beléjük rúgjanak, semmibe vegyék, megalázzák, bántsák. Ugye, eleve ez az ismerős világ neki. 0785# Ezért, amikor egy nárcisztikus személy bántja, az neki természetes. Föl se tűnik nem egyszer. Van, hogy 10-15 0793# évig nem tűnik föl. 0795# Nem egyszer úgy jönnek olyanok, akik mondjuk egy komolyabb személyiségtorzulással, zavarral élő nárcisztikus 0803# embernek a házastársai, hogy ilyen bizonytalanul, 10-15-20 év házasság után, hogy én nem tudom, hogy velem van a 0812# baj? 0813# 0813# Vagy az nagy baj, hogy a férjem meg szokott verni? (Láttam, hogy van, akinek ez olyan furcsa; vagy ezen néhányan 0824# derülünk, mert váratlan. De aki így lesz társa egy súlyosabban nárcisztikus valakinek, őneki ez föl se tűnik, 0835# mert ő a gyerekkori világát viszi tovább. Hát láttam: apám is vert engem is, anyát is - és most is ez 0845# történik...) 0846# Egyszer olyat sóhajtott nálam valaki, aki már 40 elmúlott, már sok gyerekes anya volt: Tulajdonképpen szerintem 0858# a férjem engem nem vesz emberszámba! S a gyógyulásának volt egy fontos pillanata, amikor azt mondja, hogy: Hát 0869# én egy emberi lény vagyok! Képzeljétek ezt el. Ült maga előtt, és egyszer csak átélte azt, hogy hát hiszen én 0880# egy emberi lény vagyok! 0882# Valaki negyvenvalahány évesen, sok gyerekes anyaként először elért ide. 0890# 0890# Olyanok, akikben csökkent értékűség, szégyen séma van, ezért önértékelés, főleg pedig az önbecsülés nagy hiánya 0900# - ezért ővele sok mindent meg lehet tenni, mert csak azt kapja, amit magadról gondol. Emiatt őneki is 0909# nárcisztikus sérülése van, tehát a kapcsolat elején lépre lehet csalni, azzal, ahogyan a nárcisztikus személy őt 0920# idealizálja. Sslll!! Bekapja a horgot. Hmm!! Valaki engem, nem is, hogy emberszámba vesz, hanem azt mondja, hogy 0930# én vagyok az ő hercegnője?!? Hát ez... fényévekkel több, mint ami amit én gondoltam eddig magamról! Hogy 0940# hercegnő lehetnék egy férfi oldalán? Én, a kis szürke veréb?!? Én asszem hozzámegyek, ha megkér. 0948# Ez ez. Tehát megvan a sérülés, és a sérülést eltalálja a nárcisztikus személy. És... Hhh!! Valami vágyott 0958# jövőkép földereng, amit még elképzelni is gyönyörű. És természetesen ehhez még hozzájárulhat az, hogy olyan 0968# valaki, aki éppenséggel mondjuk a csökkent értékűség, szégyen (vagy sok esetben az alkalmatlanság) sémával 0978# karöltve hajlamos a függőségre! 0981# Ezért aztán kapaszkodik (hiába nárcisztikus a társa) bele, hogy akkor legalább rajta keresztül legyen valami. 0991# Miközben, na... Érthető ez, ugye? Érthető a rendszer, nem ragozom már most. 0998# Hogy néz ki akkor a kapcsolata a folyamatiságában? Ezt érdemes látni! 1004# Először történik az, hogy a nárcisztikus személy tele van: hhhhHHHH! Muszáj, hogy valaki táplálja, erősítse ezt 1015# a följogosított, grandiózus valakicsodát benne, ezért keres valakit, aki felé megy a vonzalma. Hát kit talál 1025# vonzónak? Az előbb leírt személyt. Nagyon vonzónak tartja, kihalássza. "Rabul ejti", meghódítja, tiddiddikk. 1035# Hiszen előzékeny, jól tud alkalmazkodni. 1038# Mik a következő lépések? A társ addig fontos, ameddig idealizálni lehet, és rajta keresztül én értékesnek 1048# láthatom magam. Igen ám, de ahogy együtt élünk, a társam egyre inkább kezdi megmutatni a gyöngeségeit. Ez 1058# pontosan így szokott menni, ugye? Megy, együtt élünk/vagyunk, randizunk, találkozunk, egyszer csak fölvesz egy 1068# telefont, miközben beszélgetünk. MiVAN??? Mikó velem beszééész?!? Akkor fogja a telefont, berakja a virágvázába. 1078# S a másik: hát tulajdonképpen tényleg nem volt szép dolog, hogy telefonáltam. Most, hogy így egy éves a 1088# kapcsolatunk, és ilyet csináltam... Van benne igazság. Tényleg. Meg hát olyan heves is, meg szenvedélyes - 1098# tetszik is nekem ez a szenvedély! Jó, hát tulajdonképpen túlzás, de mégis: azért kinek van ilyen pasija, hogy 1108# így bedobja magát. Hát azért ez rendkívüli, nem? Rendkívüli! Ennyire fontos vagyok neki? Hogy ezt képes 1117# csinálni?! Húhh! Nem esik jól, de azért van benne valami! 1123# Tehát, ahogy a társnak a gyöngeségei tárulnak föl, szép lassan, átvált egy másik kapcsolódásba. Emlékeztek, 1133# tehát vagy olyan, aki idealizál, és akkor (a párja az,) aki őérte rajong, vagy pedig: akit meg lehet vetni! 1143# Akiben látom a saját gyöngeségeim, sebzettséget, magányt, elutasítottságot, elhanyagoltságot - és benne 1152# megvethetem. Így én fönntartom ezt, hogy "én vagyok", és benne gyűlölöm és utálom azt a részem, amivel nem merek 1162# kapcsolatba kerülni. Ezért beszélnek nárcisztikus személyek házastársai arról, hogy milyen megdöbbentő 1172# fordulatok tudnak történni akkor, amikor ők betegek lesznek. 1178# 1178# Mi történik például: beteg lesz a házastárs. Mit gondolnánk? Hogy van kölcsönösség, és akkor jaj, beteg; mi baj? 1189# Mi baj van? Hát odaállok, mert beteg. Odaállok, segítek... esetleg szívom a fogam, hogy most minek kell betegnek 1200# lenni, hát nem igaz mán. 1203# De a nárcisztikus személy nem így válaszol a társa betegségére, mert gyűlöli a gyöngeségét. Ő egy ilyen náthás, 1214# allergiás nővel? Akinek csorog a takony az orrából? Ő, egy ilyen nővel jelenjen meg?!? Hát eleve a társválasztás 1225# nem egyszer azáltal motivált: olyan valakit választ, akivel meg lehet jelenni! Akivel meg lehet jelenni. Hát az 1236# Elnök Úr Lánya! S megyek, és látnivaló, hogy ÉN ki vagyok. Az Elnök Úr Lányával... Na de, ha az elnök úr lánya 1247# taknyos - hogy néz az ki? Hát oda az imidzs! Hát ne legyen taknyos! Valamit csináljon magával, velem ne 1258# szórakozzon! Ez nem vicc, az életemről van szó!! Hát sssz, sssssz; vörösen jön-megy?!? Hát körbenézek: egyedül 1269# az én nőm vörösorrú. Minden más humanoid képes rendes szőke, rózsaszín orral menni. Mi van, bohóc vagy? Vörös 1280# orral?! 1281# Na, ez a nárcisztikus ember reakciója. Ez. Elkezdi megvetni a társát, amikor ő gyöngeséget mutat. Megy a... 1291# Begipszelik. (Vagy ne folytassam? Te egy érzékeny nő vagy. Nem tudom, mit ajánlhatnék. Véded magad, jó. A 1302# határaidat. Így van. Ne engedd túl közel, ami sok neked. De tényeg így van; nagyon fontos, hogy meg tudjuk 1313# védeni magunkat!) 1315# 1315# Szóval, ezek valós történetek: gipsz, kórház. A férfi nem az, hogy segítene. Ott tipeg, a friss gipszben (hát 1324# fekvőgipsz van rajta). Hát persze, hogy tipeg - hát rögtön járót kapna? Viccelsz? Egy fekvőgipsszel próbál 1334# hazamenni a feleség, a férfi meg megy előre. "Gyere már!!!". 1340# 1340# Aranyosan nevettek ezen. De ez talán jó jel; hogy ez azért már képtelenség. És akkor ott szegény megáll - hát 1350# mégis, egy friss sérüléssel. Erre a férje: "Azért van a mankó, hogy használd!": Ezt mondja a nárcisztikus. "Hát 1361# azért van! Most ÉN? Hát ne rám támaszkodjál. Használd a mankódat!". Legszívesebben azt mondaná: "Ez a nő nem 1371# velem van. Hát ilyen fekvőgipsszel, nyomorultan kígyózik... Hogy néz ki?! Hát énnekem itt ne kígyózzon. Majd ha 1382# visszanyeri az emberi formáját." 1385# De most tényleg. Nem, nem tudom mi van. Nem akarom ilyen humorosan. De bennem is ilyen ambivalencia van. Annyira 1396# szörnyű, ahogy csinálom, ti meg nevettek. 1400# 1400# Az is lehet, hogy még a betegségében is rivalizál. Ugye, ez így van? Tehát a feleség ott van 39 fokos lázzal. 1410# Egyszer csak a férfi: Jaj, de rosszul vagyok! Hogy ővele kelljen foglalkozni. Hát az, hogy áldott állapotban van 1421# a felesége, semmit nem számít. GURUUULLLJJJ MÁÁÁÁR! Micsinálsz itt?!? 1428# Azt mondta egyszer egy nárcisztikus férfi (orvos volt egyébként) a feleségének: A terhesség nem betegség, 1438# gyerünk már. Ez nem betegség, hogy itt sajnáltasd magad! 1443# Mind emögött a logika mögött már értjük, hogy mi feszül. Hogyha nem kivételes, nem rendkívüli, nem gyönyörű, nem 1454# presztízs, nem az elnök lánya/fia (tessék, a nőknek is adunk valamit - kár, hogy nincs több elnök). (Vagy kell 1465# sok szervezet, ahhoz sok elnök, és akkor...) 1469# Akkor már nem lehet őt arra használni, amire eddig használtuk (tehát az idealizálásán keresztül az önmagunk 1480# dicső énjének a megerősítésére), akkor másra használjuk. Minden esetben használjuk, csak akkor másképpen nyerünk 1491# belőle valamit. Azzal, hogy megvetjük és lenézzük. Gyűlöljük, utáljuk benne azt, ami a mi gyöngeségünk, de amit 1501# mi nem akarunk fölfedezni és elismerni. Akkor ez történik. Ezért azt lehet mondani, hogy minél nárcisztikusabb 1512# valaki (főleg, ha az már mondjuk egy személyiségzavarnak mondható), annál lehetetlenebb, elviselhetetlenebb vele 1523# élni. És ezért olyan rettenetesen fájdalmasan leegyszerűsítő, mikor mondjuk tőlem papként elkezdik azt kérdezni 1534# vagy firtatni, hogy "most akkor nem lehet válni?!?". "És hogyha ilyen vagy olyan a férjem/feleségem akkor 1544# élethosszig?!?" 1546# 1546# Ez a megközelítés nem alkalmas arra, hogy föltárja az életnek a bonyolult árnyaltságát. Nem alkalmas arra. Egész 1556# nyilvánvaló, hogy... Mi a feladata annak, aki egy nárcisztikus személlyel él? Hogy megtanulja a határtartást. Ne 1567# váljon áldozattá. Ez a megkülönböztetés hihetetlenül fontos: szabadon hozhatok áldozatot valakiért, de lélektani 1577# szempontból az áldozathozatal azt jelenti, hogy hajlandó vagyok egyoldalúan is valamilyen befektetésre, 1587# gesztusra, valakiért valamiért. Akkor ez áldozat. Mert nem fogom visszakapni, nem 50%-ban adjuk... Áldozatot 1597# hozok. Lehet; hát hogyne lehetne egyoldalúan szabadon áldozatot hozni? Egy önátadásban. Nagyszerű, nagyszerű 1607# dolog. De ez nem egyenlő azzal, hogy valaki áldozat lett. Nem egyenlő vele! Itt behozhatjuk (tudom, 1616# leegyszerűsítve)... Nem keresztény emberek az mondhatják, hogy na, és egy ilyen esetben akkor? Akkor az Egyház 1627# az embertelenséget tanítja, ugye? Ennek a másik oldalán mi feszül? Az, amikor összemossák/mossuk a 1636# kultúrkereszténységben azt, hogy szabad önátadásban hozok áldozatokat is, vagyis hajlandó vagyok egyoldalú 1646# dolgokra is. Mert szeretlek, mert fontos vagy. De ez nem egyenlő azzal, hogy a kereszténység azt tanítaná, hogy 1656# "legyél áldozat". Hát dehogy tanítja a kereszténység azt, hogy legyél áldozat! Hát ne legyél áldozat! Szabadon 1667# legyél képes az önádatásra, önfeledtségre - akár az áldozathozatalra. Szabadon! Ez rendben van - te húztál 1677# határokat. 1678# 1678# Azt mondom: ebben a dologban megnyitom magam! Ebben a dologban, tessék, amit csak tudok, odaadok! Viszonzás 1687# nélkül akár! Ez rendben van. Emlékeztek, hogy beszéltük: van föltétel nélküli szeretet. Hogyne volna? Hát nagy 1697# baj volna, ha nem lenne. De egy kapcsolatnak vannak föltételei. Egy társkapcsolatnak pl. a kölcsönösség. Ezért 1708# minél nárcisztikusabb valaki, annál kevésbé él kölcsönösségben - ezért egyre jobban megkérdőjelezhető, hogy az 1718# ott egy társkapcsolat-e? 1720# Talán sikerül ezt érzékeltetnem? Amikor a kultúrkereszténység nevében összemosunk mindent, és azt mondjuk, hogy 1730# "a kereszténység azt tanítja, hogy a végső lehelletig hagyd, hogy áldozatot csináljon belőled valaki" - és azt 1740# te hagyod (itt van a súlypont; senkiből nem lehet áldozatot csinálni, ha ő nem hagyja). Ezért beszéltünk nagyon 1750# sokat arról, hogy Jézus nem egy áldozat a kereszten. Mindaddig, ameddig (akár Jézust is) bárkik áldozataként 1760# látjuk, tulajdonképpen mi történik? Nem a megváltás, megmenekülés életlogikájával nézzük a keresztény... a 1770# legfontosabb életeseményeket, Jézus legfontosabb életeseményeit, hanem a hatalom logikájával! Az a hatalom 1780# logikája. Attól még a hatalom logikája marad, hogy mi nem azt mondjuk, hogy "nekünk kell győzni", hanem azt, 1790# hogy "na, áldozattá kell válni". Attól az még a hatalom logikája, csak a másik oldalon vagyunk! Hát 1799# megmenekülés, megszentelődés, üdvösség - nem a hatalom logikájából fakad! Rendben van ez? Érthető? 1808# A hatalom logikájából ilyen nem származik. 1812# Ha Jézusnak az életáldozatát nézzük... Ezért nem is szeretek áldozatot mondani, mert mikor azt mondjuk... még az 1822# életáldozat... nem szeretem ezt a szót. Lehet, hogy furcsa nektek, hogy papként ezt mondom, hogy nem szeretem 1832# ezt a szót, hogy áldozat. De ezért nem szeretem. Mert könnyen félreérthető, és megtöltjük a hatalom logikájának 1842# a nézőpontjával! És ez nem esik jól. Mert nem a hatalom logikájával jött az üdvösség vagy megváltás vagy élet. 1853# Hát abból nem jön! Éppen annak a felülmúlásából jön. Tehát szabadon képes vagyok önátadásra, átadni magam - 1862# ebből jön. De abból... Hát látjátok, hogy ha valaki keresztény emberként a kereszténységet úgy értelmezi, hogy 1873# őneki (pl. egy nárcisztikus személytől) mindent el kell viselnie, meg még rá kell húznia, hogy na, még mit nem 1883# tettem meg érte, meg még melyik csuklómat nem törte el, vagy a szívemnek még melyik, picit ép részébe nem rúgott 1893# még bele? Hát ez nem a kereszténység! Ennek semmi köze a kereszténységhez. Ez sokkal inkább az ő saját sémájához 1903# áll közel, amit valamilyen hatalmi logikával átitatott kultúrkeresztény nézőpont legföljebb megerősít, és segíti 1914# annak a fönntartását. 1916# 1916# Tehát ezért... gyerünk. Ezért tehát itt továbbra sem az a valódi kérdés, hogy "most elváljak vagy ne váljak 1935# el?", hanem, hogy tudsz-e határt tartani, vagy nem. Hogy ne legyél áldozat, találj rá a saját emberi 1954# méltóságodra, tudd megvédeni magad, érzed a saját értékedet, és élj ez alapján. Ez. EZ. 1970# 1970# Menünk bele akkor egy picit. Nézzük meg akkor most a nárcisztikus személynek a fájdalmát. 1979# Nem az a célunk, hogy miközben beszélünk itt, hogy így szabadság, úgy árnyaltság, közben a nárcisztikus személyt 1992# bűnbakká tegyük és sajátosan fölküldjük a bitóra. Nem ez a dolgunk, hanem az, hogy értsük őt meg. Hogy ez mi is? 2004# Hogy mi történik vele? Tulajdonképpen a nárcisztikus személyben négy klasszikus, tipikus sémamód él. 2015# 1. Amitől retteg, hogy előkerül: az a magányos gyerkőc, aki azt éli meg, hogy egyedül van, nem szeretik, nem 2027# terjeszthető, nem fontos, nem értékes. Ez a magányos gyerek. 2034# 2. A másik, amiben van, az a grandiózus, az a hatalmas! Aki éppen emiatt előjogokkal rendelkezik, bárkivel 2046# bármit megtehet. 2047# 3. A harmadik mód az az önmagát megnyugtató (vagy: többé-kevésbé megnyugtatni képes) valaki, gyerkőc - már ott 2060# ez kialakul - aki azonban ezért elég súlyos árat fizet, mert a magányát nem tudja csillapítani. Ő egy olyan 2071# "izoláltságban, a magányában önmagát képes valamennyire megnyugtatni" személy. Sémamód, énmód - mindegy. 2083# Tehát látjátok? Három valaki él benne: magányos gyerek, hatalmas (akinek mindent lehet), és valaki, aki úgy 2095# meg-megtudja magát nyugtatgatni valahogy. Mikor és miért? Amikor nincs az első kettőben. 2105# 2105# Ugye, ha hozzá tud férni ahhoz, hogy "jobb vagyok nálatok; mit, kis taknyosok!", ugye, akkor nem kell "magát 2114# megnyugtató" létmódban lennie. Ugye, éppen akkor él és virul: valaki dicsőíti vagy valakit megaláz - akkor éppen 2124# ebben van. De mikor ez nem érhető el (feleség elment két napra, este van 10-kor), akkor elkezd neki beköszönni a 2134# magányos gyerek. Vele együtt az üresség érzése, a depresszióra való hajlam, a kifosztottság-érzés, az 2143# értéktelenség érzése, és ez annyira fenyegető számára, hogy elrohan ide, hogy valahogy megnyugtassa magát. 2153# A nárcisztikus személy ezért, azt látjuk, elég tevékeny, elég aktív tud lenni, de ez a tevékenység, aktivitás 2162# nem egyszer inkább egy csomó függőséget jelent, amivel magát zsongítja. Hogy ne kelljen találkoznia a magányos 2172# gyerekkel. Ezért ez a folyamatos tevékenységben levése kétirányú. Nem is "tevékenységben levés", inkább 2182# önmagának ez a (valahogy) fönntartása. 2185# Az egyik lehet aktív. Ilyenkor a nárcisztikus személy pl. nekiáll autóversenyezni, hegyet mászni, jó veszélyes 2195# dolgokat; csak hogy valami menjen. Valami adrenalint, valami kalandot, trrrtrrrddd. Hogy ne kelljen találkoznia 2205# a magányos gyerekkel. 2207# A másik irány a passzivitás - egészen a depresszióig mehet. De addig az út, ahogyan magát megpróbálja 2216# megnyugtatni és lekötni, hogy ne kelljen a magányos gyerekkel találkozni - na itt jön rengeteg függőség, ami 2225# inkább passzivitás: elkezd inni. Persze, hogy iszik! Iszik. Bármiféle kábítószer, internet végtelenségig. 2235# Akármi. Rengeteg függőség, csak hogy legyen, legyen - ne kelljen egy kicsit sem magánál lenni. Mert ha úgy érzi, 2245# hogy magánál van, akkor beköszön a magányos gyerek. Na, az elviselhetetlen. Üresség, szerethetetlenség - azt 2254# nem. Ezért magát valahogyan lefoglalja. És a magát valahogyan lefoglaló magatartásából rengeteg függőség szokott 2264# származni. 2265# Látjuk, hogy nem könnyű az élete! Egy kicsit se! A környezetének se, de neki se. 2272# A gyógyulása abba az irányba található (hogy egyáltalán a legminimálisabb mértékben kezdi felismerni, hogy amit 2282# csinál, az milyen hatást gyakorol a környezetére, és hogy van összefüggésben a saját rosszullétével. A másik, 2292# hogy sokszor hosszú munka után mer találkozni ezzel a nyomorult, magányos, kiüresedett, számára 2301# szerethetetlennek tűnő gyerekkel. 2304# 2304# Ameddig ez a találkozás nem történik meg, a gyógyulás sem történik meg. Ezért tulajdonképpen a legfrissebb 2315# szakirodalom (kizárólag!) azt mondja, hogy amikor beszéltünk a nárcisztikus személyiségzavarnak a tüneteiről 2326# (DSM), akkor valójában nem is a lényegről beszéltünk. Mert amikor leírjuk, hogy "másokat kihasznál, nem érez 2337# empátiát, másokat képes manipulálni, magának előjogokat feltételez, képtelen a meghitt kapcsolatokra" - ugye, 2348# beszéltünk ezekről. Valójában sokkal inkább arról beszéltünk, hogy az eredeti zavart, a csökkent értékűség, 2359# szégyen világát hogy kompenzálja túl. Tehát tulajdonképpen a tüneteket soroltuk föl! 2368# Kizárólag azzal a móddal foglalkoztunk, ami a második mód: hogyan tartja fönn a magáról kialakított idealizált 2379# képét? Ezzel foglalkoztunk. És kivel és mivel nem foglalkoztunk? Nem foglalkoztunk a függőségre hajlamos 2390# valakivel, aki igyekszik magát megnyugtatni. Ha ez nem érhető el. És főleg a lényeggel nem foglalkozunk: a 2401# magányos gyerekkel. Tehát tulajdonképpen, ha a nárcisztikus személyt le akarjuk írni, ezzel kell kezdeni: hogy 2413# van benne egy magányos gyerek, aki (ütögetem, porzik; akarom hangsúlyozni, de úgy látszik, porsúlyozom; most meg 2424# ráülök; hát nem jó neki, tényleg)... Ő. Ővele. Aki ez a magányos gyerek. Ővele foglalkozni. 2434# Itt megint hozok egy kapcsolati szálat. Miért szeretünk bele, és miért válunk függővé egy nárcisztikus 2444# személytől? Mert a szerelem révén megnyílnak az énhatárok, a tudattalanra (a személyiség egészére) rá tudnunk 2456# hangolódni, és például nagyon sok nő (de férfi is) ráhangolódik a ki nem mondott, sérült magányos gyerekre. Nem 2467# is esik róla szó! 2469# Ha megkérdezik, miért lettél szerelmes Tündébe? Hát azért, mert egy lenyűgöző nő! Ha bárhol megjelenik, mindenki 2481# őt nézi. Hát... a kalandot, a szenvedélyt hozta az életembe, és még szép is. Hát! 2489# De közben nem csak emiatt lett belé szerelmes, hanem azért, mert megszólította benne a gondoskodó szülőt. A 2500# nőben (akiben néhány tükör-neuron is van; a szervezetében) mikor szerelmes lesz, nem nehéz benne megszólítani a 2512# gondoskodó anyát. Sőt, nagyon könnyű. Ezért ott vagy, fiatal nőként, kultúrkereszténységtől megátkozottan. A 2523# kultúrkereszténységtől! Elátkozottan, a Mária Rádió kedves hallgatóinak. Nem a kereszténységről beszélek. Na, 2534# egyszer csak: itt van valaki! Én látom benne ezt a csöppséget! Én látom! Senki más nem látja, de én látom. És 2545# amikor bedobta a mobiltelefonomat a virágvázába, én akkor láttam benne azt az esendő kisfiút, aki olyan 2556# zavarodott volt. Az se tudta, hogy... Én, én láttam! Én! Senki más nem is látja, csak én! 2565# S akkor azt mondod magadban, hogy ha egy ilyen jó(szívű) kislány, aki életemet-mindenemet... hogy majd én 2576# szeretlek! Gyere, kis pici! Majd én! Így. Majd én jövök és szeretlek. Senki nem lát jól téged. Csak azt a 2587# nagyszerűt látja meg a beképzeltet, meg az impulzívat. De én, én látom. Gyere. Gyere, megsimogatlak. Gyere 2598# anyucihoz. S én... Gyere, gyere. Smm smm smm smm. 2603# De hát ebben érzitek, hogy micsoda életfájdalmak sűrűsödnek? 2610# 2610# És ebből van az, amit mutattam nektek egy héttel ezelőtt, hogy még 10-15 év múlva is azt mondja, hogy: "Elmentem 2619# egy lelkigyakorlatra, és most egy kicsit erőre találtam. Lehet, hogy valamit még meg kéne érte tennem. Még 2628# valamit, valamit... Mikor szerelmes voltam, akkor még éreztem. Most egy kicsit úgy eltávolodtunk, de lehet, hogy 2637# valamire még nem találtam rá, amire szüksége van. Kicsit megerősödöm, és akkor hátha, ha adnék még neki 2646# valamit..." 2647# Tudjátok, hogy ettől a helyzet még rosszabb lesz? Még rosszabb lesz. 2652# Ugyanis, amikor nekiáll a házastárs, hogy úgy áldozatot áldozat hátán, és mindent-mindent odaadjon: mit csinál a 2662# nárcisztikus ember? Még jobban megveti. Még inkább semminek tartja. Semminek és senkinek, akibe gátlástalanul 2671# belerúghat. 2672# Elveszíti minden érdeklődését is iránta. Azt mondja: kinőttem már régen. Hát itt csúszik-mászik? Nem értékelni 2681# kezdni, mert a hatalom logikájával él ott ebben a grandiozitásában. Ha eljutna ehhez a magányos gyerekhez, 2690# fölismerné, hogy mi mindent tesz érte a társa. De nem mer hozzá elérkezni. Ezért nem engedheti meg magának, hogy 2699# fölismerje, hogy az egy micsoda nagy dolog! Mert azt a benne élő kisgyerek tudná fölismerni. 2707# És tudjátok, itt is sok szín van. Nem egyszer úgy van ám, hogy egy nárcisztikus személy mondjuk egy 2715# társkapcsolatban, amikor olyan nagyon panaszos lesz, és síró és olyan gyönge, akkor ebben az esetben, hogyha 2724# ezzel egy másik embert meg tud nyerni, akkor megengedi magának a gyöngeséget. De csak ilyenkor! Csak ilyenkor, 2733# amikor biztosra mehet, hogy ezzel kap majd. Kap szeretetet, ölelést, mindent. Akkor "gyönge". Ezért könnyen úgy 2742# tűnik, hogy na, van benne gyengeség és gyöngédség. Valójában az is a manipulálás világának a része. A betyárját! 2752# 2752# Látok férfiakat és nőket, akik még, még, még és még, miközben már régen a határokat kellene tartani! Nem "még és 2764# még". Határt tartani! A határtartás az egyik legfontosabb dolog, amit az életben érdemes megtanulni. Az önátadás 2777# mellett. Ez a kettő! 2779# Ha csak önátadás van, határtartás nélkül egészen ijesztő. Ha csak határtartás van önátadás nélkül, ugyanolyan 2792# ijesztő. 2793# 2793# Mit csináljunk? Gyorsan. Szeretnék részleteket hozni egy nárcisztikus kliens és a terapeuta beszélgetéséből. Na, 2809# ez talán érdekel titeket - nézzük meg lépésről lépésre valamit, és akkor utána majd még szövegelek. 2823# Sématerápia. 2825# 2825# Dr. (Jeffrey) Young (ő a terapeuta - egyébként a sématerápia egyik atyja) és Carl, a nárcisztikus kliens. 2838# Kérem, beszéljen a feleségéről? Milyen érzései vannak vele kapcsolatban? 2848# Itt többek között azt mondta (a sématerápiának van kérdőíve, és akkor azt szokták használni a terápia során), 2862# hogy szeretné elcserélni a feleségét. 2867# 2867# Mást nem mondott. 2868# Carl: Igen. 2869# Dr. Young: Tehát rossz érzései vannak a kapcsolatukkal szemben. Esetleg csalódott. 2876# Most már egy kicsi jobb a feleségem. Egy kicsit jobban kijövünk egymással, de többé vagy kevésbé túljutottam 2886# rajta. 2887# Mi az, ami miatt csalódnia kellett benne? Mivel okozott csalódást? 2893# Nos, azért volt kiábrándító, mert magas szintű volt az önazonossága, az igazságérzete, az öntudatossága és az 2903# intellektuális képességei. 2905# Hogyan bánik ön a feleségével? (Néha kihagyok részeket.) 2910# Régebben sokszor nagyon hideg és nagyon távolságtartó voltam vele; időnként ő ezt észre sem veszi. 2919# A maga módján sokkal inkább énközpontú, mint én. Annyira csak a saját problémáinak a megszállottja, hogy a 2929# világot teljes mértékben kizárja. És ha nekem problémát okoz a saját érzelmeim átélése, hát akkor azt mondanám, 2939# hogy neki sokkal inkább problémái vannak a saját érzelmeivel. 2944# De akkor mi vonzotta magát őhozzá? 2947# Nos, hát kezdetben valamiféle rokonlelkűséget véltem fölfedezni benne. Ugyanis azt gondolom, hogy nagyon sok 2957# dologban hasonlítunk egymásra, mármint ami a rendellenes működésünket illeti. (Még talán mehet tovább egy picit, 2967# ugye? Ezek egymás után való ülések.) 2970# Dr Y.: Abban az időben hogyan nézett ki Danielle? (A felesége.) Gyönyörű volt? Ő volt a maga ideálja? 2980# Gyönyörű volt. De ne felejtsük el, hogy részeg voltam (na, csak várjatok még! Jó, én már tudom, mi jön, 2989# úgyhogy), és egy széken ültem. Ő is ült. Hhá-há! Hát mindig viccesen mesélem, hogy soha nem lettem volna 2998# szerelmes egy ilyen rövid nőbe! 3001# De hát részeg voltam, és ültünk mind a ketten. Amit láttam belőle, az tetszett. Meg a haja színe. 3010# Tehát akkor megfelelt az ön objektív föltételeinek? 3015# Nincsenek objektív föltételek. Ezek amolyan megérzett, megfogalmazhatatlan föltételek, amikről nem is tudjuk, 3024# hogy honnan jönnek. 3026# Dr Y.: De úgy tűnt, hogy ő megfelelt mindennek, ami ösztönösen összekapcsolja magukat. 3034# Nos (közbevágott), ő megközelítette mindezt. És érdeklődött irántam, én pedig készen álltam. Úgy értem, hogy a 3044# tényezők egybeeséséről volt szó. 3047# (Szünet.) 3048# Dr Y.: Miközben beszélünk, úgy érzem, hogy amikor mondok valamit, ami egy kicsit talán megalapozatlan; talán 3057# csak enyhén tér el attól, amit maga érez, akkor ezt maga megragadja - visszavág, mintha csak vitatkoznánk. Érti, 3068# hogy mire gondolok? Ahelyett, hogy azt mondaná: Igen, igaza van; ez így van, csak egy kicsit másról van szó. 3077# Maga azt mondja: Ez teljes mértékben helytelen! 3082# (Na, itt beavatkozik a terapeuta. Tükrözi a kliens magatartását, hogy vegye észre, hogy mit csinál, és az milyen 3092# hatással van a környezetére. 3094# Carl, bosszúsan: Én nem csak egy kis különbséget látok; nem mondanám, hogy enyhén tér el. Inkább azt mondanám, 3104# hogy nagyon eltér. Teljesen különbözőnek látom. Én nagyon válogatós vagyok e tekintetben, ugye? 3113# (Megyünk tovább.) 3115# Amikor valakivel beszélget, akkor mit tapasztal? Milyen hatással van rá a maga viselkedése? Ahogy általában 3124# kijavítja a másik embert? 3126# Nem tudom. (Könnyen nevet; ezt nem tudom, sikerült-e itt...) De mégis, mire gondol? Említette, hogy érzékeny 3136# ember. 3137# Carl közbeszól: az emberek reakcióira normális mértékben vagyok érzékeny. Ebben a pillanatban úgy tűnik, hogy ez 3147# zavarja magát. Úgy tűnik, hogy ezek a helyreigazítások bosszantják magát. 3154# Azt gondolom, hogy más embereket is fölbosszantana, ha minden kijelentésüket kijavítaná. 3162# Tudja, én egy pszichológus vagyok, és megértem, hogy a maga helyzetében nagyon fontos perfekcionistának lenni és 3172# mindent a célkeresztben tartani. Ezért én azt tudom mondani, hogy, nos, az ön nézőpontjából életbe vágó és 3181# elengedhetetlen az a feladat, hogy mindent kijavítson. 3186# Carl közbeszól: csak a beszélgetések során gondolom életbe vágónak vagy fontosnak. 3194# Igen, azt próbálom elmondani, hogy egy pszichológus megpróbálja megérteni a maga szempontjait. Ha azonban egy 3204# másik emberrel teszi ezt, akkor úgy gondolom, hogy az az ember egyfajta kritikának fogja megélni. Mintha azt 3213# tudatná vele, hogy amit mondott, az nem volt elég intelligens. Meg sem közelítette a beszélgetésekkel szemben 3223# támasztott elvárásait. 3225# Carl: Vagy mint egy szükségtelen kiegészítést egy olyan témához, amit nem kell folytatni. 3233# Igen, De inkább az a vonatkozása foglalkoztat, amikor mások érzései sérülnek. 3240# (Ugye látjuk, hogy hogyan igyekszik, igyekszik, igyekszik - hogy valami történjen. Még egyet olvasok, hogy ne 3250# legyen sok; mégiscsak. De közben ez nagyon tanulságos. Azt mondja Dr. Young:) 3257# Szeretném tudni, hogy maga miért játssza ezt a játszmát? Hogy én okosabb vagyok, kijavítom - miért csinálja ezt? 3267# Milyen mögöttes célja van, amikor játékot játszik az emberekkel? (Ugye, ez a manipulálásra való utalás...) 3277# Nem tudom. Természetes módon ösztönöz engem. 3281# De úgy tűnik, hogy van erre a kérdésre egy mélyebb válasz. (Hogyan lehetne valahogy eljutni a magányos 3290# gyerekhez? Ezen megy a küzdelem. El lehet-e valahogy hozzá érni? Azt mondja Carl:) 3298# Igen. Milyen általános célja van ennek a játszmának? Ha föl tudnék idézni egy olyan alkalmat, amikor játszmázom, 3308# akkor meg tudnám mondani az okát. De ha kifejezetten arra gondolok, hogy magával miért kezdek ilyen játszmába... 3318# Hát, hogyha ez ténylegesen eltávolít engem a beszélgetés tárgyától, akkor olyan módot ad, hogy kontrolláljam a 3328# témát, és eltereljem a figyelmet az érzelmi tartalomtól. 3333# Az érzelmeket kiváltó beszélgetések során kényelmetlenül érzem magam. A játszma tehát kellemesebbé teszi a 3342# beszélgetést. 3344# (Nem kell érezni.) 3345# Nagyon örülök, hogy ezt mondja. Én is úgy érzem, hogy ez történik. Mit gondol, hogy mi az, ami kényelmetlenséget 3355# okoz magának, és amit megpróbál elkerülni? Hát mi történne, ha nem játszaná ezt a játszmát? Ha fölfednénk az 3365# érzéseinket egymás előtt? 3368# 3368# Megoszthatná velem a velem kapcsolatos érzelmi reakcióit. És én is megosztanám magával a magával kapcsolatos 3378# érzelmi reakcióim. Kérdéseket tehetnénk föl egymásnak az érzéseivel kapcsolatban, és maga nyíltan beszélgethetne 3389# velem az érzéseiről. 3391# Azt hiszem, ez nehéz lesz. (Most már hanyadik óra után vagyunk? És még tulajdonképpen el se jutottunk oda, ahol 3401# a gyógyulásra szükség van. Na, most egy picit lerakom, mert azt mondod, hogy "Nem ezér' jöttem, hogy 3411# fölolvasson; hát ez... most már kapjon magához! Akármennyire is sérült nárcisztikusan. Mindennek van határa...") 3422# Beszéljünk arról, hogy mitől lett ilyen Carl? Miért vált ilyenné? 3428# Elég jól leírható családi hátteret láthatunk. Nyilván nem mindig minden elem van így, de nagyjából a következőt 3439# látjuk. 3440# Gyerekkorban (főleg azok, akik nárcisztikus személyiségzavarral élnek) őket nem szeretik föltétel nélkül. 3450# Fizikai szükségleteikre lehet, de az érzelmi szükségleteikre nem hangolódnak rá. Ezért ő állandóan egy sajátos 3460# magányosságban éli az életet, mert sem föltétel nélkül nem szeretik, sem az érzelmi szükségleteit nem elégítik 3471# ki. De ez hagyján! 3473# Nem egyszer azonban elismeréseket tesz akkor, ha valami rendkívülit tesz. Akkor azonban elismerik. Ezért 3483# kialakul benne egy kép, hogy nem vagyok szerethető; egy nulla vagyok, egy senki vagyok - észre se vesznek. Na, 3493# de ha megnyerem a matek versenyt! Akkor meglepő módon az apám gratulál, és azt mondja: "NA!" 3502# Ezért nem egyszer egy nárcisztikus személyiség családtörténetében egy nárcisztikus szülőt is látunk, aki a 3513# gyerekét a saját nárcisztikus szükségleteire használja ki. Vagyis, óriási követelményeket állít a saját 3523# gyerekével szemben, és csak akkor hajlandó őt elismerni, ha tökéletes. Mert akkor az ő gyereke lehet. Ezért 3533# kialakul egy ördögi spirál. 3536# Ez a gyerek megtanulja azt, hogy ha átlagos, akkor NULLA. Amikor valaki átlagos, észre sem veszik. Egy átlagos 3546# gyerek nem számít, nem érdekes, nem fontos, 0. Ezért elkezdi ezt a grandiózus ént fölépíteni, és megpróbál 3556# megfelelni a szüleinek, hogy kapjon valami elismerést. Ha nem így, hát úgy! 3564# Nem egyszer a szülők között is kettősséget látunk. Az egyik szülő csak a megvetéssel él. Egyszerűen nem számít 3574# neki a gyerek. A másik szülő pedig a teljesítményeket értékeli. Amit ő teljesítménynek tart. "Az én lányom a 3585# legszebb". Fölöltözteti, minden; és akkor... De ha a lánya nem a legszebb, akkor: "Vofff! Hogy nézel ki?!". 3595# Azután ehhez a rendszerhez még sok minden hozzátartozik. Pl. az, hogy gyerekként a szülők (nem egyszer a saját 3606# szükségleteik érdekében) kihasználták, kizsákmányolták. Ezek lehettek nárcisztikus szükségletek (tehát, hogy 3616# veled akarok dicsekedni; te kell, hogy a legjobb legyél, és a többi). De bármilyen (szexuális, fizikai, 3626# bántalmazós, érzelmi) kizsákmányolás is lehetséges. Sok évvel ezelőtt ezt abban a témakörben fejtettük ki, hogy 3637# szülősítés. Tehát, hogy a gyerek önmagában nem volt érték; nem szerették és nem fejezték ki, hogy szerethető. 3647# Fizikailag lehet, hogy megadtak neki mindent; sőt, az is lehet, hogy elkényeztették. Anyagilag. (Nem fizikailag 3658# - anyagilag!) Mert ez is benne volt a rendszerben. "Az én gyerekemnek ez is van! Én a gyerekemnek ezt is 3668# odaadom!" 3669# De közben fizikai érintés, gyöngédség, ölelés, puszi nincs. Az nincsen. 3676# Sokszor azonban tárgyak vannak. És a szülő kizsákmányolja a gyerekét. Nem engedi meg neki, hogy gyerek legyen, 3687# hanem ővele puccoskodik, ővele jelenik meg. Házastársiasítja, szülősíti. Emlékeztek, erről sokat beszéltünk. 3697# Tehát: megromlik a kapcsolata a férjével. Akkor a fiát kihasználja. (Gyerekek szoktak ilyet, hogy ugyanazt 3707# leejtik többször.) 3709# Szóval, olyan szerepbe helyezi, ami megakadályozza azt, hogy ő gyerek legyen, és a saját szükségleteit jónak 3719# élje meg azáltal, hogy arra figyelnek és kielégítik. 3725# 3725# Tehát történik gyerekkorban egy manipulálás, egy kihasználás és kizsákmányolás. 3734# 3734# Ezen túl, nem egyszer, mert hogy a szülők tulajdonképpen érdektelenek a gyerekükkel szemben, amennyiben nem az ő 3743# céljaiknak az eszköze, ezért nem tartanak határokat. Tehát fütyül rá, hogy mit csinál a gyerek egyébként. Nem 3753# érdekli. Sose kérdezi meg. 3755# Ezért történhet az meg, hogy bánthatja az idegen gyereket, hogy bárkitől bármit elvehet - a szülőt ez 3764# tulajdonképpen nem érdekli. Tehát megengedik a határátlépést, ilyen értelemben a gátlástalanságot, és nem 3774# mutatnak határokat. 3775# Sőt, adott esetben följogosítják a gyereküket, hogy ő megteheti. Hát ő a legjobb gyerek! 3783# Hogyhogy te jöttél másodiknak?! Majd én megmondom a tanítónőnek, hogy ilyen nem csinálhat. Az én gyerekem nem 3793# jöhet másodiknak!! Mert vagy ő kezdi, vagy senki! A pásztorjátékban vagy ő lesz Mária, vagy a gyerek nem lesz 3803# itt! Így van! Mivelünk ezt nem lehet csinálni. Mér, Jézus nem ezt mondta? Engedjétek hozzám a gyerekeket?!? Most 3813# el lehet dönteni. De most nézzen rá, atya (na hát ha így nevezhetem). Nézzen rá. Van nála szebb? Mér, ki az, a 3822# kis tökmag lesz? Ő lesz a jó Mária? Na, akkor asziszem ezt megbeszéltük. Megvan a Mária; még annyit kérek, hogy 3832# akármilyen József nem lehet mellette. 3836# 3836# Károly, Róbert, Sándor, Benedek, zsákba hozzák a telet, ő nem. Na, volt ott egy szőke gyerek - esetleg. De benn 3848# fogok ülni itt a próbákon; nézem, hogy hogy van. 3854# Mmmmm. Hát ebben a világban naná, hogy megtanulom, hogy nincsenek határok. 3863# 3863# Tehát ez az a világ, amiből jön a nárcisztikus személy, és ez az, amiben tulajdonképpen megtanulja azt, hogy 3874# éppen ezzel a magányos gyerekkel nem is lehet törődni. Ugye tudjátok, hogy mi az, amit gyerekként megtanulunk 3885# tenni, kézbe venni, vinni, élni, cselekedni: hát amit látunk, hogy a szüleink csinálják! Vagy másokkal, vagy 3897# egymással, vagy velünk! 3899# Na de, ha se az apám, se az anyám a bennem élő gyereket, aki vágyik a szeretetre, a fizikai gyöngédségre, a 3911# szükségletei fölismerésére - őt sose vették észre, sose figyeltek rá, sose volt fontos, akkor nem tanulom meg, 3922# hogy észrevegyem ezt a valakit! Egyszerűen nem tanulom meg a hozzá vezető utat. Teljesen tehetetlen leszek. 3933# Hiába vagyok 30-40-50-60 éves vállalatigazgató - a saját magányos gyerek részemhez egyszerűen azt sem tudom, 3945# hogy hogy álljak?!? Azt se tudom, hogy mi ez, vagy mi fán terem? Vagy ki ez? Teljes tehetetlenség. Hiszen nem 3956# kapott semmilyen mintát arra, hogy mit kell csinálni ezzel a kisgyerekkel? 3964# Tehát látjuk, hogy a nárcisztikus személy tulajdonképpen egy hatalmas zavarban van. Pont ahhoz a részéhez szinte 3976# semmi kapaszkodót nem talál, akinek leginkább szüksége lenne a kapaszkodóra. Tehát szülőként sem tud segíteni a 3988# magában élő gyereknek se. Nem is tudja, hogy kell csinálni. 3994# Na, még akkor most egy picit olvasok. Sűrű ez a nap, nem? Hogy úgy mondom, mondom. Na jó, de ti bírjátok. Ti 4005# vagytok a legjobbak! Ssz, sz. Ha kevesebb lenne: mit öntyönpöntyömözött itt velünk? 4014# A terapeuta megmutatta, és beszélgettek Carllal, hogy létezik ez a magányos gyerek, elhagyatott gyerek; létezik 4026# ez a beképzelt, grandiózus. És létezik az önmagát megnyugtató, de aki egy magányosságban, izoláltságban 4037# nyugtatgatja magát. 4039# Már most ezt tudja a kliens, és azt mondja Dr. Young: 4044# Azt szeretném, hogy két különböző Carl jelenjen meg. Az egyik Carl a kisgyerek, aki szeretetet akar kapni az 4056# édesanyjától. A másik Carl pedig távolságtartóan viselkedik. (Ugye, ez a két nagy rész.) 4065# Carl: Rendben. (Na, látjátok, azért jutottak valahova.) 4071# Becsukja a szemét a kliens. Ez egy belső vizualizációs gyakorlat. Azt mondja: 4079# Látja mindkét Carlt? 4081# Igen. 4082# Kérem, mutassa be mind a kettőt. Így megtudhatom, hogy miben különböznek az érzelmeik és a megjelenésük. 4093# (Hogy ez milyen szép, ahogy a terapeuta azt mondja: érdekel, hogy mi van velük! Ugye, így történik egy 4103# gyógyulási folyamat. Engem érdekel. Mit éreznek? Hogy is van? Mutassa őket be! Milyen szép ez.) 4113# Nos, az a Carl, aki szeretetet akar kapni az édesanyjától, nagyon szomorú. (Szünet.) Annyira szomorú, hogy a 4125# távolságtartó részt is elszomorítja. Háhá! (Nevet. Látszik az idegenség.) 4133# Értem - mondja Young. Olyan, mintha megbénítaná a szomorúság. Mintha egész nap csak az ágyban fekve szeretne 4144# maradni. Annyira szomorú, hogy szinte meg sem tud mozdulni. (Carl, egy kis szünet után:) 4153# Nem! Majdnem. 4155# Dr. Young: Majdnem. 4157# Carl: De nem teljesen úgy! 4159# Dr. Young: És úgy érzi, hogy nincsen biztonságban, hogy nem szeretik, hogy elutasítják? Vagy csak magányos és 4171# ezért szomorú? Mi van vele? 4174# Azt hiszem, hogy nem érzi magát biztonságban, mert ... 4179# Hát leginkább elutasítva érzi magát. 4183# Dr Y.: Mit gondol, miért nem akarja az édesanyja úgy szeretni, ahogy szüksége volna rá? 4192# Nem tudja. Az anyukája össze van zavarodva. 4197# Azt gondolja, hogy valami nincs rendben vele? 4202# Nem. 4202# Mit gondol erről a helyzetről? 4205# Nem érti. 4206# Nem tudja? 4207# Nem. Egészen egyszerűen csak nem érti. 4211# Csak azt érzi, hogy nagyon hiányzik neki? És nem érti, hogy miért nem kaphatja meg? (Ugye látjátok: érzés, 4222# értelem; érzés, értelem; érzés...) 4226# Most akkor magányosnak érzi magát? 4230# Magányosnak érzi magát az édesanyja miatt. (Hű, de nagy dolog ez? Ki tudja, hogy hanyadik ülés... Hű, itt az 4241# idő. Most így engedjelek el titeket? Ne!!) 4246# 4246# (Akkor még kb. tíz beszédfordulat, akkor egy gyógyító végig eljutunk. Jó az úgy?) 4254# Ez egy következő ülés. Dr Y.: 4258# Most a távolságtartó Carl (ugye, aki önmagát tudja megnyugtatni) húzódjon egy kicsit a háttérbe, és hagyja a 4270# kicsi Carlt és Danielle-t kapcsolatba kerülni. Ugye, itt már nem az anyukával való kapcsolatba kerülés van, 4281# hanem a feleségével! Merthogy ezzel jön a kliens! Azt mondja: csukja be a szemét, és engedje meg, hogy a kicsi 4294# Carl és Danielle kapcsolatba kerüljenek! És akkor megláthatom, hogy mi történik, amikor csak ketten vannak, már 4306# most a távolságtartó Carl nélkül. Mit lát, hogy mi történik? (Ugye a kliensnek csukva a szeme.) 4316# Fizikailag mi történik? 4319# Igen, mit lát? Hogyan viszonyulnak egymáshoz? 4324# Nézzen a kicsi Carlra, de képzelje el, hogy valamennyivel idősebb. Tehát, hogy már nem három éves. 4335# Igen, persze, rendben. 4337# Hát mit lát? 4339# Nos, hát Carl bemászik Danielle ölébe. 4343# S megérinti? Átöleli? 4345# Igen. Danielle átöleli őt. 4348# Milyen érzés ez? 4350# Hát kellemes ez, jólesik. Belenéz Danielle szemébe, és nézi az arcát. 4357# S ő ezt akarja? 4359# Igen! 4360# (A csecsemőkor: belenéz az arcába, és a másik visszanéz. Ott van az ölében - visszanéz. Ott van az ölében...) 4372# Utolsó rövid rész akkor, hogy úgy jól menjetek haza. 4378# 4378# Dr Y.: Mit gondol, mi lesz a különböző Carlok következő lépése? Hogyan fejlődnek majd tovább a terápiában? 4388# Carl: Nos, véleményem szerint az lenne a fontos, hogy a kicsi Carl elő tudjon jönni és itt is tudjon maradni. 4398# (Ez, ugye, vonatkozik a terápiás ülésre is.) 4402# Figyelmünket még inkább a távolságtartó Carlra kellene irányítani, s többet kellene vele is foglalkoznunk. Azt 4413# gondolom, hogy a kicsi Carl (ugye, ő a magányos) és a távolságtartó Carl kettőssége nagyon erőteljes abban a 4423# vonatkozásban, ahogy magamat látom. És minél inkább jelen van a kicsi, annál kevésbé van szükségünk a 4433# távolságtartóra. 4434# (Hmmm!) 4435# Értem. Tehát úgy gondolja, hogy a távolságtartó Carl automatikusan vissza fog vonulni, amikor a kicsi Carl 4445# jelenléte megerősödik. 4447# Igen. Ezzel egyetértésben a mostani beszélgetésünk során másmilyennek látom magát, mint amilyennek a kezdetekben 4458# ismertem meg. Most sérülékenyebbnek látom, és úgy érzem, hogy több érzelmet mutat, mint korábban. Valamint nem 4468# köt bele az apró nyelvi fordulatokba. 4472# (És ezt a mondatot hallgassátok meg!) 4475# Mindez távolságtartó Carl dolga! 4478# (Tyú, ez micsoda nagy dolog! Tyhhúú! Azért...) 4483# Dr Y.: Igen, pontosan. Amit az előbb elmondott, az már létre is jött. Most már sokkal kevésbé jellemzőek magára 4493# a távolságtartó Carl tulajdonságai. (Tehát, a kicsivel való kapcsolata ténylegesen megváltoztatta a 4503# távolságtartó Carlt.) 4505# Hmm, így van. Nem vagyok hozzászokva ahhoz, hogy kapcsolatba kerüljek a kicsivel, vagy általánosabban fogalmazva 4515# "hozzáférjek az érzelmeimhez" - ebben egyáltalán nem vagyok gyakorlott. Ugyanakkor nagyon fontos számomra, hogy 4526# már képes vagyok rá. A kicsi Carllal kapcsolatban pedig azt gondolom, hogy fontos előjönnie és elöl is maradnia. 4540# Akkor köszönöm a figyelmeteket!
Lejegyezte: Szabó Zoltán Illés