panorámakép

2013.03.05-masodpercjelolessel

A pálferi wikiből

20130305 ¤

0000# Köszöntlek benneteket, Isten hozott mindannyiótokat!
0004# Belecsapok, mert mindig van egy belső észlelésem, valami a szónak jó értelmében sürget. Valahogy fontos az idő,
0013# fontos ez az 1 óra 15 perc, és hogy mindig inkább az feszít, hogy sokféle mondanivaló van, és hogy abból minél
0022# többet el tudjak mondani. De még inkább az, hogy ne csak elmondjam, hanem hogy át is tudjak adni valamit abból,
0030# amit el szeretnék mondani. Ugye az egy külön történet.
0035# Ismétlés
0035# Minden esetre ott tartunk, hogy sémák kapcsán gondolkodunk. Nem elsősorban valami lélektani továbbképzésen
0044# vagyunk, valami sématerápiás kurzuson, hanem az foglalkoztat minket, hogy ahogyan a sématerápia beszél arról,
0053# hogy milyen emberi sebzettségeink lehetnek, és ezek hogyan határozzák meg az életünket, az nagyon világosan tud
0062# olyan jelenségekről beszélni, sőt azoknak a hátteréről is, amire nekünk éppen szükségünk van. Így jutottunk el a
0071# 9. sémáig. Ez a kudarcra ítéltség negatív hiedelemvilága. Azt pedig már a séma irodalomból nagyon jól tudjuk,
0080# hogy amikor hiedelemvilágról vagy sémákról beszélünk, akkor az nem csak a gondolatainkat, vagy a
0087# gondolkodásunkat érinti. Hát ezt most már kívülről tudjuk, kirázzuk könyökből, nem tudom honnan, hanem tudjuk,
0096# hogy a hiedelemvilágunk egyszerre gondolkodásmódot is kifejez, egyszerre érzéseket, érzelmi állapotot, egyszerre
0105# az emlékezésünket is torzítja, negatív módon emlékezünk vissza, és minden, ami megerősíthetne, pozitív lenne,
0114# egyensúlyt hozhatna, reálisabb lehetne, azt már az emlékezésből is kizárjuk a sémánk miatt és a megrögzött
0123# hiedelmeink miatt. Mindehhez pedig testi állapotok is járulnak, amelyek végérvényesen elhitetik velünk azt, hogy
0132# "Mitől volna ez jó, ha rosszul érzem magam? Hát ha így vagyok most, akkor ugyan már, ugyan már...
0140# 
0140# Végül aztán a sémáink, ha nem tudatosítjuk őket magunkkal és nem válunk szabadon cselekvővé, akkor
0148# háromféleképpen meghatározza a cselekvésünket is, amely nem a sémából adódik, hanem a sémára adott válasz. De
0158# hogyha nem történik gyógyulás, fejlődés, tudatosítás, akkor ezek a válaszaink tulajdonképpen a sémáinkat
0167# megerősítő válaszok lesznek, nem pedig abból kivezető válaszok. Hogy ne valami negatív világba fulladjunk bele,
0176# hát eszemben sincs itt keddről-keddre a kudarc belső világát elemezgetni. Hát kit érdekel? Hát az izgat
0185# bennünket, hogy tudunk növekedni, hogy tudunk fejlődni, a szónak jó értelmében hogyan tudunk eredményesek lenni.
0195# Emlékeztek, hogy a jóllét, a szubjektív jóllét igenis összefüggésben van az eredményességgel. Nem a győzelemmel,
0205# nem a hírnévvel, nem a sikerrel, hanem az eredményességgel. A megkülönböztetést már ezerszer
0213# kikristályosítottuk.
0215# 
0215# A siker, hírnév, győzelem, az valamiféle külső összehasonlításból, elismerésből fakad, az nem tesz igazán
0222# tartósan jól-levővé bennünket. Azonban ha a gyümölcseit érezzük az életünknek, a tevékenységünknek, a
0229# munkánknak, a hivatásunknak, ha látjuk, tapasztaljuk a gyümölcsöket, attól a jóllétünk emelkedni fog. Ezért is
0236# izgalmas ez a 9. séma, a kudarcra ítéltség séma. Ennek kapcsán nem egyszerűen csak valamiféle, nem t'om, ilyen
0244# továbbképzést tartunk, hogy hogyan legyünk sikeres emberek. Hát mi tudom én? Hát ki...? Én nem foglalkozom
0251# ezzel, hanem sokkal inkább hogyan tudjunk eredményesek lenni az egész életünkben. Ez sokkal inkább foglalkoztat.
0259# Látjuk, hogy az ilyen értelemben gyümölcsöző élet összefüggésben van a jólléttel. A jóllét összefüggésben van
0266# azzal, hogy képesek legyünk a feladatainkra koncentrálni és eredményesnek lenni. Az eredmény az vagy siker, vagy
0274# nem.
0275# 
0275# Ha valaki fölnevel 3-4-5 gyereket, az a mai világban nem siker. Nagyon nagy eredmény azonban. Óriási eredmény,
0283# azt minden nap meg kell süvegelni, ezt az eredményt Ez egy hatalmas emberi teljesítmény. Milyen jó lenne az,
0292# hogyha valakit nem bénítana egy olyan séma, hogy miközben fölnevelt 2-3-4-5 gyereket, hogya közben ezt nem
0300# érezné kudarcnak. "Hogy én csak enni... nem is dolgoztam semmit. Hát a gyerekek... hanem ez a jóllétnek a
0308# forrásává válhatna. Na így, erről beszélünk.
0312# Elsősorban Csíkszentmihályi Mihályt hoztuk, mert ugye emlékeztek, eljutottunk oda, hogy a rutinfeladatainkat
0320# hogyha tudjuk gyorsan végezni, Akkor marad idő a nem rutinfeladatokra, többek között a kreativitásra. Az
0328# eredményesség, a jóllét ilyen értelemben összefüggésben van a kreativitással. Azzal, hogy a tehetségünket
0337# képesek vagyunk kibontakoztatni, az adottságainkból tud-e valami születni, ezért kezdtünk el beszélni arról,
0345# hogy mi jellemzi a kreatív személyiséget. Csíkszentmihályi Mihály mondott 10 pontot, de az tulajdonképpen 11,
0354# csak ő olyan bőségben ontja, hogy a... 10, de az 11. Akkor így hoztuk ezeket a sajátos ellentét párokat, amelyek
0362# azonban úgy kerülnek egységbe a személyiségben, hogy valamiféle növekedést hozó, erőt adó, inspiráló, motiváló,
0371# rugalmas, izgalmas asszociációkat lehetővé tevő egészséges feszültséget hoznak, valami teremtő dinamikát. (Na,
0380# jól van! Mondjam még ezt, vagy gyerünk, mondjuk a pontokat! Csakhogy aki ne volt itt, hát ő is tudja.") 06:35
0388# 1. Fizikai-szellemi energia, cselekvőképesség, de képesség a szemlélődésre, a leállásra. "Aki tenni akar,
0397# tanuljon meg lenni."
0398# 2. Egyfajta okosság, és gyermeki naivitás jellemzi egyszerre. Olyan értelemben egyszerű, hogy a személyiségben
0407# mind a kettő számára elérhető módon adva van. Képes így is lenni, meg úgy is lenni, így is működni, meg úgy is.
0416# Tehát: okosság és gyermeki naivitás. Milyen izgalmas az, amikor egy gyereknek a gondolata kapcsán kezdünk el
0424# felnőtt dolgokról gondolkodni, mikor elkezdünk komolyan venni gyermekeket például. Nagyon érdemes gyerekeket
0432# komolyan venni.
0434# 3. Fegyelem és játékosság. Itt nem mondtam el valamit, aztán emlékeztek, nagyon kerestem, hogy ez a fegyelem,
0442# fegyelmezettség, emlékeztek, kettő alkalommal ezelőtt beszéltünk az önuralomról, mint a teljesítmény egyik
0451# összetevőjéről. Hogy ez a fegyelem, és közben a játékosság úgy is kifejezhető, és ezt mondhatjuk egy következő
0459# pontnak...
0460# 4. Felelősség és egy sajátos felelőtlenség egyszerre jellemzi a kreatív személyiséget. Nagy fokú
0468# felelősségtudat, nekilát és csinálja és csinálja, 5 évig, 10 évig is csinálja és már mindenki föladja, de ő
0476# csinálja. Nagy fokú elkötelezettség, felelősségtudat. Ezzel együtt pedig képes adott esetben olyan kockázatokat
0485# vállalni, ami kívülről nagyon nagy felelőtlenségnek tűnik. Tulajdonképpen hogyha most a vallásos irodalomhoz
0493# fordulunk, szentek, döbbenetesen tudtak a külső szemlélő számára felelőtlenek lenni és kockázatvállalók. Ezt
0502# mások érdekében tették, de kívülről nagyon úgy tűnik, hogy hát... föltételek nélkül? Minden nélkül?
0509# Ahogy Kozma Imre atya szokta mondani, hogy minél fontosabb és igazabb egy feladat, annál kevésbé gondolkodom,
0518# hogy elvállaljam-e vagy nem. Mert elkezdek rajta gondolkodni, akkor látom, hogy mennyi föltétel nincs adva és
0527# mennyire nehéz lesz, és nincsenek meg az eszközök és a források, s akkor azt fogom mondani, hogy ellentmond a
0535# józan észnek, meg a felelősségvállalásnak és a többinek. Mondjuk ez a fajta életszemlélet milyen sok jónak lett
0544# a forrása. Emlékeztek Edisonnak a történetére, aki amikor leég az egész életműve, akkor látszólagos
0552# könnyedséggel, felelőtlenséggel azt mondja "Mekkora szerencsénk van! Az összes tévedésünk odaveszett." Kutatók,
0560# vagy akár szentek - izgalmas ezt összehasonlítani. A szentek között hihetetlen kreatív emberek vannak, hogy
0569# hogyan tudják kockáztatni a saját létbiztonságukat, hogyan tudnak látszólag egészen felelőtlenek lenni a saját
0577# életükre, sorsukra vonatkozóan, de az közben kreativitás. Olyan dolgokat tudnak megtenni, amit mások nem, mert
0586# lebeszélik magukat róla, vagy eszükbe se jut.
0590# 
0590# 5. Fantázia, képzelőerő (ugye a kettő nem ugyanaz) plusz földhöz ragadottság. A földhöz ragadottság inkább
0599# mondjuk azt mondanám, hogy tenyeres-talpas realitásnak, a józan paraszti észnek a megbecsülése, és képes úgy is
0609# létezni és gondolkodni.
0611# 6. Egyszerre tud befelé és egyszerre kifelé forduló módon élni és működni, és mind a kettőben otthonos tud
0620# lenni. Ezt egészíti ki a következő önálló pont, ami talán az egyik legizgalmasabb volt számomra.
0629# 7. Amennyiben férfiről van szó, férfias jegyeket mutat, de megvannak benne a nőies személyiségvonások.
0638# Amennyiben nőről van szó, kifejezetten nőies, de határozottan férfias személyiségvonásokkal is rendelkezik.
0647# 8. Céltudatosság, sőt a céltudatosság mellett egy hatékony - hát asszertívnak mondják ma - de például a sportban
0657# még tovább mennek és azt mondják, a szabályok adta kereteken belül, képes az agressziójával bánni. Tehát
0666# célirányosan tudja az agresszióját kezelni. Nagyon fontos. De képes a szabályoknak megfelelni. Ugye hiába jó egy
0676# játékos, most éppen hallgattam, 19 éves, nagyon tehetséges srác, de ha minden meccsen kiállíttatja magát, akkor
0686# hiába ügyes. Előbb-utóbb már be sem rakják a csapatba, mert egy ilyen ember kárt tesz a csapatnak, és aztán az
0696# eredményességnek. Ó, tehát egyszerre céltudatos és közben önzetlen. Önzetlen, nagystílű, nagyvonalú.
0705# 
0705# 9. Egyszerre hagyománytisztelő és egyszerre lázadó. Ugye ezt nem kell hosszabban ragozni, hogy miért. Ahhoz,
0715# hogy valamiben igazán nagyot tudjon alkotni, azért annak a hagyományát, alapjait, világát meg kell valamennyire
0725# ismernie, sőt elsajátítania. Úgy tud valaki nagyot alkotni valamiben, hogy az alapszabályokkal, törvényekkel,
0736# működésekkel tisztában van és azokat elismeri. Jó, de közben... egy barátom azt mondta - nem t'om honnan vette
0746# ezt, de elég jól hangzik - "Kétféle ember létezik. Az, akire hivatkoznak a szakirodalomban, és az, aki
0756# hivatkozik a szakirodalomra." Nyilván nem ilyen egyszerű. Egy másik ismerősöm mesélte ezt, PhD-zett valahol
0766# külhonban. Mondhatnám, hogy hol, de hát mindegy, hogy Angliában volt, és beadta a PhD dolgozatát. Az összes
0776# olyan résznél, ahol valami eredeti dolgot hozott, a témavezetője rákérdezett, hogy azt honnan vette. Azt mondta
0786# "Hát annak azért minden szakirodalma, mert ez jött ki. - Ezeket vegye ki belőle, mert ezeket nem hivatkozta le!"
0797# Nagyon-nagyon ijesztő. Azt mondta egy másik... ez egy fizikus volt. Azt mondta, kérdezték tőle, hogy "Miben
0807# látja a mai ifjúság nehézségét a tudományos fejlődés szempontjából?" Azt mondta "Hogyha a tehetséges emberek
0817# gyávák, ezt látom a legnagyobb veszélynek, a tehetséges emberek gyávaságát." Amikor úgy írunk cikkeket - már én
0828# nem, az biztos, de aki úgy ír cikkeket, hogy 9-ből csinál egy 10-diket, és akkor ezt 30 évig. Ez a tehetséges
0838# ember gyávasága.
0840# 
0840# 10. Szenvedélyesen szereti a munkáját, de képes kívülről, nagyon reálisan megítélni a teljesítményét.
0847# Szenvedélyesen szereti, él-hal érte, de azt tudja mondani, hogy "Hát ez nem sikerült jól. Ez, most ez a két év
0855# ez kudarc. Ez most ebből... ez és ez jött ki." Igen. És így fejeztük be...
0860# 11. Képes nagyon is szenvedni, olyasmiért is szenvedni, olyasmit is a szívén viselni, olyasmin is megdöbbenni,
0868# vagy olyasminél is megállni, amire átlag emberek nem figyelnek oda. Teréz anyát hoztuk példának. Ugye, aki egy
0876# döbbenetes... Emlékeztek, ezt szoktam emlegetni, ez egy jó... Mikor jelentkezett a püspökénél, hogy szeretne egy
0884# új szerzetesrendet alapítani. A püspöke erre meghökkent, gúnyosan azt mondja, hogy "Teréz? Hát egy gyertyát nem
0892# tud meggyújtani." Ezt mondta a püspöke Teréz anyáról. Ugyan már! Tehát ahhoz, hogy ő észrevesz valamit, amit
0900# mások nem, utána engedi, hogy az megrendítse, míg másokat nem, majd pedig kitalál valamit, hogy mit kéne
0907# csinálni, mások nem találják ki, és aztán el is kezdi csinálni. Ő mondja ezt nagyon sokszor, és ez a csinálás
0915# szempontjából kulcsfontosságú, hogy "Sosem akartam az emberiségen segíteni, hanem mindig csak egy emberen."
0923# Tehát az emberiségen nem lehet segíteni, az olyan nyomasztó, hogy nincs kedvünk elkezdeni. Hát ki? Ti neki
0931# szoktatok állni reggelente az emberiségen segíteni? Én biztos nem. Én teát főzök, meg nem t'om, fölöltözködöm,
0939# én ilyesmit szoktam reggel, az emberiséget megmenteni. Jó, jó, jó... Tehát!
0944# Egyszerre képes tehát... nagyon is a szívén visel dolgokat. Szenvedni ott is, ahol mások nem, de közben nagyon
0952# is képes örülni, önfeledtnek lenni és ünnepelni. A kreatív személyiség, 11 pont. Na most! Megyünk tovább!
0960# 
0960# Az életben való beválás
0961# Emlékeztek-e, hogy egy magyarországi kutatásban azt nézték, hogy az általános iskolai és gimnáziumi
0969# eredményesség milyen összefüggésben van az életrevalósággal, és az életben való beválással. Most ilyen nagyon
0978# csúnya szóval élve. Emlékeztek, hogy tizenegy-két százalék jött ki. Ezt úgy is fogalmaztuk a kutatások alapján,
0986# hogy ahhoz, hogy valaki eredményes legyen, és ahhoz, hogy valaki jól legyen, nem kell túl okosnak lennie, nincs
0995# rá szükség. Olyan szép ez! Ez még a személyiségfejlődésben is így van. Az önismereti munka, ugye arra is..., az
1004# is egy projekt - hát ha valaki ezt így szeretné látni. Az önismereti munka, heti 60 óra, 10 éven át. "Elmentem
1012# egy csoportba 1,5 évig, és úgy, úgy..." Másfél év! Hát másfél év alatt egy nyelvet nem lehet rendesen
1020# megtanulni, nem hogy a belső világodat. Nem? Hát másfél év, na akkor már úgy pötyögök valamit. Akkor magaddal
1029# már úgy pötyörészel. Egy nyelv sokkal kisebb teljesítmény, mint a személyiségeden valamit alakítani, vagy
1037# formálni. Van bennünk egy naivitás. Elmentem... voltam... Voltál már, kértél valakitől segítséget? - kérdezem
1045# egy interjúban. "Igen, igen, voltam, 6 alkalommal voltam. 6 alkalommal is..." Hát 6 alkalommal még a bizalmad se
1054# alakul ki, nem hogy eljutnál a saját témádig, vagy valami. Na jó, kivéve a rettenetesen ügyeseknek, akik
1062# elmentek, és 6 alaklom után...
1065# 
1065# Az önismereti munkát is nyugodtan fölfoghatjuk így. Szenvedély és kitartás. Ugy ha valaki a
1072# személyiségfejlődésben akar valahova eljutni: szenvedély és kitartás. Másra nincs szükség, de ezt 10 évig. Na
1081# szóval! A kutatások szerint - és akkor itt megint egy kis önreflexióra vetemedem - sokszor ér az a kritika, hogy
1090# többször ejtem ki a számon ezt a szót, hogy "kutatás", mint hogy Jézus. Ezt nehezményezik papi voltomra
1099# tekintettel. Ezt most nem akarom folytatni, csak megosztottam veletek ezt a tényt. Látjátok, egy információ
1108# mennyire haszontalan és értelmetlen is lehet. Tehát nem segít minket az életben.
1115# 
1115# Tehát nem kell túlságosan okosnak lenni, az IQ, az IQ egy sajátos mítosszal körülvett valami. Ez a mítosz már
1125# azért kezdett megcincálódni az utóbbi évtizedekben, joggal, joggal. Viszonylag okosak, értelmesek vagyunk,
1135# viszonylag, ez bővel elég, hogy jól legyünk, bőven elég. Ugye a jólléthez hozzáértjük a többiekhez való
1144# viszonyunkat is, tehát ez nem valami individuális vállalkozás. Ezt már úgy is tudjuk, ezt... Nem kell túl
1154# okosnak lenni, és ráadásul az iskolai eredményesség, ami nagyon célirányosan ebbe az irányba mutat, hogy
1164# bevasalni, mondani, dggg-ggg. Ó, én hogy utáltam iskolába járni! Ó, mennyit szenvedtem! Rengeteget. Én
1173# megbolondultam az iskolától, meg... ahh! Annyi mindent szerettem, de az iskola, az, az... és jaj... szóval!
1183# Mikor szoktunk beszélgetni, nem t'om, ti szoktatok-e ilyet, hogy hány éves lennél a legszívesebben, lennél-e
1194# serdülő, vagy ifjú, vagy lennél-e gyerek, hát én, ha énnekem gyereknek kéne lennem, megőrülnék tőle. Nincs az a
1204# pénz, hogy még egyszer. Ezt, amit én ott? Nincs az a pénz! Azt, ezt a biflázós, visszaköhögős... ezt nem. Na jó.
1215# 
1215# Tehát az életben való beválás minimális összefüggésben van az iskolai eredményességgel. Másvalamivel azonban
1225# hallatlan egyértelmű összefüggést mutat. Ezt is tudjuk, két dolog. Feleim! Nem! Igen, mert eszembe jutott, hogy
1236# múltkor már mi beszélgettünk egy kicsit, és akkor... Kiheverted a múltkorit? Mivel van egészen-egészen...? Ha
1247# azt akarjuk, hogy a gyerekeink jólléte és eredményessége megfelelő talajon álljon, mire van szükség? Na, hát,
1258# látod, ez szomorú, hogy pszichológusnak kell lenni, hogy valaki ezt tudja, ez szomorú. Túl sokat gondolkodtok.
1268# Így van. Tehát!
1270# Társas intelligencia, érzelmi intelligencia
1274# A társas és az érzelmi intelligencia nagyon határozott, világos összefüggésben van az eredményességgel is, meg a
1285# jólléttel is. Tehát az érzelmi és a társas intelligencia fejlesztése, az abban való jártasság, otthonosság, ez
1296# az, ami igazán fontos, és közben elég, ha úgy egy kicsit van valami egészen minimális sütnivalónk. Olyan
1306# érdekes, hogy Jung mindenféle kutatás nélkül is ezt mondta. Jung azt mondta, a személyiségnek - kérdezték, hogy
1317# a személyiségfejlődéshez milyen képességekre van szükség. Azt mondja, hogy "Hát, azért bizonyos fokú értelmi
1328# képességek jó, ha vannak, de ha nincs, semmi sincs veszve, elég, hogyha erkölcsös lesz." Ezt mondta. Az
1338# erkölcsösség nagy segítség a személyiségfejlődésben. És hogy miért? Háhá! Ezt most el akarom mondani a mai
1348# alkalommal.
1350# 
1350# Mit jelent, most nézzük, első sorban az érzelmi intelligenciáról szeretnék beszélni, de összefüggésben van a
1358# társas intelligenciával. Mert ez az eredményességgel és a jólléttel szoros összefüggést mutat. Első, érzelmi
1366# intelligencia.
1367# 1. Saját érzelmi állapotot képes vagyok fölismerni és megnevezni
1372# Ezt már annyiszor beszéltük, hogy semmiképp nem akarok itt leragadni. Tehát hogyha megkérdezik tőled, hogy "Hogy
1380# érzed magad?" akkor ne azt mondd, hogy mit dolgoztál máma. Az nem egy érzés. "Hogy érzed magad? - Jaj, annyi
1388# munka volt a munkahelyen." Értem, tehát akkor ezt fölvesszük az érzelmi listára, hogy sok munka a munkahelyen,
1397# ez egy érzés, úgy látszik. "Hogy érzed magad? - Jaj, ne is kérdezd!" Ez is egy érzelem, úgy látszik. Tehát a ne
1405# is kérdezd érzelem. Ez olyan izgalmas, ha bennünket kérdeznek, hogy hogyan érezzük magunkat, akkor úgy ötödikre,
1414# hatodikra úgy egy érzelem fölsejlik. Ez nagyon furcsa, ugye? Furcsa. Tehát hogy mi történt velünk, arról kezdünk
1422# beszélni, sztorizunk, gondolatainkat közöljük, tik-tik-tik-tik. De hogy mit érzünk, egyszerűen hát hogy! Nem is
1431# akarom ezt ragozni. Kérlek, gyakoroljatok! 10 év...
1435# 
1435# Van egy helyzet, amit meg kéne oldanotok, akkor annak nem egyszer az a kulcsa, nem az, hogy elkezdek
1444# gondolkodni, hogy nem t'om én, ki a hibás. Hát a legtöbb ember ezt teszi. Azon gondolkodik, ki rontotta el a
1453# dolgokat. S megbüntetjük őket, minden jóra fordul. Hát ehhez nem sok érzelmi intelligencia kell. Leülsz, iszol
1463# valami finomat, mégis csak úgy belül, "Tulajdonképpen hogy érzem magam? Mi van velem? Mit tesz ez velem?" S
1473# akkor utána ebből föl lehet tenni egy másik kérdést "És most akkor ha ez van velem, akkor ezzel mit akarok
1483# kezdeni?" Tehát ahhoz, hogy egyáltalán mi van velem, hogy vagyok én tulajdonképpen, mi történik velem itt érzés,
1493# érzelmi szinten? Ugye és ehhez még jobb, hogyha a fizikai állapotunkról is van valami visszajelzésünk, valahogy
1503# érzékeljük magunkat. Ezt mindig szoktam... állandóan tapogatom magam.
1510# 
1510# Ha azt... olyan érdekes ez, nem tudom, hogy megfigyeltétek-e, hogyha valaki azt mondja, hogy "Jaj, annyi feladat
1518# volt, hogy az nem igaz, és a főnököm meg azt mondja, na most képzeld el, a főnököm. hát a főnököm képes volt ezt
1527# a munkát odaadni. Hát persze értem én ezt a mai gazdasági világban, hogy ez..." Kakukk! Egyszerűen az illető
1536# nincsen jelen, az a benyomásunk, hogy nincs jelen. Akkor mi se tudunk, nehéz úgy jelen lenni. Most a gazdasági
1544# világválságról beszél, van két percünk... "De hogy vagy?" És azt nem kell hosszan mondani. Ez a másik hibánk
1553# ugye, hát hibánk, vagy szóval nem t'om mi, hogy ha úgy rátaláltunk, hogy hogyan vagyunk, akkor meg fél óráig nem
1561# bírjuk abbahagyni. Hát azt lehet röviden is. "Hogy vagy? - Rettenetesen fáradt vagyok, és dühös két dolog miatt.
1570# Így, így vagyok." És akkor tovább tudunk menni, vagy dolgozni, vagy valamit csinálni. (Jó, szóval, na, gyerünk,
1579# gyerünk)
1580# 
1580# Csak hol tartottam? Még jó, hogy a koncentráltság az eredményesség egyik nagyon fontos összetevője. Szóval
1589# érzések, érzelmek - tudom hol tartunk, figyelj, mindjárt. Mert ha az illető azt mondja "Hát, tudod, hihetetlenül
1599# lehangolt vagyok. Annyira elszomorított az, hogy rengeteget dolgoztam és nem lett semmi eredménye. Az meg
1609# kifejezetten dühössé tett, hogy egyáltalán nem méltányolták az erőfeszítésem." Mit vált ki belőlünk, mikor
1618# valaki ilyen közlést hoz? Énbelőlem azt váltja ki, hogy ez a valaki itt van. Hogy itt van, valamiképpen saját
1628# magánál van. Ez egy nagyon szép titok, hogy minél inkább rátalálunk az érzéseinkre, azokat meg tudjuk
1637# fogalmazni, megnevezni, annál inkább mi magunk is valahogy magunkhoz tudunk közel kerülni, valahogy magunknál
1647# tudunk lenni. Ez egy csodaszép dolog. Ha valaki magánál akar lenni, akkor tudja, hogy mit érez, akkor magánál
1656# lesz. Akkor itt lesz, és akkor ...
1660# 
1660# Csak ütköztetem ezt az imakultúránkkal. Úgy imádkozni, hogy leülsz, azt se... egy káosz van benned, és akkor
1667# "Miatyánk, aki a mennyekben vagy, szenteltessék meg a te..." Nem vagy ott. Hát úgy imádkozol, hogy nem vagy ott.
1675# Erre nem tudok mást mondani, hogy Isten ott van, te meg nem. De miután te nem vagy ott, ezt úgy észleled, hogy
1682# Isten nincs itt. Hát ez szokott történni, s akkor elmondtál egy tized rózsafűzért, közben átgondoltad, hogy mit
1690# fogsz vacsorázni, és hogy kit kell még fölhívni, de azt elmondtad, mert ez egy fogadalmad, és amikor ez megvolt,
1697# akkor "Na, Uram, Uram! - nem szólsz semmit, csak nem szólsz. Itt én már egy tizedet elmondtam, és itt mondom,
1705# mondom, te meg csak nem szólsz semmit." Isten ott van, és azt várja, hogy te megérkezzél. De nem érkezel meg,
1712# mert az érzéseid... Na, rendben van? Nem érkezünk meg magunkhoz, akkor milyen kapcsolat az, hogy én nem vagyok
1720# ott? Úgy nehéz. Tehát hogy én ott legyek. (Jól van, gyerünk tovább!)
1725# 
1725# Hogyha az érzéseinknél tudunk lenni, azokat tudatosítani, nagyobb lesz a lehetőségünk a szabad cselekvésre,
1734# különben össze-vissza tevékenykedünk. Az nem ugyanaz, mint a szabad cselekvés. Jó, jó! Sodródás és megfelelés. A
1743# kettő között... vagy sodródni, vagy megfelelni, de nem magunknál lenni. Ha magamnál vagyok, abból lehet azt,
1752# hogy most így érzem magam, ezzel ezt akarom csinálni, most meg az a célom. Hát ez jó.
1760# 
1760# 2. Az érzelmeinket képesek vagyunk kezelni
1764# Vagyis valahogy építő módon hozzáállni a saját érzéseinkhez és érzelmeinkhez. A saját hangulatainkhoz és
1775# lelkiállapotainkhoz, a saját érzeteinkhez, hogy kibővítsük ezt a kört. Valahogy kézbe tudjuk azt venni. Az nem
1787# uralkodik rajtunk, hanem valahogyan kézbe vehető. Na, itt akkor, hmm. Nem t'om, hogy most mondjam, vagy ne. Nem
1798# most mondom.
1800# 
1800# 3. Mások érzelmeit fölismerjük
1802# Hűha! Mások érzelmeit fölismerni sokak számára egyáltalán nem könnyű. Például lehetséges olyan
1812# személyiségtorzulás, pszichés betegség, ami egészen ellehetetleníti a következményeiben azt, hogy egy másik
1822# ember érzéseit fölismerjem, vagy hogy azokkal az érzésekkel együttérző tudjak lenni. Hogy egyáltalán azok az
1832# érzések énhozzám el tudjanak jutni. Például pszichopata emberek nem éreznek érzéseket. Nem rézi azt, amiről te
1843# azt mondod, hogy az teljesen természetes, hogy ilyenkor szomorú vagyok, vagy dühös vagyok, vagy félek, nem érzi
1854# azt az érzést. Amióta az agykutatás nagyon a fellegekben jár a szónak jó értelmében, tehát rengeteg minden,
1864# minden derül ki, nézték pszichopata embereknek az agyműködését.
1870# Például az derült ki, hogy amikor egy pszichopata egy másik embernek a szenvedését látja, amire mi azt mondjuk,
1881# hogy "Hogy képes ezt egyáltalán elviselni? Hogy képes megfojtani valakit, majd a hűtőszekrényéből kivenni az
1891# ételt, és a megfojtott áldozata mellett vacsorázni?" Nekünk ez nem jön össze. Azért, mert hogyha nézzük ezeknek
1902# az embereknek az agyműködését, akkor az derül ki, hogy a másik embernek a fájdalma, szenvedése, az untatja.
1912# Egyszerűen unalmat vált ki belőle. Akkor azt mondjuk, tehát mikor olyan agresszív "Hát nem veszi már észre, hogy
1923# mi ennek a következménye, hogy mit csinál a másikkal?" Képzeljétek, ez egészen megdöbbentő, hogy természetes
1934# módon mi történik. Dühbe gurulunk, haragszunk, indulat, átcsap az agresszióba, növekszik a pulzusszám, fölmegy a
1945# vérnyomás, hormonháztartás dsss, durranás. Mi történik, ha valaki pszichopata? Lenyugszik az agresszió
1954# következtében, megnyugtatja őt az agressziója. Húha!
1960# 
1960# Ezért azt lehetne mondani, hogy létezik olyan sebzettség, amelyben az érzelmi intelligencia nulla, ez pedig
1968# lehetetlenné teszi azt, hogy valaki megfelelő módon tudjon kapcsolódni másokhoz, és hogy jól legyen. Hiszen egy
1977# pszichopata nem éli át az örömöt. Se a szenvedést nem érzékeli, nem hat rá, de örülni se tud az életnek.
1986# Tulajdonképpen egy pszichopata emberről azt lehetne elmondani, s mindjárt megyünk, csak ez jó példa arra, hogy
1995# megvilágítsuk az érzéseknek, az érzelmeknek a szerepét a cselekvésben, döntéshozatalban, meg az erkölcsiségben.
2004# Azt lehet rá mondani, hogy tulajdonképpen nem azt mondhatnánk, amit úgy közkeletűen gondolunk, hogy "Elvesztette
2013# a józan eszét." hanem éppenséggel pont fordítva, semmi mása nem maradt meg, csak a józan esze, és az összes
2021# többit vesztette el, s ez jön ki belőle.
2025# 
2025# Autista emberek nem képesek a másik arcjátékát érzésekként fölismerni, nem képesek. És mert nem képesek
2035# érzésekként fölismerni, nem tud megtörténni a kapcsolódás a másik emberrel. Tehát sem az arcjátékot, sem a
2046# gesztusokat, sem az érzéseket nem ismeri föl, nem azonosítja. Nem tud együttérző lenni és kapcsolódni. Hogy az
2057# érzéseknek a kapcsolatainkban és az erkölcsiségben és jóllétünkben, eredményességben milyen óriási jelentősége
2068# van, most mondanék kutatásokat, történeteket, nagyon érdekesek.
2075# 
2075# Kutatás - 10 dollár
2076# Ez egy klasszikus történet. Arra kíváncsiak a kutatók, hogyha valakinek adnak 10 dollárt, és azt mondják, hogy
2087# "Ezt a 10 dollárt olyan arányban adod oda a másik embernek, aki ott van veled szemben, amilyen arányban akarod.
2098# De ha a másik kevesli, ha nem fogadja el azt, amennyit te adtál, akkor egyikőtöknek sem maradhat pénze, akkor
2108# mind a ketten veszítetek." Mit teszünk mi? A legtöbb ember mit tesz? Aha, hogy úgy körülbelül a felét.
2118# Méltányosságra kezdünk törekedni, mert azt mondjuk, de hogy miért mondjuk, ez az izgalmas. Valójában nem
2128# racionális döntés születik, mert ha kizárólag hideg logikával gondolkodnánk, akkor azt mondanánk, az érzéseket
2139# kivesszük. "A logikus az, hogy akármennyit is adok, a másik azt el fogja fogadni, hiszen tudja, hogyha nem
2149# fogadja el, akkor csak veszíthet. Tehát van 10 dollár, és én adok neki 10 centet, azt is el fogja fogadni, mert
2160# 10 centtel több lesz neki." És ez történik? Nagy fityiszt történik ez. A legtöbb ember ha annyit kap csak,
2170# amennyit ő úgy érez, hogy az igazságtalan, méltánytalan, nem fogadja el, akkor is, hogyha veszít vele, vagy ha
2181# nem nyer vele. Azok, akik elkezdenek azon gondolkodni, hogy mennyit adjanak a másiknak, ezt pontosan tudják,
2191# hogy így van. Ez az érzelmi intelligencia egy társas intelligencia közegében. Ezért az történik, hogy pontosan
2202# tudjuk, hogy méltányost kell fölajánlani, ezért fölajánljuk a felét, vagy 40%-ot, vagy valamit, amire azt
2212# mondjuk "Na a másik ezt méltányosnak, igazságosnak el tudja fogadni, és valószínű ezért nem fogja visszaadni."
2222# Tényleg így történik.
2225# 
2225# Megnézték ezt a kísérletet különböző kultúrákban. A különböző kultúrákban megnézték, az derült ki, hogy
2233# mindenhol így működünk. Tök mindegy, hogy hol, egyszerűen ilyenek vagyunk. Akkor, hogyha úgy többé-kevésbé
2242# normálisan működünk, akkor ilyenek vagyunk. Na most, képzeljük el ugyanezt a kísérletet, jönnek a cifrázások.
2252# Képzeljük el ugyanazt a kísérletet, de nem áll velem szemben a másik. Nem, te nem ülsz itt, nem veled tárgyalok,
2261# nem látlak téged - nincs meg a személyes kapcsolat, hanem ő egy másik szobában van. A kísérlet ugyanaz. "Ül a
2271# szobában valaki, és maga eldöntheti, hogy mennyit ad neki. Ha elfogadja, mind a ketten mennek a nyereséggel, ha
2280# nem, akkor mind a ketten a veszteséggel." Mi történik? Sokkal kevesebbet adunk a személyes kapcsolat hiányában.
2290# 
2290# Van ellentétek kísérlet is. Valaki egy számítógéppel játszik ugyanebben az összefüggésben. De a kísérletvezető a
2299# számítógépről úgy beszél, mintha ember lenne. "A számítógépnek az a célja, és a számítógép azt szeretné... és az
2309# lenne neki a jó, hogy..." És képzeljétek el, hogy akármilyen abszurdum, és akármennyire is logikusan tudjuk,
2319# hogy ez egy számítógép, a közlések miatt valamiképpen személyes viszonyba kerülünk vele, és más ajánlatokat
2329# teszünk neki. Ebből az derül ki, hogyha kizárólag a hűvös logika és kizárólag a racionalitás, az érzésektől,
2338# érzelmektől, társas kapcsolatoktól mentesen határoznánk meg a cselekvésünket, akkor az lenne a logikus, hogy
2348# nagyon keveset adjunk másoknak, és a lehető legtöbbet tartsuk meg, az volna a logikus, hogy a másik ezt
2357# elfogadja. Valójában nem ez történik.
2360# Hogyha autista emberekkel végzik ugyanezt a kísérletet, autista, vagy autisztikus emberek - mert ugye van
2370# egészen súlyos, hogy nem is tudna egy ilyenben részt venni - mikor azt tapasztalja, egyáltalán, egy autisztikus
2379# személy, aki nem képes másik arcáról, érzések, érzelmek, együttérzés, erre nem képes, minimális ajánlata van a
2389# másiknak akkor is, hogyha így vannak egymással szemben. Amikor a 10 dollárból egy 10 centet ajánl föl a
2398# másiknak, és a másik nem fogadja el, akkor az autisztikus személy ezt nem érti, és összefoglalva,
2407# esszenciálisan, odafordul a kísérlet vezetőjéhez, hogy "Valószínű nem értette meg a feladatot a másik." Mert az,
2417# hogy visszautasít pénzt, amit úgy ingyen elvihetne, ez teljesen illogikus. Ez azt jelenti, hogy az
2426# együttműködésben óriási szerepe van az érzéseknek, az érzelmeinknek, és ez nagyon is kapcsolódik az
2434# erkölcsiséghez. Ez pedig szoros összefüggést mutat az eredményességgel, az eredményesség a jólléttel. Hát
2444# emlékeztek, a jóllét 5 pontja, amit már annyiszor számon kértem rajtatok, szegények. Mindig ezt csinálom. Olyan
2454# kapcsolatokban élek, amelyekben kölcsönösen számíthatunk egymásra.
2460# 
2460# Azért... ugye emlékeztek, egy összefüggés. Ha túlságosan anyagias vagyok, akkor nem olyan kapcsolatokra
2467# törekszem, amiben kölcsönösen számíthatunk egymásra, hanem olyanokra, amelyekben kihasználhatlak. Igen ám, de ha
2476# olyan kapcsolatokra törekszem, amelyekben kihasználhatlak, lehet, hogy bizonyos szempontból sikeresebb leszek,
2484# de nem leszek tőle jól. Nagyon világos az összefüggés, kifejezetten nem lesz hatással a jóllétemre. Hiszen erről
2493# is sokat beszéltünk, a siker, hírnév nem. Tehát ahhoz, hogy az emberi kapcsolatainkban képesek legyünk úgy
2501# működni, hogy az egy összetettebb szempontú eredményességet jelentsen, együttműködést jelentsen, ilyen
2509# szempontból nagyobb eredményességet...
2511# Emlékeztek, az eredményesség egyik összetevője, hogy képesek vagyunk együttműködni másokkal. De még a sikernek
2520# is az egyik összetevője. S akkor a jóllét. Na ebben látnivaló, hogy az érzéseknek, az érzelmeknek milyen óriási
2528# jelentősége van, de nem csak annak, hogy én érzek, és akkor kifejezem az érzéseimet. Látjátok, milyen együgyű az
2537# a megközelítés, ami az érzelmi intelligenciát leszűkíti arra, hogy én tombolok, ha dühös vagyok. Hogy én
2545# fütyülök a kötelességemre, hogyha fáradt vagyok. Hát ez nem érzelmi intelligencia, hogy egy teljesen leszűkített
2553# világa valaminek. Tehát az érzelmi intelligenciában evidens módon benne van, hogy rá tudok hangolódni a te
2561# érzéseidre, fölismerem a gesztusaidat, az arcodat, a gesztusaidat, az érzésedet, a mimikádat, s ehhez tudok
2569# kapcsolódni. Egy belső érzékkel méltányos igazságosságra törekszem.
2575# 
2575# Kutatás - vonat
2576# Mondanék egy másik érdekeset. Az érzelmi intelligencia, együttműködés, eredményesség, jóllét. Izgalmas
2588# dilemma-szituációkat dolgoztak ki a kutatók. Az egyik így szól, hogy te vagy egy vonatnak a vezetője, és ahogy
2601# vezeted a vonatot, egyszer csak fölismered azt, hogy nem vagy képes megállítani, elromlott a fék. A vonat
2613# magától meg tud állni. Igen ám, de amerre a vonat megy (mondjuk az legyen... baloldalra) baloldalra, amerre a
2626# vonat megy, ott van öt pályamunkás. Nem veszik észre, hogy te mész, nem gondolják azt, hogy el fogod őket ütni.
2639# Ha átállítasz egy váltót, te onnan, a másik irányban egy pályamunkás van. Mit teszel? (Most egy picit csak
2652# hagyom, hogy... sőt, iszom is erre egy kicsit. Neked már megvan, hát ez... ez, na, majd erről beszélek, igen.)
2665# Nagyon tetszett a gesztusod. Abból a szempontból, hogy a legtöbb ember tulajdonképpen érdekes módon
2676# szinte bele se gondol ebbe a feladatba, mert azt mondja, hogy ez nem is kérdés. Tehát öt ember szemben az
2687# eggyel. Rajtam múlik, hogy öt ember hal-e meg, vagy hogy a veszteségeket minimalizáljuk. A legtöbb ember
2699# átállítja a váltót, és ezzel megmenti öt embernek az életét, és az 5 az 1-hez logika alapján történik egy
2711# döntéshozatal. A legtöbb ember így jár el.
2716# Igen ám, mi történik akkor, hogyha te nem a vonat vezetője vagy, hanem fönn állsz egy hídon, és alattad megy el
2728# a vonat, és ott áll öt pályamunkás, dolgoznak a síneken, a vonat nem tud megállni, és melletted egy hatalmas,
2740# nagy darab ember kihajolva nézi, hogy mi történik. Ha lelöknéd, éppen elég nagy darab ahhoz, hogy kisiklana a
2753# szerelvény. Most igen, szokott ingerenciánk lenni a nem fontos részleteknek a mélységes átgondolására. Hogy
2765# döntesz? Megmentheted öt ember életét. A legtöbben, nagyon-nagyon a legtöbben egészen nyilvánvalóan egy másfajta
2777# gondolkodásmódba kerülünk, és azt mondjuk "Eszembe se jut egy másik embert lelökni a vasút elé. Hát akkor is,
2790# bele se gondolok, hogy ott öt ember megmenekülhet. Még ha biztos is lenne a feladatban, vegyük úgy, hogy biztos
2802# lenne. Nem pont akkor lököm... világos, ezen lehet... De most képzeljük el, hogy tuti lenne. Te ott vagy, Bruce
2815# Willis tudod, hogy cskk... és akkor az tuti.
2820# 
2820# A legtöbb ember tulajdonképpen, ahogy láttam az arcot... nem gondolkodunk. Azt mondjuk "Hát szó sem lehet róla!
2830# Már ahogy elkezd... lelökni? Dehogy, nem lökök le senkit, hát dehogy is!" De közben az 5:1 arány nem változott
2840# meg. Akkor mi változott meg? Az egyik esetben a legtöbb ember azt mondja "Egyáltalán nem mindegy, hogy öt ember
2850# hal meg, vagy rajtam múlik az, hogy csak egy." És úgy vesszük, és még esetleg hősnek is érezhetem magam.
2859# "Megmentettem öt ember életét." A másikban is 5:1-hez, és teljesen mást élünk meg. Mi a különbség? A kutatók
2869# szerint a személyesség, a személyes viszony. Az, hogyha fizikai fájdalmat okozok valakinek, s annak
2878# következtében el kell képzelnem azt, hogy ő megsérül, neki baja lesz, meghal, kiloccsan a vére, vagy nem t'om...
2888# Én nem vagyok ilyen ájulós, de lehet, hogy valaki üööö. Azt mondjuk, hogy az szóba se jöhet. Pedig (most megint
2898# leülök ehhez) ha csak IQ-nk lenne, akkor a két helyzet nem különbözik egymástól, ha csak IQ-val kellene
2908# döntenünk. Ebből lehet látni azt nagyon jól, hogy a társas kapcsolatainkban az erkölcsi döntéshozatalunkat
2917# egyáltalán nem csak racionális alapon hozzuk meg, hanem érzelmi alapon. Éppenséggel ez a jó, hogy érzelmi alapon
2928# hozzuk meg. Az volna problémás, hogyha racionális alapon hoznánk döntéseket.
2935# 
2935# Kutatás - miért nem lőnek a katonák?
2939# Egy döbbenetes kísérlet egy azt hiszem talán dandártábornok volt, a II. világháborúban egy amerikai katonatiszt,
2951# akinek több mint 1000 katonája éles ütközetből visszaérkezett, nem volt megelégedve a harci sikerekkel. Nem
2964# látta annak okát, hogy azzal a felszereléssel, fölkészültséggel, amivel vannak, miért nem tudtak eredményesebbek
2977# lenni. Elkezdte interjúvolni a katonáit, hogy az éles helyzetben, amikor lőttek rájuk, lőttek-e az ellenségre.
2989# II. világháború. Tudjátok, mi derült ki? Hogy az amerikai katonák 20%-a lőtt az ellenségre, s 80% nem. Akkor
3002# ebből azt a következtetést vonták le, hogy tulajdonképpen jobban félünk attól, hogy megöljünk egy másik embert,
3014# mint hogy meghaljunk. Vége volt a II. világháborúnak, és ez a kutatás továbbment, és akkor rájöttek arra, hogy
3027# nem csak a fegyvereket kell javítani, hanem be kell gyakoroltatni a katonákkal azt, hogy érzések nélkül lőjenek.
3040# Automatizmussá kell tenni a lövést, mert hogyha tudatosan, vagy nem tudatosan elkezdenek érezni, akkor nem
3052# fogják a fegyverüket célra tartani. A koreai háborúban az amerikai katonák célra tartása, fegyveres konfliktus
3065# esetén 55% volt, a vietnámi háborúban 90%.
3070# 
3070# Ez azt jelenti, hogy meg lehet bennünket tanítani a belső erkölcsi érzékünkkel, aminek a hátterében érzések,
3079# érzelmi-, társas intelligencia áll, ezzel szemben begyakorolhatunk egy magatartásmódot, amiben
3088# elszemélytelenítjük a másikat. Ezért például az amerikai hadseregben elkezdték fejleszteni azokat a
3097# fegyvernemeket, amelyekben a harcos nem találkozik a harcossal. Mert minél személytelenebből kell döntéseket
3107# hozni, annál könnyebben tesszük meg. Mert amikor személyes viszonyban vagyunk, ott a méltányos igazságosság, az
3117# együttműködés, az erkölcsi érzékünk az érzések hátteréből megakadályozza azt, hogy ki akarjunk fosztani egy
3127# másik embert. Kivéve, hogyha érzelmileg nem vagyunk rettenetesen sérültek. Na most!
3135# 
3135# Milyen az érzelmi intelligenciánk?
3137# A kérdés akkor az, hogy az érzelmi intelligenciánk milyen. Mert úgy tűnik, hogyha van érzelmi intelligencia,
3145# akkor ez a legbiztosabb hátterét adja annak, hogy képesek legyünk olyan társas kapcsolatokban lenni, amelyekben
3154# éppenséggel az érzések fölismerése, az együttérzés révén olyan döntéseket hozzunk, amelyekben méltányosak
3162# vagyunk, igazságosak, ezért eredményesebbek leszünk, a kapcsolatok segítenek, jóllét. Mi az, ami ezt tönkreteszi
3170# bennünk? Itt két dolgot kellene említeni. Az egyik: ha valakit bántalmaznak gyerekkorban, bántalmaznak,
3178# elhanyagolnak, érzelmi szükségleteit nem elégítik ki. Emlékeztek, éppen a sématerápia beszél a legalapvetőbb
3186# érzelmi szükségleteinkről. Nem csak fizikai szükségletek, érzelmi szükségletek. Érzelmi szükséglet a szabad
3195# térre, az autonómiára. Érzelmi szükséglet a gondoskodásra, elfogadásra, biztonságra. Tehát ha az érzelmi
3202# szükségleteinket nem elégítik ki - négyféleképp lehet megsérülni, ezekről is már beszéltünk, most ezt nem kezdem
3211# el mondani, hogy túl sokat kapunk valamiből, túl keveset kapunk, bántalmaznak, vagy csak a felét kapjuk,
3219# emlékeztek. Milyen fontos, most kiderül, hogy tudjuk-e. Tehát az érzelmi szükségleteink nem elégülnek ki, akkor
3227# sajnos az történik velünk, valami nagyon hasonló, mint ahogyan egy katonát megtanítanak úgy lőni, hogy már ne
3236# érezzen semmit akkor, amikor egy másik embert lelő.
3240# 
3240# Ez történik velünk, nem leszünk együttérzők. Egyszerűen valami sebzetten, torzult módon fejlődik csak ki
3249# bennünk, vagy egyáltalán nem fejlődik ki bennünk. Ez pedig megnehezíti azt, hogy olyanok legyünk, és a
3258# kapcsolatainkban olyanok legyünk, eredményességünkben olyanok legyünk, hogy az jólléthez vezessen. Mert
3267# sikereink lehet, hogy lesznek, de ha azt a másik rovására tesszük, nem leszünk tőle jól. Ugye, megint ide vissza
3277# tudtunk térni. Tehát tulajdonképpen óriási jelentősége van annak, ha szabad így mondanom, nagyon kevésbé
3286# hatékony, felnőtt emberek fölött moralizálni. Moralizálni egyébként is szerintem teljesen fölösleges. Az
3295# erkölcsről beszélni nem, de moralizálni tök fölösleges. Erkölcsről, megmutatni annak a mélységét, a hátterét, az
3305# igen, az valami. De így... Ha erről beszélünk, hogy erkölcsi válság, és tik-tik-tik-tik, ezért is óriási
3314# jelentősége van az érzelmi szükségletek megfelelő kielégítésének a fizikaiak mellett, mert ugyanis akkor az
3323# történik, hogy valakiben az érzések alapján történő erkölcsi döntéseknek a világa ki tud formálódni. Ezért az
3333# történik, amit az arcodon láttam, hogy mikor úgy fölteszi valaki, hogy "Na, de hát ki is lökhetnéd, és akkor úgy
3343# is lehet..." akkor bele se gondolok. Tehát itt belül már régen hozott valaki egy döntést anélkül, hogy bármilyen
3352# érvet kellene mondanom.
3355# 
3355# Brünhilda és Lajos
3356# Mondok egy nagyon furcsa... ez is egy ilyen jópofa, hogy megvilágítja az érzelmi és a racionális gondolkodásunk
3365# természetét. Képzeljük el, hogy van egy testvérpár, Brünhilda és Lajos. Brünhilda és Lajos nagyon szeretik
3373# egymást, huszonévesek, a férfi egy pár évvel idősebb, mint a húga, és egyébként nagyon jóban vannak,
3381# elhatározzák, hogy nagyon szép tavaszi napon elmennek, együtt egy hétvégét eltöltenek, és nagyot kirándulnak és
3390# akkor jóízűen megvacsoráznak, majd pedig úgy döntenek, hogy lefekszenek egymással, hogy szexuális kapcsolatba
3398# lépnek egymással. Azért, hogy ebből ne történhessen semmilyen probléma, ezért aztán kétféleképpen is védekeznek
3407# az ellen, hogy a húg megfoganjon. Ezt meg is teszik, és másnap ahogy fölkelnek, nagyon jó érzéssel gondolnak
3416# vissza az együttlétükre és a kapcsolatuk elmélyül.
3420# 
3420# Háháháá! Most azt sajnálom, jaj, most már látom, hogy mit rontottam el. Jaj, ezt úgy kellett volna, legalább
3430# ötötöket ide kellett volna hívni. Jaj, hogy ti nem láttátok, amit én! Azt az arckifejezést, amit mutattatok! De
3441# remélem, most nem rólam gondolkodtatok, hanem... tudtatok a témánál maradni. Ez a kommunikációnak egy fontos
3452# erénye, hogy képesek vagyunk a témánál maradni. Na látjátok, a kutatók ezt a történetet azért találták ki, mert
3463# ha megkérdezik, hogy "Jó, hát ez... szóba se jöhet! Megbolondultál? - De most, de miért? Hát úgy tűnik, hogy
3474# szeretik egymást. Nem akarnak ők megházasodni egymással, meg együtt élni. Egy szép estét eltöltöttek együtt,
3485# szexuális kapcsolattal is, védekeztek, tehát semmilyen negatív következménye nem lesz, és látni valóan a
3495# kapcsolatuk elmélyült. Akkor ezzel most mi a baj?" Ez jó, hú! A Mária Rádió ezt a részt biztos nem fogja már
3506# leadni. Főleg képzeljétek el, eddig a kérdésig, hogy "...ezzel mi a baj? - Pál Feri atya előadását hallották..."
3517# Ugye, és akkor én... ez jó, mert a bíboros úrral való kapcsolatom el fog mélyülni, kétség kívül. Úgy egyre
3528# személyesebbé fog válni, egyre jobban egymásra tudunk hangolódni. Mmm!
3535# 
3535# Hát arról van szó, hogy van bennünk valami kialakult érzék, ami azt mondatja velünk, hogy "Na hát azért ezt már
3544# nem!" Igen ám, de a kutatás abból a szempontból is érdekes, nem csak hogy ezt föltárja, hanem ez... De hogy
3554# miért nem? Miért nem? Úgy tűnik, mintha én leragadtam volna, nem? "Ez nekem vajon tetszik-e?" Jaj, ez nagyon jó!
3563# De nem erről van szó, csak na, mert ez egy történet, nem történik semmi velünk. A kutatás szerint az derül ki,
3573# hogy az emberek elkezdenek érvelni. "Hát azért nem, hát hogyhogy mi, hát testvér a testvérrel szexuális kapcs...
3583# - mi lesz abból? - Hát védekeztek." Az derül ki, agykutatás összefüggésében is, hogy még mielőtt racionális
3592# érveink lennének arra nézve, hogy miért nem, már az érzéseink megmutatják, hogy nem, és előtte már az agyi
3602# tevékenység megmutatja, hogy nem.
3605# 
3605# Tehát az indoklás később születik. A döntés előbb, az indoklás később. És most visszatérek a vasúti történethez.
3614# A vasúti történetben amikor valaki azt mérlegeli, hogy "Most átállítom a váltót, öt embert megmentek, igaz, hogy
3624# egy ember életébe fog kerülni ez." Más agy területek működnek, mint amikor azon kezdek el gondolkodni, hogy
3633# lelökjem-e azt a nagydarab embert és ezzel megmentsem-e annak az öt pályamunkásnak az életét. Más agyterületek
3642# működnek. És mert más agyterületek működnek, sokkal aktívabban bekapcsolódnak az érzésekért, érzelmekért, társas
3651# kapcsolatért felelős agyterületek, és a döntésünket nagyon gyorsan meghozzuk racionális alapon. És jó, hogy így
3661# van? Hogy egy katonát külön le kell erről nevelni azzal, hogy begyakoroltatjuk az elszemélytelenítést.
3670# 
3670# Hadd kössem át, ez sokkal közvetlenebb a mi életünkhöz. Éppenséggel mikor házaspárokkal beszélgetek, nem egyszer
3681# azt fedezem föl, akármilyen furcsán is hangzik, hogy szinte hetek, hónapok, évek óta mintha nem igyekeznének
3692# beleélni magukat a társuk helyébe. Nem történik meg ez az átmenetel, nincs már együttérzés, egyszerűen nem
3702# történik meg ez a csere. Ezért dugul be rengeteg kommunikáció és ezért a cselekvésmód is önzővé válik. Mint
3713# hogyha autisztikusak lennénk. Amikor történik egy fordulat, valami miatt úgy megérint az, hogy "Te jó ég, te mit
3724# is éltél te át? Hogy lehetett az neked?" Egyszer csak akkor történik valami fordulat. De egy ilyen embernek
3735# elkezdjük mondani "De hát nézd meg, most hát a feleségednek ez nem jó." Hat ránk? Nem hat. Hát azt is tudjuk a
3746# kutatásokból, hogyha megmutatjuk egy szenvedő kisgyereknek az arcát, a képét, és utána kérünk adományt, kétszer
3757# annyit adnak, mintha a legpontosabb, legdurvább statisztikát mondanánk el. Hiába mondjuk el, hogy Magyarországon
3769# így van, meg úgy van, stty! stty! stty!, de amikor találkozom veled, hogy te nem vagy jól, aha, együttérzés,
3780# érzelmi intelligencia, társas intelligencia, egyszer csak történik valami. Tehát a statisztikát ebből a
3790# szempontból hiába mondogatjuk. A találkozásra van szükség. De a találkozás akkor lesz hatékony, hogyha van
3801# érzelmi intelligencia. Minél erősebb az érzelmi intelligencia, az annál hatékonyabb lesz.
3810# 
3810# Tudjuk, és ezt is az agykutatás messzemenően alátámasztotta, hogy nem egyszer nagyobb aktivitás mutatkozik az
3820# érzelmi területen az öröm, a hála, ez eufória szempontjából akkor, hogyha én egy nagyvonalú gesztust teszek, és
3831# azt mondom 60%-ot odaadok, mint ha én kapok pénzt. Tehát a jóllét, ugye erről beszéltünk egy évvel ezelőtt,
3842# nagyon világosan, most próbáltuk körbejárni, hogy miért van elemi összefüggésben az érzelmi és társas
3852# intelligenciával. Emlékeztek, az összefügg... elvesztettem az időérzékemet, kicsit úgy bele... tényleg,
3862# belefelejtkeztem. De jó, te mondtad, te kísértél engem. Hogy... na, szóval...
3870# 
3870# Rhesus majom kísérlet
3872# Rhesus majmok, csodakutatás, 6 majom. Van azért egy fájdalmas része is, de... A hat majom úgy kap enni, hogy van
3885# két lánc. Ha az egyik láncot húzza meg, akkor bőséges, finom táplálékhoz jut. Ha a másik láncot húzza meg,
3896# kevesebb táplálékhoz jut, és nem is annyira finom. (Hogy ezt az emberek honnan tudják, ezt biztos nem kísérleti
3909# alapon, hanem... tehát nem saját alapon, hanem...) A majmok begyakorolják, hogy hogyan jutnak táplálékhoz, és
3921# természetesen mind a hat majmóca azt a láncot húzza, amitől bőséges, finom táplálékhoz jut. Vili. Igen ám - na
3934# itt jön a nem szép része - de egyszer csak a kutatók a következőt teszik. Hogyha valamelyik majom meghúzza azt a
3946# láncot, amivel bőséges, finom táplálékhoz jutottak eddig, egy majomtársuk áramütést kap. Majmok! Hát mit érdekli
3959# a rhesus majmot, hogy a másikkal mi van? - gondolhatnánk mi, ha csak racionálisan néznénk. Képzeljétek el, hogy
3972# a majmok, a 6 majomból 4 leállt annak a láncnak a húzogatásával, ami a bőséges, finom táplálékot adta, mert az
3984# összefüggésben volt egy másik majomnak a fájdalmával. A másik két majom pedig éhezni kezdett, nem húzta meg
3996# egyik láncot se. Az egyik 5 napig nem húzta meg egyik láncot sem, a másik 11-ig, mert egy másik majom az ő
4008# magatartása révén áramütéshez jutott. Ezek a majmok. Ugye, ilyen provokatívan: "Ezek a majmok!" Ó-ha!
4020# 
4020# Pontosan tudjuk, emlékeztek, ó, és akkor ezzel most lassan be is fejezem, hogy a majmokat is tönkre lehet tenni.
4030# Elég elszakítani az anyjától, se szőrmajom, se semmilyen majom, és rátámad a saját kölykére, megöli a saját
4040# kölykét. Azért, mert a társas viszonyok, társas- és érzelmi intelligencia kialakulásának fogékony korában
4050# szociális elszigeteltségben kell élnie, a fontos életszakaszokban nem tanulja meg a másik érzéseit fölismerni.
4061# De nem csak ezt nem tanulja meg, és arra reagálni, hanem sajnos az is történik, hogy... mert ez a dolgoknak csak
4071# az egyik fele, hogy nem vagyok képes érzékelni a te érzéseidet. A másik fele, hogy én magam annyira megsérülök,
4082# hogy nem tudok pozitív érzéseket átélni, nem tudok kötődni. Ó-ha! Tehát, tehát megint oda lyukadtunk ki, aminek
4093# óriási jelentősége van, és ezt nem győzöm... itt hagytam el egy fonalat. Hogy tehát nem felnőttek fölött
4103# moralizálni érdemes, hanem megteremteni az erkölcsi döntéshozatalnak az érzelmi-, társas alapjait. Azokat az
4113# alapokat, amelyeket az arcotokon lehetett látni, mikor elmondtam a két testvér történetét. Azokat az alapokat,
4123# amelyekben el se kezdünk gondolkodni valamin. Hát addig a fázisig el se jutunk, hogy "Most tényleg, most
4133# megöljem, vagy elvegyem, vagy..." És ezek az alapok pedig nem abból adódnak, hogy bántalmazom a gyerekem ha
4143# rosszat csinál, és közben pedig Moha bácsi meséit olvasom neki, hogy hogyan legyen tisztességes. Rendicsek?
4154# Tehát nem tantörténeteket kell mondani a gyerekeinknek, miközben az érzelmi szükségleteiket nem elégítjük ki.
4164# Na, ó!
4165# 
4165# Azt az örömömet szeretném kifejezni, amit néhány alkalommal ezelőtt... De miért, most... teljesen... olyan
4174# érdekes. Észrevettem, hogy nem vettem át a jobb kezembe a mikrofont, s ezért most elfáradt a vállam. Most
4183# átveszem. Jaj, de jó! Szóval látszott, volt benne... assz'em most úgy ezek... egy kicsit görcsös voltam ma, úgy
4192# annyira akartam mondani. Most fölszabadulok.
4196# Szóval úgy szeretném befejezni a mai alkalmat, hogy olyan jó, hogy ennyi mindent tudunk! Annyira jó! És hogy
4205# ennek okán nagyon sok mindent tudunk arról, hogy mit érdemes csinálni. Mit is, meg hogyan is. Ez nagyon jó,
4214# nagyon. Szó sincs, hogy... Jaj, most csak szenvedünk, és nem tudjuk, hogy mitől... De nagyon is tudjuk. Haj de
4224# nagyon tudjuk. Úgyhogy... ahh! Én legalábbis így, így... Na, következő alkalommal szeretném folytatni még a...
4233# Mikor lesz már az a kedd? Befejeztem. Sziasztok! (taps)

20130305 ¤ Lejegyezte: Vinkó Zoltán Tamás