panorámakép

2013.02.26-masodpercjelolessel

A pálferi wikiből

20130226 ¤

0000# Köszöntlek benneteket! Isten hozott mindannyiótokat!
0004# Azt beszéltük meg, hogy ha valaki esetleg késne és mondjuk legbelülre szól a jegye, lehetőség szerint ne
0013# állítson föl mindenkit, hanem akkor ott oldalt van azért hely arra, hogy le lehessen ülni. Merthogy az nagyon
0023# zavaró nektek is, akik ott vagytok - még nekem is.
0027# Úgyhogy arról beszélünk, emlékeztek, a kilencedik sémánál járunk, s a kilencedik sémát így neveztük meg, hogy...
0037# (Látnivaló, hogy mire megyünk a szabályokkal.)
0041# Tehát:
0042# A kudarcra ítéltség séma
0044# Tehát hiába mondom, hogy hogy legyen... Soha többet nem mondok semmi ilyet, mert senki nem hallgat rám, mert
0053# semmi értelme bármit is mondani. Mekkora kudarc ez nekem!
0058# Szóval, kudarcra ítéltség séma. És a kudarcra ítéltséget már oly gyakran megneveztük, hogy már jön ki a
0067# könyökünkön.
0068# Hogy nem elsősorban a személyünkre vonatkozik, hanem a teljesítőképességünkre. Tehát a kudarcra ítéltség séma
0078# lényeke az a negatív hiedelem (valóságtól elrugaszkodott tévképzetek világa), hogy valami alapvető dolgok
0087# (képesség, adottság hiányzik belőlem). Főleg, hogy ha összehasonlítom magamat másokkal, ami ahhoz kellene, hogy
0097# eredményeket tudjak elérni. Tehát a teljesítőképességre vonatkozik. És akkor mentünk bele séma kapcsán abba,
0106# hogy mit mondanak a kutatások. Hogy a jól-lét és a teljesítőképesség milyen összefüggésben van egymással?
0116# És arra gondoltam, hogy most azt a modellt, amit itt már mióta mondogatok, nem fogom elmondani. Tehát nem mondom
0126# el azt, hogy "vannak a szükségletek és hogy a szükségletek mélyén alapvető és a legmélyebb vágyakat találjuk".
0135# Ezt már most nem akarom elmondani. Hogy a legmélyebb vágyaink alapján tudjuk kitalálni, hogy mik lehetnek az
0145# életre szóló céljaink, életcéljaink - akár a halálon túlmutató életcélok. Már most ezt ne ismételjük el megint!
0155# 
0155# És ne beszéljünk már megint arról, hogy természetesen vannak fölszínes vágyaink is, és a vágyaink lehetnek
0163# rendezetlen vágyak.
0164# Tehát minél inkább fölszínes és rendezetlen vagyok közöd vergődünk, annál nehezebb a legmélyebb vágyainkat
0172# megtalálni, életcélokat kitűzni - de ne! Már ne mondjuk el még egyszer. Hát ezt nem lehet megcsinálni veletek,
0181# hogy ezt állandóan ismételgetni. Arról pláne ne beszéljünk már most ezen az alkalmon, hogy "igen ám, ha
0189# megvannak a legmélyebb szükségletek, legalapvetőbbek, és aztán a hozzájuk kapcsolódó vágyak és az életcélok,
0197# hogy akkor megtalálhatjuk a reményt". De a remény föltárása nem egyszer éppenséggel krízisben tud a legjobban
0205# történni, mert akkor értjük meg, hogy miért is érdemes élni; mi az, ami maradandó? Mi az, ami tud engem indítani
0214# akár életre szólóan? És akkor pláne ne beszéljünk már arról, hogy akkor ebből fakadnak az értékek, és az
0222# értékekhez pedig kötődik valamiféle magatartásforma, cselekvésmód; ami, ha szabad így mondanom, passzol ahhoz az
0231# értékhez. És ebből fakad az erkölcsiségünk! Ugye ezért...
0235# Az igazságot szeretetlenül nem lehet képviselni. Most mondtam egy konkrét valamit. Na erről érdemes beszélni!
0243# (Amiről eddig beszéltem, arról már ne beszéljünk.)
0247# De hogy milyen gyakran van, hogy valaki az igazság megszállottja lesz, és azt gondolja, hogy az igazságnak semmi
0256# köze a szeretethez. Ezért ő az igazság nevében szeretetlen. Amikor valaki szeretet nélkül képviseli az
0264# igazságot, valójában már nem képviseli az igazságot. Mert az igazság nem szakítható el attól, hogy közünk van
0272# egymáshoz. Nem szakítható el tőle! Akkor az egy torz, leszűkített értelemben vett igazság lesz.
0280# 
0280# Tehát akkor... ne beszéljünk már most még akkor egy-két új dologról (a rendszer szempontjából), hogy akkor az
0289# erkölcsiségből egy normarendszer alakul ki, tehát szokásaink lesznek! A szokások alapján sikerül kialakítani
0298# erényeket, és hogyha az erények megszilárdulnak bennünk, akkor mi történik? Szerintem erről most ne beszéljünk.
0308# Menjünk is tovább... hagyom, hogy hadd gondolkodjatok rajta. Úgyis tudjátok, hogy az agyunk úgy működik, hogy ha
0317# valamit félbehagyunk, az foglalkoztat igazán!
0321# Hogy mi történik: szokások, erények - erények stabillá válnak... hogy akkor mi lesz velünk? Na, erre ne is
0330# vesztegessünk több szót, hanem menjünk tovább... (Á, nem bírom ki úgyse... Milyen szót használnátok itt?)
0339# Tehát: szokások alakulnak ki, a szokásokból erények fakadnak és akkor...?
0345# Hogy? Én is ezt mondom! Én nem tudom, ki mondta... Úgy van! Jellem! Úgy híjják, hogy jellem. Kialakul egy
0354# jellem, ami "jellemez" bennünket. És a jellemünkből nagyon sok minden kiviláglik: hogy mik az életcéljaink? Mit
0364# tartunk igazán fontosnak, tí-ri-rí-rimm. Na, erről msot már ne beszéljünk. Elég már.
0371# Viszont egy pici, pici... Hogy neveztük meg a teljesítményt? A teljesítmény = képességek és erőfeszítés.
0380# A kettő együtt. Képességek és erőfeszítés. És hogy így jutottunk el oda, hogy mekkora jelentősége van annak,
0389# hogy 3 lépés meg tudjunk tenni. Mert az első így szól (Seligmen (?????????) beszél erről, a jól-lét
0397# pszichológiájának egyik atyamestere. Azt mondja: először is hogyha valami jó teljesítményre akarunk jutni, akkor
0407# szükségünk van a gyorsaságra. Minél rövidebb idő alatt vagyunk képesek minél többet megtanulni, annál nagyobb
0416# lesz a tudásunk. Mikor szakmákjukban nagyszerűt produkálókat kérdeznek meg, hogy ők hogy látják? Hogy mi
0425# vezetett az életükben a sikerre, akkor majdnem mindig beszélnek arról, hogy nagyon-nagyon sokat kell tanulni,
0434# rengeteg információra volt szükség. Rengetegere!!! De hogyha a rengeteg információt, a tudást nagyon lassan
0444# szerezzük meg, vagy lassan sajátítjuk el a képességeket, akkor nem leszünk elég eredményesek.
0452# 
0452# Tehát szükséges, hogy jó rutinjaink alakuljanak ki.
0456# Hogy dolgokat gyorsan legyünk képesek megtenni. Hogy a rutinfeladatainkra ne kelljen túl sok időnk
0464# vesztegetnünk; azok automatizmussá váljanak! Pont úgy, mint a sportban vagy a táncban: gyorsabbak legyünk, mint
0474# a gondolkodás. Tzzzkkk, tzkk!
0476# És mit kezdjünk azzal az idővel, amit a gyorsasággal nyertünk?! A fönnmaradó idővel, amit a gyorsasággal
0485# nyertünk, megtehetjük azt, hogy lelassuljunk. Ez a nagy örömünk! Ugyanis ahhoz, hogy eredményesek legyünk,
0494# nemcsak a gyorsaságra van szükségünk, hanem a lassúságra is. Mert a lassúság teszi lehetővé azt, hogy
0503# elmélkedjünk, koncentráljunk, elgondolkodjunk valamin, célokat tűzzünk ki; azokat megfogalmazzuk. Terveket
0512# készítsünk, stratégiákat fűzzünk hozzá. A lehetséges nehézségekkel szembenézzünk. Azután kísérletezzünk,
0521# elemezzünk; és emlékeztek, volt egy kulcsszavunk: a kreativitás.
0526# Míg a spontaneitás gyors, a kreativitás lassú. A kreativitáshoz idő kell! Olyan szép élményem volt tegnap.
0535# Bérmálkozóknak a fölkészülése volt. Történeteket meséltem, de a történeteket nem fejeztem be. Ki kellett
0544# találni. És hogy mennyire világos az, hogy ha egy történetnek valami igazán frappáns befejezést szeretnénk
0553# kitalálni, ahhoz idő kell! S akkor látszólag mennek a perce, és mennek és mennek; "nem csinálunk semmit" -
0562# közben pedig egy teremtő tevékenység folyik. És akkor jön egy válasz, jön két válasz, három válasz, és egyszer
0572# csak, ahogy megy az idő, valakitől valami nagyon kreatív válasz megszületik. Gyerekekkel beszélgettem vasárnap
0581# (ez meg tegnapelőtt volt - csak azért, hogy rend legyen). És kérdeztem tőlük, hogy képesek vagytok-e (nem így
0591# mondtam, de ez volt a lényege) túl látni a jelenségeken? A fölszínen? Meg tudjátok-e látni a lényeget valamiben,
0600# aminek csak a fölszínét is láthatnánk? S a gyerekek úgy mondtak ezt-azt; kicsit úgy lötyögött. S egyszer csak
0609# úgy a kreativitás... nagyon izgalmas... az egyik válasz segíti a másik gondolkodását, és egyszer csak úgy
0618# elkezdtek hallatlan eredeti válaszokat mondani! Hogy mit jelent, valamiben meglátni a lényeget, túllátni a
0627# fölszínen, a jelenség szintjén. Ráadásul a megfogalmazás is nagyon lényegre törő volt. Pl. nincs itt Gábor.
0637# Hiányzik... Az ő helye! Üdvözlöm. Gábor! Szeretem, ha itt vagy!
0642# Szóval elkezdtek nagyon eredeti válaszokat is adni. Pl. azt mondák, hogy "kívülről épületet látok, belülről
0651# templomot". Ez már micsoda eredeti megragadása valaminek! Hogy milyen az, amikor valaki lényeglátó, és látja a
0661# fölszín mögött a tartalmat. Kívülről épület, belülről templom!
0666# Az oltárra azt mondják: kívülről asztal, belülről oltár! És akkor milyen izgalmas ezzel eljátszani. El is
0675# játszottam persze; gondolkodtam, hogy milyen szép sorokat lehetne mondani. Kívülről idős néni, belülről az
0684# anyukám! Kívülről egy viharvert nő, belülről a feleségem. Hát, a többit rátok bízom. Egyáltalán nem mindegy,
0693# hogy látunk-e túl azon, amit a szemünk lát. Mi van kívülről, mi van belülről; a lényeg...
0701# Jó. Nem is akarnám ezt hosszabban. Szóval:
0704# a spontaneitás gyors - a kreativitáshoz idő kell
0709# Legföljebb néha (áldott helyzetekben ) a kreativitás spontaneitással társul, és akkor valami gyors dolog tud
0718# születni. De nem egyszer az a gyos dolog még bőven csiszolható, hogy igazán, igazán jó legyen. Tehát a
0726# kreativitás lassú. És ehhez kapcsolhatunk még valamit. Tehát, hogyha elég gyorsak tudunk lenni a tanulás
0735# folyamatában, a bevésésben, a gyakorlásban, rutinszerűvé tudjuk tenni az életünknek sok mozzanatát - marad időnk
0745# lassúnak lenni.
0746# Elmondom egy büszkeségem. Tanítok ott a Semmelweis egyetemen - mentálhigiénés képzés, lelkigondozók,
0755# mindenfélék. Egyvalamiben biztos vagyok, mert arra kaptam a legtöbb visszajelzést, hogy mi az, amit sokan
0764# megtanultak tőlem.
0765# Sok mindenre egyáltalán nem kaptam visszajelzést, de erre kifejezetten sokat!
0772# Ez pedig az, hogy úgy előkerül az, hogy előkerül az, hogy mondjuk tevékenységszervezés. Ilyenkor el szoktam
0781# mondani:
0782# Tudjátok meg, hogy én a keddet kizárólag tanulási napnak szánom. Tehát kedden veszem a könyveket, olvasok,
0791# lelassulok. Kedden nagyon lassú vagyok. Azért ugrabugrálok már ilyenkor, mert már annyit voltam lassú, hogy már
0800# örülök, hogy itt valami más van. Akkor veszem, szöszölök, olvasgatok - általában eljön egy pillanat, amikor
0809# befekszem a kádba. Régebben ezt emlegettem - kétdugós fürdés. Ugye, hát nagy ember, kis kád! Jó vicc, beleültem
0819# a kádba, és idáig ér?! Hát... hogy valami víz is legyen benne. S ott a kádban hmmmmm - egyszerre valami meleg,
0828# és akkor... megint olvasok, jegyzetelek. Digg, digg, tigg, tigg! Előveszek teljesen oda nem illő dolgokat,
0837# utánamegyek néhány ötletnek - kedden ezt csinálom. (Hát, meg is van az eredménye...) S az én büszkeségem, hogy
0847# nagyon sokan papok, apácák azt mondták, hogy: Nahát! 5 éve (25 éve) csináljuk a dolgunkat, de tulajdonképpen
0856# amikor a feladatainkra készülünk (megtartani egy beszédet, egy hittanórát, egy előadást, egy nemtudommicsodát)
0865# mindig hulladék időket használunk. Jaj, na, van egy órám, gyorsan még írok valamit... Hát, olyan is! Az pont
0875# olyan is.
0876# 
0876# Éppenséggel, mi papok... (Látjátok, "mi papok", ezt úúúgy tudom csinálni... Nem, ez nem lesz jobb. Majd
0886# kitalálok valamit... Majd gyakorlom tükör előtt. "Mi papok".) Jaj, eszembe jutott egy vicc. Na, ezt nem mondom
0898# el nektek. Na az tuti!
0900# Mikor fiatalokkal voltunk táborban, akkor persze előbb utóbb... Hát a fiatalok szeretnek viccet mesélni. Na,
0911# most elég ügyes leszek-e? Tehát megy a viccmesélés, és előbb-utóbb eljutunk a piros karikás, tizennyolcasokhoz.
0923# S akkor a hittantáborban az volt a rend, hogy azokat csak éjfél után lehet elmondani. Mert mégiscsak... rendnek
0934# lenni kell. Nem csak összevissza. Na, de ezt nem mondom el. Ezt nem!!!
0942# 
0942# Hol tartok? A lelassulásnál. Tessék? "Mi papok!" Ez jó! Jólesik ez az azonosulás! Legalább kiderült, hogy nem
0955# vagyok egyedül. Ugye, Kálmán atyára szoktam számítani, de hogy most már ti nők is, itt vagytok. Ez egy nagy
0968# megerősítés. Na, most történt köztünk valami! Hány éve beszélek; mindig mondom, hogy "mi nők" - ugye,
0980# kinevettek. És most: áttört a jég!
0985# 
0985# (Halkan a háttérben: ... lelkész... ) Nem. NEM! Nem. Lelkész.
0990# Hát, akkor még csak repedezik. Pedig milyen jólesett volna! Mondjuk, egy... nem tudom... egy fuvola művésznő azt
1001# mondja, hogy "mi papok". S akkor... jólesett volna. Szóval, szóval. Hogy "mi papok", nem egyszer az a
1010# tapasztalatom (kívülről látva magunkat), hogy szinte értelmetlen aktivitásban vagyunk, és mi, akik elvileg hát
1021# nagyon is kellene, hogy valamit képviseljünk ("hivatalból") a lelassulásból, nem lassulunk le. Ha nem csak
1031# "gyorsat" csináljunk, s a lassút nem. S akkor favágóvá válunk, iparossá. Nem, nem tesz jót nekünk. Szóval, ha mi
1042# iparosok vagyunk meg hivatalnokok - ezt a kettőt látom nagyon. Hivatalnokká és iparossá válunk...
1051# Miközben mind a kettő nagyon nagy dolog! Klassz hivatalnoknak lenni, nagyszerű iparosnak lenni óriási érték! De
1061# akkor mi van a többlettel?! Ahhh!
1064# Akarsz hozzászólni? Hogy te hogy vagy ezzel? Tehát: tudni gyorsnak lenni és lelassulni.
1073# S hogy a büszkeségemnél hagytam abba: az kifejezetten büszkeségem, hogy apácák meg papok azt mondják, hogy:
1083# Feri, ezt átvettük tőled! Azóta van egy napunk, ami nem "szabadnap", azt nem arra használjuk, hogy pihenjünk,
1093# hanem, hogy gondolkodjunk! Hogy átgondoljuk, hogy kérdéseket tegyünk föl, hogy találkozzunk magunkkal és a
1103# többi... az nem a pihenőnap! Az egy másik műfaj. Tehát: lelassulni.
1110# És aztán jön a harmadik, ugye, ezt neveztük... hogy akkor teljesítmény, képességek, adottságok és előfeszítés.
1120# Emlékeztek az adatra, hogy komoly teljesítményt elérteket vizsgáltak, és arra voltak kíváncsiak, hogy mennyi
1130# gyakorlásra volt szükség egy átlagon felüli, kimagasló teljesítmény elérésére. Heti hány óra volt?
1140# 
1140# Hatvan óra volt, heti 60 óra. De egy nagyon fontos adatok nem tettem hozzá, hogy ezt mennyi ideig kell csinálni?
1148# 
1148# Tehát amikor azt lehet mondani, hogy igen, ez itt egy átlagon felüli, kimagasló teljesítmény. Tippeljetek.
1157# Pontosan így van! Te is azt az egy könyvet olvastad, mint én. Úgy van. Tíz év! 10 év, heti 60 óra.
1166# Képességek plusz erőfeszítés. Ó, hogy abból valami kikerekedjen. Jó, jó jó jó jó. És akkor beszéltünk itt még
1175# valamiről, hogy akkor a kreatív embereket, az eredményes és kreatív embereket jellemzi még egy ismérv - azon
1185# belül, hogy képesek a teljesítményre: ez pedig az, hogy van bennük szenvedély és kitartás. Nagyon szép pár!
1194# Szenvedély és kitartás. És nem tudom, hogy ti asszociáltatok-e a szerelem háromszögére? Amiről akkor beszéltünk,
1204# amikor az intimitás volt a téma. Nem tudom, emlékeztek-e erre? Három alap, másra vissza nem vezethető fontos
1214# tulajdonsága egy társkapcsolatnak:
1217# * szenvedély
1218# * elkötelezettség
1219# * meghittség
1220# Hogy ha házasnak lenni (vagy papnak lenni; ugye, Istennel szerelembe esni, s akkor ott lenni vele ebben a
1230# szerelemben).
1231# Na most hogyha ezt tartósan életcéllá tesszük - márpedig, még az egyházjog is ezt mondja: a házasságnak
1240# önmagában álló célja is van. Vagyis: a házasság egyik célja maga a házasság. Egyszerűen, hogy legyen! Nagyon
1250# szép.
1250# Tehát a házasság nem csak egyszerűen valami eszközszerű dolog, hogy "és akkor szülessenek gyerekeknek, meg nem
1260# tudom mi, "a társadalom polgárai legyünk..." Ez engem nem hevít. Titeket hevített már? Hogy... Hozzá akartál
1269# járulni már a GDP-hez? Van, aki igen. Na, milyen színesek vagyunk, ez megnyugtató. Énnekem ez valahogy... Engem
1279# még szenvedéllyel sosem töltött el a GDP. De...
1283# Szóval, hogy amennyire egyszerűen beláthatjuk azt, hogy na, hát hogy a teljesítmény... Hát világos, hogy
1293# szükséges hozzá szenvedély és kitartás. Házasság: szenvedély és elkötelezettség. Hogy akkor, hogy akkor ha
1302# kivesszük: csak kitartás van szenvedély nélkül, vagy csak szenvedély van kitartás nélkül, hogy lesz abból
1311# hosszútávú gyümölcs, eredmény? Ugye, mi a keresztény világunkban félünk az érzésektől, az érzelmektől. Meg jaj,
1321# az már majdnem egy ösztönkésztetés - hát azt még kimondani is ijesztő! Ösztönkésztetééés? Ugye, így aztán...
1331# (most majdnem mondtam valamit).
1334# 
1334# És akkor erőtlenül próbálunk, akaraterővel vinni életet. Erőtlenül. Tehát abban nincsen erő, csak akarat van. Az
1344# akaraterő abból áll, hogy van akarat meg erő. Bennünk meg sokszor csak akarat van és nincsen erő. Mert az erő a
1354# szenvedélyből jön. S a szenvedély hátterében érzések meg érzelmek vannak. Tehát, ha kibelezzük magunkat, akkor
1365# mi van? (Hát ezt miért így mondom? Valahogy olyan átadhatnékom van.) Jól van.
1372# Tehát: szenvedély és kitartás. És így jutottunk el oda, hogy most már ne arról beszéljünk, amiről már
1381# beszéltünk. Mert erről már ne beszéljünk. Hanem:
1386# Csíkszentmihályi Mihály nagyon eredeti módon leírja 10 pontban (de nálam ez 11 lett). Mert olyan gazdagon
1396# mondja, hogy 11 lett. Nem tudom, miért ragaszkodott a tízhez. Lehet, hogy az ujjain számolta.
1405# Tehát: tizenegy pont. A kreatív személyiség jellemzői. Ezt el szeretném mondani.
1412# A kreatív személyiség jellemzői: akik a kreativitásukkal eredményesek tudtak lenni. Abban benne van a
1422# szenvedély, benne van a kitartás. Mi jellemzi a kreatív személyiséget? Ezeket mondom.
1430# .
1430# Ahogy bejöttem, láttam, hogy furcsán méregettetek néhányan. Mi ennek az oka? Most magunk között vagyunk. Mi nem
1441# stimmel? Elárulom nektek, hogy szellemtelen módon a gondolatokhoz öltözködtem. Ugyanis a kreatív személyiségeket
1452# termékeny paradoxonok jellemzik. Rend, hagyománytisztelet (fönt [ing]), lefele pedig [farmer],
1462# tí-di-díí-di-dimm! Hogyha valamelyikőtök befogja a fülét, akkor is láthatja, milyen egy kreatív személyiség. De
1473# itt most nem magamra gondolok, hanem a ruhára! Szóval: éltető, elevenítő, gazdagító, inspiráló erőt adó
1483# paradoxonok. Nézzük az elsőt.
1486# 1. Egyszerre jellemzi az ilyen embereket (nagyon is passzol ahhoz, amit eddig mondtunk), fizikai erő
1496# (cselekvőképesség, teljesítőképesség - képes aktív lenni, sőt: nagyon-nagyon-nagyon képes aktív lenni) és közben
1508# le tud lassulni. Ha úgy van, tud pihenni. Ha úgy van, tud semmit tenni. Ha úgy van, egyszerűen csak elmegy egy
1519# koncertre, és csak úgy hallgatja a zenét. Egy kedves ismerősöm, akitől nagyon sokat tanultam a pszichodrámának a
1530# világából és művészetéből, ő pl. egy olyan valaki volt (s talán a legeredetibb volt abból a szempontból, hogy
1541# nagyon sokakat meg tudott nyerni a pszichodráma műfajának). Olyan valaki volt, aki mellett nagyon sokan
1551# elhitték, hogy azt ők is tudják csinálni. S ugye tudjuk, hogy ez nagyon kell: bizalom magamban és a
1561# képességeimben. És aztán kitartás és szenvedély. Na, szóval, ő egy olyan valaki volt
1570# (azt mondják róla a többiek), hogy hihetetlen munkatempóban volt képes dolgozni (mások számára eszetlen
1580# mennyiséget tudott dolgozni). De amikor elment szabadságra, akkor - azt mondták róla - hogy a családja meg
1591# tudott tőle őrülni. Mert ő kifeküdt a napra, reggel, és este úgy húzta őt be a mentő. Tehát, ha dolgozott:
1602# dolgozott, de amikor pihenőidő volt, akkor ő nem... jaj! Ugye, hogy milyen sokan vannak, akik azt mondják, hogy
1613# gyerekek, ne menjünk a tengerpartra; tudjátok, hogy megbolondulok ott a semmittevésben! S akkor ... Szép ez is.
1624# Jó, akkor minden második nap föl kell fedezni egy horvátországi kisvárost. Ez nagyon szép.
1633# A kreatív személyiség jellemzője, hogy képes nagyon cselekvőképes és aktív lenni, és tud punnyadni! Tud
1644# lelassulni, szemlélődni. Egyszerűen csak lenni. Úgy mondta ezt valaki, olyan stratégia-szerűen, hogy aki tenni
1655# akar, tanuljon meg lenni! Ez jó! Aki tenni akar, tanuljon meg lenni! Tehát tulajdonképpen így is mondhatnánk,
1666# hogy a kreatív személyiség jellemzője, hogy tudd tenni és tud lenni. És mind a kettőben otthonosan tud lenni,
1677# bármelyik is teszi.
1679# Ilyeneket fogok mondani, s hamar elmegy az idő.
1684# 
1684# Jaj, ez jó! Csíkszentmihályi rengeteg emberről beszél. Nagy kutatások voltak, eredményes embereket kutattak.
1693# Tudjátok, hogy mindig valami okosságot használunk; de ne várjátok tőlem, hogy soha nem halott emberek neveit
1702# mondogassam. Arra még emlékszem, hogy egy kanadai eredményes ember volt, és őt arról kérdezték, hogy ha egy
1711# dolgot mondhatna, hogy minek köszönhetia sikerességét, az eredményességét, akkor mit mondana? A fia is ott volt
1721# a beszélgetésen, és az apja egészen meglepő dolgot mondott. Azt mondta:
1727# Tudja, én bevándorló voltam. Első generációs ott Kanadában. Ha őszinte akarok akarok lenni magával, akkor a
1736# legalapvetőbb motivációt az adta, hogy úgy képzeltem el magam, hogy én szeretnék minden nap ebéd után
1745# szundikálni.
1746# Hogy az annyira jó dolog, ebéd után szudnikálni! De rájöttem, hogy akkor fogok tudni csak minden nap ebéd után
1755# szundikálni, ha elég szabad leszek. De hogy tudok elég szabad lenni? Ha elég ügyes vagyok, elég sok pénzt
1764# keresek, elég kreatív vagyok, olyan életet tudok kitalálni, amibe belefér, hogy én ebéd után szundikáljak!
1773# Tulajdonképpen ennek az óriási eredményességnek, ami a hátam mögött van, a végső mozgatórugója a szundikálás.
1783# A fiát ez nagyon meglepte. Az derült ki ebből az interjúból, hogy a fia pedig észrevétlenül megtanulta az
1792# apjától az ebég utáni szundikálást. S azt mondta, hogy ez nagyon, nagyon fontos dolog! Nemcsak a
1800# teljesítőképességét vette át, hanem ő is szundikált ugyanúgy ebéd után.
1806# De szép dolog is az, vasárnap szundikálni!
1810# 
1810# A nagymamát jaj, de szerettem ezért! Két dolog miatt. Az egyik: etetett, ameddig csak birta. Ő hosszabban bírta,
1820# mint én. És tudjátok, a nagymamáknak a trükkjei végeláthatatlanok! Főleg, hogy ha heti egyszer ebédelünk náluk -
1831# hát egyszerűen csak... Emlékszem, akkor még ettem húst, mert akkor még gimnazista voltam. A kettő között nincs
1841# összefüggés, csak próbáltam behatárolni az életkoromat. S akkor ahogy a hústól úgy teljesen elteltem, akkor
1851# mondta: na, láttam, hogy most krumplival etted, akkor most ... Anyai ágon svábok az őseim, tehát mindig ilyen
1861# sváb meg német szavakat használtak, tehát nem azt mondta, hogy burgonya meg pityóka, hanem: krumpli meg
1871# gárnérung. Én ebben nőttem föl, ne haragudjatok. Tehát, ha nagymamámnál ettem, akkor gárnérung volt. Kérsz még
1881# egy kis gárnérungot? És akkor: nem köszönöm! Háhá! De csináltam neked egy kis rizst is! Na, akkor nesze neked:
1892# hiába, hogy már krumplit nem kértem, ettem rizst. Anyunak hívtam a nagymamát: Anyu, elég! Jó, jó, látom, látom.
1902# Na, még egyet akkor csak. Tehát ha elég, akkor már többet ne, csak még egyet! Na, akkor megettem még egyet, mert
1913# olyan finom volt, nem bírtam...
1916# Kb. így voltam, amikor azt mondja: süti? Anyu! Milyen süti?!?!? Majd, majd, majd később. Jó. Na nem is csodálom,
1926# hogy most nem - a süti megvár. Kompót.
1930# Olyan finom volt a kompót (ő rakta el), hogy ... jó. Akkor kompót. Kompót. És akkor kompót után ejtőztem egy
1940# kicsit, Hát persze levegőt se kaptam, tehát nem volt egy nagy... S akkor: egy kis sós?
1948# Szóval, szóval de szép is az, mikor egy ilyen ebéd után csak úgy döglünk!
1955# Hogy tudunk dolgozni - tudunk dögleni. S mind a kettőben jól tudunk lenni.
1962# Menjünk tovább. A második ilyen ellentétpár, "erőt adó paradoxon"...
1968# Még sosem voltam ebben a cipőmben előadást tartani. Soha! Ez egy nagyon régi cipő. Talán látszik is. Ugye? Hát
1979# ez. Egész Európát bejártam ezzel a cipővel, bizony! Fölmentem, hú, de sok hegyre fölmentem ezzel a teljesen
1989# lehetetlen cuccal! Ebben a cicőben voltam fönt a Bobotov Kukon! (Valami csúnyát mondtam? Megbotránkoztak
1998# egyesek. Bobotov Kuk! Montenegró legmagasabb hegye, 2523m. Tyhű, de gyönyörű az! Ha valaki ilyen sziklamászós!
2009# ... Há. Megyek is.
2010# Hézzük a másodikat.
2012# 2. Okosság jellemzi őket. Okosság, valamennyi IQ (majd erről mindjárt még beszélünk), s közben... közben
2022# gyermeki naivitás. És mind a kettőben tudnak járatosak lenni. Tehát: okosság, intelligencia (értelmi is), és
2032# közben gyermekei naivitás. Mind a kettő!
2036# Emlékeztek, hogy beszéltünk arról, hogy az IQ nincs komoly összefüggésben a jól-léttel. Nincs. Nincsen!
2046# Az IQ van valamilyen összefüggésben az eredményességgel, kétségkívül. De a kutatások szerint körülbelül 120-ig.
2056# Utána teljesen mindegy, hogy 130, 140, akármennyi. Semmilyen összefüggést nem mutat már sem az eredményességel,
2067# sem a kreativitással. Sőt, néha mintha ellentétes viszonyban is lennének, mert túlságosan is egyoldalúságot
2077# tükrözhetnek.
2078# Tehát az eredményesség a kreativitás szempontjából: érdemes valamennyire azért eszünknél lenni. De az a jó
2088# hírem, hogy nem kell nagyon okosnak lenni. Egyáltalán nincs rá szükség! Valamennyi... De a másik oldalon: milyen
2098# nagyszerű dolog ez, hogy ott van a gyermeki kíváncsiság, érdeklődés, sőt bizonyos szempontból valami gyermeki
2109# naivitás is. Ahogyan rá tudunk csodálkozni dolgokra.
2114# 
2114# Érdekes módon, ahogy a spiritualitás irodalmát olvasgattam, Gyökössy Bandi bácsi száz éve született! És akkor
2126# ennek kapcsán olvasgattam ezt-azt. Képzeljétek el, hogy a spiritualitással összefüggésben lévő érzésnek (inkább
2138# érzelemnek) nevezik többek között a rácsodálkozást! Ez milyen izgalmas! Rácsodálkozni, gyermeki naivitással. Jó.
2151# Most a rácsodálkozáshoz, ami a kreativitással összefüggésben lévő rácsodálkozás, három készséget társíthatunk.
2163# Az egyik a könnyedség, a másik a rugalmasság, a harmadik pedig az eredetiség.
2171# Könnyedség, rugalmasság, eredetiség.
2176# 
2176# Hogyha valahogy ezt a gyermeki rácsodálkozós magatartást megpróbáljuk részekre szedni, és kimutatni, hogy ez mi
2184# is. A könnyedség azt jelenti, hogy képes valaki ötletelni. Hogy így is lehet, úgy is lehet! Az ötletelésnek a
2192# képessége. Hogy van rengeteg ötlete!
2195# A rugalmasság az jelenti, hogy képes innen is látni, meg onnan is. Képes ezt a megoldást is elfogadni, és egy
2203# teljesen más utat is képes elhinni, hogy úgy is célba lehet jutni.
2208# Az eredetiség pedig tulajdonképpen a gondolkodás szintjén, a kreatív gondolkodás szintjén azt jelenti, hogy
2217# olyan asszociációink tudnak lenni, ami a legtöbb embernek nem. Tehát olyan dolgokat tudunk összefüggésbe hozni
2225# vagy látni, vagy meglátni összefüggéseket, amiket az átlagember nem. Valamelyik csatornán van és egy ilyen
2233# egyszerű játék, és játszhatjuk is ezt, hogy: gondoljatok egy virágra. Egy növényre.
2240# 
2240# Gondoljatok egy szerszámra.
2244# Gondoljatok egy színre.
2247# Jó. Állítólag az emberek döntő többsége a rózsára gondol... (Normális? Én nem, én nem, én nem! Hú, örülök
2263# veletek: nem volt rózsa, nem volt rózsa! Tehát, ha nem a rózsára gondoltál...) Azután, mit gondoltok, melyik az
2279# a szerszám, amire a legtöbb ember gondol? Kalapács! Tehát, aki a fúróra gondolt, az most örühet! És mit
2295# gondoltok, hogy a legtöbb ember melyik színre gondol? Pirosra. Úgy van.
2306# Tehát, ha igaz ez a dolog, és te nem a rózsára, kalapácsra és pirosra gondoltál, akkor valamit érdemes tőled
2322# megtanulni.
2324# 
2324# Tehát... szóval itt az eredetiség, a kreativitás... Na, ez jó, ez látszik. Én is itt ellazulok.
2344# 
2344# Persze lehet, hogy egy ilyen fölvezető után már csalafinták voltatok! Most ez jutott eszembe. Hogy kreativitás,
2353# meg minden... Juszt se!
2355# Rózsa? Nem rózsa, nem rózsa! Kardvirág! [Kihúzza magát.]
2360# Egyéniség vagyok. KARDVIRÁÁÁG! Jó. Akkor meg nagyon ügyes vagy. Életképes vagy, ha azt mondod: velem nem fog
2370# szórakozni. Ennyi ember előtt?!! Majd arra gondolok, amire én akarok. Nesze neked furdancs! Tudjátok, asztalos
2379# is vagyok. Ott van furdancs. Nagyon jó, jó kis dolog. A furdancs nagyon jó dolog. Furdancs, vinkli. Csupa sváb
2389# szó ez is. Jó, gyerünk tovább.
2392# Tehát a gondolkodás kreativitása azt jelenti, hogy képesek vagyunk összefüggéseket úgy meglátni, asszociálni,
2401# ahogyan sokan nem.
2403# 3. Aztán: egyszerre jellemzi a kreatív embereket a fegyelmezettség...
2409# Hát hogy tudnánk kitartóak lenni, ha nem lenne bennünk... emlékeztek? Önfegyelem! A lányok eredményessége a
2419# fiúkkal a szemben, általános iskolában: önfegyelem. Tehát: fegyelem és játékosság. Ez a kettő egyszerre jellemzi
2428# a kreatív személyiséget.
2431# 
2431# Fegyelem és játékosság. Kérdeztek egy egyetemi oktatót, vagy talán még valami kutatót, PHD-sokat. Kérdezte tőle
2445# ebben a kutatásan a kérdező bácsi, hogy mondaná meg, hogy melyik az a tulajdonsága az ifjú fizikusnak, amiben
2460# leginkább a későbbi eredményességet fölfedezni véli. Mit gondoltok, hogy mit mondott ez az okos fizikus bácsi?
2475# Hogy a fiatalokban mit keres? Kíváncsiság?
2480# Ez jó. Kreativitás? Hogy? Hogy jutott eszedbe ilyen váratlan asszociáció. No most megemésztem [iszik]. Jó, úgyse
2495# tudjátok kitalálni, mert olyat mondott, de... azért szagot foghattok. Lustaság! Igen, jó értelemben. Azt mondta
2510# ez az okos fizikus, hogy tudjon a fiatal fizikus ugrabugrálni.
2518# Ezt mondta! Hogy ha... Ahogyan készül egy feladatra vagy csinál valamit, hogy képes legyen ugrabugrálni! Tehát
2533# képes legyen úgy élvezni is, képs legyen motiváltnak lenni, képes legyen úgy bevonódni.
2545# 
2545# Sok minden van ebben: az igazi jó fizikust az jellemzi, hogy tud ugrabugrálni.
2552# Tehát ez a játékosság. A fegyelem pedig: 10 év, heti 60 óra.
2557# És aztán egy másik embert kérdeztek erről, hogy hogyan képes a fegyelmezettségre? Hogy sokszor a munka favágó
2567# részét is nagy pontossággal képes elvégezni? Nemcsak a gusztusos részét? Mi segít neki?
2575# Kitaláltam egy trükköt évtizedekkel ezelőtt. Azóta is ezt gyakorlom. Mikor elérkezik az a favágó munkarész;
2585# főleg, aminek nem látom, hogy mikor van vége (az a legnyomasztóbb). Tehát tudom, hogy rengeteg energiát kell egy
2595# egyáltalán nem kreatív munkába befektetni (mert ez része a folyamatnak) ilyenkor a következőt gondolom, hogy
2605# bírjam azt, hogy nem is tudom, meddig kell tenni (de persze bízom abban, hogy majd vége lesz): börtönbe képzelem
2615# magam. El vagyok ítélve, az idő megszűnik számomra. Nem törődöm az idővel. Napestig... úgyis csak ezt tudom
2625# csinálni, hát be vagyok zárva. Ez van - még örülök, hogy egyáltalán lehet mit csinálni. Ilyenkor teljesen a
2634# hátam mögé teszem az időt, és úgy képzelem el, hogy börtönbe zártak. Ez maga is egy kreatív gondolat. Na, így
2644# aztán megyünk a következőig. Háhá!
2647# 4. Fantázia és földhözragadottság.
2650# Tehát a kreatív személyiséget egyszerre jellemzi a fantázia és földhözragadtság.
2658# Einstein egyszer azt mondta: a valóságtól való menekülés két legnagyszerűbb módja a művészet és a tudomány.
2668# 
2668# Nyilván mondhatta volna szebben is, de így mondta. Tehát nem "a valóságtól való elrugaszkodás" - az sokkal
2679# költőibb lenne. A valóságtól való menekülés két nagyszerű útja: tudósnak lenni vagy művésznek lenni.
2691# Nade ez csak az egyik fele. A másik: a földhözragadtság. A hétköznapi realitások tisztelete. Tudni tapintani,
2703# ízlelni, látni, hallani. És az életnek a hétköznapi világát is vinni. Kivinni a szemetet. Hmm! Elmenni
2715# fodrászhoz, tankolni az autóba, (nőknek: nem elfelejteni az olajcserét, férfiaknak a házassági évfordulót). Ha
2727# ez a kettő megvan, jó úton haladtok.
2731# Tehát ez az élet hétköznapisága. Hogy nemcsak vezetem az autót, hanem gondoskodom róla! A nők ezt nem szeretik.
2744# A férfiak meg, hogy jaj, ne nyaggassál már! Közben a feleség dolgozik a kapcsolatért. S a férfi semmi mást nem
2756# lát, mint hogy a felesége "nyaggatja".
2761# 
2761# Nem, a felesége áll a lábán és éli az élet hétköznapiságát. S ha nem tenné, bajban lenne a pasi.
2774# Olyan kedveset mondott valaki. Azt mondja; hogy mondjam. Á, nem tudom. Hagyjuk. Nem tudom jól mondani.
2788# Szóval: ötödik.
2790# 5. Introvertált és extrovertált egyszerre. Tehát befelé forduló, a belső világában élő - és közben nagyon
2804# természetesen kapcsolatban lenni tudó. Vagyis, azt tudjátok, az eredményesség a társas intelligenciával és az
2819# érzelmi intelligenciával sokkal szorosabb összefüggést mutat, mint az értelmi intelligenciával. A spirituális
2834# intelligenciával pedig evidens módon összefüggést mutat a jól-lét.
2844# 
2844# Dehát ez egy jó hír! Egyáltalán nem kell olyan okosnak lenni!
2850# Szóval... Hol vagyok? Igen. A tudósok beszélnek arról... azt mondja egy tudós, hogy amikor igazán kutatok, akkor
2861# mindig nyitva hagyom az ajtót. Hogy bárki bejöhessen! Hogy megbeszélhessem a dolgokat. Akkor levelezem,
2872# beszélgetek, összejövünk, ötletelünk... Hogy a kutatás és az eredmények, akármennyire olyan szoba meg kutatóhely
2883# meg hogy mondják... kísérleti laboratórium-szerűnek tűnnek, nagyon társas intelligenciát igénylők. Hejjj! Tehát:
2895# tudni befelé is élni, belső gazdagságban lenni és kifelé is lenni.
2902# Olyan jólesik szerdánként... Kedden van gondolkodó nap, készülős nap - szerdán van pihenőnap! Mit szóltok, hogy
2913# él egy pap!
2914# Szerdán az egyik pap barátommal a gyakran elmegyünk valami WELLNESS központba, és ott hámsejteket lazítunk. S
2926# ahogy ott punnyadunk és döglünk, roppant jó gondolataink szoktak támadni! Csak úgy dumálgatunk, beszélgetünk az
2937# élet dolgairól - csak semmi komoly (néha persze komoly), például elmondanám nektek ezt, hogy éppen egy ilyen
2948# szerdai wellnesses punnyadás [Csehtamásosan] közben mondja nekem ez a barátom, hogy te, hallottál már a
2959# sématerápiáról? Meeecsoda hülyeség, sééématerápia?!?? Mennyélmán... szaunázni. De, de, de! S a barátomnak
2970# köszönhetem, ahogy ott beszélgettünk. Te, most jelent meg, jó vastag (azt szereted, mert lehet vele molyt ütni).
2981# Jó vastag, nagyon jó, tű, tű, tű. Igen?!? Nekem is kell! Ha neked van, nekem is kell!
2990# Akkor elmentem a boltba, megvettem: hát ez jó!!! És ezt most már több, mint egy éve visszük. De az biztos, hogy
3001# már a 9. pontnál vagyunk. (Nem tudhatok mindent...) Ez annak köszönhető, hogy mondjuk Egerszalókon a büdösben
3013# áztunk. S ott lehet erről-arról beszélgetni. Á, de jó ez! Na, jól van. Fürödjetek ti is sokat! (Ez egy fontos
3024# következtetés, nem?)
3026# Gyerünk, gyerünk! Nem ezért fizettetek olyan sok pént, hogy én itt hülyéskedjek. Hhhe!!! Micsoda egy felelőtlen
3037# csávó... Na most. Hát ez hol van? Pedig micsoda leleményes átkötés lett volna. Hmm... Mindjárt, várjatok. El ne
3049# menjetek. A következő jellemzi őket:
3053# 6. Egyszerre szerények és büszkék.
3056# Nem biztos, hogy ez a két legjobb kifejezés. Azt akarja kifejezni, hogy nem egyszer kérdezik, hogy "jaj, hát
3067# hogy tudta föltalálni, meg mit szól most, hogy övé lett a Nobel díj vagy az Oscar díj, meg nem tudom mi... Jaj,
3079# hát ezt a családomnak köszönhetem.
3082# Sokszor ezek a legnagyobb emberek, mikor találkozunk velük, olyan csetlő-botló figuráknak tűnnek. Lehetetlenül
3093# öltözködnek...
3095# Szent-Györgyi Albert, tudjátok? Szent-Györgyi Albert az Egyesült Államokban megszerette az edzőcipőt. És nem
3106# lehet levenni a lábáról. A legkomolyabban! Nem úgy, hogy éjszaka abban aludt, nem.
3115# 
3115# Kicsit rugaszkodjatok el ettől. Szóval: szerénynek, és ... a büszkeség szó nekem nem tetszik, inkább úgy
3124# mondanám, hogy van önbecsülésük! Egyszerűen: önbizalom, önbecsülés, tartás! Az egyik ilyen eredményes tudósember
3135# azt mondta: Hát eleve csak olyannak fogok neki, amiről tudom, hogy meg lehet oldani, és tudom, hogy én meg tudom
3145# csinálni. (De ezek új dolgok, kreatív dolgok.) Egészen biztos, hogy meg lehet csinálni, és majd én megcsinálom!
3156# Newton mondta azt: óriások vállán állunk.
3160# 
3160# Szóval, a tudós tudatlansága. Hogy ezek az emberek olyan egyszerűnek tudnak lenni. Ssokszor, ugye, a
3168# legnagyobbak tudnak a legegyszerűbbek lenni. Ez olyan nagyszerű! Hogy egyáltalán nem érezzük rosszul magunkat
3177# mellettük. Ez jó, jó dolog!
3180# Közben ezek az emberek nagyon gyakran másokat látnak olyannak, akiknek ők nagyon sokat köszönhetnek. Amikor
3189# kérdezik őket, hogy mindezt hogy sikerült elérni, akkor látszik, hogy ő ezt valóban mondja, nem egy betanult
3198# szöveg, hogy "hát, ha a feleségem nem lenne, nem is tudom, hogy hol lennék". Vagy, hogy "igen, igen, ez nagyon
3207# szép; de tudja, amikor hazamegyek, és akkor a gyerekekkel játszom - hogy azért azzal teljes az élet". Egyszerre
3217# van bennük valami szerénység, alázat - és tartás, büszkeség.
3222# A következő.
3223# 7. Céltudatosság és önzetlenség.
3226# A kutatók többsége azt mondja, hogy valamit elelérni, ahhoz legalábbis valamennyire jócskán asszertívnek kell
3235# lenni. Főleg, mivel valami újat hozni az gyakorta valami hagyománnyal, szokással, megrögzöttel, addig
3244# általánosan elfogadottal szemben fog állni. Tehát ahhoz kell valami erő, hogy átvigyük, hogy "de nem, mert így
3253# is lehet; mert nézzétek meg, hogy így is lehet!". Egyszer egy fizikus mondta azt... A kortársai, amikor meghalt,
3262# rendeztek egy nagy konferenciát a tiszteletére. S akkor visszaidézték, hogy milyen is volt. Azt mondták, hogy
3272# olyan volt, hogy mikor ment egy konferencia, akkor ő biztos, hogy mindig kérdezett. Igen, ezt nagyon köszönöm,
3281# de most akkor... az hogy van? Igen, de ezt az összefüggést nem értem. S akkor kérdezett, kérdezett, ... sokszor
3291# már utálták őt emiatt! Dühített őket, meg idegesítette, hogy mit kell állandóan kérdezni?! Igen ám, de nem
3300# egyszer megtette azt, hogy amikor vége felé volt a konferencia, kért egy kis időt, és elmondta azt, amit a
3309# többiek még nem értettek. Annyira kreatív tudott lenni, hogy az őbenne ott rögtön összeállt, s azt mondta: kérem
3318# szépen, ahogy most önök válaszoltak, meg amiket hallottam, azt gondolom, hogy még ezt, ezt... Még talán ez.
3327# Mindenki hihetetlenül fölnézett rá. Azért ehhez kell valamennyi asszertivitás. Hogy most odatolom magam. Én
3336# akkor ezt megpróbálom keresztülvinni - és sikerülni is fog.
3342# 
3342# Tehát ez a céltudatosság. És ez egyáltalán nem zárja ki az önzetlenséget! A másokra figyelést. Elmentem...
3353# sokfelé járok! Vasárnap este, egy házas közösségbe. És annyi minden volt vasárnapi, én annyira fáradt voltam,
3364# meg éhes. Lerogytam ott az ebédlőasztalnál. Az estét mindig egy vacsorával kezdjük. Lerogytam, és azt találtam
3375# mondani, hogy "enni akarok". Rám nézett ott az egyik kedves körösztény katolikus anyuka. Puszi neki
3386# jobbról-balról. "Feri, mi azt szoktuk ilyenkor mondani, hogy szeretnék."
3393# Még jó, hogy így 47 évesen kapok egy kis kultúrát, mert még egy előadásra is képes vagyok tornacsukába jönni,
3404# ami több, mint 10 éves. Képzeljétek el, milyen szaga lehet! Hát naná, hogy egy kicsit helyesbíteni kell. S akkor
3416# egy egy pillanat alatt átgondoltam, hogy én most "szeretnék" enni, vagy "akarok" enni? S ránéztem az anyukára,
3427# és azt mondtam: "Te, én márpedig enni akarok." Az, hogy ez most jól hangzik vagy nem hangzik... Mondhatnám úgy
3439# is, hogy szeretnék enni, de ez nem fejezi ki azt, ami itt van. Mert én enni akarok!
3448# S akkor így kaptam enni.
3450# Látjátok, ez úgy bennem van. Hogy most akkor bunkó vagyok, vagy mi van?
3457# A szemináriumban az elöljárók azzal hülyéskedtek, hogy ha Ferit fölszenteljük, őt fogjuk majd megkérni illemtant
3469# tanítani a papnövendékeknek. Ezzel hülyéskedtek. Tehát, hogy hogy lehetne engem a legkevésbé alkalmas pozícióba
3481# helyezni. Ez lenne: "az illem tanára a papnevelő intézetben". A püspök is nagyokat nevetett ezen. Tényleg. Sőt,
3492# lehet, hogy ő találta ki. Úgyhogy nem állok túl jól. Szóval, hogy ennek a geneziséről hadd beszéljek nektek egy
3504# kicsit.
3504# Emlékszem, hogy voltam 9-10 éves kis gyerkőc. Agyonrágtam a körmöm, tik-tik-tik-tik-tik-tik, mindegyiket. Tudom,
3516# erről már sokat beszéltem, de annyit rágtam, hogy ahhoz képest alig ejtek szót róla. Nem tudom, ti hogy voltatok
3528# a szorongástokkal, de én a körmömnél nem álltam meg. Ugye, amikor már nem esett jól, akkor jött a hús.
3538# Tik-tik-tik-tik-tik-tik. Nem csináltatok ilyet? Nem. Mennyi normális ember!
3546# Mit kerestek itt? Hát aki nem rágta a körmét, csak szórakozni jön ide. Én azoknak beszélek, aki még a lábát is
3558# bevette, hogy jjjá-jjjá-jjjá-jjjjá.
3561# Hát nem? Aki jól van, az menjen, dolgozzon valamit. Én aztán lerágtam a körmömet, csik-csik-csik-csik-csik.
3572# Ugye, atléta is voltam. (Nem igaz, mennyi minden. Most már megyek is pihenni. Fáraszt, ahogy erről beszélek.) Az
3584# edzőm azon mókázott (amikor 10-11 évesek voltunk; váltó futás, 4x100 méter)... És tudjátok, várni kell, hogy
3595# jöjjön a váltóbot. Megállsz... [körömrágás]. Jókor kell ám indulni, van váltási zóna. Nem akármikor indulsz,
3606# rohangászol eszetlenül. Amikor vártam, hogy a váltóbot jöjjön, akkor is rágtam a körmöm. Hogy tudsz így váltani,
3618# hogy akkor is a körmödet? Még jó, hogy nem azt a körmödet rágod, amelyikkel... Ebből is látszott a tehetség. Ezt
3630# rágtam, azzal fogtam. Szóval, hát a körömrágás genezisénél tartok.
3637# Voltam olyan 8-9-10 éves, amikor anyukám egyszer bejött hozzám, és azt mondja: Ide figyelj, Ferikém.
3647# Hallgattalak hónapok óta, és te soha nem használod azt a szót, hogy akarom. Te mindig csak azt mondod, hogy
3658# "szeretném". Te Feri, ez már túlzás. (Hát hogy lesz belőled férfi? Ezt nem mondta, de hát az aggodalom ott
3669# csillogott a szemében.) Kis nyápic, szorongó körömvágó kisklambó. Mi lesz vele? Én majd egyszer nem leszek, és
3680# hogy él meg?
3682# S akkor úgy rácsodálkoztam, hogy énbennem nincs is ilyen, hogy akarom. Ott voltam 9 évesen - ugye, néha azért is
3693# szorongtam ennyire. Ez a rész nem volt szabadjára engedve. "Nem, hát úgy szeretném! Szabad?"
3703# Na, szóval, itt akkor ez a kettő, hogy egyszerre van bennük asszertivitás, céltudatosság és önzetlenség. Jól
3714# van. Olyan példák jutnak eszembe, amiket nem lehet elmondani.
3721# 
3721# 8. Ez biztos fog titeket érdekelni. Az eddigi... hát, mindegy. Négyes alá.
3729# A kreatív nők, miközben nők, férfias vonásokkal is rendelkeznek. Nagyon határozottan, nyilvánvalóan férfias
3741# vonásokkal rendelkeznek. A férfiak pedig, miközben férfiak, az átlaghoz képest nagyon nyilvánvalóan nőies
3752# vonásokkal is bírnak.
3755# Tehát nem úgy van, hogy "csak olyan nőies, és nincs benne férfias", ha férfi. Hanem mind a kettőt ötvözik
3766# magukban. Ha belegondoltok ilyen emberekbe, tényleg, tényleg. Erre rácsodálkoztam, ahogyan készültem. Tehát,
3778# hogy nagyon is nőies (és nő). Pl. Kopp Mária jutott eszembe. Három királyfi, három királylány - család is,
3790# anyuci és... Hát, és közben ő azért tudott... Nagyon tudott kiállni, és KKKKkkkhhh. Kellett is!
3800# Szóval: nők, akikben megvannak a férfias vonások, és férfiak, akin azt látjuk, hogy na hát, olyasmit is
3812# fölfedeznek, olyasmire is érzékenyek... Érzelmi intelligencia. Ugye, ebben kifejezetten... Há, há... Ugye,
3824# egyszer azt mondja valaki: Feri, én egyszer-kétszer voltam, de te annyira ilyen nyálasan feminin vagy, hogy
3836# aztán nem jöttem évekig. Ezt mondta.
3840# 
3840# Hogyhogy feminin?!? Jóóvanna. Akkor vagyok ilyen, amikor nagyon fáradt vagyok.
3847# Mikor jártam terápiára, lerogytam. Aszondom: "Jaj, én azt hiszem, hogy ma úgy kivételesen teljesen
3857# összeszedetlen vagyok". S a terapeuta fölállt, és azt mondta: "Végre! Végre, most akkor valami jön." Mert én a
3868# terápiára is úgy mentem: Na, akkor van hat pontom.
3872# A legkomolyabban! Az ember vigye magát... Én akkor: 6 pont... Én így jártam. Lett is eredménye, látjátok. Most
3883# olyan összeszedett vagyok, mint a sicc. Tehát férfias nők, nőies férfiak. Hát itt írogattam személyeket, de hát
3894# ti is tudtok ilyeneket, nem?
3897# Nem szorultok rám.
3899# 9. Egyszerre hagyománytisztelők - már csak azért is, mert a szakmájuknak a hagyományát, a szakmájuknak (ez lehet
3910# akármi: sport, tudomány, művészet, bármi), annak nyilván az örökségét magukba emelik. Alaposan megtanulják!
3920# Sokszor jobban is, mint bárki más. Nyilván van már emiatt is egy "hagyománytisztelet" bennük - az örökségnek egy
3931# megbecsülése és továbbvitele, és közben pedig valamiféle lázadás is. Tehát hagyománytisztelet és valamiféle
3942# lázadás.
3942# Nevezhetjük ezt szépen is, hogy hagyományteremtés, de akár mondhatjuk így is (ebben van több erő), hogy lázadás.
3953# Nem is akarok ehhez többet.
3956# 10. Képes szenvedélyesen szeretni a munkáját, hivatását, tevékenységét, amit tesz - és közben pedig tud nagyon
3967# objektíven is rálátni. Magára is, meg a tevékenységére, eredményeire. Tehát tud nagyon benne lenni, és nehézség
3978# nélkül tudja kívülről látni.
3980# Emlékeztek? Ugyanezt beszéltük "az igazi" kérdésénél. Hogy van-e IGAZI? (Már párkapcsolati igazi.) S akkor
3991# vagyunk igazán eredményesek... Pontosan tudjuk kívülről nézve azt mondani, hogy jaj, nagyon sok "igazi" lehet.
4002# Ez a realitás: hogy nagyon sok "igazi" lehet. De mikor benne vagyok, és kimondtam Brünhildának, hogy érted
4012# akárhova, akkor azt mondom, hogy: "Hogyhogy sok? Csak egy! És ŐÉRTE elszabadulok!"
4020# Nem jártok moziba?
4022# Jó, tehát ez volt az, hogy szenvedélyesen szereti a munkáját, de képes kívülről, objektíven is látni.
4032# 11. Képes a folyamat során (ahogyan cselekszik és teszi a dolgát) sokat szenvedni.
4040# Ilyen egyszerű. Képes szenvedni, nyűglődni. De ugyanúgy képes nagyon örülni! Ugrabugrálni, lelkesedni, örülni. A
4051# kettő egyszerre van benne. Nemcsak "csinálja, csinálja" [Hörögve]. A kettő egyszerre.
4059# Ezeket az embereket nagyon jellemezte az, hogy olyasmik is tudtál őket zavarni, bántani, foglalkoztatni, ami a
4070# legtöbb embert nem. Ilyen értelemben is sokat tudtak szenvedni. Tehát a másik átlépett rajta, vagy neki nem volt
4081# fontos, ő meg úgy megakadt rajta.
4084# "De miért így van?" Sokszor az az érzékenység... Mondjuk Teréz anya. Teréz anya nagyon tudott szenvedni. Nekem
4095# az sok is ám már. De tudott szenvedni és ünnepelni. Ezt a kettőt nagyon tudta: szenvedni és ünnepelni. Ugye, hát
4106# Kalkuttán mentek sokan - és nem szenvedtek annyira, mint ő. Ment, és látta... ez nem igaz, hogy ott fekszik a
4117# szemétben egy ember. Ezen elkezdett szenvedni. S ebből a szenvedésből akkor cselekvés származott, s tudta
4127# ünnepelni az embert, mint valami csodát. És tudta a liturgiában ünnepelni...
4134# Szóval, hogy szenvedni, örülni és ünnepelni egyszerre.
4140# Hűha! Fejezzük be? Igen. Nem kezdek most újba. Zárásként: nézzetek rám! A "kreatív személyiség" (most nem én,
4150# csak a ruha). Paradoxonok, kettősségek, ellentétek, ellentmondások a személyükben élő eleven termékeny
4160# feszültségben tudnak lenni. Nem könnyű az életük, és nem is könnyebb bárki másnál, csak tud belőle születni
4171# valami. Ezért nagyon érdekes... Ha megnézzük, az igazán kreatív személyiségek sok vonását hordozzák az érett
4181# személyiségnek. Kétségkívül, ha párhuzamokat nézünk, akkor vannak. Köszönöm a figyelmeteket. Szervusztok!

20130226 ¤ Lejegyezte: Szabó Zoltán Illés