2013.02.19-masodpercjelolessel
A pálferi wikiből
20130219 ¤
0000# Köszöntelek benneteket! Isten hozott mindannyiótokat! 0004# Nagyon megtisztelő, hogy eljöttetek, és hogy a logisztikai nehézségek ellenére itt vagytok. Én sem találtam 0012# rögtön elsőre ide, kellett egy picit keresgélni meg bolyongani. Úgyhogy nagyon örülök, hogy itt vagytok, hogy 0020# itt vagyunk, és megtiszteltetésnek veszem, hogy eljöttetek kicsit messzebb. Főleg azok, akik Budáról érkeztek. 0029# Máskülönben pedig most akkor a pestieknek lehet, hogy jobb. Eddig most ők zarándokoltak az utóbbi években. 0037# Ismétlés - kudarcra ítéltség séma 0039# Arról a sémáról beszélünk, ez a 9. séma: kudarcra ítéltség séma. (Jól halljátok-e ezt hátul? Teljesen jól. Most 0048# az lenne a kérdésem, hogy lehet-e egy picit halkabbra venni, hogy hátha még az is elég? Csak annyira 0055# visszhangosnak érzem. Ti is, vagy csak én? Ti is? Igen, igen. Picit zavaró, de meglátjuk majd, hogy hogyan tud 0064# jó lenni.) 0065# 0065# Szóval a kudarcra ítéltség séma kapcsán beszélünk arról, hogy mi az, ami segítségünkre van abban, hogy 0072# kigyógyuljunk ebből a hiedelemvilágból. Ez a hiedelemvilág célirányosan mire is vonatkozik? Nem elsősorban a 0080# személyünkre, még csak nem is az életképességünkre - mint az a másik két séma, a csökkent önbecsülés, 0088# önértékelés séma és az alkalmatlanság séma - tehát nem annyira a személyünkre, nem annyira az életképességünkre, 0096# hanem a teljesítőképességünkre vonatkozó séma. 0100# 0100# A teljesítőképességnek a világa, a sikernek a világa, az eredmények elérésének a világa, tehát hogy meg tudok-e 0109# szerezni egy munkahelyet, vagy nem, fölvesznek-e vagy nem, le tudok-e diplomázni vagy nem, le tudok-e PhD-zni, 0119# vagy nem. Hogy lesz-e az autómban ABS vagy nem, ASR vagy nem - jó, ezt most már hülyéskedek. Tehát szóval hogy 0128# mennyit fogok keresni, hogy fogok-e annyit keresni, amennyit akarok, hogy viszem annyira, amennyire akarom. 0137# Leszek-e annyira sikeres és eredményes, és tik-tik-tik-tik. Erre vonatkozik a séma. 0145# 0145# Aki a séma világától szenved, őbenne van egy hiedelemvilág saját teljesítőképességére vonatkozóan, hogy "Béna 0152# vagyok." Hogy meg is tudom mondani, hogy milyen alapvető adottságaim, képességeim, föltételek hiányoznak ahhoz, 0160# hogy fölvegyenek, hogy megcsináljam, hogy elérjem, hogy teljesítsem, és a többi, és a többi. Na erről beszélünk. 0168# Ez a séma - nem mindegyik séma, de ez a séma - nagyon határozottan önbeteljesítő jóslatként is egy zárt körbe 0175# von bennünket. Azt gondoljuk, hogy főleg másokkal összehasonlítva "Hát bennem hogy volna olyan zenei tehetség, 0183# mint egyesekben? Hogy volnék olyan ügyes, mint mások?" Tehát akkor nem is csoda, hogy engem nem vesznek föl, nem 0191# tudom elérni, ne tudom megcsinálni. Így aztán nem fordítok rá elég időt, nem is figyelek oda, és a többi, és a 0198# többi, ami aztán megerősít engem a hiedelmemben. "Mondtam, hogy nem fogom tudni megcsinálni. Mondtam, hogy nem 0206# engem választanak. Ugyan már, annyi ember között miért pont engem vennének föl? Nem is érdemes beadni a 0213# jelentkezést, sehova se érdemes menni. Minek? Már föl se öltözök. Már csak úgy belézengek úgy, pizsamában 0220# bejövök, mert úgyse érdemes. És ha érdemes volna, úgyse bírnám jól elmondani, hogy miért vagyok én a jó." Na 0228# szóval, erről beszélünk. 0230# 0230# Hogyha hozzátesszük Csepeli Györgyéknek a néhány évvel ezelőtti kutatását, amit újból és újból mondok, kicsit 0240# olyan harangrázós módon. Ez a kutatás a mostani magyar valóságra vonatkozik. A mai magyar felnőtt lakosságnak 0250# körülbelül 70%-a szenvedő, passzív szenvedő, 20%-a lázad és tizennéhány százalék az, aki képes aktív 0260# cselekvőként lenni a mai helyzetben. Hát ez... jaj! Szóval akkor! Nézzük csak, mire jutottunk eddig. 0270# 0270# Fölvázoltunk egy modellt, aminek minden eleme fontos lehet. Na erről most nem akarok hosszan beszélni, inkább 0279# sokkal több konkrétumot elmondani. A modellünk pedig így szólt, ami nagyon fontos elemekkel bír, hogy... Ha az 0288# élethosszig tartó fejlődés, összefüggésében nézzük a jóllét és az életcélok kitűzését, tehát magunkra úgy 0297# tekintünk, hogy... hogy. Jól szeretnénk lenni, és életcélokat tűzünk ki. Ebből az összefüggésből az derül ki, 0306# hogy azok tudnak eredményesek lenni és jól lenni, akik életcéljai összhangban vannak a szükségleteikkel. 0315# 0315# Az alapvető szükségleteinkkel, a legmélyebb szükségleteinkkel összefüggésben lévő életcélok visznek bennünket 0323# leginkább előre. Emlékeztek, itt nagyon-nagyon mutogattam, integettem. Egyáltalán nem is olyan könnyű a 0331# legalapvetőbb szükségleteinkre rátalálni, mert a legalapvetőbb szükségleteink például nem egyenlők a 0338# hiányainkkal, nem egyenlők. Mert éppenséggel ugye beszélünk erről is, hogy mindannyian többé-kevésbé sebzettek 0347# vagyunk. Minél sebzettebbek tudunk lenni, annál inkább felnőtt korunkban már bizonyos hiányokkal vagyunk. Most 0355# ha én bizonyos hiányokkal vagyok, örökös példám, anyukám nem szeretett elég gyöngéden, elég testközelien, elég 0363# cirógatóan, elég szoptatóan, akkor én nem egyszerűen csak megélek egy szükségletet, ami arra vonatkozik, hogy 0372# tartozhassam valakihez, hogy kapcsolódjak valakihez, hogy szeressen valaki és én is szeressek valakit, és a 0380# többi. Nem csak valamiféle, valamennyi intimitás-szükségletem lesz, hanem hopp-hopp-hopp, hiányok is lesznek. 0388# Ezek a hiányok nem egyszer azt mondják, hogy "Énnekem az, az kevés, mert te szeress engem úgy, mint ahogyan az 0396# anyám nem szeretett, mikor kicsi voltam!" 0400# 0400# Tehát a hiány és a szükséglet ne ugyanaz. De a legtöbb ember a saját hiányait szükségletként értelmezi. Azt 0408# mondja "Te, én csak egy kis szeretetre vágyom!" Ugye, így szoktuk mondani? A neurotikus személyiség, aki a 0416# sebzettségéből él, a sebzettségére nem ad választ, hanem abból néz kifelé. Nem reflektál magára, az összes 0424# hiányát alapvető, végtelenül egyszerű természetes szükségletként éli meg és keresi a világból azt, hogy ki tölti 0432# már be ezt a legalapvetőbb szükségletet. Persze az a szükséglet betölthetetlen, mert egy hiány, aminek a forrása 0441# gyerekkorból származik. Rendben van ez? Tehát látjátok, mikor kimondunk egy egyszerű mondatot, hogy "Alapvető 0449# szükségletek összefüggésbe állítása az életcélokkal", van azért ebben mit megfontolni. Tehát az alapvető 0457# életcéljainkat nem a hiányainkkal kell összefüggésbe állítani, hanem az alapvető szükségleteinkkel. 0465# 0465# Erre hoztuk még-még-még, hogy az alapvető szükségletünk nem az, hogy minden áron enni akarunk. Az apavető 0473# szükséglet nem az, hogy mindenképpen életben akarunk maradni. Azok nagyon alapvető szükségletek, de vannak 0481# mélyebb emberi szükségleteink. Hát pontosan látjuk azt, hogy vannak, akik annyit esznek, amennyit akarnak, oda 0489# mennek, ahova akarnak, és mégis öngyilkosok lesznek. Na, hát akkor valamijük nincs meg, miközben minden olyanjuk 0498# megvan, amire mi azt mondjuk, hogy "Ez az emberi lét alapvető szükséglete." A középiskolásokat kutatták az 0506# Egyesült Államokban, kik lesznek öngyilkosok. Kiderült az, hogy az öngyilkossági kísérletet elkövető 0514# középiskolások és az életszínvonaluk semmilyen összefüggésben nincsen. 0520# 0520# Tehát akkor ez azt jeleni, hogy egyrészt nem keverjük össze az alapvető szükségleteinket az alapvető 0526# hiányainkkal. Azután az alapvető szükségleteinket nem csak 1 dimenziósan látjuk, mert hogy magunk spirituális 0533# lények is vagyunk. Tehát mint spirituális lény keresem az alapvető emberi szükségleteimet. 0540# 0540# Így jutottunk el oda, hogyha megvannak az alapvető legmélyebb szükségleteim, akkor rátalálok a legmélyebb 0547# vágyaimra. A legmélyebb vágyaimból tudom megmondani, hogy mik a legfontosabb életcéljaim. A legmélyebb vágyak 0555# föltárása ne egyszer a fájdalomban válik lehetségessé. Mikor Freudot megkérdezték, hogy gazdag, vagy szegény 0562# klienseket szeret-e...? Nem t'om, be kell-e fejezni a mondatot? ...szeret-e, nem t'om, tehát hogy kik jöjjenek 0570# hozzá. (Most kivágtam magam.) Kik gyűjjenek hozzá, gazdagok, vagy szegények? Freud azt mondta: "Sokkal jobban 0578# szeretem a gazdag klienseket, azért, mert ők tudják, hogy nem azon múlik." Tehát ott már egy valamire nem kell 0586# elmennie, 1 évig dolgozunk azért, hogy rájöjjön, hogy nem attól lesz jó, hogyha majd lesz sok pénze. Legalább 0594# ezzel nem kell foglalkozni. Ezt Freud már - na most kicsit erős... 100 éve mondta. "Nem, nem, inkább legyen 0601# gazdag, mert akkor egy lépéssel már túljutottunk ezen a kérdésen." Ehhez képest... na jó, nem mondok 0609# társadalomkritikát. Hogy is venném rá a bátorságot. Hát könnyen, de... most, szóval. 0615# 0615# Láttuk, hogy nem egyszer a legnagyobb fájdalmakban, az életnek a legmélyén jövünk rá arra, hogy tulajdonképpen 0623# mi is az igazi mély vágyunk, aminek szükséglet van a hátterében. Ott, amikor elhagy a feleségem, azt mondom 0632# "Most tudom, hogy tulajdonképpen őt szeretem a legjobban a világon. Hogy lehettem ilyen marha? De amíg velem 0640# volt, nem sírtam." Hogy "De jó nekem, hogy velem vagy!" Nem, azt nem tudatosítottam magammal. De mikor elmegy, 0649# rájövök "Te jó ég! Hát tulajdonképpen ő volt a legfontosabb." Ric Elias, emlékeztek, zuhan a repülővel, rájön, 0657# hogy tulajdonképpen a legfontosabb számára: "Egyszerűen szeretnék egy jó apa lenni." Az életemet azzal 0665# töltöttem, ami nem fontos, azok helyett, akik fontosak. 0670# 0670# Ezért a krízis, a mélypont, a nehézség egyáltalán nem ellenségünk, lehet nagyon-nagyon jól használni. Akkor a 0679# mélypontban föltárul a legmélyebb vágy, hátterében a szükséglet, kitűzött cél. Mi az, amit még ilyenkor föl 0689# tudunk tárni? Hogy nem csak vágyaink vannak, hanem a vágyainkhoz kapcsolódó reményünk. A remény kibontakozik 0698# bennünk. Azt mondom, a feleségem vagy visszajön, vagy nem, de az a reményem, hogy amit a vele való kapcsolatból 0708# eddig kaptam, az nem hiábavaló. Azt én most egy életen keresztül kincsként fogom hordozni, amit a feleségemtől 0718# kaptam, és én amit most megértettem az ő távollétében, azt mármost nem akarom elfelejteni, mert az igazán 0728# fontos. Ez a reményem. 0730# 0730# Ehhez kapcsolódhat optimizmus. Az optimizmus az, hogy azt mondom "Csak visszajön. Hát csak rájön ő is, hogy én 0737# vagyok a tuti." Ez az optimizmus. De a remény, hogy "Vagy visszajön, vagy nem, azt nem tudhatom, de van valami, 0745# ami maradandó akkor is, ha nem jön vissza." Az a reményem. Jaj, ugye ez már zsebben van nektek? Ugye, én ezt 0753# nagyon remélem. Oké. 0755# 0755# Ehhez kapcsolódik még egy nagyon egyszerű dolog. Tehát akkor szükségletek, mély vágyak, akkor megvan a remény, 0763# és ebből fakadnak az értékek, amire azt mondjuk, hogy értékek. Az értékek, annak a fönntartása, megvalósítása, 0771# elérése pedig magában hordozza az etikánkat. Azt az utat, a cselekvésnek azt a minőségét és módját, ahogyan az 0779# értékből következik, hogy azt hogyan szeretném elérni. Háhá! Tehát nem mindegy, hogy mit tartok legfontosabb 0786# értéknek, mert akkor az etika is ahhoz fog kapcsolódni. Ha anyagi dolgokat, hát akkor letaposlak benneteket mind 0795# egy szálig, vigyázz. Ha valami mást, ahhoz kapcsolódik az erkölcsiség. Na, ebben gondolkodunk. Nagy 0802# segítségünkre van minden egyes eleme. 0805# 0805# Kudarcra ítéljük magunkat, ha kitűzzük azt célként, ahogy a vágyainkra, szükségleteinkre rátaláltunk, hogy 0813# "Nekem egy kapcsolat talán a legfontosabb, és utána anyagias életet élünk." A legtöbben így csinálják. A 0821# fejükben van egy ideál, valami, amire mondják, hogy ez az én célom, és annál fontosabb nincs is, majd 0829# praktikusan ennek ellentmondó életet élnek. Magyarországon ez egyébként a tipikus. Azt tudjátok? Tehát akárhány 0837# kutatásról van szó, családérték igen, de a hozzá kapcsolódó etikai következményeket nem szívesen vállaljuk, vagy 0846# pedig a nehézségek kapcsán elbizonytalanodunk. 0850# 0850# Legalább egyel több gyereket szeretne mindenki, mint amennyi megszületik. Ez azt jelenti, hogy pont feleannyi 0859# gyerek születik meg, mint amennyit akarnak, feleannyi. Tehát ez egy sajátos meghasonlást hoz a mi életünkben. A 0868# hagyományos értékeket a magyar ember még mindig nagyra tartja, tehát a család, a közösség, és a többi, és a 0877# többi, miközben praktikusan nem ennek megfelelő etikai módon élünk. Ez egyszerűen csak annyit jelent most a mi 0886# szempontunkból, hogy meghasonlottak leszünk. Meghasonlottan nehéz jól lenni. (Jaj, de szívesen beszélnék erről! 0896# De hát nem, nem lehet, nem lehet. Nem, nem, más a témánk, és menni kell tovább, és az élet... Szóval!) 0905# 0905# Eljutottunk oda, hogy a jól-lét szempontjából (élethosszig tartó fejlődés, célok, szükségletek), emellett azok 0916# válnak eredményesebbé és érik el hatékonyabban az életcéljaikat, akik, akik reális életcélokat tűznek ki. 0927# Nevetséges, ugye? Hogyan tűzzünk ki reális életcélokat? Erre volt egy nagyon fontos gondolatunk, nagyon 0938# egyszerű, nagyon fontos. 0941# 1. A lehetőségek fölismerése és kiválasztása. 0945# 2. Ezt összefüggésbe hozzuk a korlátokkal. 0950# Ezek lehetnek körülmények, lehetnek korlátok, befolyásoló tényezők. Ennek akkor az a kulcsa, hogy egyrészt 0961# nagyon szabadon látom, hogy mi minden lehetőségem van, és aközben pedig ezt állandóan egyeztetem az életnek 0972# bizonyos realitásaival. 0975# 0975# Emlékeztek, a múltkori alkalom végén eljutottunk egy szempontig. Ez pedig az, hogy nézzük akkor ezt meg a 0982# házasság összefüggésében. Kik azok, akik eredményesen, hosszú távon jól vannak a házastársi kapcsolatukban? 0990# Azok, akik az idő múltával nem állandóan mindig csak a lehetőségek számtalan világa körül keringenek, hogy "Még 0998# ő is lehetett volna a férjem, meg még az a harmadik is. Meg tulajdonképpen az élet még annyi mindent kínálhatna, 1006# ha nem ezzel a tramplival élnék, aki mindenhez ketchupot eszik. Hogy lehet mindenhez ketchupot enni? Hát ezért 1014# főzök? <<Ketchup van?>> Te, egy ilyen embernek nem érdemes főzni. Azok a finom ízek ott vannak, és ráönti a 1022# ketchupot. Ez lehetetlen." Szóval... 1025# 1025# Tehát hiába, hiába mondjuk ezt, hogy lehetőség, lehetőség, lehetőség. Ez a dolgoknak éppen csak az egyik fele. A 1033# másik fele, amit így nevezünk, hogy ha megvannak az életnek a realitásai, keretei, korlátai, akkor szükség van 1041# valamennyi alkalmazkodásra. Egyszerűen azért, hogy a lehetőséget ki tudjuk bontakozatni. Ha nincs alkalmazkodás, 1049# és az alkalmazkodásnak a kulcsa, a rugalmasság, ahogyan rugalmasan alkalmazkodom ahhoz, hogy egy lehetőségből 1057# valami valóság legyen. Ha ez nincsen meg, hát akkor történik az a legtöbb kapcsolattal, ami ma történik. 1065# Tulajdonképpen ebben a modellben elég egyszerűen látjuk, de bizonyos szempontból éleslátóan, hogy mi történik 1073# velünk. A lehetőségek túlhangsúlyozása, az alkalmazkodás és a rugalmasság hiánya azt jelenti, hogy nem érünk el 1082# a célig. Tulajdonképpen ilyen egyszerű. 1085# 1085# Nem egyszer az a gondolatom, hogy hogyan lehet az, hogy ezt nem értik mások. Hogyha mondjuk van valami, van 1093# valami célja annak, hogy kiállok és beszélek, akkor ez, hogy legalább értsük. Ugye emlékeztek, az év eleji 1102# történet. "De hogy kerültünk ide? Belőttük, hogy mi a cél, hova megyünk, és pont az ellenkező irányba haladtunk. 1111# Hogy lehet ez?" Legalább tudjuk, hogy hogyan. 1115# Ebből a szempontból az életkornak is megvan a maga nagyon 1119# fontos szerepe. Emlékeztek, hogy a jól-lét kutatások azt a tévhitet eloszlatták, hogy az idős ember 1126# boldogtalanabb, mint a fiatal. Éppen-éppen nem egyszer fordítva van. Mert hogy a fiatal vagy nem látja a sok 1133# lehetőségét, vagy látja és az megbénítja. Mert nem tanulja meg eléggé, hogy hogyan tudja kiválasztani a 1141# lehetőségek közül azt, ami az életcéljának leginkább megfelel, majd hogyan tud rugalmasan alkalmazkodni. 1148# Kapunyitási pánik. Ez, ez, ez. "Az életem 60 év, te jó ég, és akkor ennyi lehetőség, az rettenetes. Hogy érjek 1156# így célba, hogyha..." Az élet első szakaszának a kulcsa, hogy igenis lássunk nagyon sok lehetőséget, igenis. De 1164# hogy aztán azokból tudjunk választani, aztán a választások után döntéseket tudjunk hozni, majd pedig 1171# elköteleződni, tik- tik- tik- tik. Ez a kulcsa. 1175# 1175# Idős korban pedig sokkal kevesebb lehetőségünk van. Az időskori boldogságnak a kulcsa nem a lehetőségek 1183# fölmérése. Hát nincs sok mindent mérni. Tehát hamar végzünk, hogy reggel 9-re már megvan, s akkor mit csináljunk 1193# a maradék rengeteg idővel, főleg hogy idős korban már nem is alszunk annyit. Tehát az időskori jól-létnek a 1202# kulcsa pedig éppen fordítva, az, hogy képesek vagyunk bölcsen elengedni mindazt, a korlátokkal, a veszteséggel 1211# megbarátkozunk. Megbarátkozunk, azt is elengedjük. Ehhez kell rugalmasság abban is, hogy az önmagunkról alkotott 1221# képet hajlandóak vagyunk megváltoztatni. Aki görcsösen ragaszkodik a - nem is tudom, mikhez? - az arckrémek 1230# által nyújtott illúzióhoz, a plasztikai sebész által nyújtott illúzióhoz, hosszabb távon egyáltalán nem lesz 1239# jól. 1240# 1240# Ez nem azt jelenti, hogy hanyagoljuk el magunkat, ne legyünk fittek és ... Kicsit se jelenti azt. Vagy hogy amit 1249# tudunk, ne csináljuk meg. De valóban nagy rugalmasság szükséges ahhoz, hogy az életcéljainkat egyre inkább ne a 1257# lehetőségeinkhez, hanem a korlátainkhoz tudjuk szabni. Márpedig egy idős ember akkor tud jól lenni, ha egyre 1266# jobban megbarátkozik azzal a sok korláttal. A korlátokon belül fölismeri a sok-sok-sok lehetőségét. A fiatal 1275# fordítva csinálja, fölismeri a rengeteg lehetőségét és azon belül néhány korlátot azért kezd már fölállítani 1284# mégis csak. 1285# 1285# Normatív életcél 1286# Ez azt is jelenti - erről nem beszéltünk, de jelenti - hogy akkor minden életkorban, vagy inkább így mondom, 1295# minden életszakaszban az emberi élet útjának megvannak a céljai, amit azon a szakaszon fontos, hogy megtegyünk. 1305# Ezeket normatív céloknak hívják egyébként. Tehát a személyiségfejlődés által kijelölt célok. Pl. fiatal 1313# emberként, hogy meg tudjunk állni a lábunkon, ez egy normatív életcél. Ami nem abból adódik, hogy én ezt 1322# kitűzöm-e vagy nem, nekem ez szimpatikus vagy nem, hanem ha ezt nem tudom megtenni, akkor életképtelen leszek 1332# hosszú távon, ezért normatív cél. 1335# 1335# Normatív cél egy 20-25 éves embernek, hogy képes legyen megállni a talpán. Ez jó, ezt gyakoroljátok. 1343# Emlékeztek... Olyan jó volt, gyertek, alkalom után itt ugráljatok egy kicsit. Azután 30 évesen, 35 évesen hogy 1353# eljussunk oda, hogy képesek vagyunk két dologra: a meghittségre, az emberi kapcsolatoknak a legszebb világa, a 1363# veleje, a veleje, áhh, és a hatékony munkavégzésre. Ez normatív életcél, amit az élet jelöl ki számunkra. Az 1372# emberi természetből adódik, nem abból, hogy nekem tetszik vagy nem. Aki ezt a kettőt nem tudja, akkor szép 1381# lassan izolálódik a többiektől és egyszerűen nem tudja fönntartani magát. (Jól van ez? Utána!) 1390# Normatív 1390# életcél az, hogy képes legyek 45-50-55 éves koromban elkezdeni egyre inkább több nemzedékben látni, és a 1399# tudásomat, a tapasztalatomat, a javaimat átadni a következő nemzedéknek. Ezek pedig nem csak a saját gyerekeim. 1408# A következő nemzedék. Mindig annyira fájlalom ezt, ahogy tőletek szoktam ilyesmit hallani, mindig megdöbbent, 1417# hogy azt mondjátok, hogy nem t'om, jártok valamilyen egyetemre, és hogy ott a tanáraitok bizonyos tudást 1426# visszatartanak tőletek, mert a következő évtizedek konkurenciáját látják bennetek. Hát ez egyszerűen elképesztő, 1435# rettenetes. Úú! Ezért mi majd most gyorsan elmondunk mindent. Szóval, szóval... Normatív életcél. 50-55 évesen 1444# már mindenképpen, de már 40 fölött ez kezdődik, hogy továbbadni, továbbadni. Ez nem azt jelenti, hogy 1453# leértékeljük ezzel magunkat, hanem a következő lépésnek a növekedését ezzel biztosítjuk. Ez tulajdonképpen egy 1462# frappáns válasz a halálra. Mert még 45-50 évesen bohóckodhatunk, hogy most még egy mit t'om milyen karrier, vagy 1471# nem t'om hova léptem, 60 évesen meg kineveztek - lehet ezzel játszani, és közben a háttérben pedig az van "Te jó 1481# ég, már csak 10 évem van!" S akkor mi lesz? Nem tök mindegy, hogy hogyan halsz meg? Már abban az értelemben. 1490# 1490# Tudjátok, temetek eleget. Többet járok temetőbe, mint bárki. Úgyhogy... megyünk ki, megyek a koporsó után, az 1504# urna után, nézelődök, főleg az új köztemetőben, ott van rá idő. tehát kimenni a 228-as parcellához, az... S 1518# ahogy megyek, megyek, s akkor nézem a sírfeliratokat, hát egyszerűen jaj, "nyugalmazott tanácsos". Ezeket sose 1532# fogom érteni, "volt bírósági szakértő". Hát erre csak azt a sírverset tudom idézgetni nektek minden évben: 1546# "Emberként született, mérnökként halt meg." Ez azt jelenti, hogy 40-45 éves korában nem kezdte el a normatív 1560# életcélját fölismerni, ez ezt jelenti. Egész fájdalmas. Jah, jah! Jó, aztán! 1570# 1570# Optimizmus - pesszimizmus 1571# Beszéljünk arról, és beszéltünk is, optimizmus - pesszimizmus. Emlékeztek, itt nagy... vakartuk a fejünket, hogy 1580# is van, s akkor a kutatásokból nagyon jól látjuk már, hogy nem lehet nagyon leegyszerűsíteni a kérdést, a 1588# helyzetfölmérés szempontjából nem árt egy picike kis lehangoltság, szomorúság, valamennyi pesszimizmus, akár így 1597# is mondhatjuk. De aztán a megvalósítás közben optimizmusra van szükségünk, sőt, sokszor még az a fajta 1605# optimizmus is jót tesz az eredményesség szempontjából, amit túlzónak nevezhetünk. Tehát az orvos azt mondja, 1613# hogy "Nézze, az eddigi statisztikák szerint magának 10% esélye van." Ha erre valaki azt mondja, hogy "Na, akkor 1622# én benne leszek." Ezt nevezhetjük túlzónak, mert mondjuk a 9:1 képest nem kéne ennyire örülnie. De látjuk jól, 1631# hogy aki erre úgy válaszol, hogy "Tíííz! Ha-ha-haa! Ez kilencszer jobb, mint ha 100:1 lenne. És hogy miért pont 1639# én ne kerülnék bele." Ezt túlzó optimizmusnak mondhatjuk, mégis ő fog meggyógyulni. S aki azt mondja "Ja, hát 1648# csak 10%, hát akkor nem, nem, hát akkor az a reális, hogy épp csak egy hangyányi esélyem van. Főleg miért vegyem 1656# el mástól, nem? Most én ott... Nem, hát keresztény emberként inkább ezt a lehetőséget meghagyom valakinek. Én 1665# nem, nem, a statisztikában oda kerülök, valaki más szegény biztos átcsúszik ide. Nem, nem, hát, hát, akkor jó, 1673# legyen ennyi." 1675# 1675# Szóval valamennyi pesszimizmus a helyzet fölismerésre, sok-sok-sok optimizmus... De ez nincs, és nem érdemes 1684# ellentétben látni az eddig elmondottakkal. Vagyis, hogy az az ember tud jól lenni, aki az életcéljait lépes a 1695# lehetőségek és a korlátok összefüggésében megváltoztatni, bizonyos célokat megváltoztatni. Főleg rövidebb távú 1705# célokat, vagy rész célokat. Aki ezt nem tudja, úú... 1710# Fönntartani bizonyos célokat, amelynek a föltételei 1714# nincsenek már adva, az kész boldogtalanság. Vannak, akik görcsösen ragaszkodnak nagyon szép célokhoz. És jönnek, 1722# és beszélgetünk, és erről szól a beszélgetés. "De hát atya, hát ez, ez igaz, amit mondok. Már hogy nem úgy igaz, 1731# hogy hazugság vagy nem, hanem hogy egy igaz dolog. Hát persze, hogy én erre törekszem." És kívülről lehet látni, 1740# hogy nincsenek adva hozzá a föltételek. De ő a föltételekkel nem foglalkozik, csak azzal, hogy az a cél egy 1748# igaz, nemes cél. 1750# Ezért fiatal emberként fontos, hogy megtanuljunk két dolgot. Az egyik, hogy az 1756# életcéljainkat ahogy fölismerjük, szükségletek... hogy képesek legyünk a környezetbe helyezni ezeket a 1764# céljainkat. Hogy ez most... Vagy pedig, ez tetszik még inkább, hogy nem csak behelyezni a környezetbe, hanem 1773# kialakítani egy olyan környezetet. Há-háá! Ugye erre mondta egy neves amerikai pszichológus, hogy "Vannak a 1782# ravasz betyárok..." ugye a ravasz betyár a jég hátán is megél. Ő valahogy ú, a leglehetetlenebb helyzetekben is 1791# valahogy kitalálja hogy kell, és valahogy föltalálja magát, de általa nem változik meg a világ. "...és vannak a 1800# rendszerváltók." Aki nem csak magának, ravasz betyárként kiügyeskedik valamit, megtalálja a kiskapukat, és a 1809# többi, na mi magyarok ezt nagyon értjük, hanem képes olyan struktúrákat létrehozni, ami jobban megfelel a 1817# szükségleteknek és az életcéloknak. A struktúra alkotást jelent. Ez nagyon nagy dolog. Mindenki, aki ilyen 1826# struktúra-alkotó emberré válik, nagyon sok jót tesz a világnak, nagyon. Általa születik valami új, valami 1835# rendszerszintűen hatékonyabb és emberibb és élhetőbb. Hű, az nagy dolog. Ennek például a legegyszerűbb módja, 1844# már olyan értelemben, hogy leg kézzel foghatóbb módja, hogy valaki állásokat teremt. Struktúrát hoz létre, 1852# amiben mások képesek megélni. Nagyon nagy dolog, nagyon. Nagyon nagy tisztessége kéne, hogy legyen azoknak, akik 1861# munkát adnak másoknak. Ők nagyon nagy megbecsülést érdemelnek, mert túlnövik a ravasz betyár élet stílusát. 1870# "Akármilyen is, de én megélek." Nem rossz, de kevés. 1875# 1875# Krónikus halogató 1876# Elkezdtünk belemenni abba, hogy emlékeztek, az emberek hány százaléka krónikus halogató. 25 - krónikus. És hogy 1886# mi a krónikus halogatásnak egy - nagyon egyszerűen szólva valamiféle - hatékony ellenszere? Hogy úgy bele kell 1897# kezdeni. Akármilyen furcsán is hangzik, egyszerűen csak, hát úgy kóstold meg, hát úgy próbáld ki, hát úgy 1906# csináld egy kicsit. Azért, mert ez az emberi élettannal van összefüggésben. Hogy azok a feladatok, témák és 1916# kérdések jobban érdekelnek bennünket, amelyeket nem fejeztünk be, mint azok, amelyeket már befejeztünk, vagy el 1927# se kezdtük őket. Hát ahogy benne vagyunk valamiben, belülről motiváltabbak vagyunk, hogy végigcsináljuk. Ezért 1937# érdemes legalább egy kicsit belekezdeni. Aztán kimehetsz, eszel egy kicsit, csinálsz egy melegszendvicset, 1947# visszajössz, akkor szundikálsz egy kicsit, akkor hajat mosol, hajat festesz, akkor fölhívod a barátnődet, szóval 1957# értitek. Na jó, jó, jó! 1960# 1960# Egy nagyon fontos volt még. Hogy azok vannak jól, akik belső, nem énközpontú életcélokkal, és spirituális 1970# életcélokkal egyaránt rendelkeznek. Tehát belső nem énközpontú, és plusz spirituális életcélok. Ők vannak a 1980# legjobban, hurrá, hurrá, szeretjük őket. Jó. 1985# 1985# Mi a cél? Mi az, ami segít? 1987# Emlékeztek, beszélni a céljainkról, célokat és terveket készíteni. Célok! Mi a cél? Ha valamit érdemes 1996# megtanulni a munka világából, akkor az az, hogy mielőtt csinálunk valamit, kérdezzük meg, hogy mi a cél. Ezt 2005# nagyon. Döbbenetes, hogy mennyi mindent csinálunk úgy, hogy nem tűzünk ki célt hozzá. Egészen ijesztő. Dolgozunk 2015# és dolgozunk, és meg se tudjuk mondani, hogy mi a célunk. Ez amilyen egyszerű, annyira döbbenetesen nagy 2024# jelentőségű, és amilyen nagy jelentőségű, annyira nem szoktuk csinálni. Ez mindig megdöbbent. Nem egyszer ugye 2034# ott a SOTE-n, Mentálhigiéné Intézet, jönnek úgynevezett tevékenység-kísérésre. S akkor beszél, beszél, ezt 2043# csinál, azt csinál... Értem, értem, állj, állj... Mi a célod? 10 éve ott dolgozik, és nem tudja, mi a célja. Úgy 2053# nehezebb célba érni. Hát ha másért nem, már ezért érdemes célt kitűzni. Ha van cél, ahhoz lehet bizonyos 2062# terveket készíteni. Hej-haj! Tudom, biztos vagytok sokan, akik ebben ügyesek vagytok, de a többség számára egy 2071# újdonság az, hogy "Tűzzek ki célokat?" 2075# Beszéltünk az életcélokról. De milyen nagy kérdés, hogy 2079# hazamentetek-e, és megfogalmaztatok-e életcélt? Igen, igen, célokat kell kitűzni. De attól még nem tudod, hogy 2087# mi, mert nem mondtad ki magadnak. Ezért a jóllét összefüggésben van azzal, hogy nemcsak megfogalmazzuk ezt az 2095# életcélt, hanem beszélünk is róla. Beszélünk róla, mert a róla való beszéd elkötelezetté tesz. Ez nagyon jó. Nem 2103# kell külön energiát befektetni, elmondom mindenkinek, és akkor már ciki nem megcsinálni. 2110# 2110# Kik vannak jól? 2111# A cél elérésének lesznek pozitív következményei. Azok vannak jól, akik újból és újból ezeket a pozitív 2124# következményeket tudatosítják, elképzelik, akár álmodoznak róla. "Háá, na, ha befejezem ezt a mai alkalmat, 2137# háhá-háhá! De jó lesz!" Fogok rendelni... Mit is rendeljek? Segítsetek! Mit kéne rendelnem? (Szusit. Ne, nem, 2151# nem!) Na, tehát milyen pozitív változás fog történni az életemben, ha ezt a célomat elérem? Pizzát fogok 2164# rendelni. Nem vagyok egy bonyolult, én egy férfi vagyok, tudod. Semmi szusi... ááá, kis tészta, legyen rajta 2178# ketchup, az, ennyi, a boldogság elég nekem. (Jó, aztán!) 2185# 2185# Azok vannak jól, akik a részsikereik nyomán magukat megünneplik, és jutalmazzák magukat. Tehát sikerült egy 2195# előadást megtartani, jöhet vacsora. Kissé jutalomként is. Ügyes voltam, na, akkor egy kicsit túru-rúru-rú. Tehát 2207# hogy vannak részcélok, sikerek, megünnepeljük, örülünk fölötte, megjutalmazzuk magunkat, ez nagyon jó. (Szusi, 2218# szusi - látom, neked ez, ez megvan.) Elmenni a cukrászdába, és na, most megérdemlem. .Jó, tehát önjutalmazás. 2230# 2230# Azok vannak jól, és ők az eredményesebbek, akik a terveiket akár le is írják, vagy valamilyen formában 2241# megjelenítik, kiraknak egy képet róla. Nem is tudom, jaj, melyik film volt az, Bruce Willis játszott benne, és 2254# volt akkor, el kellett kísérnie... (Most jutott eszembe, gyorsan, gyorsan. Állítólag most ez a legújabb rész nem 2267# olyan jó. Látta valaki? Megnézzem? Ne? De! De, na, Tibi, de, de? Jó.) el kell kísérnie egy tanút a bíróságra, és 2280# közben meg akarják ölni. Mi ennek a filmnek a címe? 16 utca. Az, az... az, jól tetszik mondani. Az egész filmben 2293# van egy végighúzódó motívum, ez pedig az, hogy ez az egyszerű srác, aki ott tanúskodik, talán valami nagy 2306# maffiózó ellen, talán így van ez, hogy ő cukrászdát akar nyitni. Egy kép a cukrászdáról. Ezt ki lehet rakni a 2318# hűtőre hűtőmágnessel. Nézni, hee, jó. Magyünk tovább. 2325# 2325# A teljesítmény elemei 2327# Nézzük most meg a teljesítmény elemeit. Min múlik a teljesítmény? Néhány érdekes dolog vár még ránk, hej-haj. 2338# Gyorsaság és lassúság 2340# A teljesítménynek az első része a gyorsaság. Az a valaki teljesítőképes, eredményes vagy sikeres, aki elég gyors 2351# tud lenni. A gyorsaság itt alapvetően arra vonatkozik, hogy képes automatizmussá tenni nagyon sok cselekvést. 2362# Egyszerűen gyorsan megtanul dolgokat, és utána ezek automatizmussá válnak. Minél gyorsabban tudja valaki a rutin 2373# dolgokat megcsinálni, annál több idő marad a második nagy csoportra, azokra a feladatokra, amelyekben lassúnak 2384# kell lenni. Tehát ha valaki a rutinfeladatait nagyon lassan végzi, akkor mindazt, amihez kellene kreativitás, az 2395# lassú, a kreativitás lassú. Tervezés - lassú, kísérletezés - lassú, emlékezés, fölidézés - lassú. Tehát annak a 2406# valakinek lesz ideje a lassú dolgokat megcsinálni, aki a gyors dolgokat gyorsan tudja csinálni. A sportban, 2417# táncban, mozgásban, rengeteg emberi feladatban tulajdonképpen, katonaságban, zenében begyakorlunk dolgokat, hogy 2428# gyorsabbak legyünk, mint a gondolkozás. Nem is kell gondolkozni, hanem csináljuk. Ezért nagyon sok mindent 2439# gyorsan tudunk csinálni, és így marad idő a kreativitásra. Tervezésre, célkitűzésre, megfigyelésre, 2449# fölfedezésre, kutatásra - ezért tudunk előre jutni. Tehát szükséges a gyorsaság, és szükséges a lassúság. 2460# 2460# Képzeljétek el, hogy ma diákokat kutatnak, és az eredménytelen diákoknál nagyon gyakran azt lehet fölfedezni, 2469# hogy nagyon tudnak gyorsak lenni, és nem tudnak lassúak lenni. Tik-tik-tik-tik, ebben jók, de amikor le kellene 2478# lassulni, azt nem tudja megcsinálni. Ha nem tud lelassulni, nem tud megfigyelni. Nem tud kísérletezni, nem tud 2488# elgondolkodni, következtetéseket levonni, nem ér rá kreatívnak lenni,csak mindig csinál valamit. Ezért egy 2497# fontos célkitűzés lehet azoknak, akik csak gyorsak tudtok lenni, hogy tudjatok lassúak lenni. 2505# 2505# Nem egyszer... hát, én, én olyan, olyan egy piszok tudok lenni. Gyóntatásban is. Valaki jön, és mondja "Jaj 2510# atya, én annyit imádkozom. Jaj, én rengeteget imádkozom." és gyorsan is beszél, és rengeteget is imádkozik, és 2516# sokat gyón, és ezt mind... Hát, ilyenkor, nem tudom, Jung szelleme megszáll, hogy hát ez az egyoldalúságú, ez 2522# nem tesz neki jót. Olyan elégtételt szoktam adni, elnézést, ha valaki magára ismer... "Na, akkor Mária néni!" 2528# Tudjátok, mert úgy szokott lenni, azt mondom neki, hogy... de ez, ez ilyen litániaszerűen tudható, hogy így 2534# megy. Azt mondom neki "Mária néni, imádkozzon el akkor egy tized rózsafűzért a szeretteiért. - Jaj, hát szoktam 2540# én a szeretteimért imádkozni. Hát hogyne imádkoznék én a szeretteimért. Reggel azzal kelek, szeretteimért 2546# imádkozom, este úgy fekszem." Nem lehet neki olyat mondani, amire így gondolkozás nélkül "Jaj, hát szoktam!" 2552# "Mária néni! Egyházközségért... - Jaj, hát én mindenkiért imádkozom. Jaj, hát az atyát is úgy szeretem, én 2557# mindenkit nagyon szeretek. - Mária néni, álljon már le egy kicsit!" Hát azt nem mondhatom neki, hogy ne 2563# imádkozzon, hogy egy kicsit lelassuljon. Nem, hát... azért, de közben ezer baja van, értitek ezt. Tehát amit 2569# lassan kéne csinálnia, azt is gyorsan csinálja, ezért nem is jut sehova, tele van emberi bajjal, emiatt még 2575# gyorsabban imádkozik, hogy jobban legyen. Ettől még rosszabbul lesz. Le kell őt lassítani. 2580# 2580# "Nyugalom Mária néni, most már 80 éves, eleve is hova siet? Tehát most már ne siessen. S akkor Mária nénivel, 2591# édes-kedves Mária néni, drága! Az elégtétel a következő: tessék elmondani egy Miatyánkot, fél óra alatt." Na 2602# ilyenkor beáll a csönd. Egy Miatyánk fél óra alatt. Tudjátok, hogy a fél óra milyen döbbenetesen 2612# elviselhetetlenül... kevés? Egyszer megpróbálhatjátok azt, hogy elkezdtek egy Miatyánkot imádkozni, de úgy, hogy 2624# egyáltalán nem érdekel benneteket, hogy a végére értek-e. Egyvalami érdekel, hogy minden szó, amit kimondotok, 2636# engeditek, hogy az hasson rátok. Hogy az nem is elsősorban értelmileg, hogy mit jelent, hanem hogy hogyan hat 2647# rád., mit hoz az belőled föl. Elmondanám, hogyha csinálunk lelkigyakorlatot, és kiadom ezt a feladatot "Akkor 2659# most mindenki menjen el, ahova akar, Miatyánkot imádkozd el fél óra, 45 perc alatt, de úgy, hogy nem kell 2670# sietned, egyáltalán nem baj, ha nem érsz a végére, csak állj meg mindig egy-egy szónál, és engedd, hogy az mit 2681# hoz föl, milyen emléket, mit tesz veled, milyen érzések, hogy kapcsolódik ez a hitedhez, az istenkapcsolat..." 2693# Azt mondanám, hogy azok, akik úgy imádkoznak, "Miatyánk-ki-vagy-a-mennyekben-szent-zzzsss-zssss", ez, tehát meg 2705# is őrülök a misén ettől. Nyugalom, állj, állj! 2710# 2710# Kiderül, hogy nagyon sokan addig jutnak el, hogy "Mi Atyánk!" Mert a mi-n is gondolkodnak, mi, tényleg, hogy mi, 2719# és... Aztán az atyánk, hát ott akkor meg már fél óra. Az én apám, mások apja, apának lenni, én mint apa, az 2728# apaság, az atyaság, gondviselő. Kiderül, hogy egyszerűen csak azt kellett neki mondani, hogy ne siessen vele, 2737# álljon meg, szemlélje. "Nagyon megdöbbentő, addig jutottam a Miatyánkban, hogy Mi Atyánk!" Ezt nagyon ajánlom. 2747# Aki állandóan rohan, nem tűzöl ki célokat, nem nevezed meg, nem tervezel, semmit nem csinálsz, csak csinálsz. 2756# Lelassulni. Főleg a fiúknak, lelassulni. 2760# 2760# Kreativitás és spontaneitás 2763# A kreativitás az lassú dolog, a spontaneitás gyors. A kreativitás lassú. Mondok rögtön egy feladatot. Képzeljük 2775# el, hogy van öt ember. Az öt ember előtt egy kosár, benne öt alma. Hogy adnátok minden embernek úgy egy almát, 2788# hogy a kosárban is maradjon egy? Öt ember, öt alma, minden ember kapjon egy almát, de a kosárban is maradjon 2800# egy. Itt elöl nagyon ütik-vágják. Hátul is megvan? Most ez egy klasszikus kreativitást fölmérő kérdés. Vannak, 2813# akik nagyon gyorsan megtalálták a megoldást. Most az lenne jó, lenne rengeteg idő, nem mondanám el a megoldást, 2825# s egy hét múlva megkérdezném "Na, megvan?" Kiderülne, hogy van, akinek egy hét múlva sincs még meg. 2837# Kreativitáshoz, rátalálni valamire, ahhoz idő kell. Nektek megvan? (Félig. Mégis csak, velem te ne 2848# piszkoskodjál!) De azért elmondom, hogy megnyugodjon a ti szívetek. Ja úgy, úgy csináljuk, mint a focimeccsnél, 2861# mikor párhuzamosan megy, hogy na, aki nem akarja tudni az eredményt, csukja be a fülét, vagy tegyen, csináljon 2873# valamit és akkor lehet rajta gondolkodni. A megoldás az, hogy kiosztunk négy almát a kosárból, az ötödik 2885# embernek pedig az almát kosarastul adjuk oda. Ez jó, ezt ha valaki "Ja!" Haj, de... 2895# 2895# A kreativitáshoz idő kell, hogy valami szülessen, az idő. Ismeritek azt a történetet, hogy egyszer egy férfi meg 2905# egy nő elmentek színházba. A színház egy kosztümös darab volt, királydráma. Persze aztán királyok haltak, 2916# királynőket végeztek ki, és a többi. A nő nagyon szerette ezt a színházi előadást, de a férfi előbb-utóbb 2926# elunta, a harmadik felvonás közepe felé már szundikált. Éppen, képzeljétek el hát nyilván a darab ihletettségére 2937# is, azt álmodta, hogy őt viszi a bakó a kivégzésre. Hát ezt álmodta. Nem horkolt, úgyhogy engedték őt álmodni, 2947# és amikor... Amikor éppen ott tartott az álmában, hogy a bakó lesújt a bárddal, akkor a felesége egy picit a 2958# nyakát megrázta "Ébredj, ébredj!" és szörnyet halt. Ahogy mondom. Mivel cáfoljátok, hogy amit mondtam, nem igaz? 2969# (Nem hallottam ám, össze-vissza beszéltek. Nem tudom, egyszerre egy ember szóljon. Hát itt nem, nem tudok 2979# eredményt hirdetni. Jó, jó. Az a gyanúm, hogy van akinek megvan a megoldás, van akinek nem. Úgy van, szuper! Úgy 2990# van.) Tehát azért nem lehet igaz a történet, mert ha meghalt volna, nem tudnánk, hogy mit álmodott. 3000# 3000# Ahhoz, hogy eredményesek legyünk, érdemes a gyors részét a dolgoknak gyorsan tudni csinálni. Bevésni, 3008# automatizálni, csinálni, egyszerűen csak csinálni. Azok az emberek az jutnak az életútjukon legelőrébb, akik a 3018# gyors dolgokat nagyon tudják az elején gyorsan csinálni. Gyorsan végez el valamit, gyorsan, a másik még csak ott 3028# éppen még piszmog, ő meg már beadta a dolgozatát. Tehát a gyors részét gyorsan. De aztán jön a második dolog, a 3038# lassú részét, lassan, különben nem lesz hosszú távon eredmény. A lassú részét lassan. Na, most jön egy újabb 3048# nagyon izgalmas dolog. 3050# 3050# Kutatás - gyerekek intelligenciája és eredményessége 3054# Gyerekeket kutatgattak, és arra voltak kíváncsiak, mondom az elsőt. Ezt mindannyian fogjátok tudni, de hogy 3062# vajon miért van így. Azt nézték meg, hogy általános iskolában a kisfiúk vagy a kislányok, fiúk és a lányok 3071# intelligenciája mutat-e magasabb értéket. Az derült ki, hogy nagyjából egyforma, a fiúké néha itt-ott egy picit 3080# magasabb volt. Körülbelül ez derült ki. Igen ám, de az iskolai eredményesség szempontjából a lányok újból és 3088# újból és újból és mindenhol eredményesebbnek bizonyultak. Akkor tehát itt nem az intelligencián múlott, hanem 3097# valami máson. A kutatók arra gondoltak, hogy lehetne a legfrappánsabban megtalálni azt a valamit, amitől egészen 3106# nyilvánvalóan a lányok eredményessége magasabb, mint a fiúké, miközben az intelligenciájuk ugyanaz? Kérdés, 3115# megint a kreatív munka, szerintetek mi volt ez? Tessék? "Lustaság." Ühüm. "A lányok szabálykövetőbbek. Fegyelem, 3124# szorgalom." Na, hát a lányoknak, vagy a hölgyeknek jó önismerete van. Ha egyetlen szóba kéne sűríteni, hogy 3132# ugyanannyi intelligencia mellett miért eredményesebbek a lányok az általános iskolában, akkor ezt a szót kellene 3141# mondanunk, hogy az önfegyelem miatt. Hogy mi miatt van ez az önfegyelem, az egy másik kérdés. Hogy ez 3149# szabálytisztelet, megfelelni akarás, félelem... bármi, ez egy másik kérdés, de hogyha a személyiségjegyet 3158# nézzük, akkor akár így is mondhatnánk, hogy az erényt, ami miatt ez lehetséges, akkor azt kellene mondanunk, 3166# hogy ez az önfegyelem. Hej, de furcsa ez! 3170# 3170# A XX. század legvégén az amerikai kutatók maguk is elcsodálkoztak, hogy egy ennyire, a régi antik világból 3179# származó erényre találtak. Tehát az önfegyelem. És milyen érdekes, hogyha most megnézzük, Richard Rohre sokat 3189# beszél erről. Hogy az élet második felében azok az emberek tudnak eredményesebbek lenni, akik az élet első 3199# felében megtanulnak néhány alapvető erényt, például az önfegyelmet. Az önfegyelem hiánya 20-30-40 éves korig nem 3210# is annyira látványos. Hát, kicsit, kicsit ez, kicsit... De ahogy megyünk tovább az életben, egyszer csak 3219# kiderül, hogy óriási különbségek vannak már azok között, akiknek van erény szinten önfegyelme, s azok között, 3230# akiknek nincsen. Mert az önfegyelem hiányában a hosszú távú célok nem érhetőek el, mert mindig a rövid távú 3240# dolgok elviszik a figyelmet. Emlékeztek, a jóllét-kutatás pedig ezt így mondta, hogy képes összeszedettnek 3249# lenni, koncentráltnak lenni, önátadottnak lenni. Ennek egy része az önfegyelem. A gyümölcse a koncentráltság. 3260# 3260# Jaj, eszembe jutott a magasugró apukám, Dick Fosbury, aki kitalálta a flop-ot. Tudjátok, ez a háttal ugrás. 3270# Tudjátok, hogy ő miért találta és hogyan találta ezt ki? Miért kezdett el ő hátrafele ugrani? Mi vezette őt 3281# erre? Tessék? "Nem lehetett hasmánt..." Na, te milyen szakszavakat tudsz. Ez a kreativitásról szól. Senki nem 3292# szokta tudni, pedig ez nagyon izgalmas sporttörténeti huncutság. Ugyanis télen a tornateremben zajlottak a 3302# testnevelés órák, többek között a magasugrás. De a tornaterem nem volt túl nagy, és a legtöbb ember jobb kezes 3313# és bal lábas. Jobb kéz, bal láb, a legtöbb ember így van. Akkor már voltak szivacsok, amire rá lehetett esni, 3324# hát hiszen a tornateremben voltunk, ott nem lehetett homokba. Tehát szivacs volt, magasugró állvány volt, és 3335# ugye ebből adódóan úgy rakták le egy oldalra a szivacsot, hogy neki lehessen futni innen. Nekifutottak az 3345# emberek, és a léchez közeli lábbal ugrottak el, ezzel lendítettek, és akkor ebből lehet egy hasmánt technikát 3356# csinálni. Igen ám, de ez a szegény Fosbury bal kezes volt, meg jobb lábas, és itt meg fal volt neki. Szűk volt a 3367# tornaterem. Lehetőségek - korlátok, lehetőségek - korlátok. De őbenne volt egy vágy, hogy ő szeretne magasat 3378# ugrani. Ezt a célját nem adta föl, de képes volt a célját... Mit csinált? Azt mondta "Valami olyan technikát 3389# kell kitalálnom, amivel lehetővé válik, hogy én is ebből az irányból tudjak futni, na de nekem a másik lábam az 3400# elugró lábam, tehát egy olyan technika kell, hogy a léctől távolabb eső lábamról ugorjak el. Ebből találta ki a 3411# flop-ot. A léctől távolabb eső láb, és akkor így lehet valamit csinálni. Mit szóltok? Ez a kreativitás. Jaj, ezt 3422# olyan jól esett elmondani. 3425# 3425# Harmadik gondolatunk, tehát megtanulni gyorsnak lenni, automatizmusok, rutinok, megtanulni lassúnak lenni... A 3435# harmadik alapvető szempontunk akkor a tanulásnak a sebessége. A tanulás sebessége ugyanis arányban áll a tudás 3445# mennyiségével. Rövidebb idő alatt több mindent sajátít el. Most kezdenek... Hú, izgalmas dolgok! 3455# 3455# Szenvedély és kitartás 3458# Még van valami, ami jellemző az összes sikeres emberre. Na mit gondoltok, hogy mi? Egyszerű nagyon. (Hogy? 3474# Önbizalom? Jó, jó, az egy... önbizalom... mm-hmm. Na? Aha! Kitartás.) Képességek és erőfeszítés. A teljesítmény 3491# titka: képességek és erőfeszítés. Képességek, erőfeszítés, és az erőfeszítésnek van egy igazi 3506# csúcsteljesítménye: eltökéltség. Az eltökéltségnek pedig két része van: szenvedély és kitartás. A 3520# legeredményesebb emberek egyszerre szenvedélyesek és egyszerre kitartóak. Az eltökéltség. Szenvedélyesség és 3537# kitartás együtt. 3540# 3540# Zenei tehetségeket vizsgáltak. Sikeres embereket néztek, és arra voltak kíváncsiak, hogy mennyi erőfeszítésükbe 3550# tellett az, hogy végül is olyan eredményesek legyenek, amilyen eredményesek lettek. Kijött egy nagyon egyszerű 3560# szám, ezt rögtön meg is osztom veletek. Az derült ki, hogy az átlagon felüli teljesítmény eléréséhez heti 60 3570# órát kell legalább gyakorolni. Heti 60 óra. Képesség, erőfeszítések. Képesség, erőfeszítés - heti 60 óra. Ezért 3580# olyan érdekes, hogy mi kívülről általában a képesség részét látjuk. "Ja, hát ha énnekem annyi eszem lett volna, 3590# mint Einsteinnek! Olyan kreatív lettem volna, mint Edison! Ja, ja, hát de én nem vagyok olyan." Látjátok, ez a 3600# séma. "Jaj, hát én bele se kezdek. Mire jutnék én, ugyan már." Közben ezek az emberek általában irgalmatlanul 3610# sokat dolgoztak. Ezt a részét látjuk kevésbé. 3615# 3615# Látjátok, most akkor az erőfeszítés az eredményesség szempontjából két nagyon fontos összetevőből áll. 3625# Szenvedély és kitartás. Mikor a kutatók rájöttek, hogy a szenvedély és a kitartás ennyire fontos az erőfeszítés 3636# szempontjából, akkor csináltak mindenféle indexeket, mindenféle mérhető cuccot, amivel nem fárasztalak 3646# benneteket, és elkezdték nézni például az első éves katonai akadémiára fölvetteket. Arra voltak kíváncsiak, hogy 3658# megjósolható-e, hogy nyáron az 1 hónapos nagyon durva katonai kiképzést kik fogják tudni megcsinálni, és kik 3669# nem. Pontos összefüggés derült ki a között, hogy akikben megvolt a szenvedélyesség és a kitartás, ők végig 3679# tudták csinálni. Akikben csak képességek voltak, de nem volt a másik oldalon szenvedélyesség és kitartás, vagy 3690# csak kitartás volt, nem volt szenvedély, csak szenvedély volt és nem volt kitartás, ők belebuktak, vagy sokkal 3702# nagyobb eséllyel buktak bele. 3705# 3705# Elisabeth Kübler-Ross: Élet - leckék 3708# Olvasnék akkor valamit. Á, melyik legyen, melyik...? Piros? Ez? Tréfálsz velem. Elisabeth Kübler-Ross: Élet - 3720# leckék. Elisabeth Kübler-Ross arról híres, hogy haldoklókkal foglalkozott egy életen keresztül. Ennek a 3730# legnagyobb szaktekintélye lett, tulajdonképpen a segítőket amikor haldoklókkal való munkára tanítják, akkor őt 3742# tanítják, hogy mit mondott Elisabeth Kübler-Ross. Hallgassatok meg egy történetet. 3750# Carlos egy 45 éves férfi, akiről a vizsgálatok megállapították, hogy HIV vírussal fertőzött, lassanként tanulta 3762# meg az erő leckéjét. "Először (idézek már tőle) elveszítettem az állásom. Aztán lejárt a rokkantsági segélyem, 3773# aztán elveszítettem a biztosításom. Mielőtt észhez kaptam volna, már egy otthonban éltem, és túl beteg voltam 3784# ahhoz, hogy dolgozzak. Az életem rémálommá vált. Egy klinikára jártam egészséggondozásra. Beszéltek ott nekem 3795# egy orvosi kísérleti programról, amelybe talán bekerülhetnék. Ezért aztán jelentkeztem, majd elvégezték rajtam 3807# az első vizsgálatot, aztán várni kezdtem. Eltelt 1 hét, majd 2, aztán 4 hét, aztán 5. Egyre rosszabbul éreztem 3818# magam. Folyton azt mondták, a jövő héten megkeresnek. Állandóan be kellett járnom a kórházba, hiszen már 3829# telefonom sem volt. 7 hét elteltével már alig tudtam elmenni a klinikáig. Annyira elfáradtam és olyan nehezen 3840# kaptam levegőt, hogy útközben le kellett ülnöm a járdaszegélyre. Néztem az utcát és azt gondoltam, ennyi volt, 3852# ez lesz a vége. Ez nem az első nagy kihívás volt az életemben. Nagy szegénységben nőttem föl, egy farmon 3862# dolgozva. 11 éves koromban kaptam meg az első pár cipőmet. Annyi mindent túléltem gyerekkoromban. Mi lett 3873# mindabból a bátorságból és elszántságból, ami akkor volt bennem? Csak ültem ott és sírtam és azt gondoltam, ne 3885# most, kérlek, ne itt. Még sok mindent akarok tenni. Még meg akarom érni az ezredfordulót. Mindig arra vágytam, 3896# hogy két évszázadhoz is tartozzam. Sírtam, mert minden erőmet elveszítettem. Úgy éreztem, mintha a lelkem 3907# sorvadásnak indult volna. Kezdtem elveszíteni önmagam. Itt kell hát most meghalnom? Azután megütött egy érzés: 3918# Hiszen még mindig itt vagyok. Tényleg elszállt minden erőm? Sikerült fölállnom, s eljutottam a klinikáig. Azt 3930# mondtam a nővérnek: Nővér, a testemnek segítségre van szüksége. Nincs már időm, nem tudok tovább várni, nem 3941# várhatom meg, hogy valaki bevegyen a kísérletbe. Kell lennie valamilyen módjának, hogy új gyógyszereket kapjak. 3952# Amiért annyira kitartó voltam, a nővér besorolt egy másik programba, amely másott zajlott ugyan, de még volt 3963# benn egy szabad hely. Még azon a napon új gyógyszer kombinációt kezdtem szedni. Mostanára, 2 év elteltével a 3975# szervezetem újra fölépült. Többé nem haldoklom. Az egészet most arra vezetem vissza, hogy azon a napon 3985# fölidéztem egykori erőmet. Ha nem idéztem volna vissza az erőm, már régen meghaltam volna." 3995# 3995# Egyszerre a szenvedély, hogy "Élni akarok!", ennek a fölidézése. "Nem, hiszen nekem van valami dolgom, én a 4004# milleniumot meg akarom élni!" És utána annyira kitartó voltam, hogy a nővér azt mondta, hogy "Akkor beveszem 4014# magát egy másik programba." Milyen gyönyörű az, ahogyan a lehetőségeit a korlátokhoz képes igazítani. 4023# Emlékeztek, ezzel kezdtük. Zseniális, hogy valaki egyetlen mondatban azt tudja mondani "A testemnek segítségre 4033# van szüksége, már nincs időm arra, hogy ezt megvárjam. Másra van szükségem." Emlékeztek, ezt nem idéztem föl az 4043# ismétlésnél, de hogy akkor tudunk eredményesek lenni, ha vannak társaink a célunk eléréséhez. Társ-támogatás. 4053# Megyünk a hegyre. Ha többen megyünk, könnyebbnek tűnik följutni. Társ-támogatás. Azok elégedettek a házastársi 4063# kapcsolatukban, ahol a társ-támogatás minősége jó. Nem egyszerűen csak van férjem, hanem megélhetem, hogy ő 4073# támogat engem. Akkor ennek sok elemét néztük meg tavaly, meg tavaly előtt. 4080# 4080# Lackfi János: Milyenek a magyarok? 4083# Van még pár perc. Erőfeszítés, szenvedély és kitartás. Ugye, ez van az egyik oldalon, másik oldalon... 4092# Képességek, lehetőségek, alkalmasság. Csak hogy ebből villantsunk föl valamit, megjelent nem olyan régen Lackfi 4101# János: Milyenek a magyarok? című könyve, talán ismeritek, nagyon jópofa. Egyébként egy "körösztény" ember, csak 4111# úgy mondom. Ez lesz most az esti mese. 4115# Találékonyság 4116# A magyar ember látott egy reklámfilmet hazájáról, s azon föllelkesülve eltökélte magában, hogy a mai napon csupa 4126# olyan dolgot vesz majd igénybe, amit magyar föltalálók ötleteinek köszönhet az emberiség. 4134# Kezdetnek fogott egy golyóstollat (Bíró László, 1931.), fölrótta egy papírra csupa nagy betűkkel, hogy 4143# TALÁLÉKONY MAGYAROK. Majd egy mágnessel a hűtőgépre (Szilárd Leó 1929.) tapasztotta az emlékeztetőt. Ezek után 4153# az ablakhoz lépett, csupán azért, hogy elhatározásához hű maradjon. Egy kétcsővű vadászpuskával (Petzval József 4162# 1840.) átkukkolt a szomszédba, ahol sajnos éppen nem öltözködött a szomszédasszony. Amúgy is köztudomású, hogy a 4172# magyar nők a legszebbek a világon, bár nem tudni pontosan, ki és mikor találta föl őket. Ekkor előszedett egy 4182# doboz gyufát, melyet a cipőtalpán már nem tudott meggyújtani, mint a vadnyugati filmek sztárjai, ezért kapta a 4192# biztonsági gyújtó nevezetet (Irinyi János 1836.), rágyújtott egy cigarettára, amelyet ugyan nem a magyarok 4201# találtak föl, hanem egy japán hiedelem szerint maga az ördög. De azért roppant jól esik a nap kezdetén, amikor a 4211# magyar ember, és az ember úgy általában még frissen kapja a vérét még fölkorbácsoló nikotintengert. Nehéz 24 óra 4221# áll előtte, tudta jól. 4223# Kicsit nézegette a hologramos matricát (Gábor Dénes 1947.) egy nemrég ajándékba kapott CD tokján, majd bárminemű 4233# egészségkárosodás megelőzése céljából, persze hazafias okokból beszedett egy bika dózisnyi C-vitamint 4242# (Szent-Györgyi Albert 1931.), abból baj nem lehet. Telefonált egyet a vezetékes telefonjáról abban a jóleső 4252# tudatban, hogy a telefonközpont ötletét is magyar agy szülte (Puskás Tivadar 1878.). Automata fényképező gépével 4262# (Mihályi József 1938.) lekattintotta a szomszédasszonyt ruhában, ez is több, mint a semmi. Betette lágy anyagú 4271# kontaktlencséjét (Győrffy István 1959.), ami járt némi kellemetlenséggel, hisz nem volt szemüveges, és most is 4281# csak a hazája iránti tiszteletből helyezte szemgolyójára ezt a zavaró műanyag hártyát, mely némileg 4290# elbizonytalanította látását és térérzékelését egyaránt. Ezért aztán, hogy megnyugodjon, játszott egy kicsit a 4300# komputerén (Neumann János 1944.), mégpedig a hipermodern 3D szemüveg segítségével, melyet élete kockáztatásával 4310# lopott el egy kutatóintézetből (Rátai Dániel 2010.). Ki mondta, hogy könnyű lenne egy igazi hazafi élete? 4319# Ezután kirakta a Rubik kockát, ha nem is rekord eredménnyel (Rubik Ernő 1976.). Föltett egy bakelit lemezt a 4329# hagyományos lemezjátszójára, s benézett a színes tévéje műsorába is tudva tudván, hogy mindkét találmányt 4338# Goldmann Károly Péter jegyeztette be, mégpedig ugyanabban az évben, 1948-ban. Ezek után kinyomtatta Excel 4347# táblázatba (Simonyi Károly 1974.) a további tennivalóit, s elégedetten lépett ki az utcára. Anyagilag nem lévén 4357# túlságosan eleresztve, nem látott más lehetőséget, minthogy ellopjon egy újabb évjáratú Ford T-modellt (Galamb 4367# József 1908.) és addig furikázzon vele a városban, míg egy félreeső helyen parkoló dízelmotoros BMW-re (Anisits 4377# Ferenc 1983.) nem bukkan. Pár kör után ezt a járgányt is az út szélén hagyta, s hosszan nézegetett be a 4386# különböző parkoló autók ablakán, míg nem talált egy Chevrolet-et, amely automata sebváltóval (Bíró László 1932.) 4396# volt ellátva. Ezek után már gyerekjáték volt meglovasítani egy riasztóval föl nem szerelt, de amúgy remekül 4405# felújított VW bogarat, melynek szimbolikussá növekedett design-ja Berényi Béla munkájának része (1925.) Talán 4415# mérsékelten jó ötlet ezek után biciklin menekülni, ám az erős délután fények ellenére így juszt is bekapcsolta a 4425# lámpát működtető dinamót. (Jedlik Ányos 1861.) 4429# A rendőrök azonban így is elkapták. Legnagyobb szerencséjére egy helikopterbe (Asbóth Oszkár 1928.) tuszkolva 4439# szállították el. Miközben hátratekert kézzel vergődött az imbolygó padlón, némi mélabúval arra gondolt, milyen 4449# kár, hogy a bilincset nem magyarok találták föl. A listát fejben végigpörgetve azon is sajnálkozott, hogy a mai 4458# napon nem sikerült Pulitzer-díjas újságíróval kezet szorítania (1917.) és lemaradt a fényáteresztő üvegbeton 4468# látványáról is (Losonczi Áron 2001.) Aztán eszébe jutott, hogy még nem egészen esélytelen, s a fedélzeten 4477# uralkodó hangzavarban elkezdett csengő hangon szolmizálni, mégpedig a világszerte népszerű zenetanítási 4487# technika, a Kodály-módszer vívmányait fölhasználva (Kodály Zoltán 1929.) 4493# Akkor már nem maradt más hátra, mint hogy szenvedély és kitartás, és akkor szép estét nektek! Jutalmazzátok meg 4503# magatokat, mert nagyszerűen végigültétek ezt a mai alkalmat, s akkor a következő alkalommal találkozzunk a 4512# szokásos helyen. Még egyszer, nagyon köszönöm, hogy itt is együtt voltunk. (taps)
20130219 ¤ Lejegyezte: Vinkó Zoltán Tamás