2013.02.12-masodpercjelolessel
A pálferi wikiből
20130212 ¤
0000# Köszöntlek benneteket! Isten hozott mindannyiótokat! 0004# Belecsapunk, belekezdünk, mert nagyon értékes az idő; nagyon értékes az élet. Nehogy itt elpazaroljuk, 0013# eltékozoljuk! 0014# Emlékeztek talán, most már második alkalommal azzal a kilencedik sémával foglalkozunk (és nem a sémán van itt a 0024# hangsúly, hanem azon, amit a séma kifejez; a sémának azon tartalmán, amire rácsodálkozhatunk - elsősorban talán 0034# érdemes saját magunkkal kapcsolatosan, nem annyira másokat elemezgetve)... A téma pedig: 0041# A kudarcra ítéltség séma 0043# A kudarcra ítéltség sémát (merthogy már most ez a kilencedik sémánk) nagyon ügyesen, okosan megkülönböztettük 0053# másik két sémától. Mert a csökkent értékűség, szégyen séma arra vonatkozik, hogy énvelem valami alapvető nagy 0063# baj van. Az a személyemre vonatkozik. Ezért is társul hozzá a szégyen! 0069# Tehát: énvelem valami alapvetően nagy baj van. És aki a csökkent értékűség, szégyen sémával él, meg is tudja 0078# mondani, hogy mi az az alapvető nagy baj, amiért ő ciki vagy gáz, béna. 0085# 0085# És megkülönböztettük a kudarcra ítéltség sémát az alkalmatlanság, függőség sémától is, mert ott pedig nem arról 0094# van szó, hogy én magam gáz vagyok, ciki vagyok, béna vagyok, hanem: hogy alkalmatlan vagyok arra, hogy az 0102# életnek leghétköznapibb, természetesebb dolgait egyedül képes legyek megtenni. Ezért tehát olyan kapcsolatokra 0111# van szükségem, amelyeket a függőséggel lehet jól leírni. Így aztán most pontosabban meg tudjuk mondani, hogy mi 0120# is a kudarcra ítéltség séma lényege. 0123# Ott pedig arról van szó, hogy a hiedelmem lényege: a teljesítőképességem alapvetően hiányzik. Nem vagyok képes 0132# megfelelően teljesíteni, megfelelően eredményeket, célokat elérni. Erre vonatkozik ez a séma. Tehát: 0141# Én azt az állást sose kapom meg. Én azt az iskolát sose végzem. Az a vizsgát sose rakom le. Azt az osztályt sose 0150# fejezem be. Engem oda sose vesznek föl. Én abban sosem leszek ilyen-olyan-amolyan. Nekem annyi pénzem sose lesz. 0159# Én ott sose fogok lakni. Nekem az sosem lesz, és és és és... 0164# Tehát valami, ami a teljesítménnyel kapcsolatos, és hogy én azt gondolom magamról - és meg is tudom mondani, 0173# főleg másokkal összehasonlítva - hogy hát belőlem alapvetően hiányzik valami, ami ahhoz kellene, hogy a 0181# céljaimat el tudjam érni, hogy érdemes vagy sikeres legyek. Pontosan tudom, hogy mi. "Sajnos akaratgyenge 0190# vagyok. Ez a baj. Minden oké, csak az akaraterő..." 0194# Jaj, hát ez olyan volt, mind Csaba, két évvel ezelőtt... az öreg lovag. 0200# Háromféle módja lehet annak, amikor még nem gyógyultunk ki a séma hatása alól. 0206# 1) Amikor a séma logikája teljesen meghatároz bennünket, akkor történik az, hogy kudarcot kudarcra halmozunk, és 0215# egy önbeteljesítő jóslatként - miután azt gondoljuk, hogy úgysem vagyunk képesek megtenni, elérni, odajutni, 0224# megcsinálni, sikeresnek lenni - ezért aztán nem is teszünk bele elég energiát, nem is figyelünk rá eléggé, nem 0233# szánunk rá annyi időt, amennyit kellene - tehát tulajdonképpen a hiedelmünk kudarcra ítéli a tetteinket, a 0242# vállalkozásainkat; és ez megerősíti a hiedelmeinket: mondtam én, hogy alkalmatlan vagyok rá. Már hogy az 0251# eredmény, vagy a célt vagy a sikert elérjem. 0254# 2) Amikor pedig azt teszem, hogy nem szeretném állandóan átélni azt, hogy kudarc, hogy eredménytelenség: ezért 0263# aztán nem is vállalkozom sokra. Ezért hátralépek és messze a lehetőségeim, adottságaim, képességeim mögötti 0272# feladatokat, célokat vállalok csak el. Így egyrészt eredménytelen, sikertelen lesz az életem. De lesz ennek egy 0281# másik összetevője is: nem lesz benne örömöm se! 0285# Hiszen nincs semmi, amiért bevetném magam - mert kerülöm a kudarcot - ezért aztán nem vetem be magam semmiért. 0294# Erőt vesz rajtam az unalom, a céltalanság, az értelmetlenség. 0299# 3) Amikor túlkompenzálom a séma logikáját. Vagyis: kívülről azt látjuk, hogy az illető nagyon is eredményes! 0308# Nagyon is sikeres! Nagyon is el tud érni számára fontos célokat! Belül azonban van egy nagyon sajátos átélés, 0317# egy élmény ezzel kapcsolatban: hogy a kudarc a küszöbön áll. 0322# Bármikor bukhatok! Ez tulajdonképp csak ideig-óráig van. Szinte véletlenszerű, hogy ez most sikerült. Nem is 0331# tudom, hogy sikerülhetett. Hát ez biztos, hogy nem én... Ez valahogy véletlenül jött össze. 0338# Tehát, miközben esetleg eredményes is, nagyon nagy szorongással fizet ezért az eredményességért. Tehát ahogyan ő 0347# eljut a célba (majd a célban is) nem önfeledten tesz valamit, hanem szorong és szorong és szorong. Útközben is, 0356# meg még akkor is, amikor már ott van az eredmény. Mert ez bármikor eltűnhet, semmivé foszolhat, és kiderülhet, 0365# hogy "ó, hát dehogyis..." Hanem csak véletlenszerűen kicsúszott egy jó eredmény. 0372# Képzeljünk el egy sportolót, akit megkérdeznek a bajnoki cím után, hogy ez hogy sikerült? Hát, véletlenül. 0381# Véletlenül. Egyszer csak... Magam se értem, úgyhogy egy kicsit elnézést is kérek a sporttársaimtól, hogy most én 0390# győztem. Tényleg. Hogy ennyi bánatot okoztam sokaknak, akik mennyit dolgoztak a sikerért! Míg én csak itt 0399# valahogy tébláboltam; mondták, hogy ott a cél, és hogy gyerünk, és hát... Lehet, hogy legközelebb nem is 0407# indulok, mert ennyi keserűséget okozni másoknak nem esik jól. 0412# Tehát a harmadik: hogy túlkompenzálom a kudarcra ítéltségnek a belső hiedelemvilágát. 0419# Így jutottunk el oda, hogy próbáltunk egy lényegre törő rendszert valahogy felvillantani. Vagyis: a kutatások 0428# alapján (akármilyen egyszerűen is hangzik, de nagyon nagy okosság van benne) hogy akkor tudunk jól célba érni 0437# (és ez az életünket hosszú távon akkor teszi jó életté (nem morálisan jó életté most, hanem a jól-lét 0445# szempontjából), hogyha a szükségleteink esnek egybe a céljainkkal. Ha a céljaink egybeesnek a szükségleteinkkel. 0454# Hosszútávúságában. Ha ezek egybeesnek: háhá! Ez egy tudományos kifejezés volt. Egy nagyon komoly érv. 0463# Tehát a szükségletek és a célok egybeesése. 0466# De miután magunkra folyamatiságában gondolunk - hogy élünk 50 60 70 80 90 évet, sőt lesznek gyerekeink és 0475# unokáink (nektek); ebben az esetben a legmélyebb életszükségleteinket igyekszünk előhozni magunkból. Melyek a 0484# legmélyebb szükségleteink? S a legmélyebb szükségleteinkből (éppenséggel sokszor a fájdalmainkból, mikor valami 0493# nem elégül ki; mikor nagyon nehéz helyzetbe kerülünk)... Ugye, ezt tudjátok, hogy a legtöbb ember zavarba jön 0502# akkor, ha megkérdezik, hogy mi a legmélyebb vágya? Jaj, hát mit tudom én... 0508# De hogyha belegondolsz egy nagyon-nagyon nehéz élethelyzetbe, amit soha többet nem szeretnél átélni. Amikor 0517# nagyon becsaptak, nagyon elhagytak; amikor nagyon éheztél. Amikor, amikor, amikor nagyon, nagyon egyedül 0525# maradtál. Amikor nagyon... az igazi mélységes fájdalmas életpillanatainkban, pontjainkban tudjuk a legjobban 0534# megmondani, hogy mire vágyunk. Ezek tehát nagyon értékes pillanatok, mert aki mindig úgy valahogy fenntartja 0543# magát, nincs sohasem elég rosszul, hajlamos lesz a fölszínes szükségletek és vágyak alapján kitűzni az 0551# életcéljait. És közben teng-leng. Ezért a krízisek nagyon nagy kincsek! Mikor úgy igazán megpróbál az élet - 0560# legalábbis érdemes visszagondolni rá, az is jó gyakorlat. Visszagondolok, hogy akkor, amikor talán soha 0569# életemben annyira nem fájt, mint akkor. Akkor az hogy is volt? És amikor már kezdeném nagyon rosszul érezni 0578# magam, akkor kérdezd meg magadtól, hogy most mi a legfontosabb vágyad? Na, ott már van egy fontos szükséglet! 0587# 0587# Tehát: legalapvetőbb, legmélyebb szükségletek. Abból fölismerjük (sokszor a hiányukban) a legmélyebb vágyainkat. 0596# A legmélyebb szükségletek, vágyak kijelölik a hosszú távú életcélokat; és aztán a vágyak és szükségletek 0604# megmutatják annak az etikáját, annak az erkölcsiségét. Mert ezekből a vágyakból és szükségletekből valamiféle 0613# cselekvésmód is származik és fakad. Mégpedig az alapján, hogy a szükségletekből tudjuk igazából kristályosítani 0622# azt, hogy mi az érték? 0624# Természetesen személy is lehet érték. És csoportok és közösségek lehetnek a legfontosabb értékek. Tehát nemcsak 0633# tárgyszerű értékeket ismerünk. De miről mondjuk azt, hogy érték? Hogy egy mély szükséglettel és vággyal van 0642# összefüggésben. Onnan tudjuk, hogy érték. 0646# 0646# Ha valamit értéknek tartunk, de nincsen valami mély vágy, szükséglet háttere, alapja - ködszurkálás! 0654# Ködgörgetés! Ködépítkezés! 0656# Ehhez a rendszerhez még valamit hozzátehetnénk: tehát legmélyebb vágyak, legmélyebb szükségletek - ebből tudjuk 0665# az értékeket. Az értékhez az utat valamiképpen maguk az értékek, szükségletek, vágyak egyfajta erkölcsiség 0674# formájában jól kijelölik. Pontosan tudjuk, hogy egy célnak, egy értéknek az eléréséhez milyen magatartás 0683# passzol, és milyen nem. Ha én hosszú távon akarok boldogan élni valakivel, akkor nem rugdoshatom őt minden nap! 0692# (11.37) 0693# De sokan így gondolják mégis. Ugye? Oltár előtt esküdtek, tehát az életre szól - de azért minden nap rugdossák a 0702# másikat. Ugye, azért furcsa? (Úgy magunk között szólva. Legalább mi ketten értsünk egyet! Szóval...) 0711# Ehhez kapcsolódnak az értékek. De még valami más, valami nagyon szép: ez pedig a reménység. Pár évvel ezelőtt 0720# beszéltem erről: alapvető szükségletek - fölismerjük a legmélyebb vágyainkat. És a legmélyebb vágyainkból meg 0729# tudjuk mondani, hogy mi a reményünk. S aztán ez a reménység végig tudja kísérni az utunkat, ameddig a céljainkat 0738# el nem érjük! 0740# 0740# És tudjátok, mi a különbség a remény és az optimizmus között? Az optimizmus azt jelenti, hogy "de szeretném; 0747# jaj, de vágyom rá; jaj de cuki lenne, ha; jaj, de boldog lennék"... A remény pedig az, hogy ez így lesz! Ez be 0755# fog teljesedni! De még várni kell rá. Még hosszú út van addig, ameddig az úgy lesz. 0762# Még most csinálni kell, még most be kell vetnem magam. De azért remény, mert még nem teljesedett be; de be fog. 0770# Az a remény. 0771# Ezért van az, hogy nagyon sok ember nem is tudja, hogy mi a reménye. A vágyairól beszél. Úgy szeretném, úgy 0778# vágyok rá... ezt akarom! Óhajt valamit, és erre azt mondja, hogy reméli. Á-á! Azt ő nem reméli! Csak vágyik rá. 0787# 0787# Sokkal szilárdabbá válik az úton való maradásunk, ha a szükségletekből, vágyakból meg tudjuk mondani, hogy mi a 0797# reményünk. Pl. azt mondom: 0800# Az az én szükségletem, ebből adódó vágyam, ebből tud tudom mondani, hogy hatalmas érték számomra az emberi 0810# kapcsolataim minősége. Hogy hogy vagyok én a barátommal. Hogy vagyok a házastársammal, az anyukámmal, a 0820# gyerekemmel! Ez egy mély szükséglet, mély vágy - ahogyan kapcsolódunk. Szeretném ezt jól, jól csinálni! Valahogy 0830# ügyesnek lenni. Másoknak javára lenni ezekben a viszonyokban. Ez a VÁGYAM! Ezt óhajtom, ezt remélem. 0840# Mi a reményem? Mert ez a vágy. De mi a remény? (Most nekivetkőzöm.) 0847# 0847# A reményem pl. az, hogy lesznek olyanok, akik el jól tudok majd kapcsolatban lenni, és javukra tudok lenni. 0857# Lesznek olyanok is, akikkel kevésbé. S olyan is lesz, hogy valakivel életemben egyszer találkozom, és jól 0867# elszúrom. Akkor mi a reményem? A reményem az az, hogy ha valamit el is szúrtam, van rá megbocsátás, van rá 0878# kiengesztelődés. És ha bármit (egy egész picit) is jól tettem egy kapcsolatban, annak maradandó értéke. Az 0888# érték. Múlhatatlanul! Mert az már megtörtént, az már tény. Hogy mi akkor segítettünk egymásnak. Akkor ez egy 0898# maradandó érték. Ez a reményem. Hogy a legkisebb jónak is van nagy értéke - ez a reményem. S amikor elmegyek 0909# ebből a világból, akkor ezeket egyben látom. Tök jó! 0914# Úgy szoktam mondani: amikor majd dobbantok innen. 0919# Az utolsó nagy ugrás. Hitty! És akkor... Ok. 0923# Így néz ki az összefüggés. Ezt most már nem akarom hosszabban mondani. 0930# (Ó. Mi lett veletek? Mert én... jól van, jól van... Nehogy már itt elsötétüljetek. 0938# Ez ijesztő volt. OK. Menjünk akkor tovább.) 0942# Életcélok - de abból a szempontból, hogy az életcélok elérése (hogyha az életcéljaink életre szólóak) az milyen 0953# összefüggésben van a jól-léttel? Milyen életcélokat (és hogyan) érdemes kitűzni, hogy az életutunkon jól 0963# legyünk. 0964# Ugye, ez a nagy témánk. 0966# A második gondolat (erről már volt szó), hogy akik belső célokat tudnak kitűzni (belső életcélokat), ők jobban 0977# vannak, mint akik külső életcélokat tűznek ki. Külső életcél az egymillió lájk. Külső életcél a siker. Külső 0988# életcél a vonzó alak, külső életcél, hogy valakinek tetszem-e vagy sem. Külső életcél. 0996# Belső életcél pedig például az, hogy szeretnék egy közösségnek a javára lenni. Szeretném, hogy ha a házastársam 1007# jól lehetne mellettem. Az is belső életcél, ha azt mondom, hogy szeretnék egyre inkább olyan emberré válni, aki 1018# képes mondjuk a haragját kezelni. Igen. Hogyha az indulataim összevissza mennek, és ... nem, én szeretném ezt 1028# úgy csinálni, hogy a haragomból valami termékeny, valami életadó erő legyen; valami építő erő. Ezek belső 1039# életcélok. 1040# 1040# S itt jött aztán a trükk: de a belső életcél nem lehet énközpontú (ha jól is akarunk lenni). Tehát belső 1050# életcél, de nem énközpontú belső életcél! Amiket mondtam, ezt fedik. Tehát nem egyszerűen azért akarok tudni 1060# kezdeni valamit a haragommal, az agressziómmal, hogy egyre beképzeltebb legyek. Hogy aztán eljöjjek egy keddre, 1071# és azt mondjam: na, ki csinálja ezt így?!? Na? Az tuti, hogy az első ötben bent vagyok agressziókezelésben! 1081# Nem, ettől nem leszünk jól. Hogy miért, majd arról még úgyis. Persze most is beszélhetek. Csak nem akarok. 1092# De miért ne? Ezért az derült ki... (Látjátok, milyen szabad vagyok ma?... Ti isszátok meg a levét, de azért én 1102# jól vagyok.) 1104# A külső és anyagias életcélok nem vezetnek jól-léthez (ezt már a boldogsággal kapcsolatban is hangsúlyoztuk), de 1115# érdemes legalább mondattal meg is érteni, hogy miért. Mert rendben van, hogy Jézus azt mondja, hogy jobb adni, 1125# mint kapni. Meg hogy a pénz nem boldogít. (Melyiket mondta Jézus? Nem tudom, olyan tanáros vagyok az utóbbi 1136# időben. Titeket kérdezlek, hogy mire emlékeztek, meg tegye föl a kezét, meg nem tudom, mi ez velem? Öregszem. Na 1147# jó.) 1147# Az anyagias életcélok azért nem vezetnek jól-létre, mert az anyagias életcélok elérésének a logikája az, hogy 1158# titeket, embereket eszköznek kell tekintenem ahhoz, hogy ezeket a célokat el tudjam érni. Tehát, ha nagyon nagy 1168# profitot akarok, akkor a munkásaimat kizsákmányolom. Az is egy anyagias életcél, hogy "nagyon sok dolgot akarok 1179# birtokolni!" S akkor a feleségem azt mondja: Te, annyira jó... Nem vennél most nekem valamit? "Nem. NEM!" 1190# 1190# Az anyagias életcélokkal hosszú távon az a probléma, hogy a kapcsolataink rovására mennek. Márpedig a jól-lét a 1202# kapcsolataink minőségével van összefüggésben! Például a házastársi kapcsolatban való elégedettség a 1214# társtámogatás minőségével van összefüggésben, nem az egymásnak ajándékozott krémesek mennyiségével. Nem! Hiába 1227# veszel a cuncimókusodnak selyempizsamát! 1232# 1232# Az anyagias életcélok - mert negatívan hatnak hosszú távon mindenképp, radikálisan a kapcsolatainkra - szemben 1242# vannak a jól-léttel. 1244# Na most, mi az ami segíti még azt, hogy jól legyünk, abból a szempontból, hogy milyen célokat tűzzünk ki. Pl. 1255# hogyha a célkitűzésünkben egy nagyon fontos egyensúlyt tiszteletben tartunk. Ez pedig: 1264# Hogy az életünkben mindig vannak lehetőségek, kínálkozó adottságok - és mindig vannak korlátok. Azok tudnak e 1275# eredményesek lenni, akik reálisan látják a lehetőségeiket és a korlátaikat. Ez legalább olyan egyszerűnek 1285# hangzik, mint hogy a célok essenek egybe a szükségleteinkkel. De hogyha ezt mélyen megértjük, rájövünk, hogy ez 1296# nagyon nagy okosság! Ugyanis például fiatal korban nagyon sok lehetőségünk van. Fiatal korban nagyszerű dolog, 1307# hogyha egy fiatal látja ezt a sok lehetőséget maga előtt. Nagyon jó, hogy látjuk! És ezeket fontos azután, hogy 1318# összefüggésbe hozzuk a korlátokkal! Hogy lássuk, hogy mi elérhető belőle és mi nem. És ami elérhető belőle, 1329# milyen áron érhető el? 1331# És amikor idősödünk, azt kell mondanunk, hogy a lehetőségeink szűkülnek. A lehetőségek szűkülnek, nőnek a 1341# korlátok. Hogyan tud egy idős ember mégis jól lenni? A válasz nagyon egyszerű. Emlékeztek, a kutatásokra már 1352# hivatkoztunk: hogy hiedelem azt hinni, hogy az idős emberek kevésbé boldogok, mint a fiatalok. Épp az 1362# ellenkezője derül ki nem egyszer. Mégpedig azért, mert idős korban nagyon sokan egyszerűen tudomásul vesznek két 1373# dolgot. Hogy kevesebb lehetőségük van és több korlátuk. Ez az időskori jól-lét titka. 1382# 1382# Számot vetek azzal, hogy már most nem fogom tudni tizenkét másodperc alatt lefutni a százat. 70 évesen nem fog 1392# menni. A korlátaimat viszont nem valami kínkeserves szemétségnek tartom. Hogy az élet évről évre valamit 1402# megtagad tőlem. Akkor nagyon boldogtalan leszek. Ez azt is jelenti, hogy tulajdonképpen (attól függően, hogy 1412# hány éves vagyok) másfajta dinamikája van az életnek. Minél fiatalabbak vagyunk, annál inkább van nagy 1422# jelentősége a lehetőségek fölismerésének (egészségedre), és aztán: a korlátaink belátásának. 1430# Ahogy idősödünk, egyre nagyobb jelentősége van akkor a korlátaink belátásának. Hogy mit kezdünk a 1440# veszteségeinkkel? És közben a szűkülő lehetőségeink fölértékelődnek. Ez az időskori jól-létnek a másik titka. 1450# Hogy bár kevesebb dologra vagyok képes, de azt egyre jobban meg tudom becsülni. Mikor azt mondja egy néni, aki 1460# szinte a semmiből él: Az az én boldogságom, hogy lejövök ide a misére. 1467# Ugye, egy felnőtt ember vagy fiatal úgy hallja ezt, hogy "ó, szegény; ó, ó... hát ez az ő boldogsága - hát én 1477# meg nem is érek rá misére menni!". 1481# 1481# Szegény, és akkor letotyorog a misére, és akkor ez az ő boldogsága. Hát ez nagyon szomorú! 1490# És ebből mi fakad? Az a hiedelem, hogy csak meg ne öregedjünk, mert nagyon... az aztán már maga a gáz. 1500# Ugye, a kedves papos módomon cuppantom az itt élő idősebbeket. De közben meg nem így van, mert mi a lehetőségek 1511# világában vagyunk fiatalon. És mi a sokat értékeljük nagyra; a sok lehetőség! Egy idős pedig azt mondja: de nagy 1522# dolog ez! Feri atya! Addig minden rendben van, amíg templomba tudok menni! 1529# És ez nem csak a spiritualitásról szól, hanem arról, hogy ameddig ez a lehetőség megvan! Hát nem akarok én már 1540# se ide menni, se oda; se ezt nem akarom, se azt nem. Hát még a kis nyugdíjamból is adok az unokámnak! Dehogy 1551# akarok én már... Nincsenek túlzott anyagias életcéljaim! 1557# Tehát a kevés lehetőség megbecsülése idős korban - párhuzamosan a korlátok, veszteségek elfogadásával. 1567# Azok vannak sokkal jobban, akik a céljaik elérésére vonatkozóan saját magukat arra alkalmasnak tekintik. Nyilván 1578# szemben éppen ennek a sémának a logikájával. Ford - a Ford autógyár atyja - behívatta a vezető mérnökeit, és azt 1589# mondta nekik: Most arra gondoltam, hogy a nagy dobás az lenne, ha megalkotnánk a V8-as motort, egy blokkból 1600# kiöntve! V8! 1601# Amerikában akkora kultúrája van a V8-nak, hogy sokan beletetováltatják a nyakukra, karjukra; belevágják a 1612# hajukba: V8! 1613# Na most, mit mondtak a mérnökei? Egy blokkból kiöntve, V8? Hát az lehetetlen. 1621# Ford azt mondta: Nem baj, csak csináljátok. Minden eszköz a tiétek - csináljátok meg. 1629# Fél év múlva hívatta a mérnökeit. Na, hol tartotok? 1634# Sehol. Hát nem lehet megcsinálni. No, akkor csináljátok még! 1640# Eltelt néhány év, és megvolt a V8-as motor! Valaki, aki magát és a munkatársait úgy tekinti, hogy alkalmasok 1651# vagyunk arra, hogy valamit megtegyünk, amire a mások azt mondják, hogy lehetetlen. Ugye, ismeritek is ezt a 1662# mondást, hogy hogy a sikerült megcsinálni? 1666# Úgy, hogy senki nem mondta, hogy lehetetlen. Ha szóltak volna, hogy nem lehet megcsinálni, akkor a biztos nem 1677# csináltam volna. De mivelhogy nem jutott el hozzám az információ, hogy lehetetlen megtenni, így akkor... ppppty. 1688# Bocsi, bocsi. 1690# 1690# Talán a múlt alkalommal szóltam erről, hogy sokan összekeverik az életet az élettapasztalatukkal. Beszéltem 1699# erről? Ez pedig a sémára vonatkozóan jutott eszembe. Nagyon egyszerű, de talán értelmes. Hogy amikor a 1708# hiedelemvilágomat tartom a valóságnak, a hiedelemvilágom miből fakad? A saját személyes élettapasztalatomból. 1717# Hogy gyerekkorban elhanyagoltak, hogy nem mondták, hogy miben vagyok tehetséges, hogy nem bátorítottak, hogy nem 1727# segítettek nekem - ezért kialakult egy hiedelemvilágom. Nincs segítség, alkalmatlan vagyok rá, úgysem tudok a 1736# saját életemmel mit kezdeni és a többi. És mi történik? A saját élettapasztalatot azonosítom az élettel. 1745# Elég ijesztő, amikor fiatal emberek azt mondják (25-30-40) évesen, hogy "jaj, atya, hát tudom én, milyen az 1754# élet!". Ez már ijesztő. Márpedig sokan, ha nem is mondják ezt, ezt gondolják. 20-30-40 éves emberek azt 1763# gondolják, hogy ők tudják, hogy milyen az élet. Hogy azt nem érdemes, ugyan már, mindig az erőszakos győz, ugyan 1773# már, nem érdemes becsületesnek lenni nem. Ugye, hogy sokan vannak ilyenek? 30 évesen azt mondják, hogy ők 1782# tudják, milyen az élet! Na, ez a nagy hiedelem! 1786# Azt gondolni az életünk utolsó pillanatáig, hogy tudjuk, hogy milyen az élet. Hogy tudnám már?!? Rengeteg minden 1796# van benne, amit nem tudunk! 1798# Egy nagyon jópofa kutatás. 1801# 1801# A kutatók a következő kérdést tették fel az utcán sétálóknak, hogy bocsássanak meg, csak néhány percre szeretném 1809# önöket megállítani. Azt szeretném maguktól kérdezni, hogy van-e értelme jót tenni? És hogy esetleg vissza 1817# tudna-e emlékezni arra, hogy mikor tett valami olyasmit, amit másoknak a jól-létéhez igazán hozzájárult? És hogy 1825# mit gondol arról, hogy ennek mi lesz a gyümölcse, hogy van-e értelme és mi az értelme, és hogy ez miért jó? 1833# De tudjátok, mi volt a trükk a kutatásban? Hogy egyeseket az utcán bárhol megállítottak, és ezt megkérdezték 1841# tőlük. Mondtak ezt-azt. Igen ám, de voltak olyan kutatók, akik a temetkezési vállalat előtt kérdezték meg az 1850# arra járókat, még pedig úgy állva, hogy a kiírást lehessen látni. 1855# 1855# Tehát a válaszadó akarva-akaratlanul is, ahogy ott megállt, látta, hogy "Temetkezési Vállalat". 1862# S mi derült ki? Hogy ott, ahol szinte akarva-akaratlanul, talán nem is tudatosítva magában ezt, hogy 1871# "Temetkezési Vállalat"... vagyis élethosszig tartó perspektívába helyeződött a kérdés, anélkül, hogy ő 1879# gondolkodott volna rajta, vagy hogy akár ezt tudatosította volna, a válaszadók, akik a "Temetkezési Vállalat" 1888# tábla előtt válaszoltak, nagyobbra értékelték azt, hogy mások jól-létéhez hozzájáruljanak. 1896# 1896# Amikor arról kérdezték őket, hogy mondják el, hogy mikor tettek valami olyasmit, ami másoknak jó volt, akkor azt 1908# sokkal jobban értékelték, mint akik csak úgy bármelyik utcasarkon válaszoltak rá. És a hatását, gyümölcsét is 1920# nagyobbra értékelték! Hmm, hmm. 1923# Ugye, a kutatók következtetése az volt, hogy ha elég tág perspektívába helyezzük ezt a kérdést (a saját 1934# életünket és céljainkat), abból kiemelkedik a lényeges. 1940# Mondom tovább. Hát ezt biztos tudnátok magatoktól is: 1946# Magas szintű elköteleződés és bevonódás 1950# Erről már sok szó esett. Ha bevonódom, odaadom magam, elköteleződöm - ez az azt jelenti, hogy megszűnik az 1962# énközpontúság. Flow - néha. És a stressz-szint alacsonyabb, a jól-lét magasabb. Hogy ha rettenetesen unom, amit 1974# csinálok: naaagy stressz-szint, kicsi boldogság. 1979# Amerikai fociedzőt megkérdezték. Mondja, mit gondol ön arról, hogy egyesek szerint az amerikai football 1991# élet-halál kérdése. Az ön véleménye? 1995# Az edző válasza így szólt: Az amerikai foci élet-halál kérdése volna? Ez badarság! Sokkal több annál! 2006# Ez a bevonódás. 2007# Ok. A következő: 2009# Reális is elérhető életcélok 2012# Sokan vannak akik... 2014# Ugye, hogy volt az előző összefüggés? Lehetőségek, akadályok. 2021# Mind a kettőnek a tudomásul vétele vezet a céljaink eléréséhez. Lehetőségek, akadályok. Mi történik azzal a 2033# valakivel, akinek sok fontos életcélja van, de az akadályokat nem veszi számításba? Nem fogja elérni a célokat, 2045# miközben fönntartja a motivációját, hogy elérje őket, és ezért boldogtalan lesz! 2054# Ez nem a "céllal szembeni érv", hanem amellett érv, hogy az akadályokat vegyük számításba. Márpedig sokan, 2065# amikor fontos céljaikat nem érik el, akkor éppen úgy okoskodnak, ahogy az előbb mondtam. Nem arra a 2076# következtetésre jutunk, hogy "igen, ezekkel az akadályokkal legközelebb számolnom kell", hanem azt mondják: "nem 2088# érdemes erre törekedni". 2091# Na most néhány kutatás... Kérlek, erre figyeljetek (mert látom, eddig nem nagyon, mert csak jegyzeteltek meg 2103# ilyesmi...), mert aztán lesz néhány kérdésem. 2108# A kutatók arra voltak kíváncsiak, hogy kik nyernek el jobb állást a diploma megszerzése utáni két éves 2119# utánkövetéses kutatás nyomán. Erre voltak kíváncsiak. Megkértek egyeseket (vagy megkérdezték tőlük, hogy hogy 2131# jártak el), akik fantáziáltak egy jó álláson. Elképzelték, hogy ott az a jó állás, és már elképzelték, hogy ott 2143# ülnek, és ők... 2145# Másik pedig nem fantáziáltak ezen sokat. A kérdés az, hogy két év után kiknek lett jobb állása. Kiket vettek 2157# fel, kiknek lett jobb a fizetése, jobb a munkahelye, munkakörülményei, munkatársai: akik elképzelték azt a jót, 2169# vagy akik nem sokat foglalkoztak vele? Első kutatás. 2174# A második: fiatalokat arra kértek (most ez speciális), hogy, ha még nem volt párjuk, képzeljék el azt a 2186# csodálatos találkozást! Ahogy egy keddi alkalmon... Sokan megházasodtak már közülünk, ezt tudjátok? Sokan! Már 2198# gyerekeink vannak! (Na.) 2200# Hát képzeljük el, hogy éppen kifelé ott sodródunk, s egyszer csak belesodródom valakibe, ha már a farsangon nem 2212# sikerült. Azt mondja: Jaj, bocs. S ránézek: hát ő az! És villámcsapásszerűen ő is! És már az ajtón kéz a kézben 2225# megyünk ki... 2226# Vannak, akik egy kicsit gyorsnak érzékelték ezt. Jó, hát ha nem is ennyire, de ő elképzeli; el tudja képzelni, 2238# hogy hogy. Megtörténik a találkozás, és... 2243# Mások pedig, akik nem képzelik ezt el. Fél év, egy év, két év után kiknek van társa, kiknek nincs? Ki elégedett 2255# vele, ki nem? Ki mennyit tudott kezdeményezni, kapcsolatot találni. Ők? Vagy amazok? 2264# Na, már válaszoltok is. Látszik, egy kicsit föl... Akik elképzelték? 2272# 2272# Akik nem? Na, jussatok már valami eredményre! Most itt ülünk, amíg itt huzakodtok. 2282# (Mi volt a kérdés?) Hallottátok odafönt? Elismétlem - borzasztó. Így szólt: Mi volt a kérdés? 2294# Szóval tudod, hogy a lendületemet hogy lehet megakasztani egy ilyen durva bodicsekkel?! Hogy kik az 2306# eredményesebbek, az a kérdés. Emezek, vagy amazok? 2312# Amazok. Amazonok. Jól van. 2316# De jó! Most azért együtt csinálunk valamit, ez tetszik. 2323# A hiedelmek szerint azok, akik elképzelik azt a csodás találkozást, nyilvánvalóan nagyobb eséllyel - hogy 2336# szoktátok mondani? Nekem az összes szőr föláll a hátamon, de szoktam hallani, hogy "bevonzzák". Be-VONZZÁK! Hát, 2350# legnagyobb sajnálatomra közölnöm köll veletek, hogy akik álmodoztak, sokkal kevesebbet tettek érte - kevesebb 2364# találkozásuk volt, kevesebb kezdeményezésük. Néhány év múlva sokkal kisebb valószínűséggel, eséllyel voltak 2378# kapcsolatban, mint akik nem is fantáziáltak arról olyan sokat, mint "emezek". Az állásra kapcsolatosan (zsíros, 2392# zsíros állás: nagyon kevés munka egy multinál, nagyon sok lóvé) - aki ezt fantáziálta, kevesebb pénzzel 2405# dolgozott két év múlva, mint aki nem! 2409# Mi az oka ennek? Ugye, ez sokszor egy ilyen lélektani ihletésű téveszme. Ugye, hogy elképzelem, vizualizálom, 2423# bevonzom. És akkor ... ppp! 2426# Azért, mert nem egyszer ez a fantáziálás, hogy "elképzelem", a cselekvés rovására megy. 2438# 2438# Hát, ha nem, akkor nagyon jó! Erről még szeretnék beszélni. Nyilván azért is mondom ezt, mert a kutatók arra 2448# jutottak, hogy sokan, akik nagyon egy szálon gondolták el ezt a történést (hogy fantáziálok róla, bevonzom, 2458# teljesedik és jó - ez milyen kényelmes így), hogy ők a fantáziálásban is valamennyire kielégültek. Bár a jövővel 2468# kapcsolatban fantáziáltak, de ahogy úgy elképzelték, egészen jól lettek. Ugye, az agy nem különbözteti meg, hogy 2479# az valóság, vagy csak elképzelte... És ez a teljesítőképességnek, kezdeményezésnek, cselekvésnek a rovására 2489# ment. Vagyis, nyilván majd ide szeretnék eljutni: hogy mekkora jelentősége van annak, hogy elképzelem - és 2499# cselekszem. Elképzelem, cselekszem. Elképzelem, cselekszem. Elképzelem, cselekszem. Hogy a kettő együtt vezet jó 2509# eredményre. 2510# Most akkor jöjjön egy másik kutatás. Mit gondoltok, hogy a pesszimista hozzáállás (mondjuk egy enyhe pesszimista 2521# hozzáállás) vagy egy mérsékelt optimista hozzáállás segít-e jobban (ez most a kérdés) a realitás földmérésében? 2531# Tehát egy szolíd pesszimista hozzáállás, egy enyhe optimista megközelítés segít-e a realitás jobb fölmérésében? 2542# (Má' megin' ezt csináljátok. Hát komolyan mondom, nem tudom, hogy ma este mi van veletek?!? Kihívok két embert, 2552# és beszéljétek meg! ) 2554# De örülök neki... És az a jó, ha mondjátok, hogy mit gondoltok! Hát ebből csak tanulni lehet! Aki tévedett, ő 2564# jár a nagyobb haszonnal. Mert aki nem téved, az azt mondhatja, hogy "ugye, tudtam én!". Aki meg tévedett: "Hogy 2575# is van ez? A nemjóját!" 2577# A kutatásokból az derül ki (széltében-hosszában; aztán majd más irányból is szeretnék erről beszélni), hogy a 2587# helyzet reális értékeléséhez egy enyhe pesszimizmus a legoptimálisabb. Ugyanis amikor egy enyhe pesszimizmussal 2598# mérünk föl egy helyzetet, akkor a korlátokat, a kudarc lehetőségét, a várható nehézségeket is számításba 2607# vesszük. Na most: fölmértük a helyzetet, és szeretnénk a céljainkat elérni. Menet közben (miközben cselekszünk) 2618# melyik a hatékonyabb? Enyhe pesszimizmus? Optimizmus? 2623# Ááá! Most valahogy összeért a szívünk! 2626# Hát, ez nem - még csak az agyunk ért össze; azért még sokat kell dolgozni. Pontosan így van. Mert azt 2636# mondhatnánk, hogy egy enyhe pesszimista hozzáállás a korlátokat, a várható nehézségeket is föltérképezi, de 2646# amikor már nekiállunk, az első mozdulattól kezdve - ott, ha ezt optimistán tesszük, az egyrészt olyan 2655# erőforrásokat is elindít bennünk, amelyek, ha pesszimisták lennénk, nem is törnének föl. És ráadásul az 2665# optimizmust így fogalmaznám meg: az optimista hozzáállás tulajdonképpen realitásbővítő. "Én még azt is el tudom 2676# képzelni, hogy ez is legyen!". A pesszimista hozzáállás realitást megfigyelő; föltérképező. De az optimista: a 2686# realitást bővítő! Ezért nagyon is valóságos az, hogy egyesek, akik szinte irreálisan optimistán, lendületesen, 2696# sok reménnyel cselekedtek (látszólag lehetetlen föltételek között), hogy ők eredményesek lettek! 2705# Vagyis ez azt jelenti, hogy megint egy picit árnyaltabban látunk. Nem csak azt, hogy "vizualizálod és bevonzod"; 2716# ennél azért a helyzet finomabb. 2719# "Legyél mindig optimista!". Ahá. Azt már ne! 2723# Meg hogy mindig: "a lehetőségek világa". Nem, nem. Nézd csak a korlátokat! A kettő együtt. 2731# És itt is ez derül ki, hogy olyan szép az élet, ahogy ki vagyunk találva. Tulajdonképpen mi történik a 2741# kudarcainkkal? Valaki azt mondta: biztos a kezdetek kezdetén egy kis optimizmus kell? Ami olyan, mint egy finom 2751# kávé? És kiderült, hogy nem. Nem. Az van, kicsim, hogy nincs kávé. 2757# Hogy ez tesz jót a helyzet fölmérésében, érzékelésében. Mi történik, amikor némi kis szomorúság van bennünk? 2768# Természetszerűen lelassulunk. Ugye, ez történik? Szomorú vagyok, úgy megállok. Elkezdek befelé figyelni. 2777# Magyarul: morfondírozok. Vagyis, a természet eleve segít nekünk. Ezért ebből a szempontból a veszteségeink vagy 2788# kudarcaink, amelyek az akadályokkal való találkozásból fakadnak, eleve segítenek, hogy lelassuljunk, megálljunk. 2798# És meghalljuk, hogy milyen akadályokkal kell számolnunk! És közben a természet meg mennyire segít, hogy amikor 2809# meg cselekszünk - még a hormonháztartásunk is megváltozik. Elkezdünk... tik, tik, tik, tik! Ilyenkor az 2818# optimizmus segít, hogy olyan akadályokat is legyőzzünk, amelyeket nem is győznénk le, ha pesszimisták lennénk. 2829# Kozma Imre atyától tanultam azt... hú, az nagyon szép! Mikor fölkérnek vagy megkérnek valamire. Minél 2838# lehetetlenebbek tűnik, de mindig inkább jónak, annál gyorsabban szoktam igent mondani. Mert ha elkezdek 2848# ötletelni azon, hogy... Tehát, ha fölmérem, pesszimizmussal, ... Már nem is állok neki. Hát, ez lehetetlen! 2858# Mondták Ford mérnökei. Hmm. Szóval, olyan szépen vagyunk kitalálva! Hogy a szomorúság is, némi finom 2867# pesszimizmus, a kudarcaink is - ezek segítenek fölmérni a helyzetet, segítenek az akadályokkal szembenézni - és 2878# utána pedig elővesszük a másik lehetőséget, és csiiiiíííí! 2883# Volt egy fiatalember. Képzeljétek el, hogy úgy született, hogy fél lábfeje volt csak. És az egyik karja (vagy 2893# keze) tulajdonképpen vállból volt. És hát kisfiúként álmodozott arról, hogy focista legyen. Amerikai focista. És 2904# nem hagyta nyugodni a szüleit. Én focista akarok lenni. És akkor a szülei készíttettek neki egy művégtagot. És 2914# ez a művégtag, műláb focicipőben végződött. S a kisfiú órákon keresztül a művégtagos lábával lőtt. Lőtt és 2924# gyakorolt, lőtt, és gyakorolt. És képzeljétek el, hogy ez a kisfiú felnőttként már az amerikai bajnokságban 2934# játszott. Úgy, hogy nem volt rendes lába. Volt egy mérkőzés (67000 ember volt kinn), és ez a fiú az addigi 2944# bajnokságok történetében a legmesszebbről belőtt gólját rúgta. Melyik lábával? A beteggel. 2953# Ennek a fiúnak mondhatták volna, hogy "ne, ne... hát ne." 2958# De hogy itt látjuk, hogy ez a két dolog, hogy álmodni valamit és utána edzeni. Hogy ez a két dolog 2967# összetalálkozik: álmodni, edzeni. A korlátokkal szembenézni. Vagyis, hogy nekem irgalmatlan sokat kell 2977# gyakorolni. Hát az egész biztos. Nekem reggeltől estig gyakorolnom kell. De közben pedig ott az álom, és 2987# tik-tik-tik-tik-tik! 2989# 2989# Valaki ezt úgy fogalmazta meg, hogy ha valami elég értékes ahhoz, hogy célunk legyen, azért érdemes is dolgozni. 3000# Minél inkább érdemes valami arra, hogy célul tűzzük ki az életünkben, annál inkább érdemes érte erőfeszítéseket 3011# tenni. 3012# 3012# Ami segít az életre szóló életcéljaink elérésében, tulajdonképpen érintettük már: társak támogatása. 3021# Hegymászókat kérdeztek. Fölmentek a hegyre, lejöttek a hegyről. Mennyire tartották nehéznek a hegyet? Az derült 3032# ki, hogy akik legalább párosával mentek, ők legalább 15%-kal könnyebbnek ítélték meg a hegyet, mint akik egyedül 3043# mentek. Ugyanaz a hely, ugyanazok a körülmények. Ez majdnem 20%! 3049# Na. Nesze neked, tudomány. 3051# Ó, ez nagyon szép. Beszéltünk ugye, arról, hogy a lehetőségek és a korlátok: ezeknek az összefüggésbe állítása. 3062# De itt akkor van egy másik trükk. Hogy nemcsak arról van szó, hogy a lehetőségeket és a korlátokat képes vagyok 3073# egyben látni, hanem, hogy meg tudom találni (vagy ki tudom alakítani) azt a környezetet, ahol a lehetőségeimmel 3083# és korlátaimmal együtt a céljaimat el tudom érni. Mert nagyon sokan vannak, akik a környezettel már nem 3093# törődnek. Őnekik vannak csodaszép vágyaik, és nagyon pontosan megmondják, hogy milyen nehézségek előtt állnak - 3104# és mindezt nem tudják betenni egy reális közegbe. Mondjuk a mai magyar valóságba. A mai magyar valóság az a 3114# közeg, amibe nagyon fontos lenne, hogy be tudjuk tenin a lehetőségeinket és a korlátainkat. Tulajdonképpen egy 3125# fiatal embernek nagyon nagy dolga nem csak a saját lehetőségeivel, korlátaival összhangban célokat kitűzni, 3135# hanem megtanítani őt, hogy hogyan tudja azt a mai magyar valóságba helyezni. Illetve - és ez még szebb - hogy 3145# hogyan tudja ezt a valóságot ő maga alakítani, hogy aztán elérhető legyen az, amit ő lehetőségként meglátott és 3156# korlátai között fölismert. 3159# 3159# Na. Igen. Lehetőségek, korlátok. Lehetőségek, szabadság, korlátok, elfogadás. Tulajdonképpen a párkapcsolat 3169# dinamikájánál vagyunk és a párválasztás dinamikájánál. 3175# Erről beszéltünk kb. fél évvel ezelőtt, hogy mi az, amit láttak őseink? Őseink a korlátokat látták, és ezért 3186# alkalmazkodtak a házastársukhoz. Mi a lehetőségeket látjuk, és nincs kedvünk alkalmazkodni. 3195# Mikor valaki csak a lehetőségeket látja, az a társkapcsolatban azt jelenti, hogy keresi az igazit. Mindenkit lát 3207# lehetőségként, és azt mondja, tik-tik-tik: Ő! 3212# És ez párosulhat nulla alkalmazkodással. A korlátok totális figyelembe nem vételével. Ez már elég életszerű 3223# okosság. 3223# Ma (sarkítunk)... Nézzük a régieket, és azt mondjuk: de kevesen voltak akkor, akik egy picit több lehetőségből 3235# gazdálkodtak! Hogy miért halljuk azt, hogy a nagyszüleink (az én nagymamám is)... Nagymamám szerelmes volt egy 3246# fiatalemberbe. A fiatalember katona volt. De anyai ágról a nagyszüleim olyan középpolgári családból származnak. 3257# Kb. polgári (szóval nem nagypolgári, de azért...) Ezért a családi nyomás meg "a kopasz cenzor, aki agyamban ül", 3269# azt diktálta nagymamámnak, hogy nem a szerelméhez menjen hozzá, hanem hát egy rangban hozzá illőhöz. Ppppccc. 3280# Hát, olyan is lett. Nézzünk két -három nemzedékkel odébb - olyan megházasodási történeteket hallunk, amiben alig 3292# van az, hogy "elment, és a lehetőségek, és...". Aha. A korlátok! Telek a telekhez, föld a földhöz. Batyu a 3303# batyuhoz. 3303# Most a másik irányban vagyunk. Ez azt jelenti: lehetőség, lehetőség, lehetőség. Szabadság, szabadság, szabadság. 3315# Ezért keressük az igazit. És a korlátok figyelembe nem vétele miatt egyáltalán nem alkalmazkodunk. Sőt, le is 3326# becsüljük az alkalmazkodást. Mert az alkalmazkodást a szabadság sérelmére, a lehetőségek korlátozásával 3337# kapcsolatban éljük meg. Úgy érezzük, hogy kevesebbek leszünk! Hogy az valamit elvesz tőlünk! 3346# Ezért - hiába van nemes célunk - hosszú távon: boldogan élni valakivel. 3353# A korlátok el nem fogadása miatt nem alkalmazkodunk, s ezért nem érünk célba. Ilyen egyszerű. A mai összefüggés 3365# szempontjából ilyen egyszerű. És ugye, hogy akik jól vannak - belátják a házastársuk korlátait, vagyis elég 3376# rugalmasak ahhoz, hogy új és új célokat, új és új rövid és középtávú célokat tűzzenek ki. Azt mondják: ez idáig 3387# tart, őtőle ezt már nem várhatom... És ezért elkezdik értékelni azokat a lehetőségeket, amelyek a korláton belül 3399# vannak! Ááá! 3400# Tehát a férjem... de abban milyen nagyszerű! 3405# Hát a papság... nade! Hááá! 3407# Na jó. Ebédeltem ma valahol, és mellettem két hölgy ült. Az egyik hölgy, amíg én ebédeltem, szerintem háromszor 3419# vett levegőt. Biztos ilyen szabadtüdős búvár. Tehát, hogy levegővétel nélkül hogy lehet 25 percen keresztül 3430# beszélni; úgy, hogy még azt is lehetett érzékelni, hogy amikor a társa bólint, akkor ő úgy begyorsít egy kicsit, 3441# hogy... azon is így át... 3444# Tudom, nevetséges ez, meg hülyeség, de amikor eljöttem az ebédről, azt gondoltam, hogy na hát, ebből 25 perc, 3455# az... Még úgy is, hogy nem is én hallgattam. 3460# 3460# Szóval... na, hülyéskedek ezzel. Menjünk tovább. Vagy legalább valahova. 3466# Itt van még ez a téma: éppen vasárnap, a misén is emlegettem ezt. 3472# Kutatások! Ez nagyon szép! Kiderült az, hogy akiknek spirituális életcéljai vannak, boldogabbak, mint akiknek 3481# nincsenek spirituális életcéljaik! 3484# Egész konkrétan: azok akik például a házasságukra úgy tekintenek , hogy az nem egyszerűen csak "próbáljuk meg", 3494# vagy hogy nem egyszerűen csak úgy egymásba szerettünk, hanem hogy van valami több benne! Valami ... de nem olyan 3504# értelemben rendkívül, ahogy szokták mondani, hogy "minden ember egy rendkívüli, kivételes, egyedi teremtmény". 3514# Persze, hogy az. De attól még... 3517# Tehát sokféleképp lehetünk bénák. De ha valaki azt mondja: minden bénaságommal együtt azért énbennem van valami 3527# csoda! 3527# Ha valaki a kapcsolatára úgy tekint, hogy na, ez a kapcsolat nem csak úgy van, hogy "megpróbálunk valamiféle 3537# emberi vállalkozást", nem, hanem valahogy (és érdekes, hogy a kutatók ezt forszírozták, hogy) lát benne valami 3547# szentet. 3548# Valamit, ami több nála, meg a feleségénél, a férjénél, a kapcsolatnál... valami, valami több! Nem kell, hogy 3557# tudja, hogy mi ez, meg értse - ez nem kell! 3561# Csak, hogy azt mondja, hogy van ebben valami több. Akik ezt a "valami többet" gondolták, és céljuk volt, hogy ez 3571# a valami több legyen! Hogy hozzájáruljanak ehhez a valami többhöz, ők elégedettebbek a házastársi 3580# kapcsolatukban, mint akik ezt a valami többet nem észlelik és nem is tekintik célnak, nem is tartják fontosnak, 3590# hogy az fönnmaradjon. De ami a slusszpoén: Hogy akik ezt a valami többet érzékelik, és célként is kitűzik, hogy 3599# ez legyen; ők látják, és ezért dolgoznak is, hogy ez fönnmaradjon, ők a konfliktuskezelési stratégiáikban sokkal 3609# ügyesebbek. Azok a hosszú távú kapcsolat fennmaradását jobban szolgáló stratégiák lesznek. Elégedettebbek a 3619# kapcsolatukban, és ráadásul több pozitív érzést is élnek át! Arról nem is beszélve, hogy ha azt mondom, hogy 3629# ebben van valami szent, valami... nem azért, mert én az vagyok - hanem mert valami szent átsüt, valami 3638# átsugárzik. Valami van, és az nem én vagyok. De mégiscsak így bennem van. Nem én vagyok, de bennem van. Vagy 3647# bennünk van, köztünk van! 3650# 3650# Azok, akik így gondolják, olyan erőforrásokat is képesek fölszínre hozni, amit azok már nem, akik azt mondják, 3660# hogy "hát ez ennyi volt". Ennyi volt, ennyit tudtunk. Te ez vagy, én ez vagyok - akkor... Hmm! 3670# Ezért a legelégedettebbek azok, akiknek nem csak (nem önmagukra irányuló) belső életcéljaik vannak, hanem 3680# spirituális életcéljaik is. Attól most teljesen függetlenül, hogy keresztény, buddhista, hindu, muszlin - ettől 3691# függetlenül Sőt, hogy esetleg azt is mondhatja, hogy "én nem is gondolom, hogy személyes Isten lenne". De van 3702# valami érzékenysége a nálánál többre. 3705# És ez a kutatás igazolódott pl. a természethez fűződő viszonyban is. 3712# Vagyi, akik azt mondták, hogy a természet az nem csak fa, meg virág, meg lamantin... hanem hogy valahogy az 3723# életnek a titka, és hogy hihetetlen, lamantin... Fú, hát azért ezt több, mint egy lamantin! Mi a lamantin? 3733# Vízitehén! Ó, igen! Nagyon veszélyezetett állat. Tehát szeressük a lamantinokat! 3741# Hogy akik azt mondják, hogy ez valami több - mi következik belőle? Értéknek tekinti a lamantint. Az egy érték. 3752# Mit mondunk az értékekre vonatkozó? Az értékekből valamiféle erkölcsiség származik. Ha érték a lamantin, akkor 3763# vigyázok rá. Szeressük. A poc(a)kot meg a lamantint. Ezt a kettőt. 3769# Tehát azoknak a hozzáállása a természethez, akik valami többet, valami szentet is érzékelnek (és célul tűzik 3780# ki... [ez a lamantin teljesen elvette az eszem]... annak a fönnmaradását), az elkezni meghatározni 3790# cselekvésüket. Tehát egészen konkrét gyakorlatias haszna, értelme van annak, hogy valami szentet, valami 3800# transzcendenst, valami többet fölfedezek bármiben, ami kézzelfogható. Egy kapcsolatban, az emberben, a 3810# természetben, egy állatban. Ezt én szépnek látom. Tehát: belső, nem énközpontú életcélok és spirituális 3820# életcélok együtt. És, trilla-lámm, didimm! 3825# Arra gondoltam, mondanék néhány konkrét dolgot (egy-két téveszmét is lebuktatva), vagyis, hogy mit tehetünk 3835# egész konkrétan. Mert amiről eddig beszéltünk, inkább valahogy az elméletnek a fölvázolása. Ehhez egy történet 3846# (hát, hogy megtörtént-e, nem tudom). 3850# Egy lelkész készült szombaton a prédikációjára. Protestáns lelkész volt. A felesége elment. A kicsi gyereke (nem 3861# volt nagyon kicsi, de azért kicsi volt) ott rakoncátlankodott mellette és nem tudott készülni. Egyre idegesebb 3872# meg feszültebb lett, de hát... És végül arra a gondolatra jutott, hogy valamivel le kell foglalnia a gyerekekét, 3883# mert különben sose lesz kész a beszéd. 3886# Gondolta, hogy odaad neki egy színes újságot. Aztán rájött, hogy azt a gyerek nem sokáig fogja nézni. Lapozgatta 3897# az újságot, és talált benne egy nagy, kétoldallas, elég részletes térképet. Kivágta a térképet, kiszedte, és 3908# apró darabokra vágta. Jól összekeverte, szétszórta a földre és azt mondta: na, fiam! Ha kirakod, kapsz 3918# ajándékot. És akkor... készült a beszéd. 3922# Az történt, hogy a gyerek meglepő gyorsasággal hozta a képet. Azt az elég bonyolult ábrát a földről. 3932# Hát fiam, ennyi idő alatt?!? Ezt hogy csináltad? 3937# Nagyon egyszerű volt. Mert ahogy ott láttam összeszóródva, észrevettem, hogy a térkép másik oldalán egy arc van. 3948# Ezért aztán vettem egy papírt, kiraktam az arcot és megfordítottam. 3955# 3955# Rájöttem, hogy ha az embert rendbe teszem, a világ is kijön. 3961# S a lelkésznek ez szöget ütött a fejébe. Ha az embert rendbe teszem, a világ is kijön. A világ is összeáll. 3974# S akkor erről beszélt a következő nap. "A fiam megtanított valamire. Ha az embert rendbe teszem, a világ is 3986# kijön." 3987# Nézzünk akkor konkrétumokat. Mi az, ami segít? 3992# Ötezres kutatás. Az embereket arról kérdezték, hogy mi segíti őket; és arról, hogy mi nem segíti őket. A kutatás 4005# végén összegezték, és kijött 5 dolog, ami általános tapasztalatként leszűrhető volt. Az első, hogy akik 4017# eredményesek voltak, őnekik voltak céljaik. Voltak céljaik, voltak terveik. És ezeket meg is tudták fogalmazni. 4030# Erre azt mondta egy kutató, hogy véletlenül senki se ment föl még a Mount Everestre. 4040# 4040# Tehát, hogy úgy ment, mászkált, aztán egyszer csak: Te jó ég! Ez meg... Hát itt már csak alattam van valami! Hát 4052# ez hogy jött össze?!? 4054# Tehát véletlenül még oda senki nem jutott el. Mindenkit, aki... 4061# 1. Tervek, célok. (Tudom, kicsit hülyén hangzik - mint valami amerikai pszichó könyv - hát onnan van, tehát 4072# azért tűnik így. Áááá.) 4075# 2. Hogy azok voltak eredményesebbek a céljaik elérésében, akik a céljaikról beszéltek. 4084# S ennek értjük is a hátterét. Ha kimondunk valamit, akkor motiváltabbá leszünk, mert a saját szavunk 4095# valamiképpen kötelez minket. 4098# Tehát ezért, ha megosztjuk a barátunknak: te, én ezt... 4104# Akkor ez visszahat ránk. "Ezt most mondtam a barátomnak. Hát most már csak megcsinálom!" 4114# Tehát, hogy azok járnak jobban a céljaik elérése szempontjából, akik nem csak úgy "belül őrizgetik a céljaikat", 4126# hanem ki is mondják. 4128# Nna. Mi az, ami a legnagyobb nehézségünk? Hát ez jó lesz! 4134# Ez nagyon szépen hangzik: tervek, beszéd - s utána mit tesz nagyon sok ember? Halogat. (Csúszik le a nadrágom. 4146# Most már nem halogatom a fölhúzását.) 4150# Mit gondoltok, az emberek hány százaléka halogató? Krónikusan halogató? Nem úgy, hogy kellett volna keddre 4162# jönnöm, oszt nem jöttem. Hanem: hogy sosincs itt! Értitek? Hogy csak úgy mondogatja, hogy egyszer én is eljövök. 4174# Igen?! Hol vagy?!? 4176# Hány százaléka az embereknek krónikus halogató? 4181# Mennyi? 9? Ez hogy jött ki? 4184# 90! Na, nagy a szórás. Annyira nem rossz a helyzet. Ez a 90 ez jópofa. Ez az élettapasztalat azonosítása az 4196# élettel. Jaj, ugye nem bántódtok meg ma miattam? Persze bántódjatok nyugodtan. 4204# 25. Csak. 25% krónikus halogató. Többet gondoltatok? Hát, nem véletlen, hogy itt vagytok. 25%. A kutatók arra 4216# voltak kíváncsiak, hogy mi segít a krónikus halogatókon? Egyébként, amíg itt töprengünk... Á, hagyjuk a fenébe 4228# az egészet. Akkor már nincs mit halogatni. 4233# Egyébként a kutatóknak a saját kutatásukhoz volt egy megjegyzése: ahogy mondtátok, ez eszembe juttatta. Az 4244# derült ki, hogy 25% a kutatások alapján. De egészen biztos, hogy a leghalogatóbbak nem töltötték ki a tesztet! 4256# Ők még odáig se jutottak el. Majd kitöltöm! Majd beküldöm! 4262# Ezért úgy tűnik, hogy van valami élettapasztalat mégiscsak bennetek. Ugye, fölpumpálódna az a 25 olyan 70-80-ra! 4275# El is mondanám, hogy mi segített annak a fölismerésében, hogy talán úgy a legegyszerűbb segítséget mi jelenti? 4286# A húszas években, ha jól emlékszem Párizsban ült egy végzős orosz pszichológus hallgató. Mellette ült a 4298# témavezetője. Egy kávéházban ültek. Ahogy beszélgettek (hát nyilván megvolt bennük az érdeklődés az emberi 4309# jelenségek iránt), megdöbbentek azon, hogy a pincérek milyen zseniális pontossággal meg tudják jegyezni papír 4321# nélkül azt, hogy ki mit fogyasztott ott az asztalnál. Ez fölkeltette a figyelmüket, és elkezdtek arról 4332# beszélgetni, hogy vajon mennyi ideig jegyzik meg a fogyasztást. Először a pincéreket kérdezgették. Az derült ki, 4344# hogy a fizetésig nagyon pontosan emlékeznek rá. De miután kifizették, néhány perc múlva már nagy nehézségbe 4356# ütközik a fogyasztás felidézése. Bementek "zárt helyre", és elkezdték ezt kutatni. Nagyon egyszerű dolgot 4367# találtak ki. Feladatot bíztak egyesekre meg amazokra. (Most már ez megvan, ugye? Tehát emezekre meg amazokra.) 4379# És emezeket hagyták, hogy végigcsinálják. Amazokat pedig megszakították, miközben ott éppen benne voltak. Majd 4391# pedig (ez viszonylag bonyolult feladat volt) megkérdezték őket, hogy emlékeznek-e, hogy mi volt a feladat. (Hát 4403# ez mán mindennek a netovábbja!) 4407# Mit gondoltok, kik tudtak jobban visszaemlékezni arra, hogy mi volt a feladat? 4415# Így van! (Ma te nem sokat tanulsz, mert mindent...) 4421# Akiket megszakítottak a feladat végzésében, jobban emlékeztek a feladatra, mint akik befejezték. 4431# Végeredmény: úgy működünk, hogy ha valamit úgy értékelünk mi, hogy "az megvan", akkor könnyebben elfelejtjük. 4443# Már nem érdekes. 4445# De ha éppen benne vagyunk valamiben, akkor.... MMMmm! 4451# Mi köze ennek a halogatáshoz? (Na, az okosak már tudják is.) A trükk az, hogy egy kicsit csinálj belőle! Úgy egy 4463# picit, csak úgy szagolj bele. Nem kell sokat, csak ez picit, úgy... 4470# Mondjuk nem takarítasz három hete. Porcicák buliznak. Nem kell kitakarítani a lakást! Nem kell ilyen életre 4482# szóló célokat, hogy... csak fogod a porszívót, úgy nem is határozol el semmit. "Csak néhány porcicát itt 4493# fölszippantok." 4495# Mi lesz ennek a következménye? Hogy amikor már csak úgy elkezdtük, egy picit úgy beleszagoltunk, akkor már: 4506# "Jaj, ne zavarj már! Ne hülyéskedjél már! Hadd csináljam úgy végig!" Sokkal motiváltabbak leszünk, hogy valamit 4518# akkor már végigcsináljunk. Legalább a szobát, legalább a konyhát, legalább... 4527# Tehát most egy egyszerű, praktikus ... : egy kicsit kezdj neki. Egy kicsit szagolj bele. Egy kicsit nézd meg, 4539# milyen az, amikor a cica így ssssslllrrrpppp! 4544# 4544# És utána engedj a természetnek. A természet azt diktálja, hogy "na, akkor hol van még cica?!". 4553# Nagyon köszönöm a figyelmeteket. A következő alkalommal még ennek a sémának a vége, és aztán jön az új!
20130212 ¤ Lejegyezte: Szabó Zoltán Illés