panorámakép

2012.12.18-masodpercjelolessel

A pálferi wikiből

20121218 ¤

0000# Köszöntelek benneteket! Isten hozott mindannyiótokat!
0003# Ismétlés
0004# Út az egészséges, felnőtt, kompetens részhez
0007# Alkalmatlanság, függőség, belső hiedelem világa. Az alkalmatlanság, függőség, belső hiedelem világából volt
0015# számunkra fontos kitekinteni abba az irányba, hogy mit jelenthet megszületni saját magunk számára is. A
0022# megszületés saját magunk számára az azt is jelenti, hogy valamiképpen egyre jobban ki tudjuk dolgozni az
0029# egészséges kompetens, felnőtt részünket. Mert hogy mindegyikünkben van egészséges, kompetens, felnőtt,
0037# cselekvőképes rész, különben nem lennénk itt. Nem is élnénk, ha ilyen nem lenne. Hát már hogy itt vagyunk, azt
0045# jelenti, hogy rengeteg kompetenciával, szabadsággal, képességgel rendelkezünk. A kérdés azonban az, hogy eléggé
0053# tudatosítjuk-e magunkkal, hogy ez a részünk létezik, elérhető, kidolgozzuk az utat felé. És mert hogy ez volt
0060# nagyon fontos, hogy hogyan dolgozhatjuk ki az utat ehhez az egészséges, felnőtt részhez, illetve hogyan tud az
0068# felnőni, ezért beszéltünk arról a mesék és a mítoszoknak a hatalmas kultúrkincséből, hogy milyen
0075# megfogalmazható, megragadható lépéseken keresztül vezet az út, hogy ez a belső felnőtt, kompetens valaki meg
0083# tudjon születni, és segítségére legyen adott esetben a gyönge résznek, a sebzett résznek, a beteg résznek, a nem
0091# kompetens résznek. És így tovább, és így tovább...
0095# 
0095# Nem kell meggyógyulni minden áron, nem muszáj normálisnak lenni
0099# Akkor itt két dolog. Máris mind a kettő hosszú távon nagyon fontos. Az egyik. Ez azt is jelenti, hogy
0106# éppenséggel törekszünk a gyógyulásra, de a végső célunk mégsem a gyógyulás, hanem van egy örömhírünk, nem kell
0113# meggyógyulni minden áron. Hát ahhoz, hogy értelmes, értékes életet tudjunk élni, nem muszáj normálisnak lenni.
0120# Ezt én minden nap átélem. Tehát talán ez a kijelentésem belső tapasztalatból is származhat. Emlékeztek a görög
0128# katolikus papnékra? Hogy azt mondták "Feri, azért hívunk, mert te nem vagy normális. Mert normális papot már
0135# sokat hallottunk, de ilyet nem." Tehát nem kell mindenestül egészségesnek lenni, normálisnak lenni, nem kell
0142# minden sebzettségünknek meggyógyulnia. Ez nagyszerű dolog, mert akkor ez nem azt jelenti, vagyis akkor ez azt
0150# jelenti, hogy nem vagyunk a múltunk foglyai. Hogy akármi is történt, vagy történhetett velünk, nem annak
0157# arányában tudunk értelmes és értékes életet élni, hogy ki sérült meg jobban, és ki kevésbé, vagy hogy kinek
0164# sikerült valami öngyógyításban előrébb jutni, mint a másiknak. Hát ez nagyszerű!
0170# 
0170# Ebből a szempontból, na most nézzük meg a fonákjáról a katolikus egyházunk szentjeit. (Gerjed a mikrofon -
0178# szerk.) Tudjátok, van a veszélyeztetettség séma, az lenne, de hát úgy látszik, ez a séma sok realitást rejt.
0187# Szóval... ez azt jelenti, hogy hallgatnak minket. Úgyhogy, tessék, a szentekkel való közösség máris
0196# nyilvánvalóvá lett. Szóval az egyháznak van ebből a szempontból egy óriási bölcsessége, amit kívülről általában
0205# az egészség, vagy a jóllét nevében kritikusan szoktunk megítélni. Ez pedig, hogy az egyháznak a szentjei néha
0214# rettenetesen sérültek. Hú, de nagyon! Bocsi. De most már ők is tudják, most már ez nem érdekes. Szóval itt két
0223# dolog. Az egyik, ne mosdassuk a szentjeinknek a sérültségeit. Miért ne nevezhetnénk meg? Nevezzük meg, hogy itt
0232# és ott és amott micsoda sebzettségek, sérültségek vannak! Nagyon nagyok. És hogy közben pedig hogy mégis szentté
0241# lehet avatni egyiket-másikat, az meg nem azért történik, mert hát mégis csak úgy időről időre egy bizonyos
0250# százalékot szentté avatunk, hanem mert hogy miközben sebzettek, mégis csak tesznek valamit. Nem is csak, hogy
0259# tudnak valamit, hát tudnak valamit, az nem egy nagy dolog, tesznek valamit. Ezért azt mondhatjuk rájuk, adott
0268# megközelítésből, hogy szentnek tartjuk őket. Nagyon sebzett szentnek, vagy kevésbé sebzett szentnek. Hát ez egy
0278# hallatlan nagy örömhír.
0280# 
0280# Tehát az első gondolat így szól, ahogyan beszélünk, hogy mármost akkor kigyógyulhatunk abból, hogy nem élhetünk
0288# teljes életet, csak akkor, hogyha egészségesek vagyunk, és ahogy egyre inkább belelátunk a saját
0294# élettörténetünkbe, egyre jobban elkomorul az arcunk, hogy "Hát így nincs is esélyünk. Hát így?" Hogy ez nincs
0302# így. Na, ez a nagy örömhírünk.
0305# 
0305# Itt jön az a gondolat, amit múltkor is nagyon hangsúlyoztam. Hogy ezért aztán van egy óriási lehetőségünk, és
0312# tulajdonképpen a szentek ezt a lehetőséget általában megragadták, ezt bátran mondhatjuk. Miközben lehet, és ez
0320# furcsa lehet nekünk, mert mi egy lélektani világban pallérozódunk elsősorban, nem az életszentség világában, ez
0327# pedig az, hogy lehetséges, hogy a sebeikkel semmit nem kezdtek az életútjuk során. És hogy ugyanolyan sebzetten
0335# haltak meg, mint ahogy, amikor a sebződés velük megtörtént. Ez nekünk nagyon furcsa, mert mi egy másik irányba
0342# indultunk el. Mi inkább, hogy legyünk egyre egészségesebbek, normálisabbak, és ezzel megteremtjük a föltételét
0350# annak, hogy egyre klasszabb életet éljünk. Ugye, ez a mai világnak a koncepciója. De régen ez fordítva volt. "Ha
0358# akármilyen sérült és sebzett vagy, lehetőséged van arra, hogy nagyszerű életet élj." És mind a kettőnek megvan
0365# az árnyéka. Mert látjuk, hogy azért olyan sok szent nincsen.
0370# 
0370# Körülbelül, mondjuk így, annyi szent van, mint amennyi gyógyult beteg. Tehát mint aki gyökeresen az egész
0377# személyiségében az összes fájdalmát, sérelmét, hiányát, mindenét csak úgy sitty, úgy meggyógyította. Hát nem
0384# sokan vannak. Tehát valószínű, hogy a bölcsesség abba az irányba vihet minket, hogy a kettő együtt létezik. A
0392# kettő együtt, és hogy most, XXI. század, kezdjük összerakni a kettőt. Szerintem nagyon izgalmas korszakban
0399# élünk. Van még egy pár napunk (Világvége: 2012.12.21. - szerk.), tehát érdemes most egy kicsit kevesebbet
0407# aludni. Mert most ráhúzunk, azért egy-két döntő lépést lehet tenni. Szóval egyszerre van annak realitása, hogy
0414# érdemes azért valamennyire gyógyulni, mert a teljesen kezeletlen, gyógyulatlan sebeinkből szivárog az élet.
0422# Tehát ott egyre inkább hősies gesztusokra van szükség, hogy az életünk értelmét és az értékességét
0429# kibontakoztassuk. Mert a sebeinken keresztül fogy belőlünk az élet. Hát azért lesznek olyan kevesen szentek,
0436# mert arra a hősiességre, hogy csurgó vérrel is tud menni, viszonylag kevesen képesek. De a másik is igaz, hogy
0444# nem vesztegethetjük el ezt a néhány napot azzal, hogy állandóan gyógyszertárba járjunk, meg az orvosi rendelőben
0452# üljünk. Hát nem vesztegethetjük el erre az életünket, hanem a kettőt együtt. Ez egy nagyon izgalmas korszak
0459# tehát.
0460# 
0460# Így jutunk el oda, ami számomra fontos kifejezés. Ez pedig, hogy akkor most sebzettség vezérelt, vagy teljesség
0468# vezérelt életet élünk-e. Így ragadtuk meg ezt a témát. Látjátok, milyen óriási különbség van a között, hogy
0477# valaki a sebzettségéből válaszol az életre, akkor a séma uralma alatt él, a hiedelmei őt elborították. Tehát
0485# élhetünk a sebzettségből vezérelten, rá se látva, hogy ez történik, és élhetünk úgy, hogy a sebzettségre
0494# válaszolunk. Tehát válaszolhatunk a sebzettségből, és válaszolhatunk a sebzettségre. Hát és a két életút
0502# gyökeresen különbözik egymástól, hogy a sebzettségből válaszolok az élet kérdéseire, vagy a sebzettségre találok
0511# valamilyen választ. Az, hogy a sebzettségre találok valami választ, nem fog ukk-mukk-fukk meggyógyítani. De
0519# mármost tudjuk, hogy ez nem is akkora nagy baj. Hogy elég, ha valamennyi egyensúlyt ki tudunk munkálni
0528# magunkban, és így, így...
0530# Na ez összefoglalóan, hogy miről is beszélünk, és hogy milyen óriási ennek a
0536# jelentősége. (Háhh! Itt is micsoda egyensúlyt kell tartani. 5 centi, és már... nehéz az élet így, a világvége
0544# előtt pár nappal.) Szóval így jutottunk el ehhez a sémához. Most nézem a számot, ez a hetedik. Eddig még nem is
0553# számoltam így össze.
0555# 
0555# Sérülékenység veszélyeztetettség séma
0558# A séma sebzettségből adott cselekvésmódjai
0561# 1. A séma logikája alapján élni
0564# A sérülékenység veszélyeztetettség sémára szintén, mint ahogy a séma megfontolásainkban, a cselekvésmódnak három
0573# nagy világát emlegethetjük. De érdekes abból a szempontból éppenséggel ez a sérülékenység veszélyeztetettség
0582# séma, hogy míg a többi sémánál azt tapasztaltuk, hogy talán, talán a legtöbben egyszerűen csak a sémának a
0590# logikája alapján élik az életet, és erre nem is látnak rá - itt nem ez a helyzet. Viszonylag kevesen vannak
0599# olyanok, akik reggeltől estig hírműsorokat néznek, akik reggeltől estig minden figyelmüket a bajra irányítják,
0608# és a sebezhetőségre. Itt viszonylag kevesen vannak. De a másik két irány...
0614# (Hangos? Hangos vagyok? Nagyon. Nem, nem, csak neked. Te ó, érzékeny vagy. Ez jó, ez jó, az érzékenység jó. Aki
0623# nem érzékeny, nem nagyon tud másoknak segíteni. Kivéve, ha autószerelő, mert ahhoz az is... Hát az is nagy
0632# segítség, nem? Kilyukad a gumid? Hát akkor nem egy árnyalt érzelemvilágú szerelőre van szükséged. Valakire, aki
0641# megfogja a gumit, és addig rugdalja, amíg jó nem lesz. Na. Olyan szép ez, hogy... Na jó. Na, ennyi.)
0650# 
0650# 2. A sebzettség logikájának az elkerülése
0653# Mit tehetünk, hogyha mégis csak a séma uralkodik rajtunk, tehát a sebzettségből adjuk meg a választ, de nem a
0661# sebzettség logikája birtokol bennünket, hanem annak az elkerülése? Erről nagyon sok történetet tudhatunk. Hogyan
0669# igyekszik valaki bunkert építeni, hogyan szűkíti be az életét. Döbbenetes, az egyik csatornán most már sok-sok
0677# ilyen történetet lehetett látni-hallani. Meg is néztem jó párat. Nagyon érdekes, hogy kutyaüreget épít magának a
0686# háza alá, hogy a nem messze lévő erdőbe 5 km-enként túlélő csomagokat rejt el egészen a 30 km-re lévő
0693# folyópartig. Hogy a gyerekeit ráveszi erre a beszűkített életre, tehát nem tanulni kell nekik, hát ugye, hát
0701# hova is, meg úgy minek is, hanem a gyerekeknek kötelező vele kimenni hétvégén, és nyers ételeket esznek, ami az
0710# erdőben található, és az apa megtanítja, hogy majd, amikor a nagy baj van, akkor melyiket egyék és melyiket ne.
0718# És a többi, és a többi.
0720# 
0720# Az egyik apa például azt nyilatkozta, hogy annyira fontos mármost az utolsó napokban, hogy a családját
0728# biztonságba helyezze, hogy egészen nyilvánvaló az, hogy már nem jár dolgozni. Hát kinek van arra ideje? Most már
0737# kidobott idő elmenni dolgozni, és mert hogy itt a világvége, hiteleket vesznek föl. Hát világos, mert úgyse kell
0746# visszafizetni. Tehát ők akkor... Mi történik? Látjátok, a sémának a világa kialakítja a maga belső logikáját,
0755# túlélésre törekszik, és minden, minden, minden, minden logikus, csak a kiindulópont nem, ahogy ez gyakran lenni
0764# szokott.
0765# 
0765# Ez a második cselekvésmód, ami még mindig csak a sebzettségből adott választ jelenti, hogy önkéntes száműzetésbe
0772# vonulunk, és beszűkítjük a saját életterünket, világunkat, hogy ne érhessenek bennünket azok a fenyegető dolgok,
0780# események, kisebb-nagyobb katasztrófák. (A harmadik pedig...)
0785# 
0785# 3. Túlkompenzáljuk
0786# Túlkompenzáljuk mindezt, és belemegyünk olyan veszélyes helyzetekbe is, amelyekbe nem kellene belemenni.
0794# Kockázatokat vállalunk ott is, ahol nem kellene kockázatot vállalni. Carl Gustav Jung ír le egy esetet, sok-sok
0803# évvel ezelőtt olvastam az egyik könyvében. Azt mondja, hogy ment hozzá egy fiatalember, és hihetetlenül
0812# veszélyeztette magát a hegymászás közben, miközben az álmai, mert hogy az álmokkal dolgoztak, rendre újból és
0820# újból egy visszatérő álom formájában megerősítette őt abban, hogy ezt be kellene fejezni, mert nem a realitásnak
0829# megfelelően vállal veszélyt fönn a hegyen. Igen ám, de a férfi az álmainak az üzenetét nem értette meg, és Jung
0838# hiába mondta el neki, hogy föltehetően az álmainak az az üzenete, hogy a legbölcsebb lenne, hogyha valamennyire
0847# visszavonna ebből (Nyilván ők akkor ezt nem így mondták, mi viszont már mondhatjuk így.) a túlkompenzáló
0856# magatartásból. De a kliense nem törődött ezzel, nem fogadta el Jung értelmezését az álmára, és néhány éven belül
0865# ott lelte halálát a hegyek között. Hát ez a túlkompenzálás.
0870# 
0870# Mitől tudunk rettegni és félni?
0872# Emlékeztek, hogy három nagy területe lehet annak a vélt katasztrófának, amiről azt gondoljuk, hogy
0880# tulajdonképpen bármikor bekövetkezhet. Mert a sémának a logikája ebben az esetben az, ellentétben az előző
0889# sémával, ami a hatodik - most már ezt is tudjuk, ez nagyon fontos, ez növeli a biztonságérzetet. Most vagyunk a
0899# hetediknél. Valószínű, sosem jutunk el a 18-dikig, de nem rossz azért a hét se. Szóval... hogy amíg az
0907# alkalmatlanág függőség sémában aki alkalmatlannak és függőségre utaltnak élte meg magát, ő a hétköznapi
0916# életvitel nehézségeitől szorongott és félt abszurd módon, és ez szűkítette be az életét, ebben a sémában
0924# fordítva van. Itt pedig arról van szó, hogy a félelemnek a hátterében valami rendkívüli esemény, vagy helyzet
0934# áll, ami azonban bármikor bekövetkezhet. És amivel szemben az illető, aki ezzel a sebzettséggel él, azt
0942# tapasztalja, hogy nem elég kompetens, vagyis hogy nem vagyok hatással arra a bekövetkezni kész, rettenetes
0951# eseményre, tehát kiszolgáltatott vagyok.
0955# 
0955# Ennek a sémának tehát mondjuk a kérdésnek a mélye valahogy így szól: "Mit gondolsz te arról, hogy elpusztítható
0964# vagy-e, vagy nem?" Aki ennek a sémának a sebzettségéből válaszol az életre, ő tulajdonképpen folyton-folyvást
0973# annak a belső hiedelemnek a világában él, hogy bármikor elpusztítható, megsemmisíthető vagyok. De ez nem csak a
0982# fizikai részét éri, mert hogyha lenne egy gondolata, hogy "Jó, hát... éppenséggel meghalhatok, de van bennem
0991# valami maradandó, van bennem valami örök." Itt megjelenhet valamilyen hitképzet. Ha őneki elérhető volna
1000# valamilyen hitképzet, ami a fizikai megsemmisülésen túl valamiféle élettel kecsegtetné, akkor a séma nem volna
1009# ennyire erőteljes. Tehát itt két dolgot is láttunk. Tulajdonképpen van egy rettenetes bizalomvesztettség már,
1018# föltehetően valamilyen életeseményből kiindulva, ezért a gyógyulásnak például az egyik útja megint megtanulni
1027# bízni, vagy dönteni a bizalom mellett. Ez azonban sokszor egyáltalán nem könnyű. (Na most!)
1035# 
1035# Nézzük ezt a három területet, és aztán rögtön olvasok egy kis Eriksont. Olyan rég olvastam Eriksont. Azt
1042# mondja...
1043# 1. Orvosi katasztrófák
1044# Erről beszéltünk a pánikbetegség kapcsán. Orvosi katasztrófa: bármikor elérhet a szívroham, bármikor
1052# megfertőződhetem AIDS-szel, bármikor bármilyen rettenetes baktérium és vírus... és aztán az erre adott,
1059# sebzettségből fakadó válasz lehet valamilyen kényszercselekvés ugyebár. Tehát akkor rengetegszer mosom meg a
1067# kezem, rengetegszer fertőtlenítem magam, elkezdek maszkot hordani az utcán, mert sosem lehet tudni. Adott
1074# esetben akkor már ki sem megyek az utcára, mert hiszen kint az utcán sokkal nagyobb a veszély, míg valamennyire,
1082# otthon a lakásban a számomra megfelelő életföltételeket tudom biztosítani, de odakint meg már nem tudom
1090# biztosítani. Ezért kesztyűt húzok, és a többi, és a többi. Tehát a kényszercselekvésnek rengeteg módja, útja jön
1098# ilyenkor számításba.
1100# 
1100# Pánikbetegség
1100# De a pánikbetegség kapcsán beszéltünk arról, és ezt hadd ismételjem el, mindjárt a történet, és akkor látjuk is.
1109# Hogy a pánikbetegségre tulajdonképpen két választ is adhatunk. Az egyik, ha a pánikbetegséget nem tünetnek
1117# kezeljük, hanem magának a betegségnek. Akkor azt lehet mondani, majdnem 100%-ban gyógyítható. Ez a jó hírünk.
1125# Mert hogy a pánikbetegségnek a belső logikája, hogy azt gondolom, meg fogok egy helyzetben halni, mert a
1133# tüneteim erre utalnak, miközben a gyógyító folyamatban megérthetem azt, hogy a tüneteim nem azt jelzik, hogy meg
1141# fogok halni. Ezért a pánikbetegség, ha ilyen értelemben tüneti kezelést folytatunk, tehát nem foglalkozunk
1149# azzal, hogy miért jött ki a pánikbetegség, hanem egyszerűen csak szeretnénk nem pánikrohamokkal együtt élni,
1157# majdhogynem mondhatjuk, 100%-ban gyógyul. Hoppácska! Nem rossz. (S akkor jöjjön egy kis Erikson.)
1165# 
1165# Erikson - a liftfóbia gyógyítása
1168# (Mmm, jaj, örülök, hogy megint itt van. Azt mondja.) Az idős kor. Egy idős úr kereste föl Eriksont, hogy kezelje
1178# ki őt a fiatal kora óta fönnálló liftfóbiájából. Sok éven át dolgozott egy magas épület legfelső emeletén, és
1189# mindig a lépcsőt használta. Most viszont a kora miatt már nehéz az emelet járás, ezért szerette volna
1199# kiküszöbölni a félelmét. Ennél az idős úrnál Erikson egyáltalán nem használt hipnózist, helyette egy társas
1209# helyzettel zavarta meg a férfit, éppen úgy, mint hogyha hipnotizálta volna. A kliens nagyon rendszerető, prűd
1220# ember volt, a felesége pedig ugyanilyen illedelmes és prűd. (Milyen lehetett a kapcsolati egyensúly:? El se
1230# tudom képzelni.) Az illendőségnek ezt a túlburjánzását használta föl Erikson és stratégiát alkotott. (Há!
1240# Izgalmas, nem? Mégis csak így néhány nappal a vég előtt, hátha mégis tehetünk valamit. Assz'ongya. Hogy fogjam?)
1251# Amikor az öregúr megkérdezte, tudok-e neki segíteni a liftezéstől való félelmében, azt feleltem, hogy
1261# valószínűleg jól meg tudnám ijeszteni másféleképpen. (Milyen korrekt segítői magatartás!) Azt felelte, semmi sem
1272# lehet rosszabb, mint a liftfóbiája. (Na, majd kiderül, hogy mi az, ami rosszabb.)
1280# 
1280# Az adott épületben a liftkezelők fiatal hölgyek voltak. Az egyikkel megállapodtam egy speciális elrendezésben.
1289# Beleegyezett, hogy együttműködik, és ezt jó tréfának vette. Az öregúrral odamentünk a lifthez. A
1298# liftbeszállástól magától nem félt, csak azt nem bírta, amikor az elkezdett mozogni. Kiválasztottam egy
1307# időpontot, amikor a lifteknél nincsen forgalom, és nekünk volt időnk be- és ki sétálni a fülkéből. Aztán egyszer
1317# csak azt mondtam a kezelő kislánynak, hogy zárja be az ajtót és gyerünk, rajta. Felment egy fél emeletet, és
1327# megállt a szintek között. Az öregúr elkezdett kiabálni, de én közbevágtam. Nincs semmi hiba, csak ez a kislány
1337# meg akarja csókolni önt. Megdöbbenve mondta: De hát én házas ember vagyok! Engem ez egyáltalán nem zavar -
1346# mondta az ifjú hölgy, és elindult felé. Az úriember hátrált, de hát mégis csak egy liftben voltak. Fölkiáltott:
1356# Azonnal indítsa el a liftet! (Hoppácska!) Erre a lány elindította. Fölment a negyedik szintre, ott megint
1366# megállította útközben. Annyira sóvárog egy csókért - mondta. Tedd a dolgod! - mondta az öregúr. Azt akarta, hogy
1376# menjen a lift, és en álljon meg. A lány erre közölte: Jó, akkor lemegyünk, és kezdjük az egészet előröl. Az
1386# öreg: Ne, ne le, hanem föl! A lány megindította a liftet fölfelé, de ismét megállt két szint között. Megígéri
1395# nekem, hogy az én liftemmel fog lejönni, ha végzett? - Mindent megígérek, ha nem akar megcsókolni. Így végül is
1405# fölmentünk a lifttel, megkönnyebbülve és félelem nélkül, s attól fogva képes volt használni a liftet.
1415# 
1415# Erre mondhatjuk, hogy ez a beavatkozás, ez a segítségnyújtás egyáltalán nem foglalkozott azzal, hogy miért van
1425# gyerekkora óta liftfóbiája a kliensnek. Erikson egyáltalán nem törődött itt a múlttal, hanem azt mondta, a téma,
1436# a fóbia számomra maga a betegség, nem pedig a betegségnek a tünete. Ezért azzal, mint betegséggel foglalkozott,
1446# és nagyon eredményesen gyógyította is, elég volt hozzá egy lift, meg egy ifjú hölgy.
1455# 
1455# Emlékeztek-e arra a találós kérdésre, amit föltettem nektek, s valahogy nem akaródzott a jó válasz megszületni?
1465# A félelem kopogtat az ajtón, a bizalom nyitja ki, és nincs kint senki. Tehát a gyógyulás ebből a sémából, egy
1475# fontos szálat már mondtunk, a bizalom melletti döntés. De mi segíthet bennünket abban, hogy azt ne
1484# vakmerőségnek, őrültségnek tartsuk, hanem reálisnak? A realitással való szembenézés. Vagyis hogy kinyitjuk az
1494# ajtót, és azt vesszük észre, hogy tulajdonképpen ez a félelmünk a liftben utazástól irreális. Legalábbis amilyen
1505# hatást gyakorolt ránk, és amilyen választ adunk rá, az irreális. Akkor ki tud jönni egy jó kör. Még nagyobb
1514# bizalom, még nagyobb bátorság, cselekvés, bizalom, bátorság, és a realitás egyre közelebb kerül hozzánk. Azt
1525# mondta erre egy segítő, hogy tulajdonképpen a klienseknél, akik ebben a nyomorúságban, belső hiedelemvilágban
1535# élnek, hogy a veszély, a katasztrófa bármikor bekövetkezhet, éppenséggel a veszéllyel való szembenézés hozhat
1545# gyógyulást, és a következő fölismerés. A vég borzalma sokkal kevésbé rossz, mint a vég nélküli borzongás.
1555# 
1555# Tehát a vég borzalma egyáltalán nem olyan borzasztó, mint egy egész életet végigrettegni. Mikor valaki kezd
1565# rálátni az életére ebből a szempontból, hogy inkább a borzalom, mint hogy vég nélkül borzongjak, az hozhat ismét
1576# egy fordulatot. Ez volt tehát az egyik út, hogy azt mondjuk, hogy maga az a félelem és rettegés, és a pánik és a
1587# pánikroham maga a témánk.
1590# 
1590# A betegség csak valaminek a tünete
1592# De azt is mondhatjuk, hogy nem, az csak valaminek a tünete. Tehát akkor ne a tünettel foglalkozzunk, hanem
1599# foglalkozzunk azzal, ami kiváltotta őnála a pánikrohamot, és akkor segítségére leszünk két dologban. Az egyik,
1607# gyógyul ott, ami miatt őneki pánikrohama van. Ez az egyik, a másik: ennek következtében a pánikroham is
1614# föltehetően el fog múlni. Valóban ez a másik út sok eredményt hozhat, de néha nem hoz eredményt. Hiszen nagyon
1622# sok terápia eredményes, és néhány terápia meg nem eredményes. Ugye itt akkor fölmerül ez a nehézségünk.
1630# 
1630# Most arra gondoltam, hogy megint olvasok, csak négy részletet szeretnék olvasni ma. Áhh, 21-dikéig azt is lehet,
1640# itt maradunk, és akkor... Nézzük, hogy például mit jelent az az út, amikor elmegyünk a háttérnek a gyógyításához
1650# is, és annak kapcsán múlik el az irreális rettegés.
1655# 
1655# Erikson történet - a háttér gyógyítása
1657# Imre 34 éves, közép termetű, piros arcú, gyors beszédű kőműves. Két héten belül harmadik fulladással, heves
1665# mellkasi fájdalommal, verítékezéssel, fokozódó mozgásos nyugtalansággal és halálfélelemmel járó rosszullét után
1673# a körzeti orvos küldte a pszichiátriai osztályra, mert az ismételten elvégzett EKG vizsgálat roham közben is
1680# negatív görbét mutatott. "Bármit elviselek - mondja - csak ne jöjjön a roham, és beszélni ne kelljen." Majd egy
1688# váratlan fordulattal azt kéri, hogy a feleségével közösen beszéljünk, mert "Mindig ő beszél helyettem." (Na itt
1696# van kapcsolati egyensúly, itt látjuk, hogy van.) Feleségéből valóban ömlik a szó, amit Imre elégedetten hallgat
1704# és néha bólogat. Az asszony végig férjét nézi, aki néha a szemével int, helyesel vagy rosszall. Láthatóan nagy
1712# az összhang közöttük, mintha valóban ő irányítaná felesége mondanivalóját. Amiből bennem egy fakír képe áll
1719# össze, aki 15 éves házasság alatt soha nem veszítette el a türelmét, fát lehetett vágni a hátán, még csak a
1727# hangját sem emelte föl soha, pedig amúgy hirtelen haragú ember, hiszen a munkahelyén könnyen fölcsattan.
1734# Keményen tartja beosztottait, idegenekkel könnyen kiabál, de otthon soha.
1740# 
1740# (Na most ugrunk egy részt. Azt mondja.) Véletlenül derül ki, hogy Imre édesanyja körülbelül fél éve halt meg
1748# rákban, előtte mintegy két évig betegeskedett. Itt mintha megtörne a korábbi összhang, már a feleség és Imre
1757# között. A beszélgetés gyorsan lezárul, de aztán Imre nyelve is oldódni látszik, egyedül is mond magáról ezt-azt.
1766# Imre nagyon szégyelli, hogy édesanyja ápolása testvéreire hárult. Mint legidősebb fiú úgy érezte, hogy anyja
1775# gyámolítása, támogatása elsősorban az ő kötelessége. Ezt ő nem kevés büszkeséggel és sok örömmel tette is. A
1784# betegség során azonban amikor anyja ágynak esett, felesége hallani sem akart arról, hogy magukhoz vegyék, mint
1793# ahogy azt a maga nagyapjával korábban minden megbeszélés nélkül tették. Két évig ápolták a béna nagyapát, amiben
1802# Imre odaadóan részt vett. A felesége azonban hevesen tiltakozott, hogy édesanyját magukhoz vegyék. - Most
1810# átugrok sok részt, mert az történik, hogy kiderül, hogy a férfinek egyre tűrhetetlenebb fokozódó bűntudata van
1819# azzal kapcsolatban, hogy nem ápolta az édesanyját, miközben egyébként a testvérei közül az egyik magához vette a
1828# beteg édesanyát, jó ellátásban részesült, de a férfi az önmagáról alkotott képébe egyszerűen nem tudta
1837# behelyezni, összeegyeztethetetlennek tartotta azt, hogy ő nem gondoskodik a beteg édesanyjáról.
1845# 
1845# Amikor az édesanyja meghalt, akkor végérvényessé vált az a belső szorongás, a félelem rettegése, hogy valamit
1856# most már gyógyíthatatlanul, visszavonhatatlanul elrontott, és tönkretett. Igen ám, de a konfliktus hol jelent
1868# meg és hol ütközött ki? A feleségét hibáztatta, de a bevett gyakorlata az volt, hogy nem konfrontálódott a
1880# feleségével. Ezért aztán beleszorult rengeteg indulat, és egy pánikbetegségnek, mint tünetnek a formájában
1891# egyszer csak a helyzet fölrobbant. Na most nézzük, hogy történik a gyógyulás. (Im... na, leülök inkább. Tényleg,
1904# most ha még lehet ülni, üljünk, mert aztán ki tudja.)
1910# 
1910# Imre számára a családi élet kettéhasadt. Míg felesége családjával élénk, kölcsönös kapcsolatot ápoltak, addig
1919# Imre egyedül látogatta anyját, testvéreit, néha egyik-másik lányát is magával vitte, de közös programjaik nem
1928# voltak. Imrének ez nem tetszett, de soha nem beszélt róla. A történteket már könnyebben meséli, de érzéseiről
1937# soha nem beszél. A visszajelzésekre nem reagál, legföljebb bagatellizál vagy hárít. Például nagy indulatokat
1947# érezve megpróbálom megfogalmazni, hogy "Hát nagyon haragudhatott." Erre mélyen elpirul, majd azt mondja "Á, egy
1956# kicsit sem érdekes." Vagy "Szomorú volt." mondom, mire ő "Jaj, hát nem haltam bele.", és legyint. Vagy
1965# "Tehetetlennek érezhette magát.", amire így reagált "Ilyesmit én nem engedek meg magamnak." (M-hmm. Jó nagy
1974# dugó. Sok indulat, jó nagy dugó.) Egy alkalommal azonban azzal kezdi "Ahogy így hallgatom magam, elég sok méreg
1983# összegyűlt bennem." Az első közlés magáról ebben a fontos témában. Hamarosan arra is rájön, hogy fél a saját
1993# haragjától, fél hogy goromba lesz otthon, mert "Nem is tudom, mire lennék képes."
2000# 
2000# Emlékeztek, félelem a kontrollvesztéstől. Ez a másik nagy csoport. Azt mondja. - Napokig magába zárkózik,
2009# senkivel sem beszél, csak a terapeutával áll szóba, de csak annyira, hogy türelmet kérjen tőle. - Emlékeztek
2019# arra a történetre, most történik az, hogy döntést hoz arról, hogy az életét megváltoztatja-e vagy nem. Sokszor
2029# ilyenkor úgy tűnik nem történik semmi, és belül valami hallatlan nagy változás-születés történik. Azt mondja.
2040# 
2040# Az asszony megszeppen, mert a látogatóba érkező feleségét elküldi. A negyedik napon a megszokott időben jön
2049# beszélgetni, komor, de elszánt. Azt mondja, megkönnyebbült, mert ha eddig nem törtem össze mindent magam körül,
2058# most már nem fogom, mert nem akarom. De így nem lehet tovább élni. Néhány nap múlva ahhoz kér segítséget, hogy
2067# az asszony is tudomást szerezzen arról, ami őt foglalkoztatja. 4 hónapos párterápia során összehangolják végre a
2077# családról alkotott elképzeléseiket, és kezdik kialakítani a közös élet szabályait. Ez alatt Imre már
2085# panaszmentes. Egyensúlyát évek óta tartósan őrzi.
2090# 
2090# Csodálatos, ahogy ez a férfi végtelen egyszerűséggel megfogalmazta, hogy hova jut. "Ha eddig nem tettem tönkre
2100# az életem, most már ezután se fogom." Ez csoda nagy dolog. Az egészséges része beszél így. "Elhatároztam, eddig
2110# jól tudtam csinálni a dolgokat, bár volt árnyéka, ezután se teszek tönkre semmit. De azt is eldöntöttem, hogy
2120# így nem mehetnek tovább a dolgok. Ezért aztán más területen változtatások lesznek." Gyönyörű, gyönyörű.
2130# 
2130# 2. Érzelmi katasztrófák
2131# Így most eljutottunk akkor a második nagy csoportig. Mert az első volt: orvosi katasztrófák, félelem ezektől. A
2140# második nagy csoport: érzelmi katasztrófák. Kontrollvesztéstől való félelem, "Ha egyszer kinyitom a számat..."
2149# Ha én egyszer kinyitom a számat, ha én egyszer elkezdek beszélni! Na, de hát ezt nem engedhetem meg magamnak 50
2158# évig. Itt félelem, hogy meg fogok őrülni. Félelem a kontrollvesztéstől, őrülettől.
2165# 
2165# Nemes Ödön jezsuita atya
2167# Emlegetem nektek Nemes Ödön atyát, nagyon izgalmas, egy nagyszerű ember. Képzeljétek azt el, hogy valaki 17
2176# évesen, 16-17 évesen úgy dönt, hogy ő mindenképp jezsuita akar lenni, és mert Magyarországon föloszlatják a
2185# Jezsuita Rendet a többi renddel együtt a 40-es évek végén, még éppen hogy ki tud menekülni az országból. Bécsen
2195# keresztül egyszer csak, mert hát hogy mégis csak egy közeli helyen találja magát, Japánba érkezik. Tudjátok,
2205# hogy mivel bízzák meg? Az elöljárói ezt a fiatalembert azzal bízzák meg, hogy japán gyerekeket tanítson angolra.
2214# Összesen két nehézségbe ütközik ez: japánul nem tud, mert hát minek is, meg miért is, de angolul se. Tehát ő
2224# maga azt mondta, ugye személyes ismeretségben voltunk, hogy ez körülbelül azt jelentette, hogy "Minden óra előtt
2234# megtanultam azt a témát angolul, utána megtanultam japánul, majd leadtam az órát." Nem lehetett könnyű
2242# kicselezni azt, hogy a gyerekek ne kérdezzenek, mert hogy addig tudta, ameddig éppenséggel egy hét alatt el
2252# lehetett jutni. Ő mondta ezt, hogy volt egy pont, ahol nagyon reálisan elkezdett attól rettegni, hogy meg fog
2261# őrülni. Azt mondta: "Egész biztos, hogy meg fogok őrülni." Érzelmi katasztrófa be fog következni. Tulajdonképpen
2271# érthető, hogy miért gondolta ezt, miközben nyilván rengeteg lehetősége volt arra, hogy valamit kezdjen magával,
2281# vagy a helyzettel. Mégis attól félt, hogy meg fog őrülni. Mi gyógyította őt meg? Mi segített neki?
2290# 
2290# Segítségére az volt, hogy a spirituális szál révén túl tudott látni a beszűkült realitásvesztett világlátásán. A
2299# következőt mondta, ez a spirituális ugrás, s onnan visszanézni. Azt mondta "Hát tulajdonképpen miért jöttem
2308# Japánba? Azért, mert Jezsuita akarok lenni. Miután már jezsuita vagyok, ha beteg lennék, a jezsuita rend kétség
2317# kívül eltartana engem, tehát ha megőrülök, attól még jezsuita maradhatok." Akkor a következő gondolat jött
2326# ehhez: "Tehát tulajdonképpen a célom az volt, hogy jezsuita legyek, ha őrült vagyok, ha normális, akkor a
2335# célomat el tudtam érni." Ráadásul... akkor föltett még egy kérdést. "Rendben van, akkor megőrülök. De Isten
2344# akarhat-e egy őrült jezsuitát?" Mert azért mégis csak, hát ő adja a megbízatást, akkor ez így rendben van-e. Ezt
2353# átimádkozta és azt mondta "Uram, nem válaszoltál pontosan, tehát úgy tűnik, hogy ez a te hatásköröd. Tehát ha
2362# énnekem nem kell tudni, hogy teneked miért jó, ha van egy őrült jezsuita Japánban, de hogy oly sok mindent nem
2371# értek még, és hogy az Úr útjai annyira kifürkészhetetlenek, és hogy te olyan sok nehézségből is annyi jót tudsz
2381# tenni, akkor Uram, lesz egy őrült jezsuitád."
2385# 
2385# Ez mit jelent? Kopogtatott a félelem, a bizalom kinyitotta az ajtót, és a spirituális szál miatt szembe tudott
2396# nézni az összes félelmével, s a félelem mögött azzal, hogy "Akkor őrülten fogok élni." És naná, hogy nem őrült
2408# meg. Ez volt a második nagy csoport. Érzelmi katasztrófák.
2415# 
2415# 3. Külső katasztrófák
2417# Baleset, bűncselekmény, természeti katasztrófa, világvége. Volt egy kedves ismerősöm, atlétaedző volt.
2428# Közmondásos volt a hipochondriája, mindig arra gondolt, hogy éppen beteg, vagy valamilyen betegség készül, vagy
2440# ahova megy, ott fogja majd őt el..., és döbbenetesen abszurd módon a sebzettség vezérelt életet élte. Minden,
2452# minden döntését az egészségnek rendelte alá. Akkoriban, ez még az 50-es, 60-as évek volt, ismerőseivel Salvus
2464# vizet rendeltetett és hozatott Pestre, pénzt nem kímélve, meg a gyomrát se. Mert azért aki ivott abból, hát
2475# azért az komoly. Nem ivott rendes vizet, csak Salvust. Ez most nem egy negatív reklám, tehát nagyon egészséges,
2487# minden, olvassátok el, mi minden van benne, csak... na. Mit gondoltok, hogy halt meg? Tessék? Jaj, ezt ne! Igen,
2500# van, akik nagyon ismerik ezt a folyadékot, azt mondják, szomjan halt. De nem, nem, hát... előbb-utóbb a gyomra
2511# azt mondta, hogy ezt velem nem csinálhatod. M-mm. Az történt, hogy... Na? Ja, hogy rászokott a kólára. Ez a...
2523# nem, nem, hát nem úgy volt az. Akkor, 50-es, 60-as évek.
2530# 
2530# Jaj, erről eszembe jut egy gyerekkori történet, hogy tényleg, tényleg, gyerekkori történet. Apukám pilóta volt,
2540# s lehet, ez a kólához jövő családi szál, és mikor Londonból jött haza, mindig - ezt nem t'om miért csinálta így,
2550# de - Londonból mindig a 70-es évek elején hozott 1 literes üveg palackban kólát. Óriási szám volt a 70-es
2559# években, és én kisgyerek, akkor voltam 4 éves, aztán 5-6-7-8, s akkor emlékszem, hogy apukám megjött Londonból,
2569# s akkor letette az üveg kólát, s az még tele volt üveggel, meg tele volt kólával. Tehát látjátok, micsoda
2579# mélységes gyökerei vannak, az apámmal így tartom a kapcsolatot, kólázok. És képzeljétek el, milyen... hogy ez
2589# meg... jó, nem kell minősíteni, beszélni kell, és a családi legendáriumban pedig az szerepel, és apukám ezt nem
2599# egyszer elmondta, hogy volt a nagypapám, emlékeztek, akiről beszéltem, akivel sosem találkoztam. Aki nagyon
2609# várta, hogy szülessek meg, és sosem találkoztunk, és közben nagyon jó kapcsolatban vagyunk egymással úgy, hogy
2619# sosem láttuk egymást. Tehát e miatt mondják, hogy nem vagyok normális. És... és apukám ezt mesélte aztán,
2628# családi legendárium, hogy éppen Londonból jött haza, és hozta az 1 literes kólásüveget, fogta a nyakát, s nem
2638# érti miért, a betonra ejtette. Óriási durranással széttörött a kólásüveg, és annyira váratlan volt ez, mert
2648# semmi nem indokolta, hogy hogyan eshetett volna ki a kezéből, hogy apukámnak egy rettenetes félelme, balsejtelme
2658# támadt, hogy valami baj történt. Hazament, és az édesanyám azzal a hírrel fogadta, hogy meghalt az apja, a
2667# nagypapám. A családi legendáriumba a történet így került be, hogy amikor az apám kezéből kiesett a kólásüveg, s
2678# a ferihegyi repülőtér betonján széttört, akkor halt meg az apja. Hogy a kettő között miféle összefüggés van, azt
2688# én nem tudom. De hát... kapcsolataink... hú de mélyen meghatároznak minket.
2695# 
2695# Így elérkeztünk egy következő gondolathoz is... Jaj, ne már! Hát most erre a kis időre? Hát engedjétek ezt el!
2709# Hát van fontosabb dolgotok is. Jól van, figyeltek, én meg elfelejtettem. Tényleg, elfelejtettem, hogy onnan
2723# kezdtem. Jó. Azt mondja. Mentek egy versenyre, hát atlétaedző volt, mentek a versenyre, és nem csukta be jól az
2738# ajtót, és az autópályán kinyílt az ajtó, amit ő nem csukott be jól, kiesett az autópályára és elütötték. Az
2752# egész életét arra tette föl, hogy egészséges legyen és hosszan éljen. Majd nem csukta be jól az ajtót, és
2766# viszonylag fiatalon meghalt. De egészségesen, igen, igen, igen. (Hát, ezt nem kommentálom. Na, mm-hmm-hmm.
2780# Mennyi az idő? Híí! Hogy, hogy csináljuk? Mondok néhány gondolatot, és aztán lenne még két történet, vagy három.
2794# Attól függ, hogy hány napunk van még.)
2800# 
2800# Ezért azt mondhatjuk, hogy van egy pont, ahol a biztonságra való törekvésünk ellenségünkké válik, és olyan
2810# mértékben korlátozza be az életünket, szűkíti le az életlehetőségeinket, amitől... hát amitől szinte már akkor
2821# alig élünk. Ezért mondhatjuk azt kifejezetten a realitás talaján, hogy van egy pont, ahol a legbiztonságosabb,
2832# ha bízunk. A legbiztonságosabb, ha döntünk a bizalom mellett. Mert a bizalommal együtt egyszer csak közelebb jön
2843# a realitás, szembe merünk nézni a félelmeinkkel, és a sebzettségre tudunk valamilyen választ adni. Tudunk
2854# szabadon élni akkor is, ha az emberi élet nagyon törékeny, és nagyon sebezhető. Akkor is. Egy... olvasok.
2865# 
2865# Yalom - "Velem is megtörténhet?"
2867# Ez a címe. Yalom nevű pszichoterapeuta, pszichiáter egy kliensével való beszélgetését írja meg. Elva - így
2876# hívják a hölgyet.
2878# Elva leült, sóhajtott és azt mondta "Soha nem gondoltam volna, hogy velem is megtörténhet." Kirabolták.
2886# Elmondása alapján közönséges táskarablás lehetett, a tolvaj biztosan a vendéglőben szemelte ki. Látta, hogy a
2896# három idős hölgy kézpénzzel fizet. Nyilván követhette Elvát a parkolóba, majd elrohant mellette, kirántotta a
2905# kezéből a táskáját, és beugrott egy autóba. Elva dagadt fájós lábai ellenére azonnal visszarohant segítségért a
2914# vendéglőbe, de persze már túl késő volt. Néhány órával később a rendőrség egy útszéli bokorban megtalálta az
2923# üres táskát. 300 dollár sokat jelentett Elvának, és néhány napig az elveszett pénz foglalkoztatta. Majd az
2932# aggodalom fokozatosan csillapodott, a helyében pedig a keserű élmény maradt, amit azzal a mondattal fejezett ki:
2942# "Soha nem gondoltam volna, hogy velem is megtörténhet." A táskával és a 300 dollárral együtt egy illúziót is
2951# elragadtak tőle, a személyes különlegesség illúzióját. Mindig e privilegizált körben élt, kívül a
2959# kellemetlenségen, a fájdalmas nehézségeken, amivel az átlagemberek találkoztak, azok a hemzsegő tömegek a
2968# bulvárlapokból és a hírekből, akiket folyton kirabolnak és megnyomorítanak.
2975# 
2975# Most eltűnt az életéből a meghittség. Eltűnt a biztonságérzete. Számára az otthona mindig hívogató volt. Most
2984# zárakat, riasztókat, telefonokat látott. Minden reggel hatkor sétáltatta a kutyáját, most a reggeli nyugodtság
2994# veszélyesnek tűnt. Folyton megálltak a kutyájával és hallgatóztak. Elva esetében több történt egyszerű
3003# támadásnál, a világszemlélete tört össze. Gyakran mondogatta, amíg valakinek van szeme, füle, és szája, addig én
3013# ápolom a barátságunkat, de annál tovább nem. Elvesztette a jóindulat erejébe vetett hitét, a személyes
3022# sebezhetetlenség érzését. Megfosztottnak, közönségesnek és védtelennek élte meg magát. A durva találkozás a
3031# rablással darabokra törte életének eddigi mázát, és brutális módon felerősítette a férje halálát követő
3041# érzéseit. Az eszével tudta, és egy pillanatra sem felejtette el, hogy a férje meghalt, miközben ugyanazon rutin
3050# szerint élte a mindennapjait, mintha még élne.
3055# 
3055# Második rész. Tulajdonképpen a rablás rádöbbentette hétköznapiságára. A "Nem gondoltam, hogy velem is
3064# megtörténhet." azt tükrözte, hogy elveszítette a sebezhetetlenségébe vetett hitét. Az emberekben létezik egy
3075# irracionális érzés saját különlegességünkre és sebezhetetlenségünkre vonatkozóan. Ez haláltagadásunk fő
3085# módszere, s a halálszorongás csökkentésének feladatát végző elmeműködés teremti meg a sebezhetetlenség
3095# irracionális hitét. Vagyis az olyan kellemetlenség, mint az öregedés és a halál csak másokat érhet, minket nem.
3106# Mi kívül élünk a törvényeken, az emberi és a biológiai végzet fölött állunk. A bánat okozta seb azonban
3117# fölszakadt. Ez volt az a pillanat - gondoltam - amikor teljesen föl kell nyitni a sebet, kitisztítani és hagyni,
3128# hogy begyógyuljon.
3130# 
3130# "Pontosan tudom, mit ért ez alatt, hogy soha nem gondolta, hogy önnel is megtörténhet." - mondtam. "Nekem is
3140# nehéz elfogadni, hogy ezek a szerencsétlenségek, öregedés, veszteség, halál velem is meg fognak történni."
3151# mondta a segítő. Elva bólintott, szemöldöke árulta el, hogy meglepődik a személyes közlésen. A szeme megtelt
3162# könnyel, s én éreztem, jó nyomon haladok, és folytattam. "Ezt már előtte is tudtad persze, de csak az egyik
3172# részed tudta, a másik tagadta. Most viszont, hogy meghalt a férjed, már tudod. S hogy ellopták a táskád, most
3183# már tudod, hogy valóban meghalt. Nincs a kertben, sem hátul a műhelyben, sehol sincs, már csak az emlékeidben."
3194# Elva elkezdett zokogni, zömök alakját a sírás rázkódtatta néhány percig. Ez előtt még sohasem sírt. A tekintetem
3205# a táskájára tévedt. Ugyanazt az ellopott, agyonhasznált darabot hordta, és azt mondtam neki. "A balszerencse egy
3216# dolog, de azt csak magának köszönheti, hogy egy ekkora valamit cipel magával." és a táskára mutattam. (Na most
3227# jön aztán a fordulat!)
3230# 
3230# Elva merészen, mint mindig, válaszul nem felejtette el fölhívni a figyelmemet az agyontömött zsebeimre, meg a
3240# szék melletti asztalon lévő rendetlenségre. (Ugye, ez amikor érzelmileg nehezen érzi magát valaki és támad, hogy
3250# egy kicsit jobban legyen.) A táskáját pedig csak közepes méretűnek mondta. "Viccel? Nézzük csak meg!" Elva
3260# felélénkült, föltette a táskáját az asztalra, nagyra nyitotta és elkezdett kipakolni. Az első tétel, ami
3270# előkerült, három üres kutyagumis zacskó volt. "Látom szüksége van két darabra pluszban vészhelyzet esetére."
3280# állapítottam meg. Kuncogott és tovább pakolt. Együtt megvizsgáltuk a holmikat, és minden darabot egyesével
3290# megvitattunk. Elva elismerte, hogy 3 csomag papír zsebkendő és 12 toll, valamint 3 ceruza tényleg sok, de
3300# ragaszkodott a 2 üveg parfümhöz, és a 3 hajkeféhez, és csak legyintett, amikor megkérdőjeleztem, hogy minek van
3310# szüksége egy nagy zseblámpára, egy terjedelmes jegyzettömbre és egy csomó fényképre. Mindezen vitáztunk egy
3320# kicsit, az 50 darab 10 centesen, a 3 csomag cukorkán, alacsony kalóriatartalmúakon természetesen, csak
3330# kuncogott, amikor megkérdeztem. "Elhiszi Elva, hogy minél többet eszik ezekből, annál vékonyabb lesz?"
3340# 
3340# Volt ott egy műanyag tasakban narancshéj. "Soha nem tudhatod, hogy ezekre mikor lesz szükséged. - mondta. Volt
3349# azonban nála néhány kötőtű is, egy csomag élesztővel. Egy felére fogyott papírkötetű King regény. Azért csak
3359# felére fogyott mert Elva kitépi a már elolvasott oldalakat, mert azt nem érdemes megtartani. Volt nála egy kis
3369# tűzőgép is, 3 napszemüveg, a táska tágas szegleteiben fémpénzek, gémkapcsok, körömcsipeszek, dörzspapír, és
3378# néhány kötszernek tűnő tárgy is. Amikor a nagy táska teljesen kiürült, Elva és én nagy csodálattal kezdtük a
3388# tartalmát az asztalon sorba rendezni. Sajnáltuk mind a ketten, és valóban én is sajnáltam, hogy nem volt több
3397# minden a táskában, és már nem pakolhatunk tovább. Megfordult és mosolygott. Kedvesen néztünk egymásra, rendkívül
3407# meghitt pillanat volt, ilyet még egyetlen betegem sem tett, mindent megmutatott, ami a táskájában volt. Én pedig
3417# mindent elfogadtam és újabbakat kértem. Minden zugba, zsebecskébe követtem, áhítattal töltött el, hogy egy idős
3427# hölgy táskája egyaránt szolgálhat mind az elzárkózás, mind a meghitt közelség eszközéül. Vezethet a létezés
3437# teljes elszigeteltségéhez, vagy a meghitt közelséghez, ami eloszlatja a félelmeit, ha magát az elszigeteltség
3447# tényét talán nem is. Ez volt az átalakulás órája. A meghitt közelség ideje, nevezzük szeretetnek, fölszabadító
3456# érzés. Ebben az egy órában Elva mindenkitől elhagyatva helyzetből a bizalom vállalásának pozíciójába érkezett.
3466# Igazi életre kelt, és megbizonyosodott arról, hogy ismét képes az emberi közelségre. Azt hiszem ez volt életem
3476# legjobb órája. (Most akkor egy gondolat.)
3480# 
3480# Miért kérdések, és a rá adható válaszok
3483# Föltehetjük azt a kérdést, emlékeztek, a miért kérdések mintájára, hogy "Miért a szenvedés a világon? Miért az
3492# ártatlanoknak a nyomorúsága? Miért a baj, az igazságtalanság, és, és, és...?" Emlékeztek, milyen választ adtunk
3501# rá. Hogy ezekre a kérdésekre cselekvésben tudunk választ adni, mégpedig személyesen, konkrétan, magunk felé
3509# föltett kérdések formájában a cselekvésben adott válaszaink révén. Föltehetjük akkor azt a kérdést "Jó, most
3518# ebben a hetedik sémában, a veszélyeztetettségnek, a sebezhetőségnek a sémájában nem egy realitással találkozunk?
3527# Nem azzal, hogy tényleg meg fogunk halni? Hogy tényleg meg fogunk betegedni? Hogy 40 év fölött már nem tényleg,
3536# hanem tudjuk? Hát hogy hol van akkor a határ? Akkor hogyan tudjunk szabadon létezni legalább egy relatív
3545# szabadsággal, ha az a realitás, hogy meg fogunk halni, hogy sebezhetők vagyunk, hogy bárkivel bármikor bármi
3554# megtörténhet? Hogy tudunk akkor úgy élni, hogy az értelmes legyen? Hogy tudunk erre a... nem csak a
3562# sebzettségre, erre a sebezhetőségre valamilyen értelmes választ adni?" És most már tudjuk, hogy a válaszadást
3571# nem szavakban kell megtalálnunk. "Hogy akkor van-e gondviselés, vagy nem?" Ha van értelmetlen kérdés, ez ez.
3580# 
3580# Ez a kérdés, hogy "Akkor most van-e gondviselés, vagy nem?" értelmetlen, semmi mást nem tesz velünk, mint
3589# konzerválja a félelmeinket. Ez a kérdés értelmetlen, el vele. A megfelelő kérdés így szól, ha az ember
3598# olyannyira sebezhető, megbetegedhet, meg is halhat, ha az ember veszélyeztetett lény - ahogy az autóvezető
3608# oktatóm nevezett bennünket embereket az autó biztos közegéből, puhatestű - ha az ember puhatestű lény, akkor
3617# milyen választ adjunk arra, hogy van-e gondviselés, és van-e oltalom a világon? Hogy van-e gondviselő Isten? Mi
3628# a válaszunk, ami ott válasz, ahol a kérdés születik? És a kérdés nem itt születik, hanem itt, az összes
3637# sejtünkben születik, az élettapasztalataink által a legbelsőnkben születik. Tehát nem egy gondolatra várunk,
3647# amikor egy kérdést fölteszünk. A válasz tulajdonképpen ugyanaz, mint a miért kérdésekre.
3655# 
3655# Cselekvésben adható meg, és ha elkezdünk cselekedni másokért, fölismerve a kiszolgáltatottságukat, a
3662# sebezhetőségüket, a halandóságukat, és a mulandóságukat. Ha elkezdünk emberekért cselekedni, és éppenséggel
3670# kinyitni az ajtót, miután a félelem kopogott, de kinyitjuk, mert döntöttünk a bizalom mellett, és elkezdünk
3678# halálra szánt emberekért cselekedni, és ha lehet, itt-ott egy picit hosszabbítani az életüket. Hogy elkezdjük a
3687# beteg embereket a magunk módján gyógyítani, ahogyan csak lehetséges. Vagyis arra a kérdésre, hogy van-e oltalom,
3695# vagy gondviselés, a válasz az, hogy "Gyere, adok neked egy tányér levest. Mit tudom én, hogy van-e Gondviselő
3704# Isten, de nálam van egy tányér leves, és te bejöhetsz ide és ehetsz ebből a levesből." Ez a válaszom arra a
3712# kérdésre, hogy van-e oltalom vagy gondviselés, vagy gondviselő Isten? És minél inkább merek szembemenni a
3720# félelmemmel, azzal, hogy sebezhető vagyok, hogy megbetegedhetem, hogy megőrülhetek, s az összes többi, és
3728# cselekvésben konkrétan adok választ, annál inkább együtt tudok élni a magam sebezhetőségének a realitásával, a
3736# halálra szántságomnak a realitásával, annál kevésbé fogja az életemet megakadályozni, megbénítani, beszűkíteni
3744# az, hogy meg fogok halni. Sőt annál inkább lesz életkedvem, sőt, azt mondja egy terapeuta, a fordulat igazából
3753# akkor történik meg, amikor nem egyszerűen csak élni akarunk már, hanem lendületbe jövünk.
3760# 
3760# Emlékeztek, az előző kliens mit mondott? Azt mondta "Na én most már ezt így nem csinálom tovább. Én így nem
3768# fogok élni." Szinte látjuk, ahogy lendületbe jön. Tehát attól, hogy olyanok vagyunk, amilyenek, hogy az emberi
3778# sorsba vettettünk bele, ahogy a filozófus mondja, háhh, nagyon is tudunk erre választ adni. És ez egy óriási
3787# nagy dolog. (Akkor most egy záró történet. Nem, hát nem, nem, mert két történetet akarok még. De az egyiket
3795# szeretném, szeretném elolvasni, a másikat csak elmondanám, és a történet, amit elolvasok, pontosan azt fogja
3804# megmutatni, mi történik akkor, ha valaki nem a sebzettségből ad választ a sebezhetőségre, hanem a sebzettségre
3814# ad választ.)
3815# 
3815# Yalom - "Szólok a rendőrnek!"
3817# Egy gyönyörű könyv ez, Yalom írta "Szólok a rendőrnek" ez a címe, 50 oldal az egész. Tehát éppenséggel... nekem
3827# is ilyeneket kéne írni. Mától kezdve fölteszem a polcra, "Feri, tehát amit nem tudsz ennyiben megírni, azt hagyd
3838# már a csudába! Nem, nem, hát most már négy napra? Négy napra ilyen könyveket kell. Vagy csak három van? Hát ne
3848# túlozzunk! Tehát három napra ez pont jó lesz. És azért, mert csak a végét szeretném nektek elmondani, ezért nem
3858# olvasom föl az 50 oldalacskát. Miről van benne szó? Egy fiatalemberről, egy magyar fiatalemberről. De most iszom
3869# egy picit.
3870# 
3870# A fiatalember, egy zsidó fiatalember 1944. Beterelik már őket, összegyűjtik őket és elindítják a menetet a
3880# pályaudvarra. Ő azok között van, egy-két fiatalember van, akik olyan nagyon akarnak élni, és olyan nagyon
3890# fölismerik, hogy a helyzetben mi az, amikor lehet valamit tenni, hogy megszökik a menetoszlopból. Attól kezdve
3900# Budapesten bujkál, és hamis papírokat szerez, keresztényként él, van egy munkahelye, amit egy keresztény barátja
3911# szerez neki. A barátjával együtt élnek és igyekeznek zsidó társaikat menteni, ami többé-kevésbé szinte semmi
3921# mást nem jelent, minthogy megpróbálnak egy-egy nyilast megölni, ahogyan a különböző menetoszlopokban elöl-hátul
3932# ők vannak. Kézigránátokat dobnak oda, lőni próbálnak, menekülnek, és próbálnak hamis okmányokat szerezni zsidó
3942# férfiaknak és nőknek.
3945# 
3945# Amikor megy az utcán, azt látja, hogy egy nyilas kísér két embert, egy 60 év körüli férfit és egy 60 év körüli
3953# nőt. Látni való, hogy a férfit már csúnyán megverte ez az ember, és ő az utca másik oldalán megy, de hát nem
3962# tudja levenni a szemét róluk, és persze hogy benne van az is, hogy valamit tenni értük, és (Egészségedre!) olyan
3971# hosszan nézi őket, hogy ennek a nyilasnak föltűnik a tekintete és áthívja őt erre az oldalra. Azt mondja "Te is
3980# zsidó vagy, gyere velünk!" Ő nagyon megijed, mert éppenséggel a hamis keresztény igazolásokhoz két pecsét bent
3989# van a zsebében, amit este kellett volna átadnia valakinek. Hogyha megmotoznák és észrevennék a pecséteket, azon
3998# nyomban ott megölnék, ezért mindenképpen meg akar szabadulni a pecsétektől. Szerencsére a fa része nincsen nála,
4007# hanem csak a gumi része, és van nála néhány levél, és engedélyt kér ettől a nyilastól, hogy azt a két levelet -
4016# mert hogy őneki munkába kell mennie és váltig állítja, hogy ő nem zsidó - hogy ezt hadd dobja be a postaládába.
4025# Megengedi neki ez az ember, és akkor ügyesen fogja, és a két pecsétet a levelekkel együtt be tudja rejteni a
4034# postaládába. Picit megkönnyebbül, hogy mégiscsak tudott magáért valamit tenni, s egyszer csak egy rendőr jön
4043# velük szemben az utcán.
4045# 
4045# Ahogy a rendőr szembejön, ő elkezd kiabálni a rendőrnek, hogy "Én nem vagyok zsidó, de itt ez a nyilas,
4052# megállított engem és visznek minket, de hát nekem dolgozni kell, be kell érnem a munkahelyemre. Mit fog nekem
4060# szólni a főnököm? Hát én nagyon komoly munkát végzek." És akkor a rendőr és a nyilas elkezdenek egymással
4068# összetűzni, és végül a nyilas elengedi a fiatalembert, de azt mondja, megfenyegetve őt, hogy ha nem kíséri be őt
4077# a rendőrőrsre, akkor ő utána fog járni, és megüti majd a bokáját. Elmennek egy sarokra, a rendőr a fegyverét
4085# beteszi a fegyvertáskájába, pisztolytáskába, és elengedi őt.
4090# 
4090# A történetnek van jelentősége, mert őt azután egy életen keresztül nyomasztja, hogy ezért a két emberért ott nem
4100# tett semmit, hanem magát mentette. Igen ám, de mi történik ezzel a fiatalemberrel? 17 évesen az Egyesült
4110# Államokba kerül, egy év iskolai tanulmányok után fölveszik az orvosi egyetemre, kitűnővel végez. Utána, ahogy
4120# elvégzi az orvosi egyetemet, a szakvizsgája után főorvosnak nevezik ki. A világ egyik legzseniálisabb
4129# szívsebésze lesz belőle. Számtalan újítása van. Később már nem csak a szívsebészetben hoz forradalmi újításokat,
4140# mindenkinél többet műt. A környezete nem érti, hogy képes valaki ilyen döbbenetes munkabírásra. Állandó
4149# újításaival embereknek az ezreit és tízezreit menti meg, és olyan betegeknek adja vissza az élet lehetőségét,
4159# akikről bárki más szakember lemondana, vagy az ő újításai révén menthetetlenek lennének. Yalom a jó barátja.
4170# 
4170# 75 évesek, 50 éves diplomaosztáson találkoznak. Jó barátok egyébként, de akkor történik valami. 50 év! 75 évesek
4180# mind a ketten, vagy 76. és azt mondja ez a szívsebész barát a pszichiáter orvos barátnak, hogy "Te, akarnék
4190# neked valamit mondani." Yalom 50 éve a terapeuta, 50 éve gondolja azt, hogy hát valamit kéne tenni a barátjával,
4200# hát ilyen rettenetes múlt, az örökség, hogy olyan életet él, ami egyszerűen őrület, hogy ennyit dolgozik. Akkor
4211# a barátja azt mondja "Gyere, igyunk meg egy fröccsöt, mondok neked valamit." Akkor elmondja, hogy Venezuelában
4221# nyitottságot mutattak egy körházban, hogy életmentő szívsebészeti eljárásokat lehessen odavinni az Egyesült
4231# Államokból, és ezért, miközben ott rettenetes katonai, polgárháborús helyzet dúl, és senki a munkatársai közül
4241# nem mert odamenni, ő úgy dönt, hogy elmegy. Mert hogy ott akkor embereket lehet megmenteni.
4250# 
4250# El is megy, és a repülőtéren el akarják rabolni. Odamegy valaki hozzá, és kiadja magát biztonsági embernek,
4259# elveszi tőle a bőröndjét, és amikor az útlevelét kéri tőle, akkor egyszer csak a vészcsengő megszólal ebben a 76
4270# éves öreg professzorban, és nagyon nahgosan elkezd kiabálni, hogy "Szólok a rendőrségnek! Szólok a
4279# rendőrségnek!" Megzavarodik ettől az ember, a megzavarodottságát kihasználja, 76 évesen fogja, visszarántja a
4289# saját táskáját, és elrohan a valódi biztonsági emberek felé. Elmondja a történetet, a rendőrség próbálja
4299# megkeresni aezt az embert, és elmondják, hogy nagy szerencséje van, mert a repülőtéren már hat embert raboltak
4309# el néhány hét leforgása alatt. Ő pedig, mikor leszáll a repülőről, az átszállás miatt 3 órát kell várnia, s ott
4319# egyszer csak történik vele valami. Eszébe jut az az emklék, ami 60 évig nem jutott eszébe, amikor tizenévesen
4329# Pestnek az utcáján ment, amit az előbb elmondtam nektek. 60 évig a történet nincs a tudatosságában, de egyszer
4340# csak ez előjön. Aznap éjszaka álmodik, és ezt az álmot szeretném elmondani nektek. Ez a könyvnek a legvége.
4350# 
4350# Ül a terapeuta barátjával, és azt mondja (Hű-űűű-űűű, hogy lesz...? Még ez belefér, nem? Vagy most akkor... nem
4359# t'om, jövő héten? Azt mondja.) "Késő éjszaka volt, egy műtő várójában vagyok, a hely olyan, mint a bostoni
4367# városi kórházban, ahol sok éven át sok éjszakát töltöttem el. Megnézem az ellátásra váró betegeket, fölfigyelek
4376# egy öregemberre, aki egy padon ül. Zakóján élénksárga Dávid csillag. Mintha ismerném, de nem tudom biztosan
4385# megmondani, hogy kicsoda. Azután a műtő öltözőjében találom magam, megpróbálok átöltözni a sebész köpenybe.
4394# Sehol se találom a köpenyt, úgyhogy abban a csíkos pizsamában sietek be a műtőbe, ami az öltönyöm alatt van.
4402# Kék-szürke csíkos, igen, mint a rabruha a koncentrációs táborban. A műtő üres, kísértetiesen üres, sehol egy
4411# nővér, egy asszisztens, nincs technikus, aneszteziológus, nincs kék vászonnal leterített, műszerekkel szép
4420# sorban telerakott asztal, és a többi. Nincsen szív-tüdő gép, amire mindenképpen szükségem van. Egyedül vagyok,
4429# elveszettnek és kétségbeesettnek érzem magam, körülnézek. A műtő falait kopott sárga bőröndök takarják saroktól
4438# sarokig, padlótól mennyezetig. Sehol egy ablak, sőt egy akkora üres falfelület sincs, ami elég egy
4446# röntgenfilm-nézőnek, semmi más, csak bőröndök. Olyan bőröndök, amilyeneket az öreg zsidó emberek cipeltek
4454# Budapesten, például az is ott, a géppisztolyos nyilas ember előtt."
4460# 
4460# "Látom, hogy a műtőasztalon meztelen férfi vergődik. Odalépek hozzá, ismerős. Az a férfi, akit a váróban láttam.
4468# Akkor jövök rá, hogy ő az a halálba tartó összevert férfi, akit a pesti utcán láttam a bőröndjével. Két golyó
4477# ütötte lyukból vérzik a meztelen mellkasára tűzött Dávid csillagon át. Egy szál magam vagyok, senki sem segít,
4486# műszereim nincsenek. A férfi nyöszörög és haldoklik, föl kell tárnom a mellkasát, hogy hozzáférjek a szívéhez,
4495# és megállítsam a vérzést. De nincsen szikém. A következő pillanatban a férfi mellkasa föltárva tátong, a vágás
4503# közepén a szíve petyhüdt, erőtlenül ver. A két golyó ütötte lyuk minden dobbanásra sugárban löki ki az
4512# élénkpiros vért a szív elülső falából, befröcskölve a lámpa üvegét, az erős fény vörösessé tompul. A vér
4520# visszacsorog a férfi csupasz mellkasára. Be kell zárnom azt a két lyukat a szívén, de nincsen folt, amivel
4528# bezárjam. Aztán egyszer csak a jobb kezemben ollót tartok. Kivágok egy kerek foltot a csíkos pizsamanadrágomból,
4537# odavarrom a foltot az egyik lyukra, a vérzés eláll. A szív megtelik vérrel, a lüktetés erősödik, de aztán a
4546# másik, még nyitott lyukból valóságos vérgejzír szökik föl. A szívverés lelassul, a vérsugarak egyre lanyhábbak,
4555# már nem érik el a lámpát, visszahullanak a kezemre, miközben dolgozom. Egyik kezemet a lyukra teszem, kivágom a
4564# pizsamámból a második kerek foltot, a másik lyuk szélére öltöm. A vérzés eláll, de a szív kiürül, a szívverés
4572# gyöngül, aztán abbamarad. Próbálom masszírozni a szívet, de a kezem nem mozdul. Ekkorra egyre több ember tódul a
4581# műtőbe, ami most már inkább olyan, mint egy tárgyalóterem. Vádlón néznek rám. Verejtékben úszva ébredem."
4590# 
4590# Itt mármost nem az álom, itt már csak beszél a barátjához. "A lepedőm, a párnám csupa víz volt, és ébredés
4599# közben egyre csak az járt eszemben, ha meg tudtam volna masszírozni a szívét, megmenthettem volna az életét.
4609# Aztán fölpattant a szemem, rájöttem, hogy az egész csak álom volt, és már nem nyomasztott annyira. De még ébren
4619# is azt ismételgettem magamban, bárcsak megmenthettem volna az életét. - Ha megmenthetted volna az életét,
4629# akkor... Ne hagyd abba, Bob! - De nem tudtam megmenteni az életét, nem volt műszerem, nem volt foltom és nem
4639# volt fonalam és nem ment. - Jó, tehát nem tudtad megmenteni. Nem volt fölszerelésed a műtőben, hogy megmentsd.
4649# És nem volt fölszerelése annak a 15 éves fiúnak sem, aki azon a napon magát is éppen csak hogy meg tudta
4658# menteni. Azt hiszem, ez a kulcs az álmodhoz. Mégis minden éjjel bíróság elé állítod, és bűnösnek vallod magad,
4668# és vezekléssel töltöd az életed. Régóta figyellek, Bob Brant, és most meghoztam az ítéletet." Erre Bob fölkapja
4679# a fejét. "Kimondom az ártatlanságod." Ez egyszer Bob nem jutott szóhoz. Fölálltam, és mutatóujjammal ráböktem és
4689# megismételtem. "Kimondom az ártatlanságod. - Nem tudom, bíró úr, átgondolta-e az összes bizonyítékot? Nem azt
4699# jelenti-e az álmom, hogy önfeláldozással megmenthettem volna az öregembert? Álmomban fölvagdaltam a ruhámat,
4709# hogy megmentsem. De 60 évvel azelőtt, a budapesti utcán nem az öregemberrel törődtem, nem a feleségével, hanem
4719# magamat mentettem. - De Bob, az álom választ ad a kérdésedre. Az álomban odaadtad a ruhádat, szétvágtad, az se
4729# volt elég. - Tehettem volna valamit. - Hallgass az álmodra, Bob! Olyasmit mond, ami a szívedből jön. Nem tudtad
4739# volna megmenteni sem őt, sem a többieket. Sem akkor, sem most. Bob, ártatlan vagy." Lassan bólintott, egy ideig
4749# némán ült, aztán az órájára nézett. "11 van, rég le kellett volna feküdnöm, megyek. Mennyi tiszteletdíjjal
4759# tartozom? - Csillagászatival. A zsebszámológépem kéne, hogy kiszámoljam neked. Mindegy mennyi, az éjszakai
4769# esküdtszék elé viszem. Talán megítélnek neked egy áldást, vagy egy lazacos szendvicset reggelire." Felém
4778# fordult, a szemembe nézett, átöleltük egymást olyan hosszan, mint még soha. Aztán mindketten elballagtunk az
4788# éjszakánk felé.
4790# 
4790# Ez az ember egy egész életen keresztül a sebzettségre adott választ. Ahogy elvégezte a gimnáziumot, az
4803# egyetemet, ahogy több mint 50 éven keresztül operált és embereket mentett és gyógyított, és mentett és kitalált
4817# rengeteg új sebészeti beavatkozást. Ezt nevezzük sebzettségre adott válasznak. A történet számomra azért olyan -
4831# nem csak gyönyörű meg szép, hanem - fontos is, mert a gyógyulás 76 évesen történik. A közös szál, ami a
4844# gyógyulást lehetővé teszi, az az, hogy 15 évesen fölkiált, és azt mondja "Szólok a rendőrnek!". Amikor 60 évvel
4859# később a venezuelai reptéren megint fölkiált, hogy "Szólok a rendőrnek!", akkor a két történet benne találkozik.
4873# Ezért az álomban lehetővé válik a 60 évvel ezelőtti életesemény s a jelennek az összekapcsolása. Utána
4886# találkozik a barátjával, aki érti a dolgát, hogy mi történt. De akkor ez azt jelenti, hogy ez az ember, most
4900# mondjuk így nagyon sarkosan, gyógyulás nélkül választ adott arra a kérdésre, hogy van-e oltalom? Hát nem
4913# akármilyen választ adott rá. Hogy gyógyulás nélkül tudott a sebzettségére adott válaszként élni egy életet. És
4928# talán úgy ajándékba a végére kapott még gyógyulást is.
4935# 
4935# Hű, hű! Ilyet még nem csináltam soha. 10 perccel túl... de hát ugye 3 nap van, most már másképp mérik az időt.
4956# Nagyon köszönöm akkor a figyelmeteket. (taps)

20121218 ¤ Lejegyezte: Vinkó Zoltán Tamás