panorámakép

2012.11.27-masodpercjelolessel

A pálferi wikiből

20121127 ¤

0000# Köszöntelek benneteket! Isten hozott mindannyiótokat!
0003# Ismétlés - Alkalmatlanság függőség séma
0006# Nézzük akkor a témát, aminek még egy részét szeretném elmondani, vagyis arra gondolok, hogy eljutottunk ahhoz a
0014# sémához, és már több alkalmon át beszéltünk róla, hogy valaki saját magát alkalmatlannak nem csak hogy érzi,
0022# alkalmatlannak éli meg az életre. És hogy valaki alkalmatlannak éli meg magát az életre, most már nagyon jól
0030# tudjuk, ebben érzések és érzelmek vannak, de ehhez kapcsolódó gondolatok is fölerősítik az alkalmatlansághoz
0038# kapcsolódó érzelmeket és lelkivilágot. Természetesen szelektíven összegyűjtjük az összes olyan emlékünket és
0045# előtérbe helyezzük, amely igazolja és bizonyítja, hogy mennyire alkalmatlanok vagyunk kis dolgokra, nagy
0053# dolgokra. Ebben a sémában akár a hétköznapi, egyszerű, természetes felnőtt életvitelnek a gyakorlására is. Ehhez
0061# természetesen aztán fizikai állapotok is társulnak "Jaj, de gyönge vagyok, jaj de beteg vagyok, jaj de kicsi
0069# vagyok, jaj, jaj, jaj!" És ezt mind érzem is, és aztán a testemben is megjelenik.
0075# 
0075# Aztán hogy ez, ebben a sajátos összefüggésben milyen magától értetődően kapcsolódik a függőséghez. Mert hiszen
0082# ha alkalmatlan vagyok az életre, akkor beléd kell hogy kapaszkodjak, és... Innen beszéltünk arról, hogy akkor a
0090# cselekvésmódunk, ha nem nőjük ki a sémának, ennek a hiedelemnek a belső világát, akkor háromféle lehet.
0097# Cselekvésmódok a sémában
0099# 1. Belemegyünk a séma logikájába
0101# Az első fajta az, amikor éppenséggel pontosan azt éljük meg és úgy élünk, ahogyan ezt előbb mondtam. Tehát
0109# mindig kérdezünk, mindig kérünk, mindig segítségért fordulunk a másikhoz, mindig átadjuk magunkat a
0116# bizonytalanságnak és mindig igyekszünk valakitől valamit kapni, kérni, segítséghez jutni. "Döntsél helyettem!
0124# Mondd meg légy szíves, hogy kell csinálni! Képtelen vagyok meglátni, hogy itt mi lenne a jó megoldás. Légy
0131# szíves, esetleg csináld helyettem! Az lenne a legjobb, akkor nem kéne ennyit beszélni, és akkor vonatozhatnék
0139# otthon." Tehát ez az első cselekvési forma, ami nem növi ki a sémát, hanem éppen, éppenséggel arra vonatkozik,
0147# tehát hogy belemegyünk a séma logikájába.
0150# 
0150# 2. Lehatároljuk az életünk körét
0152# A második, hogy nem akarjuk átélni állandóan azt, amiről beszéltem, mert ez egy elég kényelmetlen állapot.
0159# Kényelmetlen így lenni, hogy állandóan szembesülni azzal, hogy nem megy, hogy nem vagyok rá alkalmas, nem vagyok
0167# rá kész, nem tudom hogy kéne csinálni. Ezért aztán inkább lehatároljuk az életünknek a körét, a világát minél
0174# szűkebbre. Lehetőleg annyira szűkre, ahol még azt éljük meg, hogy ott, odáig tart a készségünk, képességünk,
0181# tehetségünk, alkalmasságunk és kompetenciánk, olyan szűken. Tehát akár ki sem lépünk a lakásból. A laskáson
0189# belül jól megjelenik az a határ, ameddig az életet tudjuk és képesek vagyunk vinni.
0195# Egy munkakörben
0196# lehetőleg kicsi, kicsi, kicsi, kicsi. "Én szívesen kiviszem a szemetet. Ennyi, ennyi, nem több! Nem, nem, nem.
0205# Fogom, megfogom, kiviszem." Ez. És eszembe se jut, hogy esetleg elmenjek én és szemeteszsákot vásároljak, az már
0215# sok, az sok. Tehát önkéntes, nagyon sajátos belső száműzetésbe vonulunk, és távol tartjuk magunkat minden újtól,
0224# minden lehetőségtől, mindentől, ami valamiféle új készségnek, képességnek, alkalmasságnak, adottságnak, erénynek
0234# a kimunkálásával együtt járna. Ezért aztán nagyon szűkös életet élünk.
0240# 
0240# 3. Túlkompenzáljuk a sémát
0242# Akkor mi történik? Leülünk... Hát esetleg, ha van annyi lelkierőnk, akkor nagyképűsködhetünk is, de egy valami
0250# biztos. Belül szorongunk, de akkor se kérünk segítséget. "Nincs az a pénz. Nem t'om hogy kell csinálni? Hát nem
0259# baj, nem baj. Nem, hát valahogy csak lesz. Én nem állok oda pironkodni a főnök elé, hogy nem t'om hogy kell
0267# csinálni, én biztos nem. Majd szól akkor, szól, ha valami baj van, én nem." Egészen odáig mehet, hogy hibát
0275# hibára halmozunk, esetleg komoly dolgokban, reális helyzetekben nem megyünk oda kérdezni a munkatársunkat, aki
0284# tapasztaltabb, a főnökünket, aki a megbízást adja, azokat, akik adott esetben ránk vannak bízva, mert annyira
0292# őrizzük annak a belső mrr-mrr látszatát (?), belső világát, hogy ne szembesüljünk azzal, hogy nem vagyunk
0301# alkalmasak. De ezt túlkompenzáljuk és nem kérdezünk ott se, ahol kellene. Lehet, hogy van ilyen munkatársatok.
0309# Nem, nem kérdez, nem kérdezi meg. S akkor utána óriási kalamajka, hatalmas zűrzavar, s a főnök oda... "Hát de
0318# miért nem kérdezted, Mártikám? Petikém, hát csak szólnod kellett volna. Itt vagyok reggel héttől délután hatig."
0326# És persze ha nem ismerjük ezt a sémát, nem értjük, hogy miért nem kérdez. De ha ismerjük, akkor tudjuk. Tehát ez
0335# lehet a túlkompenzálás. Ott sem kérek segítséget, ahol pedig reális lenne, és éppen az segítené tovább az én
0344# életemet is.
0345# 
0345# Alkalmatlanság függőség séma (folyt.)
0347# Mindenkinek az életét meg tudom oldani, csak a magamét nem
0352# Jó, erről ennyit. Egy csomó ismétlést most kihagyunk, és... egy élményemet hadd osszam meg. Mégpedig, hogy
0360# tulajdonképpen ennél a sémánál merül föl leginkább az, hogy mi a természetes kapcsolatainkban eléggé segítségére
0368# tudunk lenni egymásnak. Arra gondolok itt, hogy nem egyszer tulajdonképpen sokkal alkalmasabbak, készebbek
0376# vagyunk az életre, mint ahogyan azt, amikor találkozunk, egymásról föltételezzük. Ezért állandóan tanácsokat
0384# osztogatunk. Jól megmondjuk, kinek mit kéne csinálni. Akkor aztán büszkék is lehetünk, este sétálgatunk otthon,
0392# és azt mondjuk "Tulajdonképpen ma legalább négy emberrel beszéltem. Egyrészt hihetetlenül jól esik, hogy
0400# kiöntötték a lelküket nekem, hát vagyok valaki, akárkinek ezt biztos nem mondták volna el, nekem igen, nekem
0408# (Egészségedre!) vallanak az emberek, úgy látszik van bennem valami, biztos valamit jól éreznek, s tulajdonképpen
0417# ahogy visszagondolok a napomra, én mindegyiküknek az életét elrendeztem. Nem akarok nagyon nagyképűsködni, vagy
0425# túlzásokba esni, de most ha fölidézem, hogy azt mondta, hogy így van a férjével, én megmondtam, hogy mit kéne
0433# csinálnia. Annyira világos, hogy mit kéne csinálnia. Láttam egy kicsit, mintha egy felhő elvonult volna az arca
0441# előtt, de majd megemészti. A lényeg, hogy tudja mármost, miután velem beszélgetett, hogy mit kéne csinálni."
0450# 
0450# Visszagondolunk a találkozásainkra, na és végül aztán elhangozhat egy emblematikus mondta, mikor egy picit azért
0457# megérkezik a realitás is. "Azt nem értem tulajdonképpen, hogy a magam életével miért nem tudok mit kezdeni? Ez,
0465# ez egy kicsit zavar. Mondja már meg nekem valaki, hogy miért van az, hogy mindenkinek az életét ripsz-ropsz
0472# olyan jól helyre tudom tenni, a sajátomat meg nem. Ez egy kicsit zavar. Tulajdonképpen úgy tűnik, hogy nagyon
0480# pici hiányzik. Most rájöttem, ahogy ezt átgondoltam. Tehát tulajdonképpen nagyon ott vagyok a győzelem
0487# kapujában, mert hát most 6 milliárd ember életét is meg tudom javítani. Mondom nekik, mit hogy csináljanak,
0494# mikor... Már most, kezdj neki! Hát mit, nem, menj és csináld! Tehát tulajdonképpen egyetlen emberrel van már
0501# csak gondom, magammal. Végül is ez egy jó arány. Most egészen, a reménység csillagai fölkeltek az égre. Hát ez
0509# remek."
0510# 
0510# Most nem t'om, egy kicsit sarkosan... megfordítjuk ezt, azt lehetne mondani, hogy pont fordítva van, hogy amit
0519# mi úgy gondoljuk, hogy 6-7 milliárd ember életét ripsz-ropsz elég jól meg tudjuk oldani a saját látni valóan
0528# komoly életbölcsességünkkel, tapasztalatunkkal, na az nincs így. Lehet, hogy még a magunk életével kapcsolatban
0537# vagyunk a legkompetensebbek. Pont ott, ahol azt gondoljuk, hogy mmm. És most jön a történet, hogy mmm,
0545# ügyetlenül fog ez hangozni, hogy történetesen...
0550# 
0550# Történet - Mentálhigiénés képzés: ne adjunk tanácsot
0554# Egy Carl Rogers nevű bácsi hallatlanul jól kidolgozta azt, hogy hogyan türtőztessük magunkat, és hogyan ne
0564# adjunk szíre-szóra tanácsokat. Nagyon jól kidolgozta, érdemes őt egy picit megismerni. Hát többek között a
0573# mentálhigiénés képzésen ezt is tanítom. A történet erre vonatkozik, hogy ez, amikor kezdődik a mentálhigiénés
0583# szakembereknek a képzése, akkor az első előadás az, amit én tartok, a legelső. Tehát ott ülnek, s akkor
0592# találkoznak azzal a gondolattal, hogy hát tulajdonképpen van itt egy készségfejlesztő szeminárium, ennek van
0602# elmélete is, s az egyik legfontosabb gondolat, hogy ne adjunk tanácsot. Ez egy hosszú előadás, majdnem három
0612# órás, tehát van közte egy szünet.
0615# 
0615# Na, lement az előadás, utána beültünk a csoportba, s rákérdeztem, hogy kinek mi maradt meg ebből az előadásból,
0622# aminek mondjuk most egyszerűen a fő mondanivalója, hogy nem kell mindenkinek tanácsot adni, lehet, hogy más
0630# valami nagyobb segítség lesz, és akkor sokkal inkább ki tudja dolgozni, alkalmazni tudja a saját képességeit,
0638# adottságait. Hogy minden ember a saját életének a szakértője. Nem én vagyok az ő életének a szakértője, a saját
0646# életének szakértője. Akkor az egyik asszony elkezdett sírni, és azt mondja "Én annyira megrendültem ettől, hogy
0653# ne adjunk tanácsot, hogy ott a szünetben fölhívtam a férjemet és zokogtam neki, hogy én ezt nem fogom tudni
0661# megtanulni. Hogy én nem gondoltam, hogy ez egy ilyen rettenetes képzés, ahol egy ilyen brutális készséget kell
0669# kifejleszteni magunkban, hogy ne mondjuk meg a másiknak, hogy mit csináljon. Ennél elviselhetetlenebbet el se
0676# bírok képzelni." Tulajdonképpen egy éven keresztül harcolt a belső önmagával, aki pedig egész élete során
0684# annyira jól kidolgozta, hogy meg kell mondani a másiknak, hogy ő mit csináljon.
0690# 
0690# Számomra ez egy szimbolikus történet, hogy egy olyan világban élünk, ahol minthogyha éppenséggel nagyra
0698# értékelnénk azt, hogy a saját készségeinket fejlesztjük, és önmagunkat megvalósítjuk, és közben pedig ezzel
0707# sajátosan ellentétben állandóan osztjuk az észt, és mondjuk a másiknak, hogy mit hogy csináljon. Hát hogyhogy
0717# akkor nem bízunk egymásban? És milyen érdekes, hallgattam egy riportműsort, és ott többen a következő
0725# kifejezéssel éltek. Az volt a kérdés, hogy mit tehetünk azokért, akiknek kicsi az önbizalma? Újból és újból
0735# előjött ez a nyelvi fordulat "Hát tulajdonképpen az elején nyilván arra van szükség, hogy önbizalmat adjunk
0744# neki. Amikor adtunk már elég önbizalmat, akkor szép lassan a magáéra is rátalál." Szerintetek önbizalmat lehet
0753# adni? Hogy lehetne önbizalmat adni? Hát az önbizalmat ki lehet fejleszteni, vagy elő lehet hívni, de adni? És
0763# mégis, nézzétek meg ezt a nyelvi kifejezésünket, hogy ezt egészen természetesen használjuk. A gyerekeinknek,
0772# vagy felnőtteknek, vagy bátortalan embereknek adunk önbizalmat. De hát az a mienk. Hát legföljebb azt
0780# mondhatjuk, hogy "Hajrá, hajrá Margit néni!" Nem t'om, hogy ez önbizalom adás-e. És milyen érdekes, hogy még az
0790# a fantáziánk is erről, hogy adtunk neki önbizalmat, kialakítottuk neki az ő énjét. Mi. Hogy? Na jó, ezt csak...
0800# 
0800# Milyen "segítség" nem segít a személyiségfejlődésben?
0803# Most szembesíthetnénk magunkat egy érdekes kutatással, ami azokat kérdezte meg, akik nekiálltak valamilyen
0811# segítővel önmagukat fejleszteni. A kérdés arra vonatkozott, úgy mellesleg kérdezték ezt meg, hogy mi az, ami az
0818# ő személyiségfejlődésükben nem jelentett segítséget? Ezt most elmondom. Elég sok volt, én csak a legfontosabb
0826# tízet írtam ide, hogy mi az, amire azt mondták azok, akik akartak fejlődni, hogy "Tulajdonképpen igen, kaptunk
0834# ebből is bőven, de most hogy visszanézek, 1 hónap, 1 év, 2 év, 5 év, na ezek nem jelentettek valódi segítséget."
0841# Első helyen... ez a sorrend egy sorrend is.
0845# 
0845# 1. Kedves buzdítás
0846# Az első helyen az állt, amit így lehetne mondani, hogy kedves buzdítás. "Szedd össze magad, drágám! Szívem,
0857# legyél egy kicsit optimistább!" Ezt még lehet azzal is tetézni, hogy odamegyek a szívemhez, és a száját így
0868# föltolom így. Így, hogy... tehát hogy egy kicsit rögtön gyakoroljuk is. "Látod, ííígy, ííígy, ennyi lenne. Így,
0879# látod, hogy nem sok. Ha ezt így tudnád, így, az egész életed megváltozna. Én már csak tudom. Ennyit kellene,
0890# ennyit, néhány milliméter az élet. Ne fittyedjen le a szád, drágám! Hát most mondom, hogy mit kell csinálni,
0901# ennyi az egész. Ki... föl... szmájli. De édes vagy! Így szeretlek. Na, maradj így, így szeretlek. Maradj így,
0912# maradj így! Látod, milyen egyszerű?" Ennek aztán rengeteg verziója. Ezt kedvesen csináljuk, tele érzésekkel. Ez
0924# az, ami végképpen nem segít. Rendben van. Nem szeretnék ebben elveszni, mert elkezdtek jönni az élményeim.
0935# 
0935# 2. Okos könyvek olvasása
0937# Láss csodát! Amikor valaki semmi mást nem tesz, csak okos könyveket olvas. Ú, ez kiábrándító, mindjárt
0945# megjelenik a következő. Tehát akkor adok hozzá használati utasítást. Egyáltalán nem érdemes megvenni, ha csak
0955# annyit akarsz csinálni, hogy olvasol. Az akkor egy passzió lesz, egy időtöltés. Nem visz hosszútávon előre, ha
0964# csak annyi, hogy "Háh, érdekes!" A Szentírásban de érdekes, így fogalmazódik ez meg, hogy vannak, akik
0973# hallgatják valamiképpen mondjuk Jézus szavát, vagy a kinyilatkoztatást, vagy Istennek valamiféle üzenetét, és
0983# ahogy elkezdik azt valósítani, a szerint élni, na igen, ott aztán kikerekedik egy élet. S akkor így mondja a
0992# szent író, ez szerintem telitalálat. Vannak, akik ugyanezen igazságokkal, szavakkal mást se tesznek, csak a
1001# fülüket csiklandoztatják. Zseniális. Tehát ha csak olvasunk, akkor a szemünket csiklandoztatjuk. "Hú, ez
1010# érdekes! Hú, miket nem írt! Hú, ez jó." És semmi egy kicsit se lesz jobb, csak egy picit romlik a szemed.
1020# 
1020# 3. A problémán való rágódás
1022# A problémán való rágódás nem visz hosszútávon előre a kutatás szerint. De ráadásul az sem, ha semmi mást nem
1032# teszek, csak
1033# 4. A problémámat elmondom
1035# Most furcsa lehet ez. Hát nana! Na azért ezt már ne! Ha csak annyi történik, hogy elmondom a nehézségem, az a
1045# pillanatnyi egyensúlyomhoz járul hozzá. Egy kicsit megkönnyebbülök, egy kicsit levegőhöz jutok, egy kicsit úgy
1055# föl tudom emelni a fejem, egy kicsit... Ez körülbelül ennyi. Sokaknál ez életmentő. Tehát nem becsülném le azt,
1065# hogy van emberem, akinek lehet mondani. Nagyon-nagyon nagy érték. De arra kevésbé lesz jó, hogy ez által, főleg
1075# az én munkám nélkül radikális személyiségfejlődés történjen pusztán az által, hogy valakinek elmondhatom, hogy
1085# mi a nehézségem. Itt is talán van egy naivitásunk. "Hú, hát elmondom, és akkor ha elmondom, megkönnyebbülök."
1094# Tehát hosszútávon, radikálisan a személyiségfejlődéshez ez legföljebb hozzájárul, mint egy fontos elem. De ha
1104# én... Ezt most már ugye nem kell ragozni? Tehát érthető ez.
1110# 
1110# Tényleg szeretném, hogyha ezt jól... Na, majd erről úgyis beszélünk, hogy ezt... Jó.
1117# 5. A probléma elemzése
1119# A probléma elemzése hosszútávon nem sokat segít, a probléma analizálása. Kedves ismerősöm bajban volt, és
1128# beszélgettünk. Ráadásul pszichológus, s akkor nagyon mondta, nagyon mondta, én meg, hát mégis csak egy
1137# pszichológussal beszélgetek, azért mégis csak... S akkor mondtam neki három okos mondatot. Erre azt mondja "Te
1147# Feri, az analízisben én is jó vagyok, ez nem fog segíteni." Sokkal okosabb volt, mint én.
1155# 
1155# 6. Ha mást se teszek, mint tervezek
1158# Az nem segít. Tervezem, hogy akkor hogy kéne. Tudjátok, ez a szó, hogy mit kéne, hogy kéne, sírba visz engem.
1167# Főleg, amikor gyónási helyzetekben hallom. "Tudom én, atya - ez vagyok én - hogy többet kéne olvasnom a
1176# Szentírást, többet kéne imádkoznom, többet kéne... Hát tudom én." Ettől még egyszer nem lett jobb az élet, hogy
1186# valaki kimondta akármilyen becsületességgel is, hogy valamit többet kéne. És? Gandhinak volt egy zseniális
1196# mondása, azt mondta "A között, amit meg tudnánk tenni, de nem teszünk, és a között, amit meg tudnánk tenni és
1205# megteszünk, egy egész világ húzódik." Hogyha semmi mást nem tennénk, csak megtennénk, amit meg tudunk tenni.
1215# Háhá! Oké. na nézzük még ezt a kiábrándító listát!
1220# 
1220# 7. Az időnk jobb beosztása
1222# Ha csak annyit tettünk, hogy leültünk, és az időnket megpróbáltuk jobban beosztani. Ez nem segített hosszútávon,
1230# radikálisan.
1231# 8. Az összes jó tanács
1233# Az összes jó tanács nem segített hosszútávon alapvetően a személyiségfejlődéshez.
1240# 9. Pusztán csak a belátás
1242# Ha... és ez itt aztán, ezek már egyre kevésbé voltak jellemzőek. Ha pusztán csak egy belátásunk lett volna
1250# valamiről. Hát akkor az egy belátásunk volt, és élünk ugyanúgy, ahogy addig.
1256# 10. A negatív visszajelzések
1258# A negatív visszajelzések sem segítettek. Hogy "Nézd, itt az idő, hogy szembesítselek valamivel." Ez nem visz
1267# előre hosszútávon. És volt itt egy érdekes dolog...
1271# 11. A semmittevés
1272# A semmittevés se vitt hosszútávon senkit se előre, legföljebb kipihente az előző semmittevést.
1280# 
1280# Ez a kutatásnak egy nagyon sajátos világa, hogy sok minden, amiről pedig legalábbis az életgyakorlatunkban azt
1291# gondoljuk, hogy az segít, nem segít. Hosszútávon, a személyiségfejlődésben valójában, alapvetően nincs a másik
1302# ember javára. Ez azt is jeleni, hogy tulajdonképpen úgy is mondhatnánk, s nagyon hálás vagyok annak, aki
1312# megtanított engem erre, hogy itt vagyok, s képzeljük el, hogy itt van a felnőtt, kompetens, egészséges részem -
1324# emlékeztek. Természetesen van egy gyönge, sebzett részem is. Igen ám, de van még itt egy részem, amiről érdemes
1335# tudni. Éppenséggel ide is vehetjük, de jobb talán, hogyha külön megnevezzük: a belső szakértő.
1345# 
1345# Mi az, ami segít?
1346# 1. A belső szakértő
1348# A belső szakember. Háááá! Tele jó gondolatokkal, jó ötletekkel, nagyszerű megoldásokkal. A belső szakértő. Ezért
1358# aztán azt is mondhatjuk, hogy tényleg mindannyian a saját életünk szakértői, szakemberei vagyunk. Hogy nálunk
1367# senki jobban nem látja át az életünk összefüggéseit, bonyolultságát, ártatlanságát. Senki rólunk több történetet
1377# nem tud, mint mi. Van egy belső szakértőnk. Nagyon nagy dolog, hogy amikor akár a hétköznapi természetes
1386# kapcsolatainkban vagyunk, akkor a másikra úgy nézünk, hogy neki is van ilyenje, nem csak nekünk. Ezért, ezért
1396# nem szorul rá a mi okosságunkra vagy tanácsunkra. Hanem a legjobba, mit tehetünk, hogy megszólítjuk az ő belső
1406# szakértőjét. Mondja meg őneki. S az esetek nagy többségében mindannyiunkban ez a belső szakértő jó dolgokat tud
1416# mondani. Olyat, amit meg is tudunk tenni. Tehát nem csak okoskodik, mert akkor nem volna jó szakértő.
1425# 
1425# Ezért, mondhatnánk azt - ez egy egyszerű modell, csak szeretném, ha belepillantanátok ebbe a világba - hogy a
1434# legtöbb találkozásunkban, beszélgetésünkben ha segíteni akarjuk a másik ember személyiségfejlődését,
1442# tulajdonképpen elég, hogyha őt meghallgatjuk. Háhh! Látszólagos ellentmondás a másik témával, ugye? Csak a
1451# meghallgatás, csak az elmondás nem segített. De egy értő meghallgatás, az nagyon sokat tud segíteni. Egy értő
1460# odafigyelés, ami azzal a meggyőződéssel, tekintettel együtt történik, adott esetben azzal a néhány mondattal,
1469# néhány gondolattal, néhány egészen egyszerű visszajelzéssel, tükrözéssel, hogy tudom, hogy őneki van belső
1478# szakértője, bőven rá lehet bízni. Nem mindegy, hogy egyszerűen csak hallgatom, hogy valaki beszél, és nem
1487# mindegy, hogy csak annyi történt, hogy valakinek el tudtam mondani, hogy mi van, vagy egy olyan valakivel
1496# beszélgetek, aki végig azzal a bizalommal van velem, hogy tudja, hogy nekem van egy ilyenem. Tudja, tudja és úgy
1505# is néz rám. Mikor elcsábulok, és azt mondom, hogy "Na, most már igazán mondhatnád, hogy szerinted mi kéne."
1514# Akkor annyit mondok "Te, én nem tudom, inkább mondd tovább."
1520# Szóval az első, hogy éppenséggel egy nagyon
1522# értő meghallgatás, amiben van egy bizalmunk és meggyőződésünk, hogy a másik, akivel beszélgetünk, rendelkezik
1530# kompetens felnőtt résszel és egy belső szakértővel, az nagy segítség lehet.
1535# 
1535# 2. Az értékre fölhívni a figyelmet
1537# Sokszor semmi mást nem kell tennünk, mint hogy valakinek valami értékére fölhívjuk a figyelmet. Valamire, amiben
1546# ő kompetens, amit már megtett, amit már elért, amit már kidolgozott. Ami olyan nyilvánvalóan, látni valóan ott
1554# van benne. Ezért hogyha nagyon a problémaközpontú gondolkodással vagyunk, az sokszor nem segít. Emlékeztek a
1563# listára, az, ha csak mondjuk, mondjuk, az a negyedik helyen szerepel. Mondjuk, és jól föltárjuk az összes
1571# nehézséget... Kell, de aztán van egy határ, és ezért is beszéltem sokat arról, hogy egy pszichotikus beteg is
1579# mennyi mindent mutat föl a saját alkalmasságából, életrevalóságából.
1585# 
1585# Házastársi kapcsolatokban annyira meg tud rekedni egy kapcsolat, hogy ők maguk úgy látják belülről, hogy szinte
1594# menthetetlen. Beszélgetünk valakikkel, szinte bele se szólunk, csak hagyjuk, hogy mondják, de értően, tudva,
1603# hogy ők kompetensek a saját életükben. Van szakértőjük, felnőtt részük. Utána elmondunk 6-8 dolgot, hogy a
1612# beszélgetés során mit fedeztünk föl, hogy milyen értékeik vannak. Sokszor a legnagyobb csodálkozás veszi a
1621# kezdetét. "Ez komoly? Hogy ezeket láttad rajtunk? Hogy ennyi dolgot mi jól csinálunk? És ezek értékek?" Sokszor,
1631# amikor visszajelzünk arról, hogy a 6-7-8 dolgot, amit látunk, hogy a másik milyen jól csinál, már föl se merül
1641# az a probléma, hogy ő azt kéri tőlünk, hogy mondjuk meg, hogy mit csináljon. Ennyi bőven elég, hogy azt mondja
1650# "Köszönöm szépen, ez, ez, ennyivel tudok menni." Oké.
1655# 
1655# Aztán olyan is van, hogy nem is kell sokkal többet tennünk, mint hogy - ez egy picit több - nem hogy csak
1663# rámutatunk arra, hogy mi mindent tudott tenni, hanem közben ezeket tesszük is. Gyakorlunk. Valami készséget
1673# egyszerűen csak gyakorlunk. Hát az is nagy, nagy előrelépés. Például önismereti csoportokban. Jön valaki, s így
1682# szoktak kezdődni az első alkalmak: "Na, hát az ember úgy van, hogy amikor keveset alszik, akkor álmos." Nem
1691# t'om, ez egy életbölcsesség, hogy vegyünk-e egy füzetet és írjuk föl, hogy mi minden bölcsesség van a
1700# csoporttagokban. Tehát most ki ez az ember? Hát ha te aludtál keveset, és most álmos vagy, akkor mondhatod így
1709# is: "Nem aludtam eleget, rohadt álmos vagyok, nem bírok figyelni." Na, ez, ez... ezzel lehet valamit kezdeni. De
1719# hogy az ember ha nem alszik eleget, akkor álmos... hát... Tehát szoktunk olyan mondatot mondani, hogy "Nem
1728# aludtam eleget és álmos vagyok.", de az egy külön gyakorlást igényelhet, hogy föladom ezt a közlési formát, hogy
1737# "Az ember...". Néha persze van így, hogy az ember, de te, vagy én, vagy mi, vagy kik.
1745# 
1745# Például házastársaknál: "Mi a nehézség? - Az a nehézségünk..." Kinek a nehézsége? Már az első mondatnál érdemes
1753# elkezdeni valamit gyakorolni. Tehát mondhatod, hogy "Az én nehézségem az...". És akkor jön rögtön egy mondat "De
1762# hát ez közös. - Rendben van, akkor majd a feleséged is elmondja, hogy neki is van egy ilyenje." Az én nehézségem
1771# az..." és érdekes módon mi történik? A férje azt mondja "Nekem nem ez. Nekem az, hogy neked ez." Az egy más
1779# dolog. Te azt mondod, hogy ez a probléma, nekem meg az a nehézségem, hogy te ezt problémának tartod, mert
1788# szerintem nem az. Tehát van egy közös problémánk, de nem ugyanaz. Attól még az közös. Ó, milyen, nem is könnyű
1796# begyakorolni végtelenül egyszerű dolgokat.
1800# 
1800# Visszajelzést adunk egymásnak: "Hát szerintem ezt rosszul csináltad. - Hát ez nem visszajelzés, hanem a
1808# véleményedet mondtad el. Tehát most megtudtuk a véleményed. Igen, köszönjük, köszönjük. Tudsz-e visszajelzést is
1816# adni, vagy a véleményedet tudod elmondani?" Ó, hát ezt a végtelenségig tudnánk folytatni, nem is akarom. Szóval.
1825# Sokszor a legegyszerűbb formákat is fontos gyakorolnunk.
1830# 
1830# 3. Reagálás a jó hírre
1831# Emlékeztek, hogy egy jó hírre, egy örömmel teli jó hírre négy féleképp lehet válaszolni, emlékeztek.
1840# Aktív-konstruktív válasz: "A nemjóját! Fizetésemelést kaptál? Gyere, iszunk egy pohár bort rá!" Ugye,
1849# aktív-konstruktív válasz, emlékeztek biztos. A kutatók hozzátették, az esetek többségében egy jó hírre,
1858# valakinek az öröm-kifejezésére, vagy pozitív érzelem megnyilatkozására az aktív-konstruktív válaszadás nem
1867# természetes, begyakorlatlan. A legtöbben egyszerűen neki kell állni, hogy megtanulják, egyszerűen be kell
1876# gyakorolni. Gyakorolni kell és gyakorolni. Annyira emlékszem... Na, most aztán mindjárt, aj-haj. Jó.
1885# 
1885# 4. Új készséget tanulunk meg - rajzolás
1888# Olyan is van, hogy egy új készséget tanulunk meg. Az még egy lépés. Nem csináltuk eddig, most elkezdjük. Ez is
1897# nagy segítség lehet. Megfelelő helyzetekben elkezdünk valamit nulláról kidolgozni. Például azt mondjuk
1906# valakinek, beszélgetünk: "Te, mi lenne, ha ezt lerajzolnád? - Hát azt semmiképp. Én nem tudok rajzolni. - De,
1916# de." Jött hozzám egy valaki, azt mondja... gyónni jött, ebből nem mondok semmit. De aztán azt mondja: "Tudod
1925# Feri, van egy jó lelkigondozóm. A lelkigondozó, mert mondtam neki, hogy fogok gyónni, a lelkemre kötött valamit.
1935# Rajzoljam le mindazt, amit jól csináltam az előző gyónásom óta. Rajzoljam le." Hozott egy papírt, s megmutatta,
1945# hogy mit csinált eddig jól. Lehet, hogy valaki ilyet soha nem tett még, hogy lerajzolt magáról, magából valamit.
1955# 
1955# Mikor jártam pszichoanalízisre, akkor az analitikus is újból és újból azt mondta "Jó, jó, hát maga tud beszélni,
1965# ezt látom, akkor rajzoljon." Akkor az kevesebb beszéddel jár, lehet, hogy közelebb jutunk a lényeghez. Azért az
1974# már nem könnyű, mikor álmokat kell lerajzolni. Kérte, hogy az álmaimat rajzoljam le. "Na, és ott az mi?" Jó,
1984# tehát van, hogy egyszerűen arra van szükség, hogy egy készséget elkezdjünk begyakorolni nulláról. Ilyen
1993# értelemben az eseteknek, vagy az életszakaszunknak csak rövid részeiben szorulunk arra rá, hogy valakivel egy
2003# komoly segítő kapcsolatba kerüljünk. Mert van felnőtt, felnőtt bennünk, és van szakértőnk. (Hej, most mondok egy
2013# még nehezebbet.)
2015# 
2015# 5. Nem kérdezünk
2016# Ha nem adunk tanácsot, az az általános iskola. Elmondanám, hogy mire adják az érettségit. Hogyha valóban a
2027# meggyőződésünk az, hogy mindenki a maga életének a kompetens szakértője. Ez, hogy elkezdjük begyakorolni azt,
2039# nulláról akár, hogy nem kérdezünk. Hogy beszélgetsz valakivel, és nem kérdezel. Felnőtt embereknél, több
2050# diplomás felnőtt embereknél ennek a készségnek az elsajátítása van, hogy évekbe telik. Hogy beszélgetek
2061# valakivel, és nem teszek föl kérdést.
2065# 
2065# Miért érdemes ezt megtanulni? Mindenkinek nagyon ajánlom, hogy ha csak egy kísérlet kedvéért, kísérletezz ezzel.
2075# Mert ha te kérdezel, a beszélgetés fonalát elkezded meghatározni, hiszen ő már válaszol, és nyilván azt mond,
2086# amit akar, de a kérdésedre. Ez azt jelenti, hogy te a kérdéssel maghatároztál egy irányt. Na az a nagy dolog,
2097# hogy nem is kérdezel. Ez sokak számára rettenetesen fenyegető. Tehát hogy nem adhatok tanácsot, és nem
2106# kérdezhetek. Van, aki annyira szorong ettől, hogy egy egész életen keresztül nem tudja elsajátítani, hogy nem ad
2117# tanácsot és nem kérdez.
2120# 
2120# Miért akartam elmondani picit a segítő helyzet felől a természetes kapcsolatainkra vonatkozóan ezt a néhány
2128# gondolatot? Azért, mert ha ezt másokkal elkezdjük gyakorolni, kidolgozzuk a sajátunkét is. Egyszer csak
2136# rájövünk, hát neked nem kellett tanácsot adni, hát akkor nem kell tanácsot kérni. Nem álltam neki, hogy segíts,
2145# akkor magamon is tudok segíteni. Nem kellett rohannom valakihez, hogy kérdezzem, hogy legyen - vannak saját
2154# válaszaim.
2155# 
2155# Az élet értelme személyes, felszólítás és kihívás jellegű
2160# Itt eljutottunk egy még fontosabbhoz, amiről bár esett szó. Hogy Viktor Frank azt mondta, hogy az élet értelme
2170# három jellegmezességgel bír. Hogy személyes, hogy felszólítás, és kihívás jellegű. Tehát az élet értelme
2180# személyes, felszólítás és kihívás jellegű. Ha az élet értelme, ami nélkül nem tudunk jól lenni, egyáltalán
2190# belepusztulunk, ha értelmetlennek látjuk az életünket, ha az élet értelme személyes, tehát egyedi, fölszólítás
2200# és kihívás jellegű, akkor hogy volna lehetséges, hogy én neked, a te életednek adjak értelmet? Ez lehetetlen.
2211# Nem tudunk senki életének értelmet adni, ez lehetetlen. Annyit tudunk, hogy segítünk, hogy valaki a saját
2220# életének az értelmére rátaláljon. Ezt lehet.
2225# 
2225# Tehát az az alapvető hozzáállás, hogy jól megmondjuk, hogy ki mit csináljon, mert mi tudjuk, és tanácsot adunk,
2233# és majd akkor mi jól megkérdezzük, és akkor majd mondja már azt, amit mi gondolunk, hogy jó válasz. Hogy ez
2242# tulajdonképpen ezért nem segíti őt ahhoz, hogy hosszútávon fejlődni tudjon. Az élet értelme tehát személyes,
2251# fölszólítás és kihívás jellegű. Hát arra, az úgy van, hogy egyszer csak megyek az utcán és valaki kiált, s azt
2260# mondja, hogy "Segítség!" Na ez egy személyes, fölszólítás és kihívás jellegű helyzet. És én odamegyek és bevetem
2269# magam, akkor megtaláltam az életem értelmét. Hát ezt egy másik ember helyett nem tudjuk megtenni. Ezért is van
2278# az, néhány gondolat...
2280# 
2280# Miért hagyja Isten a betegséget?
2282# Valaki föltesz általános kérdéseket, hogy miért van az, hogy Isten hagyja a betegséget? Miért van ez? Sarkos
2290# leszek. Két zsákutcánk is van. Az egyik, amikor valaki toporog és nem tud például erre a kérdésre választ adni,
2299# és addig ő áll. Hát ameddig ez nem derül ki, nem t'om, hogy higgyek-e vagy ne, most ilyen legyek, olyan legyek,
2307# ez. A másik zsákutca, ha valaki tud rá válaszolni. Mert attól, hogy mondtam rá egy okos dolgot... "Isten azért
2316# hagyja a betegséget, mert szabadnak teremtett minket, és..." Rendben van, jó, ez egy körülbelül olyan, hogy most
2324# volt, valamiben megkapaszkodhattam. Egy mentőövem, de kinn vagyok a nyílt óceánon. De van mentőövem kétség
2332# kívül, tehát mentőövestől fogok elhalálozni a nyílt óceánon, de nagyon büszke vagyok, hogy van egy mentőövem és
2341# tudom, hogy Isten azért hagyja a betegséget, hogy az megtörténhessen, mert tiszteli a szabadságunkat. Remek. És?
2349# Ebből mi fog következni? Hát az életünk értelmére nem attól találunk rá, hogy lett egy gondolatunk.
2357# Na, megyek is, megyek is egy paphoz, most ezt még egyszer, ez nem, nem, lehet, hogy nem ez a jó válasz. Van itt
2365# még egy pap. Múltkor olyan jó volt, volt egy előadás, volt... van itt pap kérem, de megyek is mindjárt. Hogy mit
2374# mond az egyház arra, hogy Isten miért hagyja a betegséget? Mondja már meg valaki! Hát az egyház nyilván ezt
2382# tudja. Hát nem? Hát ezzel dolgozik már 2000 éve. Hát csak már valamit kikristályosított. Hát annyira ügyetlen
2390# nem lehet, hát nem állna fönn 2000 éve, hogyha egy ilyen egyszerű kérdésre, hogy Isten miért hagyja, hogy
2399# betegség legyen, nem tud válaszolni. Jó atya, jó, maga még egy kezdő. Rendben van, jó, hát van ilyen. Most
2407# szentelték föl, tehát még a Szentlélek úgy át kell hogy gyúrja magát, ezt értjük, jó. Akkor most ha... Jó, de
2415# hát ez elfogadható, hát én meg türelmes ember vagyok, jó, hát akkor egy könyvet mondjon, egy rendes jó könyvet.
2423# De nem ké... most atya, ugye nem kérek sokat? Hát 2000 éve alatt csak valaki írt már erre valamit? Miért vannak
2432# természeti katasztrófák? Ártatlan emberek meghalnak. Van ilyen könyv? Hát kell, hogy legyen. Hát ez mindig is az
2441# élet része volt. Valamelyik szent írt erről? Jó, ne legyen szent, jó, jó, ebben is... látja atya, én nagyon
2449# rugalmas vagyok. Tehát látszik, hogy valódi választ várok, elég, ha teológus. Legyen okos, mit bánom én. Jó.
2457# (Egészségedre! Ez egy jó válasz.)
2460# 
2460# Miért mondom ezt? Már biztos tudjátok, ki se kell mondani. Mert adhatok akármilyen választ erre a kérdésre, hogy
2470# ez miért van és Isten miért hagyja, vagy miért engedi. A legnehezebb kérdésekre most adok valami választ, ezzel
2480# akkor érek bármit is, hogyha abban számomra fölismerés-szerűen, az én személyemre vonatkozóan valami olyanra
2490# tudok rátalálni, ami fölszólítás, kihívás jellegű. Tehát ez azt jelenti: "Aha! Hogy azért, hogy ezzel..." én
2500# biztos, hogy nem fejezem be ezt a mondatot. Attól a pillanattól kezdve másképp vagyok beteg. Attól kezdve
2509# másképp viszonyulok a saját gyöngeségemhez. Attól kezdve a másik ember gyöngesége és máshogy... Attól kezdve
2519# hogyha látok valami nyomorúságot, ahhoz egy személyes fölszólításra, kihívásra adott válaszként tudok
2528# viszonyulni.
2530# Ez a válasz, nem az, hogy van egy mondatom, amit valaki leírt és én azt mondom, na hát
2537# tulajdonképpen ez jó így. Igen, Isten azért hagyja, mert az ember szabad. Tulajdonképpen úgy annyira elkeserít,
2547# mikor előjönnek az élet értelmére vonatkozó igazán komoly kérdések, és nekiállunk Istent megvédeni. A
2555# legszerencsétlenebb fordulat az, mikor úgy nekiduráljuk magunkat, és azt mondjuk "Na hát azért mi is okai
2564# vagyunk ám ezeknek a szenvedéseknek, azért ám! Azért nem volna ennyi... jó, lenne, de most ezt hagyjuk, ez a
2574# kisebbik rész. Azért nézzen mindenki magába, hogy ő hogy járul hozzá!" Na hát ettől most elkezdett a szőröm így
2583# befele nőni.
2585# 
2585# Szóval az élet legfontosabb kérdéseire, például, hogy mi az életEM értelme? Milyen nagy különbség! Mi az élet
2595# értelme? Hát... erre akármennyi választ adsz. Neked van. 7 válaszod van? Mennyi? 42. Igen, igen, ezt... igen, a
2606# stoposok tudják ugye. Így van. Szóval látjátok, most kétfelől is megnéztük. Az egyik, hogy mi az élet értelme,
2617# miért van ez így vagy úgy. Ha személyes kihívás, fölszólítás jellegű választ találunk, az rendben van. De akkor
2628# arra is rájövünk, hogy nem érdemes úgy kérdezni, hogy "Mi az élet értelme?" hanem a kérdés így hangzik "Mi az én
2639# életem értelme?" Az én életemnek mi az egész konkrétan, nyilvánvalóan itt és most való értelme? Ami biztos, hogy
2651# van, és hol találom meg? Nem az, hogy kinél van? Hanem hogy én hol találom meg? Tehát ezek az elvont kérdések,
2662# és aztán az elvont válaszok annyit érnek, amennyit a kérdés, pont arra adnak választ. Mint a fuldoklónak a
2672# mentőöv. Az lehet, hogy jó, van valamibe kapaszkodni, tovább tudunk menni. Egy kicsit még tudunk tempózni, nem
2683# olyan fárasztó.
2685# 
2685# Ezért az élet legfontosabb kérdéseire nem szavakban, hanem tettekben tudunk választ adni. Miért van szenvedés?
2694# Ugye ez a lehetetlen kérdés. Miért van a világon szenvedés? Ennek a személyes fölszólítás, kihívás jellegű
2704# verziója az, hogy az én személyes válaszom a szenvedéssel kapcsolatban, hogy ahol ilyesmivel találkozom,
2714# lehetőségeimhez, erőmhöz mérten igyekszem azt enyhíteni. Ez a válasz. Arra a kérdésre, hogy miért van szenvedés
2724# a világon, ez a válasz. Az összes többi, amit kiokoskodunk, meg mondunk nagyokat, meg könyvtárnyi kötetek,
2733# legföljebb kapaszkodók. Ezért is beszéltem arról, emlékeztek, két évvel ezelőtt, egy lépés lehet itt. "Miért e
2743# nehézség?" Akkor mehetek egyet a személyesség felé. "Kiért e nehézség?"
2750# "Miért van szenvedés?" Honnan lehet azt tudni? "Kiért lehet értelmes szenvednem?" NA, azt már tudhatom. A
2759# szenvedéssel nem tudok mit kezdeni, de azt tudom, hogy téged szeretlek, és ha ez nehézségekkel jár, akkor azt
2769# vállalom. Ez a válaszom arra a kérdésre, hogy "Miért a szenvedés a földön?" Rendben van ez? Tehát személyes,
2779# cselekvésben megvalósuló, mintegy kihívásra vagy fölszólításra adott válasz lehet az élet legfontosabb
2788# kérdéseire az, amit teszünk. Az összes többi nem elegendő senkinek se.
2795# 
2795# Tartottam szombaton egy előadást. 9-től 1-ig. Én ilyet nem csinálok többet. Hát azért ez egyszerűen
2808# elviselhetetlen. Hát már most... elviselhetetlen. De mindegy, mindegy, ez... nem, nem gyógyulok ki ebből.
2822# ""Van-e valakinek kérdése?" Volt. Az egyik kérdés így hangzott: "Miután mindjárt itt a világvége, mi lenne a
2837# tanácsom?" Hozza az indexét! Hát kész, az összes életkedv kiment belőlem. Másik kérdés így hangzott: "Érdekes
2852# volt. - Ugye ez egy kérdés, hogy engem minősít. - Azt nem értem, hogy miért van az, hogy Jézus azt mondja, hogy
2867# kérjetek és kaptok, keressetek és találtok, zörgessetek és ajtót nyitnak nektek, és hogy ez nem, nem így jön
2881# be?" Az a kismillió "menetelünk okos emberekhez", hogy most ez a Szentírásban hogy van, aki elveszíti az életét,
2897# az megnyeri, elveszti...? Ezek, amikor úgy megyünk, tudjátok, hogy mindig valami személyes kérdés előtt vannak?
2912# Ha valakinek az a kérdése, hogy "Hogy van az, hogy kértem, hogy Karira legyen olcsóbb kötelező biztosításom, de
2927# nem figyeltem eléggé, és megemelte a biztosító? Pedig én azt kértem, hogy legyen olcsóbb a kötelezőm, de drágább
2942# lett. De én kértem. De a Szentírásban az van, hogy kérjetek... és kaptok. Keressetek és találtok. De hát
2956# keresek, már annyit keresek, hogy abból fizetem ki a biztosítónak a díját. Hát persze, hogy keresek. De nem
2970# eleget, ez a baj, hogy keresek, és nem találok eleget." Egy ilyen kérdés mögött mi a személyes kérdés? Hogy
2985# lehet-e Istenben bízni, vagy nem? Ez egy személyes kérdés? Nem. "Most én bízok-e Istenben, vagy nem?" Mhh. Ha
3000# bízok, miért bízok, ha nem bízok, miért nem bízok? Ez egy rendes kérdés.
3010# 
3010# De 10 évig lehet biblikusokhoz járni, hogy "Atya..." Hát ilyen is van minden egyes előadás után. Főleg, hogyha
3021# papként beszélek. "Van-e valakinek kérdése?" Puff, már látszik is, hogy ez nem is egy kérdés, hanem egy
3032# magnószalag lejátszása, s úgy kezdi "Igen atya. Mindig meg szoktam kérdezni az előadóktól, hogy mit válaszolnak
3043# arra, hogy kérjetek és kaptok?" Szóval a kérdés így szól: "Úgy tapasztalom magamat, hogy nem merek bízni
3054# Istenben. Mi lenne nekem a következő lépés? Mit kezdjek ezzel a veszteglésemmel, hogy nem bízok Istenben?" Jó,
3066# és akkor le lehet ülni, és azt mondom "Most hagyjuk, ne nyisd ki a Szentírást légy szíves, most ne! Ne, mert
3077# ugyanezt fogod találni benne, hogy kérjetek és kaptok, ettől csak rosszabb lesz az életed, ülj le nyugiban,
3088# hagyd az összes könyvet, az összes gurut, s akkor... szakértő, felnőtt kompetens valaki, beszélgess velük!"
3100# 
3100# De nagy dolog, mikor ezeket az általános igazságra, élet értelmére, akármire vonatkozó kérdéseinket elkezdjük
3110# lebontani. Egészen odáig, hogy érezzük, hogy a kérdés elég személyes, van benne kihívás, és ráadásul nem csak
3121# kihívás van benne, hogy "Hí, a nemjóját, azért erre válaszolok akkor, annak következményei vannak." hanem már a
3132# kérdésnek van valami felszólítás jellege. Annak a kérdésnek, hogy "Miért nem bízok Istenben?" Hát, szeretnék
3143# tovább menni. Ezt most összefoglaltam, de ennek nagy jelentősége van, mert különben toporgunk, és állandóan ott
3154# keresünk segítséget, ahol nincs, és nem keresünk ott segítséget, mindenki maga, ahol van. Jó, ezt már...
3164# Tényleg, ilyenkor mindig az van, úgyis tudjátok, hogy... olyan... Közben szoktam küszködni azzal, hogy ne az
3175# legyen, hogy úgy jól megmondom. Nem tudom, hogy így van-e, de ezzel küszködöm, az biztos. Na.
3185# 
3185# Hogyan juthatunk el ehhez a felnőtt részünkhöz?
3189# Szeretnék néhány lépésben - ezt pont, lehet, hogy 20 perc alatt el tudom mondani - hogy hogyan juthatunk el
3198# ehhez a felnőtt részünkhöz? Mert ez fölmerült kérdésként is. Hogy, hogy lehet akkor oda eljutni? Dolgozzunk ki
3207# egy utat! Az első lépés, hogy mit használok? Mítoszok, mesék. Mítoszok, mesék világa. Hát hiszen ott beavatás,
3216# felnőtté avatás, férfi útja, nő útja, nagyon jól ki van dolgozva ennek a kulturális lehetősége.
3225# 
3225# 1. Mindig valami kényelmesből kell elindulni.
3229# Ahhoz, hogy a felnőtt énemhez, szakértő énemhez közel tudjak kerülni, részemhez és saját magam belső világához
3240# eljussak, valami kényelmest ott kell hagyni. Aki ahhoz a kényelmeshez ragaszkodik, sose lesz felnőtt. Egyszerűen
3251# nem lesz az, és kész. Ott, akkor mindig... egy kicsit a mami a buksimat simogassa, egy kicsit a talpamat. Hogyha
3263# semmi mást nem teszünk, "S akkor az a legkisebb fiú vette a tarisznyáját." Titeket gyerekkorotokban nem
3273# foglalkoztatott? Elképzeltem, hogy van egy legkisebb fiú, veszi a tarisznyáját, s az édesanyja legnagyobb
3284# szeretettel rak bele néhány hamuban sült pogácsát, majd világgá megy. Hát ma úgy csináljuk, hogy 18.
3294# születésnapunkra apánktól életbiztosítást kapunk ajándékba. Házasságkötés előtt apánk, anyánk odahív, és azt
3305# mondja, hogy "Mindenképpen házassági szerződést is kössél fiam. A nőkkel nem lehet tudni." A nőt is odahívják.
3316# "A férfiaknál nem lehet tudni lányom."
3320# 
3320# Mindig valami kényelmesből köll elindulni, és ez ellentmond a hétköznapi logikánknak. Mert azt mondjuk "Keressük
3329# a kényelmest, ott bevackolunk. Ha valami kényelmetlen, onnan eljövünk, és bemegyünk a kényelmesbe." Az önmagunk
3339# belső világára való találás, hogy alkalmasság, kompetens... mindig azzal jár együtt, ami tulajdonképpen mintha
3348# ellentmondana valami érthetőnek és normálisnak. Hogy a kényelmesből megyek el a kényelmetlenbe. Hát bolond
3357# vagyok én? A ma embere egyébként a kényelem hőse. Szinte semmi másért nem vállalunk áldozatot, csak a
3366# kényelmünkért. Azért, hogy ez egy kicsit ilyenebb legyen...
3371# Mikor látok egy autóreklámot, vagy micsodát... Jaj, egyszer olvastam egy... Extrák, amelyekkel bukott az
3379# autógyár. Fűthető kormánykerék. Beszélő szélvédő. Szóval... valami kényelmesből kell eljönni valami kényelmetlen
3389# felé. Ez az első. A mesék nagyon jól mutatják, hogy egy mennyire világos kényelmetlenséget vállal az, aki
3398# nekiindul. Ráadásul a kényelmes nem csak fizikai kényelmes, hanem háháhá. Amiről eddig beszéltünk. Például
3407# nőknek ez nehéz lehet. Mert a nők (Most ez... ú, most mondok egy ilyen izét, a nők... höhööö. Mintha én azt
3416# tudnám.) De a nők nagyon szeretik, hogy a családból vagy az apjuktól, vagy valami fontos személytől, felnőttől,
3426# főleg ha az férfi és lehetett benne bízni, életbölcsességeket raknak a tarisznyába. "Figyelj lányom! Olyan
3435# pasival ne kezdjél, aki fekete zoknit hord. Az gyanús. Mit takargat annyira?" Szóval a családból hozunk
3443# életbölcsességeket, hogy hogyan kell élni, hogy mit hogyan érdemes, s amikor a kényelmesből elmegyünk a
3452# kényelmetlenbe, nem egyszer a családból hozott életbölcsességeinket is szép lassan elfogyasztjuk, mint a hamuban
3462# sült pogácsát. Azt mondjuk "Anyámnak biztos igaza volt, ott és akkor neki ez sokat segített, de úgy tűnik, hogy
3471# ez most az én életemben itt és most, ezzel a férfivel, ezzel a helyzettel nem fog működni. De nagy dolog ez,
3480# mikor egy nő a családból, vagy tekintélyszemélyektől, vagy apától, a férfiaktól jövő bölcsességre azt tudja
3489# mondani "Jó, köszönöm szépen, és akkor most én úgy csinálom, ahogy szerintem jó." Na, ez már valami. Ennek
3499# persze sokszor kényelmetlen következményei vannak, ez kikerülhetetlen.
3505# 
3505# Szóval nem csak tárgyi, fizikai értelemben szükséges eljönni valami kényelmesből, hanem akár gondolati
3515# szempontból is. Életbölcsesség, életfilozófia szempontjából is. Mikor egy serdülő, vagy fiatalember úgy dönt,
3527# hogy néhány évig nem megy templomba. Ez szokott elhúzódni, egy olyan 40-50-re, de akkor kicsit valami nem... de
3538# ez önmagában egy picit se baj. Elindult, és valami kényelmest otthagyott. Jó esetben megérleli a bölcsességeket,
3550# saját személyes útján azok kidolgozódnak, 10 év múlva már a gyerekét viszi, s rászól "Hogyhogy nincs kedved
3562# misére jönni?" Szóval az első: mindig valami kényelmesből a kényelmetlenbe.
3570# 
3570# 2. Elkezdünk találkozni a saját árnyékunkkal, a saját gyöngeségünkkel.
3576# Hiszen ameddig kényelmesen, mi berendeztük, szüleink életbölcsessége, minden úgy a fenekünk alatt volt, de mikor
3586# elmegyünk a kényelmetlenbe, fogy a pogácsa, fogy a tapasztalat helyett az átvett bölcsesség, s rájövünk, hogy
3595# nem bírjuk a hideget. Hogyha fázunk, egyszerűen kibírhatatlanok vagyunk. Amíg nem fáztál, sosem jöttél rá, hogy
3605# kibírhatatlan vagy. Egy férfi, aki egy picit elkezd éhezni, a felesége azt mondja "Hát a férjemmel nem lehet
3615# emberként szót találni, ameddig éhes." Éppen a kényelmetlenben föltárul az árnyék, gyöngeségek. Az ezekkel való
3625# szembenézés a felnőtté válás második lépése. Hogy nekiálltam, jött egy kihívás, egy feladat, találkoztam egy
3634# sárkánnyal, találkoztam a rókával, a farkassal, akárkivel, s a helyzetet nem tudtam megoldani. Azért mert
3644# valamiben gyönge vagyok még. Valamiben erőtlen vagyok, valami nincs még kidolgozva. Na erre rájövök, elkezdem
3654# kidolgozni.
3655# 
3655# Amikor találkozom az árnyékkal, hogy teljesen le ne gyengüljek és az árnyéknak a markába ne kerüljek, tehát föl
3663# ne adjam, depressziós ne legyek, vissza ne rohanjak a szülői házba. Az első lépéseknél énközpontúvá kell válni.
3671# A kell alatt azt értem, hogy ez törvényszerű. Neki kell állni, úgy vagy ott, hogy na most ha én magamat itt nem
3680# mentem meg, ebből nem lesz megmenekülés. Ez törvényszerű. Rá kell találnom a saját erőmre, ezért az életútnak az
3688# első szakaszában ahogy magunkra találunk, könnyen válhatunk önzővé is, de legalábbis énközpontúvá, valamennyire.
3697# Ez elkerülhetetlen, kikerülhetetlen.
3700# 
3700# 3. Megsebződünk
3701# Igen ám, jön a harmadik lépés, megsebződünk. Mindenképpen, kikerülhetetlenül. Az élet valami sebet okoz nekünk.
3714# Nagypapám jut most eszembe, aki eljött Csíkból, tehetséges fafaragó. Akkor azt mondja, hogy "Én tényleg, mint a
3728# legény, egyetlen fiúként a nagycsaládból, eljövök ide Pöstre, megcsinálom a szerencsém." XX. század legeleje.
3741# Akkor megpróbál belépni a magyar művészéletbe, fafarag, nagyon ügyes, gyönyörű dolgokat csinál, és szerelembe
3753# esik. Akkor azt mondja a nagymamámnak az apja, tehát az anyai (ez akkor apai), apai dédnagypapám (Jól mondom?
3766# Igen.) hogy "Hát, márpedig fiatalember, lehet, hogy maga nagy szám volt ott Csíkba', de én meg a lányomat akkor
3780# adom, ha magának rendes állása lesz. Művészhez nem adom." Na, ez aztán mesei helyzet. Ha kell a lány, állásba
3792# kell menni. Nagypapám oszt-szoroz, nem t'om mit csinált, "Nekem ez a nő kell." De most jön a tragikus fordulat.
3806# Rendben van, már ez is egy... ugye művész akar lenni, most hogyha van feleség... elment egy szakiskolába
3818# fafaragást oktatni. Attól még lehetett volna művész, de már látjuk, hogy itt, itt valamivel már belül meg kell
3831# küzdeni. De most jön az életnek a sebe. A nagymamám néhány év házasság után vérmérgezésben meghalt. Tehát a
3844# nagypapám azt mondta "Ezért a nőért odadobom, amiért elindultam Csíkból." s utána amiért mindent otthagyott,
3857# akiért, meghal. Ottmaradt az apukám kisfiúként, mondjuk így, félárván. Kissrác az apám. A nagypapám azt mondja
3870# "Hát, én egy... hát egy ilyen csíki egyszerű ember vagyok, ezt tudom, jobbra-balra ütöm-vágom." Dédnagypapám 2
3883# méteres favágó. Ugye, itt már a nagypapám finomodott. Szóval ő már csak... S akkor azt mondja "Hát, akkor itt
3896# van ez a pici fiú, én nem tudok anyja lenni, hát akkor kell hozni a házhoz egy asszonyt." De az már nem
3908# szerelem, hát nem szerelem. Azt mondja a nagypapám "De hát itt ez a fiúcska, hát érte... kell egy asszony a
3920# házhoz. Hát nem tudok dolgozni is, tanítani is." Jön egy asszony, egyszer csak eltelik 5 év, 6 év, és egy nővel
3934# él, akibe nem szerelmes, meghal a szerelme, s oda az, amiért nekiindult Csíkból. 31-32 éves.
3945# 
3945# Ez az, amire azt mondhatjuk, hogy az élet senkit nem kímél meg, senkit. Ilyesmi törvényszerűen bekövetkezik.
3954# Lehet, hogy itt sok is, lehet, hogy egy is elég, és, és, és... de most ha elkezdjük innen nézni az
3963# élettörténetünket, bár nagyon sokan vagytok igazán fiatalok, tehát lehet, hogy 15-20 évesen, lehet ha
3971# visszagondoltok a múltatokra, akkor is azért már látjátok, hogy miről beszélünk. De az más, hogy milyen
3981# örökséget hozok otthonról, és más az, amikor én elindulok, és közben sebződök meg, az is más. Mert például
3990# nagyon sokan nők sose indulnak el, hanem mi történik velük? Elzavarják őket otthonról. Elveszejtik őket az
3999# erdőben, otthagyják őket valahol, elküldik őket. Nem indult még el, csak már nincsen otthon. Sokan azt teszik,
4009# egyik kényelmesből gyorsan átülnek a másik kényelmesbe. Ezt, ezt szeretik, Tehát kész lakás, kész férfi. Nem
4018# indult még el.
4020# 
4020# Szóval a harmadik lépés, amikor már nem csak az árnyékommal találkozom, hanem ahogyan ki akarom dolgozni azt a
4028# személyes, felnőtt önmagam, meg is sebződök. A sebződés azért is súlyos és mondjuk kihívást jelent, mert
4037# általában nem csak arról van szó, hogy az élet kiszúrt velem. Valamennyire már én is benne vagyok, hiszen már az
4046# én döntéseim, az én felelősségem is ott van abban, ahogyan élek. Tehát már nem háríthatom át ez úgy, mint ahogy
4055# tehettem gyerekkoromban. Vagy ha visszagondolok, hogy velem mi történt, onnan is jönnek sebek, azt mondhatom,
4064# hogy "Nahát, apám nem szeretett, ez látni való." Ennek ez a következménye. Anyám ezt nem adta meg, ennek ez a
4073# következménye. De ha vetted a tarisznyát, nekiálltál, találkoztál az árnyékoddal, kidolgozatlan részekkel, de
4081# közben folytattad tovább az utat, az élet megsebez. És nem úgy van ez, hogyha jól csináltad volna, nem. Ilyen
4090# nincs, nincs, nem ezen múlik. Nem úgy van, hogy a jók megússzák, a rosszak meg megkapják. Nem. Úgy megy bennem,
4099# hogy vajon milyen élettapasztalatra ül rá, amit most mondok. De nem tudom, nem tudom, hát talán, talán van
4108# annyi. Jön a negyedik.
4110# 
4110# 4. Kikerülünk a sárkány gyomrából, a belső fény
4112# Hát, de nagy dolog, ha nem veszünk el az erdőben. Nem végezzük a sárkány gyomrában. Szépen vagy kiöklendez a
4119# sárkány bennünket, ugye az élet hoz egy fordulatot, lenyel a sárkány, és akkor ott addig vagyunk ott, az
4125# emésztőben, míg egyszer csak kiköp minket. Ugye ez egy jó fordulat, hogy nem... sok tehetség... nem, nem, hát
4131# ott egy kicsit megcsócsál minket a sárkány. Puff, kiköp, ú, nézzük, a nemjóját. Hát már nem vagyok az az ember,
4138# aki voltam. Jól megrágtak.
4140# 
4140# Olyan is van, ha valaki hoz otthonról egy bicskát, tkk-kkk-ttt kivágja magát a sárkány gyomrából. Ez azt
4149# jelenti, hogy nem csak az árnyékunkkal találkozunk, megsebződünk, és törvényszerűen valamilyen sötétbe jutunk,
4159# sötétségbe. Az élet sötétségét legkésőbb az élet közepén, főleg az, aki nekiindult ennek az útnak, mindenképpen
4169# átéli. De van, aki megsebződik, mert szeretett volna gyereket, s nem fogan meg. Szeretne gyereket, s nem
4178# nemzőképes. Szeretne gyereket, de a gyerek nem születik meg, csak... csak később. Szeretne gyereket, de nem
4187# születik meg természetes úton. Szeretne gyereket, megszületik, és sérült. Szeretne gyereket, megszületik és
4197# később derül ki, hogy valamilyen sebzettsége van. Az élet így is megsebezhet bennünket, ezzel mármost együtt
4207# kell élnem. Az én életem, az én gyerekem, az én fiam, az én lányom, hát nincs visszaút.
4215# 
4215# Így elérkezünk a sötétbe, ránk éjszakásodik, esteledik. Úgy beborul, besötétedik, hogy... És tulajdonképpen az
4225# életünk, hogy felnőtt rész, szakértő rész, itt fordul meg. Mit teszel a sötétben? Mit csinálsz a sebeddel? Mi a
4235# válaszod arra, ahogyan az élet megsebzett téged? Attól függetlenül, hogy jó voltál, rossz voltál, mi az erényed,
4246# mi a gyöngeséged, van-e bűnöd vagy nincs, mit teszel a sötétben, és mit teszel a sebeddel? Aki erre a két
4256# kérdésre, hogy mit teszek a sötétben és mit teszek a sebemmel valami személyes, kihívás, fölszólítás jellegű
4266# válaszig el tud érkezni, annak az életében fény gyúl. Fény, valódi fény. Ez a fény nem kívülről jön, belülről.
4276# Mert az élet nehézségére adok egy személyes, belső, kihívás, fölszólítás jellegű választ. A fény itt van benn.
4287# Mit szóltok ehhez? Megborsódzott ettől a hátam most. Bent kigyúl a fény. Persze olyankor már látod azt, hogy
4297# ennek a fénynek van valami köze ahhoz a nagy fényhez, aaa, fölismered azért azt. De most ezt hagyjuk, mert még
4307# most ott tartunk, itt van ez a belső fény. Ó, s mivel... a belső fény. S akkor a belső fénynél átnézed az
4317# életed. Nem a külsőnél, ki milyen tanácsot ad, ki milyen okosságot hoz otthonról, a Szentírás mit mond. (Ó, na,
4328# mehetek raportra.)
4330# 
4330# Itt a belső fény, s elkezded vizsgálni az életed, azt mondod... Emlékeztek, Ric Elias azt mondja "Eddig azzal
4340# foglalkoztam, ami nem számít, azok helyett akik számítanak." Ez a belső fény. Egy pillanatszerű megvilágosodás.
4351# A válasz erre a fölismerésre, ahogy a belső fénynél körbenézem az életem, cselekvésben van, ezt mármost
4361# megértettük, ugye. Nem azt, hogy "Arra gondolok most, hogy... ez semmi. Hát ez, ez egy lufi. Szerintem így van.
4371# Valószínű, hogy van Isten. Hát jó. És? Most..." A fénynél nézed az életed, s már azt tudod mondani "Most már
4382# tudom. Ez fontos, ez nem, ez nem fontos. Ezért már nem élek, nem halok." Aztán tovább mész a fénynél, itt vagy,
4392# "Assz'em ez fontos." S a fontosból azt mondod "Ez fontos, ez lényeges." Lesz egy még kisebb kupacod, ott egy-két
4403# dolog van csak. "Ez, ez a lényeges." De ezt a külső fénynél nem tudod megtenni, a külső fény nem világítja meg
4414# azt, hogy mi fontos, mi lényeges, és mi nem. Az a belső fényből jön. A belső fénynél ezt pontosan meg tudod
4424# mondani. Mert lehetséges, hogy nekem az fontos, neked lényeges. Nekem lényeges, neked csak fontos. Ez lehet,
4434# hogy nekem erre kell menni, neked meg arra. És hálát adunk azért, hogy az életünk egy ideig együtt ment. Itt
4445# most nem férjről meg feleségről beszélek. Emberek!
4450# 
4450# A belső fénynél megvizsgáljuk az életünket, s megnézzük, hogy mit jobbra, mit balra, előre, hátra, és hogyan.
4462# Hííj! Következő lépés... Aaa-óóó-úúú, hogy megyek haza. Nem is ez a következő lépés, hanem hogy megyek, beülök
4474# az autóba és megyek Erdélybe. Tényleg így van, megyek Erdélybe. Reggel már Marosvásárhelyt leszek. Akkor nem is
4486# mondom el a következő lépést. Folytassuk akkor jövő héten, folytassuk. Bőven elég ennyi. Hát hú! Köszönöm a
4498# figyelmet! (taps)

20121127 ¤ Lejegyezte: Vinkó Zoltán Tamás