2010.05.25.
A pálferi wikiből
(Elöl a másodpercek számát láthatod - így egy megfelelő médialejátszóval rá tudsz pozícionálni a kívánt részre. Önkéntesek kerestetnek a hiányzó sorok kiegészítésére - 20/9107199, SzZ)
0000# Isten hozott benneteket! Hűűű! Van levegőnk is, ez fantasztikus! Ez jó, jó. 0013# Utolsó alkalom a mai. 0019# Kaptam 13 kérdést, úgyhogy reményem szerint 15-20 vagy 25-30 percünk adatik arra, hogy a témánkat 0030# ne befejezzük, hanem csak valamennyire lekerekítsük. A család mentálhigiénés funkcióinál tartottunk. 0042# A 8. pont: A család segít az identitás kimunkálásában. 0050# Persze nemcsak családi identitásunkról van szó, hanem a legszemélyesebb identitásunkról is, amiről már 0055# nagyon jól tudjuk, hogy milyen mélyen és alapvetően társas, csoportos természetű is. 0064# Társas és csoportos természetű is a legszemélyesebb identitásunk, önazonosságunk. Ezért aztán itt a családnak 0071# óriási jelentősége van. Ehhez kapcsolódóan mondok most nagyon sok alpontot, hogy milyen értelemben 0084# és hogyan láthatjuk azt, hogy az identitásunk formálódik a családi létezésünkből 0096# adódóan. És így jutottunk el oda, hogy létezik olyan, 0101# hogy egységben vagyunk képesek látni magunkat másokkal. 0110# (Kübi az micsoda? Azt kopogtattad? te hallasz valamit, amit mi nem? Szólj, ha valami fontosat hallasz!) 0123# a) Képesek vagyunk önmagunkat már 2-3 éves korunkban a család részeként látni és érezni és értelmezni. 0146# b) a családban bizonyos paradigmák alakulnak ki, alapvető meggyőződéseket közvetít a család. 0154# Mit gondolhatunk egyáltalán a világban való 0169# rosszról, érdemes-e itt lenni, megyünk-e valahova, érdemes-e szeretni, 0179# egyáltalán kapcsolódni másokhoz - ennek most van értelme vagy nincs. 0183# A paradigmákat nem úgy kapjuk meg, hogy a szüleink egy listát adnak midnen évben a régi és új paradigmákról. 0191# Általában nem egy az egyben szavak révén érkezik meg, hanem ahogysan érzékeljük őket. 0198# c) Határ a család és a világ között - ami szintén roppant meghatározó az egész későbbi életünk szempontjából. 0210# d) Közös problémakezelési mód alakul ki 0215# e) közös értékrendszer 0220# f) családtörténet (elmondott és el nem mondott rész.) Az el nem mondott családtörténetnek van olyan része 0230# amit tudunk, csak nem mondjuk el, csak nem mondjuk tovább. Tudjuk, csak titok vagy tabu. 0238# Mondtam 3 pontban, hogy miért hallgatunk bizonyos elemekről. 0241# Olyan is lehetséges, hogy a családtörténetnek azért van el nem mondott része, 0252# mert valóban minem tudjuk. Föltárásra vár. Miközben abban az életünket meghatározó részek vannak. 0266# Családi mítoszok! A családtörténet részeként - de külön világnak is mondhatjuk - léteznek családi mítoszok, 0271# amelyek érzelemmel, valamiféle üzenet-értékkel sokkal mélyebben bírnak, 0287# mint egyszerűen csak a családtörténetnek az elemei. Ezeket nevezhetjük mítoszoknak. 0292# A családi mítoszok nagyon meghatározóak. A családtörténet is meghatároz, de a családi mítosznak sokkal 0299# elemibb, ősibb jelentősége és ereje tud lenni az élettörténetünkre nézve. Lehetnek hős mítoszok. 0312# Szinte minden családban kialakul egy-két ember valamilyen hősies története. 0330# (De melegem van! Asszem kicsit nagy rám ez az ing - nemtom miért...) 0335# A családi mítoszok... mitológiai típusok, hős típusok... De nincs rá idő. Ajjaj. Az élet rövid, a mítosz hosszú! 0348# Csak hogy két dolgot megemlítsek: azok a mítoszok, amelyekben az egyik családtag hőssé válik. 0363# Például édesapám mondja azt a családtörténetet, ami egy mítosszá vált nálunk, 0368# hogy amikor ő tanult egyszemélyes géppel repülni a háború után, akkor ő lezuhant a Balaton-fövidéken. 0380# Sikerült magát a kifutópályára lavírozni, de fejjel lefelé érkezett. 0385# Elmesélte, hogy milyen az, amikor valaki lezuhan egy géppel, fejjel lefelé van a kifutópályán, és 0397# SEMMI BAJA NEM TÖRTÉNT. (ez is egy mítikus elem) Ámde eltört az orra. Repülőgép-szerencsétlenséghez képest 0410# nem történt semmi baja, (mondjuk egy focimeccshez képest igen) 0415# Pusztán csak eltört az orra. 0416# Képzeljétek el: ha valakinek eltörik az orra, és folyik a vére fejjel lefelé, 0431# az volt a leglehetetlenebb, hogy az összes vér az arcára folyt és nem tudott vele mit csinálni. 0435# Futottak le a hegyről: na, ez biztos meghalt; na, ennek annyi. 0446# És akkor ő ott ül és mondja: nem, nem! Na ez például egy családi mítosz. 0450# Az én apámban van valami kikezdhetetlen! Ő nem halt bele abba, amibe mások bele szoktak az én apám! Tyíí! 0465# De az anya vagy nagymama is lehet egy hős. 0472# A szupernagyi, aki élt-halt a családjáért. Minden unokájára ráért. 0483# Nem is értjük, hogy a lánya (a mi anyánk) hogy tudott ilyen lenni! Mikor olyan zseniális nagymamánk van, 0492# aki fantasztikus linzert készít és almáspitét süt, és nem lehet úgy odamenni hozzá, 0505# hogy ne kapnánk valami nagyon jót - na ez is egy mítosz. 0508# Látjuk, hogy ilyen mitikus hős nagymamával szemben az édesanya nem nagyon rúg labdába. Semmi esélye. 0524# Hányszor hallottam, hogy valaki lógatja az orrát: 0533# Sose leszek olyan, mint a nagyi! Ő hogy tudott szeretni! A nagyi! Hát ez hihetetlen, és ezért sírok. 0544# (Jönnek a gyerekek, gyere, játssz velük - nem, nem, sose leszek olyan, mint a nagyi, brühühü.) 0552# Egy mítosz sokféle hatást tud ránk gyakorolni. 0562# Vannak traumatikus eseményekből, valami rettenetes történetből fakadó mítoszok. Halálesetből, gyilkosságból, 0570# I-II. világháborúból, gazdasági válságból, 56-ból, megtorlásból - krízisekből fakadhatnak mítoszok. 0580# Mondok a családtörténetből egy ilyen mítoszt. 0587# Ugye a mítosz nem azt jelenti, hogy valami, ami "nem igaz", hogy kitalálják a tagok, 0593# hanem fontos üzenetmagva van, s a hatása 0602# meg óriási. Ez pl. az, hogy ugye minden gyerek - el kezd bennünket érdekelni a családtörténet, és 0604# kérdezgetjük, akiket lehet. 0609# Kérdezgettem apukámat: most azt mond meg nekem, hogy hogy volt (emlékeztek, 0619# amikor a temetőben rámutatott egy sírra, hogy itt van a nagymamád.) És kiderült, hogy a nagymamám, akiről 0625# azt gondoltam, hogy él, az nem a nagymamám, hanem... 0630# Utána persze elkezdődött egy beszélgetés. 0639# (Mesélj erről! Az kell, hogy innen ne menjen oda valami? Ja, azt onnan véded! Te micsoda ötletes vagy! 0657# És ettől jobb lett? Nem. Nem lett jobb. Ha valaki egy műszaki zseni, és érti ezt a problémát, 0673# szólhat, vagy idejöhet és megsúghatja.) 0679# 17 évesen rájöttem tehát arra, hogy akit a nagymamámnak hittem, az nem a nagyi. Elkezdem apukámat kérdezgetni. 0692# Na itt jön egy mitikus valami, amit már azt gondolom, hogy az apukám is mítoszként őriz. 0707# "Tudod, amikor a te nagyapád Csíkból elindult, (eléggé mítikusan kezdődik) 0716# ő volt az egyetlen, a sok testvér közül, aki fogta a bátorságát, meg 0728# a hamuba sült pogácsát, hogy nekieredjen a nagy erdő közepéről, Erdélyországból nekiáll, 0740# hogy fölfedezze a világot. (Egészen ilyen mesei.) Nagyon tehetséges, ügyes keze volt. Fafaragó és szobrász. 0753# Azt gondolta, hogy ott hiába farigcsál, sose lesz ebből hírnév meg kárrier, nem tudja kibontakoztatni a 0766# tehetségét, ezért aztán inkább eljön oda, ahol tud tanulni és fejlődni, mert ő szobrászművész akar lenni. 0771# Eljött, elkezdi a művészek életét élni. 0780# Eszében sincs megházasodni, viszont egyre szebb dolgokat farag fából, kőből. Főleg fából. Mi történik? 0789# Szerelembe ESIK (nem akart ő beleesni!) a nagymamámmal. 0799# Igen ám, de a nagymamám és a családja egy kistisztviselői család, az alsó polgárságból. 0815# A nagymamám apukája (a nők még tudják fogni, ffiak már nem, már elvesztettük) azt mondja: 0826# Ide figyelj, akkor adom hozzád a lányom, ha tisztességes állásba mégy! 0839# Rettenetes dilemma. Művészi tehetség, érzékenység. Ezért indult el Csíkból. Na de jött a Szerelem. 0850# Mi lesz ebből? Rettenetes dilemma. Most akkor le kell nyomni a 8 óra tanítást... hogy legyen? 0858# Így oldódik meg a konfliktus: nagypapám sóhajt egyet. "Ezért a nőért érdemes!" 0868# És akkor egy faipari iskolában tanította a gyerekeket faszobrászetra. De a művészi történetnek vége van. 0881# Elindul valaki, hogy megcsinálja a szerencséjét, de nem azt találja, amiért indult, hanem a szerelmet. 0886# Közben elveszti azt, amiért elindult. Na ez egy mítosz. 0891# A történet szép lenne, ha nem halna meg a nagymamám. 0899# Ettől lesz ez a történet egy drámai fordulattal egy tragikus mítosz. 0905# Elindul valamiért, azt feladja a szerelemért. 0912# Majd pedig fiatalon meghal a felesége. 0915# de akkor már nincs ambíció, már akkor a gyász van. 0922# S akkor elveszi azt a valakit, akit nagymamámnak hittem, akit sose szeret igazán, de gyorsan elveszi, 0924# hogy a fiának anyja lehessen, kell oda egy anya, mert ő egyedül nem tudja... Ó. 0933# Becsúszunk egy ilyen nagyon sajátos tragikus valamibe. Na ez pl. egy olyan mítosz a mi családunkban, 0942# ami rám nagy hatást gyakorolt, amikor 17-18 évesen hallottam. 0951# Például visszaemlékezve (tudattalanul - most már tudatosítottam) milyen mély hatást gyakorolt rám az, 0967# hogy nem biztos, hogy megéri ezt a mitikus forgatókönyvet újból megélni nekem. 0978# Hogy nem biztos, hogy egy szerelemért érdemes valamit odaadni, amiért az ember nekiindult az életében. 0987# Ez pl. egy mítosz, ami az én papságomra komoly hatást gyakorolt. 0993# Miközben a hatás ahogyan hat nem is tudatos, csak egy sztori. De ahogy HAT! Huhúú! 0999# Talán ezt sikerült elmondani, ne ragozzuk tovább, mert föltettetek 13 kérdést és sose jutok el oda. 1012# Ezek mögött a témák mögött világok vannak azt ugye sejtitek, vagy érezzük, szóval bontsátok ki! 1023# h) Családi forgatókönyvek. Azt mondják el, hogy a családtagok hogyan éljék meg a családi szerepeiket. 1032# Családi szerepek. Milyen magatartásformát, családi életet alakítsanak ki, fejezzenek ki. 1034# Pl. egy családi forgatókönyv az, hogy amikor a pici gyerek sír, mi történik. 1050# Az anya fölkel. Ezt csinálja hat hónapig, mígnem elfárad. Ez is egy ilyen mítosz. 1055# "Hat hónapig csinálta...Szolgált Ráhelért..." mígnem aztán elfáradt. És elkezd egyre dühösebb lenni a 1065# férjére. "Miért mindig én kelek föl? Hullafáradt vagyok már." 1070# "Hogy lehet, hogy ez a piszok ilyen jól tud aludni, mikor én a gyerek egy mukkanására is fölébredek?" 1075# "Ez nem igazság! Hat hónapja nem aludtam ki magam, EZ meg itt alszik!" Tehát: EZ! EZ! EZ! 1091# Látható, hogy itt a szerepekből jól levezethető forgatókönyv átírására történik egy kísérlet. 1095# "Ide figyelj, ezt meg kell beszélnünk, én már hullafáradt vagyok, Te sose kesz föl..." 1102# Itt a szerepekről van szó, és arról, hogy a szerepekből kiindulóan 1106# hogyan oldjunk meg rutinszerűen, forgatókönyvszerűen valamit. 1116# Vannak nagyszerű forgatókönyvek, zseniálisan jó rutinok, és vannak rettenetes forgatókönyvek 1120# (olyanok, amelyekbe végül mindenki jól belepusztul). Nagyon izgalmas föltárni ezt, hogy milyen olyan 1125# forgatókönyvek vannak, amelyek (hát...) lepusztítanak bennünket. 1134# Hogyan lehet a forgatókönyveket átírni, vagy más forgatókönyvekre cserélni. 1140# (Lehet, hogy ezt nem kéne így elkapkodni, de mindegy.) 1146# Azért ha világos, megegyezésen alapuló, elfogadott forgatókönyvek vannak egy családban, az jó. 1162# Főleg, ha az egy jó forgatókönyv. 1169# Ha minden csúszik-mászik, mindent alkalomszerűen próbálnak megoldani, az rettenetes. A jó rutinok! 1175# Emlékeztek ugye, a lelkiatyám mondta ezt: 1182# "Ide figyelj, Feri. Az ember ha jó irányba állította az életét, akkor annak a 98%-át rutinból 1198# meg kell tudni oldani. Azon a 2%-on meg majd elmolyolunk." Ez nagyon fölszabadító ám, nagyon! 1202# Hogy vannak olyanok - a keresztény kultúrában kifejezetten szeretjük az ilyesmit -, jó szokásnak hívják. 1212# Hogy "jó szokásokat" alakítsunk ki. Ezeket az egyediségben állva nagy kritikával szoktuk illetni. 1226# "Jaj, mindig ugyanúgy megy! Jaj, most ezt miért? Alkalomról alkalomra meg akarom valósítani az 1230# individualitásomat. Micsoda "jó szokások"! Ma így, holnap úgy, ahogy nekem valami "belső" diktálja. 1234# Ó, nagyon fárasztó így az élet! Rengeteg idő elmegy, hogy kitaláld, hogy ez most hogy legyen. 1244# Jó rutinok, a jó szokás! Nagyszerű dolog! Pl. reggel érdemes fölkelni! Így szokott kezdődni. 1255# Nagyon érdekes! Pl. nem érdemes rögtön bekapcsolni a televíziót! Hanyatt döntöttem magam amikor hallottam! 1260# "Reggel fölkelek, és akkor bekapcsolom a TV-t." 1263# Azzal kezdeni a napot, a reggelt?! Hát ez egy folytatólag elkövetett öngyilkosság a lélek ellen. 1281# i) Családkép. 1285# Ha minden tagot megkérünk arra, hogy ábrázolja a családot (lehet szimbólumokkal ábrázolni, lehet körökkel 1295# és karikákkal, sokféleképp, vagy lerajzolni is lehet). Nagyon sokat mond az, ahogy a család bennünk 1305# mint kép megjelenik. 1313# A családképeknek azért van nagy jelentősége, mert olyan számunkra is nem tudatos információk vannak benne, 1317# amelyek amikor képpé tesszük, előttünk van és rá lehet csodálkozni. 1327# Hogy: Jé, sose gondoltam volna, jé, hát itt az anya nem is fogja az apa kezét. 1334# Ha gyerekeket kérünk meg, zseniális! Hatalmas anya, pici apa. 1337# Szülők jó messze, gyerekek középen, szülők a sarokban, gyerek középen ül a trónon. 1350# Hogy lett ez, vagy hogy? A kép azért jó... hányszor hallottam: Mondjál szimbólumokat a családtagokra! 1362# Anyám olyan, mint... Apám olyan, mint... És fölrakunk szimbólumokat. 1365# És minkor valami kezdene kiderülni, akkor azt szoktuk mondani: "Ez csak véletlen volt, ez jutott eszembe!" 1375# Ebben pont ez a szép, hogy természetesen nem véletlen, és olyan információk vannak benne, amik nagyon 1380# izgalmasak. Ilyen gyakorlatokat végezhettek. Hát persze érdemes valakivel megbeszélni. 1388# Ha a családtagokat szimbólumként ábrázolnátok, milyen szimbólumot használnánk? Mit találsz? 1403# A szimbolum mindig valami markánsat kifejez, de valamit el is REJT! Valami belefér, valami nem fér bele. 1414# Ez nagyon izgalmas! Nézzétek meg, hogy a szimbólumok milyen viszonyban tudnak egymással lenni? 1420# Apa egy szárnyaló sas, mint a szabadság madara. 1429# Anya kisegér. Házi egér. Hát, őőőő, igen! 1433# Milyen viszonyban lesznek ők, a sas az egérrel? 1443# j) A családban mindenhol kialakulnak rítusok. 1450# S a rítusok is nagyon sok mindenről árulkodnak. 1456# Például a mi családunkban rítus volt az, hogy amikor elmentünk vagy megjöttünk, puszit adtunk egymásnak. 1460# Hát persze az ikertesómnak nem! Modjuk szülő a gyereknek. Ez egy rítus volt. 1471# Ha valamelyikünk nagyon megbántódott a másikra, NEM VOLT PUSZI! Akkor lehet érezni, hogy micsoda üzenet- 1480# értéke van, ha egy rítus elmarad. 1485# A rítusok egy nagyon ősi eljárásmódot hoznak, az emberi léléknek egy ősi rétegét erősítik és támogatják. 1498# Valamiképpen a rendezett világba vetett hitünket erősítik meg. 1507# Hogy az ember képes valamiképpen (ha nem is uralni ezt a világot, de) kézbevenni az életet, a saját életét 1515# a rítusok révén. Valamiképpen az ünneplés révén képesek vagyunk valamit kifejezni, amiről alig tudjuk, 1523# hogy tulajdonképpen mi. Szavakkal lehet, hogy meg se tudjuk fogalmazni, de a rítusok által kifejezésre 1528# tudjuk juttatni és meg is éljük őket. 1532# Erről nagyon sokat lehet olvasni. Természetesen nemcsak vallásos rítusok vannak. 1535# Minden családban profán rítusoknak a tömkelege van. 1542# Például egy étkezés: kifejezett rituálé MINDEN családban. Nagyon jópofa volna ezekről beszélgetni. 1553# Leülünk 8-10-en és megbeszéljük, hogy az étkezéshez milyen szokások társulnak? 1567# Nálunk pl. nem lehetett fölállni, amíg mindenki meg nem eszi, és nem lehet csámcsogni vagy szürcsölni. 1583# Most is, ha leülök a munkatársaimmal enni (hetente egyszer leülök) egészen ideges tudok lenni 1585# ha valaki szürcsöl vagy csámcsog, és azt gondolom hogy az a minimum, hogy ilyet nem csinálunk. 1597# Az is a rítus része volt, hogy átadom a sótartót, és a sóba nem nyúlok bele a mancsommal, a praclimmal, 1614# de nem is a késnek a zsíros felét dugványozod bele a sótartóba, Drága! Nálunk azt úgy kellett csinálni, 1626# hogy meg lehet az evőeszközt fordítani, a másik felével nyúlok bele a sótartóba, mert 1630# nem mocskolom össze a sót a saját zsírommal. 1635# Ezek rítusok, és döbbenetes dolgokat lehet olvasni arról, hogy amikor emberek felhagynak 1662# a vallásgyakorlattal, mennyire nem hagynak föl a rituálékkal. 1655# Hogyan van egy nagyon mély belső igényünk, hogy bizonyos fontos dolgokat rituálisan végezzünk el. 1664# Hogy hogyan fejeződik be egy étkezés, vagy a karácsonyhoz milyen rituáléink fűződnek. 1674# Nem csak vallásos rítusok vannak. Ezek nagyon mélyen hozzánk tartoznak. 1682# k) Eljutottunk a családi identitásig. Transzgenerációs történetek. 1697# Generációkon átívelő hatása van valaminek. 1704# Ma már ennek külön szakirodalma van, hogy a holokauszt áldozatainak és túlélőinek legtöbbször 1724# az unokái járnak nemegyszer pszichoterápiára. Az unokáknál kell valamit földolgozni, mert 1731# aki átélte, annak földolgozhatatlan volt. 1740# A gyerek csak próbált ezzel az örökséggel valamit kezdeni. 1745# És az unoka megy el a pszichoterápiára. És az ő személyes történetében valamiképpen a 3 nemzedéknek ez a 1750# földolgozatlan traumája szerepel. Erről rengeteget szeretnék majd beszélni, itt csak meg akartam említeni. 1762# Carl Gustav Jung írta: hoztak hozzá egy kisfiút, nem volt még iskolás korú sem és rémálmai voltak. 1771# Alvászavara volt, és nem lehetett a kisfiúval mit kezdeni. Hónapokon keresztül beszélgetett vele. 1775# És nem jutott vele zöld ágra. 1776# Egyszer csak rájött, hogy a kisfiú az apjának a problémáit álmodja. És ebben semmi csoda nincs. 1792# Jövőre: hogy hogyan gyökerezünk bele a családba. 1800# Kérdéseitek (jaj, hol vannak?): 1812# 1) Hogyan lehet orvosolni a túlzott énközpontúságot? 1828# Milyen jó, hogy valakinek ez probléma lett! Örülök neki, hogy valakiben születik egy ilyen kérdés. 1838# Amikor a társas dilemma föloldásáról beszéltem, akkor ott azért nagyon sok megközelítést hoztam. 1848# Pl. hogy hogyan érdemes megerősíteni a társas identitásunkat. Ott kezdődik, hogy magamra hogyan nézek. 1850# Látom-e, hogy hogyan kapcsolódik össze az életem másokéval? (Stb. - ezt nem akarom hosszan mondani.) 1855# Könnyen el tudom képzelni, hogy izgalmas volna valakinek (akinek ez probléma) valami csoportba elmenni. 1865# Valami önismereti csoportba, hogy ott legyen egy csomó saját élményed arról, hogy mit jelent. 1872# Mi minden megy itt! Mi minden megy bennem! Hogy legyen erről egy védett közegben élményed. Igen. 1884# Aztán fölmerült bennem egy kérdés: Miért (mi célból) vagy énközpontú? Nem csak hogy mi okból - mi célból? 1895# Mit nyersz azzal, hogy énközpontú vagy? Mit vársz ettől? 1900# Hogy lettél az? Nem nyomnám rögtön agyon azt hogy az én valami rossz dolog lenne. Bár a kérdésben ez nem 1915# szerepel. Mit vársz ettől azon túl, hogy ezt el tudta valaki mélyíteni magában? 1919# Izgalmas válaszok adhatók erre a kérdésre. 1923# Így vagyok boldog, így tudom megcsinálni a karrierem. 1932# Lehet tovább kérdezni: Jó, jó, és ez a célod az életben? Ha ezeket megkapod, akkor mi fog történni? 1935# Egyáltalán föltárni, hogy most ilyen vagy, és ... 1943# Ez hova fog téged vezetni? 1950# Ezt írtam magamnak: az énközpontúságra az embernek tulajdonképpen nincs szüksége. Ha erre vki rácsodálkozik. 1955# Minden olyasmi, amire azt gondoljuk, hogy ezért vagyok énközpontú, na arra pont nincs szükségünk. 1960# Az emberi élethez nem szükséges énközpontúnak lenni. Egyszerűen nincs rá szükség. 1968# De valami miatt az mégis kialakult. Azt gondolom, hogy így tudom magamnak megadni azt amire szükségem van, 1974# így vagyok biztonságban, mások nem adják meg, akkor nekem kell, kutya se törődött velem gyerekkoromban. 1977# Rájöttem, az ember csak magára számíthat... Itt egy egész világ van. 1987# Az is egy jó lehetőség lehet: egyszerűen kezdjél el másokért élni! Hát ilyen egyszerű! 1996# Elmegyek, csinálok valakikért valamit. Karitatív dolgokba valaki beleereszti magát, egyszerűen csak 2000# kezdjél el valakiért cselekedni. Ne agyalj, ne akard vele megváltani a világot. 2009# Jelentkezz valami karitatív munkára, és csináld! 2019# (Háá! Ezt nem szoktuk tenni - azért mondom, mert ez egy járható út.) 2020# Tényleg: csináld, csináld! Ne akard ezt a problémát megoldani. 2025# Menjél el nyomorult emberekhez. Nem fürdött az elfekvőben három hete: hát mosdasd le! 2038# Ne filozofálj azon, hogy hogy tudnék megszabadulni az énközpontúságomtól! 2042# Na, most elnézést kérek. Ezt már rég nem neked mondtam. Nem tudom, ki kérdezi, de - itt csak elkapott a hév. 2050# (Már nem az!) 2054# Érdemes lehet olvasgatni Csíkszentmihályi Mihály Flow c. könyveit. Minden jó könyvnek van legalább 2060# három folytatása. Flow és a sport. 2070# Flow és a szex, Flow és a munka, Flow és ... - érdemes, mert ott kiderül, hogy az énközpontúsággal 2077# mennyit tudunk veszteni. (Szia Tibor!) 2078# 2. Meddig cselekszik Isten és meddig az ember? Hol van annak a határa, hogy ezt Isten tette, és hol van, 2085# hogy én tettem? Meddig teszem én, mikor teszi Isten? 2089# Itt rögtön szeretnék mondani valamit: az egyik vesszőparipám az, hogy mielőtt válaszokat keresésünk a 2105# kérdéseinkre, előtt kérdezzük meg, hogy jól kérdeztünk-e? Ezt állandóan mondom. 2113# Pl. már három éve ezt a kérdést gyűröm: kérdezz rá, hogy milyen állítások vannak benne? 2129# Milyen hipotéziseket fejez ki a kérdésed? Milyen modellt követ? 2132# Mert a kérdések egészen le szokták zárni a válaszadásnak a lehetőségeit. 2135# Ebben a kérdésben egy nagyon erőteljes modell van. Külön van egy Ember, külön van egy Isten. Van egy kocka, 2145# meg van egy nagy gömb. És akkor ezeket hogy tudnám...? Nekem ez a képzetem jutott eszembe a kérdésről. 2150# Itt van az Isten, az Ember, és akkor (ééé) hogy, hogy... most akkor belenyomom, ne, hogy... Hogy van ez? 2158# Szerintem az életben nem annyira válaszokat kell találni, hanem jó kérdéseket kell föltenni! Jókat. 2165# Olyan kérdéseket, amelyeknek a válaszai után nagyon érdemes kutatni. 2172# Vagy pedig felismerni a saját kérdéseinknek az egyoldalúságait. Ez minden kérdésre érvényes. 2176# Nem cak a tiétekre, a sajátjaimra is. 2178# Itt pl. azt gondolom, hogy erre a kérdésben nem tudok válaszolni, mert nem ebben a modellben 2192# képzelem el Istennek és az embernek a viszonyát. tehát nem tudok a kérdéssel mit kezdeni. 2195# A kérdés annyira leszűkíti a válaszadás lehetőségeit, hogy nem tudok (hát tudok válaszolni a kérdésre, 2199# csak semmi értelmét nem látom). 2200# Itt másfajta kérdésföltevésre buzdítanék. 2208# A témát bőven kifejtettem 2-3 évvel ezelőtt. Az ember és az Isten között 8-9 alapvető mintázatot tudunk 2219# elképzelni, és a sport világából hoztam a példákat. Én sportoló vagyok, Isten az edző. 2226# Vagy én sportoló vagyok, Isten a szurkoló. "Gyerünk, Feri!!!" 2233# Elmegyünk házasságot kötni. (ez egy modell) Miért akarsz házasságot kötni a templomban? 2240# (Jaj, de jó! Én is iszom. Nincs mit... Tőled kedvet kaptam, hogy igyak. Egészségedre Tibor! Tudsz élni!) 2250# 2 évvel ezelőtt: legalább egy alkalmat végigbeszéltem erről, és direkt innen hoztam a példákat. 2263# Azért megyek a templomba szentségi házasságot kötni, mert "Isten előtt is szeretnénk szentesíteni 2276# a kapcsolatunkat." 2279# Halljátok ezt? Ez olyan, mintha Isten ott ülne a tribünön. Ez az! Hajrá, hajrá, fiatalok, menni fog! 2295# Ez az Isten előtt. A szavainkkal sokmindent kifejezünk. Ha én egy sportoló vagyok, akkor 2300# Isten szurkol nekem... de lehet, hogy edtő, tehát nem csak ezt csinálja, hogy integet, hanem azt gondolom, 2310# hogy majd minden nap, amikor este lelkiismeret-vizsgálatot tartok, akkor 2318# Isten edzőként: "Feri, szedd össze magad! Gyerünk, Ferikém, kérj bocsánatot... Gyerünk, gyerünk" 2320# Ekkor én meg az Isten közötti viszony inkább a sportoló meg az edző között van, de lehet hogy Isten egy 2330# riválisom. Na, ott megtaláljátok. Hogy én hajtok, Isten meg mindig keresztbe tesz. 2337# Olyan, mint az ellenfél focicsapatának a védője. Ott el tudjátok ezt (hát olvasni nem..., de, nade!) 2351# Arra gondoltam, hogy mégiscsak mondjak valamit, írtam a kérdezőnek egy egyszerű zen koant. 2362# Három ember kirándul. Apa, anya, fiuk. 2369# Találkoznak a mesterrel. Kérdezi a mester az Apát: Hát Ti mit csináltok? 2380# Apa azt mondja: a feleségem, a gyerekünk meg én kirándulunk. 2387# Mire a mester ránéz és azt mondja: ahá! Szóval kirándul a család! 2393# Mire a tanítvány megvilágosodik. 2398# 3. Hogyan lehetséges odaadni magam Istennek a nyűgnek érzett mindennapi dolgokban. 2414# Lenne először is egy teoretikus kérdésem: elképzelhető-e bármelyikünknek az, hogy egy kötelességszerű 2418# dologban szabadok legyünk? Szerintem ezt érdemes eldönteni. Hogy Lehetséges-e? 2427# Hogy valamit meg KELL tennem, és én abban szabad vagyok. 2439# Sokan azt mondják erre a kérdésre (miközben nem teszik föl ezt a kérdést), hogy nem. 2440# Tehát hogy amit kell, azért mert KELL, abban nem lehetek szabad. Szerintem pedig nincs így. 2445# A a leg- ilyen sh---sh--shh-shh ilyen kötelességszerű dologban is lehet szabadnak lenni. 2460# El tudod-e azt képzelni, hogy egy rutinszerű, kötelességszerű dologban szabad legyél? 2465# Egy belső szabadsággal legyél ott? Nemes Ödön atyának a könyveit olvassátok el, már több is megjelent, 2470# Ő gyönyörűszép dolgokat mond erről, hogy hogyan lehet kötelességszerű dolgokban szabadnak lenni. 2475# A másik, hogy mondjuk ebben a kérdésben valami olyasmit kérdezek én, hogy a kérdező el tudja-e 2493# azt fogadni, hogy bizonyos dolgokat csak egyszerűen és becsületesen megcsinál. Hogy ez elfogadható-e? 2505# Nincs hozzá kedvem, mást csinálnék legszívesebben, s amennyi tőlem telik, az az, hogy megteszem, mert a 2510# dolgom. Hogy ez téged örömmel tud-e eltölteni? Elfogadható-e neked az, hogy egy nyűgös, kötelességszerű 2522# dologgal meg tudod azt tenni, hogy megteszed, mert a dolgod? 2525# Az volt a gondolatom itt, hogy nem biztos, hogy ezt eléggé megbecsüljük. Eléggé tudjuk értékelni azt, hogy 2535# valaki a dolgát megteszi. Főleg, ha ez én vagyok. 2538# Tud-e örömforrás lenni az neked, hogy "igen, nem ezt csinálnám; de ez a dolgom, és megteszem. 2554# És ez valamiféle erővel tölt el." 2558# Jung: az ember legistenibb erénye a tisztességes igyekezete. 2568# És hosszú távon kiderül az, hogy ennek micsoda értéke van! De érdemes ezt már közben is értékelni. 2580# Miért kell 50 év múlva értékelni valamit, ami most is van? Ezt lehet nagyon értékelni most is. 2592# Megütötte a fülemet az, hogy "nyűg", hogy valami "nyűg". 2598# Akkor tudunk valami nyűg alól fölszabadulni (persze függ attól, hogy ki csinálja, miért csinálja)... 2619# Kinek nyűgös az? Sokszor az én tiltakozik valami ellen. (Ezt nem! ...) 2627# A kérdésem az az: Látsz-e abban a nyűgös dologban valami többet? Ami több annál, hogy mosogatsz. 2635# Több annál, hogy porszívózol, vagy több annál, hogy vásárolsz, vagy több annál, hogy levizsgázol. 2641# Emlékeztek, ugye, a három emberre, akik vésik a követ. 2649# Irgalmatlan, katasztrófa, ezeket a rohadt köveket kell vésni! 2657# A másik: Építek egy falat... 2660# A harmadik: Katedrálist építek, ne zavarj! Azok a kis dolgok valami nagyobbnak a részei-e? 2666# Vagy csak úgy... 2668# Nem történik-e a nyűgös dolgoknál egyfajta beszűkülés is? Lehet, hogy egyszerűen abba kéne hagynod, 2680# és sokkal szabadabban kitalálhatnál valami mást. Ezt innen nem lehet tudni. 2688# Ezt csak úgy ötletként mondtam. Amikor nagyobb szabadsághoz akarunk jutni itt belül, annak 2693# elmondanék egy forgatókönyvét. Nagyon egyszerű forgatókönyv. Így szól: 2711# Le kellene tudni mondani valami én-szerűről valami nem én-szerű kedvéért. 2721# A dolog nyitja az, hogy hiszel-e abban, hogy van itt valami több, amiért érdemes azt a nyűgös dolgot tenni. 2730# Ha ott látsz valami többet, 2734# hiszel abban, hogy miközben mosogatsz, akkor hozzájárulsz egy egész családi élet boldogságához? 2740# ha ebben te hiszel, akkor képes vagy sokmindenről lemondani. 2751# Ha nem hiszel, rettenetes kínlódás lesz. 2757# 4. Hogyan köteleződjek el? 2763# Az elköteleződés nehéz dolog. 6 mondatban, leegyszerűsítőleg: 2775# Az elköteleződés évezredeken keresztül első sorban külső súlypontokból volt lehetséges. 2785# Vagyis azért köteleződtünk el a családunk mellett, mert ha ezt nem tettük meg, akkor életképtelenek voltunk 2790# egyedül. Ahol a kölcsönös függőség társadalmai vannak, ott általában nincs nyugdíj. 2800# Ha nincsenek unokák, éhen döglök, mire öreg leszek. 2809# Naná, hogy kialakul az elköteleződés egy sajátos erkölcsisége és normája ezekben a társadalmakban. 2810# De ez még ebből a szempontból egy külső vezéreltség. Legföljebb az illető azzal azonosul. 2823# Amióta azonban éljük ezt a sajátos világunkat, amiben látszólag nagyon jól el tudjuk 2836# szakítani magunkat a másiktól, és úgy tűnik, hogy egyedül is lehet élni - legföljebb egy kicsit boldogtalan 2840# vagy kényelmetlen, de úgy egyébként lehet, és akkor csak szabadon kapcsolódunk, 2843# azóta az elköteleződés személyes feladattá vált. 2852# Az elköteleződés súlypontja tud-e bent lenni, vagy sem? Ez azért nehéz, mert ha az elköteleződés nem 2864# kényszerből történik, nem normakövetésből történik, nem jól felfogott érdekből történik, nem vallási 2877# meggyőződésből történik, hanem egy individum személyes döntéséből és elhatározásából, hát 2881# ahhoz kell egy erős, viszonylag stabil személyiség, meg egy elég erős én. 2885# Aki ha azt mondja ma, hogy IGEN, az 30 év múlva is valamilyen jelentéssel bír. 2893# Egy stabil személyiségnél van az, hogy én mondok ma egy IGEN-t, annak 30 év múlva vanlami értéke van még. 2895# Van valami tartalma. Ha nincs bennem semmi stabil, akkor 30 év múlva már senki nincs abból, aki ma igen-t mondott. 2907# A papi beszédnek ezt pl. egy klasszikus gyöngéjének látom, hogy elétek állunk, és a magát individualitásban 2920# átélő embernem azt mondjuk, hogy: "el kellene köteleződnöd!" 2927# Nem is bír! Nem is tud! Hát abban kell neki segíteni, hogy egyrészt vagy a személyiségét formálja úgy, hogy 2932# Képes legyen elköteleződni, ill. külső erőforrásokat is meg lehet erősíteni - a legjobb mindkettőt egyszerre. 2940# Ma azt mondani álalndóan, (most így mondom nektek) hogy 2948# "köteleződj el", ez papolás - állítólag. 2962# Elköteleződés: egy kapcsolat felől, vagy ami felé elköteleződtem, affelől látom az életet. 2965# Tehát ha én elköteleződtem, a férjem vagy a feleségem mellett, akkor a házastársi kapcsolatom felől nézem 2979# az életet, nemcsak magam felől. Akkor egy kapcsolat felől gyakorlom az életre való ránézésemet. 2983# Egy kapcsolat, egy hivatás felől nézek az életre; ezt begyakorlom. 2995# 5. Szállj le a döglött lóról - holtomiglan, holtodiglan. Hogy van ez? 3011# Hát... ugye milyen érdekes a reakciótok: "Na, ebből hogy jön ki?" 3017# hhhhááát. 3025# Annyi mindent kéne mondani... Ez a kérdés most mire vonatkozik? 3029# Itt van egy trükk. Rákérdezünk az elvekre, de közben a legszemélyesebb dolgok érdekelnek. 3045# Ha az elvekre kérdezünk rá, nagyon egyszerű válaszolni. 3054# Többé-kevésbé szeretünk egy boldog életet képzelni magunknak, amiben hosszan tudunk 3067# együtt élni valakivel, akivel valami gyönyörű közös valamink van, és nem csak úgy magunkban vagyunk. 3075# Gyanítom, hogy ennek van valami hír értéke. 3086# Nem gondolom, hogy ezt meg kellene védeni, vagy ezt indokolni kéne. Ki kellene állni... 3095# Most, ha az életnek a sűrűjét nézzük, hogy mi minden van abban. Akkor meg ahhoz 3105# általánosan hogy lehetne érzékenyen, finom ujjal hozzáérni? Beszéljünk konkrét esetekről, nézzük meg. 3116# Mitől lett úgy, hogy lett úgy, milyen lehetőségek vannak? 3125# Mondanék valami mást is. 3129# Ez a kérdés, azt gondolom, ott nagyon izgalmas, ahol egy belső dilemmát fejez ki. 3143# Ez a kérdés nem egy paphoz szóló kérdés. Egy belső dilemmát takar. Nem visszapöckölni akarom, hanem 3154# ennek a realitását akarom mondani. 3159# Hogy ez a kérdés egyáltalán fölmerül, ez azt tükrözi, hogy ez a két elem benne van az életünkben. 3170# Ismerjük mind a két elemnek a realitását. 3173# Igen, ez egy nagyon jó kérdés. Éppen halálig tartó feladat. Lehet vele halálig dolgozni. 3188# Nagyon örülök, hogy ehhez a kérdéshez valaki eljutott. Nagyon fontos kérdés. Ha erre volna egy ilyen válasz, 3197# szerintetek van? (Most ezt így szívesen megkérdezném.) 3202# Van erre olyan válasz, ezt valaki kimondja, és "ááá, hát ez az, hát ezt nem tudtuk eddig! 3205# Hogy lehettünk ilyen hülyék! hát ezt nem tudtuk. Itt volt egy egész egyház 2000 évig... és bénázott, de 3213# most szerencsére Feri jött és elmondta hogy hogy van..." 3216# Hát van tükör otthon. 3220# Ez a kérdés arra hívja fel a figyelmet, hogy itt van egy óriási feladatunk, hatalmas felelősség 3232# és hozzá kapcsolódó szabadság. Ezt tudom róla mondani akkor is, ha utáltok érte. 3240# 6. Az ember jó, de van eredeti áteredő bűn. Hogy fér meg ez a kettő egymással? 3253# Amikor azt mondjuk, hogy az ember jó, akkor egy ontológiai szintet állítunk és abban mozgunk. 3267# Az ember a létezése okán érték. Pusztán attól, hogy "van". A jósága az ontológiai egzisztenciális 3272# szinten a létezéséhez kapcsolódik. 3274# Létezik az erkölcsi, a morális szint, ami pedig a magatartásunkhoz kapcsolódik. 3289# Amikor valaki, aki ontológiailag érték, tesz valami rosszat, az erkölcsileg tesz rosszat. 3290# Az is lehetséges, hogy valaki a személyiségében egészen gonosszá lesz, rettenetesen torzul. 3300# Úgy bejáratja magát a gonoszságba, hogy alig bír róla már leszállni. 3310# De az ember akármilyen gonosszá is tette magát a tettei révén és turzult a személyisége és akármit is tett, 3314# az az ontológiai szintet nem érinti. 3322# Itt követünk el bűnt: hogy valaki, aki a moralitás szintjén - a cselekvésnek, a megatartásnak a szintjén - 3332# valami rosszat tesz, és mi, erre hivatkozva, 3339# az ontológiailag adott értékét megkérdőjelezzük. Az emberi méltóságától megfosztjuk, vagy úgy teszünk, 3345# mintha attól megfosztható lenne. 3348# Szerintem ez a legsúlyosabb dolgok egyike. 3355# Ez rettenetes. Ilyenkor mindig úgy fáj valami. 3362# Igen. Itt most nem akarok példákat hozni. Két külön szintről van szó: ontológiai, morális. 3379# A kettőt ne mossuk össze. 3385# A házasságtörő asszony történetét tudom ebből a szempontból egy kincsnek tartani. 3396# Azt a teológiai elgondolást, hogy az embert azért érdemes rossznak mondani, hogy a megváltás 3400# szükségességét hangsúlyozzuk, egészen kártékonynak tartom. 3408# 7. 3410# Néha gyötrelmesen nehezemre esik azt adni, amire a másiknak szüksége van. 3420# Nehéz abból kilépni, hogy csak azt adjam a másiknak, mint amit adni tudok. 3421# Érzem, hogy mire lenne szükség, de nem tudom megadni. Miért nincs ehhez erőm? 3429# A kérdés jellegéből együttérzésem támadt a kérdezővel. 3435# Szó szerint: "Nehéz abból kilépni, hogy csak azt adjam a másiknak, amit adni tudok." 3440# Ó, hát annál többet biztos nem tudsz adni, mint amennyit adni tudsz. 3446# Én egy picit megállnék ennél: te éppen mindent odaadtál, amit tudtál adni. 3459# Szerinted ez nem teljesítmény? Ha valaki mindent odaad, amit tud? Az nem kevés. 3464# Lehet, hogy a másiknak kevés, de neked... Hát éppen mindent odaadtál! Nem értékelném ezt le. 3471# Itt vennék egy-két levegőt, és azt mondanám, hogy lehet, hogy itt nem is kevés dolog történik. 3488# A szuper-anya képe: aki MINDIG képes azt adni, amire a porontyoknak szüksége van. Mindig. Hááát... 3500# Ha nincs erőnk megtenni valami jót, amit beláttunk és szerettük volna (ez épp az emberi természetünk része) 3510# Izgalmas föltenni a kérdéseket: Vajon miért nem? Mi akadályoz meg ebben? Nem az, hogy rossz vagyok. 3521# 8. Ha egy kislányt 3 éves kora előtt szexuálisan zaklattak, annak milyen tünetei lehetnek később? 3530# Milyen párkapcsolati problémái lehetnek? Ez az a kérdés, ami annyira fontos, hogy 3538# bele sem szeretnék belemenni a sufni-tuning módszereibe, hogy itt 3 mondatot mondjak ezzel kapcsolatban. 3546# Mondok azonban egy elérhetőséget: Eszter ambulancia. Tel.: 1/4669872, 1525 Budapest Pf: 41. 3566# Ha valaki odatelefonál, megadja az elérhetőségét, vissza fogják hívni. 3570# Vagy a postafiókon keresztül lehet jelezni, ha valakivel vagy a családjában valami ilyesmi történt. 3580# Eszter ambulancia. Ezt tudom rá mondani. 3584# 9. Nagypapám testvére, bátyja, nem tért vissza a II. világháborúból. Nem tudni mi történt vele, 3590# így nem gyászolták el őt. Hogyan befolyásolhatja ez a család életét? 3602# Kell-e hogy gyászmunkát végezzünk? ha valóban nem gyászolták el, akkor kellene. 3609# A gyászmunkának megvannak a lépései. 3610# Először is nagyon jó, hogy valaki ezt a kérdést föltette. 3622# Egyáltalán témává érdemes akkor ezt tenni. De nagy dolog ez! Elkezdünk egy nagypapáról beszélni. 3620# Hogy ez egy családi témává lesz. 3631# Nagyon értékes, ha megteszed a magad részét. 3642# Megvannak a temetőben azok a helyek, ahová lehet mécsest vinni, rituálékat... Érdemes elgyászolni. 3657# Minden gyászfolyamat kulcsa, hogy elkezdek a gyászomról beszélni. És elmondom, és kérdezünk... 3660# Összeszedjük, hogy mit vesztettünk, és ez kire hogy hat, milyen kár volt, hogy eddig nem beszéltünk róla. 3680# Önmagában óriási jelentősége van annak, hogy beszélünk róla. 3690# Hogy a nagypapa az őt megillető helyre kerülhessen. 3699# Egyszer egy anya elsőáldozáskor: Adatlapon az anyja nevé-t kitöltötte. 3710# Az apja nevét kihúzta. 3714# Megkerestem az édesanyát, és kérdeztem, hogy mi történt itt. 3716# "Hát sosem házasodtam meg a gyerekem apjával, és nem is éltünk együtt, és nincs is kapcsolata a gyerekemmel." 3727# Kedves anyuka: NÉV. Kérem oda beírni! 3738# Nem egyszerűen csak "eltűnt". 3745# Ő a NAGYPAPA, akivel ez és ez történt. 3753# Ő a lánya, én meg az unokája vagyok. Szóval az őt megillető helyet megtalálni. 3757# 10. Negyven éves vagyok, 20 éve tartó házasságban. Mit reális várni a szerelmes érzések és a szex terén? 3779# Egy krízisben lévő nő. 3788# Milyen krízis ez? Ezt nem tudom ebből eldönteni. 3791# Egyéni krízis, kapcsolati krízis, normatív válság, életközepi válság, egy kapcsolati krízis? 3804# Ennek a kérdésnek van egy kapcsolati háttere. 3811# Nyilván nem érzésekről és szexualitásról van szó, hanem egy férfiról meg egy nőről. 3820# Az a kérdésem, hogy mi van itt ezzel a nővel és mi van itt ezzel a férfivel? 3827# Mi van a kettejük kapcsolatával? A kettejük kapcsolata a kérdés. 3833# Ezen belül lehet majd látni, hogy mit lehet a szerelmes érzésekkel és a szexualitással kezdeni. 3840# Ez én nem tudom kiszakítani a kapcsolat hátteréből és közegéből. Ez egy kapcsolati téma. 3848# A szexualitással kapcsolatos kérdések a legritkább esetben szexuális témájúak. 3855# Szexualitásban megjelenő kapcsolati nehézségekről van szó, 3863# vagy szexualitásban megjelenő egyéni nehézségekről. A szexualitás inkább csak egy érzékeny pontja az 3870# egyes embernek, meg egy kapcsolatnak, és ott tárul föl, ott rejthető el a legkevésbé, hogy valami van. 3895# 11. Miért szükséges és mi a jelentősége az áldozás előtti gyónásnak klerikális és mentálhigiénés 3913# szempontból? (Azért vannak kérdések! - Vannak.) 3915# Klerikális szempontból... ez annyira elgondolkodtatott. 3926# Ezt a kérdést tavalyelőtt is megkaptam. 3936# Klerikális... szempont nincs. (Hát, ..., na ezt nem is tudom.) 3942# Inkább egyházi, hitéleti, spirituális szempontból: a gyónás hátterét szeretném egy pillanatra idetenni. 3954# Nincsen olyan bűn, ami csak RÁM érvényes, ami csak RÁM hat. Egész évben erről beszéltünk, hogy 3961# van valami összetartozásunk egymással. 3968# A bűnnek mindig van társas, közösségi vetülete. Mindig. Még annak a bűnnek is, amit gyedül, magamban 3970# követek el. Rám hat, én meg hatok rátok. 3979# Nincs olyan, hogy egy bűn csak rám vonatkozó jelentéssel bírna. A bűn az össazes kapcsolatomat, 3991# az összes találkozásomat valamiképpen befolyásolja. (Ezt nem fogom dramatizálni, hát de nyilvánvaló.) 3999# Amikor az egyház történetében megjelenik a gyóntatás, akkor közgyónás történik. Közösségben. 4017# Ha valakitől elloptam valamit, az ha rá, annak van családja, annak vannak rokonai... 4025# Amikor énnekem van egy bűnöm, az a közösséget érinti. 4031# Ezért közgyónás volt, és a közösség és Isten megbocsátó szándékát fejezte ki a pap. 4047# A lényeg: valamiképp ma is a közösséget is reprezentálja a pap. Azt a nyilvánosságot hozza. 4058# Amit ma egészen-egészen nem szoktunk megfelelően tudatosítani magunkkal. 4066# Ha valakinek "tökmindegy", akkor nyugodtan elmehet gyónni. 4079# Lélektani szempontból ez egy folyamat. 4087# Magunk között szólva: amikor azt mondják, hogy "ezt elrendezem magamban"... megnézném, hogy ott mi történik. 4106# Át szoktunk rajta lépni. Egész más, amikor az egy folyamat és leülök, és átgondolom, és megnézem 4100# azt a részét, ami a TE sérelmed és a TE fájdalmad, és Nálad vagyok, agyalok a jóvátételen. 4113# ...és elmegyek, és kimondom, és nyílttá teszem, és fölállok, és elhatározok valamit. 4120# Ez egy tisztességes lélektani folyamat. Ezzel nem vontam kétségbe, hogy valaki ezt magában ne tudná megtenni. 4137# De... Hhh! Tegyük a kezünket a szívünkre! Persze, én ezt magamban megteszem... Lári-fári! 4147# Meg szeretném azt is különböztetni, hogy "én, miközben volt bűntudatom, lelkiismeret-furdalásom, 4162# átmentem egy folyamaton, amiben én megnyugodtam", az egy más folyamat. 4165# Mint amikor átmentem egy folyamaton, ami kikristályosította azt, hogy mit hogyan kellene ezután tennem. 4174# Az egy más folyamat. Sokan, akik ezt mondják, valójában eljutottak valami egyensúlyi állapotra, 4180# valami lelki nyugalomhoz jutottak, és erre azt mondták: sikerült elrendezni. Lehet, hogy ez egy lélektani 4190# folyamat volt, amiben sikerült a bűntudattól megszabadulni. És? Nem ez az emberi élet célja, 4195# hogy a bűntudatától megszabaduljon. Ez nem egy nagy teljesítmény. 4209# 12. Alig van már lehetőségem megismerni a családi múltat, mert meghaltak a legtöbben, akiktől kérdezhetnék. 4215# Milyen esélyem van erre? 4227# a) Élők (ebbe a két csoportba oszthatók általában... a még élők, rokonság) 4231# b) Tények, adatok, dokumentumok - azokat előkutatni 4240# c) Elmenni azokra a helyekre. 4242# d) Átgondolni a családi mítoszokat. 4249# e) Ha már dolgokra nem tudunk adatokat szerezni: ahogyan mi gondoljuk és képzeljük, az is nagyon fontos. 4258# Az egy szubjektív realitás. Nem biztos, hogy úgy történt, de nekem van egy fantáziám, hogy valami 4260# ilyesmi lehet. Az egy szubjektív realitás. Az már hat az életünkre. 4267# f) Az érzéseinket kérdezni. Elmenni ezekre a helyekre, utazni. 4275# 13. Neked mi a jó az előadásokban? Mi a célod? 4284# Ez egy komoly kérdés, csak nincs már rá idő. (...) ANNYIRA SAJNÁLOM! 4296# Évekig nem volt rá időm elmondani, hogy hogy rúgtak ki a papnevelő intézetből... 4300# Most megint belefutottunk ebbe a nehéz helyzetbe. Pont az utolsó kérdésre nem maradt idő! 4311# Mondjak erre valamit? Szerintem nem... 4316# Tudjátok mit? Elmondom egy meditációm eredményét. A legszemélyesebb szinten válaszolok. 4332# Néhány napja eszembe jutott, hogy megcsináljak egy vizualizációs gyakorlatot: 4347# A halálos ágyamról visszanézve: mi az, amit mindenképpen szeretnék látni, hogy az ott megtörtént, 4350# és mi az, amit nem szeretnék, hogy úgy haljak meg, hogy az nem történt meg? 4363# Becsuktam a szemem, és csináltam. A belső képeket nézni azért nagyon izgalmas, mert 4369# sosem tudod, hogy mi fog történni. Nem lehet tudni, és ez benne a gyönyörű, és a dolgok meg jönnek. 4375# Becsuktam a szemem, és azt láttam: mint Jákob: jönnek a fiai, unokái hozzá. 4394# Két dolog miatt jönnek, akik jönnek. Személyeket láttam jönni. Nem tudtam, hogy ők kicsodák, 4404# nem volt érdekes, hogy kik -- csak valamiképp odaléptek az ágyamhoz; fölkeltem, átöleltem, elköszöntünk. 4421# Újra: átöleltem, elköszöntünk. 4430# Valamiképp a Jákob-történet sajátos áttetszésévé lett. Ennyi az élmény. 4441# Mély béke érzésem lett a végére. Kinyitottam a szemem és megkérdeztem: 4447# Tulajdonképpen kik voltatok ti, akik odajöttetek az ágyamhoz? 4454# Rájöttem: ők azokat (mondjuk így: valamiket) testesítik meg, akik "nem lennének, ha én nem lennék". 4467# Pl. ha itt a keddi előadáson egy férfi és egy nő megismeri egymást, és megházasodnak: 4485# Az a kapcsolat úgy biztos nem lenne, ha nem lenne keddi előadás, vagy ALKALOM... 4490# Úgy az nem lenne. Itt született valami, ami nem volt addig, most meg lesz, vagy lett, és 4496# abban én benne vagyok. És a halálos ágyamhoz jöttek ezek a dolgok, akik nem voltak és azért vannak, mert 4504# én vagyok. Ezt tudom elmondani válaszként. 4509# Ha nem muszáj mindig racionális, tik-tik-tik-tik-tik mondatokat mondani. 4523# OK ez így? Jó.
(végső redaktor: vinkozoli)