2009.05.19-masodpercjelolessel
A pálferi wikiből
0000# Isten hozott benneteket! Nagyon köszöntök mindenkit! 0006# Egy alkalom: a szerelmes archetípus. Miért is beszélünk erről? Ugye szóltunk már a királyról, a harcosról és a 0020# mágusról, és mindezt azért tesszük, mert egész évben azt jártuk körül, hogy milyenek a komplexusaink és mit 0034# tesznek velünk. Próbáltunk arról beszélni, hogy mit tehetünk mi a komplexusainkkal, s milyen fontos lenne, hogy 0049# meg tudjunk erősödni, s hogy honnan találhatunk erőforrásra, ami az ént meg tudja erősíteni, adott esetben az 0063# énnek tud segíteni önmagát felülmúlni, az ént segíti abban, hogy fejlődni tudjon. Honnan nyerhetünk erőt 0076# idebentről, ami itt van nemhogy karnyújtásnyira, hanem szívközelben, vagy fejközelben, vagy zsigerközelben. Ezek 0091# az archetípusok, az ősminták, melyeket hordoz mindenki a saját lelkében. Így jutottunk el a királyhoz, a 0104# harcoshoz és a mágushoz, aztán így jutottunk el a negyedik, az utolsó ponthoz. Ez pedig egy kihagyhatatlan férfi 0119# archetípus, a szerelmes férfinak az ősmintája. S akkor nézzük a pontokat egymás után, s rögtön egy 0131# 'belemenőssel' szeretném kezdeni. Ez a pont így hangzik: 0139# 1. A szerelmes az a valaki bennünk, aki átlépi a határokat és megszegi a szabályokat. A király az, aki azt 0152# mondja: "Itt a határ!", a harcos, aki odaáll, és azt mondja:"A testemen keresztül!", a mágus, aki összeköti, 0166# hogy mi van a határon belül és kívül, a szerelmes meg körbenéz, és sutty, át a határon! A szerelmes archetípus 0181# lényegi vonása, hogy átlépi a határokat és megszegi a szabályokat. 0189# Ez idáig még hangozhat jól, és hangozhat rosszul. Ha most a szerelmes archetípus hallgatja ezt a mondatot, azt 0203# mondja: "Ez az! Végre valaki!" Hátha mond majd valami olyasmit, amire lehet majd hivatkozni! Sajnos ennek a 0217# kijelentésnek van egy nagyon kemény vonzata - egy valódi szerelmes, ha az archetípusnak is a teljességét és a 0231# mélységét vesszük, ő az, aki átlépi a határokat, megszegi a szabályokat, vessző; ne ábrándozzunk egy kis 0245# pontocskáról, aztán majd idekerekítünk egy életet, nono! És megfizeti az árát. Tehát átlépi a határokat és 0258# megfizeti az árát. A szerelmes az, aki tudja, hogy ott egy határátlépés van, adott esetben bátran átlépi a 0272# határt, adott esetben azt is tudja, hogy vétek és mégis megteszi, de ha valóban, ős-eredeti tartalmában 0285# szerelmes, akkor utána azt mondja, hogy igen, és ennek ez a következménye. És azt elvállalja, viseli és 0299# hordozza. Ezért van az, ha a szerelmesről beszélünk, akkor állandóan ezt a kettősséget látjuk, ami egyben van a 0313# szerelmesben. Egy igazi, valódi szerelmes tudja, mit jelent átlépni minden határon és eksztázisban lenni, és 0327# tudja, mit jelent ebbe belepusztulni. Ezért egy valódi szerelmes - mennyek-poklok, ezt járja. Ha átlépi a 0341# határokat, onnan előbb-utóbb jön a zuhanás, a puffanás és meg kell fizetni az árát. Ezért úgy tűnik, a ma embere 0355# állandóan a szerelmes kultúráját ragozza, ezt mondogatjuk, ugye? Közben pedig magunkat áltatjuk, mert egy valódi 0370# szerelmesnek a mélységéig nem is merészkedünk. 0376# Ez mit jelent? Ha kiáll valaki a televízió képernyőjén és azt mondja: "Én vállalom ezért a felelősséget!" Ez egy 0390# puszta mondat. Akkor van tartalma, ha ez azt jelenti, hogy a tettének, a döntésének a következményeit magára 0404# veszi és azt vállalja. Olyan nincs, hogy valaki kiáll, és azt mondja, hogy vállalom a felelősséget, és nem 0418# vállalja a következményeket. A legtöbb ember ma úgy mondja ki, ha egyáltalán kimondja, hogy én vállalom a 0431# felelősséget, hogy azt sem tudja, milyen következményei vannak. Először lásd meg, hogy mi annak a következménye, 0446# s utána vedd magadra. Na, az szerelmes! Hol vannak a Rómeók és Júliák? Szerelem-imitátorok! Tehát ragozhatjuk, 0460# mondogathatjuk ezt a szót ezerszer, akkor nem a valódi szerelmesnek a mélységét éltem meg, ha nincs eksztázis és 0475# nincs belehalás. És nincs bátor jövés-menés. 0480# Egy papnak nagyon nagy kihívás, hogy megtanulja a módját annak, hogy hogyan kell legitim módon határokat 0494# átlépni. Mennyit töprengtem én, mire rájöttem, hogy határátlépés nélkül a bennem lévő szerelmes nincs meg. S nem 0508# tudok mindig annak a legfennköltebb módjával megbirkózni... Például az egyik kedvenc időtöltésem az, hogy vannak 0523# az országban gyönyörű természetvédelmi területek, amelyekre tilos belépni. Nagyon szép helyek, tudnék róluk 0537# mesélni! De sajnos nem tehetem. A szabályokat be kell tartani és kész. Azért vannak. (Ilyenkor szoktak egy kis 0551# kupacot gyűjteni a megkövezésemhez...) Itt van például a KRESZ. Van olyan, hogy olyan forgalmi helyzetben 0564# vagyok, hogy vagy 10 percet csúszik a mise, vagy buszsáv. Magam részéről a következőre jutottam: egyszerűen el 0579# kell vinni a balhét. Múltkor megyek a buszsávban. Nem arról van szó, hogy mindig, tehát nem ott közlekedem! De 0593# mentem. A rendőr meg ott állt. Intett. Joggal. Az a dolga. Megállított, kérdezte: "Pál úr, van-e engedélye a 0607# buszsáv használatára?" - "Nincs." S akkor tudjátok, el szokták mondani, hogy vagy följelentés, vagy 30.000 Ft, 0621# vagy 3 büntetőpont.."Elismeri-e?" -"Hogyne. A buszsávon nekem nem lett volna szabad közlekednem." Én még rendőr 0635# arcán ilyet nem láttam. Elvitte az irataimat, beült a rendőrautóba, gondolta, nem akar bolond közelében lenni... 0650# Hát mit védjem magam? Végül mi történt? Adott egy csekket, tízezer forint. "Minimális büntetés. haladjon 0663# tovább." Most szó sincs arról, hogy én a buszsávon való közlekedést propagáltam, csak mondtam egy példát arra, 0678# hogy ha már... akkor el kell vinni a balhét. Én legalábbis nem állok neki magyarázkodni. Mit magyarázzak? 0691# Pontosan tudtam, hogy nem lehet közlekedni, ott mentem, ennyi. 0699# Ugye mindig átszűröm a témát a saját életemben, hát, azért eszembe jutott néhány határátlépésem, ezekről nem 0713# kívánok beszámolni. Mindenesetre milyen nagy dolog az, hogyha vissza tudtok egy-két jóízű ilyesmire emlékezni! 0727# Mikor életem második nagy szerelme, és akkor bolyongtunk a nyári éjszakában, 19 éves vagyok, mentünk, Buda, ott 0742# van egy követség, és azt találtam mondani: "Mi lenne, ha átmásznánk a kerítésen, úszómedence és egy kis 0755# csobbanás?" Képzeljétek el, simán átmásztunk a kerítésen, csobbanás, úszómedence.. Szerintem láttak miket, de 0769# azt gondolták, ha ennyire hülyék, most miért ne? Aztán vissza a kerítésen, haza - egy életre szóló élmény! 15 0783# évvel ezelőtt eszembe jutott, hogy megnézem ezt az úszómedencét, és lebontották, képzeljétek! 0795# Vagy, mikor általános iskolások voltunk, elmentünk tudatosan határokat átlépni hetedik, nyolcadikos korunkban. 0810# Például megy a rakparton a villamos és bemegy az aluljáróba. Na, ki az, aki elég bátor és végigmegy rajta? És 0824# akkor jött a villamos, az nagyon izgalmas volt, főleg, ha mind a két oldalról. Nem is folytatom, mert itt nem 0838# rosszra akarlak rávenni titeket, csak azt mondom, hogy voltam fiatal. Azért erre jó visszaemlékezni! Szóval 0852# határátlépés, és vállalni a következményeket. 0857# Ha a személyiségfejlődést nézzük, micsoda óriási szükségünk van arra, hogy a szüleink határokat szabjanak, mi 0872# pedig betartsuk őket, és néha ne. Pont erre a kettőre van szükségünk, és aztán arra, hogy a határátlépésnek 0885# legyen következménye. Legyen. És közben pedig biztosak lehessünk abban, hogy a szüleink tovább is fognak 0899# bennünket szeretni. Erre van szükségünk: hogy átléphessünk határokat, hogy legyen annak következménye, s az sose 0913# merülhessen föl, hogy a szüleink nem szeretnek bennünket. Ha bármelyik nincs- ajjajjajj. Ha egy gyerek mindent 0928# megtehet és nincsenek határok, rettenetes. 0933# Ugye ami itt a legnagyobb nehézség szokott lenni, ha az egyház tanításával kapcsolatosan érdeklődik egy 0946# fiatalember, az mindig a házasságkötés előtti szexuális élet. Tudjátok olyan érdekes, ahogy öregszem, kezdek 0960# másképpen viszonyulni ahhoz a valakihez, aki ezt kérdezi. Az lett a tapasztalatom, hogy sok esetben az ezzel a 0975# problémával érkezők felé semmi mást nem tudunk mondani, mint kihirdetjük újból a törvényt, amit úgyis tud, vagy 0989# moralizálunk fölötte, amit úgyis átél. Különben miért jönne, ha nem volna erkölcsi aggálya ezzel? Pont valami 1003# két olyat teszünk, amit ő úgyis tud, meg úgyis átél. Rájöttem, hogy egy harmadik úton kell járni. Ez valami 1017# olyasmi, amit a szerelmes archetípusból lehet nagyon jól megtanulni, hogy nézd, ezt is tudod, ezt is tudod, az 1031# egyház itt húzott egy határt, énnekem nem áll módomban se jobbra, se balra, az itt van, te meg tégy, amit 1045# akarsz! Ha átléped - átléped: viseled a következményeit. Ilyen végtelenül egyszerű. Lépd át, és viseld a 1058# következményeit. És itt van igazából a nagy feneség. Hogy a szerelmesre hivatkozva átlépjük a határokat, s nem 1072# vállaljuk a következményét. Ez illegitim hivatkozás a szerelmesre. Szabad átlépni a határt! Ki mondta, hogy nem 1087# szabad? Hát nem? Annak összes következményével együtt. Akkor vagyok szabad, ha annak az összes következményét 1101# vállalom és viselem. Attól, hogy van egy tilalom, attól az még szabad! Hát az egyház nem diktatúra! Úgy látom, 1115# hogy a hozzám érkező kérdezők valójában úgy szeretnének járni, hogy nincs-e olyan kiskapu, hogy vagy nem ott van 1130# a határ, vagy át lehet lépni, vagy nincs következménye... Ha nagyon sarkos vagyok, erről szól a történet. 1143# A szerelmes jelképe a kert és a csók. A Szentírás is a kerttel veszi kezdetét, azzal a bizonyos kerttel. A 1157# gyönyörök kertje, a paradicsomkert... Hát nem véletlenül. S a kerthez mindenképpen társul valami, amit a 1170# szentíró nagyon frappánsan megragad: ez pedig az, ha a szerelmes ott van a kertek kertjében, akkor ott nincs 1184# szégyen. A szerelmes az, aki nem szégyenkezik. Aki megnézi magát és azt mondja: "Ez szép" s ránéz a másikra:"Az 1199# is!" És nincsen szégyen. Megint hogyan hivatkozunk ezerszeresen a szerelmesre, s tele vagyunk szégyennel. Azt 1213# látom egyébként, hogy itt a szexualitásra vonatkozóan a legtöbb ember két nagy kategóriába esik: az egyik, hogy 1227# gátlásos, a másik, hogy gátlástalan. S hol van a szerelmes? Hol van az, aki nem szégyenből, de nem is 1240# gátlástalanságból? Attól, hogy valaki gátlásos, az önmagában nem egy nagy erény! S attól, hogy gátlástalan, nem 1255# lesz szabad. Tehát attól, hogy gátlásos, nem erkölcsös, attól, hogy gátlástalan, nem szabad. Ez lenne a nagy 1268# dolog, hogy elég szabadon, szégyen nélkül. Na de az elég komoly emberi teljesítmény. Ez megint úgy hangzott, 1282# hogy... Az a baj, hogy az archetípus az olyan, amilyen, ezért a stílusomban is van egy ilyen 'nézhettek 1296# akárhogy, az akkor is úgy van' jelleg... Persze, hogy emögött rengeteg fájdalom, sebzettség, élettörténet, 1310# minden van. Tehát lehet, hogy sokkal óvatosabban kellene ezt mondanom. Tehát sok-sok gátlás, abból fakadó... Ott 1324# a szerelmes nem tud kibontakozni a gátlások miatt, a szégyenkezés miatt. A másik esetben se tud kibontakozni: 1338# attól, hogy gátlástalan, a szerelmes hogy tudna ott kibontakozni? Megint csak a szerelmessel kapcsolatos 1352# önámításunk, illúziónk egyik része, hogy beszélünk az eksztázisról a szexualitásban... Hogy beszélünk erről, és 1366# nem is adjuk oda magunkat. Hát nincs is önátadás. Hát ott, a kellős közepén is én, én, én, én, ez van... Hol van 1380# abban az önátadás? Úgy akarunk eksztázisra jutni, hogy nem adjuk oda magunkat! Hát ha én élvezetem, én... Hol 1395# van abban az önátadás? Hát éppen sehol! Hát az attól eksztázis! Tehát attól, hogy valaki gátlástalan, az nem az 1409# eksztázis irányába viszi őt, hanem egy görcsös akarás irányába. Az eksztázis feltételezi, hogy az illető olyan 1423# érett személyiség, hogy sérülés, félelem, aggodalom nélkül átadja magát. Micsoda emberi teljesítmény az! 1437# Hát a csókról is gyönyörű dolgokat lehetne mondani, de inkább... 1445# Következő. Az Isten iránti vágyunk az a vágyakozással teli vágyakozás. Átlépni minden határt, ami az Isten felé 1459# vezet. Hát ha a szerelmest megnyomorítottuk magunkban, honnan jön ennek az ereje? Honnan jön ennek a vágya? 1473# Honnan jön minden, ami ahhoz kell, hogy a király azt mondja: "Haladj az Isten felé." Harcos azt mondja: "Majd én 1488# segítek!" Mágus azt mondja: "Mutatom az utat!" S honnan van hozzá erő, kedv, motiváció, lendület, ihletettség, 1502# ha a szerelmes meg belénk száradt?! 1506# Van egy kedves, 50 fölötti ismerősöm, egy kedves apáca. Egyszer csak elkezd nekem beszélni: "Tudod, Feri, 1520# Istenbe szerelmesnek lenni - az valami! Tudod, Feri, a szerzetesség lényege, hogy ápoljuk az Isten iránti 1533# szerelmet." Azt mondja, az Isten iránti szerelem a szerzetesség lényege! Ha a szerelmet kiöljük magunkból, akkor 1548# lehet, hogy van rajtunk mindenféle apáca-cucc, és az egész akasztó, vállfa. Ugye? Női vállfa. 1560# Ezt azért mondom, mert ha valaki igazán minden határt át akar lépni, akkor szerelmes lesz az Istenbe. És ha a 1574# legnagyobb erőt akarja, amivel át lehet, és oda, egészen oda... akkor a szerelmes archetípusra nagyon nagy 1588# szüksége van. 1589# Ezért nagyon nehéz az egyházunkban, nemhogy óvatosak vagyunk a szerelmessel, hanem minimum gyanakodóak. 1603# Ezért aztán a szerelmest állandóan az a veszély fenyegeti, hogy kiég. Hogy túlságosan átadja valaki magát a 1617# szerelmes archetípusnak, és kiég bele. Ez egyáltalán nem kis veszély. Majd még a nehézségekről többet. 1630# 2. A szerelmesnek van ideje önmagára, meg akarja mutatni önmagát, s ezért szabad viszonyban van saját magával. 1644# Szabad neki lennie. Szabad neki olyannak lennie, amilyen. Ezért tudja, mi a gyönyör, és tudja, mi a gyönyörű. A 1658# szerelmes nélkül az élet semmi másból nem állna, mint kötelesség, szabályok, törvénymegtartás, megyünk az 1672# úton... Szerelmes nélkül nincsen az életnek se színe, se íze, se semmije, csak rend van benne, meg minden a 1686# helyén van 1687# Egy kedves ismerősöm meghívott lakásszentelésre. Beléptem a lakásba, és olyan mértékben volt minden a helyén, 1701# hogy egészen elviselhetetlen volt számomra. De egészen! Pontosan olyan volt, mint egy IKEA kiállító teremnek a 1716# részlete. Hol van az életnek egy elejtett morzsája? Morzsa az sehol. Por se. Az ember körbenéz, és azt nézi, hol 1730# van itt valami érdekes? 1733# II. János Pál pápa beszél arról, egy nagyon szép gondolata van: azt mondja, hogy az etika és az erotika 1746# egymásnak jó barátai, mert az erotika a végső célját a valódi szépnek az élvezetében, gyönyörében találja meg. 1761# Egy teljes szépségnek az átélésében, gyönyörében találja meg. Ehhez azonban, hogy annak a teljes szépségnek az 1775# átélése lehetővé váljék, ahhoz etikára van szükség: útra, keretekre, feltételekre, hogy az ne csak a szépnek 1789# valami töredékes átélését tegye lehetővé, hanem a teljeset. Hogy képzelhető el valódi szexuális mélységes mély 1803# öröm, ha éppen csak a két ember teste teszi azt, és semmi más az életükben nem teszi azt, amit a testük tesz? 1817# Mármost az önátadásra gondolok, hogy teljes elfogadás, hogy nincsen szégyenkezés, hogy nincsen benne félelem, 1831# hogy tart a másik ember engem, és a többi. Hát, ha ez nincs benne, akkor miről beszéltünk? Hát akkor az igazi 1845# gyönyörről van itt szó? Hát nem attól gyönyörű, hogy az a másik szeret is közben mellesleg? Hát attól gyönyörű 1860# éppen! Ugye így van? 1862# A férfiak nagy félelme, hogy a gyönyörben elveszti magát. Kisebb-nagyobb mértékben a férfiak tudnak nagyon 1876# óvakodni és félni az efféle önátadástól. Ugye beszéltünk nagyon sokat tavaly vagy tavalyelőtt arról, hogy az 1890# intimitásnak, meghittségnek föltétele a kockáztatás. Mert a meghittségben, ahogy átadom magam és meztelen 1903# vagyok, abban kockáztatom mindig azt a valakit, aki éppen ebben a pillanatban vagyok. Mindig kockázat. Olyan 1917# nincs, hogy valaki akarja a meghittséget, de nem akar kockáztatni. Az lehetetlen. Hogy valaki biztonságban akar 1932# lenni, és óhajtja a meghittséget. Olyan sincs. Olyan lehet, hogy egy kapcsolatnak van biztonságos alapja, aminek 1946# mondjuk része az elkötelezettség. Akkor annak a kapcsolatnak van biztonságos alapja. De a biztonságos alapon 1960# aztán a kockáztatást nem lehet megúszni! Mert a meghittségben éppen a szívemet kitárom. Ezért Richard Rohr azt 1974# mondja, de majd eljutunk ide, csak nem bírom most nem mondani, hogy a szerelmesnek a sebződése és a halála 1988# törvényszerű. Nem lehet megúszni! A szerelmességet nem lehet megúszni! Ezért a ma embere mintha úgy akarna 2002# szerelmes lenni, hogy magát a szerelmességet is meg akarja úszni! Azt, amivel az úgy, ahogy van, jár. 2015# Akit a szerelmes teljesen a hatása alá vont, az tönkremegy és belepusztul. A szerelmes archetípus hihetetlenül 2029# erős! Ha ott nincs király, nincs harcos és nincs mágus, az illető el van veszve. Ilyen egyszerűen. Azt lehet 2043# mondani, hogy aki felett a szerelmes átvette az uralmat, az illetőnek meg van pecsételve az élete, bele fog 2057# halni. Általában hamarabb, mint később. Ha viszont, nézzük a másik oldalt, ha viszont csak király van, harcos, 2071# meg mágus, ez a három a szerelmes nélkül csak a halált tudja képviselni. Nincs benne élet. Tehát a szerelmes, ha 2086# csak ő van, belepusztul, a király, a harcos és a mágus, ha csak hárman vannak, ők is belepusztulnak. Ezért kell 2100# a szerelmes. A szerelmesnek meg kell, nemcsak a harcos kell, nemcsak a mágus kell, a király is kell neki. A 2114# szerelmes az a valaki, aki olyan erőt él át, hogy neki mind a háromra szüksége van. Hát ettől olyan nagy 2127# művészet! Ezért én ezzel nem is próbálkozom. A nehezét hagyom nektek. 2136# 3. A szerelmes átéli az elragadtatottságot és a lelkesültséget. Ha én papnövendék-nevelő lennék, biztos nagyon 2150# élvezném, hogy vannak ott olyan fiatalok, akik lelkesednek minden marhaságért. Az egészen normális. Hát 18 2164# évesen el kell ragadtatni mindenféle eszmények által, lelkesültnek kell lenni, és emiatt egy kicsit vaknak, kell 2179# egy kicsit bolondnak tűnni... Az nagyon normális, az életkorhoz hozzátartozik. Egy öreg egyetemi tanár, aki a 2193# diáklázadást átélte '68-ban, azt mondja: "Rettenetesek a mai fiatalok! Rettenetesek! Ezek az egyetemen meg 2207# akarnak nekem felelni! Ezek se nem lázadnak, se nem tiltakoznak, ezek meg akarnak felelni! 22 évesen! Hát mi 2220# lesz így a világból?!" 2223# Tehát tud lelkesedni, tud csodálkozni, tud szenvedélyesen tenni valamit. 2233# Egy érdekes jelenetben voltam benne. A Ferenciek terén volt most könyvhét, s én is ott ültem. Mellettem ült a 2247# püspök atya, balra mellettem más komoly és fontos emberek. Tehát én voltam csak ilyen. S ahogy ott ülünk, 2260# mindenki teszi a dolgát, jött egy ismerősöm, akivel csoportokat szoktunk vezetni, nem vett észre engem, én meg 2275# úgy megörültem neki, odakiabáltam neki ültő helyemből: "Panni! Gyere, adok neked két puszit!" Keresztény 2288# könyvsátrak, minden... Püspök atya elmosolyodott, de lehetett érzékelni, hogy ez egy érdekes pillanat ott. A nő 2302# is zavarba jött. Hej, de kár! 2306# A szerelmes az, aki kutat és talál is. Egy igazi szerelmes kutat, keres, tud csodálkozni, rátalálni, fölismerni, 2321# megörülni... Ez jellemző a szerelmesre. A szerelmes ismeri a meglepetést. A szerelmes az, aki idős korában is 2335# vár valamit az élettől. Ha egy idős ember nem vár már az élettől semmit, öreg király, fázik. Ugye, didergő 2348# király, ismeritek a mesét? A szerelmes kiveszett belőle. Lehet valaki akármennyi idős, ha megőrizte magában a 2363# szerelmest, az olyan gyönyörű! Ismerek valakit, már nem is él ez a bácsi itt, hanem ott. Egy idős bácsi volt, 2377# vak volt teljesen. 10 év teljes vakság, akkor tudott menni, ha kísérték. De az a bácsi olyan volt, vakon, 80 2391# évesen is ott volt benne a szerelmes! Mentem, kezet fogtam vele az ajtóban, nem az, hogy kezet fog, mint a 2404# döglött hal, nem! A másik kezével is megszorította a kezemet: "Jaj, Ferikém, de szépet olvastam!" Mindig 2418# valamiért lelkesedett. Vagy elmondta, hogy mire jött rá, hogy kiért kell imádkozni. Körülbelül minden második 2432# alkalommal ezt mondta. Nem az, hogy mi a kötelező adag... hogy utána kicsit megnyugodjon a következő kötelező 2446# adagig. 2447# Egy másik idős ember jött, és mondja: "Feri, ismered ugye azt a mondást, hogy két ember beszélget, az egyik 2461# megjegyzi: 'Van azért szépség ám 70 fölött is!' Mire a másik: - 'Na, mondj egyet is!" S ezt mondja éveken át 2475# végig, jaj, ez az idős kor! Nincs, a szerelmes elpusztult benne. Hát, én már nem bírtam tovább, azért van egy 2489# határ, s mondom neki: "Te Pista bácsi! Én azt el tudom neked fogadni, hogy a hetven évességben nincs semmi 2503# szépség, se öröm, én ezt elhiszem neked. De attól még az életben van! Akkor ne a hetven évedben keresd, hanem az 2517# életben! Na, Pista bácsi, viszontlátásra!" 2522# A bennünk lévő szerelmes tud gyerekszemmel nézni és fölfedezni. Tulajdonképpen azt lehetne mondani, hogy a 2536# szerelmes tud élni. A király megmondja, hogy kell élni, a harcos megvédi azt, ahogyan élni kell, a mágus... A 2550# szerelmes meg tudja, hogy kell csinálni. Ő éppen az, aki tudja, hogy ezt hogyan érdemes. 2562# Rájöttem valamire. Mindig rájövök valamire, csak semmi következménye nem szokott lenni. Az elsőáldozó gyerekek 2576# olyan rendesek voltak, az már nekem sok is volt egy kicsit. Van ilyen ünnepi kaja, ülnek ott a kisgyerkőcök, a 2590# szülők, ilyen nagyon izé... Ezt fordítsátok le. Nézem ám, hogy a gyerekek úgy egymás után mennek el. Mikor már 2604# hatan nincsenek ott: "Hol vannak ezek a gyerekek?" Mit gondoltok, hová mentek? Úgy van! Elmentek a hittanterembe 2619# csocsózni. Rájöttem, milyen normálisak! A király azt mondta, "Az elsőáldozás az így van", a harcos bennük azt 2633# mondta, "Tisztességesen, kis muki!", a mágus segített átélni nekik a misztériumot, s hol a szerelmes? Azt 2647# mondja: "Gyerünk, csocsózzunk egy kicsit!" 2652# 4. A szerelmes az, aki vállalja a kockázatát annak, hogy miután lelkesedik, miután beleadja magát, függővé 2666# váljon. Tulajdonképpen minden olyasmi, amihez közel engedem magam, megízlelem, megszagolom, megsimogatom, máris 2680# alkalmas arra, merthogy érzelmeket, érzeteket, érzelmi állapotokat hoz bennem létre, hogy függővé váljak tőle. A 2695# szerelmes vállalja a kockázatát annak, hogy függjön valamitől vagy valakitől. Nem hinném, hogy az intimitást meg 2709# lehet tanulni anélkül, hogy a függéseinkből ne tanulnánk. Hát azokon keresztül jövünk rá, hogy "Na, ez nem 2723# intimitás volt, ez függés." Ez kapaszkodás, nem intimitás, ez távolságtartás, nem intimitás, ez nem szabadság, 2737# hanem... 2738# Tehát a szerelmes éppen azzal, ami, vállalja, hogy függő helyzetbe kerüljön. Ez most nem a függő helyzet 2751# dicsérete, hanem kifejezzük azt, hogy valaki minél inkább átadja magát a szerelmesnek, ez a kockázat annál 2765# erőteljesebbé válik. Ezért van az, hogy ma nagyon sok függésben élő szerelmessel találkozunk. Ugye ez azt 2779# jelenti, hogy megízlelt valamit, rácsodálkozott valamire, és mindig abban akar lenni. Ezért valójában a 2792# szerelmes archetípust nem teljesíti be, hanem annak a sötét oldalán áll. Mert ugyanis ha valaki tudja azt, hogy 2806# a szerelmes ismeri az eksztázist és a halált, akkor ezt azt jelenti, hogy vasárnap megiszik két pohár vörösbort, 2821# s utána abbahagyja. Ez a szerelmes. Tudja élvezni az ízét, minden kortyát, és nem is csak egyet iszik, kettőt! 2835# De abba tudja hagyni. Ez a halál. Mindent, amit ízlel, amit élvez, azt abba tud hagyni. Ezért van az, hogy 2849# élvezi, s lemond róla. Élvezi, s abbahagyja. Így tud megmaradni, s így tud növekedni, mint szerelmes. A 2862# szenvedélybeteg, a függésben lévő embernek az a problémája, hogy mindig csak élvezni akarja, és nem akarja 2876# lerakni. Mindig eksztázisban lenni, és sose kijönni belőle. Ez a pusztuláshoz vezet. Ténylegesen, a szó szoros 2890# értelmében, ebbe bárki belepusztul. Egy valódi szerelmes tehát fönt és lent, fönt és lent. De a 'lent'-et nem 2904# úgy éli meg, mint valami katasztrófát, hanem mint a szerelemnek a lényegéhez hozzátartozó állapotot. A 2917# szerelmes, amikor vágyakozik a szerelme után, de a szerelme éppen távol van, akkor a szerelmességnek a lényegét 2932# éli meg. Hát nem az a szerelmességnek a lényege, hogy mindig ott van, mindig, mindig! Hát hogy? Hát úgy 2945# megunjuk, mint a sicc! Abban benne van a vágyakozás - beteljesedés; vágyakozás -beteljesedés; vágyakozás - 2959# vágyakozás - nem beteljesedés. Beteljesedés. Vágyakozás. Ez. Ettől szerelmes a szerelmes. A szenvedélybeteg 2973# tehát a szerelmesnek az árnyéka. Ezért nyugodtan beszélhetünk szerelem-függésről. Aki mindig a szerelmességnek a 2987# csúcsain akar lenni, s annak a fájdalmát nem akarja átélni, egyszerűen szerelemfüggő. Az a szerelem éppen attól 3002# teljesedik be, hogy tudok fönt lenni vele, meg lent. Van eksztázis, és belehalunk. A szerelem attól teljesedik 3016# be. Hogy ebbe most együtt belehaltunk. 3021# Victor Emmanuel Frankl azt mondja: "Ha valaki igazán megértette, mi az: szerelmesnek lenni, tudja, hogy 3034# értelmetlen szerelem nincs. Mert a szerelem vagy beteljesedik, vagy nem, és mind a kettő a szerelem lényegéhez 3048# tartozik." Ez lehet nekünk nagyon savanyú, nagyon dühítő, és mégis... 3057# 5. A szerelmes tudja élvezni az életet. Az az ember tudja élvezni az életet, akinek nincsen szüksége élvezetre. 3072# Akinek mindig élvezetekre van szüksége ahhoz, hogy az életet élvezze, nem is tudja az életet élvezni. Akkor ő 3086# bennfoglaltan azt állítja az életével, az élet önmagában nem túl élvezetes dolog, mindig kell bele valami, 3099# amitől az lesz. Ezért a szerelmesnek egy nagyon magasrendű megvalósulása az a valaki, aki a szemlélődésre képes, 3114# és közben tud gyönyörködni, s tudja, mit jelent gyönyörben lenni szemlélődés által. Az a szerelmességnek a 3128# teljességét nem éli meg, aki nem tud nem birtokolva, hanem szemlélődve... Ha valaki mindig csak úgy tud a 3141# szerelme tárgyához kapcsolódni, hogy annak mindig adnia kell valamit ahhoz, hogy én szépnek lássam és tudjam 3155# élvezni, az nagyon töredékes! Nemde úgy van, hogy a szerelemben az van benne, nézem a kedvesem arcát, hogy ez 3169# olyan gyönyörű, hát ez... Akkor is szép, ha nem fekszem le vele. Akkor is élvezem az arcát, akkor is gyönyörű 3183# tud lenni, nem? Ezért a szerelmes az, aki tud szemlélődni, s a szemlélődés által tud igazi gyönyörködéshez 3197# jutni. Szent Ferenc egy igazi szerelmes. Semmire nincs szüksége ahhoz, hogy ezt az egész életet úgy nézze, mint 3211# egy gyerek, s azt mondja, hogy ez úgy gyönyörű, ahogy van! 3219# A szerelmes minél inkább a birtoklás által akar gyönyörködni vagy gyönyörhöz jutni, annál inkább a függés és a 3233# sötétség felé megy. 3236# Ha valaki az élvezetet akarja, vállalja a fájdalmat is. Mert az élvezet és a fájdalom együtt járnak, ha máshogy 3250# nem, hát úgy, hogy most nagyon élvezem, s mindjárt vége. Minél nagyobb élvezet, annál nagyobb a vége. 3263# Sportolóként egészen megszoktam azt, hogy megyek masszázsra. Az teljesen hozzá tartozott. Ha volt heti 13 edzés, 3278# hogy regenerálódjak akkor? Na, ott lehet nagyon átélni azt, hogy eszembe jut, hogy úúú, már csak 10 perc... Már 3292# csak 5... Nem igaz, mindjárt vége van! Van ilyen élményetek? Hogy akármennyi lehetne! Nem baj, hadd fájjon, ha 3306# vége van! 3307# Ezt a dilemmát úgy is kimondhatnánk, hogy nem akarjuk mindig jól érezni magunkat, hanem néha jól akarunk lenni. 3322# Ha valaki mindig jól akarja érezni magát, akkor előbb-utóbb nagyon rosszul lesz. A szerelmes ezt tudja. 3335# Nagy Szent Teréz örök példaképünk több dologban is, az egyik legnagyobb misztikus, ahogy mondtátok múltkor. 3349# Emlékeztek, van egy nagy ünnep, és két... arcra eszi a fogolypecsenyét. Persze, hogy beszólnak neki a 3362# rendtársai, akikben a szerelmes még csak nyomokban is alig fedezhető föl: "Teréz, így esszük a fogolypecsenyét, 3376# így, két pofára?!" Erre Teréz gondolkodás nélkül a következőt válaszolja: "Ha böjt, akkor böjt. Ha 3389# fogolypecsenye, akkor fogolypecsenye!" 3394# Ezért egy valódi szerelmes, aki annak a világos oldalán tud állni, képes arra, hogy elfogadja, hogy őt 3407# kényeztetik, és azt is, hogy ezt nem mindig csinálják vele. Gyerekeket kérdeztem erről éppen vasárnap: 3420# "Mondjátok meg, hogy kell szeretni egy gyereket, egy felnőttet, meg egy idős embert?" Nagyon jókat mondtak. A 3434# gyerekre az első válasz így hangzott: "Kényeztetni kell!" Megállapodtunk benne, hogy nagyon igaz! Egy gyereket 3449# kényeztetni kell! Néha. De nem mindig. Ugye ma azt látjuk, hogy rettenetesen csalódott, kiábrándult 3461# szerelmesekkel van tele a világ, akik hihetetlen felháborodással veszik tudomásul, hogy az élet, a társuk nem 3476# kényezteti őket eléggé. Rettenetesen dühösek tudunk lenni! Ennek persze sok oka van. Ha valakit kényeztettek 3489# megfelelően, az utána el tudja fogadni, hogy a férje és a felesége nem kényezteti mindig. De azt is el tudja 3503# fogadni, ha kényezteti. Ha valaki felnőtt korában is azt akarja, hogy kényeztessék megint és megint, örök 3517# kisfiú. Férfitest - kisfiú. 3521# Ez azt jelenti, hogy a szerelmes az tudja igazán a mélyén, hogy az élet mindig csalódást okoz. Hogy gyönyörű 3535# dolgok vannak benne, hogy hatalmas élvezetek is vannak benne, de hogy végül kevés. Ez bizonyos szempontból 3548# megint az Isten témához vezet bennünket. Ezt úgy lehetne mondani, hogy egy valódi szerelmes rájön arra, hogy 3562# magának nem elég, az biztos. S ha elég okos, akkor rájön, hogy a másik se elég neki. Tehát se magamnak nem 3576# vagyok elég, se a másik nem elég nekem. Ezért, ha valakiben a szerelmes ott él, akkor legkésőbb 35-40 éves kora 3590# után ezt kezdi megérteni. Mert már van annyi tapasztalata. Akkor már rájön, hogy már 15 éve próbálom kisajtolni 3605# a feleségemből, hogy... Most már valószínű, hogy nem. De ezzel nincsen semmi probléma, itt most jön egy kis 3618# halál, nem kell elválni, hanem arra kéne rácsodálkozni, hogy a bennem élő szerelmes oly mértékben akar minden, 3633# minden határt átlépni és eljutni az eksztázisra, ami csak az Istennel való kapcsolatban lehetséges. A ma 3646# emberének egyik nagy-nagy fájdalma az, hogy embertől várjuk annak a beteljesedését, amit egy ember sosem tud 3660# bennünk beteljesíteni. Ez érvényes saját magunkra is - tehát hogy az énünket próbáljuk telerakni mindennel, ami 3674# csak oda belefér. Kevés; és a másikkal is szeretnénk magunkat beteljesíttetni, és az is törvényszerűen bukásra 3689# van ítélve. Törvényszerűen. Ezért nem olyan jó módszer állandóan a játék elejére menni a kis bábunkkal, és 3702# megpróbálni futni még egy kört. Előbb-utóbb belelépsz a kockába, és ott van: halál! Itt most nem a ténylegesre 3717# gondolok, hanem hogy rá kell jönnöm, hogy éppen a szerelmesség lényege, hogy nem teljesíti be azt, amire a 3730# vágyakozásom olyan nagyon erős. Ha másért nem, mert elmúlik. El kell múlnia. Nem tud nem elmúlni. 3743# Ezért ma körbeleng bennünket egy boldogság-ipar. Elhiteti velünk, hogy akkor működök normálisan, ha mindig fönt 3757# vagyok. Ez semmilyen módon nem vihető tovább, mint az élvezetek irányába. Ha mélyen rájövök arra, hogy mi a 3771# boldogság természete, akkor rájövök arra, hogy néha boldog vagyok, néha nem. Ezért a boldogságot még jobban 3785# megbecsülöm, s ez így teljesen rendjén is van. Ha elhiszem a boldogság-iparnak, hogy akkor vagyok normális, az 3799# élet akkor adja meg azt nekem, amit meg kell adnia, ha én mindig boldog vagyok - ez egyenes út az élvezetek 3813# felé. Mert előbb-utóbb rájövünk, hogy a másik néha azt mondja, hogy nem; hogy a másik néha fáradt, vagy álmos, 3827# vagy nehéz napja volt... Ezért jönnek az élvezetek, boldogságról beszélünk, az élvezetek után kapkodunk, s 3841# teljesen kiégünk bele. Legrosszabb esetben szenvedélybetegek leszünk és függésben tengetjük a hétköznapjainkat. 3855# Döbbenetes hír-függőségben élünk, a hírek, a bulvár... Azért, mert belül nem tartjuk magunkat elég érdekesnek. 3870# Ha azonban egy ember elkezdi mondani az életét, megy beljebb, egyre mélyebbre, előbb-utóbb rutinszerűen 3883# kimondjuk azt a mondatot. "De érdekes! Na, ez az igazán érdekes!" A kapcsolatainknak a mélységében, hát ott 3897# vannak a nagy újságok! Idebent, kettőnk, akárki között olyan érdekes dolgok vannak, hát kell a fenének az, 3910# hogy... majdnem mondtam egy nevet... ő tegnap délután mit csinált. Hát kit érdekel? Hát idebent olyan izgalmas 3925# dolgok vannak, nincs is magamra elég időm! 3930# Itt jön akkor a szerelmes felől nézve az Istenkapcsolatnak egy sajátossága: hogy akik igazi misztikusok és 3944# igazán szerelmesek voltak Istenbe, állandóan a lélek sötét éjszakájáról is beszélnek. Arról szó nincsen, hogy 3958# egy misztikus mindig csak arról beszélne, hogy a gyönyörök kertje! Hanem azt mondja: "Istenem, olyan sötétség 3972# borult rám, hogy ez a halálnál is éppen ötször rosszabb!" Ezért óvatosan akarjatok misztikusok lenni! Ki mondta, 3987# hogy a misztikusságot olcsón mérik? Komoly ára van! Nagy világosság - nagy sötétség. 3997# Ezért az Istentől azt elvárni, hogy Ő mindig, mindig lenyűgöz, betölt, átjár, átszellemít - ez gyermeteg, 4011# egészen gyermeteg. Nem bántó akarok ezzel lenni, de gyermeteg. 4019# Hogy van ez a szerelemmel? A szerelemmel úgy van, hogy szerelmes lettem valakibe, megkértem a kezét néhány év 4033# múlva, megházasodtunk, éltünk. Boldogan, boldogtalanul. Normális. Úgy mérte az élet. Most akkor ez azt jelenti, 4048# hogy annak a szerelemnek a tapasztalatát valaki egy életen át kincsnek tudja tartani. "Emlékszel a mi 4061# szerelmünkre?" "Most vagyunk 50 éve házasok, a mi szerelmünk hova jutott!" Hát ez a gyönyörűség! Az 4073# Istenkapcsolat miért lenne másmilyen? Ezért nem arról van szó, hogy kevés a szerelem, hanem az a baj, hogy nem 4088# becsüljük meg! Hogy nem teszed rá az életed! Hanem mindig, és újból és újból szerelmes akarsz lenni! A szerelem 4102# akkor tud beteljesedni, ha rátetted az életed. Azt mondod: "Én beléd olyan szerelmes voltam, én átéltem: TE VAGY 4116# AZ!" És akkor szépen be lehet teljesíteni, van rá 60 év. 4124# Én ezt nem viccből, a legkomolyabban... Én az Istenkapcsolatban, reggel fölkelek, gondoljátok, hogy az mindig 4138# egy élvezet? Papnak lenni, hogy nekem az Istenkapcsolat... Hogy lenne már az? Volt egy öreg lelkivezetőm, 4151# kérdeztem tőle: "Mondd meg nekem, úgy este, mikor még ima, meg minden..." Akkor rám mosolyog, és azt mondja: 4165# "Tudod, mit szoktam ilyenkor mondani? Istenem, Istenem, döglik a Te szolgád!" Az esti ima hogy volna már mindig 4180# élvezet?! Arról szó sincsen, hogy mindig az! Hanem arról van szó, hogy arra a szerelemre rátettem az életem. 4194# Nektek semmivel sem volt kevesebb, nevetségesebb, gyöngébb Istenélményetek, mint nekem. Nektek is volt! Csak 4208# eleresztettétek! Hát csípjétek vissza! A tiétek! El ne vesszen! 4216# Képes tehát a szerelmes érezni, tapasztalni, átélni. Ezért ha valaki állandóan a fejével dolgozik, nem tud 4230# szerelmes lenni. A fejet néha hagyni kell. Mi van fejtől lefelé? Ezt néha nagyon meg kell kérdezni. 4242# Aki a szerelemtől nem sebződött meg, az az életről mit sem tud. Egy mágus, aki nem tart kapcsolatot egy szerelem 4256# által megsebzett valakivel idebent, okostojás csak. Hivatalnok. Egy király, aki nem tart kapcsolatot egy sebzett 4271# szerelmessel, semmit nem tud az élet mélységéről. Hozhatja a törvényeit, mit tud az életről? Semmit se tud. 4285# Olyan dolog jutott eszembe! Végül is egy olyan emberre vágyunk, aki a lehető legnagyobb finomsággal, 4298# gyöngédséggel nyúl az erogén zónáinkhoz és a sebeinkhez. Erre jutottam. Ezt a valakit keressük. A sebeimhez és 4312# az erogén zónáimhoz nyúljál a legnagyobb gyöngédséggel. Ez kapcsolat! Csak az egyik, csak a másik, egyik se... 4326# Hát, ennyi. Nagyon köszönöm a figyelmeteket. ha lesz még idő, becsempészem a következő alkalomra a férfi útjának 4341# 7 zsákutcáját.
Lejegyezte: H. E.