2009.04.21-masodpercjelolessel
A pálferi wikiből
0000# Isten hozott benneteket! Nagyon köszöntök mindenkit! 0008# Belevágunk, mint a harcos, hiszen erről beszélünk. Egész évben azt kerestük és kutattuk, hogy hogyan tudunk 0026# valódi, mély emberi kapcsolatokra alkalmassá válni, és aztán ezekben élni, hogyan tudunk a szó legszebb és 0044# legteljesebb értelmében megszületni még a halálunk előtt, és hogyan tudunk valami hiteles, mély spiritualitásra 0063# is elérkezni, annak a forrását saját magunkban fölismerni. Ez volt a témánk, s így jutottunk el oda, hogy van-e 0081# valami olyan jellegű erőforrásunk, amely a lélekben adva van, de amely túlmutat, vagy megelőzi a személyes és 0099# nagyon egyedi élettörténetünket, és az abból fakadó mindenféle tapasztalatainkat, örökségeinket. Így jutottunk 0118# el oda, hogy Jung, Verena Kast és Richard Rohr nyomán beszéljünk arról, hogy van bennünk valami, amit így 0136# nevezhetnénk meg, hogy archetípusok, ősképek, és megpróbáltuk leírni, hogy a férfinek milyen archetípusai 0153# vannak. Négyre találtunk. Ezek nem személyes és egyedi belső tartalmai az emberi léleknek, hanem egyetemesek, 0171# kollektívek. Nagyon sok ezer évből és évvel ezelőttről indul, hogy ez bennünk kialakul és hordozzuk, s ebben 0190# nagyon nagy erőforrásaink vannak, amelyek az ént meg tudják erősíteni, a tartalmuk be tud oda áramlani, s 0207# személyes és egyedi élettörténetünk és sebzettségeink mellett is nagyon sajátos erőforrást tud jelenteni. Három 0226# kitételt tettünk, amit nem ismétlek el; hogy megvan ugye a rossz oldala, máris kezdem mondani. Nemcsak 4 pusztán 0245# világos és pozitív tartalommal bíró archetípus, dehogyis! Minden archetípusnak, amely magatartásmódot, 0262# válaszreakciót kérdésekre foglal magába, valamiféle életstratégiát, életlátást és cselekvésmódot, megvan az 0280# árnyéka. Ezért egyáltalán nem mindegy, hogy mit engedünk be az énbe! 0291# Eljutottunk a másodikig, ez a harcosnak az archetípusa, és ezzel kapcsolatban csak néhány mondatot szóltunk 0309# eddig. Rögtön mondhatjuk azt, hogy a harcossal kapcsolatban az egyházi közgondolkodásnak egy sajátos viszonya 0327# alakult ki azért, mert a harcosnak az árnyéka olyan nagy, hogy nagyon sokan, főleg a megfeszített Krisztusra 0345# tekintve, vagy rá hivatkozva a harcossal szemben nagy fönntartásokkal élnek. Mert mintha Jézus életformájának az 0364# ellentétét mutatná. Ez azt fogja akkor előidézni, hogy a bennünk élő harcosnak a pozitív oldalát, a világos 0382# oldalát nem tudjuk integrálni a személyiségünkbe. Az énbe nem tudnak ezek a tartalmak kellő erővel és 0399# egyértelműséggel benne lenni, ha a harcossal úgy, ahogy van, ellenérzésünk van, és azt eltávolítjuk magunktól. 0417# Az első pont így szólt, hogy a harcos az, akinek kard van a kezében. A harcos az a valaki, aki képes 0434# szétválasztani, képes megkülönböztetni. Nemcsak a jót a rossztól, hanem meg tudja különböztetni azt, hogy mi az, 0453# amiért érdemes harcolni, s mi az, amiért nem. Hogy mi fontos és mi nem fontos. Mi lényeges és lényegtelen, mi 0471# fontos, mi lényeges. Tehát a harcos az a valaki, aki képes nagyon pontosan megkülönböztetni, de képes a 0489# megkülönböztetés nyomán megállni és azt mondani, hogy ez most eddig tart. A király az, aki meghúzza a birodalom 0507# határait, a harcos az, aki megvédi. És itt máris, segítő foglalkozású társaim, biztos sokan vagytok, 0524# pedagógusok, szociális munkások, nagyon nagy kérdés, hogy a harcossal milyen viszonyban álltok. Oly sok 0541# élményemet tudnám elmondani, hogy a bennem élő király nagyon pontosan meghúzza a határt és azt mondja: egy óra. 0560# Ennyi időm van valakivel beszélgetni. Már csak azért is, mert utána rögtön jön valaki, aztán megint és megint, s 0579# ha elkezdek csúszni, akkor az egész napomon végignyomom ezt a csúszást. Hiába mondja meg a király, hogy hol a 0597# határ, ha a bennem élő harcos épp csak úgy finoman próbál jelentkezni, s én lenyomom nagy együttérzésemben: 0615# "Hogy szólhatsz most! Nem látod, hogy milyen fontos dolgokat mond! Hogy még mennyire benne van?" S elkezdek 0633# szorongani, hogy mikor fogja befejezni. "Tényleg nekem kéne szólni, hogy vége van? Hát nem igaz, hogy nem ismeri 0652# az órát?! Hát megbeszéltük, hogy egy óra!" Hány évembe telt, míg a bennem lévő harcossal eljutottam oda, hogy 0670# azt tudom mondani, miközben te nagyon benne vagy, hogy az egy óra letelt. Mivel együttérzéssel vagyok itt, azzal 0689# is együtt érző vagyok, hogy neked ez fáj, szomorú vagy, csalódott, de akkor is lejárt. Ez nem azt jelenti, hogy 0707# brutálisan a mondat közepén fölpattanok. Nem mindig. Vannak olyanok, akikben az önmérséklet vagy az önkontroll, 0726# vagy az a belső harcos oly mértékben nem működik, hogy ténylegesen szinte ki kell őt dobni. Ezt is meg kell 0744# tanulni. Mondom, hogy idő van, kétszer, háromszor, utána nincs mese, föl kell állni. Ha valakivel nagyon-nagyon 0762# nehéz, akkor fölállok és el is indulok. Nagyon jó, a szobámból nyílik a WC, oda szoktam menekülni. Ez azért 0780# szokott hatni. Olyan ritkán volt, hogy én kimegyek a szobából, és az illető bent marad. 0795# Csak azért akartam elmondani, ugye van élményünk erről a legegyszerűbb dologról? Hogy valakivel találkozol az 0813# utcán. Gondolom, olyan is volt, hogy nem tudtál elmenni tőle. Szóval lehetetlen, hogy ne legyen olyan élményünk, 0832# hogy találkozol valakivel az utcán, és már késésben vagy, és képtelen vagy azt mondani... Ismerős ez? A harcos 0851# fuldokol benned. Jönne, a kardját szeretné fölemelni már! Nem azért, hogy az ismerősödet leszúrja, hanem hogy te 0869# mehess tovább. Tehát a harcos az, aki képes megkülönböztetni, szétválasztani, a határokat megőrizni és 0886# megtartani és megvédeni. 0890# Ő tartja be az időt. 0894# A harcosnak szüksége van a jó célra, különben nem tud mire irányulni. A harcosnak ezért szoros kapcsolatot kell 0912# tartania a királlyal, mert a király mondja meg azt, hogy itt a határ, kedves szamuráj, most őket meg kell 0930# védeni. Erről jut eszembe, lehet gyakorolni a harcos alapállását. A király alapállás az, ezt meg lehet érezni a 0949# testünkben, kis terpeszbe állsz és megkeresed azt az állást, amiben a lehető legstabilabban és biztonságosabban 0967# állsz. Átéled, hogy most teljes súlyoddal a földön tudsz állni. Nem feszülsz meg sehol, hanem egyszerűen csak 0986# így állsz. Ez a királynak az alapállása. Ezt lehet gyakorolni. Szoktam. Reggel van egy-két gyakorlat, amit 1003# megcsinálok, szavak nélkül van. A király alapállását mindenképpen fölveszem. Ebben egy picit időzni kell azért, 1022# mert a király összefogja a birodalmát. Ezért reggel szeretnék összeszedett lenni, összefogni mindazt, ami nappal 1041# kell, a vállam ereszkedjen le, a fejem találja meg a helyét, a gyomromból menjen ki a feszültség. Reggeli 1058# gyakorlataim: nagyon fontos a leborulás. Ha megvan az összeszedettség, akkor le lehet borulni. A szó szoros 1076# értelmében leborulni, nemcsak letérdelni, összekulcsolni a kezet, a homlokot a földre. Anélkül nem lehet élni 1095# ebben a világban. Különben nagyképűsködés az egész nap. 1104# A harcos alapállása. Ha ti olyanok vagytok, akik nagyon a fejetekben éltek, próbáljátok ki. Ez egy nagyon 1121# egyszerű gyakorlat, pontosan azt fejezi ki, amiről beszéltünk, hogy a harcos kezében kard van, és képes a 1139# megkülönböztetésre, hogy mi van itt, és mi van ott. (megmutatja) Érezd meg magadban azt az erőt, hogy lépes vagy 1158# magadtól valamit távol tartani, ha akarod. Itt vagy te, és ott van az a dolog. Nem jön közelebb, mert ott van. 1176# Ha valakinek föl kell ébresztenie magában a harcost, állj be reggelente és gyakorolj. Nem röhejes egy kicsit 1194# sem. 1195# Tehát a harcosnak szüksége van célra. A király mondja meg bennem, mi a cél. Anélkül a harcos lézeng. Hiába volna 1214# ereje, minden erejét el tudja veszíteni, ha nem kap egy világos, egyértelmű, valódi, igazi, jó célt. Enélkül a 1232# harcos vagy megszűnik, vagy minden ereje elmegy, és ott kókadozik. Sosem felejtem azt el, a papnevelő intézet 1251# ugye 6 év. Nekem 7. Valahogy a közepén valahol a fonalat elvesztettem. Már nem voltam ott, ahonnan jöttem, még 1269# nem voltam pap és nem voltam ott, ahová menni akartam, s a kettő között valahogy volt egy nyaram, hogy 1286# lézengtem. Csináltam ezt-azt, elmentem táborba stb. A nagy programom az volt, hogy a kedvenc fagyimat elnyaltam. 1305# Nemhogy a helyemet ne találtam, a célomat nem találtam. S a harcos teljesen elvesztette minden erejét bennem. 1323# Rossz visszagondolni is! Persze ez egy sajátos válság volt. 1333# Amikor a harcost valami igazi és nemes cél elbűvöli, akkor egyszer csak bátorrá válik. Olyan is, aki egyébként 1351# nem gondolja, hogy ő azt meg tudja tenni, vagy elég bátor tud lenni. De lehet edzeni is! Ugye emlékeztek, erről 1370# beszéltünk: a harcos az, aki szeret megizzadni. Tud melózni. Tudom, egyszer elmeséltem ezt nektek, volt egy 1388# barátom, mindig elmentünk kerékpározni, s valamelyik országnak a legmagasabb hágójára fölkerékpároztunk. Ezzel 1407# szórakoztunk minden nyáron. Őneki is megvolt a gyengéje és nekem is. Mikor elkezdett esni az eső, rettenetesen 1425# ki tudott készülni. Hol jött az én gyönge pontom: mikor kezdett leszállni az est. Bennem egy ösztönös sátorrakó 1444# félelem kezdett el fölgyülemleni: "Muszáj tudnom, hol fogok éjszakázni!" Egyszer egy út előtt elgondolkodtam, 1462# mit lehetne ezzel a nyavalyás, zsigeri félelemmel kezdeni. Rájöttem, nem szabad sátrat vinni! Ha nincs sátor, 1480# nincs mit fölverni. Képzeljétek el, bejött! 1487# A harcos fölismeri a fájdalom értékét, nem próbál megmenekülni minden fájdalomtól. A harcos képes megedződni, 1506# egyáltalán, tudja, hogy mit jelent az, hogy meg lehet edződni. Placid atya azt mondta: "Kevés ruha van itt, 1524# rettenetesen lehet fázni. Ezért, ha úgy fekszem le, hogy az összes ruha rajtam van, hajnalra elkezdek fázni, s 1542# mikor ki kell menni dolgozni, még rettenetesebb lesz." Ezért meztelenre vetkőzött. Őrültnek tartották, mindenki 1561# felvette az összes ruhát, aztán iszonyatosan fázott, amikor nem a szélvédett barakkban kellett lenni. Ő pedig 1579# meztelenre vetkőzött, és pokróc. Valaki, aki tudott arról, hogy mit jelent megedződni. Templomunkba jár egy idős 1598# bácsi, lemúlt 90 éves. Placid atyának volt a rabtársa, ővele szoktam erről beszélgetni. A következőt mondja 1616# angyali derűvel: "Tudod, Feri, én mióta hazajöttem, nem fűtök." 1626# A harcos rendelkezik az önfegyelem erejével. Erről nem hiszem, hogy különösebben kellene bármit mondani, de 1644# nagyon fontos. Anélkül, hogy bennünk valami önfegyelem lenne, harcos nincsen. Tud izzadni, fáradni, dolgozni. 1662# Jött egy ministráns fiú hihetetlenül büszkén. Azt mondja: "Feri atya, a testnevelő tanár kitalálta, hogy 1680# ministrálok." Elmondta, hogy a tanár pontosan kiszúrja a ministránsokat, ugyanis a ministráns tud állni. A többi 1699# gyerek nyeklik-nyaklik, a ministráns áll, pedig még csak gyerek. Tehát tudunk fáradni, dolgozni. Képzeljétek, 1717# mikor asztalos ipari szakmunkás voltam, zseniális ötletem támadt: rájöttem, hogy nem érdemes nyolc órát 1734# dolgozni, ha 6 óra alatt is meg lehet csinálni. Odaálltam a műhelyvezető elé, s azt kérdeztem: "Iván bácsi, 1752# lehetséges-e az, hogy csak 6 órát dolgozzak? Azzal a feltétellel, hogy legalább annyit dolgozok, mint a 1769# többiek." És Iván bácsi, egy pedagógiai zseni, azt mondta, próbáljuk ki. 6:50-re kellett menni dolgozni, én 1787# nyolcra beértem, s az volt a cél, hogy legalább oda eljussak kettőig, ahová a többiek fél háromig érkeznek el. 1806# Én a második évben nyolctól kettőig dolgoztam. Simán meg lehetett csinálni 6 óra alatt is, s legalább élveztem. 1824# Azon csodálkozom, hogy volt egy ilyen valaki, aki ezt meg tudta engedni. Igaz, már a gimnáziumban is csináltam 1843# ilyet. Odamentem az osztályfőnöknőhöz, megállapodtam vele. Azt mondtam: "Kedves tanárnő. Nem szeretek iskolába 1861# járni. Mi lenne, ha alkut kötnénk? Megígérem, hogy hetente egyszer bejövök, fölveszem az összes fontos infót, s 1880# ha valami nagy dolgozat van, akkor megírom. megígérem, hogy semmiből nem fogok megbukni, minden vizsgát 1897# megcsinálok." S a tanárnő azt mondta, próbáljuk ki. 1906# Létezik olyan, hogy szellemi lovag, aki a többiekért harcol, és nem önmagáért. Dietrich Bonhoeffer, ő az, aki a 1924# koncentrációs táborban hal meg, neki ars poeticája volt, hogy az a kötelességünk, hogy harcoljunk azokért, akik 1943# magukért nem tudnak harcolni. Akiknek nincs erejük ahhoz, vagy lehetőségük, hogy harcoljanak. Ezért azt mondta, 1962# az egyháznak egyáltalán nem dolga, hogy önmagáért harcoljon, hanem akkor van meg a létjogosultsága, ha azokért 1980# harcol, akik nem tudnak magukért kiállni. A szellemi lovag nem ölni tud, hanem megtanulja, hogy hogyan lehet 1998# meghalni. 2000# Van egy nagyon szép történet. A szamuráj és a szerzetes találkoznak. A szamuráj odaáll a szerzetes elé és azt 2018# mondja: "Tudod, hogy a szamuráj kardommal úgy tudom levágni a fejedet, hogy a szemem sem rebben?" A szerzetes 2036# azt válaszolja."Tudod, hogy miközben te a szamuráj kardoddal levágod a fejem, nekem a szemem se rebben?" Ilyen a 2055# szellemi lovag. Ha végignézzük a csillagok háborújában a jedi lovagok halálát, mindegyik úgy történik, hogy 2073# pontosan tudják, azért kell ott és akkor meghalni, mert akkor valaki túléli, mert akkor valaki időhöz jut, 2091# esélyt kap, stb. De szép ez! 2096# Nem egyszerűen csak meghalnak, hanem nagyon pontosan tudják, hogy mikor, 2108# miért, és a halálukkal hogyan tudnak valami többletet teremteni. Ez a szellemi harcos. nem ölni tud, hanem 2127# tudja, hogyan halhat meg. Gandhi azt mondta az erőszakmentességről: "Az erőszakmentesség hatalmas bátorságot 2147# kíván, nagyon kevés ember tudja gyakorolni." Erőszakmentességre az képes, aki tud mit kezdeni az erőszakkal. 2166# Vagyis akiben ez a tiszta fehér lovag a helyére tudott kerülni minden erejével és hatalmával, és tud figyelni 2186# egy bölcs királyra, meg egy mágusra. 2192# Nagyon érdekes cikkről szeretnék beszámolni az agresszióról. Ma leginkább azt mondhatjuk, hogy az agresszió az 2212# nagyon kicsi korban megtanult magatartásmintákból építkezik, s hogy a kulcs az, hogy amikor ott van egy pici 2231# csecsemő, még az előtt, hogy gondolkodni tudna és reflektálni tudna a saját magatartására, még az előtt mutatja 2251# a szükségleteit, és nagyon sajátosan a maga agresszív voltában teszi ezt meg, tehát sír, üvölt. A kérdés, hogy 2271# erre milyen választ kap. Ha úgy hagyják, akkor az agresszióval egész életében gondja lesz. Egy olyan pici 2290# csecsemő, aztán egy olyan kisgyerek még a reflexiónak, a tudatosságnak a megelőző idejében, aki azt tapasztalja, 2310# hogy görcsbe rándul a teste, és erre az édesanyja gondoskodással válaszol, vagy az édesanyja 2326# figyelemeltereléssel reagál, vagy fizikai kapcsolat történhet kettejük között, egy ilyen gyerkőc óriási 2345# előnyökkel indul az agresszivitásának a kezelésében. Mert itt bent hozza a mintát, hogy az agresszió az tud 2364# valahova menni, hogy azzal tud valami történni, hogy képes vagyok magamat megnyugtatni. Például hogy van egy 2383# célom, az beleütközik a te ellenállásodba, ösztönösen jön az agresszió, de képes vagyok elgondolkodni azon, 2402# hogyan tudnék gondoskodni magamról, s hogyan tudnám ezt a szükségletemet mégis valahogy beteljesíteni. Vagy 2422# hogyan tudnám elterelni ezt a célt, ha az ott végletesen akadályba ütközött. Ezt pici gyerekkorban tanuljuk meg. 2442# Ezért rettenetes lenne az, ha a gyerek két éves kora azt jelentené, hogy ti elmentek dolgozni. Ez rettenetes. 2461# Ott kell lenni a pici babákkal. A bölcsőde egy szükséges rossz. A világ legjobb bölcsődéje is egy szükséges 2480# rossz. És ha meg akarjuk magunkat kímélni attól, pusztán önzésből, hogy a gyerekeink rengeteg 'dis'-es dologgal 2500# legyenek, és antiszociálisak, kezelhetetlenek legyenek, akkor gondoskodjunk róluk megfelelően az első 3 2519# életévben minimum. De inkább hat. Utána sokkal könnyebb dolgunk lesz. Ha az elején elvétjük a lépést, azt 2538# hurcolhatjuk. 2540# A harcos képes föláldozni jó dolgokat a nagy célért. Ez egy nagyon nagy titok! Hogy jó dolgokat, értékeket 2559# vagyunk képesek elengedni számunkra fontosabb célért. Ha szabad így mondanom, a ma embere mindent akar, és 2578# egyáltalán nem képes elengedni a kevésbé jó dolgokat sem valamilyen jó célért. S utána nagyon boldogtalan, s nem 2598# érti, hogy miért nem jó az élet. 2604# Az igazi harcosnak világos célja van, de tágas szíve is. Egy igazi harcosnak talán ez a legnehezebb feladata. A 2624# harcosnak az igazi nagy művészete, hogy miközben képes ilyen lenni, aközben tág a szíve. Ez hihetetlen 2642# mestermunka! Szent László ilyen! Készül a csatára, s nem lenyom még tíz fekvőtámaszt, vagy bikák vérét 2660# iszogatja, hanem imádkozik, s kéri az Istent, hogy bocsásson meg neki azért, mert embertársaiból egy-kettőt 2680# holnap is le fog mészárolni. S mikor vége van a harcnak, letérdel, s azt mondja: "Istenem, de kár, hogy így kell 2700# élni!" 2701# A konzervatívok szeretik a harcost. A konzervativizmus nagyon szereti, hogy egy jó megoldás van, és azt ő 2719# ráadásul tudja is. Ezért aztán a harcossal jó barátságban van. Ezért nem is olyan könnyű, ha mi toleránsak, 2739# befogadóak, együtt érzőek vagyunk, hogy mit kezdjünk a harcossal. Ezért egy nagy művészet. Ezért a jó harcos 2758# képes valami jót tenni egy jó célért, a világért, önmagát is odaadva. 2770# A harcosnak szüksége van egy jó királyra. Mert a jó király segít neki megmondani, hogy most érdemes-e harcolni, 2790# vagy nem. Bele kell-e bocsátkozni egy küzdelembe, vagy nem. Az ifjú harcos állandóan harcolni akar, a bölcs csak 2810# akkor harcol, ha szükséges. Ezért a bölcs harcos tud lojális lenni mindazzal és mindazokkal, akik számára valami 2830# pozitív, világos, tiszta dolgot képviselnek. Ezért egy jó harcos lojális tud lenni a hatalommal. És ez néha 2850# nagyon fontos. 2852# A király mondja meg a határokat, a harcos tartja őket. Például, valaki képes azt mondani, házas ember: "Ami most 2872# itt föllángolt itt bennem, ez a szerelem. Vagy amit most itt érzek, az a szexuális vágy". Ez van itt a bal 2891# felemen. Jobb felemen a feleségem. Ő az én házastársam. Megvan a pontos megkülönböztetés, s azt tudja mondani, 2911# hogy akkor én most ebben az irányban élem az életem, és kész. Az nem azt jelenti, hogy utána nem mehet el 2930# pszichológushoz. Sír, szenved, veszteség az van! De azért az rettenetes, ha valaki minden nap úgy kel föl: 2949# "Milyen irányban is éljem ma az életem? Mi is a jó és mi is a rossz? Szeretem-e ezt a nőt vagy nem? Kell-e nekem 2969# vagy nem? Lesz jobb vagy nem?" Nem tudom, hogy így lehet-e élni. 2980# Csak az tud lenni harcos, aki bírja a félelmet meg az egyedüllétet. Ez is az egyik vesszőparipám. Azt gondolom, 3000# ha minden ember évente egyszer egy hétre elmenne egyedül, az egész világ megváltozna. De nincs duma! Egyedül. 3020# Azt úgy komolyan. Döbbenetes, hogy egy hét alatt mi tud bent történni, hogy hogyan íródik át minden. Hogy hogy 3040# van az, hogy nem tudod senkivel se megbeszélni. Hogy nem kapaszkodhatsz senkibe. Egyedül kelsz, egyedül fekszel. 3060# Nincs, aki segítsen. Egyedül vagy. Sok minden jön. Nem véletlen, hogy a korai kereszténységben virult a 3078# szerzetesség, de annak előtte a sivatagi atyák. Hát ahhoz egy igazi harcos attitűd kell, hogy valaki egyedül... 3098# A remeteség igazi harcos életforma. Nem megdöbbentő, hogy miközben rettenetesen individuálisak tudunk lenni, 3117# aközben nem is tudunk egyedül létezni?! De olyan szinten nem, ha egy napot egyedül vagy szótlanul kell tölteni, 3137# már ideges vagy feszült... Bekapcsolnád a tévét, a rádiót, net nélkül már nem tudom, mi van... Próbáljátok ki! A 3157# papnevelő intézet egy nagyszerű hely! El lehet menni kolostorokba, el lehet vonulni. Nem mondom, hogy 3175# nomádozzatok egy hetet. Vonulj el egy kolostorba, nőjön a szádon pókháló! 3189# Harcos csak az tud lenni, aki mer konfrontálódni, állja az agressziót, és nem húzódik vissza rögtön a fészkébe. 3208# Sose felejtem el, 13 éves voltam, volt egy olyan magas fiú, mint én, s rettenetesen utáltuk egymást. Ott vagyunk 3229# testnevelés óra előtt az öltözőben, az egyikünk pofon ütötte a másikat. Kaptam egy pofont, én is adtam egyet, 3248# erre ő is. Képzeljétek el, ameddig nem kezdődött el az óra, így pofoztuk egymást. Két hétig nem hallottam arra a 3268# fülemre. Meg is voltam ijedve, de nem mertem otthon elmondani. Az összes fiú körbeállt, senki nem avatkozott 3288# bele. Mindenki állt és nézte. Nem tudom, ha nem csöngetnek be, akkor mi lett volna. Tudjátok, ezeket a 3306# történeteket azért mondom, hogy a ti saját történeteitekre rátaláljatok. 3319# Idővel képes harcostárs lenni. Egy valódi harcos nem Rambo. Egy igazi harcos tudja, hogy másokkal együtt sokkal 3339# erősebb. Én azokon a filmeken nevelődtem, hogy Piszkos tizenkettő, A hét mesterlövész. .. Nem tudnak úgy győzni, 3359# hogy ne fojtogatna a sírás. 3364# Nem ámítja magát a gonosz vagy az ellenség láttán. Ez ma sokakból nagyon hiányzik. Annyira elfogadóak, 3382# liberálisak, toleránsak vagyunk, hogy az öltönyben járó gonoszt simán beengedjük. Olyan, mintha valami vakság 3401# vagy naivitás lenne rajtunk. Későn eszmélünk. Későn tudjuk kimondani, hogy na, ezt nem! A számomra 3419# legszívbemarkolóbb példa Henry Boulard atya. Szíriai ősökkel rendelkezik, Egyiptomban él Alexandriában. Egész 3439# életét muszlim világban tölti. A katolikus egyház világkaritászának elnöke volt hosszú ideig. Egy igazi 3457# karitatív valaki, egyébként egy zseni, és olyan keményen tud bizonyos dolgokról beszélni, hogy megáll a levegő. 3477# Azt mondja, hogyha egy olyan muszlim országban, ahol az iszlám államvallás, azt figyeljük meg, hogy nincsenek az 3497# emberi jogok tiszteletben tartva, hogy nincs vallásszabadság, hogy nincsen szólásszabadság és sajtószabadság, 3517# akkor ott nehéz párbeszédet folytatni. Ahol megengedhető, hogy keresztényeket üldözzenek vagy megöljenek, ott 3536# azért valamire rá kell látni. Ezt egy olyan valaki mondja, akinek a szavára lehet hallgatni, mert az egész 3555# életét egy ilyen közegben éli le, és szívvel-lélekkel keresztény. Azt mondja, hogy a muszlim radikalizmust vagy 3575# fundamentalizmust ne kívánjuk magunknak! ... Van egy pont, ahol az ember azt mondja, hogy eszem ágában sincs 3594# toleránsnak lenni! Richard Rohr, a ferences szerzetes azt mondja: a valódi harcos nem naiv. 3611# A lovag állandóan keresi azt, amiért vagy akiért harcolhat, ezért ilyen értelemben mindig kell neki valaki, 3630# akivel küzdhet. Ez erőssége és gyöngéje is. A sötét lovagnak rettenetes gyöngéje, mert a harc pusztán a harcért. 3650# A sport a mi világunkban ezért óriási szerepet játszik. Sportra szükség van. A sport ritualizált háború. 3669# A jó harcos tudja, mire képes és mire nem. Jézusnak is van egy ilyen története. A jó harcos tudja, hogy most 3688# igen vagy nem. Önismeret nélkül a harcos veszélyes és ostoba. Ismeri és értékeli a saját erejét, de nemcsak a 3707# királyra van szüksége, hanem a mágusra is. Azért van szüksége a mágusra, mert könnyen válhat ostobává, 3726# fanatikussá, radikálissá, könnyen átáll a sötét oldalra. És szinte észre sem veszi. Mert mindig kis lépésekkel 3746# hozza meg a döntéseit, és azt mindig igazolja maga előtt. Ott van a mágus, aki odalép a harcos elé és azt 3764# mondja: "Idefigyelj! Te most pont olyanná lettél, ami ellen harcoltál annak idején." Ezért szüksége van a 3783# mágusra, aki ad neki egy igazi pofont. 3790# Ezért egy jó harcos tiszteli a nőt, a nőit s az emberi érzéseket. Ezért a keresztény kultúrában ő a lovag, aki 3810# egyszerre harcos és lovagias is. Különben nem igazi harcos. Épp a hétvégén volt a 'pszichológiai napok'. S ott 3829# volt egy előadás, a nőies férfi trend. Hogy ez ma már nem elszigetelt jelenség, hanem ez egy trend, s egy 3848# érdekes mondatot szeretnék az előadásból idézni: "A nőies férfi testét narcisztikusan megszállja, mint egy nő." 3868# Ez mit jelent? Szemöldökét kigyomlálja, szőrtelenít, hájat mér, körmét lakkozza... A lélektan ezt úgy mondja, a 3888# saját testét nárcisztikusan megszállja. Önimádó viszonyba kerül a saját testével, ami egy nőnél szép, egy 3907# férfinál... Ez nem azt jelenti, hogy ne használjunk dezodort. Kultúrkeresztény közegben szoktam megfigyelni, 3926# vannak fiúk, akik bűzlenek. (történet a paptársáról, aki Rómába mosószappant akart vinni) 3942# Egy valódi harcos bízik a saját erejében, ezért nem bocsátkozik állandóan harcba, csak ha nagyon kell. Hiszen 3962# tudja, hogy az ereje ott van. Láttátok ti Yoda mestert csak úgy? Ezért aztán nincsen problémája a hatalommal. 3981# Egy jó harcos tudja a hatalommal felvenni a versenyt. 3991# Hamvas Béla, Patmosz I: "A bölcsesség kezdete az, hogy az tud mit kezdeni a megváltással, aki a folytonos 4010# tevékenységét leállítja, és a versenyből kilép. A nyugtalanságot lecsendesíti, az eredetiséget és a tehetséget 4029# föladja, s önmagát normális emberré teszi. Otthagyja az ideiglenest, mindent, ami pusztán csak érdekes és 4048# izgalmas és új; és akaratát az értelemmel összekapcsolja, életét visszavezeti az eredethez, az egyetlen, 4067# végleges és tényleges valósághoz. vagyis beleáll az alapállásba." ..."A szeretettelenségben őrültté vált vakság, 4087# a folyamatos bűncselekményben élő ember reszkető izgalma, s e magatartásnak szegényesebb, tehetségtelenebb és 4106# sápadtabb változata ezerszámra nyüzsög a világ nagyvárosaiban, mint diplomata, katona, tanár, pap, politikus. 4126# Akiben az egész emberi sors egy egoista kísérletté, egy fejvesztett kalanddá vált, morbid blöff, fölheccelt 4145# tébolyában egyik szituációból a másikba támolyog." Ez a rossz harcos. S akkor: "A kalandorság a XX. század 4164# közepén abban a magatartásban kulminál, amely letépi magát nemcsak mindennemű egyetemes jelentőségű és döntő 4184# létkérdésről, hanem kitépi magát a történetből is, és megfosztott eszmélettel abba veti magát, ami éppen a 4203# pillanatban aktuális." Ugye ez a vak kalandorság a negatív oldala a harcosnak. " Azt hiszi, hogy a lét felé 4222# minél inkább lezárja magát, jelenléte a most-ban annál intenzívebb. Ez a kalandor életstratégia legújabb lépése. 4242# Virtuozitás, harc, sport, rögtönzés, csak azért, hogy részét a szituációból kivegye, vagyis, hogy a helyzet 4261# élettartamát kirabolja mindennemű gátlás és fegyelem elvetésével. Egyszerűen csak életmohósággal." Úgy fejezi 4281# be: "Az éberség semmiféle irányban és viszonyban nem negatív. Semmi abból, ami létre ébredt és van, vissza nem 4300# vonható, ki nem iktatható, ez a világjáték komolyságához tartozik. A lovagot, kalandort vállalni és átvilágítani 4320# és fölemelni kell. Nem pedig megtagadni. A cél nem nagy történeti diadal, hanem egyszerű, közel van és könnyű: 4340# normálisnak lenni."
Lejegyezte: H. E.