panorámakép

2009.03.03-masodpercjelolessel

A pálferi wikiből

0000# Isten hozott benneteket! Nagyon köszöntök mindenkit!
0004# A vége felé járunk már a témának, vagyis sürgető és ismételt kéréseiteknek megfelelően próbálunk valamit mondani
0014# arról azon túl, hogy a különböző komplexusok kapcsán mindig is igyekeztünk a kivezető utakról szólni valamit
0023# Verena Kast nyomán. Most megpróbálunk még összefoglalásképpen is jó pár pontba sűrítve beszélni arról, hogy mi
0033# jelenthet egy kivezető utat abból, hogy komplexusosan lássunk, komplexusosan emlékezzünk, komplexusosan
0042# érezzünk, komplexusosan nem tudom én, mit csináljunk, szóval, hogy valami nagyobb szabadságra jussunk és a
0051# személyiség megszülessen, hogy valódi kapcsolataink lehessenek. És hogy mit jelent az, hogy valódi kapcsolat, a
0061# személyiség születése, hogy nagyobb szabadságra jutni, és nem komplexusba zártan létezni, létezni, és mint
0070# valami forgatókönyvet élni. Hát ezt éppen nagyon jól láttuk Kafkának az élettörténetében, hogy milyen az, amikor
0080# valaki olyan rettenetes módon beleragad. Olyan rettenetesen, hogy alig látjuk, hogy a pici ujjacskájának a
0089# hegyét ki tudta volna belőle dugni. Úgyhogy erről van szó, s most egy fordított irányból közelítünk, mert
0098# valahogy úgy adódott, hogy most a spiritualitás felől beszélünk, s a spiritualitás felől adódó kilépési
0107# lehetőségek vagy a fejlődési lehetőségek azok, amiket először veszünk, és utána megyünk följebb, s beszélünk még
0117# az irodalmunk alapján arról, hogy a személyiségfejlődés vagy a lélektan megközelítése felől hogyan tudunk
0126# kikeveredni, vagy néha kidugni a fejünket egy komplexusos életből vagy világból. Meg az annak megfelelő
0135# kapcsolatainkból.
0137# S emlékeztek talán, tudom, hogy az ördögöknél hagytuk abba, mindannyiunk szemében ott van egy pici szilánk abból
0147# a tükörből, ami csak a rosszat mutatja. S a komplexusos látás mindig csak a komplexusnak megfelelően látni és
0156# érzékelni, majd annak megfelelően gondolkodni, annak megfelelően újból ugyanazokra a következtetésekre jutni, s
0166# bezártan élni. Itt azonban arról van szó, ezzel a mondattal fejeztem be talán a történet előtt, hogy egy mély
0175# megbecsülést átélni saját magunkra vonatkozóan. Hogy megvan-e nekünk az a tapasztalat, hogy egy mély
0184# megbecsülés. A mély megbecsülés nem önmagában énrám vonatkozik, most az ént nagyon kiemelem - hát az énem ilyen
0194# is, olyan is. Csinált ilyet is, olyat is, gondolja ezt is meg azt is, meg sok minden van vele. A személyem
0203# iránti mély tiszteletig és megbecsülésig eljutni. Ugyanis ha ez valahogy tapasztalati szinten átélhetővé válik,
0213# akkor nem egykönnyen fogom hagyni, hogy velem bárki bármit megtehessen. Akkor ez a kapcsolataimra olyan
0222# radikális következménnyel fog járni, ami elejétől a végéig megváltoztatja azt, hogy én például áldozat szerepbe
0231# mennék egy kapcsolatba, vagy nem. Hát, ha van bennem egy mély megbecsülés önmagam iránt, akkor köszönöm szépen,
0241# ezt a szerepet nem kérem.
0243# Most ennyi ismétlésként, és van itt egy csomó pontunk. 40 pont. De már legalább hármat elmondtam, úgyhogy semmi
0253# baj. Próbálom érzékeltetni megint azt, hogy mit jelent a spirituális megoldás. Mégpedig a példám a megbocsájtás.
0263# A megbocsájtás nagyszerű lehetőség arra, ahogy a szakirodalomban is olvassuk, hogy egy énünket felülmúló
0272# megoldásra jussunk egy olyan helyzetben, ami egyébként rettenetesen meggyötör bennünket. Vannak olyan személyek,
0282# akik a személyiségfejlődésnek, hát, a kezdetén járnak, nekik hihetetlen nehéz lehet megbocsájtani. Néha úgy
0291# vesszük észre, mintha lennének olyanok, akik képtelenek rá. Ezt nekem nem esik jól kimondani papként, de van egy
0301# ilyen finom meglátásom, mintha lennének olyanok, akik képtelenek rá. Később azonban valóban képessé válunk rá,
0310# és emlékeztek, hónapokig beszéltünk a megbocsájtásról. S ha erre emlékeztek, akkor tudjuk azt, hogy a
0319# megbocsájtásnak van egy kulcsa. Több kulcsa is van, de most ez a fontos nekünk. Hogy tudjuk már azt az eseményt,
0329# azt a rettenetes sérelmet, ami bennünket ért, nemcsak innen nézni, hanem onnan is. Meg még egy harmadik
0338# helyzetből is. Tehát képesek vagyunk egy eseményt, amit addig mindig úgy tudtunk csak ismételve átélni 128
0347# ezredszer is, hogy: "az a rohadék akkor azt csinálta, hogy...", egyszer csak képes vagyok a rohadék felől nézni.
0357# Aztán képes vagyok fölülről nézni magamat meg a rohadékot. És amikor képes vagyok innen, az áldozat felől nézni,
0367# de már a rohadék felől is, meg felülről is, ahol van egy rohadék meg egy áldozat, akkor egyszer csak egy döntő
0376# változás áll be itt benn. Mondjuk lélektani szempontból, tapasztalás szempontjából, érzések szempontjából. Ott
0386# mindig egy nagy ugrás van. E mit jelent? Azt, hogy nagyszerű dolog az, ha képes vagyok a megbocsájtásra, mert ez
0396# annyit is jelent, hogy képes vagyok a gyakorlatban az ént fölülmúló megoldásokat találni, igaz? Mert a
0405# megbocsájtásnak ez föltétele volt. Ki kellett onnan menni és máshonnan is látni. Igen ám, de ez önmagában
0414# szerintem még nem fedi le a spirituális mélységet. Szerintem nem. És hoznék nektek egy nagy kérdést. A
0423# Miatyánkban minek a megbocsájtásáról van szó? Hogy emlékeztek rá? Hogy megbocsájtok valakinek, vagy megbocsájtom
0433# valakinek a bűnét? (hadarni kezdi a Miatyánkot) Jó, most már biztos elértetek oda! A kérdésemben az a piszokság,
0442# hogy mind a kettő benne van. Nem így van? Ugye? "Bocsásd meg a mi vétkeinket, miképpen mi is megbocsájtunk az
0452# ellenünk vétkezőknek..." Na, most kerültünk a csapdába! Van olyan élményetek? Nem tudom, van egy olyan igazi,
0461# szép kapcsolatotok. Mondjuk szerelmes vagy. Nagyon. Nagyon! S a másik csinál valami otromba marhaságot. Nehéz-e
0471# őneki megbocsájtani? Szerintem nem. Hát, ha durran a fejed szét a szerelemtől, ahogy már bocsánatot kér, az
0480# arcodon egy ilyen tejszerű mosoly elömlik, hogy: "Hát csak nem képzeled, hogy én teneked ne bocsájtanék meg?!"
0490# Ez szinte föl se merül. Azzal együtt, hogy amit tett vagy mondott, azzal azért meggyűlik a bajom. Tehát látjuk,
0500# hogy van olyan, hogy neked meg tudok bocsájtani, de azért megbocsájtani azt, amit tettél... azért az még egy
0509# gyomros. Még oda el kell jutnom. Na de fordítva is ismerjük ezt, ugye? Amikor arról van szó, hogy bocsánatkérés
0519# után nagyon is azt tudjuk mondani, hogy "Igenis, meg tudom bocsájtani, amit tettél. Meg tudom bocsájtani. De
0528# neked? Istennél a bocsánat!" Ahogy a népi mondás tartja. Ugye az ellentétére is van élményünk, hogy elég könnyen
0538# vagy nem könnyen eljutunk oda, hogy megbocsájtjuk, amit tettek velünk szemben, na de hogy a másiknak.. A
0547# másiknak megbocsájtok, az azt jelenti, hogy egy közösséget tudok vele fölvenni. Valódi, nem elméleti közösséget,
0557# nem egy teoretikus... hát valahol, ahol a fekete lyukak összeérnek, van valami közünk egymáshoz... Akkor nem
0566# bocsájtottam meg neki! Nem, ott valódi közösségtapasztalatom van ővele, akitől a sérelmet szenvedtem. Akkor az
0576# megbocsájtás neki. Az más kérdés, hogy esetleg nem akarok vele találkozni. Azt is lehet. Mert ő nem látja, hogy
0586# mit tesz velem, és még ezt 25-ször megtenné. Akkor eszem ágában sincs.
0592# Ó, most eszembe jutott egy példa. Csak ezt nem mondom. Nem, nem! Elnézést, egy dialógusba keveredtem itt.
0601# Egyszer egy neves valaki a következőket mondta, keresztény ember volt, annyira, hogy püspök volt. És a
0610# megbocsájtás témájánál nagyon rákérdeztek, hogy na, hát hogy is van ez, megütik a jobb arcodat, tartsd oda a
0619# balt is. Kicsit elgondolkodott és azt mondta: "Rendben van, de az embernek csak két arca van." Ez a nehéz
0629# időkben történt. Ne alkalmazzátok olyan egyszerűen és könnyedén, csak mondom. Csak mondom. Szóval, látjátok, van
0638# itt egy nagyon izgalmas dilemma, hogy neked bocsájtok meg, vagy a bűnt bocsájtom meg, ami el.. Nem tudom ezt
0648# folytatni, van ilyen. De amiről beszélni akarok, az az, hogy hogyan lehetséges ezt a dilemmát felülmúlni.
0657# A múlt alkalommal úgy fejeztük be, hogy a megoldás valami olyasmi, hogy eljutunk megoldhatatlan helyzetekig,
0666# például rájövünk, hogy a komplexusunkból nem bírunk kigyógyulni. Képtelenek... Egyszerűen az élet rövid hozzá!
0676# Valami azonban nem megoldja bennünk ezt a problémát, hanem valahogyan elkezdjük másképpen látni. Vagy fölé
0685# emelkedünk, vagy átmegyünk rajta. Az a kérdésem például, hogy lehetséges-e a megbocsájtásnak ezt a rettenetesen
0695# nehéz... Mert itt azért én-te van, igaz? Én - te. Te azt csináltad, én sértett vagyok, és én, és te, én és te...
0705# Mi vezet ezen túl? A meglátásom a következő.
0709# Éppen néhány nappal ezelőtt odajött hozzám valaki, és bocsánatot kért tőlem valamiért. Egy kb 10 évvel ezelőtti
0718# dologról van szó, nagyon megdöbbentő dolog volt, egy pap volt az, aki bocsánatot kért tőlem. Egy 10 évvel
0727# ezelőtti dologról, amiről én egyébként nem tudtam, hogy ő azt elkövette ellenem. Odajött hozzám ez a hallatlanul
0737# tisztességes pap, és azt mondja: "Feri, te nem tudod, hogy én ezt és ezt tettem ellened, de én akárhányszor
0747# találkozom veled, olyan rosszul érzem magam, hogy most már itt az ideje, hogy bocsánatot kérjek tőled." S egy
0756# nagyon érdekes tapasztalásom lett. Ez pedig az, ahogyan ő bocsánatot kért tőlem, én rájöttem, hogy én ezt nem
0766# kívánom. De nem a gőg miatt. Rájöttem, hogy nem bocsánatkérésre van szükségem. Hogy a bocsánatkérésnek
0775# tulajdonképpen most itt, köztünk nincs valódi tere. Nem gőgből, elutasításból. S akkor kezdtem nagyon
0783# töprengeni, hogy ez miért is van. S rájöttem valamire. Ez pedig az, hogy egy paptestvéremet látom őbenne, és
0793# akármit is tett ellenem, erősebben látom benne a paptestvéremet, mint egy bűnöst, aki énellenem bűnt követett
0802# el. Böszörményi Nagy Iván azt mondja erre, hogy vannak olyan kapcsolataink, amelyekben eljutunk oda, hogy rá
0812# kell jönnünk, valójában nem megbocsájtásra van szükségünk, hanem ő ezt a szót mondja: fölmentésre. A fölmentés
0821# azonban nem az esemény alól történik, nem a bűne alól mentem föl. Nem, ő azt megcsinálta. Nagyon joggal is kért
0831# bocsánatot. Nagyon jó, hogy bocsánatot kért, mert ez az ő életét jobbra fogja fordítani. Nem kell ezzel a
0840# rettenetes, fölösleges bűntudattal léteznie. Valójában azonban én őneki olyan értelemben fölmentést adok, hogy
0850# fölmentem őt az alól, hogy bűnösnek lássam. Nem arról van szó, hogy nem kívánom őt így látni, hanem másnak
0859# látom. Másnak. Én értem, hogy ő bűnt követett el ellenem. A fölmentés ez alól a nézőpont alól történik, és az
0869# alól, hogy azt mondjam, hogy te most semmi más nem vagy, miközben bocsánatot kértél, mint bűnös. Énszerintem ő,
0878# most, hogy elmondta, hogy ezt tette ellenem, bűnt követett el, de én nem kívánom őt bűnösnek látni. Nem azért,
0888# mert az életszentség nem tudom én milyen útján járok, nem azért, mert most milyen jó fej vagyok, hanem
0897# egyszerűen ezt tapasztaltam meg. Nem, nem kívánom. Ezért nagyon sajátosan ilyen értelemben a bocsánatkérésére
0906# nincs szükségem, bár azt gondolom, jót tett neki. Érthető ez?
0912# Például ugye kinőni a komplexusainkat. Mikor rájövünk arra, hogy mi lenne, ha az anyámat nem bűnösnek látnám. Ő
0921# attól még követhetett el ellenem akár tudatosan is bűnöket. Mi lenne akkor, ha egyszer képes lennék őt nem
0931# bűnösnek látni? Az apámat képes lennék nem bűnösnek látni? Azt a nőt, aki elhagyott téged. Azt a pasit, aki
0940# megcsalt téged, egyszer csak nem bűnösnek látni. Ez nem azt jelenti, hogy nem követett el bűnt, rendben van?
0950# Fönntartottuk a törvénynek meg a lelkiismeretnek a szintjét, csak a harmadik szinten látunk most
0959# valamit. Nem tudom, hogy ez fogható-e, lehet, hogy tök egyszerű, csak én gondolom, hogy nem. Akkor ezt úgy
0969# mondhatjuk ki, hogy a megbocsájtás nagyon fontos folyamat, de ott azért az 'én' bocsájt meg a 'te'-nek. A
0980# spiritualitásban lehetőségem van arra, hogy ... (Húúú, de meleg van! Nektek is? Kár volt ezt az inget fölvettem,
0991# leszoktam a jó szokásomról, a kamionos cuccról.. Azt azóta sem bocsájtom meg nektek! Azt a szűk izét! Még a
1001# mellbimbóm is szorong benne! Na. Jó, hát most erről többet nem tudok mondani... Dehogynem tudok! Jó egyetemista
1012# vagyok. Vizsga van, tudok beszélni.)
1016# Szóval, lehetséges ez a helyzet, amit egy életen keresztül lehet egy ilyen én - te valamiben látni, egyszer csak
1027# valahogyan máshogyan. Máshogyan. Ebben a pillanatban viszont velem is történik valami. Ezt az örömhírt szeretném
1038# veletek megosztani. Mikor rájövök, hogy a másikat láthatom nem csak bűnösnek, akkor mi történik velem? Az
1048# történik, hogy egyszer csak magamat nem látom már többet áldozatnak! Micsoda szabadság! Bűnt követtek el
1059# ellenem, a törvény is megmondja, lelkiismeret is szól, a spiritualitás szintjén azonban nem érzem magam
1069# áldozatnak. Elég jó! Nem járunk ezzel jól? Különben, ha teljesen beleragadunk abba, hogy én, én, én, én, én, én
1080# sérelmem, én fájdalmam, egy életen keresztül áldozatként vergődhetünk.
1087# Tudjátok, mit mondott egy asszony, egy egyszerű, falusi asszony? Igen, nincs több jelző. Faluról jött, hogy ezt
1098# az ismeretbővítő kijelentést is még hozzátegyem. Most egy tízemeletes lakótelepi házban lakik. És jött egyszer
1108# egy témájával: a férje rettenetesen iszik. Igaz, hogy 30 éve, de rettenetesen. Ő rettenetesen 30 éve áldozat.
1119# Rettenetesen. Milyen az élete valakinek, aki az életét áldozatnak éli meg, s a férjét sehogy másképp nem látja,
1130# mint bűnösnek, s minden nap ő újból áldozat, s a férje újból bűnös. Ez az élet elviselhetetlen. Képzeljétek el,
1141# olyan nyitott volt ez az asszony, hogy még velem is leállt beszélgetni. Beszélgettünk, beszélgettünk, eltelt
1152# körülbelül 3 hónap, s most vasárnap találkozom vele. "Feri, hoztam neked pogácsát." "Ez jó hír! S aztán miért?"
1163# S azt mondja: "Feri, megértettem, amit mondtál. S tudod, mi történt? Rá kellett jönnöm, hogy több évtizedig ott
1174# éltem falun és én nem hallottam a madarakat csiripelni. S tudod, mi történt? Hetek óta a kaszásdűlői lakótelep
1184# közepén egy tízemeletes panelházban reggel hallom, hogy a madarak csiripelnek. Úgyhogy Feri, hoztam neked
1195# pogácsát."
1196# Oké ez? Ezt én egy spirituális megoldásnak látom. Spirituálisnak. Azért, itt őneki sikerült ezen az én -te,
1206# áldozat - bűnös, ezen valahogy túljutni. Azt meg ne kérdezzük, hogy hogyan. Hát mit tudjuk mi azt, hogy hogyan.
1217# Nem tudjuk. Én nem tudom, az biztos. Hát lehet, hogy 30 év már elég volt neki. Hát, de másoknak meg pont az
1228# ellenkezője, mert úgy beleragad, hogy...
1232# Jó. Így a következő megfontolásig jutunk még mindig a spiritualitásnál. Egy különbségtétel. Egy nagyon szenyó
1242# mondatot mondok: Rájövünk arra, hogy bizonyos feloldhatatlan problémáink, megoldhatatlan helyzeteink,
1252# komplexusba zártságunk az tulajdonképpen az énnek a problémája, s nem az ÉN problémám. Az énnek a problémája, de
1263# nem az ÉN problémám. Megvan? Ez egy nagyon szenyó mondat! Ha nincs meg, az se baj. Mert nagyon szenyó mondat!
1274# Mit értek ez alatt? Hogy képes vagyok rájönni arra, hogy amikor mindeddig azt mondtam: "Ez a konfliktus
1284# megoldhatatlan, ez szörnyű, csak beledögleni lehet! Szentségi házasságot kötöttem, de iszik a férjem! Itt van
1295# bennem az, hogy kitartok mellette, és..., de közben nem bírok vele élni, mert.. Hogy oldod ezt föl? A
1305# problémának a föloldhatatlansága azon a szinten, ahol ő ezt mondja, föloldhatatlan is. Hát föloldhatatlan!
1316# Azonban ha rájövök arra, hogy az én mondja azt, hogy ez a probléma föloldhatatlan, miért, mert az énnek nem
1326# oldható föl. Az én valóban nem tudja föloldani. Eljut már 30 éve mindig a saját határáig. Mindig és mindig, és
1337# mindig, és mindig. Hát neki nem oldható föl. De Kis Kukutyinnak (ez egy név akart lenni) - ő képes túljutni ezen
1348# a dilemmán. Meg ne kérdezzétek, hogy! Úgy, ahogy ez az asszony. Azt mondja: "A férjem ugyanúgy iszik, én
1358# ugyanúgy, nem tudom, viszem a sörösüvegeket a közértbe, csak éppen hallom a madarakat." (nevet a közönség) Hát,
1369# ez egy értelmezhetetlen reakció a számomra! De jó, hogy mindig lehet valamit tanulni!
1378# Az a baj ezzel, hogy látjátok, próbálok történeteket mondani, mégis nagyon okoskodás-szaga van. Én ezt most
1388# tudom, én ezt most érzem, de hát - jó, valahogy megpróbáljuk megfogalmazni. Mit mondott erre Carl Gustav Jung?
1399# Mert ő biztos, hogy mondott rá valamit. Olyan. Ez nagyon fontos, mert azt mondta: "Ezekhez a fölismerésekhez az
1410# ember sokszor nagyon hosszú szenvedés és út után jut el." Tehát azzal, hogy én most ezeket a mondatokat
1420# elmondtam, a helyzetetek nem lett jobb. Csak tudtok valamit. Attól még, majd ha belekerülünk ezekbe a
1430# rettenetes, megoldhatatlannak tűnő helyzetekbe, azon magunkat át kell fúrni, mint a kukac a sajton. Láttatok már
1441# igazi sajtkukacot? Undorító! Undorító! De virulens. Az hihetetlen, de tényleg, hogy miért kell állandóan a
1452# tengelye körül is forognia, azt nem értem. Láttátok már mozogni? Egy sajtkukac az nem ezt csinálja, így mozog!
1462# Szörnyű! De a vitalitása kétségkívül kitűnő.
1467# Tehát valami lehet a fejünkben, jó esetben ez megszólít valami tapasztalatot bennetek. Jó esetben. Rossz eseten
1478# megmaradt a fejünkben. Ez egy picit sem, picit sem... nem oldja meg majd a konfliktusainkat, csak segíthet
1488# benne, azon nekünk még át kell menni. Tehát egy megbocsájtás folyamatán azért még muszáj lesz átmennünk, hiába
1499# tudjuk ezt. Csak azért mondom, nehogy rosszra használjátok, amit mondtam, s azt mondjátok: "Ja, hát ezt tudom!
1510# Óh, hát ez az énnek a konfliktusa, nem is az enyém!" Aha! Tessék csak belepusztulni! És majd a végén mondhatod
1521# ezt. Csak én mondom, hogy ilyen van. Mert ez egy... nem tudom én mi.
1527# Igen. S itt egy újabb felismerés vár ránk, hogy amikor azt mondjuk, hogy 'én', akkor mindig valami nagyon
1538# személyesen, sajátosan egyedire gondolunk, vagyis saját magunkra. És alig szoktunk belegondolni abba, hogy
1548# amikor azt mondjuk, hogy "én', ez valami hihetetlenül általános, egyetemes dolog, minden embernek van ilyenje.
1559# Ezért aztán nagyon általános, nagyon egyetemes, ebből a szempontból semmi rendkívüli nincs benne. Ezért aztán
1570# azt mondani, hogy az énnek tényleg lehetnek föloldhatatlan problémái - hát persze, hogy lehetnek! Oké ez? Csak
1581# amikor az én alatt mindig csak a saját magam izéjét értem, akkor úgy bele tudok veszni egy problémába, de úgy,
1591# hogy azt gondolom, hogy ilyenje is csak nekem van. Éltetek meg már ilyet, hogy "Ennyire nyomorult csak én
1602# lehetek!" Ez egy komplexus mondata egyébként,"ez csak velem történhetett meg!" "Ennyire ......ul más biztosan
1613# nem érezte magát! Ennyire ..... helyzetbe más nem szokott kerülni!" Jól be vagyunk zárva, akkor mondunk ilyet.
1623# Következő pont. Teljesen összevissza mondom, de ti pontozzátok, ha akarjátok. A pont alatt nem azt értem, hogy
1634# tegyél oda egy pontot, hanem egy számot írhatsz oda, az több segítséget jelent később. Így szól: Megengedem,
1645# hogy új belső tapasztalataim legyenek. Újak. Mert a komplexusos tapasztalataimat olyan jól ismerem már. Hát
1655# pontosan tudom, hogy mi fog történni. Pontosan tudom. Hogy új tapasztalataim legyenek. És itt a következő. Mi
1666# lenne, ha például gondolatainkban megengednénk azt, hogy valami olyan tapasztalásunk legyen, amit eddig a
1677# gondolatainkkal megtiltottunk. Mondok két klasszikus, valódi történetet, az egyik:
1685# Ült valaki, egy református valaki a templomban. Szentmisére jött, mert az élete párja, vagy leendő párja
1695# katolikus. És hát ő református. A szentmise végén a pap betette az Oltáriszentséget a tabernákulumba. Az illető
1706# ott ül benn a padban, s elfogja őt egy nagyon mély valami, hogy "Krisztus ott van". Nem tudja, hogy miért fogja
1717# ez őt el, csak átéli, Krisztus ott van. S mi volt a következő gondolata? "Az lehetetlen, hát én református
1727# vagyok!" Na, csini? Csini darab? Ugye? Lenne egy új tapasztalás, de hát... Szó se lehet róla! Mert én református
1738# vagyok!
1739# Ugyanez. Kedves ismerősöm, napfelkelte és elárasztotta őt valami transzcendencia-élmény. Elkezdett kapálózni
1750# ellene, de azért utána eljött és elmondta, s azt mondja: "A legőrjítőbb az volt benne, hogy nem vagyok hívő!
1760# Szörnyű volt! Gyönyörű dolgot éltem át, de nem vagyok hívő! Ez elviselhetetlen!" Mondom ennek a pozitív
1770# kimenetelét is. Valaki eljött hozzám, gyónási időben jön. "Feri, hát nem vagyok én hívő meg nem t'om én micsoda,
1781# de képzeld el, mi történt velem!" Ezt a történetet szoktam idézgetni, de azért most még egyszer elmondom.
1792# "Vasárnap délután volt, a gyerekek egészségesen játszadoztak, a feleségem is boldog volt magához képest,
1802# valahogy jól alakultak a dolgok, egyszer csak ott vagyok, szépen besüt a nap, vasárnap délután van a finom
1813# vasárnapi ebéd után. Egyszer csak elfogja a szívemet valami mély hála, valami mély.. S úgy mondanám, hogy
1823# "Istenem, köszönöm!" Na de hát nem vagyok hívő! Ez rettenetes! Egy olyan mély hála, és csak jön és jön! Az élet
1834# olyan gyönyörű, muszáj, hogy megköszönjem! Muszáj, hogy mondjam, hogy köszönöm! S akkor elkezdte, jó, hogy volt
1845# neki esze, elkezdi mondani, hogy "Sors, köszönöm!" Ez úgy nem talált célba, mint a katonaságban a lövészetnél,
1856# ugye, alsó széle közepe, tudjátok. Mert az orosz típusú géppisztolyok, azokkal úgy kellett célozni, csak úgy
1866# mondom a nőknek, mert ez mindig nagyon érdekes téma nektek. Férfiak katonatörténete. AMD géppisztolyról van szó,
1877# csak ha véletlenül ilyen helyzetbe kerülnétek, akkor alsó széle közepe, ezt kell tudni. Fölébresztenek, értitek,
1888# még nem is vagytok tudatotoknál, s az őrmester megkérdi, hova céloz, katona? Alsó széle közepe! Érthető ez?
1899# Tehát van a céltábla, körök, körök, körök, alsó széle, közepe. Akkor van telitalálat. Ez most hogy jutott
1909# eszembe, nem tudom. Tehát ott ül az illető, mondja: "Köszönöm, élet!" Hát, jól van, alsó széle jobbra. Végigment
1920# ezeken a lehetőségeken, de olyan hülyén hangzik mindegyik, az érzés meg csak nem megy el. És erre eljött
1931# gyóntatási időben, hogy most ezzel csináljunk valamit. Azért nem gyóntattam meg! Ez micsoda nagy dolog, hogy ez
1942# az illető itt megengedett magának valami tapasztalást, ami túlmutatott azon, ahogy ő egész eddig az életét élte.
1953# De nagy dolog! S nem mondta azt, hogy én nem vagyok hívő, gyömöszöljük vissza! Ellentmond a komplexusaimnak!
1963# Következő... Á, egy másik történet, ezt most olvastam, csak nem tudom, hol. Állítólag lágerben történt.
1973# Összejöttek néhányan valahol, Birkenauban mondjuk, Dachauban, összejöttek hárman-négyen, s mert végig kellett
1984# nézni, hogy aznap a barakkjukban éppen hány embert öltek meg. Összejönnek ott estefelé, és azt mondják, hogy
1995# "Eljutottunk oda, hogy nincs Isten. Eljutottunk ide ezzel a mai nappal, hogy ezzel az egész témával le kell
2005# számolnunk, és nincs Isten." Egyszer csak az egyik felkiált: "Siessünk, mert fölkelt az esthajnalcsillag, és
2016# szombat van!" Ugye ezt értelmezhetjük úgy is, hogy ja, hát szegények, ez a nevetséges szocializáció, ja, hát a
2027# rutin, majd ezt is kikezelik magukból. Nana. Ugye ennek a katolikus verzióját is ismerjük: Nem tudom, hogy van-e
2038# Isten, de Szűz Mária az anyukája.
2041# Akkor ezt azt jelenti, hogy egyszer, kétszer, háromszor merjük ezeket a komplexusaink által adott föloldhatatlan
2052# dilemmákat és ellentmondásokat tartani, és tartani és szenvedni, s nagyon nyitottá válni arra, hogy
2062# megnyilatkozik-e valami, ami alatta van. A konfliktus, a dilemma, a feloldhatatlan helyzet mélyén van, ami azt a
2073# kettőt összeköti ott a mélyben, Valami nyilatkozik-e meg onnan? És gyönyörű szép dolog, amikor onnan valami
2084# megnyilatkozik. Ezt a spiritualitás témakörébe utalom, mikor ott valami megnyilatkozik. Igen.
2093# Jó. Na, akkor menjünk csak. Akkor ez azt jelenti, hogy elfogadom, hogy az életem során rengeteg feloldhatatlan
2104# problémába fogok ütközni, s közben tudom, hogy ezek az énnek feloldhatatlan problémák képesek érzelmi erejüket
2114# veszteni. Egy analitikus azt mondja: Az igazán mély életproblémák nem oldhatók meg. Kevesebb érzelmi energiát
2125# azonban fektethetünk rájuk. Ez is valami! A nehézség ott van, amikor elakadunk. Mikor az ember voltunkat nem
2136# tiszteljük eléggé. Mondanék erre példát. Az ember voltunkhoz a gyöngeségünk, a gyarlóságunk nagyon mélyen hozzá
2147# tud tartozni, de az is, hogy néha gyönyörű módon felül tudjuk múlni a gyöngeségeinket meg az énünket. Emlékeztek
2158# arra a példára, amikor megcsalt a szerelmem? Ugye megcsalt, én ebbe belepusztultam, s föltettem magamnak egy
2168# kérdést, hogy szeretem-e én őt vagy nem? Rájöttem, ha én valóban szeretem őt, akkor ennek az a következménye,
2179# hogy azt akarom, hogy boldog legyen attól függetlenül, hogy én ebbe belepusztulok vagy nem. Én ezt akarom. És
2190# ezért oda tudtam hozzá menni és rájöttem arra, hogyha én most azt mondanám: "Hogy tehetted velem, mikor én
2200# szeretlek!" Na, ez az önámítás. Ha én valóban szeretem őt, akkor én áldást adok az életére. Ez, azt sejtem
2211# valaminek a gyakorlatban való radikális végigvitele. Nem hiszem, hogy sokan csináltak már ilyet. Ezt most ilyen
2222# nagyképűen mondom. Tehát egy megcsalás után 3 nappal odaállni, és azt mondani, hogy azt akarom, hogy boldog
2232# legyél. S ezt azért akarom, mert valóban szeretlek, s nem kívánom, hogy visszagyere. Nem kívánom. Én azt akarom,
2243# hogy te boldog legyél. Egyébként ez nagyon ütős! Ütős. Én nem tudtam, ez milyen ütős neki, mert én... Csak aztán
2254# visszajött. De én meg mondtam, hogy köszi, nem. De nem a sértettség miatt, hanem azért, mert amikor rájöttem,
2265# hogy tényleg szeretem őt, akkor képes vagyok az én fölülmúlására és főleg a szeretetre nem hivatkozom vele
2276# szemben.... Ez engem olyan spirituális tapasztalásokkal meg töltettel látott el, hogy ehhez képest az, hogy
2286# járjak egy nővel, az sehol se volt. Azt mondtam, nekem a spiritualitás annyival meg annyival szebb, gazdagabb
2297# meg mélyebb, hogy nincs az a nővel való kapcsolat, ami fölérné ezt.
2304# 
2304# De hát őneki ez nagyon nehéz volt. Hogy azt mondta: "Istenem! Egy ilyen pasit elengedtem!" Tényleg, hát ezt
2315# joggal mondta! Velem egyébként nem hiszem, hogy lehetne élni. Ezt csak úgy megjegyzem. Szörnyű alak vagyok!
2326# Szóval, azt akartam ezzel mondani, de nagy dolog az, mikor egészen a radikalitásig el tudunk vinni valamit!
2337# Énszerintem én ezt a végletekig éleztem, azt mondtam, ha szeretet, akkor ez ilyen. Akkor ez nem arról szól, hogy
2349# én így, meg én úgy, meg de fáj, meg igazságtalan... A szeretet szeretet, kész.
2357# Mondok egy másik történetet, amibe meg belebuktam. Hm, ez nagyon fontos. Hogy legyenek olyan történeteink,
2368# amelyekben nagyot bukunk. Régen-régen elmeséltem már, de azért ezt a történetet hozom, mert ott is ugyanúgy
2379# rájöttem, hogy lehetne ugrani, egy ént fölülmúló valamibe jutni, s nem voltam rá képes. Katona voltam, és miután
2391# megnyertem a Magyar Néphadsereg Bajnokságot... Igen, azóta én a Magyar Néphadsereg bajnoka címet is viselhetem,
2403# kaptam valami izét is, csak már nem tudom, hol van. Augusztusban voltam, júliusban volt a bajnokság. Azzal, hogy
2415# én nyertem, a fölöttem lévő összes tiszt pénzt kasszírozott. Hát ez így ment. Ugye, a sporttiszt... Semmi közük
2426# nem volt hozzá, de ez így épült föl. Igen ám, de hogy februárban szereltem le, mert másfél évet voltam katona,
2438# ezért a szocialista pragmatizmus nevében kirúgtak a sportszázadból. Ugye, ugyanis én egy újabb néphadsereg
2449# bajnokságon nem tejeltem a tiszteknek, ezért semmi szükség nem volt arra, hogy én a sportszázadban
2459# léhűtősködjek. Hiába voltam felnőtt válogatott, meg ilyesmi. De ez úgy derült ki, hogy bementem vasárnap vagy
2471# szombat este, napi parancsolvasás, s akkor kihirdették, hogy hétfőn Pál honvéd - szép idők -
2480# rohamcsónak-parancsnoki kiképzésre megy. Hát igen, nagyon érdekes, eljátszadoztam a gondolattal, ahogy egy
2491# rohamcsónak-parancsnoki álláson mondjuk, augusztus 20-án repesztünk a Duna vizén... Ez egyébként azzal járt,
2503# hogy augusztus elején lehetett volna leszerelni, de akik az aug. 20-i ünnepségen valamilyen tisztet töltenek be,
2514# ők csak egy hónappal később. Átgondoltam, hogy 18 hónap, meg még plusz egy, hát tudjátok, mit... Gondoltam én, s
2526# egy rettenetes dilemmába kerültem. A rettenetes dilemma így szólt: Itt vagyok, pap szeretnék lenni. Mert a
2537# katonaság alatt rájöttem, hogy pap. Ha most elmegyek rohamcsónak-parancsnoki kiképzésre, hogy mondjam, nem
2548# éreztem felkészültnek magamat erre, mondjuk így finoman. Na, ezt ne! Ugyanis voltak már addigra katonaélményeim.
2560# Igen ám, de hogy lehet egy ilyet megúszni? Sajnos a következő fölismerésig jutottam: Hazudni kell. Hazudni kell.
2572# De pap akarok lenni. Ha hazudok, elég jól ráadásul, akkor megúszhatom ezt a valamit. Ha nem hazudok, akkor ez
2583# egy igazi én-fölülmúló valami lett volna, akkor igazi egyenes derékkal, gerincesen, megpróbálva, megtörve, de
2595# megyek a szemináriumba. Volt egy napom, hogy eldöntsem. S tudjátok, mit választottam? Hazudtam. Hazudtam.
2606# Legalább hússzor föltettem a kérdést: "Képes vagyok? Képes vagyok?" S nem. Hússzor tettem fel a kérdést és
2617# hússzor odajutottam, hogy ezt nem! Nem! Minden idegszálam tiltakozott ellene. Lehetetlen! Nem! De a dilemma
2628# nagyon mélyen ott volt. Hogy leszek ezután pap? Hogy? Tele voltam ilyen ....ilyennel közben. Tehát én nemcsak
2640# ilyen... Na jó, legyünk papok, én nem így... Milyen rettenetes, én nem bírok ugrani, nem bírtam ugrani, nem
2651# bírtam és nem bírtam. Az egész éjszakát végigvirrasztottam, azon töprengtem, hogy mit hazudjak. Így volt. Így
2662# volt. És rájöttem. Kellett hozzá egy kis gógyi, de a bennem lévő székelynek szóltam, hogy "Te idefigyelj, most
2674# nagy baj van. Nem akarok rohamcsónak-parancsnok lenni. Csinálj valamit, mert kipurcanok." És akkor rájöttem,
2685# hogy a 16 év atlétika miatt kb. kétszer olyan vastag az achillesem, mint más normális embernek. Hát 200 kilóval
2697# félguggoltam. 100 kilóval folyamatosan szökdeltem. Hát milyen legyen az achillesem? Akkor arra gondoltam, egy
2708# olyan dolgot kell kitalálni, ami súlyosnak tűnik. Valami olyasmit, amivel kijutok a katonakórházba. Persze
2719# végigzongoráztam, eltöröm az ujjamat, tudjátok, egy csomó módszer volt, kanállal kell ütni a kezedet, akkor
2731# iszonyatosan bedagad, úgy tűnik, mintha eltört volna, elküldenek röntgenre, szóval egy csomó jó ötlet volt.
2742# Fölálltam, napiparancs olvasás volt, s akkor mondták hétfő reggel: "Pál honvéd, irányítva stb.." -"Pál honvéd
2753# jelentem, sajnos lábra se tudok állni." Ott volt a hadnagy, látom magam előtt az arcát, gúnyosan végigmért, s
2765# azt gondolta: "Jó, próbálkozzon csak, még rosszabb lesz neki, mikor koppan." S azt mondta: "Jól van, menjen föl
2776# az eü-re, a gyengélkedőre, aztán jelentse, hogy mi baja." Biztos volt benne, hogy sitty-sutty visszakerülök. S
2788# akkor én odasántikáltam, s azt mondom, hogy sajnos lábra se bírok állni. Az achillesem úgy be van gyulladva, én
2799# már csak tudom, hát sportoló vagyok, ez kész van. S akkor a katonaorvos megtapogatta, én üvöltöttem, azt mondja,
2811# ő ezért a felelősséget nem vállalja. Ugye ilyen előfelvételis gyerekek voltak ott, orvos nem volt ott, hát
2822# dehogy volt orvos, egy 19 éves kissrác, akit fölvettek az orvosi egyetemre. Azt mondta, katonakórház. Nem
2833# hangzik rosszul! Akkor mentőt kellett hívni, ugye nem bírok ráállni, a hétfői nap kezdett alakulni, kimentem,
2845# végigálltam a soromat, föl kellett feküdni, nyomja az orvos, az rendes orvos volt, nyomta az achillesem, én meg
2856# üvöltöttem. Hát csóválja a fejét. Most is a fülemben cseng az a szó, amit mondott: Hipertrofizált achilles. Ez
2868# már valami! Nem tudtam, mit jelent, de olyan jó volt a csengése. És akkor ott fekszem ezen a hideg fehér izén,
2879# mint te a nőgyógyásznál, s akkor azt mondja: "Be kell gipszelni." Ugye az achillesemmel még nem volt semmi baj,
2891# nem tudtam, hogy ez mit jelent. "Annyira csúnyán duzzadt, hogy idáig. Ezt már tovább erőltetni nem szabad." Most
2903# képzeljétek el, hétfőn este combtőig így. Na persze mentővel. A hadnagy ordított, tajtékzott. Kétnaponta
2914# feltelefonált a gyengélkedőre, hogy mikor veszik le ennek a rohadéknak, ennek az alávaló gazembernek a lábáról a
2926# gipszet, ennek a csalónak, ennek a semmiházinak. De hát nekem papírom volt, hipertrofizált achilles, ne is
2937# haragudjatok, az nem vicc. A ciki az volt benne, hogy közben én sportoló voltam, hát két hét... Két nap után
2948# ezek a combizmok kezdenek sorvadni, ha nem használjuk őket. Ezért mentem a vécébe. Az nehéz volt, guggolni ugye
2960# nem tudtam, mert egyben volt a lábam.
2964# 
2964# De azért így szökdeltem... Valamit csak ér! Nekem 2 hét múlva versenyem lesz! Kicsit aggódtam, hogy lebukom, hát
2975# képzeld el, rám nyitják a vécét, és azért idáig gipszben, azért kicsit necces lett volna... S akkor megkértem
2986# egy társamat, hogy hívja már föl anyukámat, hogy a látogatási időre hozzanak nekem egy jó spagettit. És akkor
2997# gipszes láb, spagetti... Két hétig volt ez rajtam, s az alatt sajnos már olyan bepótolhatatlan mennyiséget
3008# vettek a rohamcsónak-parancsnoki kiképzésen, már nem fértem be. Nem.
3015# Na. Most ezt mókásan elmondtam nektek, de számomra ez egy alapélmény arról, hogy milyen az, amikor nem megy. Nem
3027# megy. Az nem ment, és nem ment, és nem ment, és akárhányszor futottam neki, nem tudtam ugrani. Nem. Ez az
3037# alapélmény azt a tapasztalást erősítette meg bennem, hogy legjobb, ha egy mély alázattal vagyok, merthogy van
3048# olyan, hogy nem megy. Hogy ilyen van. Mindegyikünknél. S néha meg sem tudjuk mondani, hogy miért megy, és miért
3060# nem. S van olyan, hogy nem megy. Ezt azonban a kivezető út szempontjából mondtam. A probléma ott van, ha valaki
3071# nem fogadja el, hogy néha nem megy. Akkor az illető bele fog pusztulni. belepusztul. Van egy gyönyörű mondás,
3082# hű, de szíven ütött, mikor hallottam először. Így szól: "Nagyon fontos, hogy tudjunk az igazságért meghalni. Na
3094# de nem minden igazságért."
3096# Következő. Képes vagyok az egyediség és az egyetemesség átélésére is. Tudom magam nagyon egyedinek látni, és egy
3108# egyetemes valaminek a részeként is. Sokszor beszéltünk róla.
3114# Személyes és közösségi életet is élek. Ez nekem nagyon fontos. Az nagyon egyoldalú, ha valaki csak ilyen vagy
3125# csak olyan életet él. Ma a közösségi életvitelnek vannak nagyon nagy nehézségei. Annál túlságosan is
3135# individualistábbak vagyunk, hogy az életünknek azt a rengeteg közösségi vonatkozását elég mélyen tudatosítsuk
3146# magunkban. Hogy a testünknek közösségi vonatkozásai vannak, hogy a szellemünknek, a lelkünknek közösségi
3157# vonatkozásai vannak. Nem tudunk úgy létezni, hogy a létezésünknek ne lenne közösségi vonatkozása. Hát, ha
3168# köhögsz, a kezedet odateszed a szád elé, mert a testednek közösségi vonatkozásai vannak. Mikor valaki önmagát
3179# úgy látja, hogy ez vagyok én, és nem látja, hogy a testével hogyan kapcsolódik másokhoz, és hogy tartozik
3190# másokhoz... De nem akarok ebbe most így nagyon belemenni, csak mondom.
3197# Aztán. Gazdag szerep-repertoárral rendelkezem, illetve fejlesztem a szerep-repertoáromat. Képes vagyok ilyen
3208# szerepben is lenni, meg olyanban is, meg amolyanban is. Legszebb, amikor többféle férfi is tudok lenni, meg
3219# többféle nő. Ha egy férfi is tud nőies vonásokat magában ápolni, az nagyon szép, s fordítva is. Mikor ki vagyunk
3230# békülve a magunk nőies vonásaival. A serdülőket rettenetesen izgatja ez a téma. Nagyon. Állandóan ez a témánk,
3242# hogy mi a különbség a férfi meg a nő között. Szoktam nekik mondani, hogy rá köll nézni! De azért ennél kicsit
3253# árnyaltabb ez. És hogy micsoda rettenetes félelem van, ha egy fiú kezdi fölismerni, hogy benne nőiesnek mondott
3264# vonások is rejlenek, hogy azt hogy illik szégyellni! Vagy egy nő, mikor... Hát van ott egy kedves nő, hát az
3275# olyan drága, amikor előjön az, hogy egy nőben férfias vonások, már belepirul. Ó, hát akkor vele valami baj van.
3286# Elfogadom az egymásnak ellentmondó tulajdonságaimat is annak mélységeivel együtt. Mondanék egy példát. Jött
3297# valaki, s a következőt mondja: "Én szentségi házasságban élek, Igen ám, de szerelemre gyúltam valaki iránt. A
3309# férjem... ez a másik..." Ezzel leírtam a helyzetet. S akkor a következő mondatot mondja: "Tudod, azért jöttem
3320# el, mert van itt egy konfliktus. A személyes boldogságom, a szerelem, a beteljesedés ütközik az egyház
3330# törvényével. Ez szörnyű! Mit lehet csinálni?" Hallottátok, mit mondott? Hogyan áltatja magát? A következőt
3341# kérdeztem. "Ó, értem. Tehát mindenképpen van itt egy konfliktus, különben nyilván nem is jöttél volna el. Az a
3352# kérdésem, hogy valójában így szól-e a konfliktus, vagy másképpen. Nem lehetséges-e az, hogyha az egyház
3363# hideg-rideg külső törvénye meg a te mély szerelmed és boldogságod, és kiteljesedésed és minden ütközik
3373# egymással, akkor nem lennél itt? Már régen tudnád, mit kéne csinálni." Hm. El tudom mondani gyorsan, hogy hova
3384# jutottunk el. A vágy, a szerelem, a beteljesedés, a boldogság ütközik egy kikerülhetetlen, mély, belső erkölcsi
3396# érzékkel. Egy összetartozással a férjemmel. Azzal ütközik. Ha a dilemmát sikerül pontosan megfogalmazni, akkor
3407# el tudunk kezdeni klasszul szenvedni. Akkor telnek a napok. De akkor van értelme. Különben ha a valódi dilemmát
3418# elütjük valami ilyen szólamszerű mondattal - "az egyház törvénye.." Jól fölemeljük ezt, meg nem látjuk magunkban
3430# a gyökereit, a másikat meg jó mélyen, a mély szerelem, a mély boldogság. Kint meg az egyháznak a nevetséges
3441# törvénye, mit tudnak a papok! Nekem mindegy, hogy ő ezt most hogy csinálja, értsétek jól, a nehézsége neki lesz.
3452# Mert ő tematizálhatja így a problémáját, csakhogy nem ez a problémája. Hanem az, hogy a férjével van egy
3463# összetartozása, ha teszik, ha nem. És hogy van a léleknek egy nagyon mély erkölcsi jellege, ha akarjuk, ha nem,
3474# akkor is van neki. És ez valóban ütközik ott és akkor azzal, hogy ő a szerelmével lehetne boldog, vagy úgy
3485# gondolja, és ez nagyon mélyen átjárja, s talán sose lenne olyan boldog, s az a pasi sokkal jobb lenne neki most,
3497# mint a férje... Minden további nélkül el tudjuk fogadni. Oké ez? Mert ha a dilemmát nem jól - nem azt mondom,
3508# hogy tisztességtelenül, tisztességes volt ő, csak egy kicsit manipulálta ezt a témát. Ha a dilemmát a legmélyén
3519# ragadjuk meg, akkor annak valami nagyon szép föloldása, vagy valami spirituális válasz meg tud érkezni. Ha így
3530# oldjuk föl, ja... Akkor bele kell menni, akkor megcsaltam, akkor két évig vagyok boldog, s utána valami elkezd
3542# belül fölemészteni. Akkor megint, akkor azt megint nem mondom ki teljesen... Értitek? Tehát ezeket a mély
3552# ellentmondásokat próbáljuk a valódi mélységükben föltárni és kimondani. És utána: "Jöjj, Szentlélek Úristen.."
3564# Legyen valami. Mert az én eljutott a határáig. Egy ilyenben szerintem eljut a határáig. Ezért aztán kívülről
3575# ugyan mit lehet mondani? Az egyház törvényét el lehet mondani, ahhoz nem kell nagy ész...
3584# Igen. Mélyen elfogadom azt, ami természetes. A sikert és a kudarcot, a győzelmet és a vereséget, egészséget és
3595# betegséget, születést és halált, jó- és balsorsot, boldogságot és szenvedést. Mélyen elfogadom mindazt, ami
3606# természetes. Sok szót ejtettünk arról, hogy milyen sokan az istenkapcsolatukban Istent arra kérik, hogy mentse
3617# meg őket valamitől, ami természetes. Nem tudom, hogy Istent érdemes-e olyasmire kérni, hogy mentsen meg minket
3628# valamitől, ami az emberi életnek része és természetes. Persze, hogy lehet kérni. Nagyon jó, ha tebenned az van,
3640# hát kérjed. Egy pont után, ahogy kéred, és kéred, és kéred, rájöhetsz arra, hogy ja! Ez is az emberi élet része.
3651# Utána el lehet fogadni. Olyan döbbenetesen méltatlan tud emberek arca lenni, olyan, mintha a sors külön ővele
3662# macerálna ki. Ugye, ez csak őneki, az életnek valami olyan ellenséges indulata nyilatkozik meg pont vele
3673# szemben... Egy babuci.
3675# Mondom tovább. Képes vagyok a részesedésre. Vannak olyan dolgok, amiket csak akkor kapok meg, ha átadom magamat
3687# nekik. Vannak olyan dolgok az életben, amelyeket csak akkor kapok meg, ha én adom magam át nekik, nem pedig én
3698# akarom kézbe venni.
3700# Következő. Ezért aztán képes vagyok magamat az odaadásban, önátadásban is megélni. Ez nagyon szép. megélni
3711# MAGAMAT az önátadásban.
3713# Következő. Úgy valósítom meg magam, hogy közben nem ártok a kapcsolataimnak. Ez ma egy nagyon széleskörű
3724# valamicsoda. Tehát hogy a kapcsolatra egyáltalán nem vagyunk tekintettel, de meg akarjuk valósítani magunkat.
3735# Akkor miért csodálkozunk, hogy a kapcsolataink tönkremennek? Ha azt akarom, hogy megvalósítsam magam, hát hozzá
3746# kéne tenni, hogy úgy, hogy a kapcsolataim is gazdagodjanak, meg én is. Ez két külön projekt. Ha csak arra
3757# figyelek, hogy én megvalósítsam magam, abba a kapcsolataim vagy tönkremennek, vagy nem. De nincs rajta mit
3768# csodálkozni. Ezt csak azért mondom, mert mintha a legtöbb embernek ez a nagyon egyszerű kijelentés nem volna a
3779# fejében. Nagyon sokféleképpen megvalósíthatjuk magunkat. Mondjuk, ha én házas ember vagyok, akkor ezt olyan
3790# módon teszem, hogy ez a kapcsolatomat gazdagítsa, s ne tegye tönkre. Ezért lemondok azokról az önmegvalósítási
3801# lehetőségekről, amelyekben meg tudnám magamat valósítani valahogy, csak tönkremenne bele a kapcsolat. Így látom,
3813# ilyen nagyon egyszerűen. Ez azt is jelenti, hogy egy valódi kapcsolatnak föltétele az, hogy képes vagyok saját
3824# magamnál lenni, képes vagyok nálad is lenni, meg képes vagyok a kapcsolatnál is lenni. Képes vagyok mind a
3835# háromért dolgozni. Érted is, magamért is, meg a kapcsolatért is. Mind a háromért. Különben a rendszer nem
3845# működik. Naná, hogy összeveszünk egymással, vagy boldogtalanok vagyunk. Magamért, teérted, kapcsolatért. S ezt
3857# egészítsük ki a kontextussal. Mert néha magamért, teérted, a kapcsolatért, s azért a közegért, amiben ez a három
3868# van. Ugye ezt a négy tényezőt kellene minden egyes kapcsolatnál komolyan venni. Én, te, kapcsolat, kontextus,
3879# amiben mindez zajlik.
3882# Képes vagyok az önérvényesítésre, de az odaadásra is. Van-e olyan élményetek, hogy egy igazi 'mi-élményhez',
3893# hogy MI, úgy tudunk eljutni, hogy nekem is van egy elképzelésem, neked is van egy elképzelésed, ezeket elég jól
3904# meg tudjuk mondani, s elég jól el tudjuk őket engedni. Van-e olyan megoldásról tapasztalatotok, hogy nem az
3915# történt, amit én akartam, nem az, amit te, hanem én is akartam valamit, te is akartál valamit, mind a ketten
3926# elengedtük, s egyszer csak lett egy harmadik. Ez a MI-nek a tapasztalata. Rettenetes korlátai vannak annak,
3937# mikor azt gondolom, hogy egy kapcsolat úgy fejlődik, hogy bebetonozom magam, s állítom, hogy ez a jó. S a másik
3948# is, s akkor tézis, antitézis, szintézis-szerűen majd valami szép ki fog belőle jönni. Hát én ezt kicsit se
3959# látom. Ebből milyen szépség jönne ki? Semmi. Háború. Egyre erősebb fegyvereket veszünk magunkhoz. Van egy
3970# elképzelésem, neked is, s ezeket el tudjuk engedni azért, hogy valami közös elképzeléshez el tudjunk jutni. Ezek
3981# az életnek olyan gyönyörű, varázslatos pillanatai. Hát nem a harcból jön ki a mi-élmény. Nem azt mondom, néha
3992# harcolni kell egy kicsit, hogy megérezd, hogy van erőd. Aztán nevesd ki magad, vagy valami. Közösségek szoktak
4004# emiatt széthullani.
4006# Szokták mondani, hogy ez a magyar betegség, hogy két magyar három pártot alakít. Ugye, hogy ez jellemző ránk?
4017# Ténylegesen így van, aztán egy közösség meg pláne képtelen úgy működni, hogy emberek kőkeményen állítják, hogy
4028# mi a jó. Ebből mi tudna kijönni?
4031# Merek elfogadni, gyászolni, mert a gyászmunka, hogy elsirassak újból és újból dolgokat, a fejlődésnek föltétele.
4043# Különben nem lehet fejlődni. Valami régit mindig el kell engedni, különben nem tudunk továbbmenni.
4053# A szabadság és a mély kapcsolataim együtt tudnak járni. Vagyis a szabadságnak következményei vannak. Szeretnénk
4064# olyan szabadságban hinni, ami nem jár semmilyen következménnyel. De a szabadságnak következményei vannak, nagyon
4076# komoly következményei. Ebbe nem megyek bele, hát ezeket értitek.
4082# Elfogadom az árnyékomat, fölfedezem és elfogadom a korlátaimat. Azt mondta ez a sejtbiológus, emlékeztek, hogy
4093# rengeteg sorscsapás ért az életben, megtanultam az életet derűs pesszimizmussal látni. Mit szóltok? A gyöngéd
4105# barbárok derűs pesszimizmusával élni az élhetetlen életet. Szép. Ez a derűs pesszimizmus ez nagyon...
4115# zseniálisan kifejez valamit! A pesszimizmus azt: meggyötörte őt az élet. Meggyötörte. A derűs: hogy ennek
4126# ellenére képes a fejlődésre. Képes nemcsak a meggyötört valamicsodájából kifelé nézni.
4134# Egy perc. Jaj, most kéne vagy egy gyerekes, vagy egy kutyás történet. Jaj, gyorsan, gyorsan... Most már macskás
4146# is jó, mert most már nagyon... Inkább mondok még egy pontot.
4152# Szembesülök és elfogadom, hogy az ideáljaim és a jelen realitása közt általában különbség van. Ezt tudatosítom
4163# és elfogadom, hogy ez már csak így van.
4167# Na, jó. Akkor még néhány pont vár ránk. most elindultunk s most már a lélektani szempontokat sorolgatjuk.
4178# Nagyon köszönöm a figyelmeteket. Akar-e valaki fontosat hirdetni?

Lejegyezte: H. E.