panorámakép

2008.11.25.

A pálferi wikiből

Aki negatív anyakomplexussal rendelkezik, az fogékony az előző előadásban felsorolt értékekre. Ha a kereszténységbe érkezik vagy beleszületik, úgy fest neki, hogy a kereszténység épp őneki való: felmagasztosulnak olyan értékek, amit amúgy is ismer. Csak ezt csapdába csalja: megerősítését adja ezeknek az értékeknek, de arra nem derül fény, hogy miért fogékony ezekre az értékekre, és lehet, hogy csak rosszabb lesz. Mint a kommunista szombat: még akkor is dolgoztak, illetve akkor is hiányt termeltek, jobb lett volna, ha legalább szombaton nem dolgoztak volna. Nem azzal van a baj, hogy nem elég önzetlen, hanem hogy a komplexusában él, és abból ez jön ki.

A komplexusaink vallási nyelven is tudnak beszélni. Ezért nehéz őket lebuktatni. Szép beszédet tudnak tartani az "önmagam megvetésétől", valójában ezeknek semmi közük a kereszténységhez. A bűntudat köré épül a vallásosság, elkezd folytonos bűn elleni küzdelemmé fokozódni, az ösztönök és a bűntudat pedig összekapcsolódik: a vágyaink elkezdenek negatív színben feltűnni. Mintha jó megoldás lenne a főcsapot elzárni, de ekkor az életerők (a vitalitás) kezd elfogyni. A lelkiismeret-vizsgálat is deformálódik: aprólékos vizsgálata annak, hogy hol sejlik fel valamilyen bűn-kezdemény. És mindig felsejlik. Az erkölcs ennyi: olyat teszek-e, ami jó neked is. Ez a társas együttélésből következik. A lelkiismeret-vizsgálat pedig erre vonatkozik: olyat tettem-e, ami jó neked, vagy nem. A divatos szó: "kapcsolati nehézségeink" vannak. Pedig lehet, hogy az önzésünk (lélektani nehézség) van mögötte. Inkább elmegyünk egy kommunikációs tréningre, és megtanulunk olyan kommunikálni, ami mögött nem vagyunk. MEgértő figyelem, csak épp nem értelek meg. (Az előadás inkább a keresztény hátterűeknek szól, a többieknek más kellene.) Az ösztönöket, a vágyakat összekötöttük a bűnnel, ezért a lelkiismeret-vizsgálatunk mindig talál valami "bűnt", és ezzel megerősödik a neurotikus bűntudatunk.

A szexualitással kapcsolatban pedig nincs nyílt beszéd, de van moralizáló szemlélet. A moralizálás mindig csak a törvényig vezet vissza (rendes ember ilyet nem tesz), a morál pedig az emberig (ha ilyet teszek, azt megsínyli a párkapcsolatom). Isten is néha csak a törvényt helyettesíti, szentesíti. A gyanakvó bűntudat elsivárítja az érzelmi életet, az akaraterőt, a kezdeményező készséget.

Kulturálisan ezt jól meg lehet erősíteni. A második világháború előtt Németországban az anyáknak tilos volt megpuszilni, fölvenni, dajkálni a gyermeküket. Azért, hogy legyen neki negatív anyakomplexusa, ne alakulhasson ki kötödés, biztonságérzet, szabadság. Ezért van a németekről olyan képünk, amilyen. Magyarországon ugyanez volt. A magyar anya dolgozik, és a szocializmus van annyira "fejlett", hogy az anya mehet vissza a gyárba dolgozni, mert a gyermek a bölcsődében "mindent megkap, amire szüksége van". Van egy olyan nemzedék, amelyik így nőtt fel. Így sérültek meg a szüleink egy diktatúra alatt. Eredetileg negatív anyakomplexusú "gyárak" alakultak ki. És akik ezt kitalálták, tudták ezt. A támadás a lélek mélyét érinti, és olyan felnőttek alakulnak, amelyeket könnyű az orruknál fogva vezetni.

Az ösztön gyanússá, a bűn forrásává válik. Az életet tilos élvezni. A mai kor felfogásában dupla csavar van:

  • azt mondjuk, hogy már kinőttünk abból, hogy az életet nem lehet élvezni, mert mi élvezzük az életet. Közben pedig az orrunknál fogva vezetnek, mert annak vannak személyiségbéli alapjai, hogy ember tudja az életet élvezni. A teljesítményorientáltság már gyerekkorban megjelenik. Óvodai felvételi, különórák, felvételi, érettségi, felvételi, utána zh-ról zh-ra élünk. Utána állásinterjú. Utána: kell találni egy pasit/nőt (ez is feladat lett), mikor lesz a házasság, mikor lesznek gyerekek. Egészen embertelen. Ellehetetlenült az élet. Nőknek: család, szépség, sport, egyetem, jó állás, férj, kapcsolatok... lehet ezt bírni? Egy nő manapság olyasmit vár magától, amit nem tud megtenni. Annyi mindent akar beletenni az életébe, amit nem lehet beletenni. Ezért megnövekedett az elvárás a férfi felé, de a férfi meg ezt nem bírja.

Este a férfi már csak pihenni akar, miután lelőtte a mamutot. Persze a felsége miatt veszi a fáradtságot, de ezt alapból nem bírja. És a nő részéről is jogos, hogy este bátorítást szeretne a férjétől, mikor ő is végigcsinálta az egész napot. A nő vérnyomása, pulzusa a konfliktus során nem megy fel, míg a férfié igen, mert evolúciósan ez volt előnyös. Ezért mielőbb meg akarja oldani. De a nő nem megoldást akar, hanem megbeszélni a problémát, és a férfi 2 órán keresztül feszült állapotban van. Mindenkinek igaza van. A nagy család, a támogatás is hiányzik. Egy embertelen, teljesíthetetlen helyzetbe kerültek a nők és a férfiak is.

  • pénzért veszünk élvezetet. Ha valakinek lenne egy egészséges személyisége, megfelelő anya- és apakapcsolattal, akkor tudná élvezni a kifli csücskét. Olyan felnőtteké leszünk, akik nem tudják élvezni az életet, és elhitetik velünk, hogy az élvezeteket pénzért kell megvenni. De közben nem vagyunk alkalmasak az élet élvezetére. Azért dolgozunk, hogy legyen pénzünk, hogy tudjunk élvezetet venni, de nem tanuljuk meg élvezni az életet.

És a vezetőink sem boldogok. Azért kell a hatalom, mert azt gondolja, hogy azon keresztül jut valamihez. Pénzért veszünk élvezetet - ez abszurdum. Az élet élvezetéhez nem kell pénz. A pénz csak arra kell, hogy ennivalót és ruhát vegyünk. Élvezeteket és érzéseket veszünk. Egy olyan nőnek, aki jóban van a testével, és meztelenül is szépnek látja magát, nem kell 2 naponta új ruhákat vásárolnia, hogy szépnek lássa magát.

Pöttyös mise: mi nem kell ahhoz, hogy jót tudjunk tenni? Pénz, játékok, és végig sorolnak mindent, amiről azt gondoljuk, hogy szükségük van rá.

Ha az édesanyák otthon maradnának, és puszilgatnák a gyermeküket, az nagy áldást jelentene a következő nemzedéknek. De ha elégedetlen, karriert is szeretne. A kultúrkereszténység, miközben a halál feletti diadalt hirdeti, az életet értékeli le. A szeretet hirdetése fölött önmagunk megvetése áll.

Nietzsche idézet. Nietzsche nem is a kereszténységet támadta, hanem azt, amit tapasztalt. Csak mi is elhittük, hogy a kereszténységet támadta, és mi magunkra vettük. Ezt azt jelenti, hogy mi magunk is elhittük, hogy a kereszténység tényleg ez. Egyszerűen csak félre kellett volna állni a támadás elől. Dél-Amerikában "keresztény fundamentalista" csapatok harcolnak, öldösnek. Nyilván nem lehetnek keresztények, hiszen a kereszténységbe ez nem fér bele, semmi köze hozzá. Csak mert ezt mondták magukra? Mitől lenne Krisztusi?

Az ösztönök befeketítése a passzív erények (lemondás, alázat, engedelmesség) felmagasztalásához vezet, amik nagyon értékesek, de ha ezért a kreativitást, a spontaneitást, az ötleteket, az örömöt kell feláldozni, az nem keresztényi. A vágyak a hitet kezdik kioltani, pedig azért kezdtünk bele, hogy hívők legyünk. Így eljutunk a perfekcionizmusig. Fontos kitétel: halandóak és esendőek vagyunk, de ez nem egyenlő azzal, hogy bűnösök, rosszak vagyunk, kárhozatot érdemlünk! És itt vége a bizalomnak, a hitnek. Pedig az esendőségünk egy Istenben való bizalomhoz vezethetne. Olyan dolgok ellen küzdünk, amik ellen sosem győzhetünk. A negatív anyakomplexusú ember tökéletes akar lenni, hogy az életét igazolja. De nem tud tökéletes lenni. Pál apostol: a törvény egy valamire volt jó: bebizonyította, hogy nem tudjuk megtartani. Olyan elvárásaink vannak magunkkal szemben, amit nem tudunk teljesíteni. Ebben a rendszerben már nincs bizalom.


(Elöl a másodpercek számát láthatod - így egy megfelelő médialejátszóval rá tudsz pozícionálni a kívánt részre.)

20081125 ¤
0000# Most nekem túl sok terem van - már megszoktam, hogy amolyan barlanglakóként
0008# vagyok itt... Tehát ide nyugodtan lehet ülni. Én majd itt ülök, meg mászkálok.
0017# Arról kezdtünk el beszélni (hogy egy rövid ismétlés után vissza tudjunk jutni
0025# oda, ahol valójában tartunk), hogy megnéztük: mit mondhatunk el egy olyan
0034# férfiról, akinek eredetileg negatív anyakomplexusa van. Miután ezt igyekeztünk leírni, akkor utána egy
0042# csavarral "spiritualitás alulnézetből" következett. Megnéztük azokat a klasszikus,
0060# a (kultúr)kereszténységünkben (is) meglévő értékeket és erényeket:
0068# monogámia, kitartás, megbízhatóság, becsületesség, figyelem, érzékenység
0077# másokra, szolgálatkészség, bűntudat, bűnbánatra való fogékonyság, jámborság,
0085# engedelmesség, egyszerűség, szegénység, szexuális kontroll (komoly értékek) --
0094# akinek eredetileg negatív anyakomplexusa van, ő magzati, csecsemő, gyerekkorától 
0102# hozza az ezekre az értékekre
0111# való fogékonyságát, érzékenységét. Amikor először találkozik a kereszténységgel
0120# (vagy beleszületik), akkor úgy fest neki, hogy a kereszténység éppen őneki való!
0128# Hát ez remek dolog!
0120# Fölmagasztosul sok olyan érték, ami az ő számára egyébként is élhető,
0128# elérhető, járható (egy aszketikus stb.). Csakhogy aztán ez őt csapdába is csalja.
0137# Miközben egy nagyon erős kulturális, szociális, szakrális, teológiai megerősítését
0145# adja ezeknek az értékeknek, erényeknek, tulajdonságoknak, aközben egyáltalán nem
0154# derül fény arra a tényre, hogy miért alkalmas ő egyáltalán ezekre az értékekre
0162# és erényekre? És ezért ő még jobban belelendül, még jobban rátesz egy lapáttal,
0171# (mint az átkos diktatúrában a kommunista szombat). Mi lett a következménye? 
0180# A kommunista szombat következtében még több hiányt termeltünk.
0188# Sokkal jobban járt volna a vállalat, ha legalább szombaton nem dolgozik. Legalább
0197# akkor ne csinálta volna azt! De még ráhúzott, még rosszabb lett. Így jár nagyon
0205# sok ember, aki nem lát rá arra, hogy tulajdonképpen ezeknek mi a háttere az ő
0214# életében. Aki nem akar rálátni, neki nem muszáj! Dehogy akarok én fölébreszteni
0222# valakit, aki aludni akar! Mondjuk neki eredetileg negatív anyakomplexusa van,
0231# éppen mondjuk a kereszténységben legalább valami kapaszkodót talál!
0240# Ott legalább az, hogy ő egyébként boldogtalan, és azt gondolja, hogy
0240# nem lehet őt szeretni, és, és...
0248# akkor a kereszténységbe legalább bele tud kapaszkodni, és azt tudja mondani,
0257# hogy jaj, jól van, itt legalább azért valami jön, itt legalább egy kicsit
0265# értékelnek. Legalább vmi elismerést kapok. Dehogy akarom tőle ezt a kapaszkodót
0274# elvenni... Ezt a szőranyát. Szőristent. Nincs valódi anya, jó lesz a szőranya is.
0282# Nincs valódi Isten, nem baj, jó lesz a szőristen is. A lényeg, hogy az ember
0291# bele tud kapaszkodni. Mindig nagyon nagy kérdés, hogy ha valaki abban van, hogy
0300# "jaj de jó, van mibe kapaszkodni!" - hát én le nem szedem a kezét onnan.
0308# Hát kapaszkodj! De ha már nem csak kapaszkodsz, hanem kinyitottad a szemed, és
0317# azd mondod, hogy "jé! ez szőranya!" - na, akkor beszélek hozzád.
0300# Különben nem - különben kapaszkodj! Örülök, hogy nem estél a földre.
0308# Ezért természetesen egyáltalán nem kell ezeknek az erényeknek a hátterét
0317# megvilágítani. Miért kéne? Valaki mondhatja azt, hogy köszöni szépen, ő az
0325# életében ott tart, úgy van, hogy ő nagyon örül annak, hogy ő képes
0334# erre-arra-amarra. Képes szolgáló szeretettel élni, képes lemondani, képes
0342# önzetlennek lenni, őt hagyják békén. Mondja ezt, akkor.
0351# Mindenki el tudja dönteni, hogy ő mire képes, mire alkalmas.
0360# Valaki nagyon felháborodottan mondta néhány napja: egy kicsit szeretnék már olyan
0368# sérült lenni, mint amilyen vagyok! De akkor ne jöjjön erre az előadásra...
0377# Meg nem akarom változtatni azt, aki úgy sérült, ahogy az neki éppen jó.
0360# Tudom, hogy sérült vagyok, de most semmi kedvem dolgozni magamon...
0368# Hát akkor ne dolgozz magadon! Akkor egy kicsit próbáld élvezni az életet! Nem?
0377# Úgyse megy... tehát... :-) Na, szóval... aki nem akarja, hogy a hátterét megnézzük,
0385# az ne nézze meg. Aki meg akarja, az meg nézze meg. Csak akkor tudni kell, hogy
0394# a helyzet rosszabb lesz. Minden fejlődés úgy szokott kezdődni, hogy a helyzet
0402# rosszabb lesz, mint volt. Naná, mert valaminek el kell tűnnie, ami addig legalább
0411# volt. Itt is így van. Nem az vezetett engem tehát, hogy a kereszténységet, a
0420# legszentebb erényeinket kritika alá vonjam, bemocskoljam - hanem, hogy valaki, aki
0428# nem érti, hogy ő már annyira összeszedte magát, már annyira akarja, hogy ez jó
0437# legyen, és még mindig nem jön ki belőle az, ami neki jó lenne. Hát ezért beszélek.
0420# Hogy ő akkor láthassa, hogy hol van a baj. Hogy nem azzal van a baj,
0428# hogy nem elég önzetlen, nem azzal... hanem, hogy a komplexusában/ból él, és abból
0437# csak ez tud kijönni.
0445# Belekezdtünk, hogy nézzük meg ennek a spiritualitásra gyakorolt hatását.
0454# Ha egy kicsit (nem nagyon) sarkosak vagyunk, akkor egy eredetileg negatív anyakomplexusnak milyen hatása
0462# van egy egész vallásgyakorlat, hitélet, és nagyon sajátos értelemben nevezhető
0471# "spiritualitásra" nézve. Fogjuk majd látni, hogy ennek a kereszténységhez, a
0480# krisztusisághoz semmi köze nincs... de nagyon sok köze van a komplexushoz.
0480# A probléma itt egy újabb megnevezést nyer. A komplexusaink vallási nyelven
0488# is tudnak beszélni. Természetesen. Ezért nehéz őket lebuktatni. Gyönyörű vallási
0497# beszédet tudnak tartani a komplexusaink! Önmagunk megvetéséről... Valójában ezek
0505# lélektani sérültségeket tükröznek, és semmi közük a kereszténységhez.
0514# Csak vallási nyelven szólnak.
0522# Volt: a bűntudat körül kezd el csoportosulni a lelki élet, a vallásos gyakorlat,
0531# és szüntelen küzdelemmé kezd fokozódni a bűn(ök) ellen. Az ösztönök és a bűntudat
0540# pedig összekapcsolódnak egymással.
0540# Ezért aztán a természetes emberi késztetéseink,
0548# vágyaink, meg mindenfélék, valahogy elkezdenek negatív színben föltűnni.
0557# Mert mintha minden onnan kezdődne, amiről később aztán azt tudjuk mondani, hogy
0565# "BUN!". Mintha jó megoldás lenne a főcsapot elzárni, mert akkor legalább sehol
0574# se lesz víz. A probléma azonban ez: ha a főcsapot zárom el, akkor már tényleg nem
0582# lesz sehol víz. Ez azt jelenti, hogy az életerők, a vitalitás kezd(enek) elfogyni.
0591# S akkor a lelkiismeret, ami egy jó dolog, az emberben természetétől fogva 
0600# adottságként ott van. S ekkor a lelkiismeret(vizsgálat) kezd hallatlan
0610# módon deformálódni. (Volt-e szó erről? ... Nem lettem okosabb, de jó: együtt
0620# vagyunk, együtt süllyedünk el a tenger fenekére.) Az, ami egy egészséges dolog
0630# lenne: a lelkiismeret-vizsgálat; megnézzük magunkat erkölcsi szempontból is...
0640# Jött hozzám valaki néhány nappal ezelőtt. "Feri, évek óta hallgatom az előadásaidat.
0650# Teljesen fölszabadultam. Kezdem jól érezni magam. Lett azonban egy
0660# nagyon nagy bajom. Most meg a bűneimet nem látom... Hú, Feri... itt valami
0668# nagy baj lett." Ugye, itt valami a saját szabadság, felelősség terén elindult.
0677# Eddig vergődött egy neurotikus bűntudatban: kívülről vezéreltség; megmondták,
0685# mi bűn, mi nem bűn, jól beleégett... Ettől fölszabadult, de ennek mi lett a
0694# következménye? Ha Mózes nem hozza le azt a két kőtáblát, morál akkor is van!
0702# Mindenki agyontaposhatja a két kőtáblát, fújolhat Mózesre, panaszkodhat Ábrahámra
0711# és az összes prófétára, attól még erkölcs van! Mert itt van bent!! Hmm...
0720# Nekem biztos, de... Mindenkinek!
0730# Mi történik? A lelkiismeret nem "egy jó eligazítást ad", hanem egy roppant kritikus,
0740# mütyürgetős, nagyítós... mikroszkopizáló detektálása annak, hogy hol sejlik föl
0750# valami BUNKEZDEMÉNY?!? És mindig sejlik... mert az olyan.
0760# Miért is sejlik mindig föl? Hát azért, mert közben még (szervusz, Péter; Heléna,
0770# téged is köszöntlek...
0780#  Péternek nagyon ízlett a linzer. Mondta nekem utána.
0792# Mert az ő ízlelőbimbói nem deformálódtak egy eredetileg negatív anyakomplexus által! :-) O tudja élvezni
0804# a linzert! Mindenesetre ez azt mondja: "lekvár" -- linzer nélkül. Nagyon köszönöm.
0816# Ebben a linzer éppen megfelelő arányban található. :-) És hát kitart két évig!)
0828# ...ahogy a tükörbe nézek. Ha lesz 3. világháború, akkor ez engem
0840# biztosan sokáig életben tart. Tehát: valami, ami az utunkat nagyon egészségesen
0848# segítené. Hát az erkölcs honnan van, honnan pattan? Hát onnan, hogy az ember társas
0857# lény! Van közünk egymáshoz -- ebből néha az jön, hogy néha olyat teszek, ami nem jó
0865# neked, néha meg olyat, ami jó neked. Ez az erkölcs. Ilyen egyszerű. Ezen nincs
0874# különösebben mit ragozni. Aki erkölcs nélkül akar élni, az az emberi kapcsolatait
0882# tönkreteszi... A lelkiismeret-vizsgálat csak ennyi. Úgy élek, hogy jó az neked is?
0891# Úgy élek, hogy nem jó? Hát hogy is van ez? Ez a lelkiismeret-vizsgálat.
0900# Csak ezt nem szoktuk már így hívni. A mi kultúránkban állandóan "kapcsolati nehézségeink"
0908# vannak. Ugye, ez, hogy lelkiismeret-vizsgálat... ez egy avítt szó. Tele van
0917# penésszel. Nekünk inkább kapcsolati nehézségeink vannak. S hol ugrik a majom a vízbe?
0900# Amikor egy kapcsolati nehézség hátterében a te büdös önzésed van. S a pap azt
0908# mondaná: értem az összes kommunikációs nehézséged, meg minden, de ide figyelj:
0917# ha te nem vagy hajlandó azért a másikért valamit tenni, akkor halálod pillanatáig
0925# kapcsolati problémáid lesznek! De ugye ezt most nehezen halljuk. Inkább ragaszkodunk
0934# ahhoz, hogy "lélektani nehézségek gyötörnek!". Sokkal egyszerűbb elmenni egy kurzusra,
0942# és "kommunikációs technikákat" tanulni, mint belátni, hogy önző dög vagyok.
0951# Sokkal magasztosabb, nem? És akkor megtanulunk egy olyasmit kommunikálni, ami mögött
0960# nem vagyunk! "Megértő figyelem" -- csak éppen nem értelek meg.
0960# El lehet fedni a mostani, nagyon közkeletű lélektani micsodával azt, hogy
0968# bizonyos máshol lévő alapjaink hiányoznak, vagy sosem tekintünk rájuk. Ez azért
0977# nehéz nekem, mert nem tudom, kik vagytok. Én még onnan indultam (kályha), hogy
0985# főleg keresztény emberek vannak itt. Ezért mondom azt az oldalt, ami egy
0994# keresztény kultúrkörben kevésbé hangsúlyos. De azt gondolom, hogy sokan vagytok
1002# itt olyanok, akik egyáltalán nem vagytok azok... Nektek teljesen mást kéne mondanom.
1011# Ebben ez a nehéz. Dilemma: a kultúrkereszténység sajátos átvilágítása közben te
1020# mondhatod azt, hogy én nem vagyok keresztény, s csak bólogatsz, hogy ez az, ez az!
1028# De ez neked nem "jó". Sütkérezel abban, hogy "ezt mindig is tudtam!"
1020# "Ez az, na, végre valaki kimondja, hogy ilyen bénák ezek!" - ettől te nem jutsz
1028# előre egy kicsit se. Neked egy éven keresztül a morálról kéne beszélni. Legkomolyabban!
1037# Most ugye nézzük ezeket, hogy szexuális kontroll, meg jámborság -- aki úgy ül itt,
1045# hogy nem a keresztény világból jön, annak nem a fonákját kéne mondani, hanem a színét!
1054# De hát én csak egy vagyok. Lehet, hogy ezt radikálisan át kéne gondolnom, hogy kihez
1062# beszélek, csak én ezt akarom nektek mondani! Kedvesem, te ne örülj!... :-)
1071# Annak lehet megnézni a fonákját, aminek van színe! -- most már mindent elmondtam.
1080# Mit mondjak még? (Túl sok a terem a bizonytalanságra; nem ültetek ide)
1090# Ez azt jelenti, hogy elkezdjük koslatni és vizslatni mindazt, ami úgy sejlik föl,
1100# hogy bűn lehetne. Miért sejlik föl az, hogy mindig van valami ott a háttérben?!
1110# Mert hát hiszen a bűnt, a bűnösséget már belül régen összekötöttük a vágyakkal!
1120# Ösztönökkel! A belső indulati természetes késztetéseinkkel! Ezért naná, hogy
1130# mindig-mindig találunk okot, amitől megerősödik a neurotikus bűntudatunk.
1140# És a lelkiismeret-vizsgálatunk még kap öt lendületet arra, hogy ezt még jobban
1150# át kell gondolnunk... Nem koslattuk,
1140#  vizslattuk még át eléggé mindazt, ami bennünk van. A szexualitással kapcsolatban
1150# pedig nyílt beszéd nincsen. Ezekben a (és általában kultúrkeresztény) családokban
1160# nincs nyílt beszéd a szexualitásról. Egyrészt nincs róla beszéd, másrészt van egy
1170# moralizáló szemléletmód! Ez a probléma: különbség van a morál és a moralizálás között!
1180# Ez utóbbi mindig csak valami törvényig vezet vissza egy gondolkodásmódot.
1190# A morál egészen az emberig megy. Ez a nagy különbség.
1200# Ezért van olyan óriási nagy különbség aközött, amikor valaki moralizál,
1210# és mindig csak egy-egy törvény alapozza meg azt. "Rendes ember ilyet nem tesz!"
1220# Ez moralizálás. Ha azt mondom: "Ha ilyet teszek, sérülni fog a párkapcsolatom".
1230# Ez nem moralizálás, hanem feltártunk valamit, hogy egy cselekvésnek milyen
1240# következménye van. Ezért pl. a papi beszédben le kellene szoknunk MINDEN
1250# moralizálásról. Az erkölcsöt nem a törvényig, a normáig érdemes visszavezetni,
1260# hanem az emberig! Mondhatnám szebben, hogy az Istenig, de az Isten sokszor csak
1270# egy olyan szó, ami a Törvényt helyettesíti. Ez rettenetes, mikor valaki ilyen
1280# szinonimaként használja Istent. Istent mondok, de az Istennek egyetlen
1260# funkciója van: ő szentesíti a Törvényt! Voltak olyan teológusok, akik az
1270# Isten szót nem hajlandók kiejteni a szájukon. Pl. "A Megnevezhetetlen".
1280# A zsidóságban pedig gyakorlat azt mondani: "a Név". A zsidó-keresztény párbeszédben
1290# kértek bennünket, katolikusokat is, hogy ne ejtsük ki az ószövetségi Isten nevét.
1300# Nem is nagyon szoktuk egyébként, de ebből tanulva érdemes lenne ezt a szót ... -
1310# Oké.
1320# A gyanakvó bűntudat elsivárosítja az érzelmi életet és elfojtja az akaraterőt.
1332# Kezdeményezési képességet, készségünket. Ismertem valakit, aki az önkielégítés
1344# ellen úgy védekezett, hogy éjszaka a jobb kezét odakötötte az ágyhoz. Megrázó.
1356# Így-így! 21. század! Ahhh. Ez aztán a neurotikus bűntudat. Ismeritek azt a viccet?
1368# Azért álltam itt meg. Két férfi találkozik.  Te, buktál már le az ajtó mögött maszturbálás
1380# közben? Te, nem, nem... Másik: Ugye, milyen jó hely?
1388# Óó. Kulturálisan roppant mód megerősíthetjük az eredetileg negatív anyakomplexus által egyébként
1397# is fogékony embert arra, hogy ez még jobban elmélyüljön benne. Egy filmet láttam
1405# nem olyan régen, hogy a III. Birodalomban olyan könyvek jelentek meg az anyáknak,
1414# hogy hogyan neveljék gyermekeiket; természetesen illusztráció is volt.
1422# A propagandagépezet nagyon jól működött, Goebbels-szel az élén. Megmutatta,
1431# ahogy egy édesanya puszilja a gyermekét. Ez át volt húzva,
1440# és oda volt írva, hogy "TILOS!". A III. Birodalomban kiépítették a
1450# csecsemőgondozónő szolgálatot. Ment a propagandista, és elmondta az anyának, hogy
1460# mit nem szabad csinálni. A gyereket nem szabad fölvenni, puszilgatni, dajkálni,
1470# magához szorítani... Tilos. Így kezdtek el egy nemzedéket nevelni.
1480# Mi van a hátterében: legyen neki eredetileg negatív anyakomplexusa! Sokkal okosabbak voltak, mint azt
1490# gondolnánk. Ebből a szempontból is. Pontosan tudták már, a 30-as évek végén,
1500#  hiszen a lélektan már évtizedekkel azelőtt leírta, ami itt érdekes,
1510# annak az alapjait: hogy ne alakulhasson ki kötődés.
1520# Ha a III. Birodalom nem annyi ideig van, hanem mondjuk 30-40 évig, akkor ... hát...
1530# Miért van az, hogy a német emberről azt mondjuk (rasszista vagyok?)... be sem
1540# fejezem a mondatot. Hát itt fölnőtt egy nemzedék, akik a 30-as, 40-es években
1550# születtek... Tíz-tizenöt év. Ezek ma fölnőtt emberek. Naná, hogy van egy csomó
1560# kötődési zavaruk. És közben pedig éppen Németországban mennyire virágzik a
1570# mindenféle deviancia.
1560# Pedig ez ennek csak az árnyéka. És mi volt Magyarországon?!
1570# Hát ugyanez... Tilos a csecsemőt dajkálni, dédelgetni.
1580# Mit mondtak a náci Németországbban? "Majomszeretet" = megpuszilni saját
1590# gyerekedet. Tilos fölvenni, mert nem lesz elég edzett német. Katasztrófa.
1600# Magyarországon ugyanezt látjuk. Ment a diktatúra nevelési agymosása. Ugyanez volt
1610# benne. Mit találtak ki nektek/nekünk? A magyar anya dolgozik. Ez ugyanaz.
1620# Megszüli gyermekét. Utána pedig, a szocializmus van annyira fejlett, hogy az anyának
1630# nem kell 
1620# otthon lennie! Hanem megy, és a gyárban dolgozik, és a szocializmus védőhálója
1630# a gyermeket olyan bölcsődei ellátórendszerben helyezi el, ahol mindent megkap,
1640# amire szüksége van! Propaganda film: a magyar anya ebédidőben odaszalad gyermekéhez,
1650# hogy megszoptassa. Ez azt jelenti, hogy itt ül egy olyan nemzedék, aki így nőtt föl.
1660# És ez nemcsak az ötvenes években volt (teszem hozzá). Mutatja a film: jön a magyar
1670# anya (esztergályos vagy traktoros), leszáll, trágyás kezét megmossa, megy,
1680# megszoptatja azt a kisgyereket, s aztán visszamegy, mint a Paksi Atomerőműben,
1688# fehér köpenyben (a látvány mondta el, amit kifejezni akartam), s aztán továbbra is
1697# ott feküsznek egymás mellett, izoláltságban, ezek a kicsi babák.
1705# A diktatúrának mindig érdeke volt az, hogy NEHOGY KÖTODÉS ALAKULJON KI! Az életnek
1714# valamiféle szeretete, bizalom, biztonságérzet, szabadság... Elég ennyit csinálni.
1722# Miért vagyunk mi ilyen sérültek? Hát többek között ezért! És mert a szüleink így
1731# sérültek meg! Többek között egy diktatúra miatt. Ez bennem rettenetes indulatokat
1740# tud még most is kelteni. Hogy hogyan lehet egy egész nemzedéket tönkretenni
1740# egy ilyesmivel. Elég azt az első három évet tönkretenni. Bőven elég! S utána
1748# szaladhat mindenki a pénze után. Számomra ez rettenetes. Azt lehet mondani:
1757# eredetileg negatív anyakomplexusú "gyárak" alakultak ki a diktatúrában.
1765# Gyártották az ilyen embereket. Szörnyűség! Aztán persze mi marad egy
1774# eredetileg negatív anyakomplexusú gyerek számára? Az apa világa. Teljesítmény, nyomatni kell,
1782# százalékok, valahogy igazolni a létezésem! A legszörnyűbb benne az, hogy
1791# akik ezt kitalálták, ezt átlátták. Tudták.
1800# Ez a fajta "nevelés", hogy a magyar anya "beugrik" megszoptatni a gyerekét
1812# fél éves kortól kezdve, ez a támadás a lélek mélyét érinti. Ott kezdi ki az embert.
1824# Önmagát megvédeni nem tudó, önmaga képviseletében elégtelen felnőttek alakulnak ki.
1836# Akiket a végtelenségig lehet manipulálni és az orruknál fogva vezetni. Nem ezt
1848# látjuk? Ezért olyan heroikus küzdelem, hogy ne politizáljunk. De azért 56-ban valami
1860# tényleg áttört ebből. Azok a csecsemők, akikért a magyar anya csak úgy beugrott
1872# trágyás kézzel meg lábbal. Na azért ott egy-kettő közülük azt mondta, hogy ennél
1884# akkor már inkább...
1860# Nem megrázó, hogy a serdülők meg fiatalok csinálták (sarkítva)?
1872# Akik épp fiatal koruk miatt ezeket az ösztönkésztetéseiket megélték? Azt mondták,
1884# hogy NEM!!! Tudjátok, én egy évet foglalkoztam a Központi Papnevelő Intézetben
1896# azzal, hogy a papok és papnövendékek mit tettek 56-ban. Nagyon izgatott. Készítettem
1908# ebből egy dokumentumfilmet. Volt egy papnövendék,
1920# aki éppen lelkigyakorlaton volt.
1928# Kitört a forradalom. Vége lett a lelkigyakorlatnak hétvégén, ki-kilehetett menni.
1937# S akkor az egyik papnövendék kiment a kórházba, és az egyik sebesült azt kérdezte,
1945# hogy "ti hol voltatok, amikor lőttek?!". Annyira szíven ütötte, hogy amikor november 4-én
1954# vasárnap (micsoda aljasság) bejöttek az oroszok, akkor ő ott állt a sekrestyében,
1962# hogy megy misézni. Hallja a lövéseket -- ott jöttek be, innen, arrafelé,
1971# hallották már a lövéseket.
1980# Fiatal pap volt, hatodéves. Levette a karinget, reverendát,
1990# és kiment. Nem harcolni, hanem odament a sebesültek mellé meg a kórházba.
2000# "Engem úgy szíven ütött, hogy ti hol voltatok, amikor lőttek?"... "Bent voltatok
2010# az épületben?" - Képzeljétek el: a papnövendékek mentették a forradalmárokat.
2020# Ugyanis a jogi egyetem :-) [Feri! Jövő héten már nem jöhetünk... ezt elszúrtam.
2030# De persze, hát minden Pázmány volt... Nagyszombatról indult minden.
2040# Tudjuk. Tudom... Szóval, baklövés. Na jó...]
2048# Ott van az egyetem épülete, egyetemi templom és a papnövelde.
2057# Jól lehetett a jogi karnak a tetejéről lőni a Kecskeméti utcán jövő tankokat.
2065# Persze az oroszok kezdték lőni az egyetemet,
2074# elfoglalták az épületet. Csakhogy volt egy összeköttetés a
2082# jogi egyetem fölső szintje, a templom karzata és a papnövelte között.
2091# Úgy mentettek meg papnövendékek forradalmárokat, hogy saját reverendájukat adták 
2100# oda, s úgy mehettek ki a papnöveldéből, mintha papnövendékek lennének, vagy papok.
2108# Csak ezekről nem tud senki, hogy ilyesmik voltak.
2117# Egy nemzedéket lehetett agyonnyomorítani, s milyen érdekes, hogy éppen ezek a serdülők
2125# és fiatalok azok, akik azt mondják, hogy "NEM!". Akiknél lehet, hogy volt
2134# agymosás, de valami életerő azért ott föltör. Ezért papként nagyon nehéz 56-ról beszélni.
2142# Lőnek, ölnek, meg minden. Van ebben egy nagyon sajátos dolog. Most azt dicsőítjük,
2151# hogy lőnek, meg ölnek? Dehogyis! Elgondolkodtató, hogy hogyan 
2160# próbáljuk felmagasztosítani...
2168# Mi arról beszélünk, hogy SZABADSÁG! Emberi jogok! Az élethez való jog! De azért ott
2177# mögötte a 16 éves gyerek lő. Ugye, ezt azért nem szívesen látjuk? Ilyenkor nagyon
2185# zavarba jövünk. Amit a templomainkban ünneplünk hogy szabadság, amögött a 17 éves lány van.
2194# Többek között emiatt olyan nehéz ezzel megbirkózni. Természetesen nekem is biztos, hogy
2202# eszem ágában sem lett volna lőni. De, de...
2211# Tehát: maga az ösztön gyanússá és a bűn forrásává válik, szinte szinonimájává alakul.
2220# Az életet tehát TILOS ÉLVEZNI! Erről is esett szó a múltkor. Észrevettétek? Dupla csavar
2228# van a ma világában. Mert először is azt mondjuk: mi már régen kinőttünk ebből a lehetetlen
2237# nevetséges dologból, hogy az életet nem lehet élvezni! Mert mi ÉLVEZZÜK az életet! Közben pedig
2245# az orrunknál fogva vezetnek! Annak vannak személyiségbeli alapjai, hogy valaki az életet
2254# tudja élvezni. Hogy teljesítmény, 25 különóra a gyerekeknek, nyomatás, élet-halál harc... ez
2262# számomra döbbenetes. Ülök gimnazisták között, akik teljesen odavannak az érettségitől.
2271# Olyan neurotikus szorongást tapasztalok.
2280# Démonizálva van az érettségi! Azt látom a mögöttem jövő nemzedéken: óvodai, iskolai,
2292# még jobb iskolába való fölvételi... gimnáziumi fölvételi... Egyetemi mittudoménmicsoda,
2304# ZH-ról ZH-ra éltek. Ez katasztrófa. Úgy szíven üt, hogy el sem tudom mondani. És aztán:
2316# állásinterjú, és még egy állásinterjú... És PhD, védés, annak a védése.... Állandóan védjük
2328# magunkat. Embertelen. Ki vagyunk szolgáltatva egy ilyen világnak. ... 
2340# Már (az óvoda előtt) tanuljon meg egy
2350# kicsit előre írni... olvasni... meg járni... de a beszéd meg a járás kevésbé fontos:
2360# inkább értsen a matekhoz meg az irodalomhoz: egy kicsit a jogból is... az alapokat gyorsan
2370# elmondjuk, merthogy a személyiségjogok miatt... Olyan döbbenetesen szűkös határai vannak az életnek!
2380# Tényleg, ZH-ról ZH-ra, egyik állásból a másikra.
2390# És ez még semmi ahhoz a szorongáshoz képest, hogy "Kell találni egy pasit!", "Kell találni egy nőt!",
2400# ez is egy döbbenetes feladat lett, egy nyomasztó teher. Amikor megvan, akkor "mikor vesz el",
2410# "mikor kérem meg". "Mikor lesz gyerek?" "Muszáj, hogy legyen gyerek!"
2400# "Miért nincs már gyerek?!" "Miért ilyen gyerek van?!" - én ezt tapasztalom.
2410# Nem gúnyolódom, csak szeretném visszatükrözni: látom a szenvedéseteket. Ez annyira reális, hogy 
2420# én magam is rosszul vagyok tőle. Ezért mondom ki magamból?
2430# Azért egy olyan világot teremtettünk... "Haladunk" meg "fejlődünk".
2440# Hát állj már meg egy kicsit! Egy kicsit... ne fejlődjél már, hanem csak úgy... Tényleg!
2450# A nőknek és a férfiaknak is ellehetetlenült
2460# az élete. Ellehetetlenült! Nőként teljesen ... család is, gyerek is, szépség, sport,
2470# művészet, két egyetem, jó állás, előrejutás, férj, férfi, kapcsolatok... Ezt bírni lehet?
2480# Ez embertelen. Ma egy nő olyasmit vár magától, amit nem lehet megtenni! Az, hogy van egy
2490# csomó nehézség, az nem abból adódik, hogy te béna vagy, hanem, hogy olyasmit szeretnél
2500# mind beletenni az életedbe, amit mind nem lehet belerakni. Legalábbis nem úgy, ahogy
2510# te azt elvárod madadtól. Azért a nők próbálnak minél többet
2520# a férfira átnyomni. Megnövekedett az elvárás a férfi felé, aki meg erre nincsen kész.
2530# Ő megszokta, hogy napközben lelövi a mammutot, és utána pihen. Ha olvastok könyveket,
2540# de erről beszéltünk is, hogy amikor a férfi hazamegy, és leül a tévé elé... Legföljebb egy
2550# hüvelykujj-mozdulatra képes. Az agyának legfeljebb 10%-a van bekapcsolva. Lehet mérni. 90%
2560# ki van kapcsolva. Ha egy ilyen alkalommal a feleség azt mondja neki: "Drágám, muszáj a
2570# kapcsolatunkról beszélni, mert most az van, hogy..:"
2580# Elemi föltételek nincsenek adva. Akkor ő is tudja, hogy fontos, bekapcsolja magát.
2588# De ő azt már nem bírja. Sok ezer év kísérlete alapján neki este hétig van az élet.
2597# Ezen kívül a szex még belefér, de mást ő már köszöni szépen, nem. A lélek nem tud
2605# úgy fejlődni, ahogy a mai társadalmi elvárások döbbenetes módon ellehetetlenítik őt.
2614# A lélek úgy vergődik ma, hogy az valami elviselhetetlen neki. Na jó, akkor a férfi
2622# valahogy összeszedi magát. A nő: "Kicsit konfrontálódjunk! Szeretsz még? Vagy..."
2631# Teljesen jogos a nőtől, végignyomta a napot, dolgozott, mint az állat, ő is.
2640# Nem így van? És utána, amikor hazajött: teljesen ki van purcanva. Naná, hogy
2650# valakitől kér egy kis bátorítást. És kitől kérne, ha nem a férjétől? Természetes, hogy
2660# kér. Amikor elindul egy beszélgetés, egy konfliktus, a nő szervezete egész másképp
2670# reagál rá, mint a férfié. A nőnek alig meg föl a vérnyomása, alig emelkedik meg a
2680# pulzusa. A férfi nemi hormon alig jelenik meg ilyenkor. De a férfi? Egy ilyen konfliktus
2690# során harci helyzetbe hozza a saját szervezetét. Nem azért, mert akarja... hanem mert ez 
2700# volt az evolúciós program! Hát ez volt: ha támadás, akkor KXSRRRRRRR! Gyorsan meg akarja
2710# oldani. Megvan a szarvas, lelövöm. De a nő ugye nem megoldást
2700# akar, hanem "beszéljük meg!". De a férfi akkor két órán keresztül egy ilyen
2710# hormon... Ő attól tudna leereszteni, ha végre lelövi azt a rohadt mammutot. De a nő
2720# szidja őt, hogy "de ne oldd meg nekem, ez a mammut csak itt futkos!". Ez egy olyan
2730# mammut. Megjelenik, elmegy, jön... De egy férfi ezt nem bírja este 11-kor!
2740# Egy ilyen után a nő fogja, eszik két kanál joghurtot, és alszik!
2750# De a férfi nem... Hát órákba telik, amíg a szervezete egy nyugalmi állapotba tud kerülni.
2760# Nem hülyéskedtem, hanem leírtam, hogy mi van. A férfiak: ha ez a házasság, akkor
2770# nem, nem... Elmegyek egy nőhöz, hívják akár szeretőnek, csak ne nyaggasson!!!
2780# Mindenkinek igaza van. És van egy olyan társadalmi környezet, amiben a családok is
2790# atomizálódnak. Teljesen. Nincs háttér, nincs segítség, nincs kihez menni...
2800# A barátnő szinte mint megváltó jelenik meg. A barátnőm, akit fölsmsezek, leímélezek...
2810# Valóságosan embertelen, teljesíthetetlen helyzetbe kerültek a nők is, meg a férfiak is.
2820# Aztán ezt visszautalni nektek: "Veletek van a baj! Kezdjél önismereti munkába..."
2832# "Nagy baj van... bizony, csak dolgozzál!" - ez rettenetes igazságtalanság!
2844# A dupla csavarból még csak az elsőt mondtam el. Itt van ez a világunk: mi történik?
2856# Pénzért veszünk élvezetet. Ha valakinek van egy egészséges személyisége, egy megfelelő
2868# apa-anya kapcsolat, ami nincs neki - hát honnan,
2880# mitől lenne egy ilyen kontextusban? Akkor ő, amikor enné a kifli csücskét 25 évesen,
2888# azt tudná élvezni! Tudjátok még élvezni a kifli csücskét? Az nagyon nagy baj, ha nem!
2897# Nem... nem tudjátok. A kiflinek nagyon finom a csücske, az egy jó dolog! És a tej is
2905# finom... de mi történik? Olyan felnőttekké leszünk, akik az életet alapvetően nem tudjuk élvezni.
2914# Ez történik. Nem tudjuk élvezni. Ezért elhitetik velünk azt, hogy pénzért kell
2922# élvezetet venni. Ugye? Hogy azt pénzért adják! Hogy azért kell ezt az egész rendszert
2931# fönntartani, hogy pénzért vehessünk élvezeteket, s a dupla csavar ott van:
2940# közben nem vagyunk alkalmasak arra, hogy az életet élvezzük. Rengeteget melózunk, küszködünk,
2948# hogy legyen pénzünk; a pénzünkért veszünk 
2940# egy csomó élvezetet, amelyek azonban nem teszik élvezhetővé az életet. Mert 
2948# ennek a föltételei bent (meg társadalmilag) nincs adva! Ezért az orrunknál (élvezeteinknél) 
2957# fogva vezetnek, de közben sosem tanuljuk meg az életet élvezni!
2965# Ezt nevezem dupla csavarnak! És közben mi harsog? "Ettől jó lenne az életed, ettől lenne
2974# igazán élvezetes, ki ne hagyd! Hívj föl most!" - ettől meg tudok bolondulni.
2982# Tíz és húszmillió között árengedményes Lamborghinik kaphatók, telefonáljon most!
2991# Ezért vagyunk valami...
3000# Most olyan érzésem van, mintha ez ... nem előadás lenne, hanem valami.
3012# Hogy akik vezetnek minket, azok boldogok-e? Kötve hiszem.
3024# Feriből kitört a paranoia. Innen már csak egy lépés valami összeesküvés-elméletnek a
3036# megsúgása... Nem, nem, én nem vagyok ebben. De egy egészséges személyiség,
3048# aki élvezi az életet, ő nem akar se hatalmat, se birtoklolni nem akar.
3060# A hatalom azért jó, mert azt gondolja: ezen keresztül jut vmihez. Birtokolni akarom a másik
3072# embert, mert azt gondolom, hogy ezen keresztül jutok vmihez. A pénz is azért van:
3084# Pénzen veszünk élvezetet. Teljesen abszurdum.
3060# Az élet élvezetéhez nincs szükség pénzre! Pénzre azért van szükség, hogy
3072# tudjunk enni-inni, valamit fölvenni, és akkor kampó kabát! Hát élvezeteket vásárolunk pénzen,
3084# meg érzéseket, érzelmeket! Rengeteg pénzt adunk ki egy érzelemért.
3096# Egy nő, aki belenéz a tükörbe anyaszült meztelenül, és azt mondja, "hajj, de jó vagyok így!
3108# Sőt, így vagyok csak jó igazán!"... De az a nő, aki belenéz a tükörbe, és azt mondja:
3120# "Ú, te jó ég, az a mellem lejjebb van, mint az..." (Én ezt nagyon sokszor átélem. :-) )
3132# Nézi, és ... neki nem jön az az állapot, hogy "jó ez így!". Nemcsak, hogy jó, hanem
3144# "Azt a betyárját, 
3120# ah! Nézzük csak meg hátulról!" - egyszerűen jóban van a testével. (Egészséges nárcizmus?)
3132# Egy ilyen nőnek nem kell kétnaponta nagyon menő cuccot venni, hogy ha abban belenéz a
3144# tükörbe, akkor képes öt percig azt látni, hogy ez így szép. De ott is a ruha az!
3156# Elhiszi egy kicsit, hogy a ruha mögött is van azért valaki, aki...
3168# Egy 56-os élmény, a géppuska beáll így irányzékba... Mi ez? Tessék? Szél?
3180# Te látod? Mert te mutatsz valamire! Jól van. Akkor ezzel együtt kell élnünk.
3192# Azért neveztem ezt dupla csavarnak... Gyerekek, pöttyös történet.
3204# Kérdezek tőlük. Állandóan arról szoktunk beszélni, hogy mi kell ahhoz, hogy jót tudj tenni,
3216# MI KELL AHHOZ, hogy igaz ember, keresztény legyél. Hagyjuk már ezt! Itt vagyunk
3228# vasárnap délelőtt. Ittatok reggel egy jó kakaót. Én is.
3240# Kicsit beszélgessünk valami másról!
3248# Beszélgessünk arról, hogy mi az, ami NEM KELL AHHOZ, hogy jókat tudjunk tenni?
3257# Amire nincs szükség? És a gyerekek még tudják ezt:
3265# Ahhoz hogy én jót tegyek, nincs szükségem pénzre!
3274# Ahhoz, hogy jót tegyek, nem kellenek játékok!
3282# Elkezdik mondani ezt a sort, és végigmondják az összes olyan dolgot, amiről mi azt gondoljuk,
3291# hogy ha az nincs meg, akkor... Micsoda szabadság ez! Mi mindenre nincsen szükségem!
3300# Nagy dolog, ha egy gyerek azt mondja, hogy ahhoz, hogy én jót tegyek, nem kell játék!
3308# Ez meg egy lufi.
3300# Fantasztikus. Kizsákmányoltak vagyunk. De nagy dolog lenne, ha az édesanyák otthon 
3308# maradnának a gyerekeikkel. Otthon! Puszilgassátok őket, meg minden. Ennyi. Ez olyan áldás
3317# lenne a következő nemzedéknek... el se tudom mondani. Hát ha bírjátok... De ha elkezd
3325# bennetek mozogni valami, hogy "ez nem elég jó", "ez nekem nem elég", "csak anya vagyok" -
3334# itt jönnek a nehézségek. Űz téged a negatív anyakomplexus. jaj, ez nem elég. Egy több
3342# gyerekes anya mondta: Te Feri, most, hogy több gyerekes anya vagyok, kezdek rájönni, hogy
3351# az anyaság a nőiségem része! Mert ezen szenvedett, hogy 
3360# "nem tudok nő lenni, szörnyű,
3368# itthon vagyok a gyerekekkel", s aztán rájön, hogy a kettőnek van azért köze egymáshoz.
3377# De ma egy nőnek erre úgy kell ráCSODÁLKOZNI! Jé! Hogy a nőiségem bontakozik ki ott is!
3385# De ez nem egy ósdi papi duma celofánban! Ne úgy vegyétek! Inkább a zenekart!
3394# Belép a vallás. A kultúrkereszténység, miközben a halál feletti diadalt igyekszik
3402# érvényre juttatni, az életet értékeli le! A szeretet hirdetése mögött már végérvényesen
3411# önmagunk megvetése áll. Olvasnék nektek egy kis Nietzschét.
3420# Nietzsche, ez most már majdnem kétszáz év... zseniálisan ragadta ezt meg.
3428# Egyetlen mondata sem szól a kereszténységről, de minden mondata erről a sajátos
3437# kultúrkeresztény változatáról szól, aminek a profán változatában élünk ma.
3445# Azt mondja: "aztán megalkotják a jó és rossz fogalmát, amelyet teljesen leválasztanak
3454# a hasznos és káros, az életet elősegítő és az életre ártalmas természet fogalmáról.
3462# És e fogalom, amennyiben más életre találták ki, még ellenséges is a jó és a rossz
3471# természetes fogalmával szemben. Ily módon alkotják meg végül a híres LELKIISMERETet.
3480# (...a neurotikusra utal...). Egyfajta belső hang ez, amely minden egyes
3480# cselekedetnél a cselekedetet nem a következményéhez méri, hanem a szándékhoz,
3488# és a szándéknak a törvényhez való hűségéhez. A szent hazugság tehát föltalált egy
3497# büntető és jutalmazó istent, aki pontosan elismeri a papok törvénykönyvét, és pontosan
3505# a papokat küldi e világra szócsöveként és rendkívüli meghatalmazottként, föltalálva
3514# az élet túlvilágát, amelyben a nagy büntető gépezet majd hatni fog a lélek 
3522# halhatatlanságának céljából. A lelkiismeret az emberben, mint annak tudata, hogy mi a
3531# jó és a rossz, szilárdan áll a lábán, hogy maga az isten beszél itt, ha ezt javasolja
3540# a papi előírásokkal való konformitás, a morál, mint minden természetes folyamat tagadása,
3548# minden történés redukciója, 
3540# egy morálisan föltételezett történésre, a morál okozatára, vagyis a büntetésre
3548# és jutalmazásra. Mit a világot át- meg átható egyedüli erő, minden változás motorja,
3557# az a "kinyilatkoztatottnak" nevezett valami, amely megegyezik a papok tanításával,
3565# mint minden üdvösség és boldogság feltétele ebben és abban az életben.
3574# Mivel is fizetünk ezért a morálért? Az ÉN kikapcsolásával, minden motívum redukciójával
3582# a félelemre és a büntetésre és a jutalmazásra, egy papi gyámkodástól való függőséggel, 
3591# igényeskedő, formalitásban pontos függőséggel, amely állítólag isteni akaratot fejez ki,
3600# az úgynevezett "lelkiismeret" besulykolásával, amely hamis ismeretet tesz a vizsgálódás
3608# és kísérlet helyére, mintha ugyan eleve meg lenne állapítva, mit kell tennie
3600# és másokkal tétetni, ami a kutató és törekvő szellem egyfajta kasztrációja.
3608# Az ember legrosszabb megcsonkítása, ami csak elképzelhető. És aminek neve
3617# az állítólagos JÓ EMBER.
3625# Az életet a papi élet kiemelésével (amelyet a tökéletesség non plus ultrájaként állítottak
3634# be) az élet megrágalmazásává költötték át. Istennek ez a fogalma az élettől való eltérést,
3642# kritikát az élet megvetéseként jeleníti meg. Az igazság egyházi igazság lett, a kutatást
3651# a papok - mint az írás tanulmányozását is - a teológussá válás eszközének tekintették."
3660# Elég durva. Durva, de hihetelen kritikus, 
3660# rettenetes éles, nagyon fényes és igaz. Nem a kereszténységről szól, hanem arról,
3668# amit Nietzsche tapasztalt. Ez olyan, mint egy életért való kiáltás abban a közegben.
3677# Valamiképpen mi is az életért kiáltottunk EBBEN a közegben. Az nagyon sajálatos, hogy
3685# ez itt úgy jelenik meg, mint a kereszténységgel való szembenállás. A kérdés
3694# azonban az, hogy ha Nietzsche találkozott volna azzal a kereszténységgel, ami
3702# (hogy most a szempontunk szerint menjek, kicsit sarkosan), nem egy ilyen negatív anyakomplexusra
3711# építő kereszténység, akkor ugyanezt írta volna-e? 
3720# Szerintem nem. Hát esze ágában sem lett volna. Az volt a baj, hogy bekaptuk a csalit. 
3730# Magunkra vettük, és azt gondoltuk, hogy itt valaki a kereszténységet támadja. Ahelyett, hogy
3740# azt mondtuk volna: Miért támadná a kereszténységet? Hát a kereszténység nem ez!! Amit ő támad!!!
3750# Az, hogy elkezdtünk hebegni-habogni, és (adott esetben) Nietzschére, vagy aztán bárki másra
3760# átkokat szórni, az annak az indirekt bizonyítéka, hogy mi magunk is elhittük, hogy a
3770# kereszténység az az, amit Nietzsche támad! Elegánsan odébb kellett volna állni, mint egy
3780# harcművész. Ugye? Jön az ütés, és te felállsz... és mehet akárhová. Hát énnekem nem szól,
3790# az biztos. Nietzschének egyetlen kritikája sem szól arról a kereszténységről, ami nekem
3800# (remélem) itt van benn, meg ami ott van nektek! Egyetlen mondata sem! Hát miért
3780# venném én ezt magamra? Itt épp a probléma, hogy magunkra vettük! Ezt aláhúznám.
3790# Az az ember veszi ezt magára, aki azt gondolja, hogy ... a kereszténység tényleg olyan, és neki
3800# ezt a kereszténységet meg kell védenie. Én ezt a kereszténységet miért akarnám megvédeni?
3810# Múltkor voltam egy ökumenikus konferencián. Iszlám és kereszténység. S valaki azt mondja:
3820# nemcsak iszlám fundamentalizmus létezik, hanem keresztény fundamentalizmus is;
3830# Dél-Amerikában keresztény fundamentalista csapatok öldösnek nem-tudom-én-kiket.
3840# Itt nekem a hajam összes szála az égnek áll. Mert az illető a keresztény nevet képes társítani
3850# egy ilyen valamihez! Hát 
3840# énnekem a fundamentalista keresztény szabadcsapatokat semmi gusztusom megvédeni!
3850# Semmi közük a kereszténységhez! Azért, mert ezt rárakta magára, hogy "kereszténység", ettől
3860# az keresztény? Szerintem nem, egy kicsit se. Semmi köze hozzá! Mit védjek meg rajta?
3870# Bitorolnak egy címet, egy nevet. Mitől lenne az "krisztusi"?
3880# Gyakran hallottam azt, hogy nem tudtátok eldönteni, hogy én nem vagyok-e az Egyház ellensége?
3890# Igen, ez fölmerült sokakban. És hogy meddig hagynak még engem
3900# egyáltalán szóhoz jutni? Miközben én a magam módján éppen azt igyekszem valahogy
3910# megvilágítani, hogy mi az, ami kereszténynek tűnik, de nem az! Nem az, nem az, nem az, nem az,
3920# nem az, nem az, nem az! Nehogy áldozatul essetek neki. Ha te azt gondolod, hogy "ez a
3930# kereszténység... nyomjuk. Még vagy negyven év, azt már csak kibírjuk..." Dehogyis!
3940# Az nem az, nem az, nem az! Csak erről beszélek.
3950# Térjünk csak vissza az elfojtott ösztönökhöz!
3960# Az ösztönök befeketítése sajátosan úgynevezett passzív erényeknek a fölmagasztosításához vezet.
3970# A lemondás, az alázat válik a lelkiség középpontjává. Az engedelmesség. Ezek nagyon
3980# fontos dolgok. Az engedelmesség,
3960# a lemondás és az alázat nagyszerű értékek! A kérdés: hogy milyen árat fizetünk érte?
3970# Ha az engedelmességért a kreativitásodat, a spontaneitásodat kell, hogy föláldozd, én 
3980# ezt nem nevezem keresztény engedelmességnek. Ha a lemondásért az örömmel kell fizetned,
3990# az a lemondás számomra nem keresztény lemondás. Ha az alázatért az ötleteiddel kell
4000# fizetni, akkor ezt nem nevezem keresztény alázatnak. Értitek biztos, jobban, mint én...
4010# A vágyak valójában a hitet kezdik kioltani. Ez nagyon érdekes, mert azért
4020# kezdtünk bele ebbe a rettenetes rendszerbe, hogy hát hívők legyünk!
4028# Hogy a hitünk erősödjék! Valójában pedig, minden, ami ebben a rendszerben van,
4037# a hitünket gyöngíti! Így eljutunk a perfekcionizmusig, a maximalizmusig, a tökéletességnek
4045# az óhajtásáig. Itt szeretnék egy roppant fontos különbségtételt tenni. Hogy ebben a világban
4054# teljesen egyenlő két nem-egyenlő dolog. Egyik: mindnyájan, akik itt vagyunk, esendőek vagyunk.
4062# Meg fogunk halni. Halandók vagyunk. Kikerülhetetlenül. Ebben a rendszerben ez az
4071# emberi természettel adott esendőség, halandóság, esetlegesség és korlátoltság...
4080# merthogy ezek vagyunk... Ez egyenlőség jelet kap a másik oldallal: bűnös vagy, rossz vagy.
4090# Nincs jogod élni. Kárhozatot érdemelsz. S az egyenlőség jellel együtt vége a bizalomnak,
4100# vége a hitnek. Az, hogy az ember esendő, nem egyenlő azzal, hogy "egy rohadt bűnös".
4110# Az, hogy az ember halandó, az nem jelenti azt, hogy "igen, mert kárhozatot érdemlő lény!".
4120# De a kettő között ebben a rendszerben = jel van. Ez rettenetes. Mert éppen az esendőségünk,
4130# a gyarlóságunk, a halálra szántságunk az, ami
4140# bennünket egy egészséges bizalomhoz és egy normális istenképzet mögött lévő Istenhez
4148# vezethetne! Itt azonban mindez valamiféle megbélyegzést kap, és egyenlővé válik a
4157# rosszasággal, a bűnösséggel, a KRRRR! Ami ellen küzdeni kell. Ekkor kialakul egy küzdelem
4165# sok minden ellen, amivel szemben sosem fogunk győzni. Ez akkor a tökéletességnek az
4174# eszményében testesül meg. Ebben a közegben tehát egy eredetileg negatív anyakomplexusú ember
4182# "tökéletes" akar lenni. Hogy ő az életét igazolja! Hogy láthassa, hogy ő mégiscsak ér valamit!!!
4191# De, mert nem tud tökéletes lenni, a helyzete egyre rosszabb lesz. Ahogy a bűnök ellen harcolunk
4200# (Pál apostol is megmondta - tudott azért egyet s mást) - azt mondta: a törvény egyvalamire
4200# volt jó: bebizonyította, hogy nem tudjuk megtartani. Pál apostol. Ez az egyetlen
4208# dolog következett belőle. Ez azt jelenti, hogy olyan elvárásaink lesznek saját magunkkal szemben,
4217# amik még ötszörösen tönkreteszik a lelkünket. Mert teljesíthetetlenek. Ténylegesen olyan, mintha
4225# azzal kéne bizonyítanom, hogy mégiscsak értékes vagyok, hogy sose halok meg. Ez ez. Ugye, milyen
4234# abszurd? De hogy így van! Nekem még ezt is ki kell bírnom, én még ezt is, meg ezt is!
4242# Akkor csodálkozol: jaj, most már meg fogok halni, mert már teljesen szétnyomorítottam az
4251# életemet? Jaj, még ne-ne, mert még öt dolgot nem csináltam meg... Marad itt hely a hitnek?
4260# Valójában ebből a rendszerből a bizalom már teljesen kivonult. Nyilván azért is,
4260# mert egy eredetileg negatív anyakomplexusú ember eleve egy ősbizalmatlanságban él. Nem nehéz neki tehát egy
4260# olyan világ felé menni, ahol nem kell bizalmat szavazni.
4260# Most befejezem. Szeretne-e valaki hirdetni?
20081125 ¤
A lap eredeti címe: „http://palferi.hu/2008.11.25.