2008.03.18.
A pálferi wikiből
0000# Isten hozott benneteket! Köszöntök mindenkit. 0003# Még Nagyhéten is itt vagytok. Ez a nagyböjti fölajánlás? Ezt most itt kibírjuk. Hát, jövő kedden is leszünk, 0013# csak mondom, mert most még az eszemben van, tehát itt most nem maradna ki alkalom, minden esetre szeretnék 0022# segítséget kérni, hogy nálatok hanyadik pontnál tartunk. Van valaki, vagy legalább hogy mi a téma? 58. 60. 0031# először, má… Az már ugye volt, hogy „minden ami nem keresztény az veszélyes és ördögtől való”? Ez volt. 0040# Emlékszem, ahogy a veseponton keresztül másznak föl az ördögök, azt nem t’om hova, és akkor nézzük a 0049# következőt. 0050# 61. Istennek van egy előre elgondolt terve, akarata, amit a hívőnek meg kell valósítania. Ez ismeretlen, ugye, ez 0059# nem volt. Oké. Hagy mondjam el még egyszer, hogy némi gyanút ébresszek bennetek a mondat tartalmára vonatkozóan. 0069# Tehát hogy, hogy tévhit-e az, hogy Istennek van egy előre elgondolt terve, akarata, amit a hívőnek meg kell 0078# valósítania? Hát úgy fogalmaztam ezt meg, hogy ez visszafelé igaz, de előrefelé nem. Az előrefelé alatt azt 0088# értem, hogy nem kívánok nektek egy olyan életet, amiben állandóan azon vívódtok és nyűglődtök, hogy vajon 0097# most mi Istennek az akarata. És tudjátok jól, pórul jártok itt a XXI. században, mert régen lehetett lébecolni, 0106# mert azt mondtátok „ó, Istennek van egy akarata”, hát így ilyen általános akarata, nem, hogy legyek jó, meg 0116# tü-rű, megyek misére…, de most már a személyesség világában vagyunk. Istennek tehát valamilyen személyes 0125# akarata van, de ez még nem is elég, ettől még rosszabb a helyzet. Személyre szabott akarata. Annyira személyre 0134# szabott, hogy egészen most a mai napra szóló személyre szabott akarata van, Veronika! És én nem tudom, hogy hány 0144# százaléknál tartasz. Ó, ó! Szóval, hogyha ezt igazán elkezdjük következetesen nem t’om hogy az őrületig 0153# tekerni, akkor ez tényleg őrjítő, tehát hogy Istennek van egy ilyen kőbe vágott, elképzelt akarata egész 0162# konkrét, egészen félórára lebontva. Félórára? Ne lazulj! Ugye, és akkor csalunk, meg évente van egy 0170# szökőnap, vagy mi, négyévente? Nincsen! Arra is van terve. Szóval ez előrefelé egészen vagy megbetegítő, vagy 0180# lebénító. Ismerek olyanokat, akik abban a nagy dilemmában, hogy most pap legyek, vagy apáca … Ez egy ilyen, 0189# ezt… majdnem leestem itt a nagy …, átéltem ezt teljesen. Tehát ezek őrjítő dilemmák, nem? Majdhogy nem 0198# megoldhatatlan helyzet, és hogy, mondom rendesen, csak szóval mikor gyóntatok, kicsit eszemet vesztem a végére. 0208# Hogy, hogy, tehát tudjátok, most sok minden bement, most aztán hogy mi jön ki, azt, azt … Szóval. Ebben az 0217# egyébként reális kérdésföltevésben, hogy most megházasodjak, vagy pedig ne házasodjak, hanem válasszak valami 0226# más életutat, hogy ebben teljesen be tudtak golyózni. Teljesen, a szónak átvitt értelmében is. Mert hogy ez volt 0236# az elképzelés, hogy Istennek van egy személyre szabott akarata, ami azt jelenti, hogy csak az lehetek, amit az Isten 0246# elgondolt rólam, és ha nem az leszek, akkor, akkor vége mindennek. Tehát hogy az életet ilyen értelemben el lehet 0256# szúrni. Tehát hiába, Isten elgondolta, hogy pap legyek, de én megházasodtam, van öt gyerekem, csinálhatok 0265# akármit, el van szúrva. Elég, ez elég, elég nyomorító, ugye? Tehát abból már mindenképpen mínuszban maradsz, 0274# mindenképp. Szóval ez így előre fe… elég, elég, elég nyomorító. Visszafelé nézve azonban inkább könnyeket 0283# csal a szemembe. Éppen néhány nappal ezelőtt egy, egy idős hölgy előhozta ezt a témát. Nem én hoztam elő, ő 0292# azt mondta, hogy „Feri atya, tudod, hogy, hogy milyen hihetetlenül, hihetetlenül nagy fölismerés volt számomra, 0302# hogy Istennek van akarata és terve. S hogy Istennek az akarata és terve megvalósul, és hogy amikor az én fiam 0312# meghalt, akkor nekem milyen hihetetlenül sokat jelentett az, hogy fölismertem, hogy ez nem egy véletlen, nem egy 0321# szerencsétlenség, nem az történt, hogy kiesett az én fiam Isten kezéből, vagy a szeretetéből, hogy ez is 0330# valamiképpen az Isten tervébe tud beilleszkedni.” Hogy ez nem egy, egy, ez egy óriási dráma, de nem tragédia. 0340# Drámának dráma, de nem tragédia. Egy dráma, ami engem most iszonyatosan meggyötör, vagy meggyötört, de hogy ez 0349# is beleilleszkedik Isten tervébe. Érzitek a különbséget, hogy micsoda, hogy az egyik egy, egy bénító, 0358# megnyomorító valami (Nem érzed, Péter? Nem. Péter nem érzi. Vidd az önismereti csoportba!) Ha, hát nem, nem 0367# tudom, most ezt kell-e még tovább mondani, mert, mert, mindegy, még akkor próbálkozom egy kicsit. Hogy, hogyha én, 0377# én egyszer csak úgy kezdek el élni, hogy ebben a világban nincs semmiféle biztonság, ebben a világban nincs 0386# oltalom, hittem egy Istenben, de most csalódtam benne, mert ez az Isten nem hogy nem véd meg, hanem kiszolgáltat, 0396# teljességgel olyan erőknek, ami nincs az ember és Isten hatalmában, vagy ha van, Isten azt mondja „mit érdekel 0406# engem, egy-egy-kettő pusztuljon nyugodtan”. De hogyha tudom azt, hogy ez valamiképpen beleilleszkedik abba a tervbe 0416# – most a terv nem, nem, nem ötéves terv, meg nem t’om milyen – hanem hogy valamiképpen Isten szeretetének a 0425# részeként történt meg most valami. Hogy ez most micsoda, ezt még nem kell tudni, ezt nem kell érteni, ezt … 0434# Visszafelé valamit megérthetek belőle, valahogy Isten terveként. Mondok egy nagyon, egy, egy sajátos, 0443# természetesen teljesen szubjektív szempontot. Ez nekem így, így állt bizonyos szempontból össze, nem kell ezt 0452# nektek elhinni, hogy, ö… Volt egy pont, mikor ugye meghaltak a nagyszüleim, meghalt az apukám, meghalt az anyukám, 0462# tü-rüm, és akkor úgy, úgy azt éreztem, azért nem vagyok még annyira öreg, hogy már mindenkim meghaljon. Ugye, 0472# és akkor tudott ez nagyon sírásra fakasztani, és hogy egyedül vagyok a világban, tü-rü-rüm, dü-rü-rüm. S 0481# akkor egyszer csak telt-múlt az idő, és kezdtem visszafelé nézni azt, hogy de vajon hogyan illeszkedhet ez bele 0490# Isten szeretet-tervébe. Valahogy beleilleszkedik, nem egy fatális véletlen, nem kiszúrás, nem büntetés. Hogyan 0500# illeszkedhet bele? Egyszer csak arra jöttem rá, hogy, hogy ha énnekem azon kellene 40-50-60-70 évesen töprengeni 0509# és bajlódni, hogy az én idős szüleimet hogy gondozom, egy teljesen más életet kellene élnem, teljesen mást. 0519# Hogy Isten ezzel a – én most nem azt mondom, hogy a szüleimet Isten ölte meg direkt, csak azt mondom, hogy 0528# visszanézve, egyszer csak egy ilyen, ilyen értelmezés is megjelent bennem. Hogy talán Isten valami nagy, ilyen 0537# értelemben vett függetlenséget akart nekem adni. Ez egyfajta felelősségként, egyfajta szabadságként jelenik meg 0547# most bennem. Azt gondolom, hogy vannak olyanok, akiknek ez a titokzatos terv nem adja meg, hogy egészen független 0557# lehess, mert te 70 éves vagy és az anyukád 95, akkor neked ez adatott meg. Akkor neked sajátos dolgaid vannak ezzel, 0567# gondolom én. De nekem megadatott, ez lehet, hogy engem nagyon sajátos lehetőségekkel ruház föl. Most próbáltam 0576# egy példában ezt elmondani. Oké. Tehát hogy, hogy ennek a mondatnak van egy nagyon szép üzenete, ha visszafelé 0586# nézem. Ha előrefelé nézem, számomra rettentően bénító. Igen, és ráadásul sejtek mögötte egy szülő-gyerek 0595# dinamikát. A szülő-gyerek dinamika meg az, amikor egy gyerek olyan értelemben is kiszolgáltatott a szüleinek, hogy 0605# túlságosan is a szüleire kell figyelni, hogy a szüleinek vajon mi a terve, és mi az akarata. Hogy vajon, és akkor 0615# itt lebonthatjuk, mondjuk hogy az apám, aki sokszor többet iszik, mint kéne, hogy az én apám most éppen hogy fog 0624# hazajönni? Most félnem kell tőle, vagy nem kell félnem tőle, balhé lesz, vagy nem lesz balhé? Tehát amikor 0633# valamilyen oknál fogva, vagy az, az anyukán óriási nem t’om mi, hullámvasutazik a, az érzelmi világában, s 0643# akkor ezen kell vívódnom. Na, most anyámnak jó napja van, rossz napja van. Most bevette a gyógyszert, nem vette be. 0653# Szóval, ha gyerekként a kiszolgáltatottságomhoz az is hozzátartozik, hogy állandóan lesnem kell a számomra 0662# fontos embernek az életét, mert az hatással van rám, és ilyen értelemben nem vagyok biztonságban, ebből nagyon 0671# könnyen kijön valami ilyesmi. Ó, akkor az Isten is biztos i…, valaki ilyen, állandóan lesni kell, hogy most 0681# milyen lábbal kelt föl. Ma, ma mi lesz? Ismeritek azt a viccet, hogy: Hazajön a gyerek hétfőn, azt mondja – 0690# óvodás. Szülő kérdezi: na, mi volt az ebéd? Krumplis tészta. Másnap, kedden: Na, mi volt az ebéd? Krumplis 0699# tészta. Szerda: krumplis tészta. Csütörtök: krumplis tészta. És így tovább – (Isten hozott!) – és akkor, 0708# ez sajnos egy olyan vicc, aminek pont a poénját nem mondhatom el ezen a helyen, na, most jutott az eszembe, na-nagyon 0718# csúnya, tehát ilyen South Park szerű befejezése van. Tehát nézzétek meg a Cool-on ezt. Tehát valahogy úgy 0727# fejeződik be, hogy, hogy, hogy **#rrrmzmm@mtv.hu, tehát ilyen izé, mikor lesz már mákos tészta. Szóval, mikor az 0737# az alap tapasz…- érthető volt ez? Jó, de hát most … ezzel is azt akartam megmutatni, nem kell mindent érteni. 0746# Nem, nem, én se törekszem arra, hogy a szavaimat értsem, mert inkább elengedem őket. Szóval, szóval mikor 0756# valakinek ezt kell állandóan lesnie, mi az akarata, mi a terve, mi a kedve, mi a hangulata annak a nagy Valakinek, 0765# akkor ebből gyakran jön ki aztán az Istenre vonatkozóan egy ilyen képzet. 0772# 62. A papi, szerzetesi élet értékesebb a házasságnál. hát, nem véletlen, hogy az előző pont után jutott ez 0781# eszembe. Ennek lehetnek egészen, egészen direkt vonatkozásai, tehát amikor a szüleim idealizálják ezt a dolgot, 0791# tehát hogy pap, meg apáca… Tehát, hó, az én, én gyerekemből ha pap lehetne, hjaj. Jaj, olyan sok verzió van, 0800# nem akarlak ezzel fárasztani titeket. Lehet delegálni – Ha én már nem lettem pap, talán az egyik fiam. Én nem 0809# lehettem apáca, pedig annyira szerettem volna, de az 50-es években föloszlatták a rendeket, de te lányom talán. -, 0819# aztán van ennek még rengeteg forgatókönyve, iszonyú sok, ezt nem, nem is, nem is akarom, hogy, hogy, hogy egy 0829# szülő hogyan tudja igazolni a saját életét azzal, hogy papot nevelt. Mit tudom én, ez …, bele se megyek. Nem, 0838# nincs kedvem, tehát itt Nagyhéten hagyjuk ezt. A, egyszerűen, énszerintem ilyen nincs. Ilyen nincs, hogy ez jobb, 0848# vagy rosszabb. Az egyiknek ez való, a másiknak az, és aki igazán egészséges, annak mind a kettő. Tehát őneki 0857# még nehezebb helyzete van, mert nem úgy dönti el, hogy, ó hát kiheréltek valamikor, most akkor már mit 0866# csináljak, hát, most bárokba nem megyek el föllépni, hát akkor marad a papság. Hát, tehát megvan minden cucc, 0876# és azért …, a, gyógyító folyamatnak látom azt, amikor vala…, jaj, eszembe jutott egy barátom. De ezt se 0884# mondhatom el Nagyhéten, nem, ez, ez … De, de elmondom, ezt már olyan rég meséltem. Ez nagyon-nagyon régen volt, 0894# egy papnövendék társam képzeljétek el, szá… ö… , tatarozták a szemináriumot, úgy, ahogy mondom, 0902# tatarozták, ezért kiköltöztünk a Petőfi laktanyába. Ott kaptunk szállást, és a, legkomolyabban, a Petőfi 0911# laktanyában úgy laktunk négyen egy kis körletben, vagy mi volt az, hogy befért az ágy, az íróasztal, a szék, 0921# és mi már nehezen. hihetetlen, tehát eszméletlen, hogy, hogy, hogy voltunk ott két évig. Én nagyon élveztem, 0930# mert viszont a Petőfi laktanyában volt sportpálya. Óriási volt. Tudjátok, hogy ment mondjuk harmadévben a 0939# vizsgaidőszakom? Vagy tanultam, vagy vizsgáztam, de délután egy teniszmeccset biztos, hogy játszottam, az volt a 0949# minimum. Tenisz meccs után gyakran volt egy kis úszás, ez, így kell élni egy papnövendéknek. Na, szóval. Most 0958# képzeljétek el, hogy ott, ott vagyunk, hát mit, egy-egy ilyen lyukban éljek? Inkább elmentem teniszezni, sokkal 0968# jobban jártam vele, és a, na szóval, az egyik papnövendék társamnak heregyulladása lett. Azt, azt nem kívánom 0977# senkinek. A lányokat kifejezetten szeretném megóvni ettől, több szempontból sem tenne jót nektek, tehát egy 0987# ilyen, egy ilyen élmény… A, szóval tudjátok, azt csináltuk, iszonyatosan fájt a fiúnak, i-á-hát én 0995# szerencsére nem éltem meg, de már az együttérzés is sok volt nekem, és annyira, hogy én nem bírtam hallgatni, 1004# ahogy fáj neki, úgyhogy mentem ilyen fájdalomcsillapítókért a patikába, meg minden, de hát majd megbolondult 1014# szegény. 1015# És a, és, na, kérdeztük tőle, hogy mi a csuda tudna neked segíteni. Hát azt mondja, hogy nem t’om, hogy 1025# tartsuk őt szóval. Tehát hogy úgy, úgy dumáljunk, minden, hogy, de hát este volt, 11, 12, és akkor azt találtuk 1036# ki a hálóban, hogy az összes viccet elmondjuk, amit csak életünkben hallottunk. És képzeljétek el, hogy 1046# szerencsétlen ott feküdt a heregyulladásával, és fetrengtünk mi. Tudod, ő nem mert, tehát …, tehát néha nem 1057# tudta, hogy most ezt még akarja, vagy nem, tehát hogy ez most egy ilyen szadizmus, vagy mi, mert nem mert nevetni. 1068# Tehát ilyen, ilyen fél terpeszben ült, és a … Na ha a gyomra rázkódott, akkor a heréjének is annyi volt ugye. 1079# Ilyenkor derül ki, hogy a here is mozog, tehát hogy ez, hogy addig az ember ezt nem is vette észre. Szóval, ott 1090# nyomtuk ezeket a végtelenségig, és, de, de hát szenvedett nagyon, és azt mondta ott, kijött az ügyelet, és 1101# mondta,hát, nézze, hát nem, már mi a fenét csináljunk vele… Azt mondta, egy valami a tuti, jegelni kell. 1111# Jegeljük a heréjét. Hát jó, hát mit, végül is a papságba belefér, és a, és tudjátok, tudjátok mi 1121# történt? Egy zseniális ötlet körvonalai rajzolódtak ki agyamban. szereztem egy gumikesztyűt, és megtöltöttem 1132# vízzel, a, betekertem, de úgy, hogy ne legyen nagyon sok benne a víz, és a gumikesztyűbe belehelyeztem egy 1142# teniszlabdát. Ezt betettem a mélyhűtőbe, és a, és a gumikesztyű így-így megfagyott, így. Kiemeltem a 1152# teniszlabdát, „Na, Józsi!”, így volt. És amíg az amatőrök ilyen, ilyen jégpárnákat próbáltam valahogy 1163# úgy oda-oda helyezni, az én pap barátom(!), fölcuppantottuk neki, és akkor tudott egy kicsit aludni. A további 1174# részét nem mondom, hát szóval, meséljem még tovább(?), az, az, az nem, nem ennyire, nem ennyire szívderítő. 1184# Minden esetre egy herével is lehet élni. A, így, így. Na, most. 1191# 63. A teremtés és az evolúció kizárják egymást. Ezt nem akarom ragozni, mert a könyökömön jön már ki, de 1201# egy ötletemet szeretném nektek elmondani. Szerintem az ünnepeink közül hiányzik egy nagyon fontos ünnep. 1211# Szeretném bevezetni, csak nem vagyok abban a cipőben. Fehér cipős papok szoktak ünnepeket bevezetni, én meg nem az 1223# vagyok. A „Teremtő Isten ünnepe”. A Teremtő Isten napja. Ez nagyon hiányzik a naptárunkból. Jézusra 1233# vonatkozóan sok mindenünk van, Szentlélek. Hol van a Teremtő Isten napja? Ez kéne, kéne. A Teremtő Isten napján 1244# a természet, a teremtés dicsérete… Milyen megdöbbentő volt nekem, járnak hozzám enyhén, meg középsúlyosan 1254# értelmi fogyatékos gyerekek is, meg fiatalok is, meg felnőttek is, és az egyik egyszer jött hozzám, és azt 1265# mondja, hogy: „Feri atya, miért nem misézünk soha az állatokért?” Ezt mondta. Miért van az, hogy mindig csak 1276# az emberekért misézünk? Hát itt vannak az állatok is! És aztán megzsarolt, komolyan, de ilyen nagyon-nagyon , de 1287# hát mintha egy …, tudjátok egy értelmi fogyatékos felnőtt is ezt nagyon tisztán csinálja. Azt mondja: „Feri 1298# atya, én nem jövök többet a misére, hogyha nem tudunk misézni az állatokért.” Nem, hát ő kimondta, amit 1308# kimondott, és azt mondtam neki: Figyelj, Pisti! Úgy látom, éppen nincsen miseszándék, gyere át velem, misézünk 1319# a természetért. Lehet ilyet? Gyere, nézd meg! S akkor aznap a misét a természetért ajánlottuk föl, a teremtett 1330# világért. Há, há. De ameddig ez az értelmi fogyatékos fiatalember ezt nem mondta nekem, én nem is gondoltam, hogy 1341# ilyet lehet. S aztán egy ilyen gondolatfolyam indult el, hogy hol van a Teremtő Isten napja. Hogyha, ha, ha jobban 1353# ünnepelnénk a Teremtő Istent, és mindent, amit Ő alkotott, szerintem akkor ez a kérdés kevésbé lenne ilyen 1363# gyagyás kontextusú. Na, akkor. 1366# 64. A rosszat az embernek le kell győzni. A kínai harcművészektől ezen a téren nagyon sokat tanulhatunk, ugyanis 1377# ők azt mutatják nekünk, hogy hogy lehet úgy (Egészségedre! De érdekes hang volt. Mert nem tudtam, hogy hol jött 1389# ki belőled a, a… .) hogy … most elvesztettem a fonalat, ez látszik, hogy … Feri! A harcm… - köszönöm, a 1399# harcművészet. Hogy milyen gyönyörű az, amikor lehet látni, hogy egy harcművész gyakorlatilag nem fektet bele 1410# energiát abba, hogy megvédje magát a támadójától, hanem a támadó befektetett energiáját használja föl, hogy 1420# önmagát megvédje, vagy hogy a támadót hatástalanítsa. Ez nagyon, olyan bölcsesség, látszik, hogy e mögött 1431# micsoda mély filozófia van, és micsoda spiritualitás. Ennek spirituális gyökerei kell hogy legyenek, mikor valaki 1442# ráébred arra, hogy a rosszat nem lehet legyőzni embernek. Tehát hagyjuk is ezt a, ne idealizáljuk magunkat, ne 1453# csináljunk magunkból hősöket, mert nagyon pórul fogunk járni. Nem látom értelmét, hogy, hogy az életünk egy 1464# rosszal való szakadatlan harc legyen. Akik a rosszal való szakadatlan harcban töltik az életüket, meg is látszik 1475# rajtuk. Olyan egy megkeseredett, igazságmániás dúvadokká válnak, egy teljesen kiölődik belőlük minden, amitől 1486# az ember valahogy emberi tud lenni. Azt nem mondom, nem, nagy értékek nem születtek, meg nem t’om micsoda, persze, 1497# értékes, ilyesmi, de én az életemet ezzel nem töltöm. A rosszal való küzdelem egyébként most csak hogyha a 1508# hétköznapi tapasztalatunkat vesszük, ha én valakivel küzdök, hát akkor edzésben tartom. Nem? Gyere, edzünk 1519# megint, ma egész nap küzdünk! Hát ő is megerősödik bele, és ebből lesz az, hogy, hogy 70-80-90 éves emberek 1529# sápadt arccal gyónnak naponta. Hát ma jött hozzám egy néni. Hát drága néni, hát, de aranyos, meg minden, a 1540# következő jön ki a száján: „Hát így…” - mert hogy gyóntattam egész nap, s akkor azt mondja – „Jaj, 1550# Feri atya, hát tudod, hogy hát minket is kísért a sátán, de hát titeket, szegény papok!” És tényleg, így 1560# elkezdtem, hogy mi, micsoda, mi-mi-miről nem tudok, vagy hogy, hogy van ez? És azt mondja, és a következő képet 1571# használja erre, hogy: „Hát minket is, minket is meg-megrostál ez a sátán, de hát ti vagytok csak aztán igazán 1582# a kövér bárányok.” Hát a… hát a, hát-ád-ád-ás-ád-a, hát bemegyek, megmérem magam, vagy milyen…Tehát 1592# hogy, hogy egy ilyen világban élni, ahol az egyik oldalt a sátán. A sátán onnan (ne vegye senki magára, csak úgy 1603# mondom), sátán onnan, amonnan Belzebub, onnan Lucifer, s a negyedik oldalon (jaj, jaj, ki, ki? Mindjárt eszembe jut. 1615# Ma…? Nem, nem, hát a… Ez az. valaki tudta.) a Diabolos, a Diabolos, a szétszóró, a szétszóró, ahogy a görög 1626# mondja. Tehát hogy mindenhonnan sátánok, sátán ivadékok, de az nem elég ám, thö-höm, az nem elég, mert még 1636# van Antikrisztus is, ő föntről ereszkedik alá, és aztán annyi. Most értsétek jól. Ezzel azt akarom mondani, 1647# hogyha állandóan az árnyéktól félek, hogy lehet úgy élni? Tedd a jót és kerüld a rosszat! Ez, ez sokkal 1657# józanabbnak tűnik. 1659# 65. (Egészségedre!) Isten az igazság… Isten, az igazság nevében szabad bosszút állni. Nem, nem igaz. 66. 1669# Emlékeztek arra a keleti bölcsességre, aki bosszúra készül, két koporsót készítsen. Magának is egyet, 1679# szépet! A, az Ószövetségben, de félek attól, hogy, hogy ismétlem magam, olyat mondok, amit már mondtam a, a 1690# szemet szemért, fogat fogért elv tudjátok arra szolgált, hogy ne legyen gátlástalan bosszú, hogy arányos legyen 1701# a megtorlás. Ez az Ószövetségben egy óriási eredmény volt, hogy arányos lehetett az igazságnak az érvényre 1712# juttatása. Hh-hmm. Egyébként meg azt gondolom, amit már mondtam nektek, de hadd mondjam megint, hogy szerintem 1723# Jézust a jók ölték meg. Mondtam ezt múltkor? Na, akkor csak ismétlem. Nem?! „Ne is haragudjál, azér’…!” 1733# Igen, ja, hát ezt nem lett volna szabad csak így mondani. Az a kérdésem, Jézust a jók vagy a rosszak ölték-e 1744# meg? Ugye, itt van bennünk egy naivitás, Jézust a rosszak, azok a csúnyák ölték meg, de szerintem nem így van. 1755# Hát nem így van. Hát a farizeusok, a nép vénei, az írástudók, a, a vallásos elit, hát Jézust kifejezetten a, 1766# annak a világnak a krémje vitte el oda, ahol aztán végezte a földi életét. Jézust nem a rosszak ölték meg. Ezt 1777# két, két gondolatkísérlettel szeretném alátámasztani. Az egyik: amíg a jók ott kiabálták, hogy „Barrabás, 1787# Barrabás!”, addig a rosszak kiraboltak egy-egy házat. Ez az egyik, de erre nincs bizonyítékom. A, mert a rosszak: 1799# „Jaj, elment a tömeg, sok jó ott izé, kavirnyál, há’, üresek a pecók!” A, de ezt nem tudom bizonyítani. 1809# Nézzük a másikat, ez egy kicsit mondjuk erőteljesebb. Ha azt mondjátok, hogy Jézust a rosszak ölték meg, a 1820# csúnyák, akkor hol voltak a jók? Szabi? Betegség? Kiküldetés? Hát akkor hol voltak a jók? Szóval, szóval. A 1830# két gondolat úgy kötődik bennem össze, hogy amikor a jó nevében kiált, hogy „Barrabás!” Hogy a főpap azt 1841# mondja „Jobb, hogyha egy ember vész el, mintha az egész nép odalesz.” Persze valami jó és igazság nevében 1851# lehet nyugodtan. Szóval Jézust a jók tették el láb alól. A jók. (Hatvan… hhh! Most kicsit meg vagyok 1861# illetődve, ki kéne hagyni ezt a számot.) 1865# 66. Annak lehet megbocsájtani, aki bocsánatot kér. Mikor három évvel ezelőtt a megbocsájtás lélektanáról 1876# beszéltünk ezt ízig szétszedegettük. Nem így van, a megbocsájtás egyemberes dolog, mert ÉN bocsájtok meg. A 1886# kibéküléshez kell két ember, és akkor is végig tud menni a megbocsájtás folyamata, hogyha nem tudok valakivel 1897# kibékülni. Ezért kifejezetten egy, egy szólam, de nem mondom, hogy szép, hogy annak lehet megbocsájtani, aki 1908# bocsánatot kér. Ez egyszerűen nem igaz, de azért nem érdemes ezt igazságnak tartani, mert neked se jó így. Ez 1919# egy valamire jó, hogy tartogathatod a haragod, a bosszúvágyadat, a sértettségedet az igazságtalansággal való 1930# megküzdésnek a fogyatékosságát. Erre jó, és szépen megmérgez téged. Tehát megbocsájtani ne, te egyedül is 1940# tudsz. Vagy nem, de ez más lapra tartozik. Kibékülni, ahhoz kell két ember. Ezt azért mondom, mert 1950# kereszténységre hivatkozva beszéltek erről rengetegen. Hát ez… lettem dühös csak. 1958# 67. Aki nem tér meg, elkárhozik. Hm! Itt a következő gondolatot adnám közre. A megtérés Istenhez térik és nem 1969# valláshoz. Istenhez történik és nem felekezethez. Ki vagy te, hogy meg tudd ítélni, hogy ott mi történt? A 1980# megtérés Istenhez történik, aminek van nyilván egy beágyazottsága, lehetnek vallási, felekezeti, egyházi 1990# következményei. Főleg, hogyha az Isten felé való fordulásban ezek a különböző, nem t’om milyen 2000# intézmények segítségünkre voltak. De a megtérés nem felekezethez történik. Egy felekezetben tud 2008# történni. Egy egyházon keresztül tud történni, de Istenhez történik. Igen, itt azt a gondolatot hadd húzzam 2019# alá megint, hogy válasszuk el a lényeges dolgokat a fontos dolgoktól. A lényegest a fontostól. Ugye, beszéltünk 2029# már erről? Nem? De. Az más kérdés, hogy gyakran a lényeges dolgokhoz fontos dolgokon keresztül visz az út. A 2039# vallás lehet ilyen fontos dolog, de nem lényeges. Néha a lényeghez fontos dolgokon keresztül visz az út, néha meg 2050# nem. Néha csak úgy ott termünk. Jó. 2053# 68. Isten magára hagyta a világot. Az Isten magára hagyta a világot, az a hit fejlődésének az individuális 2063# szakaszára jellemző tévedés. Létezik ilyen, emlékeztek, hogy a hitünk fejlődik, és eljutunk egy olyan pontra, 2073# ahol eléggé egy ilyen individuális, reflexív, úgy mondják, hogy „felnőtt” hitünk alakul. Rettentően 2083# kritikusak vagyunk mindennel, ami vallás, ami egyházi, ami tüdüm, dü-düm, éljen a lelkiismeret, éljen a 2092# személyesség és a többi. Ennek a hitfázisnak markáns jellegzetessége ez. Isten egy távollévő Isten, de adott 2102# nekünk épp elég eszet, meg két kezet, hogy csináljunk valami jót. Ez egy hitfázis. Amikor valaki azt mondja „A, 2113# nem kell annyit imádkozni, az életem egy legyen egy imádság!” – nagyon szép. Ki lehet belőle gyógyulni. És 2123# akkor lehet megint imádkozni. Oké. 2126# 69. A keresztény felülemelkedik a problémákon. Hehh! Kaptam nagyon érdekes gondolatokat, téveszméket. Szeretném 2137# az egyik gondolatsort idehozni. Ez, hogy Is…, hogy a keresztény felülemelkedik a problémákon, ez aztán egészen 2147# odáig fajzódhat (Ezt hogy kell magyarul mondani? Ja, fajul! Jól van. Hát ilyen egyszerű? Hát mondom, hogy fajul.), 2158# hogy oda fajul, hogy a keresztény embernek nincs problémája. Ismerős ez úgy szegről-végről? Vagy pedig akkor 2168# hozzáteszek egy föltételt, hogy: Ha igazán hinnék, nem lenne problémám. Ha rendesen imádkoztam volna, akkor most 2178# nem lettem volna bajban. A, egyáltalán egy keresztény ember harmonikus, keresztény ember boldog, mosolyog, jól van, 2189# jól vagyok, jól vagyok, de, de a vagyok szót nem szoktam kimondani. Nem, nem, vagy, vagy, hülye vagy. Hnn, dnn, 2200# vagy, vagy. Szóval mikor mindenféle ilyen, ilyen teljes idealizálása történik a keresztény embernek, őneki nincs 2210# problémája, ő jól van, ő nem sír, ő átmegy a nehézségeken, Isten mindig, mindig, mindig, a keresztény 2220# embernek mindig van ereje, a keresztény ember nem sír, nem gyászol, nem tö-röm, dö-röm, dö-röm. Ennek a 2229# mondatnak van annyi igazság-csipetkéje, hogy, hogy néha az segít rajtunk, hogy a probléma tudatból kiemeljük 2239# magunkat, és fölteszünk magunknak egy kérdést, ezt ajánlom nektek. Hogyha van egy teljesen megoldhatatlan 2249# problémátok, amibe már belevesztetek huszonötször, tegyétek föl azt a kérdést, hogy ha ezt a helyzetet most nem 2260# problémaként látom, hanem valamiképpen egy titokként, egy misztériumként, ami Istennel összeköt, akkor hogy 2270# látom? Akkor mit gondolhatok róla? Akkor milyen jellegzetességei lesznek? Akkor milyen más arca tűnik föl 2280# számomra? Ez egy elég praktikus, hatékony megközelítés. Bele tudunk veszni abba, hogy probléma, probléma, 2290# probléma, és a probléma állandóan azt kiáltja, hogy oldjál meg. Mint a Holle anyóban, ugye. „Megsültünk, 2299# megsültünk, vegyetek ki! Megértünk, megértünk, szedjetek össze!” Hogyha ismeritek a mesét, de mindenki… A 2309# probléma állandóan azt kiáltja: Itt vagyok, itt vagyok, oldjál meg! S néha az ember azt mondja: Tudod mit! Old meg 2320# téged a fene! Nem is vagy probléma. Misztérium vagy, ami összekötsz az Istennel. Hmm! Hmm! Most képzeljük el a 2330# kereszthalál problémaként való értelmezését. (Az egy probléma, probléma, azt majd meg kellene oldani este. 2340# Nehéz ügy, nehéz ügy, főleg, hogy már vége van. Ajjajjajjaj jajjajjajjaj!) A, ugye beszéltünk három 2350# generációs családtörténet, ugye ez, ez a témánk tulajdonképpen. Hogyha, látjátok az előadás is egy 2359# misztérium. Tehát ha, ha ezt problémának látjuk, hogy nem arról beszélek, ami a cím, ez akkor nagyon 2368# kényelmetlenül fogjátok érezni magatokat, de azt mondjátok, ez nem is egy probléma, ez egy titok. A nemjóját! 2379# Egész érdekes! Thh, mik, mik vannak? Szóval. Ha, ha beleveszünk a mamizmusba, a papizmusba – új kifejezést 2389# találtam: tesizmus, a tesók, mert a tesóizmus az nem, nem frappáns. Tesizmus. A tesómnak, a tesómat jobban 2399# szerették, a tesóm szebb, a tesóm okosabb, a tesóm fiatalabb, a tesóm öregebb, a tesóm fiú, a tesóm lány, mit 2409# tudom én, ez a tesizmus. Ezekbe bele lehet veszni. Husz… Az, hogy az anyámtól már sosem kapom meg, amit szerettem 2419# volna. Az apám, mert meghalt, már sosem fogja mondani nekem, nem fogom itt a fülecskémmel hallani, hogy „büszke 2430# vagyok rád”, már soha. Ha ez egy probléma, bele kell dögleni szerintem. Jó érzésű ember az ilyesmibe 2439# beledöglik. Nem, hát ez, ez, ez jár nekünk. Hát az ilyet, most óvatosan mondom, hogy jár, hát, hát ez, nehogy 2450# már az anyám szemében ne lássam a büszkeséget, hát ott kell, hogy legyen. Ha nem, az az anyámról szól. Mmhh! 2460# Tehát ha ezt nem kaptam meg, ebbe az ember jó… beledöglik. De ne! Tehát akkor ez egy misztérium. H-hm! Ezt én 2470# most nem akarom tovább mondani, mert kritikus vagyok azzal az egyházi magatartással, hogy a titkot állandóan 2480# megpróbáljuk föloldani. A titok azért titok, hogy nem lehet föloldani, nem lehet, nem lehet, és én nem is akarom. 2491# Csak egy kicsit. Jó. 2493# 70. Isten könnyen megharagszik. Hh! Lelki napot tartottam, a következő gyakorlatot eszeltem ki. Szeretem szadizni a 2503# lelkigyakorlatozókat, legyen jó nehéz. Azt találtam ki, honnan jön ez, hogy Isten könnyen megharagszik? Hát 2514# honnan jönne máshonnan, mint az Ószövetségből, ugye, Ist… haragra lobbanok és elpusztítom. Na, azt a 2523# gyakorlatot találtam ki, hat csoportra osztottam a c… áldozatokat, és kiadtam nekik az üdvösségtörténetnek hat 2533# fázisát. Ti vagytok a teremtéstörténet meg az ősatyák. Ti vagytok Mózes, Kivonulás, Józsefet is 2542# hozzácsaphatjátok. Most nem mondom el az összeset, jó? Ö, Honfoglalás, Bírák kora, Királyok – klasszikus kor. 2552# Próféták kora pl-lö-löm. És azt kértem tőlük, hogy 15 percetek van arra, hogy a legvaskosabb ószövetségi 2562# történeteket egy helyes istenkép felől újszövetségi látásmóddal nézzétek meg, és mondjátok meg, hogy ott 2572# milyen Isten. Milyen Isten a teremtés történetében? Milyen az ősatyáknál, milyen tik-tik-tik-tik? De nehogy 2582# ne…, nehogy nekem ószövetségi szemmel nézzétek, mert azt már túlnőttük. Újszövetségivel. S tudjátok, mi 2592# történt? Voltak felnőtt emberek, amióta élnek, templomba járnak. Keresztények. Ami, na, voltak olyan csoportok, 2602# beleszakadtak, rogytak, idáig elborította őket az Ószövetség. Hát, hát a, hát hogy a Jerikó elpusztítása, 2612# hát, hát, hát, hát szörnyű, és Isten azt… mindenkit öljünk meg, és hogyha valakit nem öltek meg, akkor ez 2622# volt és az volt. És akkor leölték a jebuzitákat. Most pont őket, szegényeket. Hát nem elég, hogy így hívják 2632# őket, hát, el is pusztították őket. Na, vannak jebuziták? Nincsenek, na hát, tessék, még a … És a, és akkor 2642# mondom nekik, jó, há’ jó, há’ jó, most 10 perce itt a honfoglalás eseményeit, milyen népek, meg ki hogy halt 2652# meg, meg milyen seregek Ura, Istene, meg most értem, értem, de újszövetségi szemmel. Hogyan, milyennek látod itt 2663# Istent? Hát itt az Istent nem lehet, csak izén látni, hát ez az Isten! Jól van, jól van, jól van, jól van. 2673# Jézus szerinted hogy látta Istent ott? Hát hogy… nahát hogy… , egyszerűen nem bírt kijönni az 2682# Ószövetségből. Nem egy, nem kettő, nem öt, nem tíz. A kérdés az, hogy elkezd, belegondolsz, az ószövetségi 2692# történetekbe, a legtöbb keresztény ember is, amikor az ószövetségi történeteket olvassa, idáig elönti őt az 2702# Ószövetség, és csak ószövetségi szemmel képes az ószövetségi történeteket látni. Hát akkor naná, hogy ez 2711# egy megbetegítő könyv. Hát ószövetségi szemmel az ószövetségi történeteket olvasni katasztrófa, kat… és 2721# senkinek se ajánlom. Hát egy-egy ilyen istenképet el-elmélyíteni magamban, hogy itt bosszút állt, ott haragudott, 2732# ott kiűzött, ott beszólt, ott… Igen, hát háromezer évvel ezelőtt valaki úgy az Istent akkor és. Ott a 2741# tanulság nekem, hogy, hogy hívő emberek, akik, akik a kereszténységet szívták magukba, mint az anyatejet. Hogy 2752# amikor ószövetségi helyzetek állnak elő az életében – mert ez nem az ószövetségről szól, természetesen, 2761# hanem arról, amikor vele igazságtalanság történik, hanem arról, amikor valaki más, jogtalan előnyökhöz jut, 2771# hát ezek az ószövetségi archetipikus történetek, és ha én erre keresztény emberként csak ószövetségi 2781# szemmel tudok nézni, hát, hát az nagyon, nagyon savanyú, és így aztán eljutottam a következőre. Aha! Akkor 2791# nekünk sikerül megvalósítani azt, hogy ószövetségi szemmel nézzük az újszövetségi történeteket. H-hm! Hogy 2801# a legtöbb keresztény barátom ezt csinálja, rájöttem. Az már nagy eredmény, ha legalább az újszövetségi 2810# történeteket újszövetségi szemmel látom. Egy helyes istenkép, Feri, mekkora dolog az! Sok esetben azonban pont a 2821# legfontosabb újszövetségi történeteket nem látom újszövetségi szemmel, csak ószövetségivel. Hh! Hát ez, 2831# ez, ez, nem, nem, de jó lenne, hogyha ez a néhány mondat elég volna! Vagy, vagy segítséget adna, de jó lenne, de 2841# tudom, hogy úgysem elég, csak úgy elmondtam. Kösz szépen, ugye, kösz szépen! 2848# 71. Isten egyes népeket jobban szeret. Na, ez egy ilyen jó, ez így csak úgy kiemeltem egy ószövetségi dinamikát. 2859# Természetesen választott nép, hát hányszor hallottam, 100 éve misére jár. S akkor beesett, hát atya, azért 2869# most már csak megkérdezem, hogy most az Isten miért szerette a zsidókat? Nem, nem, nem, nem, Újszövetség, új 2879# szövetség, Jézus, új szövetség, nem, nem, nem, nem, türelem, türelem, türelem. Türelem, Szentlélek. Ezek, meg 2889# tudok vadulni már ettől, hát hogy jön ki belőlem, szóval. Szerintetek ez van így? Isten egyes népeket jobban 2899# szeret? Ez, hát, hát lehet ilyen Istened, de ne már! Dehogy szeret jobban, hát miért szeretne?”De hát benne van 2910# a Szentírásban, a választott nép! Hát ott van benne.” És te mindent elhiszel, ami benn van a Szentírásban? 2920# Há’ most ülök le, nehogy elvágódjak. Ha te azt mind elhiszed, melbau… hát ennél egy rosszabb verzió van, 2930# „Bemondta a Kossuth rádió.” Na ez, ez még, ezt is alulmúlja. Jaj, annyira apellálok az újszövetségi 2939# fületekre. Úgyhogy, hogy az-azzal halljátok amit mondok. Hát énnekem papként, olvasom a Szentírást és hogy 2949# mindent elhiggyek benne? Hát, de hát arra van a mese. Hát a meséket olgy… hú, de szép! Jaj, tényleg, az a 2959# Csipkerózsika, jaj, de tetszik. Ümmm. Hát a, a Szentírás nem arra van, hogy mindent elhiggyek benne. Hát, jaj. 2969# úgy, de ugye ezeket nem kell, most nem állok neki magyarázni. Úgy cs… ne, meg nem is tudom megmagyarázni, de... 2980# A következő jutott az eszembe, van még húsz percünk. Most jön a 28 éven felülieknek rész. Mert tényleg most 2990# jön, tehát, mert már unom azt, hogy így ez a negatív istenkép, úgy a negatív, már-már tényleg a búrám tele 3000# van már év végére. 3002# De megfordítottam az egészet a kedvemért, és … ne, ne pusztuljak bele a saját előadásomba, hogy óriási 3011# dolog, mikor ebből kezdünk kigyógyulni, s akkor úgy, így, úgy kezdjük, meg tényleg az Isten szeret. Hú, hát 3021# talán még engem is. A tesómat biztos, tehát mmm, főnököt is, tuti, tű-dü-rüm, talán, tal… , jaj, hát 3030# veszek egy nagy levegőt, hát í… Isten tartson meg itt téged kicsit, erősödjél meg, de ez nem a vége, ö-ő. 3040# Tehát aki most a negatív istenképzeteiből gyógyul ki, és kezdted így, így, így kezded elhinni, hogy Isten nem 3050# olyan, hanem hogy valami oké-isten ez, nem szadista, nem, nem a többi, akkor kérlek te ne hallgass most rám. Jó? 3061# Tényleg, inkább menjetek, szabadok vagytok. Mert most 28 éven felülieknek. Mert ugyanis a második lépés az, 3071# amikor már a, már kigyógyultam a negatív képzeteimből, és van elég erőm és önbecsülésem, spirituális 3080# tartásom és önbecsülésem reális, hogy a pozitív képzeteimet is képes vagyok górcső alá vonni, és képes 3090# vagyok reflektálni a pozitív képzeteimre, ugyanis egy pont után a pozitív képzeteim nagy akadályt jelentenek az 3100# Isten felé vezető úton. Mondtam, hogy 28 éven felülieknek. Mondanék kilenc ilyet, tuti, hogy be fogom fejezni ma. 3111# A pozitív istenképzeteink ugyanúgy tudnak a fantáziánk termékei lenni, mint a negatívok. Hiába pozitív egy 3121# képzet, ha nem reális. Hiába pozitív egy képzet, hogyha a tapasztalatba nem vert elég mélyen gyökeret. Idehozom 3131# rögtön, mindegyik Istent elneveztem valahogy, azért, hogy meg lehessen jegyezni. Akkor ezt most mondom, ez pont a 3142# kilences pont, de mindegy, legyen az egyes. 3146# 1. Ezt az istenképzetet így hívják: „tudod-hogy-szeretlek-Isten”. Ez a „tudod-hogy-szeretlek” ez az, hogy 3155# nem érzem, de Isten mondja nekem, „hát tudod, hogy szeretlek, tudod, hogy fontos vagy nekem, tudod, hogy nagyon 3166# számítasz”. Tudjátok milyen? Mint amikor fölhívod a Matáv vonalat, és szeretnél valami ügyet elintézni, és 3176# mit mond be a kedves kisasszony vagy asszony, ezt nem lehet tudni a hangjából? Azt mondja: Köszönjük a hívását. 3186# Az ön jelentkezése fontos számunkra. Kérjük (hogy hívják azt, aki fölveszi?) ügyintézőnk jelentkezéséig 3196# tartsa a vonalat. Mit csináljak a vonallal? Te jó ég, ez … Na, mindegy, s akkor eltelik öt perc, s hallod ezt a 3206# mondatot tízszer. „Az ön hívása fontos számunkra. Ügyintézőnk jelentkezéséig tartsa a vonalat.” Egy óra 3216# múlva: „Az ön hívása fontos számunkra. Ügyintézőnk jelentkezéséig tartsa a vonalat.” Na ez ez az Isten. 3225# Ismerős valakinek? Ez a „tudod-hogy-szeretlek-isten”, „tudod-hogy-fontos-vagy-nekem-isten”, 3234# „tudod-hogy-számítasz-nekem-isten”, de mindig csak ezt mondja, mint az üzenetrögzítő, ezt mondja: „Tudod, 3244# hogy fontos vagy nekem.” Jó-jó, de akkor vedd már föl! „Tudod, hogy fontos vagy nekem.” Igen, igen, de … 3253# válaszolj! „Tudod, hogy fontos vagy nekem.” Ez az az Isten, akiről persze, a fejemmel beláttam, hogy így van, 3264# és ez nagy kincs, nagyon nagy kincs, hogy a n…, nem a neurotikus tapasztalataim, nem a parazita érzéseim alapján 3274# lévő istenképzetet gondolom Istennek. Óriási eredmény, hogy tudok itt egy megkülönböztetést tenni, hogy ezt 3284# érzem, de Isten más. Óriási, de nem itt van a vége. Mikor a vé…, itt fölismerem azt, hogy Isten, ha csak 3294# mondja, hogy „fontos vagy nekem, tartsd a vonalat” ez nagyon kevés, nagyon kevés, ezért az nem egy olyan jó 3304# Istenre van szükségünk, aki azt mondja „nagyon fontos vagy nekem, tartsd a vonalat” és majd mikor meghalunk, 3314# akkor találkozunk vele. Nem egy ilyen Istenre van szükségünk, de nem az a lényeg, hogy milyenre van szükségünk, 3324# hanem hogy milyen Ő. Ezért tehát a tapasztalásig fontos eljutni, a tapasztalásig. Ahhoz a tapasztalásig, hogy 3334# fontos vagyok valakinek. Ezért aztán egy olyan Istenről beszélni, aki azt mondja „fontos vagy nekem”, anélkül 3345# a tapasztalat nélkül, hogy valakinek fontos voltam valaha „ölég nehéz”. Ezért vagyunk mi emberek itten, ezen a 3355# Földön, hogy valami tapasztalatot adjunk egy embernek, hogy „fontos vagy”. szerintem ez egy elég jó 3364# életprogram. Mindenkinek, aki azt mondja „jaj, nem látom az életem célját” most már mondtam egyet. Rajtad 3374# keresztül tapasztalja meg más azt, hogy fontos, hogy értékes. Beleértve magadat is. Ez tehát az első ilyen 3384# pozitív istenképzet, aminek azonban ha a mélyére megyünk, csúnyaságokat látunk. „Tudod-hogy-szeretlek-Isten” 3394# valójában elhagyott engem. Bekapcsolta az üzenetrögzítőt és ő éppen a Hawaii szigeteken bulizik. Nem? H-hm. Ne 3404# elégedjünk meg ezzel a pozitív képzettel, hogy tudom, szeret engem. Mondom a következőt. Érdekes ez? Vagy jó ez? 3415# Vagy nem t’om. Hjaaaj! Következő. 3418# 2. „Pótszülő istenkép”. Pótszülő. Ugye, hát ez az, hogy hát amikor az Istenről alkotott pozitív 3427# képzeteim döntően a vágyaimra alapulnak. Hmm, ezt tettétek kifogás alá, mikor játszottuk azt a gyakorlatot, 3437# hogy, hogy Isten milyen tánc lenne, ha tánc lenne. Ugye, és fölhorkantak többen, „Hahh, há’ mindenkinek olyan, 3447# amilyet szeretne!” H-hm. A, ez a vágyainkra alapuló istenkép. Ennek a gyökere is nagyon gyakran gyerekkorra 3457# vezetődnek vissza. Apu, anyu, nagyi nem olyan, mint akartam volna, de ott vannak a vágyaim: valaki szeressen, valaki 3468# fogadjon el, valakinek legyek fontos, valakinek számítsak. És mindezeket a vágyaimat belelátom az Istenbe. A 3478# következtetéseim teljesen pontosak, Isten valóban úgy lát engem, mint aki, aki fontos. A probléma nem ezzel van, 3488# hogy rosszat állítok Istenről, hanem a probléma ott van, hogy ezek a vágyaimban gyökereznek, ezek a képzeteim, a 3499# vágyaim pedig roppant illékonyak, roppant, roppant, roppant, nem építenék rá sokat. Itt is a kérdés az az, hogy 3509# tudom-e a tapasztalatra gyökereztetni, vagy a tapasztalatba beleoltani a pozitív istenképeimet, vagy képzeteimet. 3520# Ameddig csak a vágyaim adják a forrását a pozitív istenképzetnek, mögötte megint egy óriási űr van, hogy 3530# teremtettem magamnak egy Istent, aki, aki sokkal jobb, hogyha ilyen, mintha még démonikus is lenne. Tehát ez egy 3540# nagyon nagy lépés, hát most nem mindegy, hogy milyen istenképzettel fekszem le aludni. Nem, egy olyan Isten, hogy na 3551# most, úgy … álmomban is ráver a nem t’om mimre, vagy pedig hogy megsimogat és dédelget, mert úgy szeretném, 3561# hogy azt csinálja. Hát azért nem mindegy, minőségi különbség. Tehát ha már én alkotok magamnak Istent, 3570# legalább egy normálisat csináljak. Nem? Teljesen jó. Legyen ez a második lépés, de aztán a harmadikban 3580# reflektálok a képzeteimre, mennyire a vágy alapúak és mennyire tapasztalat alapúak. Hhhh-fhhhh. Húzós ez, nem? 3590# Hát, ez van. 3591# 3. „Ideális Isten”. Ideális Isten, idealizált Isten, nagyon gyakran onnan (…é) nem ismeri az apukáját, 3601# valakinek korán meghalt az anyukája, nagyon súlyosan terhelt az apuka vagy az anyuka, s az illető érzelmileg úgy 3611# marad életben, hogy idealizál magának egy Istent. Főleg, hogyha semmi, semmi nincsen, nincs apa, nincs anya, ti-dim, 3622# ti-dim. És akkor képzelek magamnak egy Istent, egy ideális valakit, akire nekem szükségem lenne. Mi történik 3632# (neked sok…) a, mi történik ilyenkor? Szoktam figyelni olyan nagyon jóravaló embereket, akiknek van egy 3642# hallatlanul pozitív, de idealizált istenképzetük. Egy picit ez a jó tündér, aranyhal kereszteződés Isten. Hát 3652# egy istenképzet bárhogy tud kereszteződni, tehát ide még a nem t’om bölcsszakállú öreget is vehetjük, vagy a 3662# bölcs öregszakállút, vagy nem t’om. Mi történik ilyenkor? Van egy idealizált, bár pozitív istenképzet, az 3672# illető úgy csimpaszkodik bele, mint kismajom a műanya szőrébe. Ugye, ismeritek a kísérletet? Annak a nyomorult 3682# kismajomnak, ha nem volt rendes anyja, mert az a csúnya pszichológus bácsi ilyen kísérletet talált ki annak a 3693# kismajomnak – érte is miséztünk a múltkor -, akkor mit fog csinálni? Belecsimpaszkodik egy műmajomba. Nem 3702# szomorú? Szomorú, de a kismajomnak mégis sokkal jobb, hogy tud valahova csimpaszkodni. Na ez ez. És a kismajom 3713# inkább anyukájának látja a fabábut szőrrel, és nem döglik meg, mert ha nincsen fabábu szőrrel, megdöglik. 3722# Tehát hogy idealizálunk egy képet, a lelki egészség szempontjából roppant hasznos. Nagyon hasznos. De aztán 3732# növünk, növünk, növünk föl, és egyszer csak rájövünk, hogy há-há, a fele Isten, a fele meg szőrrel bevont 3742# bábu. Aranyos, meg minden, kis moncsicsi, ti-ri-ri-rí, de azért hő-hő-hö-hő az élő Istenre nem hasonlít. 3752# Hasonlít, hasonlít, csak … Mi szokott ilyenkor történni? Csak hogy továbbmenjünk, ugye, most vegyünk egy ilyen 3762# nagyon egyszerű, primitív ívet, hogy valakinek nincs apukája. Kialakít magának egy idealizált apaképet, de mert 3773# nincs kire rávinni, ráviszi Istenre. Hát ha nincs ott egy férfi a családban, nincs nagypapa, nincs keresztapa, 3783# senki, kire megy rá ez a kép? Hát valakire rá kell, hogy menjen, akarjuk. Hát ha, hát rámehet Obi-Wan Kenobira 3793# is. Rá, rámehet. Szabad a vásár, tehát valakire rámegy, csak azért kicsit, a gyerek még azzal jól elvan, csak 3803# hogy nő föl… Rámegy Istenre, mert hallja, hogy a „Mennyei Atya”. Ó, hát a Mennyei Atya. S akkor látunk egy 3813# kisgyereket, nő föl, és ó, milyen szép a…, milyen, milyen, micsoda nehéz az élete, és akkor láttam olyan 3823# hitoktatót, látott egy ilyen gyereket és akkor, s akkor „Nahát, ez a kisfiú, hát ez egy kis szent!” Dehogy 3833# szent! Annyira sérült, hogy rászorul arra, hogy idealizáljon magának egy Istent. Mi ezzel a nehézségem? Megint 3843# csak nem az, ami ennek az Istennek sok szempontból a tartalma - bár egyoldalú, így idealizálva -, hanem az, hogy 3854# milyen lesz a viszonyom egy idealizált istenképzethez. Hát olyan lesz, mint a kismajomnak a műmajom izé, 3863# csimpaszkodás. csimpaszkodni fog, hát nem meri elereszteni. Hát nem elég neki, hogy nincs anyja? Akkor 3873# belecsimpaszkodik abba a szőrbe és el nem engedi. Ezért egy ilyen idealizált Istent úgy szorongatunk, hogy 3883# mögötte egy általában nem tudatosított félelem van: „Hát, ha ezt is elveszik a kezemből, nincs mit 3892# megfogni.” Hát akkor nem marad semmi, és ez nagyon sajátos irányokba tud menni. Lehet az illető vallási 3902# fanatikus, lehet ilyen „Isten szeret, Isten szeret”, ezt mondja, mondja. Igaz, hogy az egésznek nem sok …, 3912# szóval lehet egy ilyen szónok, lehet egy szép, meg minden, csak mögötte egy rettenet van. Ha elveszítem ezt a 3922# hitemet, akkor a semmibe hullok. Szorongatja a műmajmot, és nem mer szembenézni a veszteséggel, hogy az Isten 3932# megengedte, hogy az ölében egy ideig egy műistent szorongasson. Hogy az Isten megengedte, hogy ne legyen apja. Hogy 3943# megengedte, hogy négyéves korában meghaljon az anyukája. Ezt a veszteséget próbálja megúszni azzal, hogy a 3953# műistent ragadja meg, ami a lehető legérthetőbb, leg, leg-leg-leg. Addig szorongasd, ameddig szükséged van rá. De 3963# ha már van benned erő, ereszd el, mert a mű mögött van egy igazi, csak volt egy pont, amikor az igazi nem volt 3973# neked elég. Ez nagyon sajátos, nem, nem volt elég, mert az ember bele van, bele van gyökerezve az anyagba. Szerethet 3984# engem az Isten, ha az anyukám nem ad nekem enni, mikor 2 hónapos vagyok, akkor szépen meghalok. Hm. Ez egy ilyen 3995# történet. Hár…, na jó kis Húsvétot csinálok nektek. 4000# 4. „Áldozat vagyok Isten”, „Érted élek Isten”. Eric Berne alapján, talán hat évvel ezelőtt, 4009# emlékeztek, beszéltünk a trikófeliratokról. Eric Berne alapján a tranzakció-analízis azt mondja, ez egy nagyon 4021# szellemes megközelítés: Minden ember különböző trikókban jár, s a trikókon elől van egy fölirat. Tehát 4033# például az, megyek a trikóval, és megyek csajozni, és megyek, és az, az van, az van ide írva, hogy „Nagyon 4044# szép vagy!”, így, és akkor itt ezt: Hhhh, hát ez egy jó pasi! Ez van, ez van ideírva, nagyon szép vagy. A 4056# kérdés azonban az, hogy mi van hátulra fölírva? Ugye, és sokszor egy ilyen trikót látva elől az van: „Nagyon 4068# szép vagy!”, hátul meg az van odaírva: „Gondoskodj rólam!” Elől az van odaírva: „Nagyon tetszel.”, 4078# hátulra az van odaírva: „Szolgálj engem!” Előre az van odaírva: „Jaj, te milyen jó ember vagy!”, hátulra 4090# az van odaírva: „…akkor éljél értem!” Itt leginkább lehetséges az, hogy ilyen műistenek sajátos trikóban 4101# járnak. Ők is fölöltöznek, tudjátok, az igazság és a hamisság elmentek fürdeni. Ugye, tehát a hamis Isten 4112# fölvett egy ruhát. Ez van neki ide előírva, nem előírva, előre ide van írva neki: „Áldozat vagyok.” Hhh, ez 4124# nagyon szép, hhh, áldozat, ó… De mi van odaírva hátra? Van tippetek? Legyen. Tessék? Jaj, ó, ez elég 4135# brutális. Jó, de … csak úgy jött, ugye? Jó, jó. Sz’al, önismereti csoport… a, azt mondja: „Áldozat 4146# vagyok.”, hátul: „Kövess engem!” A…, tessék? Jaj, hát az nem… neeem…, nagyon jó. „Áldozat vagyok.” 4157# megfordul ez az Isten: „Legyél hálás!”, de még inkább: „Köteles vagy hálás lenni nekem!” Az, az, az van 4168# a másik oldalon. Ezeket a trikókat, ha lett volna sok időm, és nem Nagyhéten vagyunk, csináltam volna sok ilyen 4180# trikót, ilyen trikó föliratokat, de ezt adom házi feladatnak. „Áldozat vagyok Isten”, „Érted élek Isten”. 4191# Ó, az is brutális: „Érted élek” s akkor mondjuk, hátul mi van? Hogy? Fú, jaj de jó! Gyomorszorító. Elől: 4203# „Érted élek”, hátul: „Tartozol nekem”. Óh, hát ez fáj. Hagyjuk itt abba. Ah, jó. Sokszor ez a trikót 4214# hordó istenképzet a szüleimmel való kapcsolati dinamikát ismétli meg. Tehát hogy anyám az, aki azt mondja nekem, 4226# hogy „én mennyi mindent tettem érted”, ugye hátul meg az van: „nem hagyhatsz el”. Nem ugyanaz a dinamikája? 4238# „Érted élek”, tudjátok, szoktam mondani, „az én emlőimen nevelkedtél”, ugye, ha lelépsz az emlőmről, 4249# vagy mi, le, le, hát, tehát, tehát az ember az orális korszakból kinő. Nem? És a magasztos anális korszakba 4260# lép. Tehát, na jó. Szóval sokszor ez a pozitív istenképzet egy trikót hord, elől nagyon jónak tűnik, hátul 4272# azonban aj-jaj-jaj-jaj-jaj. 4275# Most assz’em akkor elmondtam négyet vagy ötöt ebből, és akkor a következő alkalommal, ami Húsvéthétfő 4286# utáni kedd, szóval egy hét múlva akkor ezt folytatnánk. 4295# Akar-e valaki hirdetni?
Lejegyezte: Vinkó Zoltán Tamás
Itt egyben megtalálható az összes legépelt szöveg.