2008.03.04.
A pálferi wikiből
0000# Isten hozott benneteket! Köszöntök mindenkit. Képzeljétek el, kitört rajtam az allergia. Ez csodás, tehát 0009# mínuszban is lehet allergiásnak lenni. Sikerül ezeket ötvöznöm. Na, hogy? Na! 0016# Belecsaptunk ígéretem szerint nyolcvan-nem t’omhány mondatba, de azóta eltelt egy hét, és sikerült 100-ig 0025# jutnom. Veronika kikészült, látom, már csak fejét fogja. Addig jó, amíg van mit fogni. Na, 100 pont, de 0034# sitty-sutty, sitty-sutty túlesünk rajta. Egyszerűen csak szeretnék kimondani ezekből a mondatokból, kimondani, 0044# kimondani, hogy halljátok, de egyiket se higgyétek el. Ez lenne a lényeg, halljátok, de ne higgyétek el, ne 0054# „csalódjatok lépre”. Miről is szólnak ezek a mondatok, illetve hogy jutottunk ide? Hogy az Istennel kapcsolatos 0064# tévhiteink, téveszméink, kereszténységre vonatkozó hamis ál-igazságokig, azoknak a kimondásáig? Úgy, hogy az 0073# önbecsülést helyeztük az elmúlt hónapokban a középpontba, és az derült ki, hogy ha Virginia Satir szerint az 0083# önbecsülésnek nem csak az alá- fölé rendelő viszonyból, illetve nem csak a külső megerősítésből lehet az 0092# ember számára forrása, hanem belülről is – mégpedig valamiféle spirituális megalapozottság által –, hogy 0102# ne kelljen az önbecsülésünket mások legyőzése árán, vagy állandóan függő kapcsolatokban másoktól 0110# kikunyizva, kikönyörögve, kizsarolva, kipüfölve megszerezni, akkor ennek valamilyen spirituális alapja kell hogy 0120# legyen. Vagyis hogy az önbecsülésünk valójában ne függjön semmitől, hanem egyszerűen csak fölismerjük azt, 0130# hogy ez VAN. Hogy az ember egy megbecsülendő valaki, hogy az ember egy érték, és az hogy az ember érték, az 0139# élete érték, és a többi, és a többi, ez nem függ semmitől. Ezért, hogy az életemnek van értelme, és ez nem 0149# függ semmitől. Se egészségtől, se pénztől, se sikertől, se Magyarországtól, se Európától, se euro-atlanti 0158# értékrendtől, és nem függ az olajbányászat éves teljesítményétől, hát ezektől kifejezetten nem függ. Na 0167# most hogyha ez így van, akkor azonban szembesítenünk hát nem kellett, de érdemes volt szembesíteni magunkat azzal, 0177# hogy mi az, ami roncsolja bennünk az önbecsülésnek a spirituális megalapozását. És hát mi más rombolná, mint 0187# egy torz spiritualitás, vagyis a spiritualitás ruhájába bújt hamburger-kereszténység. Így-így. És így 0196# jutottunk el a 100 pontig, de nyilván van ötszáz, meg akárhány száz – csak kettőt kaptam tőletek… Na nem 0205# baj, annak is nagyon örülök. Most kaptam egy harmadikat, ez ide van betéve, hogy „Jó étvágyat, Feri!”, de ez, 0215# ezt ne, ezt ne, ez jó, ez jó, ezt nem akarom kidobni. Na, nézzük akkor, tudjátok, mindegyik mögé lehet, hogy csak 0225# két mondatot mondok, lehet, hogy nem is mondok semmit, csak megyünk tovább. Minden esetre ezek azok a téveszmék és 0235# tévhitek, amelyek általában a lelkiismeret torz hangjával együtt tönkreteszik bennünk a spiritualitáshoz vezető 0245# utat. Ugye, mert a múlt alkalommal erről volt nagyon szó, hogy a hamburger-kereszténység tulajdonképpen nagyon, 0255# nagyon kétséges viszonyban van egy valódi spiritualitással, inkább azt esszük benne, hogy „legyél jó kisfiú, 0265# legyél jó kislány”. Ugye, tehát a, amikor a spiritualitás egyenlővé válik, Isten hangja egyenlővé válik a 0274# lelkiismeret szavával. Annak meg ugye nagyon komoly keretei vannak, semmi mást nem mond, hogy ez jó, az rossz, tehát 0285# egy ilyen morális világot hoz. Ennél sokkal több a spiritualitás, sokkal mélyebb. Tehát erről bőségesen 0294# beszéltünk múltkor, most nem a lelkiismeretben fölhangzó szavakat fogom mondani, bár hogy hol hangoznak ezek a 0304# szavak, mit tudom én. De most ha azt mondjuk, hogy a felettes énből szólnak, akkor se mondtunk semmit, mert az meg 0314# mi, vagy az hol van, tehát végül is tökmindegy. Minden esetre itt szoktuk bent hallani valahol. Főleg akkor, hogyha 0324# valami érzelmileg, nehéz helyzetbe kerülünk, akkor jönnek ezek elő. Valahogy úgy, mint a szülői tiltások, a 0334# szülői parancsok, valahogy úgy vannak bennünk, s a spiritualitásra vonatkozó alaptéveszméinket jelentik. (Huhh! 0344# Minek sietek ennyire? Nem, úgy beszélek, így hallom magamat: zsa-zsa-zsa, gyak-zsa… Feri, nyugi, nyugi! Tehát már 0354# itt vannak, nem mennek el.) Na, de közbe, hogy leírtam, össze-vissza írtam őket, tehát nem tudom, hogy mi az a 0364# tíz, amit már elmondtam. Tehát százat fogok most elmondani. Van, akinek van jegyzete, hogy mi volt az első, vagy a 0374# második? Tudtok segíteni? (…) Ajjaj! Máris rossz a sorrend. De komolyan, most ez nagyon bocsássatok meg, 0383# e’kezdem most akkor, hát majd kitaláljátok, hát nem kellek én ehhez. Tehát: 0390# 1. Vigyázz, mer’ megver az Isten! Lehet nem fölkiáltó jelet tenni utána, hanem vesszőt, s az a Vigyázz, mer’ 0399# – nem. Vigyázz, megver az Isten, mert … És akkor itt aztán egy teljes „a la carte”, tehát itt ami neked 0409# tetszik. Megver mer’… Jaj, régi szép idők, mikor a Ganz Művekben ebédeltem, s lehetett választani: rántott 0418# hús vagy bécsi szelet. Jaj! Azok a szép idők! Nagyszerű volt. Minden esetre itt aztán mindenki úgy fejezi be a 0428# mondatot, ahogy akarja. A legnagyobb bajom ezzel a mondattal az az állítás, hogy „Isten megver”. Emlékeztek a 0438# gyerekekre, múltkor azt mondták, az Isten az emberben nem rosszalkodik. Nem ver meg senkit. Emlékeztek? A gyerekek 0448# ezt jól tudják. 0449# 2. Isten a jókat szereti, a rosszakat elveti. Ez az egyik legközkeletűbb tévedés. A jókat szereti, a rosszakat 0459# most csak azért nem mondjuk, hogy gyűlöli – értitek ezt, ez a teljesen párhuzamos, a szüleinket védő 0468# gondolkozásmóddal -, azt nem merjük mondani, hogy a jókat szereti, a rosszakat meg gyűlöli, mert Isten olyat 0478# nem… Tehát Isten nem gyűlöl senkit, csak megveti. Ugye, csak elveti, csak el fog kárhozni. Nem, Isten annál 0487# sokkal fennköltebb, hogy gyűlöljön valakit, vagy utáljon – azt te csinálod, te kis TE. Isten tehát a jókat 0497# szereti, mert ő hő ilyen, a rosszakat meg ftty! Ugye, hát érzések nincsenek, csak pozitív érzések, de majd ez 0506# még úgy is lesz. Tehát a rosszakat is szereti. Na, jól van. Jaj, akartam mondani egy használati utasítást, hogy 0516# tudjátok ezek a mondatok azért többé-kevésbé kapaszkodót is szoktak jelenteni az életben való eligazodásban, a 0526# vallásgyakorlatunkban, a hitéletünkben. Tehát amit én csinálok, veszélyes dolog, kapaszkodókat veszek el 0535# tőletek, ha hagyjátok. Én nem tudom, utána mi lesz veletek, nem vállalok érte felelősséget, ti jöttetek. 0545# Legkomolyabban mondom. Kapaszkodókat veszek el. Szerintem persze ezek a kapaszkodók semmihez sincsenek odacsavarozva, 0555# de szoktuk őket szorongatni nagyon, nagyon-nagyon-nagyon. Végül is hogyha most ezt a gondolatot viszem tovább, ugye 0565# két dolog szokott lenni. Az egyik: harcolunk egy olyan Istennel, aki nem olyan, nem hiszünk egy olyan Istenben, akiben 0576# egyáltalán nem érdemes bízni, és lázadunk egy olyan Istennel szemben, aki meg nincs. Mer’ olyan nincs, de 0585# rosszban vagyunk vele. Ugye, tehát így szokott lenni: rosszban vagyunk egy Istennel, egy olyan Istennel, akiről a 0595# legtöbb, amit mondhatunk, hogy nincs. Na. 0599# 3. Mindenért meg kell bűnhődni. Hát ennek vannak… Meglesz annak a böjtje. Jó, érezd csak jól magad, MOST még! 0609# Az élet nem erről szól, „kisnyuszi”, hogy te csak úgy élvezed. Jó, egy-két nap öröm, na, csak vigyázzál. 0618# 4. (Hát ezt ismeri mindenki.) Isten nem ver bottal. Fapapuccsal, betegséggel, sorscsapással, szerencsétlenséggel 0628# – itt aztán megint… Jó. 0630# 5. Megbüntet az Isten ezér’. És akkor ennek van egy másik verziója: Miért büntetsz engem, Isten? Attól függ, 0640# hogy magamnak mondom, egy ilyen meghitt dialógusban vagyok magammal, „Istenem, miért büntetsz? Nem mennél egy 0650# kicsit ki belőlem, vagy valami…”, és nem megy. Vagy pedig, mikor fenyegetően másra támadunk ezzel a mondattal. 0659# 6. A betegség Isten büntetése. Hát ez, ez… Nekem mikor bemegyek kórházba valakihez, úgy ötször mély levegőt 0669# veszek, hogy: Hhhh-hhhh. Hhhh-hhhh, és ezt még háromszor. Mert hogy ez majdnem mindig előkerül, az biztos, és 0679# muszáj, hogy, hogy ne, ne álljon a hajam égnek, muszáj. 0684# 7. Mivel érdemeltem ezt ki? Mivel érdemeltem ki ezt a csapást? Mivel érdemeltem ki, hogy az Isten engem most így 0694# büntet? Ugye, ez a jókat megjutalmazza, rosszakat megbünteti modell. Ez a hamburgerbe van jól, jól berakva. Ketchup 0704# meg a mustár közé be van … Ez is úgy, eszed, eszed és ez, ez, ez lesz belőle. 0711# 8. Elhagyott az Isten. Erre mondtam múltkor, hogy így sétafikáltam, hogy nem is bír elhagyni, mert ott van benn. 0721# Tehát oda megy, ahova te. Ez nem azt jelenti, hogy egy pillanatnyi tapasztalatnak ez ne volna esetleg egy jó 0730# leírása. Azt mondhatom, hogy ebben a pillanatban úgy tapasztalom, hogy Isten nincs velem. Ezt mondhatom. De egész 0740# más, hogy megkülönböztetem a tapasztalatomat, hogy most így érzem, és azt, hogy mi a valóság. Ez nagyon nagy 0750# különbség. (10. – 9. – 8. – 7. így hamar vége lesz, na.) 0755# 9. Nem hallgatott meg Isten. Gyerekek annyira, gyerekek sok… na jó. Ezt a történetet tudom, már mondtam, de azért 0765# gyorsan elmondom. Kisfiú, megtörtént, kisfiú nagyon imádkozott egész Adventben, hogy „Istenem, egy lendkerekes 0775# autót hozzál nekem!” Ez egy régi történet. Egy lendkerekes autót! Ti-ti-zi-shhh. Volt nektek? Megvan az 0784# élmény? Mentőautó volt régen, fehér-piros, ti-ti-ti-ti, ú, aj de jó volt! Éppen emlékszek, két héttel 0793# ezelőtt játszottam ilyet. Most a benzinkútnál, ha sokat tankolsz, a Shellnél kis lendkerekes Ferrarit adnak. 0803# Rágurultam a témára. Nagyon tuti. Azóta a lendkerekes autó is nagyon sokat fejlődött. Képzeljétek el, hogy nem 0813# úgy van, emlékeztek a régire, tehát így, így nagyon kellett fölhajtani, és hogyha túlhajtottad, megpattant 0822# benne a rugó és pt-pt és átment ilyen sima autóba. A, ezt, hát, a, ett… a krokodil könnyeimre emlékszem. De az 0832# új lendkerekes autó nem ilyen. Kis pici, Ferrari és kettőt húzol így rajta, és csőre van töltve. Pzsíí! És 0842# legkomolyabban, két hete azzal játszottam szabadnapomon, hogy (de tényleg így volt, na, az élet annyira szép, csak 0852# nem bírom ezt kinyitni, na, hogy) elpucoltam azt a területet, hogy a parkettának a leg-legsimább részét 0861# megtaláljam a szobában, és, és csúcsra járattam a Ferrarit. Néztem, hogy hány ilyen parketta osztásig tud 0870# eljutni. Fél órát játszottam ezzel most két hete. Csúcs volt. Most is, most is, na ez nem is rossz, hazamegyek egy 0881# kicsit játszok majd a … Na szóval, ja, tehát a történet! Hogy ezért imádkozott ez a kisfiú, hogy „Istenem, 0890# Istenem, kérlek, a karácsonyfa alá, légyszi-légyszi, lendkerekes mentőautót nekem!” És az apuka nem volt 0899# hívő, és azt mondta: Na, a kölyköt egy életre leneveljük erről a hülye vallásosságról, és direkt nem vette 0909# meg. Direkt. H-hm! És a kisgyerek megkapta az ajándékokat, alsós volt még, (Van még ilyen, hogy alsós, meg 0918# fölsős? Jó, tehát.) alsós volt még, megkapta az ajándékokat, s úgy különösebben nem látszott rajta, hogy 0928# meg van rendülve. Tehát nem fakadt sírva, hogy: aj, csak kertészgatyát kaptam, meg meee, csak (mi, mi volt az, 0937# ilyen irón, ugye, ilyen vastag piros) postai irón (Hát ez gyönyörű, neked is megvan. Ilyen öreg vagy? Na, nem, 0947# jó, jó. Nagymama megmutatta milyen.) Na, szóval, és az apa, aki, akinek a karácsony ezzel telt, tehát értitek, ez 0957# ezen élt, zs-zs most akkor nem kapja meg, és az jól sír, és akkor én majd kimondom a fontos mondatokat. „Látod, 0967# ez azér’ van, mer’ nincs is Isten.” Há-háá! Na és akkor, miután a gyerek azonban nem sírt, hanem örült a 0977# Vakond és a nadrágja című képeskönyvnek, odament hozzá, még szenteste, ugye mégiscsak legyünk stílusosak, azt 0986# mondja: Peti, hallottam ám én, hogy te azért imádkoztál, há-há-háá, hogy legyen a karácsonyfa alatt 0995# lendkerekes autó. Na, és lett? Nem apa, nem lett. 1000# Na, ugye hogy nem hallgatott meg Isten? És erre a kisfiú azt mondja: Apa, Isten mindig meghallgat, csak nem 1010# teljesítette. És tovább olvasgatta a Vakond és a nadrágja című könyvet. Ilyen egyszerű. Bárcsak a felnőttek 1020# is tudnák ezt. Olyan nincs, hogy Isten nem hallgat meg, miért, az olyan, olyan drága, mikor felnőtt emberekből 1031# aztán ilyen …, mikor ezek a téveszmék aztán egy logikai menetté állnak össze. És felnőtt emberektől 1041# hallottam ilyet, azt mondja, hogy: Hát, hát de hogy is tudna ennyi emberre figyelni? Hát, azért ne terheljük túl 1052# szegényt. Hát annyian … ugye van, van több milliárd hívő, azok állandóan karattyolnak, hát most akkor pont 1062# én, hát… 1063# 10. A jónak nem eshet bántódása. Ó! Hát, ez a, hogy mondjam, ez a pöttyé válás folyamatában teljesen 1073# természetes. Van, van egy ilyen naiv korszakunk, hogy, hogy a jókat mindig jó éri, és ez kell is, ez teljesen jó. 1084# De egy felnőttnél? Hát egy felnőttnél, egy felnőttnél mikor rossz…, mikor sír, sír, de nem, nem a, nem a 1094# gúny szavát akarom mondani, csak hát, na. Sír, és de hát, de hát én, én, én jót csináltam, hát én azt 1104# jól, de most akkor ez mér’, és mér’? Mondom neki, hogy te, hát szerinted Jézus jó volt, vagy rossz? 1113# „Jézus…!” Jó-jó nem kell, most ne, ne, hagyjuk tehát hogy …, „hát jó volt”. És érte őt rossz? 1123# „Hát jó-jó, de én, ő…!” Szóval hogy a leg-legegyszerűbb összefüggések is teljesen hasztalanok. Tehát 1132# hogy Jézus jó volt, érte őt rossz, tehát akkor az Isten nem úgy működik, mint ahogy gondoltam 90 évig. És az 1143# a, az a, az a félelmetes, hogy az illető 88 éve jár templomba, és egy ilyen egyszerű összefüggés, hogy Jézus 1153# jó és őt is éri baj, vagy nehézség, az sokkal kevésbé hat rá, mint a szavakkal és a szavak nélkül átmenő 1164# szülői szavak, és ezek a meggyőződések. 1167# 11. (Jaj, most egy picit, egy ilyen, a protestáns ízt érezzük itt ki. Vannak aztán klasszikus katolikus bukéjú 1178# kaják …) Ha erősebb lett volna a hitem, ez nem történik meg. És ennek aztán van ilyen jó, vádlós fajtája. Ha 1189# erősebb lett volna a hited, sose váltál volna el. És akkor ezt a mondatot is ezerféleképp be lehet fejezni. Ha a 1200# te hited azon múlott, c-örrrr… 1203# 12. Az ember velejéig romlott. Sajnálatos módon van egy ilyen teológiai irányzat. Istenhez nem sok köze van, 1213# attól még van. hogy az Isten velejéig romlott, (ja, az ember! Na, ezen most elgondolkozom! Na, erre iszunk! Ez jó 1224# kis elszólás, igaz? Most nézd meg, leesett a kupakja – Isten büntetése - leesett. Látjátok, nem ver bottal. 1235# Rögtön jön a bűnhődés.) Na, tehát hogy az ember velejéig romlott. Ezt me… hát azért jókat mondok! De 1244# tényleg, hogy egy ilyen istenképbe tényleg, ez az isten velejéig romlott. Sz’al eljutunk a százáig, hát 1254# aztán… ez a, na, jaj most majdnem jött egy ilyen katolikus ima a számra. A Szűzanya mentsen meg ettől az 1265# istentől! Igen, a hit nagyon érdekes összefüggéseket tud produkálni. Ah, ezt ismeritek azt… na jó, ezt már nem 1275# mondom el azér’ most már. Feri, térj vissza, ha már nem tértél meg legalább legyél itten…! 1284# 13. Nincs bűn büntetés nélkül. Bűn és büntetés. Bűn és bűnhődés. Elmondom a pöttyöket má…, nem máma, 1294# vasárnap. Hát, szóval. Vasárnap beöltöztek fehér ruhába a jövendő, leendő, majdani elsőáldozók. Azért, 1304# mert megvolt az első gyónásuk, szombaton, na erről is, olyan édik…, na, akkor menjünk az elejére. Azt mondja az 1315# egyik kisfiú – ez mindig, ez az első gyónás ez egy, ez egy csúcsélmény nekem. Mert hogy tudjátok mindig 1325# kérdezem a jókat is, mindig, mindig. S akkor az egyik kisfiú kihúzza magát, de nagyon délceg, azt mondja: 1335# Segítettem a lányoknak. Ugye de kilenc éves, tehát ez nem az a korszak, ugye. Föl is csillan a szemem. „Ejha! Ez 1346# fantasztikus!” De úgy látja, hogy nem értem, tehát ezért aztán egy magyarázó mondattal kiegészíti. Azt 1356# mondja: Igen, mert az egyikbe szerelmes vagyok. De mind a háromnak segített, hát látjátok, a szerelem mit tesz az 1367# emberrel. Hát, ez nagyon szép. Na, ja igen. Tehát akkor gyóntak szépen, és akkor az a, az a … na, liturgikus 1377# esemény, hogy ünnepélyesen magukra öltenek egy fehér ruhát, s akkor egészen, amíg elsőáldozók nem lesznek, 1388# 3-4 hónapig fehér ruhában ülnek a templomban. És megünnepeljük azt, hogy Isten föltétel nélkül szeret. A 1398# bűnt, ho-hó, legyőzte! Ugye, és akkor ott fehéren ülnek, tök jó. Na, és most egy picit a fonákját is hadd 1408# mondjam. Ehhez a beöltözési szertartáshoz járulnak mondatok. Tehát átadom a fehér ruhát, és akkor halljátok 1419# azt a mondatot, amit nekem kellett volna mondanom, hogyha a tekintélytisztelet rávett volna arra, hogy ezt a mondatot 1430# mondjam azért, mert le van írva. A mondat így szól (így, így, szó szerint mondom): „Vedd ezt a fehér ruhát, 1441# és vidd tisztán a mi Urunk, Jézus Krisztus ítélőszéke elé, hogy majdan részed lehessen az örök életben.” 1451# Hát én ez ugye, nem, nem pite! Hát hogy lehet egyetlen mondatba ilyen sűrűségű neurózis tablettát benyomni? 1461# Döbbenetes, tehát ezt, ezt szabadalmaztatni kéne, tehát… Tényleg, ez most jutott eszembe, de jó! Neurotikus 1472# tabletta. Tehát ilyen, beveszed, és neurotikus leszel, ez tök jó. Ezt a, ezt, ez nagyon jó, nem? Például 1482# depressziósoknak alternatívaként, hogy… És a…, na azért…, szóval…, tehát, halljátok, csak úgy el, el, 1492# elismétlem, mert tudjátok, úgy nézem a…, úgy hívják ezt a könyvet, Praeorator, már múltkor beszéltem róla, 1502# hogy ilyen előimádságos könyv, s ugye a pap, ha nem akar gondolkodni, akkor ezt olvassa. Végül is, érted. 1512# Szentelésig tanulunk, nem, aztán utána már csak úgy… Há’ valahogy csak megvagyunk, ugye! Főleg, hogy hamar 1523# nyugdíjba lehet menni, tehát 75 éves korig lehet azért… S tényleg, azt tudjátok, tehát az olyan meg…, engem 1533# mindig ilyen…, most 61 vagy 62, tudjátok, én meg 75-ig. Na, szóval. Tehát a mondat ugye így szól: Vedd ezt a 1544# fehér ruhát – idáig van rendben, tehát ez, ez stimmel, ennyit hagytam meg belőle. De igazából ezt meg nem kell 1554# mondani, mert adom neki, tehát úgy tulajdonképpen ez egy ilyen duplázás, no mindegy, tehát így: Vedd ezt a fehér 1565# ruhát, és vidd tisztán (Tisztán, hát hogy, hogy? Van olyan fehér ruha, megkapom 9 évesen, és azt, azt tisztán 1576# viszem el a… hát…) Micsoda ötlet jutott az eszembe: „Fehérruha Hibernálás. Elsőáldozó gyerekek fehér 1586# ruháit olcsón hibernálom, halál előtt eredeti állapotban visszajuttatjuk a gazdájának.” Hogy lehetne már egy 1596# fehér ruhát tisztán bárhova is elvinni? Hát a, hát d-d-d, ne, ne, ne már! Hát, de nem piszokság, legalább 1607# legyen sárga, vagy egy kicsit ilyen homokszínű, vagy valami. Egy fehér ruhát vigyél tisztán egy életen 1617# keresztül, és nem is akárhova, hanem Krisztus ítélőszéke elé. És utána jön ugye az ö…, utána jön…, 1626# hogy (hogy: célhatározó? Célhatározó.) hogy részed ne legyen, lehessen esetleg! Úgyhogy, hát szóval, értitek. 1637# Tehát a mondatot diszkvalifikáltam, kizártam az olimpiai műsorszámok közül, lehet, le is egyszerűsítettem: vedd 1648# ezt a fehér ruhát, és bízzál a szerető Istenben. E’het, mit, nem kell cifrázni, meg mi. Milyen ítélőszék, 1658# eleve milyen ítélőszék, tehát ez…? Vedd ezt a fehér ruhát, bízzál a téged szerető Istenben! Á, jó, 1667# megyünk, megyünk, megyünk. Na, de nem is ezt akartam elmondani, csakhogy egy, itt a bűn, minden bűnnek megvan a 1678# bünteti…. Bűn és bűnhődés, az Isten rosszakat izé… Kérdezem tőle/tőlük, hogy: Na mondjátok, gyerkőcök. 1688# De dugig van a templom, ugye, mert hát mégiscsak. Mondjátok csak, szerintetek mi az ára annak, hogy Isten 1699# megbocsájtott nektek? Egy kisfiú: Sok jót kell érte tenni. Hm. Van-e valakinek más ötlete? Másik azt mondja: Hát 1709# én, szerintem ingyen bocsájt meg. És hogy az evangélium szavával éljek: Szakadás támadt köztük. S kérdeztem 1720# őket, 12-en voltak, tehát ilyen apostoli kollégium: Na, tegye föl az az apostol a kezét aki azt mondja, hogy a 1731# megbocsátásért sok jót kell tenni – 9 gyerek. A megbocsátásért nem kell sok jót tenni – 3. Lehet, hogy 8:4 1741# volt az arány. Na, mentem tovább, most az összes gyereket kérdezem. Tegye föl a kezét, aki azt mondja, hogy a 1752# megbocsájtásért sok jót kell tenni. Hát, itt a gyerekek, ugye az összesnek 60%-a. Kérdeztem a felnőtteket. Hát 1762# ennél nem állok le. Kedves felnőttek, tegye föl a kezét az, na, azért 10% ott is összejött. Akkor 1772# megállapítottuk, hogy ahhoz, hogy Isten megbocsásson, nem kell sok jót tenni, de még keveset se. H-hmm! Erre a 1783# felnőttek elkezdtek fészkelődni, a nevelés alapjait kihúztam alóluk. „Ide se jövünk többet!” csak hogy a 1793# gyerek meg ide akar jönni, a fene egye meg. S akkor azt kérdeztem tőlük, hogy: Gyerekek, akkor azt mondjátok meg 1804# nekem, ha a megbocsájtásért nem kell fizetni, nem kell vezekelni, bűnhődni – milyen szavakat szoktunk még 1814# használni, ilyen „nem t’om mit kő” csinálni -, akkor miért tegyünk jót? Na, a felnőttek most aztán 1824# elhallgattak. Hát ilyet nem szabad megkérdezni, mert most, mert ugyanis erre nincs válasz, értitek, tehát a 1834# hamburger-kereszténységben erre a kérdésre nincsen válasz. Mert jót azért kell tenni, mert. Különben Isten 1844# megbűnhed, bűntődni kell (megbüntet, bűnhődni kell – VZT), különben… És a gyerekek két perc alatt öt 1854# olyan választ adtak, elmondom nektek. Miután megállapítottuk, hogy nem kell jót tenni ahhoz, hogy Isten 1864# megbocsásson, azt mondták: Hát, hát azért teszek jót, hogy Isten büszke legyen rám. Na? Na, az önbecsülés. 1875# Másik azt mondja: Hát – de az a gyerek, az nagyon aranyos kisfiú volt, látszott, hogy egyszer csak valami nagyon 1886# beugrik neki, és ahogy föltette a kezét, úgy majdnem szétszakadt a fehér ruhája – hát azért teszek jót, mert 1896# Isten a barátom. Ho-hó! Túljutott a Mennyei Atyán, kilenc évesen. Nem kis teljesítmény. Akkor a másik azt 1906# mondja: Hát azért teszek jót, hát, mert nem csak Isten szeret engem, há’ én is szeretem őt. És a legcukibb az 1917# így hangzott: Azért teszek jót, mert anélkül nem lehet élni. Ez az ontológiai egzisztenciális megalapozás. 1927# Mondtam is a gyerekeknek. Tényleg mondtam, nagyon bólogattak, erősen bólogattak, erősen. Olyan, ezek, ezek ilyen 1938# kisebb csodák ám nekem, kisebb csodák, tehát hogy ha sikerül valami épkézláb kérdést föltenni, nem azt hogy 1949# hbb-bb-bb, akkor a gyerekek olyanokat mondanak. Ebből is látszik, hogy, hogy lehetne másképp. Na, ebből is 1959# látszik. Jól van má’ Feri, beszélj rendesen! Azt mondja. 1965# 14. A testet, a testi dolgokat Isten megveti és lenézi. Nem. 15. Most a …, ezekről már annyit beszéltem, már 1975# th-tmm-tm. Na, lapozzatok itt benn és akkor tudjátok. 1980# 15. Önmagunkat szeretni bűn. Ez a, a, az önzés és az önmagam szeretetének a teljes összekeverése, mintha a 1991# kettő ugyanaz lenne. Tehát önzés egyenlő önmagamat szeretem. 1997# Dehogyis! A kettő között nagyon nagy különbség van, mert ha valaki igazán szereti magát, mér’ lenne 2007# önző? Nincs már rá szüksége, egyszerűen nincs, mert tudja a szükségleteit, ami kell hozzá, azt megadja 2017# magának, menn… vannak jó emberi kapcsolataiban megkapja, és nem kell önzőnek lenni. Egyszerűen nincsen rá 2028# szükség. Há! 2029# 16. Legfőbb erény az engedelmesség. Az elöljáróim is ezt mondták még néhány éve. 2037# 17. Ha igazán hiszel, nem leszel beteg. Hát az nagyon, nagyon, betegen feküdni és ezzel büntetni magam, hogy nem 2049# hittem eléggé, ezt is, és a, ez a fajta amerikai konyhalélektan szívesen rátesz öt lapáttal. Ugye fekszel benn, 2060# és azt mondod: Magamnak csináltam. Mindenért én vagyok a felelős, magamnak, ezt jól megcsináltam magamnak. Minden 2071# betegségnek az ember az oka, mert ő, ő …, most ráébredtem, rosszul gondolkozom, rosszul cselekszem, rosszul 2082# érzek, g-grr, jól megcsináltam magamnak a rákomat. Ez, hát nincs elég bajod? Hát haj…, hagyd ezt az 2092# önbüntető valamit! Hogy én ezt jól megcsináltam, ezt is elrontottam, én most … 2100# 18. A hit erejével legyőzhető a depresszió, nem gyógyszerre van szükség. Hú, húú, huh…! Az a, az a 2110# mélységes ellenállás, ami, ami azt, azt akadályozza, hogy ilyen egyszerű dolgokig jussunk, hogy beteg vagyok – 2122# orvosságra van szükségem, ilyen végtelenül egyszerű. Hiányzik a szervezetemből egy vegyület – pótolom. Nem 2132# állítom természetesen, hogy a depressziónak, és főleg a depressziónak bizonyos válfajai nincsenek 2142# összefüggésben a gondolkodásmóddal, mert nagyon is összefüggésben vannak, természetesen, de nem egy depresszió 2154# fajta, illetve a depressziónak bizonyos mélységei egyszerűen meg se nyekkennek arra, hogy te, nem tudom én, mondasz 2165# még öt Miatyánkot. Azt ha azért mondod, fölöslegesen mondod. Lesz sok szabadidőd. Bár tökmindegy, mert úgyis 2176# rosszul vagy, ugye, legalább imádkozol, csak semmi nincs, azt a döbbenetes ellenállást, ami tapasztalok. Nincs, 2188# nem, nem, hidd el az antidepresszáns nem az ördögtől való. Na, naa! Hát ha már öt éve rosszul vagy, nem tudsz 2199# aludni, nem bírsz enni, nincs kedved élni, semmiben se van örömöd, hát miért akarsz tovább is így lenni? Hát 2210# csak azért, mert ezekből a mondatokból van neked egy csomó. Ugye, és ez most, csak bűnhődjél! (Be-bekapod? Most 2221# beveszed a …? Igyál kólát, ezt lehet, ihatsz! Bárcsak ilyen egyszerűen, egyszerűen mennének a dolgok!) 2232# Hihetetlen, hogy, hogy, hogy ez most, na jó. Hihetetlen, hogy, hogy, hogy vannak, aki, aki évekig, évtizedekig tart 2243# az az út, hogy egy nyomorult orvosságot bevegyen. Évtizedekig! Minek, minek annyit szenvedni? Én tudom milyen 2254# depressziósnak lenni, mert voltam. Májgyulladásom volt, s a májgyulladás miatt a vegyháztartásom feje tetejére 2266# állt, s úgy kipurcantam, s emlékszem, pap voltam már, és visszatértem ugye, jöttek a jegyespárok, meg ilyen 2277# vasárnapi nem t’om mi, és hogy egy csomó dolog, amit addig élveztem, egyáltalán nem élveztem. Szörnyű volt, 2287# és így mentek a hetek és kezdtem rájönni, hogy semmi örömöm nincs. Hogy minden, amit eddig szívesen csináltam, 2299# nem csinálom szívesen. Ott se vagyok, tehát így a …, s hogy nem, fogalmam se volt, hogy mi. Mentem vissza az 2310# orvoshoz, hogy nézz…, mondtam hát hogy „Kedves doktor úr, nézzen nekem vérképet! Hát az lehetetlen, hogy 2320# minimum nincsen vashiányom, vagy valamicsodám biztos, hogy van, mert elment az élet belőlem.” S megnézte a 2331# vérképet, azt mondta gyönyörű, két hét alatt ilyen változás! Mondom az hát de akkor miért vagyok rosszul? 2342# „Ja, hát maga legalább egy évig depressziós lesz.” Értitek ezt? Ez így volt. Hát ha nem kérdezek rá, meg 2352# nem nyomulok, akkor kitértem volna a hitemből. A saját tapasztalatból mondom: szörnyű! Ehh! De nem kéne, hogy az 2364# legyen. 2365# 19. Keresztény embernek nincs szüksége pszichológusra, mert Isten ad neki gyógyulást. H-hmm-hmm. Mesébe’ és 2375# pizsamába’! Csak a múltkori példát hadd erősítsem meg! A vallásosság nincs összefüggésben a kommunikáció 2386# minőségével. Ha meg van, akkor negatív irányban van. E-ennyit erről a témáról. A szeretet mindent megold, a 2397# szeretettel mindent meg lehet oldani. Hááát, egyrészt mit mondasz te itt szeretetnek, meg mit gondolsz megoldás 2408# alatt. Elnézést, hogy most ágyúval fogok lőni a szúnyogra, de, mondjuk nem tudom, hogy Jézusnak a szeretete mi 2420# az, amit megoldott, és mi az, amit nem. Kétség kívül nagyon nagy megoldást hozott, kétség kívül, de nem 2430# mentette őt meg sok mindentől. Tehát ez egy, ez egy óriási lózung. A szeretet mindent me… és akkor aztán lehet 2441# ilyen, ilyen ön- önostorozós formái, ha jobban szeretnék, most akkor ez nem lenne. Emlékeztek arra, jött a, a 2452# hozzám ötgyerekes férfi meg a nő. És azt mondják, hogy iszonyú fáradtak vagyunk, és hogy, hogy, hogy elkezdtük 2464# marni egymást, és nem t’om micsoda, és hát, és akkor elhangzott ez a nagy mondat, hogy „De tudom atya, ha, ha 2475# jobban szeretnék, minden megoldódna.” Dehogy oldódna meg! Hát már így is csúcsra járatod magad. Hát már így 2486# is el kéne menned aludni, pihenni, hát öt gyerek mellett szabad kikészülni. Szabad, szabad, teljesen kimerülni. Az 2497# úgy rendjén is van. (Te jó ég, sokkal lassabb vagyok, mint gondoltam! Belehúzunk.) 2506# 20. 2506# 21. Az ösztönök, a testi vágyak megvetendő dolgok. 2511# 22. (Ugye, mondta, megtette.) Az érzékiség az ördögtől való. He-heee. ennek aztán vannak mindenféle formái. 2522# Sajátos dolog ez, ha hallom, hogy valaki túl sokat ördögözik, így az ördög, úgy az ördög, az ördög bújt 2532# beléd, az ördög, az ördög így, kis izé…jaj-jaj-jaj-jaj-jaj! Nagyon erős a hited az ördögben. Az úgy szokott 2543# ám lenni, nagyon érdekes, nagyon. Ugye én a VII. kerületben voltam négy évig. Roma családokhoz is mentem. Igazi 2555# roma esküvők, igazi roma lagzi, ami kell. És ott nem egyszer meg lehetett figyelni, hogy az Istennel úgy 2565# el-elvagyunk, az ördögöt féljük. Nagyobb a hit az ördögben, mint az Istenben. Hááá, deéé, de, szerintem nem 2576# jó. Má’ hogy nem jó megoldás, vagy verzió. Ez tulajdonképpen jópofa dolog, nem? Tehát hogy nem Istent félem, 2587# hanem az ördögöt. Ez aztán még-még brutálisabb verzió. Hát, elmeséljem azt, amit már úgyis tudtok 2597# kívülről, de ez annyira jó. A szabolcsi pap barátom, már nem él, nem él, de öreg szabolcsi, igazi olyan, 2608# szóval, onnan való. Szoaug, na, tehát, szóval mondhatnám, hogy úgy szabolcsi, ahogy van. És ugye, roma falvakban 2619# élt, és nagyon sokat tett értük, nagyon, nagyon. Olyan temetése volt, ott kivonult nyolc falu, mikor temették. 2630# Nagyon szerették őt. De, hogy mondjam, na, s akkor, roma férfi meg a roma asszony megállítják őt – Imre 2641# atyának hívták (Háhá! Miki ismerte.) – megállítják, és azt mondják: „Jáj, átyá! Ádjon egy kis 2650# pénzt!” S akkor az atya mondja: „Ide figyelj, Gazsi! Menjél el a napszámba’, lesz pénzed, ennyi.” Ugye, és 2661# akkor az asszony: „Hát átyá! Nem ád pénzt, ákkó’ megátkozom mágát!” Ugye, tehát egy ilyen spirituális 2672# területre vitte a témát, de hát ott nem tudta, hogy a pap az mégis csak azért otthon van, tehát… Erre azt 2682# mondja a jó Imre atya olyan szabolcsiasan, tudjátok: „Igen, hát akkor én rádmisézek, azt’ megdöglesz te is, 2693# meg a pulya!” Tehát ez a Star Wars egyik … Ssss-zzzz-ssss. Tehát ez. És erre mit csinál a férfi, ugye? „Jáj, 2704# mondtám, hogy á páppál ne kezdjél!” Ez, a dolgok el voltak rendezve. Asszem’ két héttel ezelőtt, vagy mikor, 2715# olyan szép idő volt – két hete volt az, az a nagyon szép, nagyon szép szerda volt, elmentem a Bakonyba, végig a 2727# „Szuha” (Cuha – VZT) patak völgyébe. Gyönyörű volt, az egész patak be volt fagyva. Néhol azonban áttört a 2737# víz, meg lehetett látni, ahogy folyik a víz a jég alatt. Nagyon, volt 14 fok, és befagyott a Szuha patak, ott két 2749# ilyen szurdokos része van, hú, de szép volt. És ahogy kiértem, jó fáradt voltam, és emlékeztem, hogy ott van 2760# egy csárda, „Pokol csárda”. Ugye, hát mi más is, és gondoltam, jaj, kijövök a völgyből és akkor 2769# megvacsorázok a Pokol csárdában. Hát tü-rü-rüm, ugye. Inkább az Istent félem, mint az ördögöt, de Istent meg 2780# nem félem, hanem … Na, és akkor be volt zárva. De, ahogy körbejártam, érdekes kiírást találtam. A kiírás 2791# így szólt: „Ide menj be, ne a mennybe!” Jó, jó, frappáns. Na, szóval ennyit, ennyit az ördögözésről. 2801# Ezzel nem állítom, hogy nincs. Azt én nem mondtam, hogy nincs, csak hogy nem „köll” tőle félni. 2811# 23. 2811# 24. Szégyelld magad Isten előtt! Szégyelld magad! A szégyen, hát erről is sok szó esett, nagyon destruktív 2822# érzés, nagyon, mert a szégyen ha beszélni tudna, azt mondaná: rossz vagy. Ami meg nincsen úgy. Tehát ezért a 2833# szégyen, szégyen … 2835# 25. A sorscsapásokat Isten méri az emberre. Hh! 2840# 26. Már csak a csodában bízhatok. Na, mi ezzel a bajom? Már csak a csodában bízhatok. ez egy nagyon szomorú 2851# mondat. Igen, hogy valaki mondott egy má… hogy, hogy hát „segíts magadon, Isten is megsegít”, tehát hogy, 2861# hogy lehet, hogy valamit tudsz azért még tenni. De képzeljünk el egy olyan helyzetet, amikor tényleg a 2872# tehetetlenség legtehetetlenebb vermében vagy, ha te a csodában bízol, és nem Istenben, akkor nagy csalódások 2883# érhetnek. Én, én nem bíznék a csodában, Istenben annál inkább. Nem a gyógyulásban hiszek első sorban, hanem a 2894# gyógyító Istenben hiszek első sorban. S áá, mer’ hiszek benne, még talán meg is gyógyulok. Ez a bajom ezzel. 2905# 27. Nem értem, nem tudom Isten miért nem segít. Nem, nem látjuk, hogy Isten segít. Lehet, hogy a tapasztalatból ez 2917# fakad, hogy nem látom, hogy mi ebben az Isten segítsége, vagy oltalma, h-hm! 2924# 28. Önmagunk megvetése kedves Istennek. Olyan gyönyörű az a, azért ahogy Jézus mondja, hogy aki önmagát szereti 2936# ebben a világban, az elveszíti, aki önmagát meg akarja találni, meg akarja menteni, gyönyörű, gyönyörű 2946# üzenet van ebben, de nem az az üzenete, hogy Isten azt akarja, hogy magunkat megvessük, vagy hogy magunkat ne 2957# szeressük. Nem ez az üzenete. 2960# 29. Aki igazán hisz, annak nincsenek negatív érzései. Aki igazán hisz, az ha meghal valakije, nem szomorú, mert 2971# fölvidítja őt az üdvösség reménye. Jaj már! Nem arról van szó, hogy az üdvösségnek a biztos ígérete az 2982# nem egy erőforrás, nagyon is erőforrás! Attól még lehetsz nagyon szomorú. Attól még lehetsz nagyon kipurcanva, 2993# nyugodtan. Ha valakire megharagszol, azt is lehet, nem minősíti 3000# se a hitedet, se a kereszténységedet. Istenkapcsolatodat és erkölcsiségedet se minősíti. Na jó. 3009# 30. Téged megszállt az ördög. Hát ezt a témát már kimerítettük. 3016# 31. A test örömei piszkossá tesznek - és aztán hozzá lehet még tenni - és undorítóak. Az undor nagyon érdekes 3027# ám, tudjátok, hogy, hogy sok esetben a nevelés eredménye az undor. Szülők nagyon sokat mondják, hogy fúj, 3038# piszkos, türüröm-döröröm, neked meg kedved lenne hozzá. Mit tesz a, mit tesz a lélek, hogy meg tudjon felelni 3049# azoknak a szülőknek, akiktől az élete függ? Megundorodik. A legjobb, elég mély, nem tudatos módszere a léleknek 3061# az életben maradásra, miután függ a szülőktől, mert hogy pici és védtelen, hogy valami, ami nem undorító, 3071# arra azt mondjuk – de itt az érzés az izgalmas –, hogy undorító, és elmélyül bennünk egy undor. Sok esetben 3082# az undor mögött valaminek a tilalma, elfojtása van, s akár egészen pici gyerekkorban alakulhat ki. Ezért mikor 3094# valaki nagyon sokat mondja, hogy ez így undorító, úgy undorító, máris tudhatom, hogy elég nagy presszió alatt 3105# volt kiskorában. 3107# 32. A pihenés önző dolog. H-hm, ugye ez is egy kicsit ilyen, ilyen protestáns etika, kapitalizmus szelleme. 3118# 33. Egy igazi keresztény mindig másokkal törődik. Sose magával, mert magunkkal törődni önző dolog. (Huhh! 3128# Megterhelő már? Már úgy ül rajtunk, nem? Most mit csináljak? Mondjam, mondjam – 19 perc. Hehhh. Egy igazi 3139# kere… ja ezt már mondtam.) 3142# 34. A nehezebb út az Isten útja. Válaszd a nehezebbet, az az Isten útja! De hát erről is volt szó, az a nehezebb 3153# út, ennyit tudhatunk róla. 3156# 35. Aki ilyet tesz, az nem üdvözülhet. Aki ilyet tett, annak nincs üdvösség. Ki vagy te, hogy te tudd, hogy kinek 3168# van üdvösség, és kinek nem? Katolikus anyaszentegyházunknak van egy zseniális hitigazsága. Így szól: Isten 3179# olyan formában és módon üdvözíthet bárkit, ahogy neki tetszik. Katolikus ars poetica-m egyik alapköve. Isten 3190# olyan formában és olyan módon üdvözíthet bárkit, ahogy neki tetszik. Úgyhogy hagyjuk már, hogy ki, ki nem 3201# üdvözülhet, meg ki nem t’om mi! 3204# 36. Vannak olyan súlyos bűnök, amelyeket Isten soha nem bocsájt meg. Azt hiszem, hogy ez volt, ugye, múltkor? 3215# 37. Isten azt akarja, hogy bűneink miatt szégyelljük magunkat. Há! Akkor mondok egy kis történetet, hogy 3226# fölpezsdüljünk. Jaj! A, a gyerekekről. Ő egy két és fél éves kislány. Szólt az édesanyjának a 3235# mobiltelefonja, és hát a kislány nagy örömmel kezébe kapta a csörgő mobiltelefont – nem csörgött, hanem mit 3246# t’om én mit csinált. Jaj, emlékeztek erre a történetre, mondom a 11 órai szentmisét. Amikor éppen az 3257# áldozásból ültem le, akkor mindig van 3 perc csend. A 11 órai szentmisére jönnek az idősebb testvéreim. Az 3268# idősebb testvéreimnek is gyermekei, unokái mobiltelefont adnak Karácsonyra. Beállítják különböző 3278# csengőhangokkal, és ez azért jó, mert a nagyszülők nem hallják, ahogy cseng a telefon, azonban rajtuk kívül 3289# mindenki hallja. A nagyszülők emlékezőtehetsége már kevésbé jó az új dolgokra vonatkozóan, ezért nem 3299# kapcsolják ki a mobiltelefont. Ezért aztán az történik, hogy az utóbbi években ahol idős emberek jönnek 3309# misére, állandóan csöng a telefon, de senki sincs otthon. Na és mi történik? De, hát szóval, ülök, 3320# próbálok, áldozás után, egyszer csak megszólal az első padban a mobiltelefon a következő csengőhanggal 3330# figyelmeztetve az idős nénit: „Váóó, vegyél föl, váóó, vegyél föl!” S így szentáldozás után, ahogy 3340# ülünk, és ez tizenkétszer. Tehát: „Váóó, vegyél föl!” És egyre hangosabb lett, és a néni pedig …, és 3350# már mindenki: Vedd már föl, hát vedd már föl! Mennyit vaúzzon? Hát vedd föl! De nem, mert nem hallotta, mert 3362# imádkozott. Na, de akkor vissza az eredetihez, tehát a kislány kezébe veszi a telefont, és az anyukája, mert 3373# éppen mást csinál, azt mondja: Kislányom, vedd föl! Na, ez ám a dilemma! Áll a kislány, két és fél éves, és 3384# szól a telefon. A kezében van, és az anyukája azt az utasítást adta, „vedd föl”. Most csak azt akarom úgy 3395# ezzel, hogy mondjam, hogy, térjetek be a gyermeki létbe, tehát hogy érezzétek ezt át. A mondatok olyan korban 3406# erősödnek meg bennünk, amikor ilyen kiszolgáltatottak vagyunk ám, tehát ilyen két és fél évesek, és ezt 3416# halljuk, hát naná, hogy komolyan vesszük, az anyukám mondja. S mit csinált a kislány? Lerakta a földre, kicsit 3428# várt, fölvette és odaadta az anyukájának. Na, hát szóval ezek a mondatok így járatják velünk a bolondját. 3439# Így, így, meg kis pöttyökként mélyültek el bennünk, és ez, ez … na. (39. Jól mondom? 38?) 3448# 38. Az önfeláldozás az igazi keresztény út. (Akkor ezt nem mondtam, ez a 38.) Az önfeláldozás az igazi 3458# keresztény út. Hát persze, hogy jó, hogyha át tudjuk adni az életünket, meg ahogy az én lelki atyám mondta: 3469# „Az kéne, hogy az ember élete ajándék legyen másoknak.” Ez egy szép. Hogy ajándék legyen másoknak. De 3480# olyan, amit ők szeretnének, nem amilyet én. (S akkor a 39.) 3486# 39. Keresztény ember ilyet nem gondol, nem érez, nem akarhat. Ez, ez így együtt, jaj, jaj! Olyan szépet olvastam 3497# egy könyvben – pedagógiával foglalkozott – azt mondta, pedagógia a családban, a családban mindenről kellene 3508# tudni beszélni, ezt ne korlátozzuk. Azt szabályozzuk, ahogyan beszélünk róla. Ez nagyon szép. Szabad mindent 3520# gondolni, érezni, mondani, vágyni, hinni, tévedni, mind szabad. Csak ahogy erről beszélünk, az tényleg nem 3531# mindegy. 3531# 40. Isten megpróbáltatásokat ad, megkísért, hogy kipróbáljon minket. Brutál’ egy Isten az … mondjad, 3542# megkísért? Miért, a Miatyánkban nem ezt imádkozod? Na, most törököt fogtunk. „Ne vígy minket a 3551# kísértésbe!” H-hmm! H-hmm! Ez a házi feladat. Most nem felejtem el. Mit kezdesz vele? 3560# 41. Akit Isten szeret, azt megfenyíti. Hát, itt máris látok egy apát a derékszíjával. Ez totál az. Nem, nem 3571# láttok mögötte egy szülőt? Üti-veri! Azért én jól kiverem belőled az ördögöt! Majd én jóra tanítalak! 3582# Majd én (hogy is?) embert faragok belőled! Ez ez. Ez ez, csak át van rakva ide. Akit Isten szeret, azt megfenyíti. 3593# 42. (Ezt a mondatot kaptam.) A szenvedés nemesít - én meg úgy írtam még aztán -, Isten szemében kedves, és 3604# értékes. A szenvedés értékes. Ez így szörnyűség, szörnyűség. Azt persze, hogy mondhatjuk, hogy az élettel 3615# együtt járó szenvedéseket nem lehet megúszni. Ha valaki azt meg akarja úszni, nem lennék a közelében, nem. 3626# Tehát van az életnek egy bizonyos szenvedés része, azt az ember legjobb, ha magára veszi, de hogy a szenvedés 3637# önmagában, önmagáért érték lenne, ez szörnyű, szörnyűséges. Minden szenvedést, ami nem szükséges, meg 3648# kell szüntetni, mindent, minden…, egy keresztény ember törekedjen arra, hogy minden szenvedést lehetőleg 3658# szüntessünk meg, akkor is marad épp elég, amit meg vegyünk magunkra, mert az pont a mienk. (44. A szeretet… 43.) 3670# 43. A földi szenvedésekért odaát jutalom vár. Aki most szenved, odaát majd örül. Háhh! Ez, hogy is, mondjuk 3681# egy, egy ötéves gyerek világában helyén van, az teljesen helyén van. Még egy hétévesében is. De egy 3691# felnőttében? Egy felnőtt öngyilkos merénylő hogy mondjam, zsigereiben él egy ilyen ötéves kisfiú, akit a 3702# hamburger-iszlámmal meg lehetett etetni. Híí, de ott nincs hamburger! Hahaa! Észrevettétek? Mi, marha-hamburger, 3713# gyros, gyros-iszlám! Megtaláltuk a párját. Há’ mindenkinek megvan a magáé, nem? Mi hamburger-kereszténység, 3724# gyros-iszlám, ez nem rossz, jó, ez Péter, ez, ez… Pétertől van, ő, ő, ő, ő mondta, ő mondta! Szerintem ezt 3735# nem kell tovább ragozni. Most jó, jó…, na jó. 3740# 44. A szeretet nem érzelem. Érzelem is. Érzelem is lehet. Érzelem is van benne, jó esetben. 3749# 45. Az érzelmek rosszra vezetnek. Ez az, amikor Isten szép gondolatokat ad, s az embernek meg vannak bűnös 3760# érzései. Sokan gondolkodnak, ezt úgy hívják, hogy dualizmus, de hát ezt úgyis tudjátok. Rengeteg dualista 3771# keresztény van. Ugye, és akkor azt mondod, hogy „A fenébe is! Olyan szépen tudnám, annyira tudom, mit kell 3782# csinálni, tudom, hogy mit kellene, de akkor ilyen érzés, olyan érzés, és akkor ezek a rohadék érzések, 3792# ezek…”, miközben azok az érzések valami fontosról beszélnek. Minden, ahogy Jung apó mondta: A neurózist nem 3803# meggyógyítani kell, hanem megérteni. Megérteni. Ha megérted, meg is gyógyulsz, vagy ha nem, tudsz vele együtt 3815# élni. Nagyon sok neurózissal együtt lehet élni. Lehet, hogy sose gyógyulunk meg. Na és! Attól még lehet élni. 3826# Látjátok, én is … (És akkor…) 3829# 46. Amit a Szentírásban olvasunk, azt el kell hinnünk. A Szentírás bálványozásának van egy olyan formája, hogy 3840# Jézusnak vannak bizonyos gondolatai, mondatai, amelyek aztán úgy nyomódnak ránk, hogy nem merünk semmi olyasmit 3852# mondani, ami annak a, a, a mondatnak ellent mondana. Tehát aki szereti életét ebben a világban, AZ…, aki viszont 3863# megveti az életét ebben a világban, az megőrzi azt az örök életre. Ezeknek a gondolatoknak van egy üzenete. 3874# Ezért aztán, aki a Szentírást bálványozza, és bálvány imádja, az ezek, i-itt akkor állandóan ilyen tilalmi 3885# táblák vannak, és …, hát akkor, ez most akkor így kell, hogy legyen, akkor az is úgy kell, hogy legyen, és 3896# próbálunk közötte lavírozni. Szentírás éve van. Hát, én ezeket az „éveket” mindig olyan kettős, 3906# ambivalens érzésekkel szoktam fogadni, a Szentírás évét meg különösen is. El is mondom, hogy miért. Én nagyon 3917# szentírásos vagyok, nagyon, nagyon szeretem a Szentírást, nagyon, mert én ilyen olvasgatok, meg okoskodok, 3928# szóval…, de én nagyon bírom, jó hogy van. De, de a kérdés az az, milyen szemmel olvasom? Most ha valakinek van 3939# 100 ilyen pontja idebent, az annak felel meg, 100 dioptriás szemüveg kéne neked ahhoz, hogy az korrigálja a te 3951# látásodat, ahogy a Szentírást olvasod. Ha te csak úgy, puszta szemmel nekiállsz a Szentírást olvasni, akkor 3962# olyan szörnyűségeket fogsz belőle kiolvasni, ami annak felel meg, ami idebent van. Oké ez? Tehát, először a 3973# Szentírás éve előtt szemüvegeket kellett volna adni. Nem, tehát először gyógyítsuk meg az Istenképünket, és 3984# akkor utána tessék, lehet olvasni. De így, szemüveg nélkül, rászabadulunk az Írásra, még rosszabbul leszünk, 3995# mint voltunk. Ezt a legkomolyabban gondolom. 4000# Főleg ha valaki egy, egy nagyon sok téveszmével gyötört szemével elkezdi „becsületesen”, mert egy 4009# becsületes keresztény, a Szentírás éve, nekikezd az Ószövetségtől. Egy év alatt annyi neki. Még azt a 4019# maradék spiritualitást is kiöli belőle. De nem a Szentírás teszi vele, hanem az, hogy rossz szemmel olvassa, 4029# először a szeme fog még jobban elromlani, majd megfájdul a feje. Ezt én nem kívánom senkinek, de senkinek. És 4040# milyen érdekes, hogy voltak már többen, akik odajöttek, és beszámoltak arról, hogy elkezdtük ezt olvasni, meg 4050# azt, és le kellett raknunk, mert nem tudtunk vele mit kezdeni, vagy mert, mert ez rossz nekünk, vagy … Őbennük 4061# még van valami személyes életerő. Tehát bölcsen letette, de nem a Szentírással van a baj, há, hanem hogy rossz 4071# a szemem világa. Ezzel. Nagyon, én, én nagyon, ajjaj-jajjaj, jaj. Én mindenkinek mondom, hogy, hogy, az o…, na 4082# jó. Haj-jaj! Az élet szép. Szóval… 4085# 47. A nem hívők elkárhoznak. Akik nincsenek megkeresztelve, elkárhoznak. A pici baba, akit nem kereszteltünk meg, 4096# elkárhozik. Tü-rü-rü-rü-rürü-rüm, na ezt most már hagyjuk is. 4102# 48. (S akkor még mondok kettőt, és akkor „félpálya!”) Az üdvösség érdekében lehet másokat 4111# kényszeríteni. Ez aztán a brutál. De ezt nagyon, ezt űztük. Ipari, ipari módon űztük. Ugye, ha kiala… 4120# kialakul a papi szakma, már pedig kialakult. Minden intézményesülésnek van egy eleme, hogy kialakul a szakmaság. 4131# Ugye, ilyen szakmaiság. Akkor vannak szakértők, mi ilyen papipari szakértők vagyunk, ilyen istenipari 4141# szakmunkások, és mi szakértjük ezt a témát. S ugye ha én vagyok a szakértő, és ráadásul hatalom is van a 4151# kezemben, akkor ilyen istenipari szakértőként azt mondom: „Te kis hülye, há’ mit tudnád te, hogy mi a jó 4161# neked!” Ugye, ez a klasszikus attitűd, erről beszéltünk a nevelés… Nééddaa! S ráadásul, ha én vagyok a 4171# felelős a te üdvösségedért, addig ütlek, míg jó nem leszel. Addig bizony, ha én nem engedhetem meg magamnak, 4181# hogy te csak úgy elkóricálj. Hát hogy számolok el én teveled? Ha én vagyok a szakértő, te meg, te egy kis 4191# hülye vagy. Ezt, és ezt ipari módon, az, nem hiszed, jó, kicsit megtekerjük a csontjaidat. Nem? Túdu-dú-dú. 4202# Istennek is tetszik. Túdu-dú-dú. (Ugye ide tartozik, de azért 49…) 4208# 49. A cél szentesíti az eszközt. Hát, ebbe szeretnék egy jó nagyot belerúgni. Ebbe a mondatba. Jó messze, el is 4219# ásom. (És 50…) 4220# 50. Ha bűnt követek el, Isten nem szeret. Ez megint csak egy, egy, egy, egy hatéves gyerek ezt gondolja, teljesen 4231# oké, de egy felnőtt, akkor neurózisnak hívják. 4235# Jól van. Hú! Minden tiszteletem a tiétek! Ez, 50 pontot így végignyomni. Hú-ha! Köszönöm a figyelmeteket, és 4246# akkor jövő héten tudunk találkozni. 4252# Akar-e valaki hirdetni?
Lejegyezte: Vinkó Zoltán Tamás
Itt egyben megtalálható az összes legépelt szöveg.