panorámakép

2007.10.09.

A pálferi wikiből

Tartalomjegyzék

Címszavak

  • Virginia Satir: A Satir- modell,
  • Satir-asszony terápiás alapelvei, folyt. (6.-12)
  • Túlélési pozíciók: Az Engesztelő, A Vádló, Az Okoskodó, Az Elkerülő
  • A hiteles kommunikáció
  • Én, Te (mások), A helyzet (kontextus)

Téma

Virginia Satir: A Satir- modell. Satir-asszony terápiás alapelvei, folyt. (6.-12). Túlélési pozíciók: Az Engesztelő, A Vádló, Az Okoskodó, Az Elkerülő. A hiteles kommunikáció. Én, Te, A helyzet (kontextus)


Előző előadás ismétlése

  • Ha úgy tesszük fel a kérdést, hogy: Ki a hibás: Ki a vétkes? --> egy hierarchikus nézőponthoz jutunk, ami ne segíti a kapcsolatot.
  • Satír szerint, egy fejlődésre ösztönző nézőpontból érdemes szemlélődi (1-5.).
  • Gottman-féle Apokalipszis lovasai: Defenzív (védekező), Obstrukció (eldugulás), Bírálat, Megvetés.
  • Tartalék "pacik": Durva nyitás, Elárasztás, Korrekciós próbálkozások kudarca.


Gyakorlat

  • Amikor eljutunk egy "megoldhatatlan" helyzethez, (pl. férfi-nő, katolikus-református, stb...), nézd úgy a helyzetet, hogy ez nem egy probléma, amit meg kell oldani -ráadásul megoldhatatlan-, hanem kezeld úgy, hogy ez egy misztérium, titok! Egy kényes, érzékeny helyzet. Nem ezen múlik a boldogság! Nincs keresztény, vagy református mennyország!

Összefoglaló

Satir terápiás alapelvei. folyt. 6-12

6. Nem a probléma a gond, hanem a megküzdés módja

  • Van lehetőségünk változtatni!

7. A megküzdés módja, az önértékeléstől függ.

  • Hogy képesek vagyunk-e megküzdeni az adott esetben, megoldhatatlan problémákkal, vagy képesek vagyunk-e hitelesen kommunikálni.
  • Satir szerint, a klienseket segíteni kell az önértékelésük emelésében, mert amíg az alacsony szinten van, addig képtelenek másként látni: "egy embert, egy helyzetet, egy kapcsolatot". Az "önértékelésük" állandóan a "túlélésre" serkenti őket, és a legegyszerűbb helyzetekben is támadva-, és veszélyben érzi magát --> " Túlélési pozíciót" vesz föl ( Engesztelő, Vádló, Okoskodó, Zavarodott), később tárgyaljuk részletesen.--> Állandóan vélt, vagy valós veszélyhelyzetben , fenyegetettségben érzi magát!--> Problémát megoldani így nem lehet!
  • Példa: " A nemsikerült vacsora"
  • Olyan mondatokat vélünk hallani, amik kibillentenek bennünket, félelmet keltenek. Megkérdőjelezik, hogy értékesek-, jók vagyunk, hogy érdemes élni, hogy jó bízni, hogy biztonságban vagyunk, hogy számítunk, fontosak vagyunk, stb...
  • Példa: Krisztus nincs itt, Krisztus nem lát, Krisztus, Krisztus nincs tehát.:)

8. Az ember azért vesz föl védekezési pozíciót, hogy önmagát megvédje.

9. Gyerekkorban, kezdődik velünk egy folyamat, hogy a szüleink túlélési pozícióit, szeretnénk megváltoztatni.

  • Van bennünk egy mélyről jövő tapasztalat, hogy meg kellene változtatnunk a másik embert hogy szót tudjunk vele érteni, de gyerekkorból van egy élményünk, hogy ez akkor sem sikerült....hiszen a szüleinkkel sem sikerült! Mondtuk, sírtunk, de nem hallottak meg minket.--> Ezt a kísérletünket átvisszük a házasságunkra, gyerekeinkre, szomszédra, kutyánkra, macskánkra, stb...

10. Amit gyerekként fenyegetésnek éltünk meg, felnőttként is ugyanolyan fenyegetőnek tudjuk találni.

  • Pl.: hangos szónál visszabújunk a "csigaházba", vagy ha elfelejtünk, elrontunk valamit, gyerekkorban a szüleink-->ordítás, verés, vádló, ítélkező reakció-->megilyedünk, hazudunk, azt gondoljuk, nagy baj van.--> Gyönge önértékelés.
  • A "kegyes hazugság", igen ártalmas, mert a bizalom "szövetét"tönkreteszi.
  • Kettős kommunikáció-->semmi értelme, a másik, pontosan érzékeli, hogy nem mondunk igazat.
  • Pl. ahogy általában reagálnuk, ha egy olyan könyvet kapunk ami már megvan.
  • Elvárásaink, elveszik az élet örömét!

11. Miért alakul ki bennünk a gyönge önértékelés, amik következtében "alá-fölérendelő" viszonyban látjuk a világot?

  • Pl. fizikai különbségek: gyrek-felnőtt--> kicsi-nagy, gyönge-erős, stb...
  • Példa: Pedagógus ˇkísérlet", elnagyolt szoba, tárgyak.

12. A kommunikáció megváltoztatása önmagában az önértékelés növelésére nem elegendő, azonban a kommunikáció jól jelzi hogy milyen gyöngeségeink, elakadásaink vannak az önértékelésünkben.

  • Nem elég egy tanfolyamon megtanulni jól kommunikálni. Hasznos lehet, de nem megoldás az önértékelésünkre vonatkozóan.

Satir-féle "túlélési pozíciók".

folytatom, bydes

A lap eredeti címe: „http://palferi.hu/2007.10.09.