2006.10.24.
A pálferi wikiből
0000# Elkészült a hangosítás. Nagyon köszönjük az Andrásnak. Most kiderült, hogy nem is olyan könnyű ezeket a 0011# műszaki dolgokat megoldani. Köszönöm szépen. 0016# 0016# A meghitt kapcsolatról beszélünk, a meghittségről, és először szóltunk a vonzalomról, aztán a szoros 0027# kapcsolatról, és aztán a szoros kapcsolat egy fajtájáról, amit meghittségnek, vagy intimitásnak nevezhetünk, 0039# és talán 10 vagy 11 pontot említettünk eddig, gyorsan megismétlem őket. 0047# 1. Ismerjük magunkat, illetve egyre jobban megismerem magamat, és a másik is ismeri magát, és a velem való 0059# kapcsolatában ő is egyre jobban megismeri saját magát. 0065# 2. A kommunikáció nyílt. 0068# 3. Meghitt kapcsolatban vagyok magammal. 0072# 4. Közös történetet élünk, de nem válunk annak rabjává. 0079# 5. Tudunk várni, hogy a kapcsolat fejlődjön a maga természetes útján. 0086# 6. Saját szükségleteimet fölismerem, és megbecsülöm, egy meghitt kapcsolatban. 0095# 7. Saját erkölcsiségemet folyamatosan fejlesztem. 0101# 8. Ápolom a saját spiritualitásomat. 0105# 9. Képes vagyok az intimitásra alkalmas helyzeteket megélni. 0111# 10. Szabadságot adok a másiknak, és magamnak is. 0117# 11. Tudatosul bennem, hogy a kapcsolat csak egyik fontos része az életemnek. 0125# 12. Merem meglátni a különbségeket. Gandhi mondott egy szép mondatot: A civilizáció a különbözőségek 0136# bátorítása. Ú, de jó! 0139# 13. A kapcsolatot folyamatnak tekintem. 0143# 0143# És ennyi volt idáig. És akkor most folytassuk! 0148# 0148# 14. Vállalom a kapcsolattal együtt járó kockázatot, és sebezhetőséget. Persze, ez a gondolat is nyilván a 0160# többi gondolattal együtt állja meg a helyét. Mekkora esztelenség volna mondjuk ezt a szempontot kiragadni a többi 0173# közül, és olyan kapcsolatokban is vállalni kockázatokat és sebezhetőséget, amelyről más sokszorosan kiderült, 0185# hogy nem méltó arra. Nem egy személyről beszélek, ugye, az a kapcsolat nem alkalmas arra, hogy én ott megnyíljak, 0198# vagy hogy én ott egy bizonyos fokú kockázatnál többet vállaljak. Nehogy kiragadjunk egy-egy szempontot a többi 0210# közül, és akkor aztán azt abszolutizáljuk, és azt gondoljuk, hogy akkor aztán eresszük meg a lovakat! Nyilván a 0222# többi szemponttal együtt érvényes ez. Nehogy itt valami bajt csináljak! Feldmár Andrástól kérdezték egyszer, 0235# néha gyün Magyarországra, s akkor kérdezték tőle, hogy „kedves”, nem tudom, hogy mondták, mert nem voltam 0246# ott, mondjuk „kedves András!”, vagy „kedves Feldmár úr!”, vagy „Kedves Feldmár András!”, vagy „Kedves 0258# Feldmár András úr!”, vagy „kedves pszichiáter úr!”, nem tudom, hogy kérdezték, megkérdezték, hogy „mi 0269# az a szeretet ön szerint?” Azt mondta: „A szeretet az, amikor kinyomhatnám valakinek a szemét, de nem teszem.” 0281# Ez a minimál-art megközelítése a szeretetnek, de legalább egy biztos alap. És hogy ha, most ezen el-elmosolyintjuk 0294# magunkat, azért, ha most belemennénk egy-egy helyzetnek, egy-egy kapcsolatnak a bugyrába, hányszor volt az, hogy a 0307# másik egy kicsit odatolta a szemét, nem volt bazedof-kóros, de mégis úgy, kicsit úgy adta a szemét, és te puff, 0319# kinyomtad neki. Ezt bizony megcsináljuk, ú, de könnyen! Vagyis, hogy amikor a másik sebezhetővé teszi magát, vagy 0332# ad némi támadási felületet, hú, hát azért, mondhatjuk azt, hogy van kísértésünk, hogy úgy belerúgjunk. Van, 0344# van. Hogy ha egy kapcsolatban már komolyabb nehézségek vannak, ott aztán igen komoly ingerenciánk van, hogy egy-egy 0357# düledező szemet, hogy is mondjam, most egy óriási képzavar fog következni: tehát, hogy egy düledező szemet 0369# táncra való fölszólításnak értelmezzünk! 0373# Szóval, annyit szeretnék csak mondani, Feldmár András nyomdokain, bár ő biztos kikérné magának, hogy az 0385# intimitásnak elkerülhetetlen része, hogy vállalok annyi kockázatot, amennyi az intimitáshoz szükséges. 0396# Anélkül, hogy kockáztassak, az intimitás, egy meghitt kapcsolat nem tud létrejönni. Lehetetlen. Ezért, hogy ha 0409# valaki annyira sebzett, hogy képtelen biztonság-érzet nélkül kapcsolatban lenni, őneki majdhogynem lehetetlen lesz 0421# egy meghitt kapcsolatban tartózkodni. Egyszerűen azért, mert a kettő már-már kizárja egymást. Ha minden erőmmel 0434# a biztonságra törekszem, az eleve gyanús, egyrészt a sérültségemre utal, másrészt függő helyzetet gyanítok, 0446# és ez akkor minden energiában elveszi, és leköti, és akkor nincs kockázatvállalás, úgy meg akkor hogyan fogunk 0458# mélyebbre menni! Hm. 0460# Ez azt is jelenti, hogy minden meghitt kapcsolatban vállalom azt, hogy én is, meg te is, illetve te is, meg én is, 0473# olyan irányba fejlődhetünk, amiről most gőzünk sincs, hogy ez lehetséges. Fogalmunk sincs. Hm. 0484# Akkor ennek része az is, hogy az előítéleteimet folyamatosan tudatosítom. Emlékeztek talán a klasszikus 0495# történetemre, egy ilyen pszichológusok, pszichiáterek, mentálhigiénés szakemberek előtt volt egy előadás, és 0507# amikor vége volt az előadásnak, a következőt kérdezte az egyik hallgató a másik hallgatótól: „Te, szeretjük 0519# mi ezt az előadót?” Hajjaj! (Ez döbbenetes! Mondja meg valaki, hogy mi ez a mű! Hogy? Mozart? Mozart g-moll 0531# szimfóniáját halljuk! Nem?... De!... Szavazzunk? Vagy mi legyen?... Most hiába szavazunk, ettől ez még az, ami! 0544# Ezt a Legyen Ön is Milliomos-ban is bírom, mikor van egy egzakt kérdés, és akkor szavazunk. Ez remek, remek. Na 0556# jó. Ugye, és akkor van egy-két játékos, és akkor… De rég láttam ilyet! Van még ez a műsor?... Nincs. Hogy 0568# bírjuk nélküle? Te jó ég! Azért lettünk többen egy kicsit. Vagy keddenként nincs? Szokott lenni? Nem tudom, 0580# már rég láttam! De, most eszembe jutott, egyszer egy játékos azt mondja: „Kérem a közönség segítségét, de 0592# nagyon kérek mindenkit, aki nem tudja a választ, ne nyomja meg a gombot!” Amennyire én figyelemmel kísértem ezt a 0604# játékot, 5-6 évnek kellett eltelni, míg valaki eljutott! Óriási… Na, jó… Fölcsúszott az… az ujja. Mit nem 0616# csinál! Önálló életet él! Azt tudtam, hogy lények vannak a beleimben, de hogy ez a póló is él, ez… Ez 0628# veszélyes! Nem is tudtam, hogy az öltözködés kockázattal jár. Nekemugrik a pólóm? Kicsit összenyom a gatyám? 0640# Vagy mi?...) 0641# Mindenképpen hát valamennyi nyitottságra szükség van a meghittséghez. Ebből sajnos az élet nem ad, nem ad le, 0653# vagy ezt nem lehet könnyebben megúszni. Hm. Jó, tehát sértődés… A hölgyek szoktak sértődni… Férfiak is, 0665# de inkább szidjuk a nőket. Tehát, a hölgyek sértődnek, az urak meg nem szólnak. Zéró-kommunikáció. Majdcsak 0677# lesz valami! Na, jó. 0679# Szóval, kockázat, és sebezhetőség. 0683# 0683# 15. Önként elfogadom a fájdalmat, és a szenvedést, ami a kapcsolatból fakad. Ez nagyon fontos, hogy önként. 0695# Önként. Nem vagyunk mazochisták. Hm. Annyiban vállalok fájdalmat, és szenvedést, amennyire az a fejlődésünk 0707# természetes velejárója. A fejlődésnek van egy iránya az üdvösség felé is. Annyiban vállalok fájdalmat és 0718# szenvedést, azt nem kerülöm el. De, kultúrkeresztény körökben dívik ez, hogy ők abban lubickolnak, hogy ők 0730# mennyit szenvednek a másikért. És, ha fölajánljuk nekik, hogy most mi lenne, ha holnap nem szenvednél érte, hanem 0743# elmennél cukrászdába: „Azt nem lehet”. Itt máris megkérdőjeleződik, hogy hogy van vállalva az a szenvedés. 0755# Ez most előírás neki, vagy így akar üdvözülni, hogy így nyomatja a szenvedést? 0764# Ültem egy csoportban, és akkor én nem tudom, hogy, október van, előkerült a karácsony. Úgy látszik, hogy már 0776# nagyon vágyunk valami ilyesmire… És akkor azt mondja az egyik valaki, egy nagyon kedves valaki: „Én úgy 0787# szenvedek a karácsonytól! Mert akkor sütni kell, meg főzni kell, meg takarítani kell, meg ajándékot kell 0799# vásárolni, és listát írni, meg telefonálni, és gyerekeim is vannak, meg férjem is van. Szörnyű, a karácsony 0811# szörnyű!” S akkor azt találtam neki mondani: „Hú, de jó, hogy te ezt most októberben mondod! Most akkor van 0823# két hónapod, hogy kitaláld, hogy ezek közül a szenvedések közül melyikről fogsz lemondani!” És tudjátok, 0835# hogy mi volt az ösztönös válasza? „Hát azért ott még nem tartok!” Olyan jól esik, hogy ilyen meghitt 0846# közegben elmondhatom, hogy hogy szenvedek a karácsonyi ünneptől. De nem változtatok. Hát, ne már! 0857# Ez a lélektani iskolázottságnak lehet óriási hátránya, hogy nyilván a lélektan a maga természetéből 0868# adódóan elsősorban arra összpontosít, hogy Te hogyan változz. Nem? Hogy minden rajtad múlik! A változás kulcsa 0880# a Te kezedben van! És, hogy hogy nézd pozitívan a dolgokat, meg ezek. És kevesebbet beszél a lélektan, de hát ez 0893# nem a hibája, hanem egyszerűen ez a természete, hogy arról beszéljen, hogy a dolgokat változtassuk meg! Ugye, 0905# emlékeztek a két nagy út. Hogy az érzelmi megküzdési stratégiák; erről beszél elsősorban a lélektan. 0916# Elsősorban. És aztán a másik… De hát persze itt különböző iskolák vannak, ebbe nem akarok most mélyebben 0928# belemenni. A másik pedig, hogy nem magamon változtatok, meg a hozzáállásomon, hanem, mondjuk, a dolgokon. Az a 0940# másik. És ezért egyoldalú egy olyan lélektani képzettség, vagy egy megközelítés, ahol állandóan, mindig 0952# magamon kell változtatni, a dolgokon meg soha. Ez, ez katasztrofálisan egyoldalú. És, hogy ha veszünk nagyon okos 0964# könyveket, azok tudnak persze nagyon egyoldalúak lenni. Lehet, hogy nekik nem kell többoldalúnak lenni, de nekem 0977# érdemes. 0978# Olyan szenvedést vállalni, amin lehet változtatni, az nem erény. Ez egy papi kijelentés volt. Kihúzzuk az erények 0990# listájáról! 0992# 0992# 16. Tudatosítom a magam, és a másik határait, és tiszteletben tartom azokat. Az intimitásnak nagyon is lényege 1004# az, hogy benne nem szimbiotikusan olvadunk eggyé. Furcsa? 1010# A kapcsolat titok, és ajándék. Egy meghitt kapcsolat titok, és ajándék. 1018# Akkor ez azt is jelenti, hogy megszabadulok a kóros én-központúságomtól. Az én-központúság egy kapcsolatban 1030# azt is jelenti pl., hogy ha Te táncolsz valaki mással is, akkor annak egyetlen üzenete van, még pedig egy rám 1043# vonatkozó. Akkor az azt jelenti, hogy Te azért táncolsz azzal a másik rohadékkal… a „másik”-at ne értsük 1054# félre, mert én nem vagyok rohadék! A rohadék egyedül a másikra vonatkozik! Ezért félreérthető volt, hogy a 1066# „másik rohadék” kifejezést használtam! Tehát, azzal a rohadékkal, annak egyetlen értelmezése van, mégpedig 1078# az, hogy direkt szenyózol velem, engem akarsz féltékennyé tenni. Most ezt direkt csinálod velem, mert délután azt 1091# mondtam neked, hogy mittutomén, kicsi a meggy a dzsemben! És te most azért táncolsz vele, hogy belém rúgjál, mert 1103# tudod, hogy nekem ez fáj! És akkor megkérdezzük a másikat, hogy miért táncolt vele, és azt mondja, hogy „mert 1116# tök jól esett”. „Ezt most azért mondod, hogy direkt még belém rúgjál, hogy neked jól esik ha nekem fáj!” 1127# „De hát nekem nem esik jól ha fáj neked…” „Most meg játszod az ártatlant!” Szóval, ha valakinek vannak 1139# normális határai, meg tudja, hogy a másiknak is vannak, és hogy van neki úgy egy élete, ami, tudjátok, ami nem 1151# csak veled kapcsolatos élet, hanem úgy él, képzeld, úgy él, úgy egyedül… Tulajdonképpen most az jutott 1163# eszembe, hogy miért nem kérjük azt számon, hogy „a te szíved nélkülem is dobog! Te arcátlan! Nem szeretsz? 1174# Csak úgy dobog a te szíved? És dobogott akkor is, amikor még nem ismertük egymást? Akkor te nem szeretsz! Egy 1187# kicsit állítsd le, légyszi, légyszi… Hogy átélhessem azt, hogy miattam kezd el megint dobogni!” 1197# Most hallottam egy drámai valamit: a szív két dobbanás között pihen… Na, ezt már megtanultam a gimnáziumban 1209# is, ugyanis biológia-faktos voltam! A biológia-faktosság ott került majdnem válságba, amikor békát kellett 1221# boncolni. Nálunk az úgy volt, hogy volt egy zseniálisan jó biológia tanárunk, és mindent a diákokért! És 1233# ezért behozott egy csomó békát. Ugráltak a brekuszok, és akkor, ugye a fakt, az három óra egyben volt, és akkor 1245# az én kedves osztálytársaim megnézték, hogy a béka tényleg béka-e. Ez volt a nagy izé… Hát én ebben nem 1257# vettem részt. Komolyan. Föllázadtam, és azt mondtam:ez az a három óra, amikor én a közelbe nem megyek! 1268# Köszönöm szépen, elhiszem, hogy a békának van lába, meg keze, vagy nem tudom én… az az ember, jó, mindegy… 1280# békanyúlványai vannak, én nem kívánom őt fölboncolni. Ja, tehát hogy a szív két dobbanás közt pihen. Pihen. 1292# És akkor a legsebezhetőbb! Úgyhogy, vigyázzunk nagyon, az élet veszélyes! 1300# Tehát tudatosítom a magam, és a másik határait, és tiszteletben tartom azokat. 1309# 1309# 17. A tizenhetes pont, az egy fontos pont! Tényleg! A tizenhetes pontra szinte büszke vagyok! Mintha a gyermekem 1322# lenne. Én szültem. Komolyan. 1325# Egy meghitt kapcsolatban képes vagyok a megkülönböztetésre. Lehet, hogy ezt elméletben nem űzöm, de a 1336# gyakorlatban ezt mégis csak végzem. 1340# És akkor most elmondok nektek egy listát, hogy a meghittséget mitől érdemes megkülönböztetni, nehogy bemenjünk 1352# a csőbe! 1353# Tizenhárom megkülönböztetés! De nem A meg B pont lesz, hanem: 1360# 1360# - 1. A meghittség nem egyenlő a szenvedéllyel. A meghitt kapcsolatban van szenvedély, de a szenvedély, a 1372# szenvedélyesség, egy nagyon szenvedélyes kapcsolat valakivel, az még nem meghitt kapcsolat. Hm. 1382# Olyan lesz biztosan, hogy öt-hatra azt mondjátok, hogy milyen hülyeség, egy-kettő meg azért érvényes mindenkire. 1395# Nem vagyunk tökéletesek. 1398# Tehát egy elsöprő érzelem, egy magával ragadó személy, az még nem intimitás. Azért, mert valaki magával 1409# ragadott, az még nem intimitás. Része lehet egy később kialakuló, és megszilárduló intimitásnak. 1420# - 2. (kis kettes pont! Á! Pedagógus vér! Tényleg! Már a dédnagyapám is pedagógus volt! Az már jó, nem? Nektek 1432# nem,de nekem jó volt.) A függőség nem egyenlő az intimitással. Talán ez az, amit a leggyakrabban keverünk 1444# össze, de erről már úgyis beszéltem. Oké? A függőség az, amikor megdöglök, ha az a kapcsolat véget ér. 1455# Anélkül a kapcsolat nélkül nem tudok létezni. Magamat teljesen alávetem egy kapcsolatnak. Kontrollálom magam, és 1468# kontrollálom a másikat. Sok mindent lehetne, de erről már eleget beszéltünk. 1477# Ezért lehetséges az, hogy létezik ez a szakkifejezés, hogy „kapcsolatfüggőség”. Hogy természetesen nem csak 1489# szerektől lehet függeni, hanem kapcsolatoktól is. 1494# - 3. A személyesség. Ez tetszik! A személyesség önmagában nem meghittség. A meghittségnek része, hogy tudok 1506# személyes lenni, de nem egyenlő azzal. Hihetetlenül unalmas, néha bosszantó vagy fölháborító tud lenni 1517# embereknek a személyessége, ha az nem oda való. Pl. itt! Bosszantó tud lenni! Ugye? Tehát a személyesség a 1529# meghittségnek része, de ne keverjük azzal össze. 1535# - 4. A közelség. A közelség nem egyenlő az intimitással. Ugye, sem a fizikai közelség, sem az időben együtt 1547# töltött sok idő nem egyenlő az intimitással. Hanem akkor az csak annyit jelent, hogy a másikat nem eresztem el. 1559# Jegyesoktatásnál ki szoktunk térni arra, hogy mi történik akkor, ha a lánynak vannak – lány! menyasszony! – 1571# ha a menyasszonynak vannak barátnői, és szeretne elmenni velük fecsegni, és mi van, ha a fiúnak vannak barátai, 1584# vagy cimborái, és szeret velük sörözni! Mi történik a másik féllel? Erre fontos kitérni. Ha te nem engeded el 1596# azt a lányt, menyasszonyt, későbbi nejedet, hát, hát… Akkor a közelséget lehet, hogy összetévesztetted a 1608# meghittséggel. 1609# - 5. Aztán a szoros kapcsolat nem egyenlő az intimitással. Hát erről már sokat beszéltünk. Munkatársakkal tud 1621# kialakulni nagyon szoros kapcsolat, ami aztán a házastársi hűség komoly problémáját veti föl! Abból adódóan, 1634# hogy a te kedves titkárnőd, vagy te magad, mint kedves titkárnő… Legyen inkább az utóbbi, látom, ezt jobban 1646# érint benneteket… Tehát te,mint kedves titkárnő, a főnököddel való szoros, szoros, szoros kapcsolatot máris 1658# az intimitás nyitányának tekinted! Hm! „Ó, hogy, hogy milyen meghitten tudok én a főnökömmel dolgozni!” Hát 1670# ez már perverzió, ne haragudj! Te ne dolgozz meghitten a főnököddel! Na… Tényleg, hát van ilyen? „Meghitten 1682# dolgozom a főnökömmel!” Létezik ilyen? Jó munkakapcsolatunk van! „Meghitten dolgozom a főnökömmel!” Mi 1693# történik ott? Hát tényleg, ez egy releváns kérdés. Megnézném úgy fél órán keresztül azt a két embert, 1704# ahogy „meghitten dolgoznak együtt”. Na, talán ez szemléletes! Kamerázunk b intézményeket, és nézzük, ahogy 1716# meghitten… Minimum gyanús! Gyanús. Na. 1720# És az nem gyanús, hogy akkor kezdesz a főnököddel meghitten dolgozni, amikor romlik a férjeddel való kapcsolat! 1733# Na, azért az már gyanús. A kettő között milyen láthatatlan összefüggés lehet… Rá se bírunk jönni. 1744# Na… Édesanyám…szegény édesanyám!... Nem szegény, egyáltalán nem szegény, tehát, csak a fia miatt, kicsit 1755# hátrányos helyzetű volt… Miért, én kitaláltam ezt a fogalmat! A „hátrányos helyzetű szülő” fogalma! 1767# Most jutott eszembe! Annyira kreatív vagyok máma! Tényleg, erről miért nem beszélnek? Mondjuk egy 1777# dédnagypapától átörökített katasztrofális génállomány miatt megterhelt gyermeknek szülőjévé válni! Ezt 1789# nevezhetjük hátrányos helyzetű szülőségnek! 1794# Na jó. Szóval. Miről akarok beszélni? Nem ártana tudni, hogy miről akarok beszélni, az nagyban javítani az 1806# előadás színvonalát. Ezért van nálam papír! Hogy az emberi gyöngeségeket ezzel kipótoljam. 1816# Szóval. Most elvesztettem a fonalat. 1820# Persze, hát az édesanyám! Édesanyám egyszer, már mikor majdnem pap lettem, egy utolsó kísérletet tett, hogy ne! 1832# ne! ne! És akkor, emlékszem, már hatodéves papnövendék voltam, ott vasárnap ebédeltem, ugye, nagy, nagy naivul 1844# csak úgy ebédelgettem vasárnap az anyukámnál, nem gondoltam, hogy mi készül… És akkor erre azt mondja… Ez 1856# már az utolsó esély volt: „Feri, Feri!... Nem gondolkoztál egy ugyanolyan komoly hivatásról, mint a papság? 1868# Tehát látszik, hogy te szeretsz hivatásszerűen élni! Hát ezt én el nem venném tőled, ez fontos dolog! De 1880# esetleg… Színészet?” „Nem, édesanyám, nem. Annyira nem tudok komoly lenni, amennyi a színészethez kell... 1892# Leszek inkább pap!” 1894# Látjátok, milyen önfeledt dolog papnak lenni? Na, most ezután merjétek azt mondani, hogy a papok szenvednek, meg 1906# nyűglődnek, és nehéz az életük! Nehéz, nehéz, de azért! 1913# - 6. Az intimitás kontra… Hú, ez a műveltség, ez egyszer sírba visz engem… A nyelvtudás, látjátok? Szóval, 1924# az intimitás, kontra… Csak már elfelejtettem, mi kontra… 1931# Tudjátok, azért van ez, mert hogy az elmúlt… hát szóval tegnap… Tegnap olyan mennyiségű feszültséget 1942# gyűjtöttem a gyomromba, hogy nem jött még ki. Ezt. Ezt tudom nektek mentségemre fölhozni. Komolyan. Szóval úgy 1954# látszik, hogy most… Na, jó. 1957# Tehát: erős vonzalom, és vágy, kontra intimitás. 1963# Az erős vonzalmat… Na. Hm. 1966# Eszembe jutottak olyan emberek, akik azt mondják, férfiaktól és nőktől is hallottam, hogy az erős vágyat és 1978# vonzalmat porcukrozzuk meg egy kis pszeudo-spiritualitással, és beszéljünk arról, hogy „igaz, hogy van két 1989# feleségem, és tíz gyerekem már, de köztünk van valami.” Hallottatok már ilyet? „Nem igazán értjük, hogy 2001# mi, de valahogy egy olyan… olyan… valami olyat élünk meg mi együtt, hogy… ez csak az Istentől jöhet! Ez 2013# máshonnan nem!” És a két feleségünk két külön házban sír, itt három gyerek, ott öt, mert hát azért volt 2024# már ilyen élményünk, de most ez valahogy…! És akkor itt jön: „ez nem véletlen!” Hát igen, tényleg nem 2035# véletlen, mert huszonötödször hívtad föl máma. Ez kevéssé véletlen. Na, megvan nektek ez? Azt hiszem, elég 2047# érzékletes voltam. Fújjátok le ezt a spirituális izét, és akkor meglátjátok magatokat. Erős vágy. Na. Nem 2059# szégyen, csak ennyi. Jó dolog az erős vágy… Csak ne legyen porcukros…! 2067# Én pl. azt roppantul utálom - ti hogy vagytok ezzel? -, hogy veszünk az utcán valami finomat, mondjuk bécsi fánk, 2080# és tele van porcukrozva! Utálom! A pofám tele lesz porcukorral! És nekem a pofám szakállas! És tudjátok, közben 2092# pedig van benne töltelék, teát az úgy történik, hogy ráragad így a szakállamra a lekszi, és utána a 2103# következő falat meg ugye a porcukorral érintkezik először… És mire hat-nyolc falattal megettem a bécsi fánkot, 2115# már le sem bírom… Ezeket a süteményeket be kéne tiltani! Minimum egy komoly cenzúrát nekik! 2126# Szóval, erős vonzalom és vágy. 2129# - 7. A gondoskodás nem egyenlő az intimitással. Nem. Édesanyák szeretik összekeverni a gondoskodást az 2140# intimitással. Ugye azt is, amikor: „De hát fiam, olyan jó nekünk együtt!” És ő 70, a fia meg 51. Hát jó, 2152# jó együtt… 2153# - 8. Szerelmesnek lenni, az még nem egyenlő az intimitással. A szerelemben tudunk megélni klassz dolgokat, de az 2166# még önmagában nem egyenlő az intimitással. Önmagában nem. Ez akkor derül ki: ahogy a szerelem múlik, múlik az 2178# intimitás. Nem gyanús? Akkor kerül, hogy nem az intimitás múlik, hanem a szerelem. Na, ilyen egyszerűen látom. 2190# Egy kedves ismerősöm azt mondja nekem egyszer: „Te, Feri, olyan jó lenne most egy kicsit szerelmesnek lenni!” 2203# Ugye, ez az, mikor valaki az intimitást összekeveri a szerelemmel. Én nem hiszem, hogy ő arra vágyna, hogy 2214# szerelmes legyen. Egy meghitt kapcsolatra vágyik. Az nincs neki. De ezt összetéveszti azzal, hogy akkor most 2227# szerelmesnek kell lennem, ú, most akkor elkezdem nézni a pasikat, kibe lehetnék szerelmes, ú, elég macerás, 2239# nagyon, nagyon… 2240# - 9. A szexualitás összetévesztése az intimitással. Na, itt egy másik kedves ismerősöm, megkérdezte: „Te 2252# Feri, hallom, te ilyen izéket tartasz (jó kifejezés, jó). Mi a téma?” Ugye, utálom ezt a kérdést. Ugye, a 2264# helyes kérdés: Ki a téma?... Tehát: „Mi a téma?” Hát én meg mondom neki: „hát, tudod… Intimitás.” S 2275# látszik, hogy elgondolkozik. „A szexen kívül miről van szó?” Hát, tesókám, hát fogjál vissza! A feleséged 2287# hogy van? 2288# Na, kell erről még beszélnem? Szerintem nem. Ezt a szempontot már agyonütöttem, most már akármit mondok, rosszul 2300# hangzik. De majd még a szexualitásról és az intimitásról fogok beszélni. Csak majd, mikor már bemelegszem… 2312# Hát nekem ilyen hosszan tart, most mit csináljunk! 2318# - 10. A nyíltság és az intimitás nem egyenlők egymással. Kifejezetten a kapcsolatfüggőségnek tünete, hogy ha 2330# valaki, csak úgy ukk-mukk-fukk egy pillanat alatt a legmélyebb titkait megosztja veled. Hát ne is haragudj, azért 2342# egy kicsit gyanakodjál ilyenkor! Tehát mondjuk egy keddi előadáson ül melletted egy csinos hölgy. Nem tudom, én 2355# csak ebben tudok gondolkodni… Egyszerűen nem jön a számra, hogy „egy jó pasi”, ne haragudjatok, de egyszerűen 2367# nem… Próbálom, hogy úgy ösztönösem jöjjön, de nem jön. Tehát egy csinos hölgy, és te azt mondod: „Te 2378# csinos hölgy!” Hát mi, hogy valahogy meg kell szólítani! Most megpróbálod kitalálni a nevét? Sose jutsz 2390# sehova! És akkor azt mondod: „Nem megyünk el ide, mondjuk, a kiülősbe?” Ha nem forgatnak filmet. Mert kicsit 2402# lassú az. És akkor az ifjú hölgy azt mondja: „Dehogynem!”. És az ifjú hölgy fél óra múlva a legmélyebb 2413# traumáit mondja. A leg… Hát értitek! Hát mi akkor ez? Ú! Ú! Azt tudom, hogy ez nem egy meghatározás, ez az 2425# ú-ú, de valahogy ennél pontosabban nem tudom megfogalmazni. 2432# - 11. Romantika. Ú, tudom, hogy ez fáj! A romantika nem egyenlő az intimitással. Ugye, a romantika-függés, mit 2444# szóltok, ilyen is van! Szörnyű az élet! Tehát nem csak a szívünk pihen, és sose tudjuk, hogy meddig akar 2456# pihenni, és ezért iszonyú kiszolgáltatottak vagyunk… most képzeljétek el, a szívem egyszer azt mondja: „hát 2468# most egy kicsit elmegyek szabira!”. Szóval, hogy létezik ilyen: romantika-függőség! A romantika-függőségnek 2480# különböző mélységei vannak, ezeket nem tudom, mert nem tanultam meg rendesen, de az első pontra még emlékszem. 2492# A romantika-függőség első pontja a fantáziálás. A második pontja – mert mégis csak megtanultam – amikor a 2504# fantáziálásom szép lassan elkezdi bekebelezni a realitást, a kapcsolataimat. Már csak a fantáziáim tükrében 2516# látom az emberi viszonyaimat. És végül aztán a legmélyebb pont, amikor teljesen mindent alárendelek a saját 2528# romantika-függőségemnek. Mindent! Na, ez a kifejezés önmagában vért lázító: „meghitt hangulat”. Az mi? 2539# Tehát azért, mert elvittél valakit egy gyertyafényes, baromi drága étterembe, és mittudomén-mi van, hát 2551# mondjatok valamit… hát iszonyú drága ételek, egy jó bor… tök drága, de hát mindent a meghitt hangulatért! 2563# És a meghitt hangulatnak része, hogy jön az az aranyos lány… Hát egy aranyos lány mindig jön! Mindig van. Hoz 2575# rózsákat. És a meghitt hangulatnak része, hogy „jöjjön, kisasszony!”, kiperkálod a lóvét, de, komoly 2586# borravalót adsz! Az minimum! Mert különben összetörik a varázs! Hát nehogy már egy nő továbbra is a 2597# meghittségben tudjon lenni, mikor látja, hogy te azzal a másik kedves nővel úgy bánsz, hogy nem adsz neki 2609# borravalót! Gyanús! Ezért nagy borravalót adsz. S kedvesen beszélgettek, és a háttérben halk zene szól… Ez 2621# hangulat. Tök jó, kívánom mindenkinek. Iszonyú jó, főleg a bor… Átment, amit szerettem volna mondani? Ezek 2633# tök jó dolgok, csak… 2635# 2635# És aztán… Nincs több! Hogy lehet ez? Csak ennyi veszély leselkedik ránk? Na, hülyéskedek, meg, de hogy ezt… 2647# Magam sem gondoltam, hogy ennyi mindent össze lehet téveszteni az intimitással. Magam sem. Örülök, hogy ez megvan! 2660# 2660# Még van fél óra? Ne csináljátok! Ez hihetetlen! 2665# Akkor belehúzunk! Olyat nyomatok most! 2669# 2669# 18. A kapcsolatban élhetővé válik az elevenség és kreativitás. Az intimitásnak egyik jele, vagy következménye, 2682# hogy föltöltődünk. Föltöltődünk, elevenné válunk. Ezt nevezhetjük úgy, hogy kreatívok leszünk. És úgy is 2693# mondhatnánk, hogy egy meghitt kapcsolatban megengedhetjük a kreativitásunkat. Azt is mondhatjuk, hogy a kreativitás, 2706# amennyiben az nem egy mozgalom, hanem jön, az segíti a meghitt kapcsolatot. Hm. Ugyanis a kreativitásról 2718# beszélhetnénk úgy, mint, hát, teremtő erőről. Amikor kreálunk valamit. Teremtő erő. És, ha itt vagyunk, akkor 2730# minden igazán, igazán… Szóval olyan helyzetekben, amikor tudunk kreatívok lenni, akkor valójában nem valamit 2742# teremtünk, hanem magunkkal teszünk valamit. Velünk lesz valami. Ez benne az izgalmas. Hogy velünk történik valami! 2755# Persze, egy folyamatban, miközben alkotunk. Hát nem az… Én szerintem nem az alkotás számít. Hanem az alkotó! 2767# Hogy ővele mi lett a folyamatban! (hány perc a g-moll szimfónia? Gyakorolni sokáig lehet). 2777# jó. A kreativitásban nem valamit csinálunk, hanem valamivé válunk. Egy meghitt kapcsolatban valamivé válunk, és 2790# fölismerjük, hogy kik vagyunk, nem pedig: a meghitt kapcsolat arra való, hogy akkor ott valamit teljesítünk. Az a 2802# jó munkatársi kapcsolat. Ott teljesítünk valamit. A meghitt kapcsolatban meg valakik leszünk. 2813# 2813# 19. Fú, de gagyi szempont! „Elég időt, és energiát szánok a beszélgetésre. Hagyjuk a kommunikációt, nagyon 2825# fárasztó. Beszélgessünk! Roppant üdítő tud lenni!” Hm. Papként én nagyon sok hülyeséget tettem, pl. 2836# embereknek azt, hát mondjuk így, gondoltam javallani, hogy mi lenne, hogy ha beszélgetnének. Megbeszélnék a 2848# konfliktusaikat! Ez néha a legnagyobb rossz, amit el tudnak követni. Mert hogy ha a kommunikáció már nem működik, 2861# akkor mikor rávesszük őket, hogy próbálják meg százhetvennyolcadszor is, akkor százhetvennyolcadszor is 2872# belemennek abba a keréknyomba, ahol végül egymást fogják sértegetni. Tehát ahol valaki azt mondja, hogy már nem 2885# beszélünk már nem értjük egymást, ott legföljebb azt lehet tenni,hogy „akkor gyertek el, kezdjünk el 2896# beszélgetni”, és akkor ott rá lehet látni, hogy hol csúszik el a kommunikáció. Ezért olvashatjuk az okos 2907# könyvekben azt, és ettől ezek még okos könyvek, hogy „Beszélgessünk többet partnerünkkel!” Törődjön 2919# többet egészségével!... Csak az a kérdés, hogy hogy csinálod! Ajjajjaj. 2926# 2926# 20. Egy meghitt kapcsolatban merünk természetesek lenni. Hm. Képzeljétek el, egy ilyen hívő társaságban voltam, 2939# és a hívő társaság azért jött össze, hogy miután túl sokat vagyunk hívő társaságként együtt, mi lenne, 2950# ha egy kicsit játszanánk! És elkezdtünk játszani, és kártyákat kellett húzni, és én húztam egy kártyát, 2962# és rájöttem, hogy ezt a kártyát simán meg fogják válaszolni! És ezért fölugrottam, és ráugrottam a 2973# kártyára! Többször! Hevesen! És erre fölkiáltott egy hitoktató hölgy: „De hát egy pap!” Ez rám 2983# vonatkozott, kétség kívül. Fölfogtam az üzenet jellegét. Hát miért ne ugorhatnék rá egy kétdimenziós lapra? 2995# Amin az van, hogy sorolja föl Budapest hídjait! Én arra miért ne ugorhatnék rá? Első dühömben. Hát 3006# ráugorhatok. Pl. a szenteléskor nem kellett megfogadnom, hogy nem ugrok rá egy ilyen lapra! Vagy, alakítsunk egy 3019# szerzetesrendet! Minden rendes szerzetesrend négy fogadalmat tesz. Cölibátus, szegénység, engedelmesség, 3031# ugrálási tilalom. Hát hadd ugráljak már! 3035# Eszembe jutott az, de az, hogy ez húsz évvel későbbről eszembe jutott, tudjátok, majdnem egy rendes hindu 3047# szerzetes lettem, tényleg, csak aztán gellert kaptam… Hát már, én rendes hindu szerzetesi életszabályok szerint 3059# éltem. Csak úgy! Miért ne! Tényleg nagyon, nagyon jó volt, és akkor… Ez még a nyolcvanas évek legeleje! ’83! 3071# Ah! ’84! Akkor Indiából, meg innen-onnan jött egy-egy mester. Szanjászi. És akkor odaültünk a lábaihoz. És 3083# hallgattuk. Tizenöten, huszan. Ilyen kis izé…Nem volt még Krisna-tudat, nemzetközi, hanem 15 ember. És annyira 3096# emlékszem, persze tele voltam naivitással, ilyen iszonyatos keresésben voltam, és akkor jött egy ilyen nagyon 3108# sötét dél-indiai mester, és hát persze eszméletlen jókat mondott. És aztán együtt indultunk el a buszhoz. 3120# Éppen nagy pelyhekben hullott a hó. És annyira emlékszem, egy barátommal voltam ott, előttünk ment ez a nagy 3132# mester, meg hát voltunk 17 évesek, na és akkor, a nagy mester lehajolt, gyurkálta a havat, és így dobált egy 3144# hógolyót. És ez volt az a pillanat, amikor hiteles lett! Mert addig csak okos volt, meg mester volt, meg minden volt. 3157# De amikor a hógolyóval elkezdett játszani, mi egymásra néztünk és azt mondtuk: na, igen. Oké. Amit mondott, az 3169# jöhet. Ezt nem felejtem, ezt a pillanatot. Még azt is tudom, hol volt! Csak elfelejtettem már… 3180# Tehát merünk, és tudunk természetesek lenni. Hm. 3185# 3185# 21. A meghitt kapcsolatot mindenképpen kölcsönösség jellemzi. Olyan nincs, hogy meghitt kapcsolat, és csak te 3198# gürizel. Az már régen függés maximus. Nőknek maxima! Semleges neműeknek függés maximum. Szóval… Most nem a 3209# saját poénomon nevetek, azért ennyire már… Szóval, olyan szívszorító nekem az, mikor jön valaki, és azt 3221# mondja, hogy a férje, vagy nem tudom én kije, most csalta meg huszonhetedszer. De ő… Egyszer kéne neki azt 3233# mondani: „édes fiam, még egy ilyet csinálsz!”. Tehát az, hogy egy kapcsolatban egyvalaki gürizik, a másik 3245# pedig élősködik, hát ilyen… Mi köze ennek a meghittséghez? A teológia mond egy nagyon érdekes dolgot. 3256# Házasságjog. Ilyen is van. Mennyi veszély fenyeget minket! Ez a mai nap… Hogy ti csak úgy házasok vagytok, és 3268# van házasságjog! Na, és abban az van: egy házasság érvénytelen akkor, ha a házas felek nem képesek a házasság 3280# terheinek közös viselésére. Na, tessék! És hogy ha, nem tudom én, 5 év házasság után beadja valaki a 3292# beadandóját, és az a percím, hogy „a házasság közös terheit nem viselte a másik”, és kiderül, hogy 3303# tényleg így volt, mert hogy ő a fizetésének a háromnegyed részét elkaszinózta, 5 éven keresztül, akkor az nem 3315# házasság. Akkor azt mondja az egyházi bíróság, hogy az nem volt házasság! Így, ilyen egyszerűen. 3326# Megszeretek egy nőt, aki olyan anyás… Hát, te vigyázzál magadra! És akkor azt gondolod, hogy ő majd mos rád, 3338# vasal rád, meg… Hát izé, mossál már, vagy valami… 3343# Szóval egy meghitt kapcsolatot két oldalú elkötelezettség jellemez. Így. 3351# 3351# 22. Teret adunk a játékosságnak. Az egyik okos könyv azt mondja, hogy az intimitásért igazából semmit sem lehet 3364# tenni, kivéve, hogy játékosak leszünk. Ezt mondja. Van benne valami. És akkor ez az okos könyv arról ír, hogy a 3376# játékosság a létezés örömét mutatja meg. Ezért a játékosságot ne keverjük össze a versengéssel. Meg, hogy 3388# le akarlak győzni. Meg én vagyok a legjobb. És ne keverjük össze az infantilizmussal. Ezekkel ne. Meg az 3400# éretlenséggel. Felnőtt ember is tud igazán, igazán játékos lenni! 3407# Volt egy Moltmann nevű teológus. Megírta a játék teológiáját. Zseniális. Azt mondja, az ókorban a vallás 3419# sokkal inkább volt játék. Hű, de szép! A vallás, mint játék! Nem mint komolytalanság, nem mint infantilizmus! 3431# Játék. Ez itt külön megérne egy misét. Vagy Isten-tiszteletet. Önumené. 3439# Szóval, úgy tűnik nekem, hogy a vallásosságunkból szinte teljesen kiszorult a játékosság. De nagy kár érte! 3451# Miközben a vallásnak a lényege az lenne, hogy az Istennel való kapcsolatomban rátalálok önmagamra. Vagy: az 3463# Istennel való kapcsolatomban rátalálok az Istenre. Vagy, hogy kölcsönösen egymásra találunk. Hát akkor ez a 3475# létezésem legmélyét érinti. Akkor lehetséges-e az, hogy ezt csak ilyen csurgó izzadsággal lehessen csak elérni? 3487# Nem mondtam még el az esti imát! És akkor huszonötször belealszol… Ugye, játékosság nulla. Fölébredsz éjjel 3499# kettőkor: Hú, az utolsó zsoltárt még nem mondtam el! Szóval, a vallásban a játékosság! 3509# Hát ezért, a gyerekmise… Létezik olyan, hogy „gyerekmise”? Van! Az nem gyerekes, hanem gyerek! Hát mit mondott 3521# az egyik kis pötty? Ugye, azt kérdem tőlük: „Mondjatok nekem olyan valakiket, akiknek van hatalom a kezében!” 3533# Ezt kérdeztem tőlük. Első sor, ott ült valahol, kisfiú, azt mondja: „Nekem!” Már csak egy kérdésem volt: 3545# „És hány éves vagy?” „Három!” Jó az önismereted! Kis pötty, önismerettel! Ez egy kép! Na, jó… 3555# Egy pszichiáter a következőt írta: Az emberek azzal a kérdéssel szoktak hozzánk jönni, hogy „Mit tegyek?”, 3567# ahelyett, hogy azt kérdeznék: „Mivé váljak?” 3572# És eszembe jutott egy kliensem, annyira, nagyon szeretem őt! Hozott nekem egy rajzot. Mert azt… Ugye, a paphoz menni 3585# komoly dolog… S akkor, lerajzolta a problémáit. Mert egy művész. S egy művész: rajzol! Tök jó! Lerajzolta a 3597# problémáit, a problémái úgy néztek ki, azt mondta: úgy érzem magam most, mintha be lennék zárva egy kockába. 3609# S akkor lerajzolt egy kockát, és odaírta a 30 problémáját. S elhozta magával a rajzot, és berajzolta magát a 3621# kockába: „Ide be vagyok zárva”. És akkor azt mondta: „Itt van ez a 30 dolog, ezzel a 30 dologgal kellene 3633# valamit kezdeni.” S néztem, néztem a rajzot, és tudjátok, azt találtam mondani: „Nem volna egyszerűbb veled 3645# csinálni valamit? Az csak 1.” Ez most így hülyeségnek tűnhet, pedig nem az. Hát lehet úgy élni, hogy 30 3657# problémát próbálok egymás után megoldani? Mire kettőt megoldottam, lesz három újabb. Hát úgy nem lehet élni, 3669# egy ilyen probléma-tudatban! Az szörnyű! 3673# 3673# Ú, még a szex bele fog férni! Hosszú előjáték! Hogy van az a könyv, hány perc?... Tizenegy perc! Na, hogy 3685# tudom. Ugye, az átlag, hú, meglesz? Gyorsan megyünk! Pont annyi időnk van, várjunk, várjunk! És akkor az 3697# utójáték el is maradt, hajjaj hajjaj. De most tényleg, ezt el kéne mondanom, mert akkor a következő alkalommal 3709# megint rá kell melegítenem… akkor sosem mondom el, vagy hogy lesz? Jajjaj, mit csináljak!... Fontos a 3720# kreativitás… Na, belecsapunk! Gyere, szex! Hol van?... Nem adja magát… Itt van! Megvan! 3730# S a játékosságot majd gyorsan elmondom a következő alkalom végén! 3737# 3737# Tényleg! Nem tudom, hanyadik pont, de gyorsan, gyorsan… Hogy jó legyen nektek… 3746# (23.) A testi kapcsolat a meghittséggel együtt fejlődik. De szép! Lenne, lenne… Ha így csinálnátok! Már érik 3758# a szőnyeg széle… Vörös szőnyeg, püspöki hivatalban… 3764# Múltkor nézem, hát ott is vörös szőnyeg van, hát ez hogy került oda? Biztos maradt a parlamentből egy kis 3776# izé… szőnyegvég, aztán adunk az egyháznak is, hadd örüljenek. 3783# Na, hát hogy kezdjem? Nem bírom elmondani. Érdemes úgy belekezdeni, hogy nem tudjuk befejezni? Úgy nem… Nem, az 3795# úgy nagyobb csalódás, ugye? 3798# Térjünk vissza a játékossághoz! 3802# Szegény pornószínészek! Egy drámai riportot hallottam valamelyikükkel. Ne irigyljük őket! Vagy ti irigylitek? 3814# Hát irigyli a… tehát: hogy bírja a férfiú a filmet, mit tudom én, mit vett be. Bevette. Mikor 3824# tizenkilenc-huszadik órája volt merevedése, elment az orvoshoz. Az orvos azt tanácsolta, hogy csináljanak valamit, 3837# mert még bele lehetne halni… Hát, nem irigylem őket… Belegondolni is rossz! 3845# Na, emlékeztek, a Viktor Emmanuel Frankl mit mondott? Azt mondta: az élvezet legyen a szeretet következménye. De 3858# jó! 3858# Na, aztán: gyakran látjuk azt, hogy a szexualitást összetévesztik az intimitással. És pl. szexuális 3869# nehézségekkel érkeznek, elmondják pl. azt, hogy „nekem nem jó a szexuális együttlétem a férjemmel, mer a 3881# férjem nem figyel rám, és nem törődik azzal, hogy nekem az nem jó”, és akkor a férfi elmondja, hogy „igen, 3893# nekem meg azért nem jó az együttlétünk, mert a feleségem az állandóan fél, és nem tudom mi…”, és akkor 3904# máris lehet tudni, hogy itt nem is a szexualitásról van szó. Hanem a kapcsolatról van szó. Ó-ó. Hm. 3915# Aztán: az intimitásban a szenvedély, és a személyesség együtt vannak. Egy intim kapcsolatban a szexuális 3927# együttlétben a személyesség és a szenvedély egyaránt megtalálható. Ugye, hogy ha a két végleletet nézzük, 3939# akkor máris látjuk, hogy miért fontos a kettő. Ha csak szenvedély van, és nincs személyesség, akkor igazából 3951# mindegy, hogy ki van a másik oldalon, ha meg csak személyesség van, hát, tudjátok… Ha csak a személyesség van, 3963# akkor közben hangzanak el ilyen mondatok, hogy „jó neked?”, „biztos, hogy jó neked?”, „de tényleg jó 3975# neked?”, „én azt akarom, hogy tényleg jó legyen neked!”, „kérlek, legalább most mondd, hogy nem jó 3986# neked!”, „ugye őszinte vagy, mert nagyon fontos, hogy őszinte légy most, hogy tudjam, hogy jó neked, mer 3997# szeretném, hogy neked jó legyen!”. Ez roppant személyes, de mi van a szenvedéllyel? Hát értitek! Jött hozzám 4009# egy… Ha túl sok ilyen könyvet olvastok, akkor meg lehet tőle bolondulni! Anélkül is, de… Egy kedves házaspár 4022# jött hozzám. Házaspár, sok gyerek. Annyira cukik voltak! És akkor, szexualitás a téma. És beszéltünk róla 4033# másfél órát. Elmentek, visszajöttek, hát még, még kéne róla. S akkor végül azt mondják: „végülis 4044# iszonyúan félek attól – mondja az egyikük –, hogy én olyan szenvedélybe tudok jönni, hogy olyasmiket mondok, 4056# amit egyébként nem szoktam. És ez szégyenérzettel tölt el!” Na, ti mit csinálnátok? Hát mondja! Hát mondja! 4068# Teljes papi tekintélyemmel engedélyeztem ezeket a mondatokat. És már jön is az ötödik baba! És nem is 4080# akármilyen előzmények után!... Kicsit az enyém is… 4085# Hát, szóval értitek, most a jólneveltség, és a szenvedély nem mindig puszipajtások. De talán nem is kell… 4097# 4097# Na, nézzük, van-e még itt valami!... Nincs. Nincs. Hagyjuk abba a csúcson!... Elsiettem! Bocsánat! Tipikus pasi!... 4110# Na, jó. Szóval… Most látjátok, hogy mennyire zavarba jövök… Most kéne utójáték, és… Hát, a 4120# játékosság, jaj! Hát kijövök a bajból! A játékos levezetés! Hát mit hagytam még itt ki!? 4130# Igen, pl. a pszichodráma! milyen jó dolog. Mert a pszicodrámában lehetőség van a játékra. Játék! Hogy milyen 4142# jó dolog, amikor egy komoly, akár gyógyító, vagy terápiás, vagy akármilyen közeg, az közben játékos is! Hogy 4154# ezt lehet! 4155# A felnőttek tönkre tudják tenni a gyerekek játékosságát, amiben éppen megélik magukat. Mondjuk két gyermekem 4167# pisztolyozik egymással. És akkor kérdezem tőlük: mondjátok, mit játszotok? És akkor kipirult arccal, sugárzó 4179# szemmel azt mondják, hogy „indiánost, meg cowboy-ost! És Peti az indián, én meg a cowboy! És iszonyú jó, és 4191# fél óra után cserélünk, mert mind a ketten indiánok szeretünk igazából lenni!” S akkor hogy tudja 4202# tönkretenni a létezés örömét egy felnőtt? „De hát Peti! Az indiánoknak nincsen lézerkardjuk!” Te nyomorult 4214# felnőtt! Te! Ilyet nem csinálunk! 4218# A következő mondat: A gyerekek futkároznak, a felnőttek dolgoznak a futáson. És ezt hívják kocogásnak. Megvan a 4230# kocogás stratégiája! Utána fölállsz a mérlegre, van edzésterved, iszonyú sok pénzért vettél egy jó csukát, 4242# dolgozol a szórakozásodon. Aztán dolgozol a kikapcsolódáson. A gyerekek meg csak úgy rohangásznak. Milyen 4254# primitív létezés! Milyen jó, hogy már kinőttük! 4259# Na… 4263# Szeretne-e valaki hirdetni?
Lejegyezte: Bíró Tamás
Itt egyben megtalálható az összes legépelt szöveg.