2006.10.10.
A pálferi wikiből
0000# Isten hozott benneteket, sziasztok. 0003# 0003# Az az érzésem, hogy egészen rám nyomultatok. Rosszul érzem? Persze mit tudjátok ti, hogy én azt jól érzem-e 0014# vagy nem. De, örülök, hogy itt vagytok. 0018# Gyorsan ismételjük át a múltkori alkalmat, mert hiszen eljutottunk oda, hogy megkülönböztessük a szoros 0028# kapcsolatot az intimitástól. Mert attól, hogy valamivel szoros kapcsolatban vagyok, az még egyáltalán nem jelenti 0040# azt, hogy az pont az a meghitt, és intimnek nevezhető kapcsolat, amire egyébként annyira vágyom. Egyáltalán nem 0051# minden szoros kapcsolat valóban meghitt vagy bensőséges kapcsolat, sőt, azt mondhatjuk, hogy a szoros kapcsolatoknak 0062# a döntő, döntő része egyáltalán nem meghitt kapcsolat hanem egyszerűen csak szoros kapcsolat. Ezért ez a 0073# fogalmi tisztázás, és ami a fogalmi tisztázás mögött van, nahát az nagyon fontos. 0081# Szia, Péter! Én is késtem. 0084# Na, ha már itt megakasztottam a saját gondolatom fonalát, nézzetek meg jól! Na, most ne a sliccem, azt egy ilyen 0095# ösztönös mozdulat volt, gyerekkorból, hanem ezt a pólót tőletek kaptam. Na, jó? Hú, most már kifújom a 0105# levegőt. Ez tetszik a legjobban. Minta is van rajta: ősemberek ejtenek el egy mamutot. Tök jó. 0115# Na, tehát akkor gyorsan nézzük meg, hogy még mielőtt az intimitásba, a meghittségbe belemennénk, azért 0125# óvatosan csak, hogy előtte a szoros kapcsolat és az intimitás, tehát a közelség és az intimitás közötti 0135# különbségnek a tíz pontját. 0138# 1.A közelség és intimitás nem egyenlők egymással. Ha! Mehetünk is tovább. 0146# 2.A közelség és biztonság nagyon közeli pajtások egymással, a bizalom az intimitással közeli pajtás. Amina, 0156# szia! Én is késtem. Na, jó. 0159# 3.Közelség lehet az intimitás akadálya. Erről majd még picit bővebben is akarok beszélni. Nemcsak, hogy nem 0170# egyenlők egymással, néha fordított arányban vannak egymással. 0176# 4.Az intimitás a szeretet része. 0179# 5.Az intimitás kapcsolat önmagunkkal, sőt a legmélyebb önmagunkkal, vagyis mondhatnánk azt, hogy minél mélyebb 0190# kapcsolatban vagyunk önmagunkkal, vagy minél inkább kapcsolatban vagyunk a legmélyebb önmagunkkal, annál inkább 0202# jelenti ez az intimitást. 0204# 6.Az intimitás akkor azt jelenti, ebből a szempontból, hogy részt veszek a saját életemben. Hm. De jó dolog az. 0215# 7.Ezért akkor az intimitás több, mint egymás segítése, egymásról való gondoskodás. Több annál. Mert nagyon, 0226# az anya-gyerek kapcsolat hihetetlenül szoros kapcsolat, ahol az anyuka hihetetlenül gondoskodik a csecsemőjéről, de 0238# hogy közben mi is zajlik kettejük között, az nagy kérdés. Hogy pl. ezt az anyuka elég szabadon teszi-e, vagy nem- 0249# Nem hinném, hogy azért, mert egy csememő-anya kapcsolatot látok, abból rögtön azt kelljen gondolni, hogy ez egy 0260# intim viszony! Már hogy volna az! Hogy ha az anya éppenséggel utálja a saját gyerekét. Mert minek jött. Vagy 0271# azért, mert mondjuk már az apukával már régen haragban van. Tudjátok, hogy a keresztelésre jövő anyukák milyen 0282# megdöbbentően magas százaléka apuka nélkül jön? Hogy én azt érzékelem, keresztelek évente mondjuk 100-at, 0293# hogy abból a 100-ból öt-hat olyan anyuka, hogy amikor már a gyerekét kereszteljük, már nincs is apa. Hopsz. 0304# Nagyon nagy kérdés akkor pl. hogy azzal a gyerekkel való viszonya valódi meghitt viszony-e, vagy, - mondom az egyik 0315# irányt: - vagy arra a rohadt férfire emlékeztet, és már most elkezdem leverni rajta ezt az egészet, vagy pedig azt 0327# mondom: ha már nincs féri, legalább van baba! Ugye, és akkor egy jó függő kapcsolat, már most kezdem őt 0337# láncolni magamhoz. Egyiknek sincs köze az intimitáshoz. Tehát azért, mert látok egy anyát egy kicsi csecsemővel, 0348# ki tudja, hogy az mi? 0351# 8.Az intimitásban ezért van valami szakrális. Erről szeretnék beszélni, de nem tudom, hogy ma jut-e rá idő. 0361# 9.Az intimitás élményszerű. Nem csak a fejemben van. Iszonyú sokat és okosakat tudunk mondani a meghittségről, 0372# hogy mint jelent, hogy szeretjük egymást, ugye ezt a végtelenségig tudjuk mondani, közben 17 évvel ezelőtt volt 0384# az utolsó ilyen élményed. Hm. 0387# 10.Akkor ez azt jelenti, hogy önmagam lehetek, egy másik emberrel való kapcsolatomban. És azáltal a kapcsolat 0398# által is. Tehát az intimitás azt jelenti, hogy önmagam lehetek egy másikkal való kapcsolatban, és egy kapcsolat 0409# által. 0409# 0409# Jó, ez a tíz pont volt idáig, amikor a szoros kapcsolat és a meghittség közötti különbözőség alapján 0419# beszéltünk az intimitásról, és akkor most leíró jelleggel… egy picit a meghitt kapcsolat leírása, abból a 0430# szempontból, hogy milyen készségekre, adottságokra volna szükségünk ahhoz, hogy egyáltalán képesek legyünk a 0441# meghitt kapcsolatokra. Illetve, hogy mit jelent valójában a meghitt kapcsolat, hogy ha azt afelől nézzük, hogy mit 0452# kellene nekünk azért tenni, kölcsönösen, hogy az valóban meghitt kapcsolat legyen. Ezért most amiket elmondok, ez 0464# asszem 18 pont, gyors leszek, mint a csótány, mikor fölgyújtod a lámpát… Nekem ez permanens katona-élményem. 0475# Tehát a katonaságban megtanultam a gaz kapitalizmus ellen hadat viselni, és csótányt irtani. Erre a kettőre 0486# szocializálódtam ott. Mind a kettőben komoly eredményeket értem el. Kb. annyi eredményt értem el a 0495# csótány-irtásban, mint a kapitalizmus megdöntésében. Ebből is látszik, hogy a csótányok milyen gyorsan futnak, 0507# ha fölkapcsoljuk a villanyt. Tényleg, akinek erről nincs elemi élménye, az nem tudja, hogy mi, mert hogy 0517# véletlenül egyszer egy csótányt láttál, az nem élmény! Az, mikor, kis buci, éhesen kimész a konyhába, baromi 0528# éhesen, és fölkapcsolod a villanyt, és az asztalról ugranak le! Na, az az élmény! Rögtön meggondolod, hogy jobb 0539# lesz soványan is. 0541# Na. Amit tehát elmondok, az egyfelől a meghitt kapcsolat, és a kapcsolatban részt vevők leírása, másfelől 0551# nyugodtan tekinthetjük egy feladat-listának. Hogy miben lehet fejlődni. Hogy pipálhatod, hogy mi az, ami egész jól 0563# megy, és hol vannak a gyöngéid. És akkor lehet edzeni! Mi, hát anélkül? Hadd idézzem bölcs edzőmet, (Rita, 0574# szervusz, én is késtem ma) bölcs edzőm, mikor filozófiai magasságokba jutott, ezt akkor szokta megtenni, amikor 0585# én viszont nem ugrottam jól, ugye, hát legalább ő ment a magasságok felé, azt mondta: „ide figyelj, Feri! A 0596# semmiből nem lesz semmi!” Ilyenkor tudtam, hogy még fél óra edzés vár rám. 0603# 0603# Na, tehát, akkor: 0605# 0605# 1. A meghitt kapcsolatban ismerjük magunkat és a másikat, és a másik is ismer engem, és magát. Másra nincs is 0616# szükség, tehát itt meg is állhatunk… Ugye, amikor a Johári-ablakról volt szó, a múlt alkalom végén, akkor 0626# éppen erről a pontról sokat beszéltem. Most akkor csak néhány szösszenet. 0634# Ahol ez valamennyire meg tud valósulni, ugye megyünk lejjebb és lejjebb, és merem mondani magam, és te is mered 0645# mondani magad, akkor ott egyszer csak a szabadság tere megnyílik. Akkor érezzünk azt, hogy egymást kölcsönösen 0656# szabadsággal ajándékoztuk meg, és hogy szabadon tudunk cselekedni. Amikor minden energiámat arra kell fordítani, 0667# hogy te meg ne tudd rólam, hogy én ki is vagyok valójában, akkor ott a szabad cselekvésnek nem sok tere nyílik. A 0679# szabadság élményét pedig egyáltalán nem tudjuk egymásnak ajándékozni. És abban, hogy ismerem magam, hát… 0689# amennyire éppen most. Hát eben éppen az a szép, nyilván erről nektek is ezer élményetek van, perszer, hogy 0700# mindig sokkal mélyebben ismerhetjük meg magunkat, meg egymást, de hogy egy kapcsolatban az a szép, hogy ha én most 0711# egy picit mélyebbre megyek, és egy picit átlépem a saját határomat, a félelemnek a határát, a szorongásét, a 0722# szégyenét, annak a rettegését, hogy mit fogsz majd mondani, ha én elmondom magamról azt, hogy… mikor ezeket a 0733# határokat sikerül átlépni, és valamit mondani, akkor ott lehetőség nyílik az intimitásra. Tehát nem kell 0744# mindig a legmélyére menni, hanem ahogy ebben a folyamatban megyünk le, annyira szép, hogy mindig egy-egy lépés meg 0755# tud bennünket ezzel ajándékozni. Ó, tehát nem kell rögtön tökéletesnek lenni, ebben ez a jó. Ezért vannak 0766# olyanok, akik ilyen, ismerkedés-függők, meg szerelem-függők, meg romantika-függők, azért, mert ott viszonylag 0777# rövid időn belül nagyon sok ilyen lépést lehet megtenni. És ez elbűvöli őket. Hogy iszonyú jó, hogy nem 0787# ismerlek ma este még, és az éjszaka alatt 25 kis lépés, hát ez iszonyú jó! De mikor már a huszonötödiknél 0798# vagyok, ott már egy kicsit nehezebb lesz tovább menni! Ugye, ezért gyorsan feküdjünk le! Ezzel, tudjátok, mi a 0809# baj? A másnap reggel. Ott sok mindenre fény derül. Sok kislépésből…. Na, akkor ez most ki is, itt mellettem? 0820# Rosszabb esetben ezt el is mondom. Végülis hogy kerültem ide? Hát, egye ezekről sok film is szól, ezeket érdemes 0831# megnézni… Tényleg… Hát valamivel csak el kell ütni az időt, nem? Ez az élet, ez olyan terhes tud lenni! Hát 0842# akkor beülünk egy moziba. 0844# Na, most ebben a folyamatban az is benne van, hogy folyamatosan tudom, hogy nem ismerem magam. És az is, hogy nem 0856# ismerlek téged. És, hogy ez folyamatosan része a kapcsolatunknak. Annak az alázata, hogy beismerem, hogy úgysem 0867# ismerlek teljesen téged, ez sohasem fog megtörténni, ezért mindig nyitott vagyok arra, hogy valamit megmutass 0878# magadból, nem az előítéleteimmel és az elvárásaimmal fedlek be téged. És ez érvényes önmagamra vonatkozóan 0889# is. 0889# Hm. Egy csoportban ültem, néhány napja, és a következőt mondta az egyik asszony (30 éves elmúlt, jó fej. 0900# Tényleg! Miért, ez a kettő így sok?), mert az volt a kérdés, annyira jókat tudok kérdezni, hogy mindenki mondja 0911# el, hogy az elmúlt hónapban mi volt neki a legfontosabb. Jó kis kérdés, nem? És akkor ez az asszony a következőt 0922# mondja: „Hát nekem az volt a legfontosabb, hogy eddigi életem során két dolgot gondoltam magamról: hogy 0932# nagyvonalú vagyok, és jó fej. Az elmúlt hónapban kiderült, hogy egyik se.” Ilyen emberrel érdemes dolgozni! Ez, 0944# ez egy jó beköszönő mondat! Erről látszik, hogy kész a munkára. Mert ha helyette valami sikeredet elmondod: hát 0955# jól van, jól van. És akkor mi van utána? Szóval, akkor ez a valaki elmondott egy történetet, hogy egyszer került 0966# csak egy szorult helyzetbe, amiről sose gondolta volna, hogy olyan lehet, de mégis csak belekerült, és rögtön 0977# olyan reakciót adott, hogy maga is csodálkozott egy évig rá. Róla… Rajta… Igaz, hogy ez az elmúlt hónapban 0988# történt, de akkor is… Na. 0990# Hát éppen a meghitt kapcsolatokban szoktunk lebukni magunk előtt. Nem? Hát pont ott mutatjuk magunk előtt olyan 1001# orcánkat, amiről nem is gondoltuk, hogy az bennünk lakik! Hogy: sose gondoltad volna, hogy tudsz féltékeny lenni! 1013# Hm. De bizony, hogy tudsz! Elég egy rosszul elsült veszekedés, és olyan bosszúvágy támad benned, és hát 1023# akkor… 1024# Akkor a második pont. Persze emögött is egy univerzum van, de hát ne ragadjunk itt le. 1033# 1033# 2. Képes vagyok a nyílt kommunikációra. Hát itt egy nagyon szomorú tényt fogok nektek mondani. Tudjátok, van ez 1044# a kedves nevű hölgy, Virginia Satir. Van, aki már a nevével is bizalmat gerjeszt… A Nobel-díj bizottság tagja 1055# volt… Már nem él, tudtommal. Egy nagyszerű valaki, a családterápiának az egyik amerikai úttörője. És van egy 1066# zseniális elmélete az öt kommunikációs formáról. Ezt most nem fogom elmondani, mert hét évvel ezelőtt már 1076# elmondtam, és nem szeretem ismételni magam. Ugye, egy hiszteroid alkat mindig az újdonságra vágyik. Szóval, akkor 1088# csak gyorsan, ismétlésképpen: 1091# Tehát van egy jó, ezt nevezzük nyílt kommunikációs stílusnak. És akkor van a négy tévedés: Amikor érzelmileg 1101# nehéz helyzetbe kerülök, akkor 1. támadó kommunikációs stílust veszek föl. Gyakori. Azután 2. védekező 1112# kommunikációs stílust veszek föl, 3. okoskodó kommunikációs stílust veszek föl, 4. elterelem a szót. Kilépek. 1123# Virginia Satir, aki az egész életét ezzel töltötte, emberek kommunikációja, család, rendszer működését 1133# pátyolgatta, azt mondta (itt jön a véres tény): hát tapasztalatom szerint az emberek 95%-a nem képes nyíltan 1144# kommunikálni akkor, ha nehéz helyzetbe kerül. Mert most könnyű! De érzelmileg csak egy kicsit legyek nehéz 1155# helyzetben! Puff, már benne vagyok a 95%-ban. És, tudjátok, ez az, amire aztán az ő kollégái azt mondták (tudom, 1166# már egyszer mondtam nektek), hogy ez a Virginia Satir egy átkozott optimista. Milyen 5%! 1. 1175# Most, ha pusztán csak abból indulunk ki, hogy egy érzelmileg bennünket fölzaklató helyzetben 100 emberből max. 1186# 2-3 tud továbbra is nyíltan, hitelesen kommunikálni, úgy, hogy nem támad,nem védekezik, nem lép ki, és nem 1197# okoskodik, akkor most nézzük meg, hogy két embernek kell összejönni úgy, hogy mind a kettő ebből a fajtából 1208# legyen! Így, azt hiszem, különösebb túlzás nélkül 1% alá sikerült mennünk. És én most csak reális vagyok. 1218# Ha csak a kommunikáció felől beszélünk az intimitásról, akkor azt kellene állítanunk, szerintem merhetjük is, 1229# hogy az embereknek kb. 1%-a alkalmas arra, hogy egy olyan kapcsolatban legyen, ahol ez megvalósul. Ehhez képest csoda, 1241# hogy házasságoknak Magyarországon csak a 60%-a végződik válással. Csoda. Ez azt jelenti, hogy még egy csomó 1252# más erő összetartja azt a két embert, anélkül, hogy ott intimitás lenne. Vagy pillanatonként van. Egy-egy szép 1263# helyzet van. Végülis ott van az a hülye karácson, nem? Muszáj összeszednünk magunkat a kölykök miatt! Na 1274# lássák, hogy nem jó a házasságunk! 1277# Érthető volt ez az utolsó néhány mondat? Nem hiszem, mert én sem nagyon értettem… 1285# Ez szerintem egy megrázó tény. Nagyon megrázó. Viszont van egy jó oldala: hogy talán kevésbé fogjátok szidni 1296# magatokat, ha nem sikerül. Hát mondhatjátok azt, hogy ez a realitás. Lehet fejlődni! Tehát nem veled van a baj, 1307# abból a szempontból, hogy nem te vagy a rossz, míg másoknak meg mennyire megy. Csak azért gondolod így, mert nem 1319# élsz velük. Hm. 1320# Hát akkor ide érdemes volna hozni a veszekedést. A veszekedés klasszikusan, főleg, ha ugyanarról a témáról 1331# szól, ha ilyen ismétlődően, játszma-szerűen történik, akkor biztosak lehetünk abban, hogy a veszekedés alatt 1342# rejlik az igazi téma. De lehet, hogy kettővel, hárommal is alatta. A veszekedés remek alkalom, és mód arra, hogy 1353# az igazi témáról ne beszéljünk. Ezért ha valaki képes a nyílt kommunikációra, akkor az az ember mer 1363# konfrontálódni, de viszonylag keveset fog veszekedni. Nagyon sok házaspár jut eszembe erről a mondatról. Persze, 1374# úgy szokott ez működni, hogy leülünk egy házaspárral, és akkor engedjük, hogy hadd veszekedjenek, hadd 1385# történjen, az, ami szokott történni, és akkor utána segítjük őket, hogy ki tudják mondani, hogy mi van a 1395# veszekedés mögött. S ők maguk is meglepődnek, hogy a nemjóját! A veszekedés mögött ugyanis mindig egy csomó 1406# félelem van. Rengeteg. Amit nem merünk átlépni. 1411# A kommunikációról hihetetlenül sokat lehetne beszélni, de most nem ez a tisztem. Mindenesetre még egy megjegyzés, 1422# hogy fizethettek rengeteg pénzt azért, hogy elmenjetek egy ilyen kommunikációs izére, javíthat is a helyzeten. 1433# Azonban nehogy álltassuk magunkat azzal, hogy kommunikációs technikák elsajátításával a lényeg valóban meg fog 1444# születni! Ugyanis ez nem technika kérdése. Nagyon jól jöhet egy-két technika, hogy egyáltalán tudatosuljon 1455# bennünk az, hogy mitől is jó a kommunikáció. A technikáknak kb. ennyi haszna van. Hogy tudom már, hogy ja, ezt 1466# érdemes így csinálni. De hát közben ott vagyok én! Hát tudhatsz te akármennyi technikát, a saját korlátaid 1477# mindig meg fognak akadályozni abban, hogy egy technikát valóban eredményesen használj. Hát nincs olyan, hogy 1488# elmegyek egy hétvégére, és ott megtanulom, hogy… Hát mit tanulok, két nap alatt, hogy? Lehetetlen. Bizonyos 1498# dolgokat el lehet sajátítani. Bizonyos készségeket tudunk formába önteni. Ha már valamit tudunk, azt tudjuk jól 1510# képviselni. Ennyi. Ez valami olyasmi, mint a papnevelő intézetben a homiletika. Ugye, hogy van valami mondanivalód, 1521# hogy megtanulod, hogy hogy próbáld azt úgy átadni, hogy az át is menjen. Ennyi. De ha nincs mit átadni, akkor 1532# hiába vagy te homiletikából ötös! 1535# Az a röhejes, hogy igazából ezekről a dolgokról… na… minket, papokat sem tanítanak. Fogalmunk sincs, hogy mi 1546# megy át. Gőzünk sincs róla. Hálásak vagyunk egy-egy morzsáért, amit valaki mond, hogy tényleg, ez így hatott? 1557# Sose gondoltam volna! 1559# Mondok egy példát. Gyerekmise. Pöttyök. És én próbáltam érzékeltetni velük azt, hogy milyen hihetetlenül sok 1570# előítélet van bennünk. Én azt gondoltam, ugye minden beszédnek, a pedagógusok tudják: pedagógiai cél, 1581# nevelési cél, oktatói cél, ugye, ezeket kitűzöd, és az én beszédemnek az volt a célja, hogy a gyerekekkel 1591# elmélyítsem annak a tapasztalatát, hogy az előítéletek nem segítenek minket az emberi kapcsolatokban. Ez volt a 1602# pedagógiai cél. És akkor beszélgettem velük, és egy csomó ember elkésett a miséről. És azt gondoltam, mert 1613# én egy ilyen kreatív csávó vagyok, hogy na, most ez egy remek példa arra, hogy megnézzük, hogy mennyi 1623# előítélet van bennünk arra vonatkozóan, hogy a másik ember miért késik. És ezzel játszottam velük, azt 1633# kérdeztem tőlük, hogy látjátok, itt nagyon sokan késtek, és hát mit gondoltok, hogy az emberek miért késtek? 1644# És hát mondtak apait-anyait, hű, de élveztem! Mondtam: ú, Feri, te egy zseni vagy! Bár homiletikából nem voltál 1656# ötös, de azért… De a gyakorlat! De megy neked! Tényleg, mondtak legalább 17 ilyen izét, hogy miért késnek, 1666# egyik csúnyább volt, mint a másik. És a végén ugye a slussz-poén, az érzelmi tanulás, a tapasztalati 1676# elmélyítése az ismereteknek: na, és akkor tegye föl a kezét az, aki tudja bárkiről is, aki késett, hogy ő pont 1687# miért késett! Hát persze nem tették föl a kezüket. És én iszonyú megelégedettséggel, mert mondtam ugye, mert 1698# kell zárógondolat, össze kell foglalni, de csak röviden, hogy elhihető legyen a tanulság! Milyen nehéz a pap 1709# élete! Látjátok, hogy meg kell szenvedni a kis pöttyökkel! Ti meg azt gondoljátok csak, hogy „dumcsizok” a 1720# gyerekekkel? Persze! Csinálnátok ti! Na. És akkor ugye, a fél tíz órai mise után jövök, teljes 1729# megelégedettséggel, dagadó mellkassal, jövök… És, tudjátok, pechemre vasárnap a gyerekmise után van az ovis 1740# hittan! Mert arra gondoltunk, hogy mennyire egyszerű, hogy akkor valamelyik szülő bemegy a fölújított óvodás 1751# hittanterembe, és akkor ott el-öntyömpöntyömöznek, míg, nem tudom, az anyuka főz. Vagy valami ilyesmi. Na, és 1762# akkor, fogad engem a hitoktató, mikor már vége lett ennek a hittannak, és azt mondja a hitoktató: „te, Feri, 1773# mondanék én neked valamit, hogy milyen hatással volt a te beszéded!” „Mondd! Hát gyere, üljünk le!” És a 1783# következőt mondja: „Hát, tudod, a Rozi nem akart hittanórára jönni, mert azt mondta, hogy ő bizony késett, és 1794# az egész beszéd arról szólt, hogy milyen csúnya dolog késni.” Hát, látjátok, meggondolatlan papi 1804# tevékenységemmel, majdnem elijesztettem Istennek egy báránykáját a gyülekezetből! 1812# Na, ugye onnan jutottam el, hogy fogalmunk sincs, hogy a másikban mit kelt az, amit mondunk, én nekem gőzöm sincsen, 1824# csak tippelgetünk. Úgyhogy, kommunikáció, ó-ó. 1829# 1829# 3. Eszmétlen meleg van. Ez nem a harmadik pont, de… most már… szolgalelkűek, húzzátok ki! Hát Feri, hogy fogsz 1840# ezek után hazamenni, te nyomorult, hát mit csinálsz te ezekkel a rendes emberekkel! Jól van, ezért jöttél, hogy 1851# szidd őket? Most dialogizálok magammal! Mert ez a harmadik pont: meghitt kapcsolatban vagyok magammal. Ez a harmadik 1863# pont. 1863# Van-e olyan élményetek, férfi-nő kapcsolat főleg, hát mégis csak, hogy az az élményed, hogy valami hiányzik! 1874# Volt már ilyen tapasztalatod? Hát naná! Hát jó, jó, de valami hiányzik! És akkor most erre egy választ hadd 1885# adjak, hogy mi az, ami hiányzik: Te. Úgy egyébként jól működnek a dolgok, csak Te nem vagy benne. Rendesen, 1896# eléggé. Az hiányzik. És az intimitásra vonatkozóan van egy hihetetlen erős téveszménk. Hogy az intimitás azon 1907# múlik, hogy a másik milyen. Hogy ő így… 1911# Ha én önmagammal nem tudok egy meghitt viszonyban lenni, úgy egyáltalán, tehát nem egy kapcsolatban, akkor hogy a 1922# fenébe tudnék mással meghitt kapcsolatban lenni. A téveszménk az, hogy bár önmagammal nem vagyok meghitt 1932# kapcsolatban, de veled ez menni fog. Hát miért menne? A szerelem sok mindenben segít. Ez kétség kívül így van. 1944# De aztán elmúlik! És különben is… Szóval, ha én alapesetben önmagammal nem tudok meghitt kapcsolatban lenni, 1954# hiába várom azt, hogy majd veled ez sikerül. Mert az én korlátaim a kapcsolat korlátaiként is meg fognak jelenni. 1966# Ez kikerülhetetlen. Ezt az egyik legnagyobb illúziónak tartom, aminek az szokott a következménye lenni, hogy 1977# állandóan egymásra terheljük annak a fájdalmát, hogy miért nem elég tök jó a kapcsolatunk. Hogy ezt szeretjük 1988# egymásra terhelni. ÉS az önrésszel nem foglalkozunk. Ugye, a nyílt kommunikáció azért nem tud megtörténni, 1998# mert érzelmileg bevonódok, és fogalmam sincs, hogy mi van itt belül. Elvesztem a talajt a lábam alól. Már csak 2010# védekezni tudok. Már csak támadok. Már csak lépek kifele, vagy már csak okoskodok. Csak föl a felszínre. Ugye, 2021# hát a támadás, a védekezés, a kilépés, az okoskodás: rohanok föl a felszínre, mert megrémültem attól, ami 2031# itt belül van. Fogalmam sincs arról, ami itt belül van, de nem is szeretnék vele kapcsolatba kerülni. Mert 2042# megijedek. És akkor közben azt várom, hogy ebben a nehéz helyzetben még ilyen nagyon megértő, bensőséges, meleg 2053# kapcsolatban tudjunk lenni. Miközben én önmagammal éppen az ellenkező irányba haladok. Rohanok fölfele. Milyen 2064# iszonyú nehéz azokat az egyszerű mondatokat kimondani, hogy „igazából nem is rád vagyok dühös”, 2074# „igazából tehetetlennek érzem magam, és ebben a tehetetlenségemben annyira jól esett üvöltözni veled”. Ó, 2084# mikor mondtál utoljára egy ilyen normális mondatot? Ú, a legegyszerűbb mondatok a nehéz helyzetekben, hú, de nem 2096# jönnek ki! Hogy emberek… na, most akkor jön az együttérzés is rögtön, hogy látom azt a szenvedést, magamon is 2107# tapasztalom, hogy azok a legegyszerűbb mondatok milyen hihetetlenül szeretnének jönni, és nem bírnak kijönni a 2118# szánkon. Egyszerűen nem megy. 2121# A nyílt kommunikáció, meghitt kapcsolat magunkkal: megint a gyerekbeszéd, mert ugye ha gyerekekkel 2131# beszélgettek,beszélgetünk, akkor igen gyorsan nagyon érdekes helyzetekben találhatjuk magunkat. A következő 2141# történt: beszélgetek a gyerekekkel, és akkor azt kérdeztem, hogy szerintetek van-e olyan valaki, akit a Jóisten 2153# nem szeret. És akkor jelentkezett egy fiú, azt mondja: „a jóisten azokat szereti, akik vasárnap templomba 2163# mennek”, meg valami mást is mondott, de már azt elfelejtettem, mert… ő volt csak ennyire katolikus… meg, nem 2174# tudom. „házasságukat a katolikus egyház szertartásai szerint kötik meg”, na valami ilyesmi. Szóval mondott 2185# két ilyen dolgot. És akkor jöttem én, hó, megtaláltam egy izgalmas szálat! „És akkor lehetséges-e az, hogy a 2196# Szűzanya valakit nem szeret?” És akkor: „Lehetséges”. Megint valami jó kis válasz. S kezdtem gyanakodni, hogy 2207# ez a kisfiú velem „bulizik”. És akkor azt kérdeztem: „Na, jó, ki az, akit a Szűzanya nem szeret?” Azt 2217# mondja: „Azt, aki a Sátánt tiszteli”. Durva, nem? Tehát egy ilyen teológiai bonyodalomba keveredtem, tíz éves 2228# a kisfiú egyébként, nem több, és tudta, hogy kell beszólni… ÉS erre én próbáltam menteni a menthetőt. Azt 2238# mondom: aha, hát akkor mit gondolsz, te kis pötty, hogy vajon kinek van szüksége nagyobb szeretetre, annak, aki a 2250# Sátánt tiszteli, ami azt jelenti, hogy elvesztette a józan eszét, vagy aki egy olyan normális, átlagos ember?” 2261# „Annak van, aki egy normális, átlagos, rendes ember.” Na, most ez volt az a pont, ahol nagyon komolyan önmagamba 2272# kellett nézni. Hogy Feri, most mi történik veled? Itt benn. Most mi történik? Most kezdtél iszonyú ideges lenni! 2284# Most elkezdtem félni attól, hogy az egész templom előtt nevetségessé válok. Elkezdtem félni attól, hogy ebből 2295# a helyzetből nem tudok kijönni. Elkezdtem félni attól, hogy jaj, most lebukom, hogy most nem is szeretem annyira ezt 2306# a kisfiút. Na. És aztán valahogy végig ment ez, hogy jó, Feri, hogy én hol vagyok. Ugye, mert, hogy a kisfiú hol 2318# van, azt én tudtam. De, még lejjebb is lesz! De nem az a kérdés, hanem hogy én hol vagyok, hogy velem mi lesz! Az a 2329# kérdés. És akkor azt mondtam neki, annyira büszke vagyok magamra, azt mondtam neki: „Te, most itt ülsz a 2340# barátaid között. Látom, hogy te most élvezed ezt a beszélgetést, meg vagy erősödve itt, a barátaid 2349# társaságában. Szerintem, te most húzol engem.” És erre olyan aranyos volt az arca, így elpirult. És tudjátok, 2360# hogy hogy ment tovább ez a kapcsolat, lejött a kisfiú a sekrestyébe! Na, látjátok, lejött, és azt mondja… 2371# állt így a falnál, nem jött közel hozzám, csak így állt a falnál, mer nem tudta, hogy most haragban vagyunk, 2382# vagy nem. Állt a falnál, de nem szólt hozzám egy szót sem. Na hát, akkor már teljesen meg volt lágyulva az én 2393# szívem, azt mondom neki: „Nagyon bírom a te bátorságodat, meg eredetiségedet, hogy te mertél velem 2403# kötözködni. Ez nagy bátorság!” És erre kihúzta magát… „Tudod, ez azért volt, mert nem akartam, hogy 2413# befejeződjön a beszéd.” Hát, látjátok, ez az elismerés! És ezt az egészet azért mondtam el, hogy hát milyen 2424# könnyű egy ilyen helyzetet milyen könnyű teljesen agyoncsapni az agresszióval, a minősítéssel, az 2433# előítélettel, meg mindennel. És hogy ennek a helyzetnek a kulcsa az volt, hogy amikor kezdtem elveszteni a talajt a 2445# lábam alól (mert kezdtem elveszteni), hogy rájöttem, hogy én most magamtól kezdek iszonyú messze lenni, és 2456# vissza kell jönnöm ide, hogy tudjam, hogy mi van! Ó, mer könnyű minősíteni a helyzetet, hogy „az van, hogy ez a 2467# büdös kölyök… Túl sok teát ivott, aztán most…Dögöljön meg az összes pszichokémiai starter!” Az, 2476# tudjátok, a tea. Pszichokémiai starter! Mit szóltok? Nagy dolog a szakirodalom! Az ember rögtön biztonságban van 2488# ebben a világban. Mert az, hogy tea… Nem élhetünk ilyen fölszínesen! Na, jól van, Feri. Szóval, hogy meghitt 2499# kapcsolatban, ha nem tudok magammal lenni, ami azt jelenti, hogy tudok lejjebb és lejjebb menni a saját belső 2510# világomban, hogy erről van tapasztalatom, hogy vannak gyakorlataim, hogy leülök, erre szánok időt, rengeteg 2520# gyakorlás, irgalmatlanul sok… Akkor nem várhatom azt, hogy majd valaki, vagy egy valakivel való kapcsolat ezt az 2532# én-nehézségemet egy csapásra megoldja. Miért oldaná meg? Lesznek varázslatos pillanatok, a szerelem néha segít, 2543# mit tudom én. 2544# Na, jó. Úgy fogalmaztam ezt meg: az intimitás nincs rajtam kívül. Az intimitás nem csak valami, ami létrejön, az 2556# itt bent van. 2557# Ezért, - most egy fontos mondatig jutottunk – ezért a függés, a függő kapcsolat, a társfüggés kizárja az 2567# intimitást. Mert ha én függő kapcsolatban vagyok, akkor minden energiám arra fordítódik, hogy ne legyek itt 2578# otthon magamnál, mert az neked talán nem fog tetszeni. Akkor minden energiámmal próbálok olyan lenni, hogy neked az 2590# tessék, és ezáltal ne veszítsem el a kapcsolatot. Másrészt pedig a másik fele energiámmal arra fogok 2600# fókuszálni, hogy téged kontrolláljalak. Hogy próbáljalak téged birtokolni, és keretek közé szabni, és 2610# ellenőrzés alá vonni, és a többi. Két irányba elmegy az összes energiám: hogy birtokoljalak, kontrolláljalak 2621# téged, és hogy ne legyek hitelesen az, aki vagyok, mert mind a kettőnek az elmaradása, az félelemmel tölt el, hogy 2632# a kapcsolatunk sérül, és te elhagysz engem, vagy nem fogsz szeretni, vagy nem erősítesz meg, vagy nem kapok majd 2644# tőled nem tudom én, milyen előnyöket. Ezért van az, hogy a függés, bár hihetetlenül szoros kapcsolat, éppen az 2655# ellenkező oldalon van, mint az intimitás. Ennél gyorsabban, egyszerűbben ezt nem is tudom elmondani. De hát ez… 2666# Hú, de fontos ez! És akkor itt egy másik fölismerés: mindig szoktunk arról beszélni, hogy valaki függő 2676# helyzetben van szertől, másik embertől, mit tudom én mitől, és ki szoktunk valamit hagyni. Az ember bizonyos 2687# értelemben függő helyzetben lehet önmagától! Az is lehetséges! Függő viszonyban vagyok magammal. Ez azt 2698# jelenti, hogy amikor kiderülne, hogy ki is vagyok én, akkor megrettenek, hogy ezzel a valakivel, aki igazán én 2709# vagyok, nem tudom, hogy milyen kapcsolatban tudnék lenni. Ezért állandóan ellenőrzőm saját magamat. És 2719# próbálok magamról fönntartani egy képet, amit ellenőrzés alatt tartok, és amit én magam el tudok fogadni. S 2730# amikor valaki görcsös kézzel próbálja ezt a valamit, valakit magáról kitalálni, és csinálni, akkor teljesen 2741# elmegy minden lehetőség, hogy igazán az legyél, aki vagy. Hű, de szép dolog az, mikor valaki képes megrendülni 2752# attól, hogy ki is ő! Hogy micsoda mélységek vannak benne! Hogy micsoda sötétségek vannak bennünk! hogy micsoda 2763# árnyékunk van! Ó! Hogy is van az, hogy… „Árnyék mögött fény nagyobb, nagyobb mögött még nagyobb, amit 2773# nézek én vagyok.” Weöres Sándor? Gyökössy Endre? Ne már! Bandi bácsi írta! Szép! 2781# Aztán nagyon fontos a testünk. Le tudjuk mérni azt, hogy mennyire vagyunk meghitt viszonyban magunkkal, vagy mennyire 2793# vagyunk erre képesek, azáltal, hogy milyen viszonyunk van a saját testünkkel. Hogy észrevesszük-e a testünknek a 2804# szükségleteit. Hogy szeretjük-e a testünket. Hogy megadjuk-e neki azt, amire szüksége van. Ú, hát ne a 2814# legolcsóbb WC-papírt vedd! Aki azt veszi… Nem lennék a férjed/feleséged. A WC-papír árulkodik rólad! 2825# Egy kedves ismerősöm hozott nekem ajándékot. Tíz darab WC-papírt kaptam tőle, madarasat. Három rétegű, puha 2835# papírból, kis madarak vannak rajta. 10 db ilyen. Hogy miért pont ezt, majd elmondom. A másik pedig, hát mint a 2846# Zsuzsannának ottan a fölső része, ilyen barack színű, barack illattal. Ismeritek? Ú!... Ú!... Jó bemenni a 2857# WC-re. Ott illatozik. És lehet váltogatni! Egy madaras, egy barackos! Aki pedig arra brutális kínzásra vetemedik, 2869# hogy használt újságokat, és egyebeket használ, az egy terápiára megérett. 2876# Szóval, most tudom ám mondani komolyan is, de hát ez is benne van. 2883# Ültem egy csoportban, és egyszer csak eszembe jutott egy zseniális téma. Ugye, hát mi más? S kitaláltam, hogy 2894# csináljunk egy olyan csoportot, ahol leülünk, 4 nap, és a testünkkel kapcsolatos tapasztalásainkról beszélünk, 2905# elsősorban a betegségeinkről. Hogy hogy éltük meg azt, amikor a testünk nem működik jól. És… Ültünk ott, 2915# nem tudom én, tízen, tizenketten, négy napon keresztül, ez most nyáron volt, életem egyik legnagyobb élménye 2926# volt! Hogy micsoda félelem volt bennem, hogy a testi dolgaimról beszéljek! Egyszerű dolgokról. Hogy, mondjuk, mikor 2938# vasárnap készülök a beszédem elmondására, akkor, tudjátok, én nem úgy csinálom, hogy két okos könyvet 2948# elolvasok, mert hát nem is fér bele az időbe. Hanem így leülök, és… elolvasom a szentírási részt… még 2958# egyszer… tizenötször… És akkor úgy valami születik! Ez szokott lenni. Könyvet akkor veszek csak elő, hogy ha 2969# úgy beugrik nagyon egy téma, és valaminek utána akarok nézni. Hogy most ezt jól gondolom-e, vagy mit mondanak 2980# erről az okosok, akkor így kontrollálom magam, hogy ne mondjak hülyeséget. Tehát egyébként vívódok. És 2990# tudjátok van úgy… Vasárnap 5 óra 50-kor szól a vekker… Amikor ti alusztok. Kivéve, amikor a tengerentúlon van 3001# a Forma-1. Ki az, aki fölkelt? Volt olyan? Na, szóval! Most csak 7-kor kezdődött, most vasárnap nem kellett olyan 3013# korán fölkelni. Szóval, vívódok, ott nyűglődök, és néha ott az történik, hogy eltelik fél óra, és üres a 3023# papír… egy óra, üres a papír… Másfél óra: semmi… Egy óra 45 perc: semmi… Volt olyan vasárnap, hogy 15 3033# perccel a misekezdés előtt egy üres papírral ültem, így… szép! Gondoltam arra, ilyenkor mindig megkísért az, 3044# hogy gyorsan odaugrok valami okos könyvhöz, és gyorsan elmondom valakinek a beszédjét, vagy gondolatát, de 3055# egyszerűen nem visz rá a lélek. És hogy ha egy ilyen helyzetbe kerülök, évente egyszer-kétszer megtörténik, az 3066# tuti biztos, hogy ki kell mennem a WC-re. Az tuti! Tehát én mise előtt ülök a WC-n, és… És most ezt azért 3077# mondom el nektek, hogy látjátok, hogy ott mondom, hogy mi szokott előtte történni. 3085# Szóval, bármiféle testi tünetünkről olyan szégyenkezve tudunk beszélni… Na, az a kérdésem, hogy ez a 3095# szégyenkezés csak te-előtted van, vagy magam előtt is? Hogy én magam előtt is szégyenkezem-e? 3104# Na, nem ragozom ezt. Szóval, a testemhez való viszony. 3110# Hm. 3110# Akkor ez azt jelenti, hogy egy meghitt kapcsolatban úgy tudok kapcsolatban lenni veled, hogy közben nem kell föladni 3122# magamat. Nem az az ára a meghitt kapcsolatnak, hogy föladom magam. A függő helyzetnek az ára az, hogy föladom 3133# magam. Vagy arra kényszerítlek, hogy add föl magad. A meghitt kapcsolat nem erre a logikára épít. 3142# 3142# 4. Elkezdünk egy közös történetet élni, és elmesélni, magunkban is, meg egymásnak is, meg kifelé is, és 3153# közben nem válunk ennek a közös történetnek a rabjává. Hamvas Béla ezt úgy mondja: vannak emberek, akik a 3163# saját élettörténetük rabjává váltak. Mert hogy ebből már annak kell kijönnie, hogy ha már ráálltam erre a 3174# sínre, akkor… Ha már rólunk… Hányszor hallottam én azt, hogy házaspárok azt mondták: „mindenki azt 3184# gondolja, hogy mi egy ilyen jó pár vagyunk, pedig nem is! Hogy bár mindenki azt gondolja, hogy mi vagyunk az 3195# ideális, katolikus házaspár, aztán közben nem is!” De nagy dolog az, hogy ha valaki nem záródik bele a saját 3206# életrajzába! Ha valaki nem záródik bele a közös történetükbe. Ami úgy kezdődött, hogy „de szépen alakult, 3216# és aztán az esküvő, és a nászút, és megszületett az első baba”… És aztán jön a válság… És ha 3226# valaki bezáródik a közös életút elmesélésébe, hogy „mi vagyunk ez a szép kapcsolat”, akkor annyi nekik. 3236# Ezt gyorsan elintéztem. 3238# 3238# 5. A meghitt kapcsolatban tudunk várni, hogy a kapcsolat fejlődjön a maga természetes útján. Nem siettetjük. Hadd 3250# fejlődjön úgy, ahogy az fejlődni akar. De közben persze hitelesen kifejezhetem a vágyamat arra nézve, hogy 3261# találkozzunk többet. 3263# Az intimitás nem érhető el praktikákkal. Ahogy kommunikálni nem lehet jól, ha megtanultam a kommunikációs 3273# stílusokat, az csak egy eszköz a kezemben, hogy amit egyébként tudok, azt képes legyek kifejezni. Ugyanúgy 3284# tudhatok én… Hát én a lányokat annyira bírom! Nálunk a ministráns vezető, az egy húsz éves lány. És, 3294# annyira jó, húsvétkor ilyen nagy ministráns próba, és akkor én elmondom, hogy mit hogy kell csinálni, az én 3305# férfi agyammal… És akkor én azt gondolom, hogy ezzel vége van a ministráns próbának. És akkor, tavaly előtt 3315# hallom a következőt: volt még a próbából egy húsz perc, de előbb végeztünk, én nagy nyugodtan gondoltam, hogy 3326# most megyek haza, és akkor hallom, hogy ez a húsz éves lány a következőket mondja a még a sekrestyében álló 3337# ministránsoknak: „na, most akkor figyeljetek, én elmondom a praktikákat!” És akkor ő elmondta azt, hogy 3348# végülis az egészet hogy is kell megcsinálni. Szóval, hogy min is múlik az, hogy úgy legyen, ahogy én mondtam. 3359# Zseniális! Tanultam ettől a lánytól! 3362# Na, tehát, értem én, hogy… Bár ilyemben sosem vettem részt, de nagyon együttérző tudok lenni, amikor 3372# barátnők praktiákat osztanak meg egymással. Ez baromi izgi lehet, nem tudom, ebbe a státuszba még sose 3383# kerültem… De hát ha én erről várom, hogy majd a kapcsolatunk a folyamatában elmélyül, és majd meghitté lesz, 3394# hát… 3394# Hogy mondják azt a harisnyanadrágot, ami ilyen kötős, meg…? Combfix! Valamit most megtanultam. Tehát: A combfix 3405# nagyon be tud jönni egy pasinak, de ettől várni egy hosszan tartó meghitt kapcsolatot… Más felől viszont, kedves 3416# asszonytestvéreim, ne fosszátok meg férfi barátaitokat a combfix örömeitől! Hát gondolhatjátok magatokban, hogy 3428# ilyen primitív, hát akkor inkább, hát miből áll az neked! Na, jól van. Hova nem kalandozom itt a gondolatokban… 3439# Na, igen. Itt akkor elértünk a múltkor föltett kérdéshez, hogy vajon az egyéjszakás kalandban létrejön-e az 3450# intimitás. Ú, de fogós ez! Hát, nem tudom pontosan, hogy hogy is vagyunk ezzel. Valahogy az összes ismeretem, meg 3461# minden, amit elmondok, az abba az irányba hat, hogy: nem. Hogy nem. Mert az intimitásnak része a folyamat-jelleg, az 3473# elköteleződés, egy csomó minden. Azonban, na… Azonban valami azt súgja, hogy ne zárjuk le ezt ilyen egyszerűen! 3484# Mert mintha – nekem sosem volt még egyéjszakás kalandom, sose, tehát én a nagy tapasztalat birtokában most 3495# elmondom, hogy ez hogy van – szóval… de most, ha kihívnék valakit… Vagy valaki kijönne, akinek sok ilyen volt? 3506# És mondjuk nem akarlak nagyon megterhelni: mondjuk spirituális vonatkozásból beszélnél-e erről?... Szóval, nem 3517# tudom… Tehát, voltam már szerelmes, meg volt már úgy, hogy egy ilyen helyzetben azt gondoltam, már mint nem egy 3528# ilyen helyzetben, hanem olyan helyzetben, hogy hú, de leszólítanám ezt a nőt, a fantáziám már oda futott, hogy 3539# hú, azért leszólítani, hát nehogy már ott álljak meg. Hát szóval azért… Meg-megjelent már ez a 3549# fantáziámban! És mégis csak… 3551# Szóval, valami, így lehetne ezt mondani, hogy egy ilyen mintha-intimitás azért meg tud jelenni. Bizonyos 3562# szempontból a szerelemnek is van egy ilyen mintha-intimitás jellege. Vagy azt mondanám, hogy egy megelőlegezett 3573# intimitás jellege, azért még nem dolgoztam meg… A különbség valahogy olyan, hogy kábítószerekkel is el tudok 3584# jutni egy eufórikus állapotba. Ha most csak úgy önmagában az állapotot nézem, akkor nagyon hasonlítanak 3594# egymásra, azonban ha én kábítószerrel jutok el egy ilyen állapotba, annak nagyon súlyos következményei vannak. 3605# Végül kiderül, hogy az az állapot még sem ugyanaz az állapot. Hogy az agyműködés, ezt tudják mérni, nézni, 3616# hogy más történik itt belül, hogy ha azért a dologért én lépésről lépésre, a személyiségem érettsége 3626# alapján eljutottam, más az az állapot, mint hogy ha külső szerekkel, vagy bármivel, akár ilyen endorfin-felhőben 3638# a szerelem által jutok el ugyanoda. Az valamiféleképpen más. A következményeiben is, sok mindenben más. De az 3649# élménynek lehet valami nagyon-nagyon hasonló jellege. Egy ilyen mintha-intimitás, vagy megelőlegezett intimitás. 3660# Ezeket a szavakat tudom mondani. És azt gondolom, hogy ezért tudunk rengeteget sérülni. Mert átélek egy ilyen 3671# mintha-örömöt, egy mintha-intimitást, egy mintha-melegséget, és tényleg valami ilyesmit átélek, és utána 3681# kiderül, hogy az a másik ember nem is tart engem, hogy az a másik ember nem is megbízható. Hogy az a másik ember 3693# egyáltalán nem is kíván elköteleződni. Hogy az a másik ember nem őszinte velem. És ilyenkor jön a sérülés. 3703# Indirekt módon azok az óriási sérülések, amiket beszerzünk, az intimitás felé menve, néha annak az 3713# illúziójában, mutatja azt, hogy ott nem jöhetett létre valódi intimitás. Mert akkor abban nem sérülnénk meg. 3724# Ha megsérülünk, az mintha indirekt módon bizonyítaná, hogy húha, itt bizonyos föltételek nem voltak adva! 3735# Ezért sebződünk meg eszeveszettül. De közben ugye ott van az intimitás utáni vágy, belemegyünk ezekbe a 3745# mintha-helyzetekbe, és persze ez megint olyan, hogy lehet választani: vagy azt mondom, hogy belemegyek egy kapcsolatba 3757# úgy, mintha ott már történt volna valami,belemegyek úgy, mintha már köztünk meglenne az az alap, hogy… és 3768# akkor ennek van egy nagy előnye: az élmény. És van egy nagy hátránya: az, hogy ez nem reális. Iszonyúan lehet 3779# benne sérülni. Hát fogok is! Hiszen nem reális. 3783# A másik pedig, hogy nem vesztem el a józan eszem, belemegyek mondjuk egy egyéjszakás kalandba, nem áltatom magam, 3795# hogy ez igazi intimitás, akkor viszont kénytelen vagyok felszínes lenni! Akkor már nem ugyanazok a céljaim. Hanem 3806# akkor már másképpen fogok működni. Akkor nem játsszuk el egymással azt, hogy mi milyen iszonyatosan!... Akkor 3817# viszont nem az jön ki belőle. Tehát vagy sérülök, vagy valójában nem kapom meg azt tőle, amiről azt gondoltam, 3828# hogy megkaphatom. Hány és hány családapát hallottam már, aki azt mondta: hát, Feri, tudod én aztán, végülis 3839# aztán elmentem egy prostituálthoz. Hogy sokkal többen próbálják ezt ki, mint ahogy ti azt gondolnátok! Én már 3850# csak tudom. Hm. És hogy ezeknek az élményeknek mindig egy szó a vége: csalódás. Azt gondoltam, hogy… aztán azt 3861# kaptam, hogy… 3862# Talán most valamennyire ezt körbe tudtuk járni. Nagyon nem tudom, hogy ez engem is megnyugtat-e, most itt tartok 3874# ebben a dologban. Hm. 3876# Az, hogy én tudok várni, hogy egy kapcsolat fejlődjön a maga természetes útján, ebben benne van az, hogy nem 3887# kívánok irányítani. Hanem, hogy közösen valami történik itt velünk. Ez persze nem azt jelenti, hogy én 3897# elhagyom ott magam, hanem azt, hogy én elmondom, hogy mit szeretnék, vagy szerintem mi lenne jó, vagy nekem milyen 3909# céljaim vannak. De közösen jön létre az, ami végülis lesz. Tudom, ez most közhelyszerű, de milyen nehéz 3919# megvalósítani! 3920# És akkor itt egy másik, szerintem izgalmas mondat: nagy kísértés az, hogy a kapcsolataimban az általam elgondolt 3932# következmények alapján cselekedjek. Ez nagy kísértés. Nem azt mondom, hogy „én most dühös vagyok rád, és 3942# közben meg ezt szégyenlem is, és a fene egye meg, olyan jó lenne, ha jóban lennénk”, nem ezt mondom,… most 3953# elvesztettem a fonalat… miről is beszéltem? Ja, a következmények. Hát igen, a tudatalatti néha közbeszól. 3963# Járja a maga útját. Hanem arra gondolok: ha én most azt mondom neked, hogy „dühös vagyok rád, akkor te meg 3974# fogsz ijedni, vagy te akkor egy érzelmileg nehéz helyzetbe kerülsz, és a támadó kommunikációs stílust 3984# előveszed majd, és visszatámadsz. Akkor nekem most nincs kedvem azt mondani, hogy dühös vagyok rád, ezért inkább 3996# azt mondom: nem történt semmi.” Ugye, és máris a felszínen tapicskolunk. Sokkal jobb lenne, ha azt mondanám pl., 4007# hogy nagyon dühös vagyok rád, és azért félek ezt kimondani, mer azt gondolom, hogy te majd most ezt magadra 4018# veszed, és dühöd leszel rám. És emiatt félek kimondani, hogy dühös vagyok rád. Na, ez már valami. Akkor mentem 4029# még eggyel beljebb. 4031# A kísértés, hogy állandóan mindig a következmények alapján… Ezért van az… Persze, hát a férfiak szeretnek 4041# ilyen ex catedra beszélni, főleg egy pap, egy katedrán. Szóval, ezért lehet az, hogy… megint elvesztettem a 4052# fonalat. Ez marha érdekes. Tényleg. Valami nagyon megy itt belül, de még nem tudom, mi… Tessék?... A combfix! 4063# Lehet, lehet, hogy ott ragadtam le… Na… Tényleg, most meg aztán teljesen elvesztettem a fonalat, úgyhogy a 4074# combfix, ez aztán lehet, hogy egy jó nyom… 4078# Hol járok? Ja, tudom. Ex catedra kijelentés: Ezért tud aztán minden bizalmunk elveszni a politikában. Mert a 4089# politikának az egyik logikája az, hogy kiszámítom, hogy a tettemnek mi lesz a következménye, és nem azt mondom, 4100# amit gondolok, hanem azt, ami azt a következményt hozza, amit én akarok, hogy legyen. Na, nem véletlen, hogy aztán 4112# kollektív bizalomvesztésbe jutunk. Mert az egész logika ilyen. Ezek szerintem a legérdekesebb kérdések manapság. 4123# És akkor a másik, ugye, nagy kísértés. 4127# Egy kisfiú, 11 éves, elmondta nekem a kísértés definícióját. Elmondom nektek, mert ennél jobb meghatározást 4138# nem hallottam. A következő. Ezt kérdeztem tőlük, hogy mi az a kísértés. S akkor a kisfiú jelentkezik… Úgy 4148# hívják, hogy… Nem mondhatom ki! Személyiségi jogok miatt. Azt mondja. De így mondta! A kísértés az, amikor 4159# már késő este van, és én iszonyú fáradtan fekszek az ágyamban, és a fejem alatt van a kedvenc párnám, és 4169# magamra húztam a meleg paplant, és már félálomba szenderültem, és akkor eszembe jut, hogy a fogszabályzót 4180# elfelejtettem berakni! 4182# Ez a kísértés pillanata! Zseniális! Tudja, hogy miről beszélünk. 4189# Tehát azért használtam ezt a szót, hogy kísértés, mert tényleg abban a pillanatban minden arra buzdít 4199# bennünket, hogy: ne! Hát csak őszintén ne! Csak nyíltan ne! Csak egyenesen ne! Mert mi lesz majd akkor! 4209# 4217# 6. Megérett a meggy. Lejárt az idő! Most nézem. Köszönöm a figyelmeteket!
Lejegyezte: Bíró Tamás
Itt egyben megtalálható az összes legépelt szöveg.