2005.10.04.
A pálferi wikiből
Korrelatív teológia
Az Istennel kapcsolatban fölteszünk kérdéseket, és ha a kérdéseinkkel mind a három szintet meg tudjuk érinteni, a válaszok nem hagynak érintetlenül, és ezek nyomán változunk. Így olyan kérdések és válaszok is megszülethetnek, amelyeket az első két szint alapján eszünkbe sem jutottak volna.
Istenismeretem azon az alapon áll, hogy ki vagyok, mi vagyok én. Ezért önmagunkra is rá kell kérdezni.
Téves megközelítések
- Ufó-teológia: a harmadik szint az égből pottyant az első kettőre, a spirituális dimenzióból Isten üzeneteket küld le, válaszokat ad, de ehhez egy misztikus, titkos folyamatba kell belelépni, hogy feltehessük a kérdéseinket és ezekre választ kaphatunk
- Humanista módszer: hagyjuk a harmadik dimenziót, van-e a kereszténységnek ma létjogosultsága? Ha így tesszük fel a kérdéseket, nem jönnek meg a válaszok, vagy ha jönnek is, csak amelyek a két szintből jöhetnek.
- A dualista módszer: van az első két szint és vannak az igényesek, kiválasztottak, akik emelnek magukat egy padlásteret, mintha nem lenne ott mindenki számára.
Viktor E. Frankl az emberre vonatkozó tézisei
Az embereknek arra van szükségük, hogy megtalálják az életük értemét.
- Az ember individuum, oszthatatlan
- Az ember feloldhatatlan
- Az ember egyedi
- Az ember szellemi lény
- Az ember egzisztenciális és fakultatív, vagyis szabad
- Az ember énszerű és nem ösztön énszerű
- Az ember egységet és teljességet hoz létre
- Az ember dinamikus és nem tárgyszerű
- Az ember önmaga felett rendelkező lény
- Az ember a transzcendencia felöl fogja fel magát, annyiban ember, amennyiben képes innen fölfogni magát, ennek a belső szerve a lelkiismeret. Kiolthatatlan hit van, az embert olyan hit jellemzi, ami az élettől elválaszthatatlan, nincs ember hit nélkül.