2005.02.15.
A pálferi wikiből
Szeretetéhség és mohóság
A szeretetéhség és a szeretetmohóság közti különbség kifejtése: (első három pont az előző előadásban volt)
A szeretettől nem idegen:
4. hogy magamat is fontosnak és értékesnek tartom.
A mohó ember nem tartja magát fontosnak és értékesnek, ezért a másiknak kell betöltenie a benne levő űrt. Ennek következménye lehet, hogy nem is figyel a másik szükségleteire.
A szeretetmohó ember fél felismerni az alapdilemmát, hogy mohón vágyik a szeretetre, de ő maga tulajdonképpen nem is szeret.
5. az a meggyőződés, hogy én is szeretetreméltó és szerethető vagyok, és hogy én is tudok szeretni.
- Aki valóban képes szeretni, az tudja, hogy ő is szerethető.
- A szeretetmohó ember fél attól, hogy őt valaki igazán szeretni fogja, mert ez egy olyan kihívás, aminek nem tud eleget tenni. Ezért egyszerűbb irreális elvárásokkal fordulnia a másik felé, hogy bebizonyítsa, tényleg nem szereti.
- A szeretet utáni vágyamban azt akarom, hogy valaki szeressen. A mohóságban pedig, hogy mindig, mindenki engem szeressen.
6. az önátadás és az önfeláldozás. A szeretetmohóságban azonban azért hozok áldozatot, hogy igazoljam a veled szemben támasztott összes igényemet, elvárásomat, neheztelésemet, dühömet…
A másik út, hogy hagyom az emberi kapcsolatokat, mert nem akarok még egyszer csalódni. Ennek klasszikus formái: presztízs, hírnév, hatalom, vagy birtoklás.
7. az a vágy, hogy a szeretetem és a vágyaim beteljesedjenek.
A szeretetmohóságban azonban azt gondolom, hogy ha csak ennyit kapok, az nekem nem elég, és ha ez neked is jó, az már gyanús. (Ajánlott könyv: Tényleg szeretsz?)
8. a függés és a rászorultság. Az elmélyült szeretet egyfajta függést is jelent. (Anya-gyerek kapcsolat) A mohóságban a függés túlzott, irreális.
9. a féltékenység. A szeretetmohóságban fellépő féltékenység nem csillapodik, racionális érvekkel nem győzhető meg. A szeretetmohóság egyik tünete, hogy nem tud, és nem is akar osztozni.
10. a feltétel nélküliség vágya és akarása. Paradoxonnak tűnik, de igaz, hogy a szeretettől nem idegen, hogy elvárások vannak benne, és közben lehet feltétel nélküli.
Például Jézus és a gazdag ifjú történetében (Mk. 10. 17-27) - Jézus megkedvelte az ifjút (elmélyült a kapcsolat) - elvárás: add el a vagyonodat
A feltétel nélküli szeretet kritika alá vonása (a mohóság szempontjából):
A mohóságban a feltétel nélküliség úgy hangzik:
I, szeress, annak ellenére, hogy támadlak, vagy állandóan védekezek
Meggyőződés: könnyű azt szeretni, aki kedves. Akkor tudod bizonyítani a feltétel nélküli szeretetedet, ha akkor is szeretsz, amikor én nem szeretlek. Ilyenkor abban vagyok érdekelt, hogy undok legyek.
II, szeress, viszonzás nélkül
Fogadj el és fogadd el, hogy néha nem tudlak, és nem is akarlak szeretni
Ok: mohó vagyok, és neked bizonyítanod kell, hogy akkor is szeretsz, ha én nem szeretlek
Mögötte az érzés: félelem és szorongás, hogy mi lesz, ha kiderül, hogy én tényleg nem tudlak szeretni, vagy nem úgy, ahogy szeretném.
III, szeress úgy, hogy neked nem származik előnyöd belőle
Mögötte az érzés: félelem, hogy nem is vagyok érdekes. Lehet, hogy most szeretsz, de ez nem tart sokáig és végül is nem vagyok fontos neked.
IV, szeress, áldozatok árán
A szeretetmohóságban az a szeretet nem is igazán szeretet, ha nem szenvedsz
- amikor egy vitában elsírod magad, akkor megnyugszom, hogy szenvedsz
Háttér:
- azt akarom, hogy áldozd fel magad, de ne kérj érte semmit